Tuleeko karenssia vai miten menee?

miten menee?

Olin kuntouttavassa työssä reilu kolme kuukautta 4pv/viikko ei poissaoloja. Kunnes tuli jäätyä pois muuton takia josta ilmoitin, ja olisivat halunneet että jatkan mutta ymmärsivät kun sanoin että muutan 300km kauemmas paikkakunnalta. Noh nyt pyytivät lisäselvityksen työkkäriin... Lähetin 3viikkoa sitten, vieläkin lukee "käsittelyssä". Kela ei ole maksanut siis työttömyysturvaa alkaen 27.11.2014. Niin onko nyt niin että karenssia pamahtaa muuton takia, kela vastasi aiemmin että tollaisen asian ei pitäisi pamauttaa. Itsellä oli karenssi päällä aiemmin kun työnhakuni katkeili vuosina 2012-2013 mutta nyyt tammikuun 2014 jälkeen ei kertaakaan. Täälläkin uudelle paikkakunnalla varasin jo ajan työkkäriin yms. Kaikki luullisi olevan hyvin mutta vähän epäilen. Työssäoloehtohan minulla täyttyi kun olin yli 3kk kuntouttavassa työtoiminnassa. 5-10 krt soitellut työkkäriin / kelalle yms eivät voi tehdä mitän ennen päätöksiä työkkärin puolelta. On vain aika kauan mennyt heillä lukiessa selvitystä joka perustui 3-5 lauseeseen. Ja paikkakunnan vaihto ainut syys, ei mikään etten tykännyt olla? siitä kertoo varmaan sekin ettei ainuttakaan poissaoloa ollut elokuun 4, marraskuun 20.11.2014. Osaisiko joku kertoa mitä odotettavissa?

70

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhvbnm

      Sinulle tarjottiin työtä, mutta katsoit paremmaksi muuttaa satojen kilometrien päähän muualle. Mitä järkeä? Karenssin riski on suuri nyt. Ja aivan oikein.

      • PAKKOpalveluko?

        EI ORJAtyö ole TYÖTÄ vaan sosiaalipalvelua!!!

        Laura Räty (kok) muistuttaa että "kuntouttavassa työtoiminnassa on kyse sosiaalipalvelusta", ei työstä.

        Palvelusta pitää saada kieltäytyä ilman sanktioita!

        Lain nimi pitäisikin olla Laki palkattomasta pakkotyövelvollisuudesta, jotta se kertoisi mistä todellisuudessa on kyse.


      • 167-176
        PAKKOpalveluko? kirjoitti:

        EI ORJAtyö ole TYÖTÄ vaan sosiaalipalvelua!!!

        Laura Räty (kok) muistuttaa että "kuntouttavassa työtoiminnassa on kyse sosiaalipalvelusta", ei työstä.

        Palvelusta pitää saada kieltäytyä ilman sanktioita!

        Lain nimi pitäisikin olla Laki palkattomasta pakkotyövelvollisuudesta, jotta se kertoisi mistä todellisuudessa on kyse.

        Pakkotyö on kansainväisissä sopimuksissa kielletty eikä pakkohoidon kriteerit täyty niin sitten tarjotaan pakkopalvelua. Ovelia on herrojen metkut.

        Vastustan kaikkea muuta pakkoa paitsi lompakkoa.


    • miten menee?

      Niin vaan no joo ei mitään 12kk tuota muuttamista suunnittelin joten ei mikään äkkinäinen päähänpisto ole. Niin no eikat se auta ku venata päätöksiä. Mut on se kumma jos tollasesta pamahtaa karenssi siin ei oo pahemmin järkeä, "tarkasti2 ajateltuna.

    • eikka.p

      Aineskii noin lukee työkkärin sivuilla: Menetät oikeutesi työttömyysetuuteen 60 päiväksi, jos keskeytät palvelun. Tiedä sit. Mut muutitko sä siis sinne työn perässä? Sillonhan antakoot karenssin jos tykkäävät, eihän se sulle vaikuta mitää. Tai voihan se olla ettei muutenkaa tuu mitään. Kirjotatko tänne sit, miten kävi.

    • Miten menee?

      Niin no luulisi että jotain tuossa "keskeytät" palvelun kohdalla luulisi että jos on syy esim ei tahdo jatkaa yms, mut oli vähän pakko muuttaa käytännössä eukko ja sen tenavat ku asu kauempana ni ei oikein toiminut. Juu rupeshan ne jatkosta puhuu ku kävin siellä mut en lyöny nimeä paperiin kun sanoin että 99.9% varmuudella muutto edessä. Juu minä ilmottelen miten käy tässä keisissä. Toivottavasti ei nyt 60pv karenssia. Toki onhan tosta jo yli puolet mennykkin. Voi olla kyl et vasta tammikuun lopulla pääsen hakee etuuksia normisti. Ku marraskuun lopusta katkasseet. :) pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta.

    • Kokemusta löytyy

      "Muutto ei ole perusteltu syy irtisanoutua", eli toisin sanottuna karenssia siitä tulee valitettavasti 3kk! Tästä on kokemusta, exä muutti aikoinaan samalle paikkakunnalle asumaan ja jätti siinä yhteydessä entisellä asuinpaikkakunnalla olleen "nollasopparipaikkansa" (kutsutaan töihin tarvittaessa) ja tämän seurauksena paukahti 3kk:n karenssi.

      • vihainen lause

        Kuulostaa aika törkeältä tavalta erottaa perheenjäsenet toisistaan. Tässä rikkonaisten perheiden ja yksinäisten maassa työkkärin ja Kelan toiminta on edesvastuutonta!
        Tälle asialle pitää kyllä pistää stoppi.

        Aina oma onni ja normi perhe-elämä on tavoitelluin olomuoto. Se on valtion, kunnan ja yhteisön peruspilari.


      • pertti77

        "a jätti siinä yhteydessä entisellä asuinpaikkakunnalla olleen "nollasopparipaikkansa" (kutsutaan töihin tarvittaessa) ja tämän seurauksena paukahti 3kk:n karenssi. "

        Nuo nollasopparit on kylllä hauskoja, itselläkin joskus ollut. Et voi irtisanoa sitä vaikka töitä ei olisi tarjouttu moneen kuukauteen. Tällainen sopimustyyppi lisääntyy kokoajan ja nuo säännökset pitäisi tarkistaa että oikeus irtisanoutua ilman karenssia jos töitä ei ole tarjottu.

        Muutto ja karenssi; kannattaa selvittää asia ennen muuttoa ettei tule ylläriä. Mutta asian tiedostaminen vaikeaa koska niin KELA tai te-toimistovirkailija saattaa sanoa vain oman näkemyksensä asiassa, ne päätökset tehdään esim. työttömyysturvayksikössä jne. eli karenssia voi tulla.


      • sää sähkövikailee
        pertti77 kirjoitti:

        "a jätti siinä yhteydessä entisellä asuinpaikkakunnalla olleen "nollasopparipaikkansa" (kutsutaan töihin tarvittaessa) ja tämän seurauksena paukahti 3kk:n karenssi. "

        Nuo nollasopparit on kylllä hauskoja, itselläkin joskus ollut. Et voi irtisanoa sitä vaikka töitä ei olisi tarjouttu moneen kuukauteen. Tällainen sopimustyyppi lisääntyy kokoajan ja nuo säännökset pitäisi tarkistaa että oikeus irtisanoutua ilman karenssia jos töitä ei ole tarjottu.

        Muutto ja karenssi; kannattaa selvittää asia ennen muuttoa ettei tule ylläriä. Mutta asian tiedostaminen vaikeaa koska niin KELA tai te-toimistovirkailija saattaa sanoa vain oman näkemyksensä asiassa, ne päätökset tehdään esim. työttömyysturvayksikössä jne. eli karenssia voi tulla.

        Nollasopimukset pitäisi kieltää.


    • Miten menee?

      No tässä sitä odotellaan, pakko oli kilauttaa vaihteeksi te toimistoon ja hoputella. Toki tiedän ettei se auta. Mut on se vaan kumma et miten voi tollasessa olla jumalauta 30päivän käsittelyaika, herran jumala vuosi 2015. Ei näin, ei näin... Kyl ymmärtäs jos oltas jossain sanotaanko vaikka 30-luvulla.

      • ihmeellistä on

        Itse asiassa Te-toimistolla on lain mukainen velvollisuus käsitellä nämä selvityspyynnöt kuukauden sisällä siitä kun hakija on antanut oman selvityksensä asiaan eli jos kestää yli sen niin valitusta sisään.

        Tuosta että saatko karenssin siitä kun muuton takia jätit kuntouttavan niin eihän se mikään työpaikka kuitenkaan ollut ja jos uusi paikkakunta sijaitsee yli 1,5 tunnin työmatkan päässä niin pitäisi olla selvä syy kieltäytymiseen ilman karenssia. Kummallista touhua tämä te-toimiston meininki.


    • kypsynyt kans

      Minä taas sain lausunnon jonka perusteella sitten kela katkaisi tukeni ja käsittelyajalta ei makseta työmarkkinatukea. Kelalle tein valituksen että en suostu päätökseen ja asia on käsittelyssä. Nyt aikaa on kulunut jo 4 kuukautta ja päätös on käsittelyssä vieläkin. Joka viikko tiedustelen päätöksen tilaa joka on aina sama "käsittelyssä". Onneksi löysin itse työpaikan jo kolme kuukautta sitten. Kuukausi tukia on saamatta ja päätöstä odotellessa. Jonot ovat kuulemma jopa 7 kuukautta.

    • Karenssimies

      Karenssia paukkuu.

      Itse sain karenssia kun leikkauksen vuoksi en voinut suorittaa työvoimapoliittista koulutusta koska jäin pahasti jälkeen. Olin kuukauden sairaslomalla tulos = 60 päivää karenssia. OLIN LEIKKAUKSESSA!!!!

      • jälkiviisaat

        Ei pidä erota. Niiden pitää antaa erottaa, jos vaikka koulutusaikaa ei voi jatkaa ja ei selviydy enää koulutuksesta.


      • Karenssimies
        jälkiviisaat kirjoitti:

        Ei pidä erota. Niiden pitää antaa erottaa, jos vaikka koulutusaikaa ei voi jatkaa ja ei selviydy enää koulutuksesta.

        En eronnut. Sairaslomani vuoksi en voinut suorittaa pakollisia osia koulutuksesta jonka vuoksi koulutus piti keskeyttää. Selitin tämän TE-toimistolle, karenssia paukkui. Tänään kävin viemässä KOULUTTAJAN lausunnon toimistolle jossa tämä selitti miten asia on. Saas nähdä miten käy.


      • Normaali käytäntö
        Karenssimies kirjoitti:

        En eronnut. Sairaslomani vuoksi en voinut suorittaa pakollisia osia koulutuksesta jonka vuoksi koulutus piti keskeyttää. Selitin tämän TE-toimistolle, karenssia paukkui. Tänään kävin viemässä KOULUTTAJAN lausunnon toimistolle jossa tämä selitti miten asia on. Saas nähdä miten käy.

        Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen, koska te-toimiston ämmien mukaan tuo koulutuksen keskeyttäminen kouluttajan puolesta on itseaiheutettu juttu = automaattisesti karenssi!


      • loogistikko
        Normaali käytäntö kirjoitti:

        Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen, koska te-toimiston ämmien mukaan tuo koulutuksen keskeyttäminen kouluttajan puolesta on itseaiheutettu juttu = automaattisesti karenssi!

        Jos et eronnut koulutuksesta, niin sittenhän sinä olet edelleen koulutuksessa.


    • rererrer

      Mulkuille mulkun kohtelu, joten hyvä työvoimatoimisto. Esimerkillistä toimintaa.

    • Miten menee?

      Eipä tuolta ole kuulunut mitään. Tällä viikolla pitäs tulla prkl päätökset. I think so. Tulee se 30 päivää täyteen... On kyl ollu kuolettavan pitkä aika.

    • karenssitarinat

      Hei, minulle voisi kirjoitella näistä järjettömistä karensseista. Kokoan niitä yhteen, kun saan tarpeeksi erityyppisiä sairaita tapoja aiheuttaa ihmisille vahinko ja julkaisen ne kattavasti blogin kautta. Myös lehtijutusta olen ollut yhteydessä toimittajan kanssa. karenssitarinat at gmail.com

      Tuo pitkä käsittelyaika kertoo sitä, että valitus on siirtynyt työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan. Tuolla on yli 7kk jono. Tuo elin muuttaa päätöksen vain 6% valittajan tapauksista. Siis, vain joka 1/17 saa valituksensa läpi. Aika hyvä prosentti - vai mitä :)

      • kaikenlaista huh huh

        Ymmärsin kyllä, on vielä siellä työkkärissä käsittelyn alla. Mutta mikäli karenssia pukkaa niin kyllä suosittelen aloittajalle valittamista sinne muutoksenhakulautakuntaan vaikka se kestääkin mutta toisaalta ei maksa mitään saat sitä päivärahaa normaalisti sen karenssin jälkeen. Laadit vaan oikein nasevan valituskirjelmän.

        Oliko siis niin, että ensimmäinen soppari oli jo päättymässä siellä kuntouttavassa ja tarjosivat lisää mutta sinä kieltäydyit sillä perusteella että tyttöystävä joka asuu 300 km päässä niin olet sinne muuttamassa ja ei ole järkevää kirjoittaa uutta sopparia.

        Kummallista tossa on se, ettet ole mitään keskeyttänyt vaan kieltäytynyt uudesta sopparista ihan perustellusta syystä. Onkohan sieltä kuntouttavan tahon puolelta nyt jotenkin sössitty toi juttu ja annettu ymmärtää asia jotenkin väärin. Toi sun uusi asuinpaikka on niin kaukana että pitäis olla päivänselvä homma ettei tarvii jatkaa.


    • miten menee?

      Oliko siis niin, että ensimmäinen soppari oli jo päättymässä siellä kuntouttavassa ja tarjosivat lisää mutta sinä kieltäydyit sillä perusteella että tyttöystävä joka asuu 300 km päässä niin olet sinne muuttamassa ja ei ole järkevää kirjoittaa uutta sopparia.


      juu sanoin että 99.9% varmuudella ei kannata jatkaa ku muutto eessä. Sit ne sano että pitää soittaa jos mieli muuttuu. No sit soitin ja sanoin että olen jo muuttanut tänne että vaikka tykkäsin olla siellä ni nyt on tilanne tämä. Ja en tosiaan kerennyt laittaa nimeä siihen jatko soppariin.

      • pakkotyö on in

        Tuollaista se pakkotyö on. Karkasit heidän mielestään työleiriltä ja nyt sinua pitää rankaista karenssilla.


    • Kelalla karenssi

      Tuollaista se just on. No hei minulla on samanlainen asia "käsittelyssä" jo kolmatta kuukautta. Sain jo töitäkin, mutta kyllä kyrpi yritää elää ilman rahaa yli kuukausi. Aika kerjäämiseksi meni.

      Nautettavaa kun Kelan käsittelyillä ei ole mitään aikarajaa tai he eivät saa mitään sanktioita. Valvontaa ei ole.

    • Miten Menee?

      Tänään soitin "työttömyysturva neuvojalle. Ja työkkäriin. No nyt ne otti tietoja ja aikoi pyytää selvitystä miksi mennyt viitisen viikkoa... Huh huh sentään mitä touhua.

      • kaikenlaista huh huh

        Onko mitään selvinnyt? Mielenkiinnolla odotan mitä päätöksiä tekevät asiassasi. On tuo jo sen verran kummallista.


    • Kuinka Menee?

      Tänään soitin te keskukseen (paikalliseen) olivat tehneet päätöksen. 60 päivää karenssia :). No se on voi voi. Eipä tos oo ku viikko ni saa taas normaalisti hakea työttömyysetuutta. Perusteluna karenssipäätökselle oli se että paikkakunnan vaihto (minun tapauksessani) 300km ei ole riittävän pätevä syy :).

    • Kuinka Menee?

      Ja se mies joka sanoi tuon "riittävän" pätevä syy, niin kuulosti ihan siltä kuin sitä itseäänkin olisi huvittanut.

      • kaikenlaista huh huh

        No eikös se ollut nyt niin, että jos se matkanteko päivässä menee yli 1,5 h yhteen suuntaan ei tarvitse ottaa vastaan. Eikös se nyt tähän päde? Eihän sitä 300 kilsaa siinä ajassa matkata. Nyt kyllä valitat siitä päätöksestä, aivan hullua. Tulisin tekemään valituksen vaikka puolestasi kun harmittaa niin vietävästi. Eihän tuo voi olla mahdollista. Sulla puoliso siellä 300 kilometrin päässä ja kun sen perässä sinne muutat niin pitäisi vaan jatkaa siellä edellisessä paikassa.

        Muista että se valitusaika on 30 päivää siitä kun sen saat postissa. Ne ei ilmeisesti ole siellä itsekään olleet ihan yksimielisiä kun kesti niin kauan sen päätöksen tekeminen. Kaikista hulluinta tässä on se ettet ole edes keskeyttänyt mitään vaan ilmoittanut ettet aio uutta sopimusta tehdä kun muutto edessä jonka siis senkin hyvissä ajoin etukäteen ilmoitit työnantajalle.


    • 3hundred miles

      Ei kait 300 km päästä tarvitse edes työpaikkaa lähteä hakemaan.

      • Pilkunviilausta

        300 mailia ei muuten ole 300 kilometriä... yksi maili on noin 1,6km


      • _Nimimerkki_
        Pilkunviilausta kirjoitti:

        300 mailia ei muuten ole 300 kilometriä... yksi maili on noin 1,6km

        Otsikossa mainitaan nimimerkki.


    • Miten menee?

      Niin olen tässä miettinyt kannattaako tuosta nyt valittaa vai miten on. Kun karenssi kuitenkin päättyy nyt 26.1.2015 ja kuulemma joutuu karenssin jälkeen hakemaan aluksi 2viikolta sitä ja sen jälkeen normi kuukaus kerrallaan. Juu ja tosiaan hyvissä ajoin ilmoitin. Minullahan oli ihan se varattu aika sinne "työpaikalle" jossa kävin. Ja sanoin heille että 99.9% varmuudella en jatka teillä 12.1 niinkuin suunnitelma heillä päässään oli, ja tuolloin en tosiaan kirjoittanut mitään alle vaikka kysyivätkin että kirjoitanko jo sopparin. Sanoin että ei koska minulla on muutto edessä ja tosiaan jos miettii niin 1.5h pv saa se matka muistaakseni olla. No kertokaa miten tuossa ajassa menistte 300km ja takas sama :). Mulla on nyt täälläpäässä huomenna työkkärin aika niin pitää vähän jututtaa et mites se nyt noin menikään :) ja tosiaan kesti heittämällä yli 30pv lausunto oli tehty vasta 19.1 eli joku 10päivää ylimääräistä venailua "for nothing". Jotenkin arvelin että karenssihan se sieltä jysähtää, no onneksi ei tullut kuin se 60 päivää, joka päättyy tosiaan maanantaina. Ja kysyinkin jo valmiiksi te keskuksesta onko estettä tuon maanantaina jälkeen työttömyysetuuteen, niin vastaus kuului että ei. Joten 27.1 alkaen se 2viikkoo eteenpäin saan ensimmäisen "karenssin" jälkeisen etuuteni, jonka jälkeen normaalisti kuukausi kerrallaan. Kaiken lisäksi tällä hetkellä en ole edes työkuntoinen pieneen hetkeen mikä työkkäriä varmaan keljuttaa. Koska kaaduin liukkaalla, mursin kylkiluuni. Nyt vain lepoa ja kipulääkettä. Pitää tänään kun soittaa lekurille niin pyytää huomiseksi todistus siitä että en ole toistaiseksi työkuntoinen. Ei ainakaan siitä rupea heti uudella paikkakunnalla urputtaa. Mitenkä jos valitan niin saanko työttömyysetuutta vaiko en siis valitusajalla? koska se tosiaan päättyy nyt maanantaina se 60pv karenssi.

    • kaikenlaista huh huh

      Kun karenssi päättyy niin voi taas hakea päivärahaa eikä siihen vaikuta valitatko vai et. Valittamisessa sen päätöksen saaminenhan voi viedä useita kuukausia eli olisi aivan älytöntä muutoinkin katkaista päivärahat niin pitkäksi ajaksi. Hallinnolliseen tapaan kuuluu myös valitusoikeus jos hakija kokee saaneensa väärän päätöksen asiassaan. Nimittäin kun se 2 kuukaudenkin päiväraha on rahaa joka jää saamatta väärin perustein. Valittamisesta ei seuraa mitään kummallista, jos ei mene läpi niin ei mene. Sitten voi halutessaan jatkaa ylempään asteeseen jos edelleen tuntuu että päätös on väärä.

      Tarkistaisin vielä sen työkkärin tekemän aktivointisuunnitelman (löydät varmaan sieltä te-palvelujen nettisivuilta oma asioinnin kautta). Kuinka pitkäksi ajaksi oli suunniteltu sitä kuntouttavaa työtä. Toiseksi tuolla laissa kuntouttavasta työtoiminnasta lukee, että työpaikka tulee olla työssäkäyntialueen sisällä. Olitko sinne työkkäriin ilmoittanut että olet muuttamassa sinne 300 kilsan päähän.

      Minun nähdäkseni tässä asiassa olisi kuulunut tehdä niin, että kuntouttava entisessä paikassa olisi vain päätetty lopettaa niin kuin nyt tapahtui ja sitten siellä uudessa paikassa jatkettu sitä uuden kuntouttavan työpaikan etsintää uuden työkkärin virkailijoiden toimesta. Ei se olisi pitänyt olla sen kummempaa. Olit jo suorittanut loppuun tehdyn sopimuksen mukaisen jakson ja ilmoittanut muutosta.

      Siihen kuntouttavaan ei saa muuta ylimääräistä tukea kuin sen 9 e ylläpitokorvauksen joka on tarkoitettu ainoastaan kattamaan ne matkakulut sinne työpaikalle niin eihän sekään millään riitä päivittäiseen 600 kilsan matkakuluihin puhumattakaan siitä matkaan kuluvasta ajasta.

      Naurettavinta tässä on se, että kyseessä on vain kuntouttava työtoiminta ei edes palkallinen työ joka olisi myös noin pitkän matkan päästä irtisanottavissa ilman karenssia koska yli 1,5h työmatka yhteen suuntaan on riittävä syy siihen.

      Sinuna tekisin kyllä valituksen.

    • Miten Menee?

      Juuri puhuin tyttöystäväni kanssa että tehdään valitus. Koska ei siinä ainakaan enempää mitään menetä. On ollut nimittäin 60pv itselle ja avo-vaimolle raastavaa aikaa todella raastavaa. Se on vierestä nähnyt kuinka olen kimpoillut työkkärin ja milloin minkäkin asiantuntian kanssa puhelimessa. Juu aktvioinnissa oli että tarkoituksena "edellisellä paikkakunnalla" juurikin tuo että op5 lausunto purkautuu kun olen työssä tai työtoiminnassa sen vaaditun 3kk joka ylittyikin. Ja sehän oli tosiaan purkaantunut nyt pois esteestä minun työttömyysturvalle. Sitte siellä oli jotain että minulle on myönnetty 10kk palkkatuki ja tavoitteena 2015 työkokeilu jossakin työpaikassa. Toki sama suunnitelma me pidetään täälläkin, toki nyt täytyy jarruttaa huomenna työkkärissä heitä sen verta että heti en voi hypätä oravan pyörään uudestaan kun oma terveys nyt ensi-sijalle tosiaan pitää tuo kylki kunnolla parannella ja sitten katsella uudestaan. Joo siinä päätöksessä luki oudosti niin että MINUN OLISI KUULUNUT JATKAA KUNTOUTTAVAA TYÖTOIMINTAA SIIHEN SAAKKA KUNNES MUUTAN tänne uudelle paikkakunnalle. Sinänsä hassua koska kävin siellä perjantaina silloin ja sunnuntaina tulin jo joulukuussa tänne :). Miten ne oikein kuvittelevat sielläkin päässä eli se OLISI joka tapauksessa katkennut, mutta HEIDÄN ELI TE KESKUKSEN MIELESTÄ minun olisi pitänyt jatkaa niin kauan kunnes muutan tänne eli muuttopäivä olisi pitänyt olla viimeinen työpäivä :). En tosiaan aina ymmärrä työkkärin logiikkaa, ei sen puoleen ei ymmärrä avo-vaimokaan :).
      JOTENKIN niin outo oli se koko homma, tosiaan kun silloin soitinkin sinne niin se puhelimen vastannut mieskin kuulosti siltä kuin sitä itseään olisi koko "päätös" vähän huvittanut, no sama mies tarkisti ja sanoi ettei ole esteitä minun työttömyysturvan maksamiselle ainakaan jatkossa :). Outoa on. Mutta eteenpäin on mentävä, ja kyllä aion tehdä valituksen vaikken usko sen mitään muuttavan mutta eipä siinä ole mitään hävittävää kun 26.1 on viimenen karenssipäivä jo kuitenkin.

    • kaikenlaista huh huh

      Muista ottaa se lääkärintodistus huomenna mukaan sinne työkkäriin. Oliko nyt siis niin, että olit töissä vielä perjantaina ja saman viikon sunnuntaina muutit uudelle paikkakunnalle eli olit viimeiseen arkipäivään eli työpäivään saakka kuitenkin siellä kuntouttavassa.

      Kerropa vielä siellä uudessa työkkärissä kaikki tämä ja pyydä vähän selvennystä asiaan. Kerroitko siinä selvityksessä muuttopäivän uudelle paikkakunnalle? Sinällään on aika yleistä että karensseja annetaan jos muuttaa toiselle paikkakunnalle vasta esim. viikon-parin päästä siitä kun on keskeyttänyt työn tai jonkun muun toimenpiteen. Silloin taitaa olla että karenssi on lainmukainen mutta jos olet tosiaan muuttanut saman viikon sunnuntaina kun vielä perjantaina ollut kuitenkin siellä niin valitus on aiheellinen.

      • Miten Menee?

        Muista ottaa se lääkärintodistus huomenna mukaan sinne työkkäriin. Oliko nyt siis niin, että olit töissä vielä perjantaina ja saman viikon sunnuntaina muutit uudelle paikkakunnalle eli olit viimeiseen arkipäivään eli työpäivään saakka kuitenkin siellä kuntouttavassa.

        Kerropa vielä siellä uudessa työkkärissä kaikki tämä ja pyydä vähän selvennystä asiaan. Kerroitko siinä selvityksessä muuttopäivän uudelle paikkakunnalle?


        Oli todistus missä lukee murtuneista kylkiluista yms.
        Ja joo he tiesivät muutosta yms kuten myös kela. Näkiväthän ne lopulta sen tuolta
        väestö rekisteristä. Joo tosiaan niiden mielestä OLISI piänyt jatkaa NIIN KAUAN kunnes muutan. No niin sitä teinkin tuo perjantai olisi ollut uuden sopparin päivä, mutta en allekirjoittanut koska kerroin heille JO toisen kerran KASVOTUSTEN muutosta, jotenkin tuntui ku aiemminkin sanoi siitä että en tee uutta sopparia, ni liekkö nuo ees kunnolla kuunnelleet.


    • Miten Menee?

      Jep eilen tuli käytyä paikallisessa TE-TOIMISTOSSA , ihan asiallista porukkaa oli tai sitten vain tuntui siltä ku niin vahva kipulääkitys päällä. Kyselin juurikin että miten meni noin ne lausunnot yms kaikenlaista myös omasta työttömyysturva asiasta, ja kaikki on OK. Eli tiistaista lähtien saa taas haettua minulle kuuluvaa korvausta, se on vaan kuulemma taas se karenssin jälkeen eka haettava 2 viikolle sit kuukaudelle. Mut siitä se taas lähtee juoksemaan. Laitto samantien työnhakua kesäkuulle asti voimaan, sitten sanoi että postissa tulee muutaman viikon sisällä kutsu "uuteen" aktivointiin, jotenkin arvasinkin sen. Sinänsä jännä ei ruennu mistää koulutuksista yms höpöttää, kun ne tietää minun tilanteeni joka on se ettei YKSINKERTAISESTI löydy motivaatiota 3 vuotiseen koulutukseen. Se rouva/nainen sanoi itskkin että jos lähtis taas pienin askelin liikkeelle, eli kuntouttavaa yms alkuun, ainut vaan että sanoi että hirveät jonot tuohon "kuntouttavaan" on kuulemma ihan täynnä toi paikka missä olisi kaikenlaista (puutyötä/metalli) yms. Täällä on joku keskus tosiaan oisko jokin toimintakeskus tyylinen juurikin meille ketkä aina käyvät kuntouttavassa. Jep eilen illalla kahtelin sitä valitus lappua/ohjetta mikä tuli VIHDOINKIN saapuneen päätöksen mukana. No sillä ei nyt ainakaan mitään häviä kun laittaa vireille, päinvastoin. Sitten kun vielä jaksasivat tutustua perin pohjin tuohon kyseiseen tilanteeseen. Veikkaan itsekkin että eivät ole olleet ihan yksimielisiä tuosta 60pv karenssista, AINIIN EN OLE MUISTANUTKAAN sanoa. Arvatkaapa mitä sanoi siellä edellisessä kuntouttavassa paikassa minulle joku ihme asiantuntija kun kysyin mitä seuraa tästä ns muutostaja muutosta johtuvasta lopettamisesta) vastasi että minulle tulisi jopa 5kk KARENSSI. Itse tiesin että tuo ei voi pitää paikkaansa koska vaikka kynä ja sopimus oli pöydällä, niin EN ALLEKIRJOITTANUT sitä. Mut ihan uskomatonta tunti olonsa jotenkin silleen painostetuksi. Ihan niinkuin sieltä ei pois pääsisi ilman hullummasta/hullumpien seuraamuksien kera. Noh onneksi vain 60pv karenssi, sii ois ollu itku ja hampaan kiristys jos olisi toi nasahtanut.

      • kaikenlaista huh huh

        Aikamoista tuollainen pelottelu. Mut eikös sulla ollu siellä aktivointisuunnitelmassa jotain merkattuna että palkkatuettua työtä oli sulle mietittynä. Eikö se olisi paras vaihtoehto eli saat sen ihan tessin mukaisen palkan työjaksolta. Pakko kysyä vielä että oletko alle 25 vuotias kun noita koulujuttuja. Siinähän on joku odotusaika mikä taitaa olla sen 5 kk mutta koskee käsittääkseni vain sitä kun ilmoittautuu ensimmäisen kerran työkkäriin niin silloin se lätkästään jos ei ole vielä ammatillista tutkintoa suoritettu.

        Jos teet sen valituksen niin muista vedota siihen että edellinen kuntouttava sopimus päättyi torstaina (liitä kopio mukaan) eli et voinut enää sitä uutta allekirjoittaa ja aloittaa koska olit muuttamassa heti sunnuntaina sinne 300 km päähän. Tämä olisi pitänyt kyllä hyvin olla selvillä myös siellä työkkärissä kun sen karenssin lätkäisivät.

        Toinen perustelu sitten se työmatkan pituus (yli 1,5h yhteen suuntaa) ja se että sitä yhteen muuttoa oli jo pitkään suunniteltu ja että sekin viivästyi sen kuntouttavan työn takia. Ymmärsin että olitte siitä puhuneet jo vuoden verran. Siinä päätöksessä on kait aika tarkat ohjeet miten se pitää tehdä mutta on hyvä tietää juuri mihin vetoaa että menee läpi. Ne kun ei ota kantaa muuta kuin siihen millä perusteella se on annettu ja onko siinä sitten tehty väärä päätös joka ei ole lainmukainen.


      • kaikenlaista huh huh
        kaikenlaista huh huh kirjoitti:

        Aikamoista tuollainen pelottelu. Mut eikös sulla ollu siellä aktivointisuunnitelmassa jotain merkattuna että palkkatuettua työtä oli sulle mietittynä. Eikö se olisi paras vaihtoehto eli saat sen ihan tessin mukaisen palkan työjaksolta. Pakko kysyä vielä että oletko alle 25 vuotias kun noita koulujuttuja. Siinähän on joku odotusaika mikä taitaa olla sen 5 kk mutta koskee käsittääkseni vain sitä kun ilmoittautuu ensimmäisen kerran työkkäriin niin silloin se lätkästään jos ei ole vielä ammatillista tutkintoa suoritettu.

        Jos teet sen valituksen niin muista vedota siihen että edellinen kuntouttava sopimus päättyi torstaina (liitä kopio mukaan) eli et voinut enää sitä uutta allekirjoittaa ja aloittaa koska olit muuttamassa heti sunnuntaina sinne 300 km päähän. Tämä olisi pitänyt kyllä hyvin olla selvillä myös siellä työkkärissä kun sen karenssin lätkäisivät.

        Toinen perustelu sitten se työmatkan pituus (yli 1,5h yhteen suuntaa) ja se että sitä yhteen muuttoa oli jo pitkään suunniteltu ja että sekin viivästyi sen kuntouttavan työn takia. Ymmärsin että olitte siitä puhuneet jo vuoden verran. Siinä päätöksessä on kait aika tarkat ohjeet miten se pitää tehdä mutta on hyvä tietää juuri mihin vetoaa että menee läpi. Ne kun ei ota kantaa muuta kuin siihen millä perusteella se on annettu ja onko siinä sitten tehty väärä päätös joka ei ole lainmukainen.

        Hei selailin vähän netistä tietoa ja löysin työttömyysturva-asiamiesten tiedot eri ELY-keskusten alueilla. He neuvovat ja tarvittaessa ovat yhteydessä te-toimistoon hakijoiden työttömyysturvaa koskevissa epäkohdissa. Otappas yhteyttä heti maanantaina oman alueesi työttömyysturva-asiamieheen niin hän neuvoo sinua siinä valituksen tekemisessä ja selvittelee vielä te-keskuksen kanssa jos päätöksessä joku mättää. Kerro myös tuosta 5 kk karenssilla uhkailijasta koska mun mielestä menee nimikkeen alle laiton uhkaus. Kerro myös että päätöksen tekeminen kesti yli 30 pv. Tossa alhaalla linkki asiamiehistä.

        http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/45152/tyottomyysturva_asiamiehet_yhteystiedot.pdf/65820096-0362-4adf-8b76-15bf0c46e210


      • 26+
        kaikenlaista huh huh kirjoitti:

        Hei selailin vähän netistä tietoa ja löysin työttömyysturva-asiamiesten tiedot eri ELY-keskusten alueilla. He neuvovat ja tarvittaessa ovat yhteydessä te-toimistoon hakijoiden työttömyysturvaa koskevissa epäkohdissa. Otappas yhteyttä heti maanantaina oman alueesi työttömyysturva-asiamieheen niin hän neuvoo sinua siinä valituksen tekemisessä ja selvittelee vielä te-keskuksen kanssa jos päätöksessä joku mättää. Kerro myös tuosta 5 kk karenssilla uhkailijasta koska mun mielestä menee nimikkeen alle laiton uhkaus. Kerro myös että päätöksen tekeminen kesti yli 30 pv. Tossa alhaalla linkki asiamiehistä.

        http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/45152/tyottomyysturva_asiamiehet_yhteystiedot.pdf/65820096-0362-4adf-8b76-15bf0c46e210

        "He neuvovat ja tarvittaessa ovat yhteydessä te-toimistoon hakijoiden työttömyysturvaa koskevissa epäkohdissa. "

        No tuskin reagoivat mitenkään jos työtön ottaa yhteyttä asiamieheen. He ovat sellaista väkeä jotka etsivät juttunsa itse. Ja nämä ovat juuri niitä asiamiehiä, jotka ovat kumonneet työkkärin myönteisiä lausuntoja esim. opiskeluun työttömyysturvalla. Mutta aloittaja voisi kertoa tänne sivustolle myöhemmin, kuinka asiamies otti "onkeen".


    • Miten Menee?

      Joo en ole alle 25v kun kohta 30 vuotta tulee jo mittariin, en tajua kait se koulutus puheet ymss johtuu siitä kun aikoinaan kesken jäi, sanotaan näin että "väärä ala" ei tullut käytyä siellä oikeestaan ku joku 10op vk silloin :). Juu pitää kyllä heti maanantaina ottaa yhteys, jotain tuollaista mietin itsekkin. Nuo asiamiehet sinänsä tuttuja aikoinaan joutu ottaa yhteyttä vastaaavaan mutta sosiaalihuollon puolelta, ja siinäkin kävi paremmin kuin odotin. Juu niin se tosiaan sanoi sellasena "harmistuneen" näköisenä että valitettavasti tästä tulee se 5kk karenssi. Olin ihan että wtf miten muka mahdollista ku en nimeä alle laittanut, juu tosta pitänee kans mainita, samoin siitä että venyi ja venyi, ja joka kerta kun soitin niin ERITAVALLA vastattiin kunnes rupesivat jo itsekkin miettimään puhelimessa että miten näin kauan onkaan mennyt. Alkuun oli ihan sitä perinteistä se on se 30päivää ei voida asialle mitään yms, sitten ku yli meni ni ihmeteltiin ja annettiin vaikka minkä asiantuntijan numeroa muttei keltään järkevää vastausta joulun pyhiä osa surutteli, osa taas sanoi ettei mitkään pyhät vaikuta siihen :). Jotenkin oli niin ristiriitaistakin tuo info mitä heiltä sai. Kaikenlisäksi kaikki reilu 2h puheiluita tuona aikana oli kaikki maksulllisia :) kuten jokainen joka joskus esim työkkäriin soittanut tietää kuinka sieltä kuuluu jonotus on maksullinen :). Sekin yksi iso vitsi. Mutta joo huomista odotellessa.

      • s-postiosoite

        Jos sillä asiamiehellä sattuu olemaan yhteystiedoissa sähköpostiosoite (vaikka vain kirjaamo) niin ainahan sitä voi lähettää sähköpostia. Laitat sitten omat yhteystietosi puhelinnumeron kera, niin hän voi vaikka soittaa sulle, jos katsoo sen aiheelliseksi. Tai vastaa sähköpostitse.
        Yleensä pitäisi kyllä aika äkkiä tulla vastaus sähköposteihinkin, jos kyseessä on joku akuutti ongelmatilanne jota ei voi seisottaa vastaamattomana kuukausikaupalla.


    • Liikkumisvapaus

      Kaiken järjen mukaan ei pitäisi tulla mitään karenssia. Suomessa ihmisillä on liikkumisvapaus. Työkkäri ei voi rangaista muuttamisesta. On sulla ainakin rahaa ollut sitten muuttoon käytettävissä. Vai muutitko vanhempien luo?

      • awefsdfsdfsdf

        Lisäksi minulla on se käsitys, voi olla virheellinen, että tuo kuntouttava työtoiminta on kunnan vastuulla. No, luulisi lähtökuntasi olevan kiitollinen kun siirsit velvoitteet toiseen kuntaan. Työttömyysaikasi tai työttömän statuksesihan siinä muutossa ei mitenkään muutu.


      • onko oikea päätös

        No ei järjen mukaan pitäisikään tulla mutta kun tuli kumminkin. Hyvin erikoista tuo on. Toi työttömyysturva-asiamies on viranomainen joka valvoo lausuntojen lainmukaisuutta. Häneen voivat olla yhteydessä päivärahaa saavat hakijat jotka haluavat tarkistaa onko heille annettu päätös lain mukaan oikea. Suosittelen aloittajaa ottamaan yhteyttä ja tarkistamaan miten tuon päätöksen laita oikein on.


    • 8+8+

      "Ja paikkakunnan vaihto ainut syys, ei mikään etten tykännyt olla? "

      No muutto ei voi olla karenssin syy, että tuon takia kaiketi työkkäri on alkanut venkoilemaan, kun ovat huomanneet, että karenssin syy on väärin perusteltu. Että nyt sinulla on hoppu tehdä valitus eteenpäin, että valitusaika ei mene umpeen. Varmasti voitat juttusi myöhemmissä taistoissa jos karenssia perustellaan pelkällä muuttamisella. Voivat vielä venkoilla ja yrittävät muuttaa kernssin perustelua jonksikin muuksi.

      • Näin se vaan menee

        Kyllä se muutto vaan on karenssin peruste, koska siinä kohtaa aiheuttaa itse oman työttömyytensä, eli vaikka entiseltä paikkakunnalta olisi "orjatöitä" tarjolla, niin ei ota sitä vastaan, vaan vaihtaa toiselle paikkakunnalle, missä niitä "orjatöitä" ei ole. Tämä on siis te-toimiston näkemys nyt ja aina! Tottahan toki Suomessa on liikkumisen & asumisen vapaus, sitä ei tässä kukaan kiellä, mutta siitä huolimatta tuo tarjotusta "orjatyöstä" kieltäytyminen on karenssiperuste!


      • Miten Menee?
        Näin se vaan menee kirjoitti:

        Kyllä se muutto vaan on karenssin peruste, koska siinä kohtaa aiheuttaa itse oman työttömyytensä, eli vaikka entiseltä paikkakunnalta olisi "orjatöitä" tarjolla, niin ei ota sitä vastaan, vaan vaihtaa toiselle paikkakunnalle, missä niitä "orjatöitä" ei ole. Tämä on siis te-toimiston näkemys nyt ja aina! Tottahan toki Suomessa on liikkumisen & asumisen vapaus, sitä ei tässä kukaan kiellä, mutta siitä huolimatta tuo tarjotusta "orjatyöstä" kieltäytyminen on karenssiperuste!

        Sehän se tässä hauskaa onkin että vaikka olet kuntouttavassa niin olet työtön. Ja kaiken huippu on se että sosiaalipalvelusta kyse, mistä ei tosiaan kaiken järjen mukaan pitäisi tulla sanktioita tai toki voi tulla mutta että tälläisessä tilanteessakin :).


    • 2+19+

      Työttömyysturvalaissa ei ole määritetty sanktiota muuttamisen johdosta. Ja jos työkkäri ei ole vedonnut mihinkään lakipykälään, tulee karenssi kaatumaan myöhemmissä viranomaistarkasteluissa. Kannattaa pitää myös työhakunsa voimassa, jotta voi myöhemmin saada takutuvasti laittomasti viedyt työttömyyskorvausrahat takaisin.

    • Miten Menee?

      Juu työnhaut on olleet voimassa ties kuinka kauan. Joo vois kokeilla sitä s.postia jos löytyy. Tai sitten ottaa ja soittaa samahan tuo , jotenkin ottaa yhteyttä. Niin eihän tässä enää mitään hävittävää ole. Eipä siinä ollut mitään sen kummepia perusteita, tietysti lukihan siinä päätöksessä että työssäoloehto täyttyi taas vaihteeksi. Juu toi työnhaku on kyl elintärkeä ku kelan/te toimiston kanssa haluaa jotakuinkin pysyä väleissä/rahoissa. Joskus tuli töppäiltyä sen työnhaun kanssa nuorempana, ei nykysin tulee mentyä työkkäriin jos ei ihan liikunta kyvyttömän kipeä ole :). Joskus tein sen virheen että siirsin aikaa yms, niin katkesi silloin päiväksi toi työnhaku.
      Onkait toi nyt ollu katkeamattomana ties kuin kauan. Itelläkin oli lähinnä tuo tarkoitus kuntouttavassa että se purkaisi niitä minun iän ikuisia EI EI EI lausuntoja :). Luojan kiitos ne on saatu nyt vege sieltä. Mut pidän ajan tasalla miten asia lähtee sujumaan.

      • Miten Menee?

        Asiamiehelle tässä tapauksessa naiselle, laitettu pitkä sähköposti jossa selvitetty kaikki ajankohtia myöten tulikin pidempi maili kun uskoinkaan. Mutta mutta odotellaan mitä sieltä tulee. Kaikki omat yhteystiedot laitoin jotta saa yhteyttä soittamalla/kirjeitse yms. Mut lähinnä aluksi hänen näkemyksensä haluan asiasta. En tiedä onko ihan "vastaavaa" heilläkään ollut.


    • kaikenlaista huh huh

      Kyllä nyt jännityksellä täällä oottelen mitä se oikeusturva-asiamies (tai nainen) sanoo tähän. Sulla lakkautettiin siis toi työttömyyspäiväraha 27.11. alkaen ja koska sä nyt ihan tarkkaan ottaen lopetit sen kuntouttavan ja koska muutit. Ihan tässä vaan yritän muodostaa tota kokonaiskuvaa.

    • Miten Menee?

      Juu itse odottelen kanssa :). Jep no tätä päiää on kans odotettu, pysty laittaa taas "työttömyysturvan" vireille. Olipahan melkoset 60pv taas. Saa nähä mitä vastaa luulisi tällä viikolla palaavan jo asiaan. Laitoin sille liitteenä vielä sen päätöksen, kun soitin työkkäriin ja pyysin lähettää s.postilla sen. Sieltä muuten utelivat hirveenä että mihin TARVITSEN sitä :). Mutta laittoi lopulta s.postiin pyytämäni paperit :). Odotellaan Odotellaan.

    • Miten Menee?

      Sieltä tuli vastauskin tässä.

      No he eivät voi tehdä mitää sille te-keskuksen alustavalle tai viimeiselle päätökselle. Se sanoi että tee valitus , sieltä mikä tuli missä on se 30pv. Aika kummallista joo.
      No ei kait se muukaan auta ku odottaa se valituksen vastaus kun sehän tehtiin jo :).
      Ei kait se auta ku odotella. Mut asiamiehestä(naisesta) ei ollut apua. Eli loppupeleissä te-keskuksessa tehdylle päätökselle ei voi tässä vaiheessa kukaan. Se vain neuvoi sen valitushomman ja mitä kannattaa ilmoittaa ja että tarkasti ne ajankohdat yms.

      • kaikenlaista huh huh

        No voi harmi, ettei siitä sitten ollut apua. Toivottavasti siihen valitukseen laitoit kaiken tarvittavan tiedon. No joo, kun päätös on tehty niin sitähän ei voi todellakaan muuttaa paitsi jos he itse siellä työkkärissä haluavat sitä muuttaa esim. itseoikaisuna. Ans kattoo ny sitten miten käy. Siihen vaan menee nyt sitten jokunen kuukausi mutta toivotaan parasta :)


      • joo...

        Olet siis aloittaja? En lukenut ihan koko ketjua läpi, mutta sillä kai on merkitystä miten suhtautuvat, miten ilmoittaa muuttamisestaan. Sillä muuttaminenkaan ei tapahdu yleensä ex tempore ja saman tien, vaan vaatii aikaa ja suunnittelua, eli on tiedossa jo pitemmän aikaa ennen tapahtumistaan.
        Eli jos ilmoittaa (kun kerran siellä toiminnassa on) heti kun tietää muuttavansa tiettynä päivänä, niin mun maallikon mielestä asiaan ei mitään sanktioita vois tehdä. Mutta jos vaan lähtee mitään ilmoittamatta niin se on eri juttu...

        Luulis, että ajoissa tehty ilmoitus auttaa... Sillä mun mielestä perustuslaki tässä maassa takaa ihmisille liikkumisvapauden. Työkkäri ei voi estää muuttamasta, tosin siellä uudella paikkakunnalla olet sitten aktivoitavana jälleen...


      • Mitenmenee

        Jep kahden viikon aikana tehdään uus aktivointi tai mikä se nyt nykysin on hienolta nimeltään :). Saa nähdä pitänee kattoo mitä he ehdottavat. Kuntouttaavaan ei välittömästi pääse, sen sain tietää. Mut niinhän noi sanoi että lähdetään liikkeelle pienin askelin. Juu ja tiesivät jo entuudestaan muutosta puhuin heille kerran aiemmin mutta vaikka vakavasti heille puhuin siitä tuntuu kuin se olisi mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toisaalta ei ole minun vika jos ei kuunnella. Sitten kun puhuin toisen kerran niin se toinen entisestä "kuntouttavasta" työtoiminnasta oleva nainen vain tuumasi... Tästä taisikin jo joskus olla jotain puhetta???. Olin että anna mun kaikki kestää.


    • Miten Menee?

      Niihän se on ei auta ku odottaa ja ihmetellä. Jotenkin vain tuntuu että turhaan sen valituksen sinne laitoi lojumaan :) mahtaa olla 3kk pöydällä kunnes menee ö-mappiin. Mut odotellaan.

    • miten_menee

      Heh arvatkaas miten menee tänä päivänä? No en ole saanut ensimmäistäkään työttömyysturvaa vielä tähän päivään mennessä. Karenssi loppui silloin, 26.1.2015 laitoin hakemuksen heti kahdelta viikolta 27.1-9.2.2015. No eivät kelalla käsittele, vaikka työkkäristä laittoivat lausunnon että MAKSAMISELLE ei ole työvoimapoliittista estettä :). Vittu että alkaa naurattaa, kaikenlisäksi sossusta kielteinen päätös :). On mahtava meininki täällä tänään. Soitellut juossut virastosta toiseen, minulle soitti jo kela asiantuntijakin puhui jostain helvetin 21 viikon odotusajasta karenssin lisäksi. AIKA mielenkiintoista. Tietoni on siis näin tällä hetkellä työnhaku ei ole katkennut pitkään PITKÄÄN aikaan. Olin sen reilu 3kk työtoiminnassa (kuntouttavassa) sitten tuli se 60 päivää karenssi. No nyt olen ensimmäinen suomalainen jolla on oikeus työttömyysturvaan muttei näköjään saa sitä. Vetosivat kelalla tälläiseen HOMMAAN heille pitää saada te keskukselta lausunto OP5 21.9.2005 että milloin tuo kumoontui :) no olen soittanut/emailia laittanut hätyyttänyt te keskusta että nyt prkl laittakaa ne liiteet kelalle. Kela kans pyytänyt reilu 3 krtaa te keskus antaa aina samat lausunnot ei estettä yms maksamiselle, no SE EI KELALLE riitä. Sanokaa joku helvetin viisas miten tää voi mennä näin. SEKÄ kela että te keskus myönsivät että ovat antaneet ympäri pyöreitä vastauksia kun olen asiaani kysellyt päivittäin karenssin loputtua. Helvetin kuustoista ja kivien perkeleet sentään.

      • aikamoinen_tilanne

        No kyllä sulla onkin melkoinen tilanne päällä. Tuo odotusaika (5 kk) tulee silloin kun aloittaa työnhaun ensimmäistä kertaa, on alle 25 vuotias eikä ole ammatillista tutkintoa. Sitten kun täyttää sen 25 vuotta niin odotusajat on historiaa. Muita karensseja toki voi saada muttei tuo odotusaika ole enää voimassa.

        Musta tuntuu että siellä sun asuinpaikkakunnalla on oikein varsinaisia idiootteja nuo työkkärin viranomaiset. Tuo 5 kk odotusaika on kulunut loppuun jo aikaa sitten jos alkanut 21.9.05 lähtien. Selvästikään lausunto ei ole lähtenyt siis hirmuinen moka siellä työkkärissä tehty. Nythän on niin, että se kuuluu sinne sun vanhan asuinpaikan työkkärin vastuulle koska koskee sitä aikaa ja heiltä tulisi myös lausunnot korjata.

        Kysyppäs sieltä kelasta että miksi vielä vaativat sen odotusajan päättymislausunnon kun olet kuitenkin sen 25 v. jo täyttänyt aikoja sitten.


    • näinkin

      Voi tulla, riippuu ihan työntekijöistä siellä. Itse sain joskus 2000-luvun alkuako se oli vai 90-luvun loppua karenssin, kun olin työkkärin koulutuksessa ja lähdin yhtenä päivänä kesken pois. Ihmeellistä, mutta totta! Ja puolustukseksi: opettaja ei ollut paikalla, vaan siis itsekin meni jonnekin kahville tms, mistä minä tiedän. Mutta sittenpä huomasivat, että mä oon häipyny kans ja työkkärin kautta sitten vaan karenssille pistivät. Ei auttanu selitykset.

    • miten_menee

      Sehän se tässä hauskaa onkin kun te toimisto sanoo minulle kivenkovaa sitä että ei voi tulla minun kohdallani sitä 21vk odotusaikaa. Nekin ovat jo täyttyneet päiviä sitten esim viimevuoden elokuusta-tähänpäivään on tietääkseni yli 21vk. Ja toisekseen mikä ihme noiden KAHDEN mafian välillä on että eivät saa ITSE SELVITELTYÄ mitä tarvitaan mitä ei. VAAN TÄHÄNKIN PÄIVÄÄN MENNESSÄ MINÄ OLEN PYYTÄNYT te toimistolta kiireisiä lasuntoja kelalle ;).

      • Nuo on ongelmallisia tilanteita jos tiedonvälitys te-toimiston ja KELA:n välillä tökkii. Minulla oli parisen vuotta sitten tilanne että Kelalle ei kelvannut te-toimiston lausunto. Työvoimatoimiston virkailijan mukaan lausunto oli oikea, KELA:n mielestä väärä. Siinäpä sitten kiva sivusta seurata kun viranomaiset tappelee keskenään, etkä itse voi asiaan vaikuttaa.


      • miten_menee

        Ite samassa JUURI SAMASSA tilanteessa NYT 1.5vk ollu :)


    • valehtelevat

      Kannattaa nauhottaa kaikki.

    • mtien_menee

      No ei nyt varmaan nauhoittaa. Mut on se perkele ku laitoin vireille 27.1 jo ton. Ja myöntävät että oikeus työttömyysturvaan siis kelallakin sanoivat sama työkkärissä JA SAMA LUKEE KELALLE MENNYSSÄ päätöksessä kissan kokoisilla kirjaimilla. MAKSAMISELLE EI OLE TYVOIMAPOLIITTISTA ESTETTÄ. Tässäpä tätä sumen logiiggaa taidan olla joku koekani tapaus että missä vaiheessa pinna menee :). Tänään teki mieli jo kelan akalle sanoa päin naamaa tiettyjä suloisia asioita. Ku aloitti siel et voi kun en saa kertoa/ voi kun en ymmärrä miksi näitä taas pyydettiin uudestaan (te toimiston lausuntoja samat menneet 3x kertaA).. Hirveetä voivottelua ja pähkäilyä tollasen huh huh asian takia. En sano että on helppoa olla työtön suomessa. On niin perseestä osa kela/te toimisto akselia että voi voi.

      • oikeus_kyllä_on

        Kyllähän sulla se oikeus työmarkkinatukeen ihan selvästi on, ei siinä taida olla mitään epäselvää. Onko tuo pyydetty lausunto jo mennyt vai vieläkö junnaa?


    • PerustuloPelastaa

      Perustulo pelastaisi tästäkin ongelmasta!

      Jos olisi perustulo, kaikkien noiden virkaloisten ajan olisi voinut käyttää johonkin hyödyllisempään.

      Tämä onkin eräs perustulon tärkeimmistä eduista, päästä turhasta byrogratiasta.

      Muistakaa vaikuttaa äänestämällä sellaista puoluetta joka kannattaa perustuloa eli EI siis missään nimessä demareita!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe