Moottorin häiriövalo palaa hetken kylmäkäynnistyksen jälkeen ???

Trennes

Terve, osaakohan kukaan sanoa, että missä voisi olla vika, kun auton käynnistää yön jälkeen, niin moottorin vikavalo jää palamaan noin viideksi minuutiksi, joskus sammmu itsestää ja joskus pitää sammuttaa auto ja käynnistää uudelleen ja sitten toimii normaalisti. Lämpöisenä ei tätä tee. Moottorin häiriövalo palaa toki käynnistyksen jälkeen aina noin kaksi sekuntia ja sammuu sitten. Juuri katsastinkin auton eikä mitään vikakoodeja ainakaan ollut muistissa. Kylmäkäynnistyksen jälkeen tuntuu "perseessä" hetkenaikaa pientä tärinää, mutta sitten rupeaa käymään normaalisti.

36

16983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bösö on sökö

      Luultavasti joku neljästä puolasta tai sytytys tulpasta johtuva vika? Ooksää vaihtanu tulppia ikinä ja onks töpselit kiinni?

      • Trennes

        Taas aamulla syttyi moottorin häiriövalo ja näyttöön teksti Antipollution Faulty. Auto kävi epätasaisesti ja eikä kulkenut täysillä tehoilla. Ajoin tiensivuun, sammutin ja käynnistin auton uudelleen ja kaikki toimi taas normaalisti. Tuntuu olevan aika yleinen vika, onko kellään kokemuksia ? Tekee tämän tosiaan vaan aamuisin, kun auto on seissyt yön pihalla.


      • Anonyymi
        Trennes kirjoitti:

        Taas aamulla syttyi moottorin häiriövalo ja näyttöön teksti Antipollution Faulty. Auto kävi epätasaisesti ja eikä kulkenut täysillä tehoilla. Ajoin tiensivuun, sammutin ja käynnistin auton uudelleen ja kaikki toimi taas normaalisti. Tuntuu olevan aika yleinen vika, onko kellään kokemuksia ? Tekee tämän tosiaan vaan aamuisin, kun auto on seissyt yön pihalla.

        mulla vika pösössä ei käynnisty kun on kostea ilma ja merkkivalo palaa n10 min pitää olla lämmityksessä jonkin aikaa missähän vika


    • Trennes

      Tänään vaihdoin tulpat. Katsotaan palaako valo aamulla :)

    • KRimser

      Joku tuossa kertoi, että vika voisi olla yhden venttiilin nostimessa, että jumittaisi kylmänä hetken ? Tiedä sitten, voiko tämä aiheuttaa tälläisen vian ? Voiko ohjari olla liian tiukka ?

    • hmmmmmm1

      Tuohan voi olla lähes mikä tahansa vika, mutta jos ongelma ei korjaannu tulppien vaihdolla, voi ongelma olla jokin anturi.

      Ensimmäisenä voisi olla tarkistettava jäähdytysnesteen lämpötila anturi.

      • Harmin paikka

        Vaikea uskoa että jäähdytysnesteen lämpötilan anturi korjaantuisi sillä, että auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tai että anturi korjaantuisi itsestään moottorin lämmetessä.

        Itse olisin kallellaan tuohon venttiillinnostin vikaan. Liian pienelle välykselle tehty nostin kun saa hieman likaa sisäänsä, se ei kylmänä liikukaan niin kuin pitäisi.

        Tosin kirjoittaja ei kertonut mistä autosta tai mistä moottorista on kysymys, mutta ainakin EW sarjan moottorissa tuota ongelmaa on esiintynyt.


      • hmmmmmm1
        Harmin paikka kirjoitti:

        Vaikea uskoa että jäähdytysnesteen lämpötilan anturi korjaantuisi sillä, että auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tai että anturi korjaantuisi itsestään moottorin lämmetessä.

        Itse olisin kallellaan tuohon venttiillinnostin vikaan. Liian pienelle välykselle tehty nostin kun saa hieman likaa sisäänsä, se ei kylmänä liikukaan niin kuin pitäisi.

        Tosin kirjoittaja ei kertonut mistä autosta tai mistä moottorista on kysymys, mutta ainakin EW sarjan moottorissa tuota ongelmaa on esiintynyt.

        Kyllä jokin anturi voi tuollaista kylmänä sammumista ja moottorihäiriövaloa aiheuttaa. ECT, IAT, MAP/MAF anturit jne, mutta enpä lähtisi niitä uusimaan vielä.

        On aivan samanlaista hakuammuntaa sanoa että venttiilinostimet ovat syypäitä, kun ei tiedä mikä auto kyseessä, miten paljon ajettu jne jne.

        Nyt kun tuli lisätietoa niin kyse on päästöistä ja mahdollisesti pakoputkistossa voi olla vuoto.

        Toisaalta jos autolla ajetaan vain pätkäajoa, niin kone ei pääse ikinä tarpeeksi kuumaksi, niin ongelma voisi korjaantua antamalla autolle kunnolle kenkää. Eli ajamalla isoilla kierroksilla ainakin 100 km/t 4. vaihteella n. 20 min. Sitä ennen voi laittaa tankkiin suuttimenpuhdistusainetta.


    • Trennes

      Kyseessä on 1.6 litran bensakone, vuosimallia 2006.

    • voltareen

      Onko akku latinkissa aamuisin? Mittaa voltti määrä akusta heti ennen kun teet muuta, 12,2 volttii pitäis näyttää vähintään, joku virtasyöppö voi olla jännitteen laskun takana!

    • Trennes

      Akku aamulla 12.68 volttia, nyt oon huoomannu semmosen, että jos auto on aamulla lämmitysroikanpäässä, niin silloin ei moottorivalo syty, eikä ilmoita mitään häiriötä. Ihmeellinen vika. Voiskohan johtua venttiilin jumituksesta, koska ? Luulis ettei mikään anturivika, tai tiedä tästä :)

      • hmmmmm

        Ootko koittanu ajaa korkeilla kierroksilla jonki aikaa, että moottori puhdistuis?? Se voi mahdollisesti poistaa tuon Anti pollution faulty ilmoituksen.

        Anturivika se voi olla, jos auto käy huonosti kylmänä. Seos esim. liian laihalla.


    • Omakohtainen knowhow

      Harrastetaanpa pientä pohdintaa sillä rajallisella tietämyksellä joka käytettävissä on:

      Käsittääkseni "moottorin vikavalo" syttyy jos jonkin tärkeäksi katsotun anturin tilassa tapahtuu sellainen muutos, ettei tuon anturin antamaa mitta-arvoa voi pitää todellisena. Tai, jos lambda-anturin mittaama hapen määrä pakokaasuissa, poikkeaa normaalista.

      "Moottorin häiriövalo palaa toki käynnistyksen jälkeen aina noin kaksi sekuntia ja sammuu sitten."

      Tämähän kertoo sen, että ennen moottorin käynnistystä tapahtuva itsediagnostiikka ei totea mitään tärkeäksi määriteltyä anturia vialliseksi.

      Olen myös sitä mieltä että jonkun anturin vikaantuminen tai riittävän suuren poikkeavan mittaustuloksen antaminen, jättäisi vikamuistiin merkinnän, jota ei siis ole näkynyt.

      Joten, uskallan väittää että tuo vikavalo syttyy nimenomaan sen vuoksi, että lambda-anturi havaitsee poikkeaman pakokaasujen happimäärässä.

      Toki tuo happimäärän poikkeama voi johtua jonkun anturin antamasta väärästä mitta-arvosta, jota auton moottorinohjausyksikkö ei osaa tulkita vikatilanteeksi. Tuohan siis tarkoittaa käytännössä sitä, että moottorin saama polttoaine-ilmaseos on väärä, johtuen anturin väärästä mitta-arvosta, jonka seurauksena palotapahtuma on epätäydellinen.

      Ja tuostahan taitaa todellakin olla kysymys, huonosta palamisesta. Jos moottori täristää kylmänä, jokin tai jotkin sylinterit eivät polta polttoaine-ilmaseosta kuten pitäisi. Tämä voi johtua väärän seosuhteen lisäksi huonosta tai väärä-aikaisesta sytytyksestä, tai sitten mekaanisesta ongelmasta.

      Tuo mekaaninen ongelma selviäisi varmaankin mittaamalla puristuspaineet moottorin ollessa kylmä. Jos yhdessä tai useammassa sylinterissä on alhainen paine, on syytä epäillä sitä venttiilinnostinta. Jos moottorin lämmettyä paineet on kohdallaan, tuo vaikuttaa jo melkeinpä todennäköiseltä.

      Jos sytytystulppia tarkastellessa, niissä näkyy eroja eri sylinterien välillä, on aikalailla selvää että vikana ei ole yksittäisen anturin aiheuttama ongelma, sillä sehän vaikuttaisi kaikkiin neljään sylinteriin. Tuolla saisi lisävahvistusta siihen anturien poissulkemiseen ongelman aiheuttajaksi.

      Jos sylinterien välillä on eroja sytytystulppien kunnossa, on selvää että vika on sylinterikohtainen. Sytytyspuolan kunto, ruiskutussuuttimen kunto, sylinterin ja sen venttiilien mekaaninen kunto ja toiminta silloin tarkastelun alle. Lisäksi imusarjan ilmavuoto kannen ja imukanavan välistä voi sekottaa seosta sylinterikohtaisesti.

      Kun ongelma poistuu noin 5 minuutin kuluttua käynnistyksestä, moottorin lämmettyä, vika voisi olla jokin näistä:

      -mekaanisen komponentin lämpeneminen aikaansaa sen toiminnan palautumisen (venttiilinnostaja)
      -moottorin lämmetessä lambda-anturi säädön käyttöönotto jyrää jonkin anturin antaman virheellisen mitta-arvon ja seos säätyy oikeaksi
      -imusarjan ilmavuoto pienenee sylinterikannen lämmittäessä tiivistettä
      -puolan toiminta paranee sen lämmetessä moottorin päällä, kosteuden vähetessä

      Ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella hankittua tietoa, joka ei ole aukotonta, eikä välttämättä kovin ammattimaista lähestymistä, mutta jos tuosta jotakin apua on niin siinä oma tietämykseni asiasta.

    • chokolaadia

      Kyllä se on puolavika jos rötköttää kolmella pytyllä kylmänä, puola turpoo lämmetessä ja taas toimii, vaikka ei jää vika koodia. Jos ei sitten vikapiile moottorin ohjaus yksikössä tai johdotuksissa?

      • hmmmmm

        Hmmm. Se voi olla puolavika tai sitten ei. Pitäisi tietää miten paljon sillä on ajettu. Oikeestaan se vois olla myös toisinpäin, että puola alkaa lämmetessään pätkiä.

        2000-luvun autoissa tuppaa puolat olemaan sen verran kalliita, ettei niitä ehkä ihan suotta vaihdeta. Autosta pitäs lukea vikakoodit jos siellä sellasia on.


    • Trennes

      Nyt luetutin vikakoodit. Ilmoittaa palo / sytytyskatkoksia 4:s sylinterille. Puola on vaihdettu merkkiliikkeessä kolme vuotta sitten. Itse rupesin miettimään myös suutinvikaa. Auto ei nakuta millään lailla edes kylmänä. Kuinkahan yleinen suutinvika on kyseisessä koneessa ?
      Autolla ajettu 170 tkm.

      • hmmmmm

        Se voi johtua karstoittumisesta. Suutintenpuhdistusainetta vaan tankkiin niin se voi auttaa ja/tai suuttimet ultraäänipesuun tai vaihtoon.

        Suuttimista pitäs kuulua sellanen napakka nakutus. Voi olla hankala kuulla sitä.

        Et missään vaiheessa ole ilmottanut auton mallia. Mutta kyllähän suutinviat ovat mahdollisia.


      • omakohtainen knowhow

        Jos vikakoodi löytyy vain sylinterille 4, on puola kunnossa. Sama puola kun tekee kipinää kahdelle sylinterille. Jos vika olisi puolassa, vikailmoitus pitäisi tulla kahdesta sylinteristä, tai sitten : random misfire.

        Suutinvika on helppo todeta visuaalisesti. Irrottaa suutintukin imusarjasta ja starttaa autoa. Jokaisesta suuttimesta pitäisi tulla bensaa. Kokeilussa tulee tietysti huomioida bensan tulipaloherkkyys ja imeyttää se vaikkapa avoimeen pyyhkeeseen.

        Jos suutin näyttäisi toimivan kunnolla, on aika mitata ne puristukset.


      • hmmmmmm1
        omakohtainen knowhow kirjoitti:

        Jos vikakoodi löytyy vain sylinterille 4, on puola kunnossa. Sama puola kun tekee kipinää kahdelle sylinterille. Jos vika olisi puolassa, vikailmoitus pitäisi tulla kahdesta sylinteristä, tai sitten : random misfire.

        Suutinvika on helppo todeta visuaalisesti. Irrottaa suutintukin imusarjasta ja starttaa autoa. Jokaisesta suuttimesta pitäisi tulla bensaa. Kokeilussa tulee tietysti huomioida bensan tulipaloherkkyys ja imeyttää se vaikkapa avoimeen pyyhkeeseen.

        Jos suutin näyttäisi toimivan kunnolla, on aika mitata ne puristukset.

        Ei kannata avata ollenkaan, jos ei tiedä mitä tekee. Halvin vaihtoehto olisi käyttää tuota suutintenpuhdistus ainetta bensan seassa ja ajaa korkeilla kierroksilla vähän aikaa. Jos se korjaisi vian ja jos ei, niin suuttimet saa puhdistettua ultraäänipesulla. Sitä kai tarjoavat jotkin alan yritykset, ettei välttämättä tarvitse moista aparaattia itselle hankkia. Sen verran harvoin suuttimet menevät siihen kuntoon, että moista tarvitsee edes tehdä.


      • Tulipa mieleen
        hmmmmmm1 kirjoitti:

        Ei kannata avata ollenkaan, jos ei tiedä mitä tekee. Halvin vaihtoehto olisi käyttää tuota suutintenpuhdistus ainetta bensan seassa ja ajaa korkeilla kierroksilla vähän aikaa. Jos se korjaisi vian ja jos ei, niin suuttimet saa puhdistettua ultraäänipesulla. Sitä kai tarjoavat jotkin alan yritykset, ettei välttämättä tarvitse moista aparaattia itselle hankkia. Sen verran harvoin suuttimet menevät siihen kuntoon, että moista tarvitsee edes tehdä.

        Eikö se ole myös niin, ettei kannata alkaa arvailemaan, jos ei tiedä mitä tekee.

        Mikäli nimimerkin hmmmmmm1 ja sen eri varianttien takana on sama kirjoittaja, hän on heti aluksi huomauttanut erästä kirjoittajaa siitä, että hänen kommenttinsa oli hakuammuntaa.

        Sen jälkeen hän on ehdottanut:

        -jos ongelma ei korjaannu tulppien vaihdolla, voi ongelma olla jokin anturi.
        -kyse on päästöistä ja mahdollisesti pakoputkistossa voi olla vuoto.
        -ongelma voisi korjaantua antamalla autolle kunnolle kenkää.
        -voi laittaa tankkiin suuttimenpuhdistusainetta
        -Anturivika se voi olla, jos auto käy huonosti kylmänä.
        -Se voi olla puolavika tai sitten ei
        -Se voi johtua karstoittumisesta.
        -kyllähän suutinviat ovat mahdollisia.

        Eihän listasta puutu oikeastaan enää kuin se hakuammunnaksi kerrottu venttiillinnostajan jumittaminen.

        Ilmeisesti henkilöllä on ihan autoalan koulutus, siksi hieman ihmettelen tuota kierroksilla huudattamista, jos moottorin seokset ovat pielessä. Katalysaattorin vaihtaminen ei ole sittenkään se halvin tapa korjata autoa.

        No, en väitäkkään että nämä olisi helppoja ratkaistavia, mutta loogista ajattelukykyä näiden ratkaisemiseksi pitäisi löytyä enemmän kuin se, että sanoo ääneen ensimmäisen ajatuksen mitä mieleen tulee.


      • hmmmm
        Tulipa mieleen kirjoitti:

        Eikö se ole myös niin, ettei kannata alkaa arvailemaan, jos ei tiedä mitä tekee.

        Mikäli nimimerkin hmmmmmm1 ja sen eri varianttien takana on sama kirjoittaja, hän on heti aluksi huomauttanut erästä kirjoittajaa siitä, että hänen kommenttinsa oli hakuammuntaa.

        Sen jälkeen hän on ehdottanut:

        -jos ongelma ei korjaannu tulppien vaihdolla, voi ongelma olla jokin anturi.
        -kyse on päästöistä ja mahdollisesti pakoputkistossa voi olla vuoto.
        -ongelma voisi korjaantua antamalla autolle kunnolle kenkää.
        -voi laittaa tankkiin suuttimenpuhdistusainetta
        -Anturivika se voi olla, jos auto käy huonosti kylmänä.
        -Se voi olla puolavika tai sitten ei
        -Se voi johtua karstoittumisesta.
        -kyllähän suutinviat ovat mahdollisia.

        Eihän listasta puutu oikeastaan enää kuin se hakuammunnaksi kerrottu venttiillinnostajan jumittaminen.

        Ilmeisesti henkilöllä on ihan autoalan koulutus, siksi hieman ihmettelen tuota kierroksilla huudattamista, jos moottorin seokset ovat pielessä. Katalysaattorin vaihtaminen ei ole sittenkään se halvin tapa korjata autoa.

        No, en väitäkkään että nämä olisi helppoja ratkaistavia, mutta loogista ajattelukykyä näiden ratkaisemiseksi pitäisi löytyä enemmän kuin se, että sanoo ääneen ensimmäisen ajatuksen mitä mieleen tulee.

        Kuulepas näsäviisastelija. Kirjoittaja on antanut hyvin vähän tietoja ja antanut niitä lisää myöhemmin kun on tarkistellut enemmän. Sinä yrität hyökätä kirjoituksiani vastaan, ikäänkuin olisit suuttunut siitä, että omat suosituksesi ovat vieläkin enemmän metsässä. Tai minä ehdin ensin toteamaan missä mahdollinen vika.

        Täällä ei kellään ole kristallipalloa, josta katsoa mistähän kulloinkin se vika voisi johtua, kun vian aiheuttajia on useita mahdollisuuksia.

        Kierroksilla huudattaminen polttaa karstaa ja lisäaineen kanssa voi mahdollisesti auttaa puhdistamaan suuttimia.

        Kukaan ei ole ehdottanut katalysaattorin vaihtoa, mutta ilmeisesti se on sinulla seuraavaksi mielessä.

        Koitahan ottaa jouluna iisisti.


      • Tulipa mieleen
        hmmmm kirjoitti:

        Kuulepas näsäviisastelija. Kirjoittaja on antanut hyvin vähän tietoja ja antanut niitä lisää myöhemmin kun on tarkistellut enemmän. Sinä yrität hyökätä kirjoituksiani vastaan, ikäänkuin olisit suuttunut siitä, että omat suosituksesi ovat vieläkin enemmän metsässä. Tai minä ehdin ensin toteamaan missä mahdollinen vika.

        Täällä ei kellään ole kristallipalloa, josta katsoa mistähän kulloinkin se vika voisi johtua, kun vian aiheuttajia on useita mahdollisuuksia.

        Kierroksilla huudattaminen polttaa karstaa ja lisäaineen kanssa voi mahdollisesti auttaa puhdistamaan suuttimia.

        Kukaan ei ole ehdottanut katalysaattorin vaihtoa, mutta ilmeisesti se on sinulla seuraavaksi mielessä.

        Koitahan ottaa jouluna iisisti.

        No johan meni herne nenään, ymmärrän toki, saattaisin hermostua itsekin jos koettaisin neuvoa ja joku tietääkin paremmin.

        "Kirjoittaja on antanut hyvin vähän tietoja ja antanut niitä lisää myöhemmin kun on tarkistellut enemmän."

        No mutta, tässä esimerkki tuosta mitä sanot, kirjoittaja kertoo:
        "Kyseessä on 1.6 litran bensakone, vuosimallia 2006."

        Ja sinä päättelet:
        "Nyt kun tuli lisätietoa niin kyse on päästöistä ja mahdollisesti pakoputkistossa voi olla vuoto. "

        En kyllä pysty ymmärtämään, miten tuosta voi päätellä pakoputkistossa olevan vuodon.

        "Sinä yrität hyökätä kirjoituksiani vastaan, ikäänkuin olisit suuttunut siitä, että omat suosituksesi ovat vieläkin enemmän metsässä."

        En yritä todellakaan hyökätä kirjoituksiasi vastaan, ihmettelen vain loogisuuden puuttumista, se kun olisi oikeasti kovin oleellista tämänkaltaisessa vianselvityksessä.

        Omat suositukseni voivat olla metsässä tai sitten eivät, mutta niille on ihan loogiset perustelut olemassa, toisin kuin...

        "Täällä ei kellään ole kristallipalloa, josta katsoa mistähän kulloinkin se vika voisi johtua, kun vian aiheuttajia on useita mahdollisuuksia. "

        On olemassa päättelyketjuja ja todennäköisyyksiä, jotka voivat jopa perustua kokemuspohjaiseen tietoon.

        "Kierroksilla huudattaminen polttaa karstaa ja lisäaineen kanssa voi mahdollisesti auttaa puhdistamaan suuttimia. "

        Kierroksilla huudattaminen polttaa karstaa.... mutta mistä? Palotilasta. Ota sytytystulppa pois, ja jos se on puhdas, palotilassa ei ole karstaa, huudattaminen ei auta mitään.

        Suuttimien puhdistusaineet on aika pitkälti humpuukia, mutta toki niillä saa hetkellisesti suuttimet toimimaan paremmin, jos niissä ongelmaa on.

        "Kukaan ei ole ehdottanut katalysaattorin vaihtoa, mutta ilmeisesti se on sinulla seuraavaksi mielessä."

        Ei ole, et ilmeisesti ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Mikäli polttoaine jää sylinterissä palamatta ja huudatat moottori riittävän kauan, se polttoaine ajautuu katalysaattoriin, joka ylikuumenee ja tuhoutuu. Siinä tapauksessa ohjeistuksesi johtaa siihen että katalysaattori menee vaihtoon.


      • hmmmm
        Tulipa mieleen kirjoitti:

        No johan meni herne nenään, ymmärrän toki, saattaisin hermostua itsekin jos koettaisin neuvoa ja joku tietääkin paremmin.

        "Kirjoittaja on antanut hyvin vähän tietoja ja antanut niitä lisää myöhemmin kun on tarkistellut enemmän."

        No mutta, tässä esimerkki tuosta mitä sanot, kirjoittaja kertoo:
        "Kyseessä on 1.6 litran bensakone, vuosimallia 2006."

        Ja sinä päättelet:
        "Nyt kun tuli lisätietoa niin kyse on päästöistä ja mahdollisesti pakoputkistossa voi olla vuoto. "

        En kyllä pysty ymmärtämään, miten tuosta voi päätellä pakoputkistossa olevan vuodon.

        "Sinä yrität hyökätä kirjoituksiani vastaan, ikäänkuin olisit suuttunut siitä, että omat suosituksesi ovat vieläkin enemmän metsässä."

        En yritä todellakaan hyökätä kirjoituksiasi vastaan, ihmettelen vain loogisuuden puuttumista, se kun olisi oikeasti kovin oleellista tämänkaltaisessa vianselvityksessä.

        Omat suositukseni voivat olla metsässä tai sitten eivät, mutta niille on ihan loogiset perustelut olemassa, toisin kuin...

        "Täällä ei kellään ole kristallipalloa, josta katsoa mistähän kulloinkin se vika voisi johtua, kun vian aiheuttajia on useita mahdollisuuksia. "

        On olemassa päättelyketjuja ja todennäköisyyksiä, jotka voivat jopa perustua kokemuspohjaiseen tietoon.

        "Kierroksilla huudattaminen polttaa karstaa ja lisäaineen kanssa voi mahdollisesti auttaa puhdistamaan suuttimia. "

        Kierroksilla huudattaminen polttaa karstaa.... mutta mistä? Palotilasta. Ota sytytystulppa pois, ja jos se on puhdas, palotilassa ei ole karstaa, huudattaminen ei auta mitään.

        Suuttimien puhdistusaineet on aika pitkälti humpuukia, mutta toki niillä saa hetkellisesti suuttimet toimimaan paremmin, jos niissä ongelmaa on.

        "Kukaan ei ole ehdottanut katalysaattorin vaihtoa, mutta ilmeisesti se on sinulla seuraavaksi mielessä."

        Ei ole, et ilmeisesti ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Mikäli polttoaine jää sylinterissä palamatta ja huudatat moottori riittävän kauan, se polttoaine ajautuu katalysaattoriin, joka ylikuumenee ja tuhoutuu. Siinä tapauksessa ohjeistuksesi johtaa siihen että katalysaattori menee vaihtoon.

        Olet tietysti aina oikeassa.

        En viitsi tuohon lainauksiin ja jaaritteluun ottaa kantaa.

        Venttiilinnostin on vain yksi vaihtoehto, mutta nettitohtoroinnissa se on vain hakuammuntaa. Usko pois vian syy voi olla mitä eriskummallisin. Kosteus, huono kytkentä tulppaan jne.

        Lämpimänä auto käy hyvin, joten mitään estettä kierroksilla ajamiselle ei ole (pienemmällä vaihteella) ja autolle nyt muutenkin pitäisi antaa välillä kenkää. Tekee sille vain hyvää. Ei toki silloin kun moottorivikavalo palaa ja muutenkin kannattaa nyt ehkä esilämmittää siihen saakka että vian saa korjattua.

        Kannattaa viedä ihan osaavalle korjaamolle, niin eiköhän se sitte selviä.


      • Niinpä näin
        hmmmm kirjoitti:

        Olet tietysti aina oikeassa.

        En viitsi tuohon lainauksiin ja jaaritteluun ottaa kantaa.

        Venttiilinnostin on vain yksi vaihtoehto, mutta nettitohtoroinnissa se on vain hakuammuntaa. Usko pois vian syy voi olla mitä eriskummallisin. Kosteus, huono kytkentä tulppaan jne.

        Lämpimänä auto käy hyvin, joten mitään estettä kierroksilla ajamiselle ei ole (pienemmällä vaihteella) ja autolle nyt muutenkin pitäisi antaa välillä kenkää. Tekee sille vain hyvää. Ei toki silloin kun moottorivikavalo palaa ja muutenkin kannattaa nyt ehkä esilämmittää siihen saakka että vian saa korjattua.

        Kannattaa viedä ihan osaavalle korjaamolle, niin eiköhän se sitte selviä.

        No ihan varmasti en ole aina oikeassa. Eikä siitä nyt ole edes kysymys, aloitin tämän kommentoinnin sen vuoksi, etten pystynyt näkemään nimimerkin hmmm ongelmanselvityksessä mitään logiikkaa, eli järjellistä toimintaa. Arvauksia sateli kuin lottokoneesta vailla mitään merkkejä perusteellisesta ajattelusta.

        Ja tottakai vika voi olla vaikka missä, vaikka sitten hiiren nakertamassa johdossa joka välillä ottaa maakontaktia, mutta eikö kannattaisi keskittyä ongelmanratkaisussa siihen, mikä on todennäköisintä, ja käyttää olemassa olevia tietoja päättelyyn, ennemmin kuin se, että huutelee puskista kaikki mahdolliset vaihtoehdot ajattelematta juurikaan yhtään enempää.

        Venttiilinnostin on yksi vaihtoehto monista, enkä ole väittänyt sen olevan sen vanhvempi arvaus kyseessä olevalle moottorityypille kuin minkään muunkaan. JOS kysessä olisi ollut EW moottorisarja, tuo olisi ollut käytännössä todennäköisin vaihtoehto.

        En ymmärrä miksi auto pitäisi tässä vaiheessa viedä korjaamolle. Vika on täysin selvitettävissä ihan kotikonstein. Suutintukki irti, suuttimen tarkastus ja ellei vika ole suuttimissa, niin sitten puristuspaineiden mittaus.

        Mikäli oletat että kysyjä ei osaa ottaa kolmea 6mm pulttia auki, jotta suutintukin saa nostettua irti imusarjasta, sittenhän peli on kyllä selvä, auto on vietävä korjaamolle ja itseasiassa hänen kyselynsäkin oli turhaa, sillä hänhän ei varsinaisella tiedolla viasta tee mitään, koska ei pysty sitä itse korjaamaan.


      • hmmmm
        Niinpä näin kirjoitti:

        No ihan varmasti en ole aina oikeassa. Eikä siitä nyt ole edes kysymys, aloitin tämän kommentoinnin sen vuoksi, etten pystynyt näkemään nimimerkin hmmm ongelmanselvityksessä mitään logiikkaa, eli järjellistä toimintaa. Arvauksia sateli kuin lottokoneesta vailla mitään merkkejä perusteellisesta ajattelusta.

        Ja tottakai vika voi olla vaikka missä, vaikka sitten hiiren nakertamassa johdossa joka välillä ottaa maakontaktia, mutta eikö kannattaisi keskittyä ongelmanratkaisussa siihen, mikä on todennäköisintä, ja käyttää olemassa olevia tietoja päättelyyn, ennemmin kuin se, että huutelee puskista kaikki mahdolliset vaihtoehdot ajattelematta juurikaan yhtään enempää.

        Venttiilinnostin on yksi vaihtoehto monista, enkä ole väittänyt sen olevan sen vanhvempi arvaus kyseessä olevalle moottorityypille kuin minkään muunkaan. JOS kysessä olisi ollut EW moottorisarja, tuo olisi ollut käytännössä todennäköisin vaihtoehto.

        En ymmärrä miksi auto pitäisi tässä vaiheessa viedä korjaamolle. Vika on täysin selvitettävissä ihan kotikonstein. Suutintukki irti, suuttimen tarkastus ja ellei vika ole suuttimissa, niin sitten puristuspaineiden mittaus.

        Mikäli oletat että kysyjä ei osaa ottaa kolmea 6mm pulttia auki, jotta suutintukin saa nostettua irti imusarjasta, sittenhän peli on kyllä selvä, auto on vietävä korjaamolle ja itseasiassa hänen kyselynsäkin oli turhaa, sillä hänhän ei varsinaisella tiedolla viasta tee mitään, koska ei pysty sitä itse korjaamaan.

        Kyllähän kaikki vastaukset täällä ovat vain arvauksia mikä voisi moista aiheuttaa.

        Helpoiten vika selviää, kun maallikko vie autonsa korjattavaksi ammattitaitoiselle korjaamolle, eikä vaihtele osia perstuntumalla. Monasti se kotiteknikko saa aikaan vielä itse uusia vikoja.

        Toki jos osaa, niin mikäs siinä sitten perushuoltoja itse tehdä. Kovin kauaa tuommosta ei itse kannata diagnosoida. Moottorihäiriövalon kanssa kun ei saisi ajaa ollenkaan, kun se _voi_ aiheuttaa _jopa_ katalysaattorivaurion _jos_ huonosti käy.

        Kun vielä ei voi tietää mitä autolle on tehty tuota ennen. Onko esim. pesty moottoritilaa viime kuukausina tms...


      • Mazdassa

        ... Oli aikoinaan uksi tulpanjohto viallinen.

        Kylmänä kun käynnisti, niin kävi kuin belarus - hetken päästä käynti tasaantui ja kaikki ok.

        Tosin siihen aikaan ei ollut nykyajan OBD- liittimiä yms.
        Vaihdoin kaikki 4 tulpanjohtoa ja ongelmat poistui.


    • Trennes

      Vielä tarkennuksena, että auto on 307 pösöö, vm.2006 ajettu 170 tkm ja 1.6 litraisella bensakoneella.

    • vaiha toyoon

      Ranskalaiset sähköviritykset on ongelmallisia?

    • Trennes

      Eilen vaihdoin 4:s pytyn suuttimen kaiken varalta, mutta ei ollut vika siinäkään. Tuossa kuulin yhdeltä tutulta, että hällä oli ollut samantyylinen ongelma, eikä meinannut selvetä millään. Lopuksi oli ollut imupuolen venttiilin nostimet jumissa, tai siis jumitti hetken, kun auton käynnisti kylmänä. Mulla on sama juttu, että jos on lämmitysroikanpäässä, niin ei oiri millään lailla. Ainoastaan kun on päivän ollut ajamatta ja kylmänä käynnistää, niin silloin syttyy tuo moottorin vikavalo ja auto rupeaa käymään kolmella, auto sammuksiin ja käynnistetään uudelleen, niin taas toimii :) Nyt rupean kallistumaan tuohon venttiilien jumitukseen :) Tuskin johtuu sähköistä tämä vika.

    • vai jouset löllöt?

      Jaaha nostimet siis jumis, pitäskö mosalle tehä sisä pesu? Jos on nokee vai onko leikannu kiinni?

    • aloittajalle

      vaihda hyvä mies jo ne vialliset sytytysjohdot tai ainakin siihen 4. pyttyyn.

      • ei ole ei

        Kyseisessä autossa ei ole sytytysjohtoja.


      • Jösse
        ei ole ei kirjoitti:

        Kyseisessä autossa ei ole sytytysjohtoja.

        Missä autossa on vielä tulpan johtoja?? Tyypillistä käyntiä omassakin pösössä. Kannattaa käyttää korkeampia kierroksia kunnes lämpiää n. 70asteeseen.
        Eihän tuo nyt vikaa korjaa mutta toisinaan estää ne vika ilmoitukset. Omalla ajettu kosta 280 tkm, vieläkin hytkyy kylmänä.


      • ei uusi auto
        Jösse kirjoitti:

        Missä autossa on vielä tulpan johtoja?? Tyypillistä käyntiä omassakin pösössä. Kannattaa käyttää korkeampia kierroksia kunnes lämpiää n. 70asteeseen.
        Eihän tuo nyt vikaa korjaa mutta toisinaan estää ne vika ilmoitukset. Omalla ajettu kosta 280 tkm, vieläkin hytkyy kylmänä.

        Monessa vanhemmassa autossa on tulpanjohdot edelleen. Auto josta tässäkin puhutaan, on 9 vuoden iässä, eikä siis todellakaan uusi.


    • omituista????

      Eiköhän ne ole painimet eikä nostimet, nyky vehkeissä. Tunnistaako boksi venttiili vian tuolla konstilla, ohan pösöis ollu vuotavia kieroja venojakin!

    • tekisin näin

      Menisin hakemaan vaikka Motonetista uuden puolapaketin, aito Valeo 140 €, eiköhän se sillä selviäisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe