Listatkaa uppoumarunkoisten valmistajia

19+3=22

Mieluumin luokassa 7-15 metriä kuin luokassa 30-100 metriä.

47

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Listaa itse

      Miksi?

    • Paukkuveneiliä

      Hyvän uppiksen rakentaminen on aivan liian vaikeaa, koska ei osata. Ei Suomessa ainakaan. Koska kiire.

    • Uppisveneilijä

      Polttoaine on vielä aivan liian halpaa suhteessa ihmisten elintasoon.

      Senpä takia uppiksille ei löydy riittävästi kysyntää ja valmistajia on todella vähän.

      Tosiasia kuitenkin on, että uppisten kysyntä tulee vielä kasvamaan. Polttoaineen hinnannousun myötä myös isojen liukuvien veneiden hinnat tulevat romahtamaan.

      • vain rahaa

        Toisaalta riikaus jakautuu epätaisaisemmin ja polttoaine ei koskaan kallistu niin paljoa etteikö siihen olisi ison veneen omistajalla varaa.

        Mietipä sitä, että keskimääräinen ajoaika on kesällä 50 tuntia. Iso vene vie 200 l/h eli 10000l/kausi. Jos hinta olisi vaikka 3 eur/l niin ei polttoainekulu ole kuin 30000 eur.

        Pelkkä veneen pitäminen maksaa parikymmentä tonnia ja jos veneen hinta on vaikka 2,6 milj, niin sen rahan hinta on huonollakin korolla 100000eur/vuosi. Lisäksi tavaran arvo laskee ainakin ekoina vuosina 150000/vuosi.

        Jos siis on valmis maksamaan 260 000/vuosi pelkästä veneen pitämisestä, niin kai siihen voi 50 000 eurolla ostaa polttoainettakin. Siis rikas voi, ei köyhä.

        Kuten huomaat, ison rahan matematiikka ei noudata samaan logiikkaa kuin kuukausipalkkaisen tiukka budjetti. Kyse on ylimääräisestä rahasta eikä siitä, miten se käytetään mahdollisimman taloudellisesti.


    • Jandeba

      Missä ja kenellä veneily tuommoisilla luvuilla toimii? Eihän tuommoisessa ole mitään järkeä. En usko että edes jääkiekkoilija okisi noin epätaloudellinen...

      • Avoin keskutelu

        Laita omat luvut esille, niin verrataan.

        Ei tartte laittaa, jos et tiedä asiasta.


    • eikun kyselemään

      Eipä taida olla kuin Pauniaho joka tekee Norppaa. Tilauksesta saattaa saada jokun veneentekijän tekemään. Vanhojen Barlittien, MS 900, Albatross 26 ja 29, Tristan 300, Capella, Kala-Kalle, Maria ym. muotteja luulis löytyvän jostain.

      • YYA havisee

        Mitähän järkeä on käyttää jotain muottia, jonka materiaaleja ja lujuuksia ei ole koskaan laskettu? Uusiakin veneitä on satavilla.


      • Kokemus auttaa
        YYA havisee kirjoitti:

        Mitähän järkeä on käyttää jotain muottia, jonka materiaaleja ja lujuuksia ei ole koskaan laskettu? Uusiakin veneitä on satavilla.

        Mitä se laskenta auttaa, jos vene on käytännössä hyväksi todettu??

        Yleensä nuo laskemiset eivät tähtää mihinkään muuhun kuin materiaalin määrän minimoimiseen. Senppä takia nykyveneet monesti ovatkin täyttä guttaperkkaa.


      • asiakas hyötyy
        Kokemus auttaa kirjoitti:

        Mitä se laskenta auttaa, jos vene on käytännössä hyväksi todettu??

        Yleensä nuo laskemiset eivät tähtää mihinkään muuhun kuin materiaalin määrän minimoimiseen. Senppä takia nykyveneet monesti ovatkin täyttä guttaperkkaa.

        Yleensä, kun ihmiset eivät tiedä, ne esittävät pontevia väitteitä, joita toistavat kuin uskonnollsta mantraa ja välttävät keskustelua argumenteilla, jotka perustuvat konkreettisiin asioihin.

        Hyvä esimerkki on
        "Yleensä nuo laskemiset eivät tähtää mihinkään muuhun kuin materiaalin määrän minimoimiseen. Senppä takia nykyveneet monesti ovatkin täyttä guttaperkkaa"

        En usko, että me saamme aikaan aikuisten keskustelua siitä miksi materiaalin vähentäminen on järkevää myös asiakkaan kannalta.


      • Kapitalisti
        asiakas hyötyy kirjoitti:

        Yleensä, kun ihmiset eivät tiedä, ne esittävät pontevia väitteitä, joita toistavat kuin uskonnollsta mantraa ja välttävät keskustelua argumenteilla, jotka perustuvat konkreettisiin asioihin.

        Hyvä esimerkki on
        "Yleensä nuo laskemiset eivät tähtää mihinkään muuhun kuin materiaalin määrän minimoimiseen. Senppä takia nykyveneet monesti ovatkin täyttä guttaperkkaa"

        En usko, että me saamme aikaan aikuisten keskustelua siitä miksi materiaalin vähentäminen on järkevää myös asiakkaan kannalta.

        Valmistaja hyötyy enemmän.


    • ghjkö

      Jos haluaisi tehdä kevyen ja pienivastuksisen uppiksen, niin runko muistuttaisi hieman silitysrautapurkkaria mutta pitkällä kölillä. Ehkäpä vielä tuplakoneilla (2*20 hp) varustettuna.

    • odotellaan

      Vanhat tunnetuimmat uppikset olivat aikanaan hyviä ja turvallisia jotka tulivat toimeen pienillä koneilla. Aika vaan ajoi niiden ohi kun kansa rupesi vaatimaan nopeutta ja samoja mukavuuksia kuin kotona. Päivitetyillä mukavuuksilla niille saattaisi löytyä kysyntää jatkossa kun polttoaineen hinta nousee riittävästi.

      • Vaihdetaan asiakkaat

        Niin, aika ajoi niiden ohi.
        Asiakkat eivät pitäneet niitä hintansa arvoisina ja tuotanto loppui. Aivan sama tapahtui höyrykoneille, vaikka niissä on monta hyvää ominaisuutta.


      • liikaa kiirettäkö?

        Aina uppiksen omistaja, varsinkin myyjä muistaa kertoa miten vähän polttoainetta paatti kuluttaa tunnissa, jolloin kulutus vaikuttaa pieneltä, mutta ajettu matka huomioiden, ei olekaan enää niin halpaa. Ero on merkityksetön dieselillä varustetun liukuvarunkoisen kanssa ja silläkin voi ajaa hiljaa, jolloin kulutus/tunti putoaa.


      • Laskeppa uudelleen
        liikaa kiirettäkö? kirjoitti:

        Aina uppiksen omistaja, varsinkin myyjä muistaa kertoa miten vähän polttoainetta paatti kuluttaa tunnissa, jolloin kulutus vaikuttaa pieneltä, mutta ajettu matka huomioiden, ei olekaan enää niin halpaa. Ero on merkityksetön dieselillä varustetun liukuvarunkoisen kanssa ja silläkin voi ajaa hiljaa, jolloin kulutus/tunti putoaa.

        Ei tainnut olla edes ala-asteella matematiikka vahvin oppiaine?


      • mnbvbnm,mnb
        Laskeppa uudelleen kirjoitti:

        Ei tainnut olla edes ala-asteella matematiikka vahvin oppiaine?

        Sinulla on selvästi itsetunto ongelmia uppotukkisi kanssa.


    • haluan kans sen liuk

      Oikea uppis vie alle 0.5 litraa per maili dieseliä, näytä liukuva joka pystyy samaan!

      • sä et oo oikea...

        Taisit huomata heti enteriä painettuasi, kuinka tyhmä väitteesi on.

        Oikea uppis vie alle 0,5l dieseliä mailia kohti riippumatta kuormasta, kelistä, aluksen koosta tai rungon muodosta.


      • 6+7
        sä et oo oikea... kirjoitti:

        Taisit huomata heti enteriä painettuasi, kuinka tyhmä väitteesi on.

        Oikea uppis vie alle 0,5l dieseliä mailia kohti riippumatta kuormasta, kelistä, aluksen koosta tai rungon muodosta.

        Jos kuljettava matka on esim 20nm, vie oma n 11m uppikseni sen taittamiseen hiukan alle 10l dieseliä. Vaastavasti alle 7m liukuva 130hv bensiinikoneella yli 26l polttoainetta. Toki matka taituu paljon nopeammin. Mutta kuka sitä vauhtia kaipaa?


      • tosimies, muka
        6+7 kirjoitti:

        Jos kuljettava matka on esim 20nm, vie oma n 11m uppikseni sen taittamiseen hiukan alle 10l dieseliä. Vaastavasti alle 7m liukuva 130hv bensiinikoneella yli 26l polttoainetta. Toki matka taituu paljon nopeammin. Mutta kuka sitä vauhtia kaipaa?

        Entä jos uppis onkin USS NImitz?
        Eikö siinä vauhti ole jo ihan kiva.
        Koska tiedämme, että se ei mene plaanissa, se kuluttaa alle 0,5l tiiseliä mailila.

        Tai sinä olet väärässä


      • 8 ja 4
        tosimies, muka kirjoitti:

        Entä jos uppis onkin USS NImitz?
        Eikö siinä vauhti ole jo ihan kiva.
        Koska tiedämme, että se ei mene plaanissa, se kuluttaa alle 0,5l tiiseliä mailila.

        Tai sinä olet väärässä

        Nykyisen uppoumarunkoisen veneen n 4.000 nm lokikirjanpidon mukaan dieseliä kuluu melko täsmälleen 3,5 l / h @ 7,5kn. Veneen paino on noin 5tn.


    • Uppiskuski

      Nykyisillä kermap. merikarhuilla on kiire pois vesiltä. Näin he pystyvät maksimoimaan satamassa vietetyn ajan. Kumpi on tärkeämpää veneily vai satamassa juopottelu?

      Itse nautin uppiksella liikkumisesta. Kun vene kuluttaa vähän, niin voi liikkua minne huvittaa. Rennosti kiirehtimättä.

    • Iloja merellä

      Uppoumarunkoinen vene on erilainen siinä suhteessa että ajaessa pystyy samaan aikaan esimerkiksi tekemään ruokaa ja harrastamaan kaikenlaista, mitä liukuveneessä ei tulisi mieleenkään. Helsingistä kun lähtee allu yhdeksältä niin ehtii kuitenkin Hankoon iltapitsalle, jos on vielä nälkä matkan kahvitteluista ja grillaustuokioista takakannella. mulla on ollut 7-8 solmun matkanopeus ja soppaa on mennyt keskimäärin 0,6 litraa maili.

      • Ei nopeus vaan taito

        Jaa, mulla menee kolme tuntia ja kahvit juon matkalla. Miksen muka voisi sitä keittää?


    • Norppia vielä saa

      Pauniahojen Norppa 10, onko muitakin vielä valmistuksessa?

      • R K-S

        Mulla on työn alla uusi MS-900, 9 metrinen 3-kajuuttainen fiskari. Uusi Sole 45 hv moottori. Siitä saa edullisesti tukevan ja tilavan matkaveneen.


      • Simola
        R K-S kirjoitti:

        Mulla on työn alla uusi MS-900, 9 metrinen 3-kajuuttainen fiskari. Uusi Sole 45 hv moottori. Siitä saa edullisesti tukevan ja tilavan matkaveneen.

        Mistä olet löytänyt rungon vai teetitkö Simolalla? Mainio vene.


      • R K-S
        Simola kirjoitti:

        Mistä olet löytänyt rungon vai teetitkö Simolalla? Mainio vene.

        Se oli sellainen "tee-se-itse" miehen projekti, josta ei tullut koskaan valmista. Nyt alaa olla valmis. Myydään sopivasti.


    • Uppis on pop

      Plaanaavilla kurvaillaan sisäsaaristossa tai muuten tasaisissa vesissä. Avomeren mainingissa ei juuri plaanaavia veneitä näy, vaikkei maininki olisi isoakaan.

      • Taisto Karhu

        Myrsky-Janne. 500h, 1,5l/h, 5,5s. Huhtikuussa lähin, hätäseen ennätin jouluks maihin. Vuan nythän tuo järvi just jäätyy. Liukumiehet oli hometissa jo elokuussa. Mie oun hiukka hidas.


      • Näin todellisuudessa

        Jaa, mutta me, joilla on vene, ajatellaan niin, että ulkona ei ole kuin purkkareita ja yli 40ft liukuvia veneitä. Putputit on saarten suojassa.


      • Hyvää joulua kaikill

        Asia on justiinsa näin. Siinä kohtaa kun saaret loppuu ja mainingit alkaa plaanaavat kääntyy takaisin. Eipä tuolla maininkien seassa juuri muita näy kuin purjeveneitä ja uppiksia. Jos joku plaanaava sinne jostain syystä on eksynyt niin siellä se kiemurtelee uppoumanopeutta niin kuin muutkin.


    • oikeat meri miehet

      No jos venettä haluu munan jatkeena pitää niin mikäs siinä,
      suodaan se teille plaani miehille.

      • sääliksi käy

        En ole ajatellut asiaa tuolta kannalta. Se varmaan johtuu siitä ettei koko ole koskaan ollut ongelma. Miksi sinulle koko on ensimmäinen, mikä tulee mieleen?


    • Hyvää Jormaa

      Jännä heitto.
      Mietitäänpä hieman.

      On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan pitkät miehet ansaitsevat paremmin kuin lyhyet.

      Toinen asia, joista on tutkimuksia osoittaa, että pitkät miehet ovat keskimäärin pitempiä kaikkialta.

      Ei kaiketi ole yllätys, että veneen koko korreloi aika hyvin rahan määrän kanssa. Kukapa ei haluaisi isompaa tai parempaa venettä, mutta vain rikkailla on siihen varaa.

      On pääteltävissä, että kalliilla veneillä liikkuvilla on isompi uloke haaroissa kuin halvoilla veneillä kulkevilla.

      Nopea vene korreloi testosteronin kanssa, jolla taas ei ole aikuisiällä mitään tekemistä jorman pituuden kanssa. Mutta testoteronin määrä nuorella iällä sen sijaan vaikuttaa sen kokoon. Testosteronin määrä on hyvin erilainen eri ihmisillä, mutta keskimäärin korkea testosteroni nuorena korreloi testosteronin määrän kanssa vanhana.

      Tällä hiukan leikkisällä päättelyllä voidaan olettaa, että nopeilla ja isoilla veneillä kulkevilla on isompi kuin hitailla ja pienillä veneillä. Nyt kuitenkin pitää muistaa, että tutkimusta ei voi käyttää muuhun kuin siihen tarkoitukseen mihin se on tehty. Tässä on useita tutkimuksia yhdistelty eikä mikään niistä ole tehty vertailemaan veneiden mallia ja jorman pituutta.

      Paljon merkittävämpi tekijä on fyysinen kunto. Hyvässä kunnossa oleva näyttää paremmalta, sa enemmän piparia ja pystyy nauttimaan siitä.

      • Ron fani

        Tuo viimeinen väitteesi fyysisestä kunnosta ei pidä paikkaansa. Ajatteleppa vaikka Ron Jeremyä, melko vatsakas mies, tuskin kovinkaan hyväkuntoinen, mutta on saanut enemmän piparia kuin yksikään suomalaismies.


    • Kajakilla mennään

      Hyväkuntoisimpia veneilijöitä ovat melojat :)

      • jouluja

        Varmasti ainakin keskimäärin. Tosin kilpaurheilijat purkkareilla ovat varmasti myös aika timmissä kunnossa kuten myös soutajat.

        Kaikkien huonokuntoisin - myös fyysisesti - porukka on varmaankin wannbeeveneilijät, jotka kirjoittelevat tänne pitkin yötä ja kertovat ostavansa heti huomenna 75 jalkaisen nelikätisen Prizessin ja kyselevät minkä värinen ankkuri on sopiva harmaaseen ketjuun :D


      • Teiskon köyhinmies
        jouluja kirjoitti:

        Varmasti ainakin keskimäärin. Tosin kilpaurheilijat purkkareilla ovat varmasti myös aika timmissä kunnossa kuten myös soutajat.

        Kaikkien huonokuntoisin - myös fyysisesti - porukka on varmaankin wannbeeveneilijät, jotka kirjoittelevat tänne pitkin yötä ja kertovat ostavansa heti huomenna 75 jalkaisen nelikätisen Prizessin ja kyselevät minkä värinen ankkuri on sopiva harmaaseen ketjuun :D

        Ihmisillä on eri motiivit lähteä veneilemään. Siinäpä myös paattien kirjo. Isot kikulit mahtuu myös kajakkiin. Uppistahan tekee vielä esim.bella. Suurella mielenkiinnolla odotan ketä tuolla vesillä pyörii 10v päästä ja millä kalustolla.
        Voihan siinä käyvä niinniin ettei käyhällä ole varaa sulkuja käyttää joskus jatkossa. Männäkesänä laskin ettäs pelkät palkkakulut oli 85€/sulutus. Kyllähän se hirvitti, tuli niitä käytettyä useammankerran.


      • qweqwee
        Teiskon köyhinmies kirjoitti:

        Ihmisillä on eri motiivit lähteä veneilemään. Siinäpä myös paattien kirjo. Isot kikulit mahtuu myös kajakkiin. Uppistahan tekee vielä esim.bella. Suurella mielenkiinnolla odotan ketä tuolla vesillä pyörii 10v päästä ja millä kalustolla.
        Voihan siinä käyvä niinniin ettei käyhällä ole varaa sulkuja käyttää joskus jatkossa. Männäkesänä laskin ettäs pelkät palkkakulut oli 85€/sulutus. Kyllähän se hirvitti, tuli niitä käytettyä useammankerran.

        Eipä ole merellä sulkuja näkyny.


      • math for dummies
        Teiskon köyhinmies kirjoitti:

        Ihmisillä on eri motiivit lähteä veneilemään. Siinäpä myös paattien kirjo. Isot kikulit mahtuu myös kajakkiin. Uppistahan tekee vielä esim.bella. Suurella mielenkiinnolla odotan ketä tuolla vesillä pyörii 10v päästä ja millä kalustolla.
        Voihan siinä käyvä niinniin ettei käyhällä ole varaa sulkuja käyttää joskus jatkossa. Männäkesänä laskin ettäs pelkät palkkakulut oli 85€/sulutus. Kyllähän se hirvitti, tuli niitä käytettyä useammankerran.

        Jos menet kaksi kertaa sulusta, niin palkkakulut pienenee puoleen.


      • King of Teisko
        math for dummies kirjoitti:

        Jos menet kaksi kertaa sulusta, niin palkkakulut pienenee puoleen.

        Sääliksi käy näitä "merveneiliöitä" paskalillussa ruotsalisten kanssa rähisevät reviireistään. Meillä täällä sisävesillä on puhtaat vedet tilaa ja kahelit puuttuu.
        Tuo sulutus hinta oli laskettu 850 sulutukselle.
        Höveliä Joulua!


      • Rattoisaa joulua
        King of Teisko kirjoitti:

        Sääliksi käy näitä "merveneiliöitä" paskalillussa ruotsalisten kanssa rähisevät reviireistään. Meillä täällä sisävesillä on puhtaat vedet tilaa ja kahelit puuttuu.
        Tuo sulutus hinta oli laskettu 850 sulutukselle.
        Höveliä Joulua!

        Jaaha sitä on avattu joulupullo.
        Onko vaimo ajettu jo kirveen kanssa pakkaseen?


    • johhan

      Eikö Nordhavn ainakin valmista ihan päteviä uppiksia, mukavasti vielä kahdella moottorilla...

      • Nordhavnit

        Ei taida Nordhavneilla kysytyssä kokoluokassa olla kahta moottoria. Apukone kylläkin. Ja hintahan on kohtuullinen. Toisaalta voipi sitten lähteä huoletta ylittämän valtameria konevoimallakin.


    • kellääntietoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe