Kirjani työttömyydestä nyt melkein valmis

työtön kynäri

Kirjoitin heinäkuussa 2012, että aioin kirjoittaa kokemuksistani entisenä yrittäjänä, paluumuuttajana ja työttömänä. Se ketju näytetään poistetun, syystä tai toisesta. Ainakaan en sitä löydä. Sain useita kannustavia kommentteja.

Nyt kirjan käsikirjoitus on lähes valmis. Piirrän vielä muutamia kuvia ja lisäilen yksityiskohtia. Seuraavaksi pitää ottaa selvää, mitä sen omakustantaminen aiheuttaisi työmarkkinatuelleni. Voisihan sitä tarjota kaupallisille kustantajillekin, mutta haluaisin sen ulos ennen maalisvaaleja. Jos mikään muuten ei onnistu, laitan sen vaikka ilmaiseksi ladattavaksi.

Saisinko kysyä teiltä muilta puolelta miljoonalta työnhakijalta, tai teiltä, jotka tällä palstalla käytte, kiinnostaisiko tällainen tarina ollenkaan? Siinä on omia kokemuksiani, ja myös omia poliittisia mielipiteitäni, on blogistani (reilusuomi) poimimiani tekstejä ja pari kyselyä viranomaisille ja poliitikoille. On kuvausta siitä, miten ihanaa ja kurjaa on ollut palata kotiin maailmalta.

Kai se olisi pakko julkaista omalla nimellä. Jos käyttäisin nimimerkkiä, tuntuisi, että häpeän työttömyyttäni. No... Kai sitä tulee leimatuksi, ja kaikki vanhat viat pengotuksi, jos tämä tekele julkisuuteen pääsisi ja jos sitä joku jopa lukisi. Eli uskaltaako sitä? Onko sillä mitään merkitystä? Auttaako se tilanteeseen mitenkään? Minua kiinnostaisi muiden kokemukset, jos ne jotenkin koskettavat minuakin. Työttömyys on monelle meistä yhteistä.

Jos vilkaisette blogiani https://reilusuomi.wordpress.com/kysely/ , onko se sellaista tekstiä, jota haluaisitte lukea pienen kirjasen verran, satakunta sivua? Ehdotuksia? Voisin ehkä laittaa tekstinäytteen arvioitavaksi blogiin, mutta siellä jo oleva teksti kyllä antaa kuvaa sekin.

Kirjoitin tästä nimimerkillä työtön kynäri. Joten käytän nyt samaa. Kirjalla ei vielä ole nimeä.

27

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgfghhsfhg

      Mainiota, kyllä kiinnostaa! Milloin tulee kauppoihin?

    • Hae työpaikka

      Tyhjää roskaa.

    • karenssitarinat

      Kyllä. Pereilen tuolle sivulle kerta toisensa jälkeen. Luen tekstisi mielelläni ja suostun, jopa jonkinnäköiseen esilukuun, jos sellaista tarvitset, lähinnä kiteytys/tiivistys/jako linjalla. Olen itse kanssa luonut blogin, mutta käsittelen siellä vain näitä karensseihin liittyviä asioita: https://karenssitarinat.wordpress.com/

      • työtön kynäri

        Kiitos tarjouksestasi. Jos päätän tehdä omakustanteen, voisin tarvitakin esilukijoita. Toistaiseksi tarinan on lukenut vain yksi, ja hän luki sen kerralla ja piti, pyysi lisäyksityiskohtia joistakin asioista. Ehkä se, missä eniten kaipaisin kommentteja lukijalta, olisi se, mitkä kohdat mahdollisesti eivät kiinnosta muita. Sitä on helppo sokeutua ja pitää omia asioitaan tavattoman kiinnostavina. Toisaalta, en esiinnykään kaikkien työttömien puolestapuhujana, miten voisin? Minun tarinani on vain yksi. Voin kuvitella, millaisia ilkeyksiäkin vielä saan kuunnella niiltä, jotka ovat vielä töissä ja omahyväisesti kuvittelevat työttömyyden olevan jotenkin heitä koskematon ongelma. Mutta en saa antaa sen pelottaa itseäni. Pelko ei yleensäkään ole hyvä motiivi mihinkään.

        Miten oma projektisi etenee? Oletko saanut useita tarinoita?


      • karenssitarinat
        työtön kynäri kirjoitti:

        Kiitos tarjouksestasi. Jos päätän tehdä omakustanteen, voisin tarvitakin esilukijoita. Toistaiseksi tarinan on lukenut vain yksi, ja hän luki sen kerralla ja piti, pyysi lisäyksityiskohtia joistakin asioista. Ehkä se, missä eniten kaipaisin kommentteja lukijalta, olisi se, mitkä kohdat mahdollisesti eivät kiinnosta muita. Sitä on helppo sokeutua ja pitää omia asioitaan tavattoman kiinnostavina. Toisaalta, en esiinnykään kaikkien työttömien puolestapuhujana, miten voisin? Minun tarinani on vain yksi. Voin kuvitella, millaisia ilkeyksiäkin vielä saan kuunnella niiltä, jotka ovat vielä töissä ja omahyväisesti kuvittelevat työttömyyden olevan jotenkin heitä koskematon ongelma. Mutta en saa antaa sen pelottaa itseäni. Pelko ei yleensäkään ole hyvä motiivi mihinkään.

        Miten oma projektisi etenee? Oletko saanut useita tarinoita?

        En ole saanut yhteydenottoja kuin yhdeltä ihmiseltä esim. täällä palstalla karenssistaan kertovat eivät ole pyynnöstäni huolimatta ottaneet yhteyttä. En kyllä ymmärrä, että miksi eivät. Olen luvannut pitää asiat anonyymina, mutta haluan saada jonkinnäköiset tarkemmat todisteet kuin kirjoituksen suomi24 palstalla ennenkuin käsittelen asiaa blogissa. Koska en halua valehdella ja kertoilla satuja.

        Suomalaiselle tuntuu olevan vaikeaa nousta puolustamaan omia oikeuksiaan. Kyräillään ja kiroillaan, mutta sitten kun pitäisi vähän aktivoitua, niin ollaan hiljaa. Ja kärsitään karenssi. No, itse en tule olemaan hiljaa ja tavalla toisella tulen tuomaan nämä karenssi asiat julkisuuteen myös blogin ulkopuolelle.


    • työkkärikammoinen

      Olen käynyt lukemassa välillä blogiasi ja siellä on tosi kiinnostavia asioita. Itse en ole ehkä ihan oikea "työtön" koska kammoan työkkäreitä ja yritän tehdä vaikka mitä hanttihommia roikkuakseni leivänsyrjässä enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Peruin asumistukeni koska alettiin painostaa työkkäriin. Voi voi, minulla on vielä reilusti vuosia eläkeikään kun menivät vielä sitäkin korottamaan. :P Vaikka mistäpä sen tietää jos kuolo korjaa sitä ennen...

      • työtön kynäri

        Hyvä, työkkärikammoinen. Minäkin haluaisin elää, kuten sinä. Palkkatöitä täällä ei oikein ole, mutta jotain voisi yrittää, jos uskaltaisi. Teetkö sinä töitä toiminimellä? Onnistuuko se Suomessa? Minulla on kauhukuva siitä, miten olemattomia tuloja arvioverotetaan ja pakkoeläkemaksuja peritään samaisista tuloista, joita ei oikeasti edes ole. Olenkohan liian arka? En tiedä, mistä saisin toiminimiyrittäjyyden yksityiskohdat selville. Yritys-Suomi kertoo yrittämisestä, mutta hiukan eri kantilta. Kai heidänkin kanssaan olisi hyvä käydä rupattelemassa.


      • työkkärikammoinen
        työtön kynäri kirjoitti:

        Hyvä, työkkärikammoinen. Minäkin haluaisin elää, kuten sinä. Palkkatöitä täällä ei oikein ole, mutta jotain voisi yrittää, jos uskaltaisi. Teetkö sinä töitä toiminimellä? Onnistuuko se Suomessa? Minulla on kauhukuva siitä, miten olemattomia tuloja arvioverotetaan ja pakkoeläkemaksuja peritään samaisista tuloista, joita ei oikeasti edes ole. Olenkohan liian arka? En tiedä, mistä saisin toiminimiyrittäjyyden yksityiskohdat selville. Yritys-Suomi kertoo yrittämisestä, mutta hiukan eri kantilta. Kai heidänkin kanssaan olisi hyvä käydä rupattelemassa.

        'En tee toiminimellä. Minulla on jokunen vuosi ollut osa-aikaista iltatyötä, josta saa erittäin niukasti ns. suoritepalkkaa ja töitäkin on enemmän tai vähemmän - ei siis oikea työsuhde, mutta töitä varataan viikoksi kerrallaan eteenpäin.

        Hiljattain olen aloittanut etätyönä provisiopalkatun ilmoitustilamyynnin, joka lupaavan alun jälkeen on mennyt aika takkuiseksi. Työhistoriani on kirjava kuin isoäidin räsymatto. :P Onneksi sain jokunen kuukausi sitten pikkuriikkisen ennakkoperinnön, että on pieni summa pahan päivän varalle. Elän nuukasti kissani kanssa ja toivon ettei kumpikaan meistä sairastu vakavasti ettei tule kohtuuttomia kuluja.

        Asun kaupungissa, joten julkiset kulkuvälineet riittävät eikä minulla autoa tai ajokorttia olekaan, enkä niitä varmaan ikinä hankikaan ellen muuta johonkin erämaahan.

        En ole noista toiminimiasioista perillä, olen itsekin ollut siihen liian arka ja tietämätön.


    • becarefulloutthere

      @työtön kynäri

      Varohan vaan että et tule tuomituksi omassa työssään työllistyväksi. Ja kun kirjoittamistasi ei varmaankaan pidetä vähäisenä, joudut vielä maksamaan työttömyysturvasi takaisin.

      • työtön kynäri

        Kiitos muistutuksesta. Tuo tosiaan on yritteliäisyyden suurin riski Suomessa: työkkäri. Verotoimisto ja yrittäjäeläkefirma tulevat perässä nekin ja käyvät kiinni, jos voivat, ja lypsävät kuiviin.

        Suunnilleen puolet käsikirjoituksen sivuista on blogistani, jota olen kirjoittanut yli kaksi vuotta, Eli siihen ei mennyt paljon aikaa nyt. Loput kirjoitin parissa päivässä. Kuuntelin Tom Birdin menetelmää; hän pitää seminaareja ja workshoppeja Arizonassa ja saa osanottajat kirjoittamaan ihan kirjan kokoisia käsikirjoituksia kahdessa päivässä. Hän käyttää rentouttavaa taustamusiikkia, johon on upotettu subliminaalisia viestejä. Samaista musiikkia itsekin kuuntelen nyt aina, kun kirjoitan. Se kääntää luovemman olon päälle kuin napista painaen.

        Julkaisin aikoinaan Australiassa kaksi kirjaa omakustanteena. Siellä sellainen oli helppoa. Kukaan ei tullut tuhoamaan pyrkimyksiäsi eikä kohdellut yritteliäitä rikollisina. Tämä juuri on kirjani aiheista yksi tärkein.

        Puhuin jo kirjoittamisestani työkkärin 'asiantuntijalle', mutta hän ei 'osannut' kertoa, miten kirjoittaminen tai omakustantaminen tai tekijänpalkkiot vaikuttaisivat työttömyystukeen. Ehkä se 'tieto' löytyy sitten jälkikäteen;)

        Jos minulta katkaistaisiin työttömyystuki sen takia, että olen kirjoittanut kriittisen kirjan työkkärin puuhista, se olisi aika mielenkiintoista. Asuntolainaa ei kuitenkaan makseta mielenkiintoisuudella, vaan pankki tahtoo euroja. Jostain ne on nyhdettävä. Aion kuitenkin 'taistella' sanoin loppuun asti. Ehkä he tietävät se, koska minua on kohdeltu ensimmäistä päivää lukuunottamatta varsin varovaisesti. Olen hyvin tietoinen, että en ole huonoimmin kohdeltu työtön Suomessa. Mutta työtön olen, ja siksi asia kiinnostaa minua. Tunnen tehtäväkseni kirjoittaa siitä. Sanoisinpa jopa, että vaikka joku maksaisi minulle muutamia kymmeniä tuhansia, jotta en julkaisisi kirjaani, silti yrittäisin julkaista. En usko, että tällä rikastun. Jos saisin edes jonkun näkemään työttömät muutakin kuin laiskoina klisee-loisina, olisin tyytyväinen.

        Minusta oli aika jännää se, että poliittinen puolue (jääköön nimi kertomatta), jota halusin tukea, torjui apuni luettuaan blogiani. Ilmeisesti he eivät halua olla tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa (työtön, kansankiihottaja, valittaja?), vaikka en tarkoittanut, että nimeni tulisi missään vaiheessa yhdistetyksi heihin. Äänestän silti heitä, mutta hiukan ihmetyttää, että apu ei kelvannut. Voin tietysti auttaa ilman heidän valtuutustaankin, mutta hyöty voi jäädä vähäisemmäksi.


      • Realisti mies
        työtön kynäri kirjoitti:

        Kiitos muistutuksesta. Tuo tosiaan on yritteliäisyyden suurin riski Suomessa: työkkäri. Verotoimisto ja yrittäjäeläkefirma tulevat perässä nekin ja käyvät kiinni, jos voivat, ja lypsävät kuiviin.

        Suunnilleen puolet käsikirjoituksen sivuista on blogistani, jota olen kirjoittanut yli kaksi vuotta, Eli siihen ei mennyt paljon aikaa nyt. Loput kirjoitin parissa päivässä. Kuuntelin Tom Birdin menetelmää; hän pitää seminaareja ja workshoppeja Arizonassa ja saa osanottajat kirjoittamaan ihan kirjan kokoisia käsikirjoituksia kahdessa päivässä. Hän käyttää rentouttavaa taustamusiikkia, johon on upotettu subliminaalisia viestejä. Samaista musiikkia itsekin kuuntelen nyt aina, kun kirjoitan. Se kääntää luovemman olon päälle kuin napista painaen.

        Julkaisin aikoinaan Australiassa kaksi kirjaa omakustanteena. Siellä sellainen oli helppoa. Kukaan ei tullut tuhoamaan pyrkimyksiäsi eikä kohdellut yritteliäitä rikollisina. Tämä juuri on kirjani aiheista yksi tärkein.

        Puhuin jo kirjoittamisestani työkkärin 'asiantuntijalle', mutta hän ei 'osannut' kertoa, miten kirjoittaminen tai omakustantaminen tai tekijänpalkkiot vaikuttaisivat työttömyystukeen. Ehkä se 'tieto' löytyy sitten jälkikäteen;)

        Jos minulta katkaistaisiin työttömyystuki sen takia, että olen kirjoittanut kriittisen kirjan työkkärin puuhista, se olisi aika mielenkiintoista. Asuntolainaa ei kuitenkaan makseta mielenkiintoisuudella, vaan pankki tahtoo euroja. Jostain ne on nyhdettävä. Aion kuitenkin 'taistella' sanoin loppuun asti. Ehkä he tietävät se, koska minua on kohdeltu ensimmäistä päivää lukuunottamatta varsin varovaisesti. Olen hyvin tietoinen, että en ole huonoimmin kohdeltu työtön Suomessa. Mutta työtön olen, ja siksi asia kiinnostaa minua. Tunnen tehtäväkseni kirjoittaa siitä. Sanoisinpa jopa, että vaikka joku maksaisi minulle muutamia kymmeniä tuhansia, jotta en julkaisisi kirjaani, silti yrittäisin julkaista. En usko, että tällä rikastun. Jos saisin edes jonkun näkemään työttömät muutakin kuin laiskoina klisee-loisina, olisin tyytyväinen.

        Minusta oli aika jännää se, että poliittinen puolue (jääköön nimi kertomatta), jota halusin tukea, torjui apuni luettuaan blogiani. Ilmeisesti he eivät halua olla tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa (työtön, kansankiihottaja, valittaja?), vaikka en tarkoittanut, että nimeni tulisi missään vaiheessa yhdistetyksi heihin. Äänestän silti heitä, mutta hiukan ihmetyttää, että apu ei kelvannut. Voin tietysti auttaa ilman heidän valtuutustaankin, mutta hyöty voi jäädä vähäisemmäksi.

        Tekstisi on erittäin vasemmistopainotteista, eteenkin tuo perustoimeentulopuoli. Sinun pitäisi jo nyt tietää etteivät ns. perinteiset puolueet tule auttamaan asiassa. Heidän syytänsä on työttömien ja muiden epäkohtien tila maassamme. He ovat aiheuttaneet ongelmat. Laittaisin merkkini muutoksen puolesta Perussuomalaisiin. Vaikka joukossa on selvästi myös oikeistolaisia mielipiteitä, niin puolueen pohja on vasemmistolaisuudessa.

        Se saatko kirjan julkaisemista rahaa, vaikuttaa siihen miten työkkäri ym. tahot siihen suhtautuvat. On kuitenkin todennäköistä, että jos joku julkaisisi kirjan, niin et saisi siitä rahaa. Kirjalle ei ole odotettavissa rahallista menestystä. Kannattaa harkita kirjan julkaisemista netissä ladattavana versiona ja ilmaiseksi. Samalla mainosta joka puolelle lehtiin ym. Saisi ainakin julkisuutta.


      • työtön kynäri
        Realisti mies kirjoitti:

        Tekstisi on erittäin vasemmistopainotteista, eteenkin tuo perustoimeentulopuoli. Sinun pitäisi jo nyt tietää etteivät ns. perinteiset puolueet tule auttamaan asiassa. Heidän syytänsä on työttömien ja muiden epäkohtien tila maassamme. He ovat aiheuttaneet ongelmat. Laittaisin merkkini muutoksen puolesta Perussuomalaisiin. Vaikka joukossa on selvästi myös oikeistolaisia mielipiteitä, niin puolueen pohja on vasemmistolaisuudessa.

        Se saatko kirjan julkaisemista rahaa, vaikuttaa siihen miten työkkäri ym. tahot siihen suhtautuvat. On kuitenkin todennäköistä, että jos joku julkaisisi kirjan, niin et saisi siitä rahaa. Kirjalle ei ole odotettavissa rahallista menestystä. Kannattaa harkita kirjan julkaisemista netissä ladattavana versiona ja ilmaiseksi. Samalla mainosta joka puolelle lehtiin ym. Saisi ainakin julkisuutta.

        Hyvä realismipläjäys tämä!
        Kyllä, olen ymmärtänyt, että oikeistopuolueita tukevilta kustantajiltakaan ei apua tulisi. Omakustantaminen saattaisi katkaista työttömyystukeni. Työttömillä ei ole varaa ostaa kirjoja - enhän itsekään juuri osta. Eli on aivan mahdollista, että tosiaan julkaisen kirjan itse sähkökirjana ja tai äänikirjana. En minä tätä minään rahasampona näe, vaan yrityksenä herätellä tavallisia kansalaisia. Jos meidän työttömien asema ei vielä tunnu heissä missään, entäpä sitten, kun se koskettaa heitä itseään? Enhän minäkään niin työttömiestä piitannut ennen kuin itse sellaiseksi tulin. Jos haluaisin rikastua tällä kirjalla, sehän olisi vastoin omia periaatteitani, joista kirjassakin puhun. Jos kirjoitan ahneutta vastaan ja itse ahnehdin voittoa, mikä teeskentelijä oikein olisin? Paras palkinto olisi maan yleisen ilmapiirin muuttuminen, yrittämisen ja työnteon vapauttaminen, yhteishengen parantuminen.

        Perussuomalaisia kannatin vielä ennen Suomeen paluuta. He kuitenkin ovat pyörtäneet puheensa EU:sta eroamisesta ja nyt puhuvat EU:sta ja eurosta ikäänkuin niitä ei voisi perua. Ja käsittääkseni persut kannattavat orjatyötä. Eli olen tullut siihen tulokseen, että persut ovat Suomen yksipuoluejärjestelmän virallinen 'toisinajattelijapuolue', jonka toisinajatteleminen määrätään ylemmillä tahoilla. Ehkä heitä on uhkailtu, ja he ovat taipuneet?

        Vasemmalla saattaa vielä olla kansalle toivoa. Ainakin toivon niin.


      • työtön kynäri
        työtön kynäri kirjoitti:

        Hyvä realismipläjäys tämä!
        Kyllä, olen ymmärtänyt, että oikeistopuolueita tukevilta kustantajiltakaan ei apua tulisi. Omakustantaminen saattaisi katkaista työttömyystukeni. Työttömillä ei ole varaa ostaa kirjoja - enhän itsekään juuri osta. Eli on aivan mahdollista, että tosiaan julkaisen kirjan itse sähkökirjana ja tai äänikirjana. En minä tätä minään rahasampona näe, vaan yrityksenä herätellä tavallisia kansalaisia. Jos meidän työttömien asema ei vielä tunnu heissä missään, entäpä sitten, kun se koskettaa heitä itseään? Enhän minäkään niin työttömiestä piitannut ennen kuin itse sellaiseksi tulin. Jos haluaisin rikastua tällä kirjalla, sehän olisi vastoin omia periaatteitani, joista kirjassakin puhun. Jos kirjoitan ahneutta vastaan ja itse ahnehdin voittoa, mikä teeskentelijä oikein olisin? Paras palkinto olisi maan yleisen ilmapiirin muuttuminen, yrittämisen ja työnteon vapauttaminen, yhteishengen parantuminen.

        Perussuomalaisia kannatin vielä ennen Suomeen paluuta. He kuitenkin ovat pyörtäneet puheensa EU:sta eroamisesta ja nyt puhuvat EU:sta ja eurosta ikäänkuin niitä ei voisi perua. Ja käsittääkseni persut kannattavat orjatyötä. Eli olen tullut siihen tulokseen, että persut ovat Suomen yksipuoluejärjestelmän virallinen 'toisinajattelijapuolue', jonka toisinajatteleminen määrätään ylemmillä tahoilla. Ehkä heitä on uhkailtu, ja he ovat taipuneet?

        Vasemmalla saattaa vielä olla kansalle toivoa. Ainakin toivon niin.

        Oikeastaan se ilmaiseksi jakaminen on hyvä idea senkin puoleen, koska suuri osa kirjan tekstistä on jo pari vuotta ollut vapaasti luettavissa blogissani. Sekin voi olla yksi syy, miksi kustantaja ei ehkä löytyisi, eikä ostaja.

        Saattaapi olla, että ilmainen lataus tulee pian. Se tuntuu oikeastaan ihan hyvältä.


      • karenssitarinat
        työtön kynäri kirjoitti:

        Oikeastaan se ilmaiseksi jakaminen on hyvä idea senkin puoleen, koska suuri osa kirjan tekstistä on jo pari vuotta ollut vapaasti luettavissa blogissani. Sekin voi olla yksi syy, miksi kustantaja ei ehkä löytyisi, eikä ostaja.

        Saattaapi olla, että ilmainen lataus tulee pian. Se tuntuu oikeastaan ihan hyvältä.

        Tuo kysymyksiä kukkahattutädeille kohta olisi provosointimielessä hyvä tehdä Youtubeen esimerkiksi videoksi, jossa kysyy samat kysymykset suoraan kameralta ja esittää vastausvaihtoehtot. Valitsee kysymyksistä parhaat ettei videosta tule liian pitkään n. 4-8minuutin pätkä on paras. Aina kysymysten välillä pieni tauko, että ehtivät vastaamaan.


      • reilusuomi
        karenssitarinat kirjoitti:

        Tuo kysymyksiä kukkahattutädeille kohta olisi provosointimielessä hyvä tehdä Youtubeen esimerkiksi videoksi, jossa kysyy samat kysymykset suoraan kameralta ja esittää vastausvaihtoehtot. Valitsee kysymyksistä parhaat ettei videosta tule liian pitkään n. 4-8minuutin pätkä on paras. Aina kysymysten välillä pieni tauko, että ehtivät vastaamaan.

        Voisi olla hauskaa tehdä, mutta ihan oikeasti: kuka vastaisi noihin kysymyksiin? Kuvittelen, että vain joku muu kuin työkkärin virkailija. Laadin kysymykset lähinnä oman pohdiskelun avuksi itse kullekin.

        Sitä paitsi ei taida olla luvallista laittaa nettiin videota toisesta ilman lupaa. Äänittää saa, mutta videointia taitaa koskea eri säännöt. En itsekään haluaisi joutua jonkun ilkeämielisen videoitavaksi, enkä siksi tekisi sitä itsekään. Tuskin siitä olisi apua. Toisen ihmisen saattaminen julkisesti naurunalaiseksi ei uskoakseni ole ratkaisu mihinkään.

        Huvimielessä sen voisi tehdä. Sopisi jollekin työttömien näyttelijäryhmälle projektiksi, eikö?


      • karenssitarinat
        reilusuomi kirjoitti:

        Voisi olla hauskaa tehdä, mutta ihan oikeasti: kuka vastaisi noihin kysymyksiin? Kuvittelen, että vain joku muu kuin työkkärin virkailija. Laadin kysymykset lähinnä oman pohdiskelun avuksi itse kullekin.

        Sitä paitsi ei taida olla luvallista laittaa nettiin videota toisesta ilman lupaa. Äänittää saa, mutta videointia taitaa koskea eri säännöt. En itsekään haluaisi joutua jonkun ilkeämielisen videoitavaksi, enkä siksi tekisi sitä itsekään. Tuskin siitä olisi apua. Toisen ihmisen saattaminen julkisesti naurunalaiseksi ei uskoakseni ole ratkaisu mihinkään.

        Huvimielessä sen voisi tehdä. Sopisi jollekin työttömien näyttelijäryhmälle projektiksi, eikö?

        En tiedä ymmärsitkö väärin, mutta tarkoitin, että kerrot esittäväsi muutamia kysymyksiä TE-keskusten henkilökunnalle ja annat myös vastaukset ja sitten puhut nämä samat kysymykset ja vastaukset ja laitat tuotoksen youtubeen. Kuvallisella esityksellä on suurempi sanojen voima, koska ääneen sanottuna nämä esittämäsi kysymykset tuovat ilmi sen ihmisestä piittaamattomuuden, joka näitä virastoja vaivaa. Tuijotetaan työttömyysturvalakia, mutta ei katsota asioiden inhimillistä puolta. Voin hyvin kuvitellä, että monet näistä todellakin ajattelevat työttömiä loisina.


      • reilusuomi
        karenssitarinat kirjoitti:

        En tiedä ymmärsitkö väärin, mutta tarkoitin, että kerrot esittäväsi muutamia kysymyksiä TE-keskusten henkilökunnalle ja annat myös vastaukset ja sitten puhut nämä samat kysymykset ja vastaukset ja laitat tuotoksen youtubeen. Kuvallisella esityksellä on suurempi sanojen voima, koska ääneen sanottuna nämä esittämäsi kysymykset tuovat ilmi sen ihmisestä piittaamattomuuden, joka näitä virastoja vaivaa. Tuijotetaan työttömyysturvalakia, mutta ei katsota asioiden inhimillistä puolta. Voin hyvin kuvitellä, että monet näistä todellakin ajattelevat työttömiä loisina.

        Juu juu, tosiaan ymmärsin väärin. Kyllä, tuohan voisi olla hauskaa. En pidä lainkaan pahana, jos joku haluaa käyttää blogini kysymyksiä näin. Miksen itsekin voisi niitä esittää. Voisin pyytää kaverin 'virkailijaksi'.

        Kun olen nyt kallistumassa sille kannalle, että laitan materiaalini ilmaiseksi nettiin, pian, nuo kysymyksetkin ovat vapaata riistaa. Tietysti kiva, jos aina mainitsee, mistä ne ovat peräisin, mutta en haasta oikeuteen, jos ei sitäkään muista tehdä.


      • karenssitarinat
        reilusuomi kirjoitti:

        Juu juu, tosiaan ymmärsin väärin. Kyllä, tuohan voisi olla hauskaa. En pidä lainkaan pahana, jos joku haluaa käyttää blogini kysymyksiä näin. Miksen itsekin voisi niitä esittää. Voisin pyytää kaverin 'virkailijaksi'.

        Kun olen nyt kallistumassa sille kannalle, että laitan materiaalini ilmaiseksi nettiin, pian, nuo kysymyksetkin ovat vapaata riistaa. Tietysti kiva, jos aina mainitsee, mistä ne ovat peräisin, mutta en haasta oikeuteen, jos ei sitäkään muista tehdä.

        Voin hyvinkin vaikka itse tehdä sen - oman naaman laittamisessa likoon on tietty hinta, mutta olen pian astumassa sen yli, joten mitään ei ole menettävissä. Olen kuitenkin itse etuoikeutettu, koska saan vielä ansiosidonnaista. Tältä pohjalta omalla naamalla näiden asioiden kritisointi, vaikka tiedän totuuden, niin olisi kornia. Olisi parempi jos joku oikeasti kärsinyt/koeteltu/kiusattu astuisi julkisuuteen ja vielä sellainen, jolla on sana hallussaan ja näyttää ihan tavalliselta ihmiseltä.

        Itselläni on ollut tuo youtube-video mielessä lähinnä karenssitapausten johdosta ja olin jo miettinyt vähän saman tyylisiä kysymyksiä esitettäväksi kuin mitä tuot omassa blogissasi julki tyyliin:

        "Kun epäilys herää työttömän rikkomukselle työttömyysturvalakia kohtaan ja laitatte selvityspyynnön, niin..."
        a. Ette lue selvitystä, vaan päättelette vastauksesta, että rikkomus on todellinen
        b. Rikkomus on todellinen, selvitys asiassa on hyödytön, koska rikos on todellinen
        c. Katsomme asiaa kokonaisuutena ja huomioimme myös työttömän puolen asiassa
        d. Työtön on syyllinen työttömyyteen, joten hän on syyllinen myös karenssiin


      • reilusuomi
        karenssitarinat kirjoitti:

        Voin hyvinkin vaikka itse tehdä sen - oman naaman laittamisessa likoon on tietty hinta, mutta olen pian astumassa sen yli, joten mitään ei ole menettävissä. Olen kuitenkin itse etuoikeutettu, koska saan vielä ansiosidonnaista. Tältä pohjalta omalla naamalla näiden asioiden kritisointi, vaikka tiedän totuuden, niin olisi kornia. Olisi parempi jos joku oikeasti kärsinyt/koeteltu/kiusattu astuisi julkisuuteen ja vielä sellainen, jolla on sana hallussaan ja näyttää ihan tavalliselta ihmiseltä.

        Itselläni on ollut tuo youtube-video mielessä lähinnä karenssitapausten johdosta ja olin jo miettinyt vähän saman tyylisiä kysymyksiä esitettäväksi kuin mitä tuot omassa blogissasi julki tyyliin:

        "Kun epäilys herää työttömän rikkomukselle työttömyysturvalakia kohtaan ja laitatte selvityspyynnön, niin..."
        a. Ette lue selvitystä, vaan päättelette vastauksesta, että rikkomus on todellinen
        b. Rikkomus on todellinen, selvitys asiassa on hyödytön, koska rikos on todellinen
        c. Katsomme asiaa kokonaisuutena ja huomioimme myös työttömän puolen asiassa
        d. Työtön on syyllinen työttömyyteen, joten hän on syyllinen myös karenssiin

        Minä olen sujuvasanaisempi kirjoittaessani, enkä tiedä naamastanikaan. Mutta tosiaan, olisi oikein mukava katsella jonkun toisen esittävän noita kysymyksiä vaikka u-tubessa.

        Ehkä nuo kyselyt olisivat hauskempia, jos niistä saisi jonkinlaisen 'tuloksen'. Se vaan menee niin monimutkaiseksi. Ehkä joskus valikoin vaikka muutaman kysymyksen ja niiden vastausten perusteella saa pisteitä, ja tuloksen, millainen on. Yksi olisi 'normaali' tyyppi, eli sellainen kuin me työnhakijat. Toinen olisi narsisti, kolmas opettajatäti, neljäs tuomari, viides sadisti.


    • Eino Pinna

      Olenko myös kirjoittamassa kirjaa työttömyydestä? Ja voisiko se kirja alkaa:

      Alussa oli kuntouttava työtoiminta, työttömyys- sekä kulukorvaus ja Jussi.

      Ja toisaalla oli kunnan johtavat virkamiehet ja kunnan organisatioille budjetoidut palkkarahat, ja mahdollisuus korvata niissä organisatioissa ollutta palkkatyövoimaa palkattomalla pakkotyövoimalla.

      Mistä seurasikin että noilla kunnan johtavilla visionääreillä oli mahdollisuus suhmuroida palkattoman pakkotyövoiman käytön myötä käyttämättä jäävät budjetoidut palkkarahat omiin taskuihin.

      Mutta sillä välin toisaalla: Oli aamu ja ehtoo kun Jussi sanoi rouvalleen : "Lähdenpä tästä töihin, sillä muuten en ole oikeutettu tältä päivältä saamaan työttömyyskorvausta."

      Siellä ei työsuhteisessa työpaikassaan Jussi sai kätöseen lehtiharavan ja niinpä hän tuota pikaa käyskenteli saamansa käskyn mukaan erääseen puistoon kuntoutumaan.

      Mutta koska yhä oli hanget korkeat nietokset, niin Jussi epäili että taitaa tältä päivältä jäädä kuntoutumiset enimmäkseen kuntoutumatta, silti Jussi ensitöikseen siellä puistossa otti ja haravoi kasaan jonkun pois heittämän ja ympäriinsä levinneen Rannikkoseutu-lehden numeron ja kiikutti sen lähimpään roskikseen, ja kirosi niin tehdesään että kaikenlaista pa$kaa sitä pitää heti aamusta alkaa keräileen.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/13365210

    • Eino Pinna

      Oho mikä luovuuden puuska, heti irtosi pari kappaletta lisää tekstiä tuohon tulossa olevaan työttömyysaiheeseen kaunokirjalliseen tekstiini.

      Olen toiveikas ehkä tästä siunautuu jopa ihka oikea romaani. Vielä en ole keksinyt tuolle mahdollisesti tuloillaan olevalle romaanille nimeä, mutta se on jo varmaa että sen nimeksi ei tule Sinuhe Naantalilainen.

      Alla nuo uudet kappaleet sijoitettuna jo aiemmin julkaistujen lomaan minne ne parhaiten kuulunevat. Samassa myös pikku korjaus toiseen jo esillä olleeseen kappaleeseen.

      Että näinköhän tuon kohdan tulisi mennä:

      ...
      Mutta sillä välin toisaalla: Oli aamu mut'ei ehtoo kun Jussi sanoi rouvalleen : "Lähdenpä tästä töihin, sillä muuten en ole oikeutettu tältä päivältä saamaan työttömyyskorvaustani."

      Niinpä sitten sinä aamuna Jussi otti meni ja ilmottautui Naantalin puisto-osastolle kuntouttavaan työtoimintaan kärsimään lakisääteistä rangaistustaan siitä että Naantalin seudun työnantajat eivät palkkaa sen enempää työvoimaa kuin mitä töihin tarvitsevat.

      Sinne kuntouttavaan työtoimintaan mennessään Jussi itsekseen mutisi: "Johtuukohan se että Naantalin työnantajat eivät palkkaa enempää työvoimaa ainakin osin myös siitä että tätä kuntouttavaa työtoimintaa teetetään täällä niin helvatan paljon? Vaikka sanotaankin että ei työ tekemällä lopu niin ainakin se hetkellisesti siten vähenee. Ja on se yhtä prklettä kun vain seuraamusta eli työttömiä rangaistaan vallitsevasta suurtyöttömyydestä, mutta itse ongelman aiheuttajia eli työnantajia ei."

      Siellä ei työsuhteisessa työpaikassaan Jussi sai kätöseen lehtiharavan ja niinpä hän tuota pikaa käyskenteli saamansa käskyn mukaan erääseen puistoon kuntoutumaan.
      ...

      • 4 + 19

        "mutta se on jo varmaa että sen nimeksi ei tule Sinuhe Naantalilainen. "

        Vaihda kirjan sankarin nimeksi Jussin sijalle Turms, ja anna sitten kirjalle titteli: Turms Palkaton. Jos kirjasta tulee kaksiosainen niin ekaosa Turms palkaton ja toinenosa Turms elääkkeetön. Tietysti voisi yritellä kirjallisuuden noobelia kirjalla Nuorena kuntoutunut.


    • pannaria pöytään

      Mitäs Veikko Pannarin seikkailuille tätä nykyään kuuluu. Menikö Raunalle Parpon hommiin vaiko Ouluun paistamaan räiskäleitä.

    • Jannu Carpo

      Kyllä minusta on mielenkiintoista lukea tällaisia "tositarinoita havumetsien maasta" kuten Karpo aikoinaan sanoi :)

      Olin itsekin 90-luvulla työtön repaleisten pätkätöiden lomassa. Valmistuin koulusta juuri pahimman irtisanomisaallon aikana ja vasta 2000-luvullla pääsin ensimmäiseen vakituiseen työpaikkaan jossa olen edelleen.

      Olen hyvin tietoinen että nyt on taas vähintään yhtä paha lama-aika kuin silloin 90-luvulla ja olen itsekin ollut pakkolomalla välillä, uskon että hyvin vaikea on näinä aikoina saada työpaikkaa olipa nuori tai varttuneempi.

    • reilusuomi

      Nyt se tarinani on luettavissa ilmaiseksi. Nimi voisi olla nasevampikin (ehdotuksia otetaan vastaan), mutta se on nyt 'TErvetuloa sirkukseen; paluumuutto työvoimapulan Suomeen'. https://reilusuomi.wordpress.com/ilmainen-kirja/ Satakunta sivua. Kuvia.

    • reilumpiSuomi

      Nyt en ymmärrä. Kaverin koneella pääsee ihan hyvin tällekin palstalle, mutta sen jälkeen, kun laitoin linkin tänne tuosta ilmaiskirjasestani, en pääse lainkaan S24:n sivuille. Onko minut blokattu vaarallisena poliittisena propagandahenkilönä, vai mitähän tämä on? Ennenhän tuli aina viesti 'sinut on blokattu', mutta uusi menetelmä on vain olla lataavinaan ja lataavinaan sivua, mutta ei koskaan päästää 'häiriköitä' läpi. No, on tietysti muistakin tapoja levittää tarinaani. Tänne se vaan tuntuisi kuuluvan parhaiten. Olemmehan kokeneet työttömyyttä, ja siitä kirjoitan. Kirjoitan nyt eri nimimerkillä, siltä varalta, että aikaisempi nimimerkkinikin on kiellettyjen listalla.

    • muuten-vaan-

      Ei ole helppoa palata takaisin Suomeen. Tunsin yhden Kanadasta palanneen taidemaalarin joka oli elättänyt itsensä maalaamalla mainoksia mutta kun netti tuli, työt häneltä loppuivat kun ei ryhtynyt opiskelemaan tietokoneella julkaisua. Täällä Suomessa pääsi sossun asaikkaaksi ja asui alivuokralaisena toisen työttömän opiskelija-solu-asunnossa. Taisi 2 vuotta mennä kun sai asiansa kuntoon eli pääsi pienelle kansaneläkkeelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe