Barduunoista

FTEB

Vanhoja keskusteluja ei voi kommentoida, joten uusi keskustelu vanhasta aiheesta. Pystyykö joku arvioimaan miten herkkä kuvan riki on rikkoontumiselle, jos barduunoita ei saa löysättyä/kiristettyä juuri sekunnilleen oikeaan aikaan? Kerjääkö perhe/-yksinpurjehtija vaan verta nenästään hankkimalla veneen tuollaisella rikillä?

http://tinyurl.com/nxo4c7x

27

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varauksin ok

      Kryssillä isopurje pitää maston muodossaan. Pysyy ilman barduunoitakin,pystyssä, kunhan et päasta hakkaamaan. Keulastaagi toisin on tosi löysänä silloin, mutta ei ole "sekuntihätää". Avoimemmilla tuulilla barduunoihin ei tarvitse koskea, paitsi jiipatessa. Silloin otat vain rauhalliseti, auta mastoa iisolla (eli et rösäytä) mikäli peräsin pitää. FF31 taitaa kyllä olla aika herkkä karkaamaan, eli siinä voi olla nopeista barduunakäsistä hyötyä.
      Tämä ei ihan barduunoihin liity, mutta reivatessa tuollaisella rikillä on maston oltava tuettu, barduuna ja hekki kireällä. Muuten hakkaa itsensä rikki. .

    • TS36

      Näyttäähän tuo masto olevan pystyssä. Ollut kai 30 vuotta. Oletus, että joskus ei barduunat onnistu sekunnilleen. Jep jep

      • 10-9

        Omalla veneellä yksinpurjehtiessa jänskättää ainoastaan kovan tuulen jiippi myötätuulessa. Siihenkin henkiseen epävarmuuteen auttaa puomijarru. Kryssillä olen jossain pahemmassa paikassa pitänyt molemmat barskat kiinni, kunnes on tullut pidempi venda.


      • FTEB

        Sellainen selvennys, että tuossa veneessä on kisariki. Ei välttämättä alkuperäinen, koska itse vene perheversio. Miksi muuten nimimerkki 10-9 jiippaa yksin kovassa tuulessa? Spinnun takia?


      • kisariki, mutta miks
        FTEB kirjoitti:

        Sellainen selvennys, että tuossa veneessä on kisariki. Ei välttämättä alkuperäinen, koska itse vene perheversio. Miksi muuten nimimerkki 10-9 jiippaa yksin kovassa tuulessa? Spinnun takia?

        Selvennyksestäsi voisin olla samaa mieltä. Kuvan vene näyttäisi Finn Flyer 31:ltä, vai erehdynkö?

        Aloittajan kysymys tuntuu oudolta: jos ohuen ja taipuisan kisarikin barduunoiden käyttö huolestuttaa, eikö silloin olisi viisaampi katsella vakiomastolla varustettua venettä?

        Jos kysymys on tietoisesta kisaveneen hankkimisesta, barduunoiden käyttöä pitää vaan ruveta harjoittelemaan ahkerasti. Tarvitaan asenneta: jos muutkin ovat oppineet, miksen minäkin!

        Jiippikysymystäsi en käsitä, koska ei keskusteltu spinnun jiippaamisesta kovassa tuulessa! Eiköhän nim. "10-9":n jiippaamisen jännittäminen koskenut vain tavanomaista isopurjeen jiippaamista. Kyllähän myötäisillä joutuu jiippailemaan purjehtipa yksin tai miehistön kanssa.

        Jos tuuli on kova, miksei isoon laittaisi sen verran reiviä, että purjeen toppi on barduunoiden alapuolella. Silloin molemmat barduunat voi pitää kireällä. Vai onko veneessä "tuplabarduunat" tukemassa mastoa?
        Puomijarru on kai vahinkojiippien estoon. En ymmärrä sellaisen tarvetta tavallisissa hallituissa jiipeissä.


      • seppomartti
        kisariki, mutta miks kirjoitti:

        Selvennyksestäsi voisin olla samaa mieltä. Kuvan vene näyttäisi Finn Flyer 31:ltä, vai erehdynkö?

        Aloittajan kysymys tuntuu oudolta: jos ohuen ja taipuisan kisarikin barduunoiden käyttö huolestuttaa, eikö silloin olisi viisaampi katsella vakiomastolla varustettua venettä?

        Jos kysymys on tietoisesta kisaveneen hankkimisesta, barduunoiden käyttöä pitää vaan ruveta harjoittelemaan ahkerasti. Tarvitaan asenneta: jos muutkin ovat oppineet, miksen minäkin!

        Jiippikysymystäsi en käsitä, koska ei keskusteltu spinnun jiippaamisesta kovassa tuulessa! Eiköhän nim. "10-9":n jiippaamisen jännittäminen koskenut vain tavanomaista isopurjeen jiippaamista. Kyllähän myötäisillä joutuu jiippailemaan purjehtipa yksin tai miehistön kanssa.

        Jos tuuli on kova, miksei isoon laittaisi sen verran reiviä, että purjeen toppi on barduunoiden alapuolella. Silloin molemmat barduunat voi pitää kireällä. Vai onko veneessä "tuplabarduunat" tukemassa mastoa?
        Puomijarru on kai vahinkojiippien estoon. En ymmärrä sellaisen tarvetta tavallisissa hallituissa jiipeissä.

        Mitenkäs puomijarru estäisi vahinkojiipin?. Vaimentaa. Preventteri estää mutta johtaa kiinalaiseen.


      • ...........
        kisariki, mutta miks kirjoitti:

        Selvennyksestäsi voisin olla samaa mieltä. Kuvan vene näyttäisi Finn Flyer 31:ltä, vai erehdynkö?

        Aloittajan kysymys tuntuu oudolta: jos ohuen ja taipuisan kisarikin barduunoiden käyttö huolestuttaa, eikö silloin olisi viisaampi katsella vakiomastolla varustettua venettä?

        Jos kysymys on tietoisesta kisaveneen hankkimisesta, barduunoiden käyttöä pitää vaan ruveta harjoittelemaan ahkerasti. Tarvitaan asenneta: jos muutkin ovat oppineet, miksen minäkin!

        Jiippikysymystäsi en käsitä, koska ei keskusteltu spinnun jiippaamisesta kovassa tuulessa! Eiköhän nim. "10-9":n jiippaamisen jännittäminen koskenut vain tavanomaista isopurjeen jiippaamista. Kyllähän myötäisillä joutuu jiippailemaan purjehtipa yksin tai miehistön kanssa.

        Jos tuuli on kova, miksei isoon laittaisi sen verran reiviä, että purjeen toppi on barduunoiden alapuolella. Silloin molemmat barduunat voi pitää kireällä. Vai onko veneessä "tuplabarduunat" tukemassa mastoa?
        Puomijarru on kai vahinkojiippien estoon. En ymmärrä sellaisen tarvetta tavallisissa hallituissa jiipeissä.

        Oletan edellisen tarkoittaneen, että kovalla tuulella voi "jiipin" tehdä vendan kautta.


      • FTEB
        kisariki, mutta miks kirjoitti:

        Selvennyksestäsi voisin olla samaa mieltä. Kuvan vene näyttäisi Finn Flyer 31:ltä, vai erehdynkö?

        Aloittajan kysymys tuntuu oudolta: jos ohuen ja taipuisan kisarikin barduunoiden käyttö huolestuttaa, eikö silloin olisi viisaampi katsella vakiomastolla varustettua venettä?

        Jos kysymys on tietoisesta kisaveneen hankkimisesta, barduunoiden käyttöä pitää vaan ruveta harjoittelemaan ahkerasti. Tarvitaan asenneta: jos muutkin ovat oppineet, miksen minäkin!

        Jiippikysymystäsi en käsitä, koska ei keskusteltu spinnun jiippaamisesta kovassa tuulessa! Eiköhän nim. "10-9":n jiippaamisen jännittäminen koskenut vain tavanomaista isopurjeen jiippaamista. Kyllähän myötäisillä joutuu jiippailemaan purjehtipa yksin tai miehistön kanssa.

        Jos tuuli on kova, miksei isoon laittaisi sen verran reiviä, että purjeen toppi on barduunoiden alapuolella. Silloin molemmat barduunat voi pitää kireällä. Vai onko veneessä "tuplabarduunat" tukemassa mastoa?
        Puomijarru on kai vahinkojiippien estoon. En ymmärrä sellaisen tarvetta tavallisissa hallituissa jiipeissä.

        Kuvan vene on FF31. Barduunoiden käyttö mietityttää, koska niistä ei ole kokemusta. Kisariki kiehtoo koska nykyisellä veneelläni olen kaivannut korkeampaa mastoa ja sen myötä parempaa suorituskykyä kevyellä tuulella.

        Tuolla jiipin välttelyllä tarkoitin juuri vendan kautta kääntymistä. Itseäni ei huvita jiipata 12 m/s keleillä.


      • Sps
        FTEB kirjoitti:

        Kuvan vene on FF31. Barduunoiden käyttö mietityttää, koska niistä ei ole kokemusta. Kisariki kiehtoo koska nykyisellä veneelläni olen kaivannut korkeampaa mastoa ja sen myötä parempaa suorituskykyä kevyellä tuulella.

        Tuolla jiipin välttelyllä tarkoitin juuri vendan kautta kääntymistä. Itseäni ei huvita jiipata 12 m/s keleillä.

        Lohduta sillä, että venekin liikkuu. Jiipatessa on vain 5-6 m/s apparenttia


      • no big deal
        FTEB kirjoitti:

        Kuvan vene on FF31. Barduunoiden käyttö mietityttää, koska niistä ei ole kokemusta. Kisariki kiehtoo koska nykyisellä veneelläni olen kaivannut korkeampaa mastoa ja sen myötä parempaa suorituskykyä kevyellä tuulella.

        Tuolla jiipin välttelyllä tarkoitin juuri vendan kautta kääntymistä. Itseäni ei huvita jiipata 12 m/s keleillä.

        Miksi ihmeessä jiippaisit yleensäkään isoa 12 tuulissa. Aja ne pelkällä keulapurjeella vaikka molemmat barskat kiinni ja jiipit on lasten leikkiä vauhdista tinkimättä.

        Ensimmäinen omakohtainen kokemus barduunaveneestä oli kyllä aikanaan juuri FF31:lla ja 12 lenssillä iso ylhäällä. Kun muut veneessä olleet olivat melkoisen kokemattomia purjehduksessa kaiken kaikkiaan, oli selvää, ettei barskojakaan viimeisen päälle hallittu. Ei ollut silti masto vaarassa. Sittemmin barskojen käytöstä on tullut jo 20 v kokemus kahdella veneellä, enkä niitä oikein vaivanakaan pidä. Harva vene toisaalta parempiin kryssikulmiin nousee. Jos siis barduunat ovat ainoa miettimistä aiheuttava asia veneen valinnassa, unohda ne ja osta se vene.


      • toimii se!
        seppomartti kirjoitti:

        Mitenkäs puomijarru estäisi vahinkojiipin?. Vaimentaa. Preventteri estää mutta johtaa kiinalaiseen.

        Puomijarru auttaa kyllä estämään sellaiset vahinkojiipit, joita tahtoo tulla plattiksella aaltojen kallistellessa venettä puolelle ja toiselle. Hyötyä on vaikea ymmärtää tai uskoa, ellei ole nähnyt puomijarrun toimintaa käytännössä.


      • tilanne ratkaisee
        no big deal kirjoitti:

        Miksi ihmeessä jiippaisit yleensäkään isoa 12 tuulissa. Aja ne pelkällä keulapurjeella vaikka molemmat barskat kiinni ja jiipit on lasten leikkiä vauhdista tinkimättä.

        Ensimmäinen omakohtainen kokemus barduunaveneestä oli kyllä aikanaan juuri FF31:lla ja 12 lenssillä iso ylhäällä. Kun muut veneessä olleet olivat melkoisen kokemattomia purjehduksessa kaiken kaikkiaan, oli selvää, ettei barskojakaan viimeisen päälle hallittu. Ei ollut silti masto vaarassa. Sittemmin barskojen käytöstä on tullut jo 20 v kokemus kahdella veneellä, enkä niitä oikein vaivanakaan pidä. Harva vene toisaalta parempiin kryssikulmiin nousee. Jos siis barduunat ovat ainoa miettimistä aiheuttava asia veneen valinnassa, unohda ne ja osta se vene.

        Ohjeesi pelkällä keulapurjeella purjehtimisesta yli 12m/s tuulessa koskee kai perhe/retkipurjehdusta FF31:llä, mutta ei avomerikisoja eikä jämäkämpiä veneitä.
        Omalla toppirikisellä yksin seilatessa navakassa tai kovassa myötiksessä, olen sen verran mukavuudenhaluinen, etten aina viitsi spiirata keulapurjetta puomille ja siksi ajalen mieluummin pelkällä isolla.Jiippiä en pidä erityisenä ongelmana alle 18 m/s tuulessa, kun isopurje on reivattuna. Mielestäni halssin vaihto korkeassa aallokossa vastakäännöksen kautta on aika raju temppu jiippaamiseen verrattuna. Sillä on merkitystä, että jiipin koettaa ajoittaa siihen, jolloin vene surffaa alamäkeä. Mitä enemmän venevauhtia, sitä helpommin jiippi sujuu (paine purjeessa vähenee, kun AWS hetkelliesti putoaa).


      • no big deal
        tilanne ratkaisee kirjoitti:

        Ohjeesi pelkällä keulapurjeella purjehtimisesta yli 12m/s tuulessa koskee kai perhe/retkipurjehdusta FF31:llä, mutta ei avomerikisoja eikä jämäkämpiä veneitä.
        Omalla toppirikisellä yksin seilatessa navakassa tai kovassa myötiksessä, olen sen verran mukavuudenhaluinen, etten aina viitsi spiirata keulapurjetta puomille ja siksi ajalen mieluummin pelkällä isolla.Jiippiä en pidä erityisenä ongelmana alle 18 m/s tuulessa, kun isopurje on reivattuna. Mielestäni halssin vaihto korkeassa aallokossa vastakäännöksen kautta on aika raju temppu jiippaamiseen verrattuna. Sillä on merkitystä, että jiipin koettaa ajoittaa siihen, jolloin vene surffaa alamäkeä. Mitä enemmän venevauhtia, sitä helpommin jiippi sujuu (paine purjeessa vähenee, kun AWS hetkelliesti putoaa).

        Kisat ajetaan tietenkin kisamiehistöllä ja spinnulla. Oma vene on sellainen jämäkämpi, mutta 12 lenssit ajan ilman muuta pelkällä keulapurjeella. Ja sitä keulapurjetta taas spiiraan tuskin koskaan, skuutipisteen vien kyllä melkein maston kohdalle veneen laitaan. Kun iso ei ole häiritsemässä, on keulapurje erittäin vakaa ilman spiiraa. Ja kun veto on edessä ei ohjaamisessa ole työtä nimeksikään. Edellisissä toppirikisissä (30- ja 40-jalkaiset) genualla ajo oli vielä nykyistä osarikistäkin soveliaampaa.

        Vain kerran olen jiipannut ison vastaisen kautta. Koska silloinkin sain ison skuutin takertumaan ruoritolppaan, en toiste ole halunnut sitä tehdä. Vaikka selvät lenssit ajankin keulapurjeella, tulee toisinaan ajettua niitä isollakin, kun reitti mutkittelee enemmän.


      • seppomartti
        no big deal kirjoitti:

        Kisat ajetaan tietenkin kisamiehistöllä ja spinnulla. Oma vene on sellainen jämäkämpi, mutta 12 lenssit ajan ilman muuta pelkällä keulapurjeella. Ja sitä keulapurjetta taas spiiraan tuskin koskaan, skuutipisteen vien kyllä melkein maston kohdalle veneen laitaan. Kun iso ei ole häiritsemässä, on keulapurje erittäin vakaa ilman spiiraa. Ja kun veto on edessä ei ohjaamisessa ole työtä nimeksikään. Edellisissä toppirikisissä (30- ja 40-jalkaiset) genualla ajo oli vielä nykyistä osarikistäkin soveliaampaa.

        Vain kerran olen jiipannut ison vastaisen kautta. Koska silloinkin sain ison skuutin takertumaan ruoritolppaan, en toiste ole halunnut sitä tehdä. Vaikka selvät lenssit ajankin keulapurjeella, tulee toisinaan ajettua niitä isollakin, kun reitti mutkittelee enemmän.

        Sama kokemus minullakin. Iso kokonaan pois niin genoa ei kaipaa spiiraa kun leikkaa n.5 astetta Ja jiippikin on helpompi kuin isopurjeella. Voi pitää purjepintaa isona koska balanssi on paljon parempi kuin ison ollessa ylhäällä. Edelleen haittana isopurjeessa on on reivaamisen vaikeus tuulen lisääntyessä. Rullagenoan koko myötätuuleen on sen sijaan helposti säädeltävissä. Jos tuuli lisääntyy myrskylukemiin niin ison poistaminen ja puomin kiinnitys on ns isompi juttu. Halssin vaihto vastatuulen kautta niissä oloissa on sitten ihan horroria pelkällä reivatulla isolla. En tosin ole yli 50 purjehdusvuoden tehnyt enkä tule tekemäänkään. Ylipäätänsä keulapurje on isopurjetta tehokkaampi kaikkin suuntiin.


      • FTEB
        seppomartti kirjoitti:

        Sama kokemus minullakin. Iso kokonaan pois niin genoa ei kaipaa spiiraa kun leikkaa n.5 astetta Ja jiippikin on helpompi kuin isopurjeella. Voi pitää purjepintaa isona koska balanssi on paljon parempi kuin ison ollessa ylhäällä. Edelleen haittana isopurjeessa on on reivaamisen vaikeus tuulen lisääntyessä. Rullagenoan koko myötätuuleen on sen sijaan helposti säädeltävissä. Jos tuuli lisääntyy myrskylukemiin niin ison poistaminen ja puomin kiinnitys on ns isompi juttu. Halssin vaihto vastatuulen kautta niissä oloissa on sitten ihan horroria pelkällä reivatulla isolla. En tosin ole yli 50 purjehdusvuoden tehnyt enkä tule tekemäänkään. Ylipäätänsä keulapurje on isopurjetta tehokkaampi kaikkin suuntiin.

        Tuossa kuvan veneessähän ei ole rullagenoaa eikä nykyisessäkään ole. Venettä on lisäksi tarkoitus purjehtia pääsääntöisesti saaristossa, jossa ei välttämättä pysty aina leikkaamaan halutunlaisesti. Aallokko siellä ei ole valtameritasoa, eikä myrskytuulilla ole tarkoitus purjehtia ylipäätään.


      • seppomartti
        FTEB kirjoitti:

        Tuossa kuvan veneessähän ei ole rullagenoaa eikä nykyisessäkään ole. Venettä on lisäksi tarkoitus purjehtia pääsääntöisesti saaristossa, jossa ei välttämättä pysty aina leikkaamaan halutunlaisesti. Aallokko siellä ei ole valtameritasoa, eikä myrskytuulilla ole tarkoitus purjehtia ylipäätään.

        Jos valitset aina ympäristön ja tuulet, etkä muissa olosuhteissa purjehdi, niin ei tarvitse pohtia kovan tuulen jiippaustakaan tai barduunoita. Yritin todistella , että kovassa tuulessa pelkkä keulapurje on helpompi kuin pelkkä iso. Etenkin avotuulessa. Rullattomia keulapurjeita matkapursissa tapaa tosiharvoin. Otan osaa, jos sellaisen omistat.


      • no big deal
        FTEB kirjoitti:

        Tuossa kuvan veneessähän ei ole rullagenoaa eikä nykyisessäkään ole. Venettä on lisäksi tarkoitus purjehtia pääsääntöisesti saaristossa, jossa ei välttämättä pysty aina leikkaamaan halutunlaisesti. Aallokko siellä ei ole valtameritasoa, eikä myrskytuulilla ole tarkoitus purjehtia ylipäätään.

        Ei ole rullagenoaa minullakaan. 14 lenssit ajan G2:lla, jolloin ei tarvitse olla huolissaan purjeen kestävyydestä saariston sivutuulilegeillä. Niissä hyvin lyhyissä pätkissä, joissa se pienikään leikkaus ei ole mahdollista, ei sitten sitäkään vähää leikata. Ei siinä mitään ongelmaa ole, ajetaan vaikka pätkä hiukan negatiivisilla kulmilla, jos niin laiskottaa, ettei sitä genoaakaan viitsi jiipata.

        Tuulen nopeus on kyllä minun kokemukseni mukaan vaihdellut aika lailla saaristossakin päivän mittaan.


      • papoilla eri näkemys
        seppomartti kirjoitti:

        Jos valitset aina ympäristön ja tuulet, etkä muissa olosuhteissa purjehdi, niin ei tarvitse pohtia kovan tuulen jiippaustakaan tai barduunoita. Yritin todistella , että kovassa tuulessa pelkkä keulapurje on helpompi kuin pelkkä iso. Etenkin avotuulessa. Rullattomia keulapurjeita matkapursissa tapaa tosiharvoin. Otan osaa, jos sellaisen omistat.

        Tässä on "puolueeton" dia-esitys kovan tuulen taktiikoista ja purjevalinnoista TWS:n mukaan.
        http://www.usna.edu/SailingTeam/documents/lectures/SafetyatSea/2013/0930 Heavy Weather Sailing

        Tekstiä samasta teemasta voi lukea vakkapa täältä.
        http://www.waypointamsterdam.com/heavy_weather_sailing.html
        Tiedän kyllä että eri veneet käyttäytyvät hyvin eri tavoin kovassa tuulessa. Takilat, purjeet ja reivijärjestelmätkin ovat erilaisia samoin kuin runkomuodot ja kölityypit. Kaikki vaikuttavat.

        Seppomartin kokemus isopurjeesta on selvästi erilainen kuin omani, vaikka kummallakin taitaa olla yhtä pitkä purjehdusura ja kohtuullisesti valtamerikokemusta. Itse olen pitänyt (kakkos- tai kolmosreivatun) ison ylhäällä kauemmin ja tarvittaessa käyttänyt sen tilalla trysailia (joka on kannella nostovalmiina omassa mastokiskossaan). Yksi näkökohtani on se, että veneeni pysyy nätisti piissä pelkällä reivatulla isolla tai trysaililla. Rannikkojen lähellä purjehtiessa on sekin näkökohta, että veneeni ei kryssi pelkällä keulapurjeella (ei varsinkaan rullatulla ja aika huonosti myös pelkällä m-fokalla) eikä pysy piissäkään ilman isopurjetta. Tietysti, jos on satoja maileja leen rannikolle, kryssimisen tarvetta myrskytuulen aikana ei ehkä tule.


      • Noin menetellen
        no big deal kirjoitti:

        Kisat ajetaan tietenkin kisamiehistöllä ja spinnulla. Oma vene on sellainen jämäkämpi, mutta 12 lenssit ajan ilman muuta pelkällä keulapurjeella. Ja sitä keulapurjetta taas spiiraan tuskin koskaan, skuutipisteen vien kyllä melkein maston kohdalle veneen laitaan. Kun iso ei ole häiritsemässä, on keulapurje erittäin vakaa ilman spiiraa. Ja kun veto on edessä ei ohjaamisessa ole työtä nimeksikään. Edellisissä toppirikisissä (30- ja 40-jalkaiset) genualla ajo oli vielä nykyistä osarikistäkin soveliaampaa.

        Vain kerran olen jiipannut ison vastaisen kautta. Koska silloinkin sain ison skuutin takertumaan ruoritolppaan, en toiste ole halunnut sitä tehdä. Vaikka selvät lenssit ajankin keulapurjeella, tulee toisinaan ajettua niitä isollakin, kun reitti mutkittelee enemmän.

        Noin menetellen niiden barduunoiden tulee sitten olla kiinni ja tiukalla mikäli rikiin on alunperin tarkoitettu barduunat. Pelkällä keulapurjeella purjehtiminen maksimoi vedon etustaakissa. Paras tapa vaarantaa masto osatakilaisessa veneessä.


      • totta tuokin, mutta
        papoilla eri näkemys kirjoitti:

        Tässä on "puolueeton" dia-esitys kovan tuulen taktiikoista ja purjevalinnoista TWS:n mukaan.
        http://www.usna.edu/SailingTeam/documents/lectures/SafetyatSea/2013/0930 Heavy Weather Sailing

        Tekstiä samasta teemasta voi lukea vakkapa täältä.
        http://www.waypointamsterdam.com/heavy_weather_sailing.html
        Tiedän kyllä että eri veneet käyttäytyvät hyvin eri tavoin kovassa tuulessa. Takilat, purjeet ja reivijärjestelmätkin ovat erilaisia samoin kuin runkomuodot ja kölityypit. Kaikki vaikuttavat.

        Seppomartin kokemus isopurjeesta on selvästi erilainen kuin omani, vaikka kummallakin taitaa olla yhtä pitkä purjehdusura ja kohtuullisesti valtamerikokemusta. Itse olen pitänyt (kakkos- tai kolmosreivatun) ison ylhäällä kauemmin ja tarvittaessa käyttänyt sen tilalla trysailia (joka on kannella nostovalmiina omassa mastokiskossaan). Yksi näkökohtani on se, että veneeni pysyy nätisti piissä pelkällä reivatulla isolla tai trysaililla. Rannikkojen lähellä purjehtiessa on sekin näkökohta, että veneeni ei kryssi pelkällä keulapurjeella (ei varsinkaan rullatulla ja aika huonosti myös pelkällä m-fokalla) eikä pysy piissäkään ilman isopurjetta. Tietysti, jos on satoja maileja leen rannikolle, kryssimisen tarvetta myrskytuulen aikana ei ehkä tule.

        Hypppäsipä samantien survival-moodiin valtamerellä saariston avotuulipurjehduksesta.


      • ei, löysinä
        Noin menetellen kirjoitti:

        Noin menetellen niiden barduunoiden tulee sitten olla kiinni ja tiukalla mikäli rikiin on alunperin tarkoitettu barduunat. Pelkällä keulapurjeella purjehtiminen maksimoi vedon etustaakissa. Paras tapa vaarantaa masto osatakilaisessa veneessä.

        Et muutenkaan halua löysiä köysiä sinne vapaana liehumaan. Tietenkin pidät molemmat barduunat kiinni, mutta edes kireällä niiden ei tarvitse olla. Spinnulegeillä maston annetaan taipua joka tapauksessa niin paljon eteenpäin kuin uskaltaa, etustaagi aivan lerppana.


      • TS36
        FTEB kirjoitti:

        Kuvan vene on FF31. Barduunoiden käyttö mietityttää, koska niistä ei ole kokemusta. Kisariki kiehtoo koska nykyisellä veneelläni olen kaivannut korkeampaa mastoa ja sen myötä parempaa suorituskykyä kevyellä tuulella.

        Tuolla jiipin välttelyllä tarkoitin juuri vendan kautta kääntymistä. Itseäni ei huvita jiipata 12 m/s keleillä.

        Olen purjehtinut vastaavalla rikillä aika paljon vuodesta 2000 alkaen. Muistan yhden ainoan kerran menneeni vendan kautta. Kohdalleni on tuo tilanne tullut kerran 15 vuodessa. Raja on mulla vähän korkeammalla ehkä 17 m/s. Tilanne on tosi harvinainen.


      • FTEB
        seppomartti kirjoitti:

        Jos valitset aina ympäristön ja tuulet, etkä muissa olosuhteissa purjehdi, niin ei tarvitse pohtia kovan tuulen jiippaustakaan tai barduunoita. Yritin todistella , että kovassa tuulessa pelkkä keulapurje on helpompi kuin pelkkä iso. Etenkin avotuulessa. Rullattomia keulapurjeita matkapursissa tapaa tosiharvoin. Otan osaa, jos sellaisen omistat.

        Moderniin fokkaveneeseen ei ole varaa ja tuota ensimmäisen viestin venettä ei ole rullalaitteelle suunniteltu. En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on, että haluaa optimoida suorituskyvyn eri tuulennopeuksille. Olen todella usein kokenut hyvän nousukyvyn tärkeäksi saaristossa luoviessa. Ja se korostuu tuulen noustessa.


      • kaikki mahdollista
        FTEB kirjoitti:

        Moderniin fokkaveneeseen ei ole varaa ja tuota ensimmäisen viestin venettä ei ole rullalaitteelle suunniteltu. En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on, että haluaa optimoida suorituskyvyn eri tuulennopeuksille. Olen todella usein kokenut hyvän nousukyvyn tärkeäksi saaristossa luoviessa. Ja se korostuu tuulen noustessa.

        Toistaiseksi tuo ajatus, ettei rullaa saa keulan designin takia omaan veneeseen asennettua, on mennyt kotona läpi. Todellisuudessa sen rullan saa niin FF:iin kuin minunkin veneeseen. Olen jopa jo hiukan miettinyt sellaista kannen alle tulevaa, jota voisi matkapurjehduksessa käyttää ilman merkittävää haittaa kilpaillessa. Esimerkisi Seldenillä on lähes käypä rullalaite. Etustaagin rustia pitäisi silti hiukan siirtää tilan tekemiseksi.


      • koetan selventää..
        totta tuokin, mutta kirjoitti:

        Hypppäsipä samantien survival-moodiin valtamerellä saariston avotuulipurjehduksesta.

        Sorry, että viestini voi tulkita toisin kuin ajattelin. En halunnut keskittyä valtameripurjehdukseen, vaikka siihen viittasin.

        Aivan samoin menettelen kesäreissuillakin, jos sattuu kova tuuli vaikkapa Pohjanmeren ylityksellä. Itämeren ylityksillä olen erittäin harvoin laittanut myrskyison nostovalmiiksi kiskoonsa enkä ole kertaakaan sitä "kotimerellä" tarvinnut. Jos matalapaine näyttää lähestyvän, m-fokka on kyllä välistaagissa nostovalmiina ja sitä olen tarvinnut Itämerelläkin.
        Jokainen tietää minkälaisia puuskia voi liittyä navakkaan/kovaan tuuleen tai ukkosrintamiin. En pidä kolmosreiviä liioitteluna. Kun purjeen pinta-ala on olosuhteiden mukainen, miksi se pitäisi laskea kokonaan?

        Tarkoitukseni oli perustella miksi itse mielelläni pidän isopurjeen ylhäällä, vaikka pohjaan reivattuna, enkä kovin usein ajele navakassa tuulessa pelkällä keulapurjeella niinkuin monilla (useimmilla?) on tapa. Joitakin veneitä on tietenkin vaikeampi hallita pelkällä isopurjeella seilatessa, joissakin suuntavakaus ei ole mikään ongelma. Jokainen tuntee oman veneensä ja varmaankin kokeilee mikä purjeyhdistelmä mihinkin tilanteeseen on paras.

        Eikö "survival-moodi" tarkoita tuulta merenkäyntiä, jossa purjehtiminen ei enää ole mahdollista ja kysymys on hengissä selviämisestä? En ole joutunut sellaiseen.


      • Ff31
        kisariki, mutta miks kirjoitti:

        Selvennyksestäsi voisin olla samaa mieltä. Kuvan vene näyttäisi Finn Flyer 31:ltä, vai erehdynkö?

        Aloittajan kysymys tuntuu oudolta: jos ohuen ja taipuisan kisarikin barduunoiden käyttö huolestuttaa, eikö silloin olisi viisaampi katsella vakiomastolla varustettua venettä?

        Jos kysymys on tietoisesta kisaveneen hankkimisesta, barduunoiden käyttöä pitää vaan ruveta harjoittelemaan ahkerasti. Tarvitaan asenneta: jos muutkin ovat oppineet, miksen minäkin!

        Jiippikysymystäsi en käsitä, koska ei keskusteltu spinnun jiippaamisesta kovassa tuulessa! Eiköhän nim. "10-9":n jiippaamisen jännittäminen koskenut vain tavanomaista isopurjeen jiippaamista. Kyllähän myötäisillä joutuu jiippailemaan purjehtipa yksin tai miehistön kanssa.

        Jos tuuli on kova, miksei isoon laittaisi sen verran reiviä, että purjeen toppi on barduunoiden alapuolella. Silloin molemmat barduunat voi pitää kireällä. Vai onko veneessä "tuplabarduunat" tukemassa mastoa?
        Puomijarru on kai vahinkojiippien estoon. En ymmärrä sellaisen tarvetta tavallisissa hallituissa jiipeissä.

        Moi.

        Meillä on ff31 ja perhemiehistöllä mennään. Barduunoita käytämme etustaagin kiristämiseen ja se auttaa kryssillä huomattavasti. Pinnamies hanskaa helposti barskat manöövereissä.

        Koskaan meillä barskat ei mene sekunnilleen ja masto pysyy hyvin kyllä pystyssä. Hakkaava aalto ja kryssi joka täristää ja pumppaa mastoa on pahin yhdistelmä, jossa barskat toimii hyvin.


    • Tuulivei

      Tuossa näyttää olevan hieman taakse viistot saalinkit, kuten aikoinaan omassa Inferno 31:ssa (2-saalinkirikillä). Eipä ollut ongelmia. Jiippi on ainoa tarkka paikka, mutta kuten moni on jo sanonut, kovalla myötiksellä voi ottaa ison kokonaan alas. Tai ottaa kakkosreivi niin, että molemmat barduunat voivat olla kireällä. Tai mennä vastaisen kautta, ja tätä teimmekin joskus.

      Seurakaverit purjehtivat monta vuotta kaksistaan matkaa X-99:llä, jossa on vielä ohuempi ja enemmän racing-tyylinen barduunariki. Hyvin sekin meni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe