Kaikuja

Sonne

Mimmiliiga


Asuessamme Kaikukujalla sinä vuonna, jona lumilautailu tuli olympialajiksi, minulla ei ollut pitkä matka bussipysäkille, josta pääsi kätevästi Finnairin bussilla kentälle. Käveli vain tien yli. Olisin mielelläni roudannut lautaa mukanani, mutta jotain rajaa oli haluihin vedettävä.

Takanani Tannerin hiekkakentälle satoi vettä suuriksi lammikoiksi. Kentällä pelattiin pesäpalloa. Vettyneet haamut löivät kurassa palloa ja juosta löntystelivät lätäköissä märissä lenkkareissaan. Kun tänään katselee sinne, niin siellä pikkupojat kirmaavat raikkaalla tekonurmella pallon perässä. Heistä näkee, että heillä on hauskaa, sekä yksilönä että joukkona, tiiminä. Kenttä kukoistaa upouutena ja rajattuna viheriönä kaupungin rakennusten toimittaessa sille sitä suojelevien muurien virkaa.

Huudot kimpoilevat seinissä. Olen nähnyt vähän onnistuneita projekteja tässä kaupungissa. En puhu käyttöasteista tai euroista, vaan näkyvyydestä elämään. Edes Jätkäsaaren jättimäinen rakennushanke ei ole saanut minussa minkäänlaisia tuntemuksia esiin, mutta tämä pikkukenttä sai. Olisin halunnut mennä potkimaan palloa uusiin maaleihin, veivailemaan itsekseni pitkin linjoja.

- Aika hieno kenttä, sanoin tuntemattomalle vierelläni. Hän putosi alas omasta ajattelupuusta ja vilkaisi minua, sitten kenttää. Hän nappasi toisen kuulokkeen pois korvasta.

- Siis mä en ois kuullu mitään, jos biisien välissä ei sattus oleen taukoja.

Lörpöttelimme kentästä ja jalkapallosta, Stadikan nykytilasta ja IFK:n uudesta hallihankkeesta muutaman minuutin, sitten nousimme eri busseihin. Istuuduttuani alas, niin jälleen janosin sitä mitä olin janonnut aina, olla pikkupoika, palloa potkiva vekara upouusissa faijan ostamissa nappiksissa ravaamassa pitkin kenttää. Mutta minut oli tuomittu ikuiseen paitsioon. Bussin ikkunalasista kuvastuva ihminen ei ollut mikään pikkupoika. Olin lipsahtanut todella kauas sisäisestä todellisuudestani. Ja kun bussi kiihdytti muun liikenteen sekaan, niin katsoin entisen huoneistomme ikkunaan, jonka takana joskus asuin. Jonka takana joskus asuimme. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, mitä tänään teit, mitä ajattelit ja missä menit. Tiesin joitain palasia, mutta kokonaisuutta en tuntenut. Toivottavasti sinä tunsit.

Sinulla oli jo lapsia ja elämä, työ, josta toivottavasti pidit. Lajittelit yhä kuittejasi keittiön pöydällä ja huokailit teatraalisesti. Millainen teko olisikaan kulkea pitkin jo asuttuja asuntoja kuin haamu, kulkea läpi menneisyyden ja nähdä kaikki uudelleen erilaisista näkökulmista käsin, suudella jälleen kauniita huuliasi, tuntea ihosi alaston lämpö. Haluaisin tuntea sen minkä aikoinaan tunsin, keveyden. Haluaisin yhä kompuroida lumilautaan, syödä sormin pitsaa ja asentaa kattovaloja sähköiset kätesi lanteillani. Elämä oli kevyt kuin vuokranmaksupäivä, filosofinen. Mutta minä en ollut enää menossa siivoamaan lentokoneita. Työni kuva oli muuttunut, mutta sen suunta ja työnantaja yhä sama.

Luoja kuinka kaipaan ääntäsi, joka kanssani keskusteli, joka kanssani käveli tämän kaupungin halki, ajattelin ja katselin rakennusten nurkkia ja portteja, vähäistä muutosta ihmisten kasvoilla. Katselin tätä kaikkea itseni läpi. Kuulin sen kaikuja, tuuleen kadonneita lauluja.

(reps)

2

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonne

      Tässä on päästetty valloilleen idyllinen minä, sillä tämä tapaus on juuri sillä rajapinnalla, joka on sisäisen ja ulkoisen todellisuuden tullinpuomi.

      (Töölöläistä hauskuusromantiikkaa)

      • Sonne

        Tekstissä on muuten asiavirhe. Finskin bussia tässä ei tarkoiteta, vaan linjaa 516 (tai jotain). Finski on tässä siksi että se viittaa suoraan päämääräänsä, ja siten helpottaa niksuttimien työtä lukijan päässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe