Vitamiinit raskautta yrittäessä?

stressi1

Mitä vitamiinejä kannattaa syödä raskautta yrittäessä? Syön toki kasviksia/vihanneksia, mutta tuskin tarpeeksi. Maitoa juon vain kahvissa. Vai tarvitseeko mitään vitamiineja jos on hyvässä kunnossa? Foolihappoa syön sairauden takia 1mg päivässä.

18

2712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adgah

      Foolihappoahan sitä suositellaan, mutta ihan yhtä hyvin voi jo raskautta yrittäessä alkaa popsimaan jotain raskaus imetys -monivitamiinivalmistetta. Jos et kalaa syö ihan suositusten mukaan, tuskin kalaöljystä olisi haittaa. Ne omegat ja muut rasvahapot kun ovat alkiolle ja sikiölle tärkeitä rakennuspalikoita täynnä :). Ja tottakai D-vitamiinia! Muista myös huolehtia riittävästä kalsiumin saannista ja jos edellisestä hammaslääkärikäynnistä on jo yli vuosi aikaa, suosittelisin käymään sieläkin vielä ennen raskautta.

      Kun syyskuussa menin ensimmäistä kertaa äitiysneuvolaan, suositteli täti foolihappoa ja d-vitamiinia. Itse päädyin monivitamiiniin (sisältää foolihapon ja d-vitamiinin) sekä kalaöljykapseleihin.

    • ....................

      itse syön femibion1 , on raskautta yrittäville ja raskasu viikkoon 12 asti , ja sitten vaihdetaan femibiion 2 kun alkaa rv 13.

    • osta laatua
    • Multitabs

      Itse olen jo raskaana toistamiseen, mutta aloitin taas heti ehkäisyn poisjätettyäni multitabsin raskaus ja imetys monivitamiinin.
      -Sisältää kaiken tärkeän mm. D, foolihappo, rauta ja oikeastaan kaiken muunkin.

      Lisäksi syön omega3:sia.
      Nämä olen varmistanut lääkäriltä, että terveydenhoitajalta ja riittävät vallan mainiosti.
      Tärkeintä on terveellinen ruokavalio.

      • osta laatua

        Kyseessä on synteettinen valmiste, joka imeytyy huonosti jos lainkaan.

        Ja D-vitamiini 10µg EI riitä.

        10µg riittää vastasyntyneelle riisitaudin estoon.

        D-vitamiinia syödään painon ja iän mukaan.


        " Nämä olen varmistanut lääkäriltä, että terveydenhoitajalta "

        Lääkefirmat palkitsevat apteekkien ja neuvoloiden työntekijöitä tuotteidensa myynnistä!

        Kannattaa käyttää omaa järkeään.

        Ja tuo D-vitamiiniarvo sekä folaatti kannattaa mittauttaa. Ei maksa mitään siellä neuvolassa.


      • Mutsitabs
        osta laatua kirjoitti:

        Kyseessä on synteettinen valmiste, joka imeytyy huonosti jos lainkaan.

        Ja D-vitamiini 10µg EI riitä.

        10µg riittää vastasyntyneelle riisitaudin estoon.

        D-vitamiinia syödään painon ja iän mukaan.


        " Nämä olen varmistanut lääkäriltä, että terveydenhoitajalta "

        Lääkefirmat palkitsevat apteekkien ja neuvoloiden työntekijöitä tuotteidensa myynnistä!

        Kannattaa käyttää omaa järkeään.

        Ja tuo D-vitamiiniarvo sekä folaatti kannattaa mittauttaa. Ei maksa mitään siellä neuvolassa.

        Mitkään valmisteet eivät korvaa monipuolista ruokavaliota!!!
        Mulla on mitattu d-vitamiinin saanti ja mulle riittää vallan maniosti 10:ppi.
        Olen tämän valmisteen käytön varmistanut terveydenhoitajalta, sekä lääkäriltä :) ja jos heille lapsen hyvinvointi on todella tärkeää niinkuin uskon olevan he eivät suostuisi ottamaan tuollaisia riskejä valehtelullaan.

        Ilman minkäänlaista ravintolisää pärjää myös mutta silloin on oltava ruokavalio todella monipuolinen jotta päivittäin saa kaiken tarvitseman ja näitä vitamiinivalmisteita ei kuulu käyttää korvaavasti vaan tukemaan sitä monipuolista ruokavaliota.


      • ei tabseja
        Mutsitabs kirjoitti:

        Mitkään valmisteet eivät korvaa monipuolista ruokavaliota!!!
        Mulla on mitattu d-vitamiinin saanti ja mulle riittää vallan maniosti 10:ppi.
        Olen tämän valmisteen käytön varmistanut terveydenhoitajalta, sekä lääkäriltä :) ja jos heille lapsen hyvinvointi on todella tärkeää niinkuin uskon olevan he eivät suostuisi ottamaan tuollaisia riskejä valehtelullaan.

        Ilman minkäänlaista ravintolisää pärjää myös mutta silloin on oltava ruokavalio todella monipuolinen jotta päivittäin saa kaiken tarvitseman ja näitä vitamiinivalmisteita ei kuulu käyttää korvaavasti vaan tukemaan sitä monipuolista ruokavaliota.

        Millon sulta mitattiin D-vitamiini ja mitä se arvo oli?

        En söisi enään multitabsia. Siitä saa pahoinvointia.


      • Multitabs
        ei tabseja kirjoitti:

        Millon sulta mitattiin D-vitamiini ja mitä se arvo oli?

        En söisi enään multitabsia. Siitä saa pahoinvointia.

        Mitattiin kuukausi sitten. Arvo oli muistaakseni jotain 100:sen luokkaa.
        Syön multitabsia, vaikka siitä sulle pahoinvointia tulisikin :)


      • susiekuuuuu
        Multitabs kirjoitti:

        Mitattiin kuukausi sitten. Arvo oli muistaakseni jotain 100:sen luokkaa.
        Syön multitabsia, vaikka siitä sulle pahoinvointia tulisikin :)

        Ennen rv 12 ei saa syödä rautaa sisältäviä monivitamiineja (lähes kaikki, muistaakseni multitabs myös). Ovat sikiölle vaaraksi, muistaakseni voi aiheuttaa kehityshäiriöitä. Foolihappo riittää hyvin ennen raskautta ja alkuraskaudessa.


      • Järkihoi
        susiekuuuuu kirjoitti:

        Ennen rv 12 ei saa syödä rautaa sisältäviä monivitamiineja (lähes kaikki, muistaakseni multitabs myös). Ovat sikiölle vaaraksi, muistaakseni voi aiheuttaa kehityshäiriöitä. Foolihappo riittää hyvin ennen raskautta ja alkuraskaudessa.

        Miten perustelet ton että rautaa ei saa syödä enne rv 12? Jos hemoglobiini näyttää rv 8 (kuten mulla) 110 lukemaa niin vieläkö väität että raudan syönti aiheuttaa minun vauvalle häiriöitä.? Raudan puutos se vakavampaa on :) multitabsin ja muiden samankaltaisten valmisteiden rautapitoisuudet ovat todella pieniä. Itse syön rautaa kuurina jo nyt suoraan purkista.
        Jos rauta olisi sikiölle alkuraskaudessa vaarallista olisi kielletty myös lihavalmisteet ja mm. pinaatti yms.
        Kyllä, liiallinen rauta ei ole hyväksi, niinkuin ei myöskään D-vitamiini ja A-vitamiini on se jota tulee vältellä, siksi maksaa ei suositella kuin hyvin pieniä määriä. Näissä raskausvitamiini valmisteissa ei ole A-vitamiinia, mutta esim. normaalin aikuisen multitabs valmisteessa on. Siksi raskausvitamiinit on erikseen.

        Jos multitabsin tai minisunin monivitamiini valmisteet, jotka on tarkoitettu raskauden ja imetyksen aikaisen vitamiinitarpeen avuksi (joissa siis lukee raskaus ja imetys) ei saisi syödä, siitä A sanottaisiin neuvolassa ja B niissä lukisi EI RASKAUDEN ENSIMMÄISELLÄ KOLMANNEKSELLA :)


      • susiekuuuuuu

        Kysyhän neuvolasta jos et usko. Näin on minua kyllä ohjeistettu neuvolassa jo kolmatta kertaa, kolmas raskaus menossa nyt. Ja itsellä myös taipuvuus matalaan hemoglobiiniin, pyörii aina siellä 115-125 välillä.


      • öhfxi500

      • Mutlitabs

        Rautaa saa syödä jos sitä käsketään syödä myös ennen rv 12.
        Kiitos linkistäsi öhfxi500

        Raskauden aikana rautavalmistetta käytetään tarpeen mukaan 12. raskausviikon jälkeen neuvolan ohjeen mukaisesti
        Rautalisän käyttö alkuraskaudessa ei lisää sikiövaurion vaaraa, mutta se voi lisätä mahdollista alkuraskauden pahoinvointia.
        Raudan imeytymistä heikentävät mm. kalsium ja närästyksen hoidossa käytettävät antasidit (kalsium-, magnesium- ja alumiinisuolat). Rautalääkitys estää tyroksiinin imeytymistä, ja valmisteiden nauttimisen välillä tulee pitää ainakin 4 tunnin tauko.


      • Multitabs
        susiekuuuuuu kirjoitti:

        Kysyhän neuvolasta jos et usko. Näin on minua kyllä ohjeistettu neuvolassa jo kolmatta kertaa, kolmas raskaus menossa nyt. Ja itsellä myös taipuvuus matalaan hemoglobiiniin, pyörii aina siellä 115-125 välillä.

        Niin ja lisäksi 115-125 arvo on vielä ihan normirajoissa sulla.
        110 on raskauden alaraja.
        Jokaisen keholle on omat arvonsa, esim minulle tuo 110 vaikuttaa jo hyvinvointiin. olen paljon väsyneempi, kalpeampi ja voimattomampi. Kun taas toinen ihminen voi 100 arvolla mennä kuin tuulispää tietämättäänkään että hemiglobiini on alhainen.

        Neuvolassa mitattiin rv 9 5 mulla tuo 110 ja hoitaja sanoi heti että rautakuurille samantien, katsotaan kuukauden kuluttua uudelleen.
        Mulla oli sama ekassa raskaudessani. Silloin hemoglobiini oli 8 3 ekassa neuvolassa vain 102. Jouduin silloin myös rautakuurille.
        Minulla on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin ilman raskauttakin.


    • opiskelkaa ravitsemu

      foolihappo ja riittävä D-vitamiini

      muistakaa se jodi

      Tärkeä jodi, kuuntele ehdottomasti:

      04.01.15
      Osa 1/1 (22:46)

      http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/


      Raskaana oleville suositellaan 100µg D-vitamiinia.


      Luotettavimmin S-D-25 mitataan nestekromatografialla tai massaspektrometrialla. Eri laboratorioiden mittaustulos voi vaihdella jopa 40%, joten varmista, että maksat laadusta, jos joudut itse maksamaan elimistösi D-vitamiinipitoisuuden verikokeen.

      Alle 1v saa tippapullosta 10µg/vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1v saa 25-30µg/vrk, riippuen paljonko korviketta menee.


      tutkimusten mukaan liian korkealla pitoisuudella (400 nmol/l) ja esimerkiksi syövillä on olemassa yhteys


      Rautavalmistetta EI SAA KÄYTTÄÄ varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

    • foolihappoa

      Luin jostain, että miehenkin pitäisi syödä foolihappoa, kun raskautta yritetään. Tietääkö kukaan paljon miehille suositeltu annos on? (Naisille se on kai 400 um, tai se määrä noissa raskauspurkeissa ym. usein on.)

      • safjga

        Luin saman jutun jostain! Luulenpa että se on miehille sama 400mikrogr kun naisillekki. Voivat siis syödä samasta purkista aamuisin :D


      • xxxxxxxxx
        safjga kirjoitti:

        Luin saman jutun jostain! Luulenpa että se on miehille sama 400mikrogr kun naisillekki. Voivat siis syödä samasta purkista aamuisin :D

        itse annoin paketin folaattia ukolle syötäväski, mutta mun femibioneihin se ei koske :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe