Puhtauspainotteinen ocd

Minävaan

Miten päästä jatkuvasta pesemisestä ja puhtauden tarpeesta eroon? Miten opin sietämään likaa? Asialliset neuvot erittäin tervetulleita!

11

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27...

      Sarjassa "Pakko-oireiset" erästä ongelmasta kärsivää altistettiin vähitellen lialle.
      Eli esim. piti liata kädet ja niitä ei sitten saanut pestä heti.
      Tällainen "altistus-ohjelma" olisi mahdollista toteuttaa ihan itsestäänkin tai jos saisit jonkin kaverin tueksi, niin hänelle voisi sitten purjaa ahdistusta ja ajatuksia tämän "siedätyshoidon" kuluessa.

    • Minävaan

      Oletko itse kokeillut sitä?

    • 27...

      Itse en ole kokeillut koska minun pakko-oireeni ovat olleet tarkistamista. Siihen olen kyllä nodattanut ihan samaa "ohjelmaa" eli pidättäytynyt tarkistamasta ja se on kyllä auttanut. Mitä enemmän tarkistelee, sitä enemmän löytyy tarkistettavaa ja päinvastoin.

      • Kummia vaivoja

        Minun tarkistamisoireeni olivat aivan käsittämättömän rasittavia ja typeriä. Saatoin ennen kotoa lähtiessäni tarkistaa aina uudestaan ja uudestaan, että onko kahviautomaatti auki, jäikö silitysrauta päälle, se piti todeta aivan useita kertoja peräkkäin.

        Entäs oven ylälukitus sitten, se ahdisti ennen ehkä kaikkein eniten. Se piti avata ja sulkea peräkkäin lukemattomia kertoja, kunnes oli täysin keskittynyt siihen, että ovi oli varmasti lukittu ja puolisonikin oli oven lukitsemisen vielä tarkistanut.

        Sitten tapahtui jotain kamalaa, josta sairastuin voimakkaaseen paniikkihäiriöön ja jouduin syömään paniikkilääkkeitä ja siinä samalla hävisivät myös tarkistuksen pakko-oireeni, ihmispelkoni ja kahvikuppineuroosini.

        Lääkkeiden avulla koen vihdoin olevani VAPAA näistä oireista, joista olin kärsinyt koko elämäni.

        Tosin tilalle tuli jatkuva bakteerikammo, joka ilmenee jatkuvien käsien pesu- ja desifiointi rumbana, mutta se ei haittaa kovinkaan paljoa, verrattuna aikaisempiin psyykkisiin oireisiini.


    • 5+15

      Tuo altistaminen todellakin toimii. Mutta ahdistus voi alussa olla rajuakin, mutta se alenee kyllä pikku hiljaa.

      Ajattele asiaa niin, että jos hetken kestät kovaa ahdistusta (joka loppuu kuitenkin) niin kärsit vähemmän kuin olet loputtomasti ahdistunut rituaalien kurimuksessa.

    • encephalon

      minä vaan..

      Yksinkertaisesti:...Kaikki "pakot" menettävät nopeasti ja tehokkaasti tehonsa jos vastustat ja "Näytät sille"...... että se "pakko" sinuun ei pysty..ja ajattele..
      Joka .. sekunti jonka sitä vastustat olet voittanut siitä osan ja vienyt siltä tehon..

    • ValitettavastiPakkoAutta

      Poikakaveri, nykyinen mieheni hääti minusta "likaisuus" pelon.
      Hyvin brutaalilla tavalla, asianlaidan ymmärrettyään ei päästänyt yöllä suihkuun, ja tietoisesti hyväili minua "saastaisella" kädellä kaikkialta.

      Ensimmäiset kerrat ilman suihkuunpääsyä olivat todella kauheita, lähes koko yö meni asiaa miettiessä.

      Myöhemmin koko likaisuuspelkoni purkautui yhtenä aamuyönä, emme olleet käyneet illan aktiviteetejen jälkeen suihkussa, "jouduin" antamaan suukkaria poikakaverille aivan pilkkopimeässä ja vieraassa paikassa, ehkä en osannut estellä tai uskaltanut estellä. Mutta tämä muutti elämäni suunnan yhdessäaamuyössä.

      Jotenkin huomasin että olin taistellut absoluuttisen puhtauden tuulimyllyjä vastaan, ei niitä voi voittaa, ne voittavat aina ihmispolon.

      Joten OCD:n hoitamiseksi on varmasti tehokkain keino turvallinen ja rakastava parisuhde.
      Meilläkin on takana lapset ja pitkä yhteinen taival.

      • sikamaista

        Aivan järkyttävää tekstiä... Siinä näkee, että ei kohteliaisuus akkoihin toimi. Itse en varmaan psytys tollaseen törkeyteen... Tuo suuraiskausfantasian toteuttaminen varmaan autto eniten. Olis vielä pannu imemään paskat perseestä.


      • ValitettavastiPakkoAutta

        "Sikamaista" kirjoittaa aivan vasten kirjoitukseni henkeä.

        Ilman rakasta miestäni, ei minulla olisi rakkaita lapsiani, miestäni, "mielenterveyttäni" ja mailmani olisi sairaiden maailma, ei nykyinen, porvariselämä.

        Näin minä näen asian asianomistajana.


    • SVxxxxxxx

      Joka kesäiset mökkireissut ovat minulle kauhistus.
      Nytkin juhannuksen aikaan mokillä en päässyt suihkuun aikataulujeni mukaan.
      Lapsetkin jo sättivät tästä puhtaushulluudestani.

      Jouduin vetäsemään lääkkeitä ihan huomattavia määriä, lähinnä pois ahdistuksesta, vähän kuin talutuskuntoon, silloin vasta paha angsti hellittää.

      Lapset ja mies ei enää hirveesti jaksa välittää, olen temppuillut jo vuosia, mitäköhän tästä viellä tulee.

      Hyvä ura on käytännössä täysin ohi, kun olen ollut duunissa, se on aina jäänyt pistäytymiseen tai koeajan lopussa ovat ilmoittaneet etten ollutkaan sopiva.

      Kuinkakohan jaksan eteenpäin?

      • 1413

        Altistuksella saadaan hyviä tuloksia juuri puhtauteen ja tarkisteluun liittyvissä rituaaleissa. Mutta jos tilanteesi on kovin paha, altistamiseen pitää laatia oma ohjelmansa, jonka aikana vähitellen altistat itseäsi ahdistusta aiheuttaville asioille ja / tai muutat, lyhennät rituaalia joka kerta.

        Mielellään tarvitset ulkopuolista tukea, koska alkuvaiheessa ahdistus voi olla kovaakin, mutta se laskee kyllä.

        Olennaista on altistaa itsensä vaikka vain vähän kerrallaan tunteelle, mikä seuraa, kun rituaalia ei noudata perinteisen kaavan mukaan.

        Kirja "Kerrasta poikki" sopii kaikille pakko-oireisesta ajattelusta kärsiville.

        Tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe