Propral,onko menopaussista kärsiville kellään käytössä?

takooko

Ikää 43v, nyt tullut varsinkin aamuisin kovaa sykkeen nousua ( 100 molemmin puolin yli puoleenpäivään asti ilman propralia)muiden oireiden lisäksi.Illaksi rauhoittuu ilman propralia.Naamassa mustia karvoja ollut jo muutaman vuoden hieman.Kohtu poistettu 5/2013.Kädet nihkeät,välillä jalkaterätkin.Yleensä palelen,mut tänään ollut aika lämmin koko illan.Välillä huimaa.Monenlaista oiretta on.Käyttääkö kukaan muu propralia nimenomaan korkeaan sykkeeseen? Muljahtelua on ollut jo milleniumista lähtien ja siihen olen jo tottunut aikoja sitten.Tää hirvee sydämen takominen vaan on kamalaa.Kiitos,jos jaksatte vastailla.

5

1576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On käytössä ollut jo pidempään, annos on 20mg tarvittaessa kolmesti päivässä.

      Käytin sitä hyvin runsaasti muljahteluihin,kun kärsin premenopaussista 3-vuoden ajan
      .
      Nyt syksyllä loppuvaiheessa oireet vaan vaihvistuivat, ja kävin alvariinsa EKG mittauksissa, mutta ei ollut mitään. Ennen hoidon alotusta, minun piti odotta muutamien kokeiden tuloksia, esim. papa ja sitten piti mennä mammogarfiaan vaikka olen reilusti alle 50 vuotias.

      Kun alotin estrogeenin geelinä, hikoilut jäi pois viikossa, sitten ne tykyttelyt jäi 2-3 viikon päästä.
      Nyt olen käyttänyt Estrena geeliä, sen yhden annoksen ja ihan hyvin on mennyt, välillä kyllä otan Propralia, en vaan niin usein senkin käyttö on vähentynyt. Kuten myös kipulääkkeen. Minua vaivasi järkyttävä lihassärky myös vuoden.
      Minun kohdallani lääkäri ei jaksanut uskoa vaihdevuosien aiheuttavan oireita, vaan sain lääkkeitä lääkkeiden perään.Valtavaa huimausta myös oli ennen hoitoa.

      Ja nyt en niitä tarvitse, kun siihen on tepsinyt tuo "sipaisu" geeliä olkavarteen.

      Propral on hyvä. Tosin silläkin on limakalvoa kuivattavia ominaisuuksia.

      Onko sinulta otettu estrogeeni arvoja koska ja onko estrogeenihoito riittävä?

      Magnesiumi on myös tosi hyvä apu.

    • Mummi52

      Minulla myös nuo sykkeet olivat 100 luokkaa ,nyt jo monta vuotta syönyt verenpainelääkettä ja sain Emconcorin myös tohon korkeaan sykkeeseen se myös alentaa verenpainetta...en tosiaan silloin yhdistänyt näitä vaivoja vaihdevuosiin...46-vuotiaana alkaneet ja nyt täytän 53v...hyvin ovat auttaneet..se että monta kertaa ajattelen tarvisinko enää tota lääkeyhdistelmää...en tiedä...vieläkin kuukautiset tulevat 2kk välein, tosin monta 1/2 vuoden väliäkin ollut...kai se tästä...

    • takooko

      Alkuperäinen kirjoittelee taas.Mä tässä painin kahden asian kanssa.Johtuuko kilpparista,vai mahdollisesta alkavasta menopaussioireilusta.Kohtuni on poistettu kaksi vuotta sitten.Olen 43v ja fsh arvoni oli vaan 4,9,eli sen puolesta ei luulisi olevan kyse vielä menopaussista.Kierrosta en tiedä mitään,mutta ei kai se noin alhainen olisi alkavassa menopaussissa.Kohtu poistettiin runsaasti vuotavan myooman vuoksi,tuli anemiakin siihen päälle.
      Nyt löydettiin alkava struuma ja vieressä kaksi pientä kyhmyä.T4v on nyt 17,7,kun tätä ennen se on ollut 13 ja 16 välissä aiempina vuosina.
      Paljon on verikokeita otettu,mitään muuta ei ole löytynyt,kuin natrium viitearvojen ylärajalla.
      Maanantaina menen kilpirauhasen erikoislääkärille.Vielä kun saisi ajan gynekologille.
      Aamuisin siis syke nousee,todella helposti,muöljahtelua on ollut jo vuositolkulla,kuten nytkin.Reidet heikot,ainakin välillä,jalat jopa ajoittain tärisee.Kylmässä tärinä alkaa just ja heti.Henkeä välillä ahdistaa,siis ei niin,etteikö happi kulkisi,vaan niin,et on jotenkin paineikas,raskas olla.Mulla on myös refluksi ja lääkkeenä esomeprazol 20mg x2. Jalat on varsinkin aamuin ihan nihkeet varpaista ja on sitä melkein pitkin päivää.Minä entinen jäävarvas.Voi ne nytkin silti olla kylmät,vaikka nihkeät ovatkin.Elohiiriä on paljon eripuolilla kroppaa.Raudanpuutteesta ei ainakan ole kyse,varastotkin tutkittu ja ne ok.Magnesium ja d ei ole vajaalla,kalsium ok.
      Kertokaas nyt kokeneemmat,onko teillä ollut pitkään jatkuvaa pulssin nousua aamuisin.Mulla nyt menny pari viikkoa sen merkeissä,siis onko ollut ennen mitään hormoni yms hoitoja tällasta?

      • takooko

        Verenpaineeni ollut ok,mitä nyt normaalia vaihtelua.


    • takooko

      Niin ja yhteen kysymykseen vastaan vielä,että mitään estrogeeniarvoja ei ole otettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe