Tontin hallinnanjakosopimus

Ostaja

Ostamassa omakotitaloa, jonka tontti on jaettu kahtia ja kyseistä tonttia hallinnoitaisiin hallinnonjakosopimuksella (ei ole vielä tehty)
Mitä juttuja kannattaa tässä tontin hallinnonjakosopimuksessa ottaa huomiooon!
Mitä sudenkuoppia!

12

6110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tontti

      voidaan jakaa kahtia???

    • yhteinen kiinteistö

      Ohessa linkki, josta löytyy jotain hallinnonjaosta (plussat ja miinukset): http://www.maanmittari.fi/maankaytto/mk299/mk299pj2.pdf

      Itselläni on vanhempieni kanssa kiinteistö, joka on jaettu kahtia hallinnonjaolla eli periaatteessa olemme molemmat omilla "tonteillamme" vaikka meillä onkin yhteinen kiinteistö ja vastaamme oman osuutemme mm. kiinteistöverosta. Meillä on tietysti molemmille taloille omat vesi/viemäriliittymät ja sähköliittymät, kuten mihin tahansa omakotitaloon. Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa ainakaan vielä tämän hallinnojaon suhteen, mutta mitä sitten, kun aika vanhemmistani jättää?!? Molemmat vastaamme tällä hetkellä aivan normaalisti kuten kuka tahansa omista tonttiimme ja taloomme kuuluvista kuluista ym. toimenpiteistä.

      Hallinnonjaossa tulee mielestäni huomioida, että kun tontti jaetaan kahtia hallinnonjaolla, niin silloin kiinteistöstä tulee kiinteistöyhtymä verottajan silmissä ja yhtymän on annettava yhteinen veroilmoitus. Omien vanhempien kanssa tuo yhteinen veroilmoitus menettelee, mutta olenpa ajatellut, että mitä jos joskus täytyy tehdä sitä aivan ventovieraiden kanssa.

      Toinen juttu mikä on mietityttänyt itseäni liittyy pankin/ulosoton perintään. Mitä jos hallinnonjaossa toisen kiinteistön puolikkaan talous yhtäkkiä heittääkin häränpyllyä ja pankki tai ulosottaja alkaa periä omiaan pois... hyvässä lykyssä koko hallinnonjaon kiinteistö menee myyntiin ja siinä sivussa omakin talo... tätä ei tietystikään tarvitse miettiä, jos on varallisuutta enemmältikin vaikka sitten lunastaa se toinenkin puolikas itselle ja näin saada hallintaan koko kiinteistö.

      En nyt tiedä mitä sitä vielä voisi "varoitella" hallinnonjakoon liittyen... elämähän on riskipeliä joka tapauksessa, joten jos tontti hyvä, niin anna mennä :)

      P.S. Itse käytin lakimiestä kaupanteossa ja luotin, että lakimies tuntee kiemurat hallinnonjakoon liittyen, joten suosittelen lakiapua ennen kuin pistät nimeä hallinnonjakosopimukseen.

      • työllistätte

        käräjäoikeutta muutamien vuosien päästä. Aina tulee ongelmia ko. asiaan esim. perinnönjako, riita-asiat, myynti yms. Eikö olisi helpompi lohkoa tila kahdeksi tontiksi?


      • minä vain
        työllistätte kirjoitti:

        käräjäoikeutta muutamien vuosien päästä. Aina tulee ongelmia ko. asiaan esim. perinnönjako, riita-asiat, myynti yms. Eikö olisi helpompi lohkoa tila kahdeksi tontiksi?

        kun tonttia ei voida jostain syystä jakaa kahteen osaan.

        Ulosottomiehiä vastaan se on suojattu, naapurin veloista osuutesi ei mene, mutta virallisissa asioissa joudutaan molempien nimet aina hakemaan/saamaan kuten rakennuslupa-asioissa.

        Myynti on täysin mahdollista ja periminen, mutta yhteisiäkin asioita on joista pitää pystyä neuvottelemaan.


      • juu kyllä
        työllistätte kirjoitti:

        käräjäoikeutta muutamien vuosien päästä. Aina tulee ongelmia ko. asiaan esim. perinnönjako, riita-asiat, myynti yms. Eikö olisi helpompi lohkoa tila kahdeksi tontiksi?

        mutta kaikkia tontteja ei pysty jakamaan syystä tai toisesta, hallinnonjakosopimus tällöin ainoa turvallinen tapa hallita rakennuksen alla olevaa maata.


    • xxx

      Tontille voi tehdä periaatteessa juuri sellaisen hallinnanjakosopimuksen kuin molemmat osapuolet yhteisesti sopivat. Lisäyksiä, ehtoja, pykäliä... aivan niin paljon ja millaisia vain haluaa, kunhan se sopii molemmille osapuolille. Mutta kannattaa aina vahvistaa käräjäoikeudessa, vasta sitten se on lainvoimainen ja sitoo myös tulevaisuudessa- myös perinnönjaon ja ositustenkin suhteen.
      Ko. sopimuksemme ei ollut lahja, ei ennakkoperintö, ei ositus, ei lahja, eikä lohkominen, joten kulut minimaaliset.
      Aina ei voi eikä kannata lohtoa tonttia, vaan tehdä kevyempi ratkaisu, eli hallinnanjakosopimus.
      Itse tein vanhempieni kanssa sopimuksen, jossa alunperin heidän omistamaansa tonttiin eivät tulevaisuudessa sisareni pääse perinnön myötä käsiksi kuin ainoastaan vanhempieni talon osalta. Tontti jää minun hallintaani- ts. perintöoikeutta ei tule sisarilla olemaan minun talooni eikä sitä ympäröivään tonttiin. Vaikea selittää, kun pistettiin ajan kanssa pykäliä ja ehtoja paljon, mutta sen varmistin tutun lakimiehen kautta, että tehtyä sopimusta ei mahd. tulevat perijät / uudet omistajat pääse ilman suostumustastani purkamaan.
      Hallinnanjakosopimus on määräaikainen, mutta jos sopimus kirjataan kestämään esim. 95 vuotta, ei tarvitse miettiä turhia.
      Ja JOS haluaa hyötyä viimeisen päälle sopimuksesta, niin tiettyjen pykälien mukaan vain yksi TV-lupa kattaa molemmat kiinteistöt, sähköt haaroitettiin yhdestä liittymästä nostamalla 3x25A -> 3x35A, ja näinollen vain yhden sähköliittymän perus- ja kuukausimaksut, kiinteistö- ym. veroja yksi kpl, monia laillisia porsaanreikiä löytyi, vaikka moni oli todella kiven takana saada läpi, mutta vuorenvarmasti maksoi itsensä. 1 lanka- ja 1 laajakaistaliittymä, jotka kaapeloin kahteen kiinteistöön. Samoin taivaskavaville vain yhden kiinteistön maksut.
      Vesi- ja viemäröinti niinikään haaroitettiin molemmille yhteisesti.. Talot kun ovat samalla tontilla ja kuitenkin eri hallinnassa.. voisin jatkaa paljonkin tätä listaa, mutta kuten sanoin, laillisia porsaanreikiä löytyy.
      Ko. sopimus on juuri sellainen, kuin kaksi osapuolta sen haluaa olevan. Olipas vaikeasti selitetty, mutta eipä lohkottu mitään ja yhteistä tonttia on paljon, eikä tullut ylimääräisiä raja-aitoja, eikä pääse ulosottokaan toisen kustannuksella toiseen kiinteistöön käsiksi.

      • lexi

        saat kuitenkin ne muut perilliset tonttisi omistajiksi ja joudut itsekin heiltä aina nimiä kerjäämään kun teet sopimuksia vedestä, sähköstä jne.

        Ja jos muut perillioset myyvät osuutensa niin saat uuden tuntemattoman yhteisomistuksenne osakkaan jakamaan sitä laajakaistalittymää ja sen kustannuksia.

        Jos olisit tehnyt vaikka tonttijaon ja vuokrasopimuksen 95-vuodeksi olisi tilanne paljon huolettomampi.

        Eli pieni kustannussäästö nyt aiheuttaa myyntitilanteessa 10 kertaisen harmin ja tappion.


      • Jup
        lexi kirjoitti:

        saat kuitenkin ne muut perilliset tonttisi omistajiksi ja joudut itsekin heiltä aina nimiä kerjäämään kun teet sopimuksia vedestä, sähköstä jne.

        Ja jos muut perillioset myyvät osuutensa niin saat uuden tuntemattoman yhteisomistuksenne osakkaan jakamaan sitä laajakaistalittymää ja sen kustannuksia.

        Jos olisit tehnyt vaikka tonttijaon ja vuokrasopimuksen 95-vuodeksi olisi tilanne paljon huolettomampi.

        Eli pieni kustannussäästö nyt aiheuttaa myyntitilanteessa 10 kertaisen harmin ja tappion.

        Pakko selventää hiukan..
        Kerroinkin, että pykäliä on paljon, joita kirjattiin ja kyseessä ei todellakaan ole minkäänlainen netistä imuroitava vakioluonnos sopimuksellemme.
        Tonttimme omistajiksi eivät sukulaiset pääse- vain rajoitetusti hallinnoimaan sitä- eivät päättämään osuuksista, liittymistä, eivätkä pysty vahvistetun paperimme mukaan tekemään periaatteessa yhtään mitään ilman minn hlökohtaista allekirjoitustani. Haluaisin kopioida koko sopimuksen tähän, mutten voi sitä tehdä, koska tulkoon järkytys ahneille sisaruksilleni joskus aikanaan- ei yhtään aiemmin.
        Vaikka useimmat liittymät ovat alunperin vanhempani kirjanneet, niistä vastaan tästä lähin minä- ei tästä eteenpäin, eikä vanhempieni jälkeen kukaan muu kuin minä. Niistä kaikista on omat ehtonsa sopimuksessamme.
        Niinikään muut perilliset eivät tule myymään tästä tontista yhtään mitään ilman minun suostumustani ja minun kirjallista hyväksyntääni, vaikka muodollinen hallinta- / oikeusomistus heille joskus siirtyykin. Näitä asioita puitiin kauan ja hartaasti lakimieskaverini kanssa, jottei ylimääräisiä (lue: yhtään) porsaanreikää jää tulevaisuutta varten minulle haitalliseksi.
        Näistä puhelin-, laajakaista-, vesi-, ym. sopimuksista löytyy ratkaisu helposti kun sen aika on: pistän piuhat poikki, ja awot: toinen kiinteistö on pysyvästi ilman mukavuuksia.
        Eikä kyse ollut pienistä säästöistä.. Uuden OK-talon sähkö-, vesi-, vimäröinti-, TV-, kaapeli-, ADSL-, puhelin-,ym. liittymät jäivät lähes kaikki tuplaamatta. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon tontin lohkaisu olisi aiheuttanut kuluja; lainhuudot, mittaaminen ym.ym. Kyllä nämä asiat otettiin kaikki huomioon.
        Laskin, että kaikkiaan kyse on n. 25K€:n kertasäästöistä, puhumattakaan, mitä jokainen "jaettu" kuukausi tekee lisää.
        Ja ennenkaikkea tämä oli vanhempieni tahto, että juuri nyt tehdään kaikki suvun silmissä mahdollisimman huomaamattomasti, ja lopun selvittelen minä aikanaan- se on todellakin vuosikymmenten takana oleva murhe- ainoastaan menetän välini sisariini tällä lopullisesti, joka ei suuri menetys ole ollut tähänkään asti.


      • lexa
        Jup kirjoitti:

        Pakko selventää hiukan..
        Kerroinkin, että pykäliä on paljon, joita kirjattiin ja kyseessä ei todellakaan ole minkäänlainen netistä imuroitava vakioluonnos sopimuksellemme.
        Tonttimme omistajiksi eivät sukulaiset pääse- vain rajoitetusti hallinnoimaan sitä- eivät päättämään osuuksista, liittymistä, eivätkä pysty vahvistetun paperimme mukaan tekemään periaatteessa yhtään mitään ilman minn hlökohtaista allekirjoitustani. Haluaisin kopioida koko sopimuksen tähän, mutten voi sitä tehdä, koska tulkoon järkytys ahneille sisaruksilleni joskus aikanaan- ei yhtään aiemmin.
        Vaikka useimmat liittymät ovat alunperin vanhempani kirjanneet, niistä vastaan tästä lähin minä- ei tästä eteenpäin, eikä vanhempieni jälkeen kukaan muu kuin minä. Niistä kaikista on omat ehtonsa sopimuksessamme.
        Niinikään muut perilliset eivät tule myymään tästä tontista yhtään mitään ilman minun suostumustani ja minun kirjallista hyväksyntääni, vaikka muodollinen hallinta- / oikeusomistus heille joskus siirtyykin. Näitä asioita puitiin kauan ja hartaasti lakimieskaverini kanssa, jottei ylimääräisiä (lue: yhtään) porsaanreikää jää tulevaisuutta varten minulle haitalliseksi.
        Näistä puhelin-, laajakaista-, vesi-, ym. sopimuksista löytyy ratkaisu helposti kun sen aika on: pistän piuhat poikki, ja awot: toinen kiinteistö on pysyvästi ilman mukavuuksia.
        Eikä kyse ollut pienistä säästöistä.. Uuden OK-talon sähkö-, vesi-, vimäröinti-, TV-, kaapeli-, ADSL-, puhelin-,ym. liittymät jäivät lähes kaikki tuplaamatta. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon tontin lohkaisu olisi aiheuttanut kuluja; lainhuudot, mittaaminen ym.ym. Kyllä nämä asiat otettiin kaikki huomioon.
        Laskin, että kaikkiaan kyse on n. 25K€:n kertasäästöistä, puhumattakaan, mitä jokainen "jaettu" kuukausi tekee lisää.
        Ja ennenkaikkea tämä oli vanhempieni tahto, että juuri nyt tehdään kaikki suvun silmissä mahdollisimman huomaamattomasti, ja lopun selvittelen minä aikanaan- se on todellakin vuosikymmenten takana oleva murhe- ainoastaan menetän välini sisariini tällä lopullisesti, joka ei suuri menetys ole ollut tähänkään asti.

        mitään et pysty tekemään jatkossa ilman heidän nimiään koska lainhuutojen mukaan tonttinne tulee aina olemaan myös heidän nimissä nimenomaan omitamana oli sopimuksessanne mitä tahansa kirjattu.

        Koska tonttinne on jakamaton siinä tulee olemmaan aina useita omistajia, hallitaoikeus sinulla on mutta ei siis omistusta talosi alla olevaan tonttiin.

        Jos jompikumpi hakee esim rakennuslupaa, kaikkien omistajien nimet tai valtakirjat tarvitaan hakemukseen.


      • Lisää vastauksia
        lexa kirjoitti:

        mitään et pysty tekemään jatkossa ilman heidän nimiään koska lainhuutojen mukaan tonttinne tulee aina olemaan myös heidän nimissä nimenomaan omitamana oli sopimuksessanne mitä tahansa kirjattu.

        Koska tonttinne on jakamaton siinä tulee olemmaan aina useita omistajia, hallitaoikeus sinulla on mutta ei siis omistusta talosi alla olevaan tonttiin.

        Jos jompikumpi hakee esim rakennuslupaa, kaikkien omistajien nimet tai valtakirjat tarvitaan hakemukseen.

        mitään et pysty tekemään jatkossa ilman heidän nimiään koska lainhuutojen mukaan tonttinne tulee aina olemaan myös heidän nimissä nimenomaan omitamana oli sopimuksessanne mitä tahansa kirjattu.
        - Juuri em. asioista on erittäin tarkoin kirjattu ja vahvistettu monia ehtoja ja yksityiskohtia, joten voin tehdä "melkein" mitä haluan omalle puoliskolleni (jonka virallisesti omistan), kysymättä lupaa.

        Koska tonttinne on jakamaton siinä tulee olemmaan aina useita omistajia, hallitaoikeus sinulla on mutta ei siis omistusta talosi alla olevaan tonttiin.
        - Tonttia ei ole lohkottu, mutta se on hallinnanjakosopimuksella jaettu siten, että oman puoliskoni omistan vain ja ainoastaan minä yksin.
        Selvennän sen verran, että 50% tontista on lahjoitettu minulle ja kaupanvahvistajan myötä vahvistettu. Eli, omistan taloni alla olevan tontin 100%:sesti.
        Ja hallinnanjakosopimus on kirjattu olemaan voimassa täydet sata vuotta, joten sen jälkeisistä muutoksista en tällä erää välitä yhtään :)

        Jos jompikumpi hakee esim rakennuslupaa, kaikkien omistajien nimet tai valtakirjat tarvitaan hakemukseen.
        -Rakennusoikeus on niinikään jaettu suhteessa 50% - 50% vähennettynä jo olevalla kiinteistöllä (ei minun prosenteistani). Eli, myöskin rakennan juuri sen verran kuin virallinen rakennusoikeus antaa myöten, mutta sitäkin on omalla osuudellani talon rakentamisen jälkeen jäljellä liki 100m2.
        Kyllä uskoakseni kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat on otettu huomioon...
        Mm. tontin kokonaispiha-alueeet ovat vapaasti tämänhetkisten sopijapuolten kesken vapaasti käytettävissä, mutta jos tontille tulee esim. perinnön myötä kolmas osapuoli hallitsemaan osaa tontista, tämä tontin yhteiskäyttöoikeus kumoutuu välittömästi, sekä kaikki yhteisesti jaetut kulut yht. sähkönkäytöstä, tele- ym. liittymistä. Eli, piuhat menee samalla hetkellä lopullisesti poikki, jos joskus kolmas osapuoli astuu kuvioihin- laillisesti.


      • vielä
        Lisää vastauksia kirjoitti:

        mitään et pysty tekemään jatkossa ilman heidän nimiään koska lainhuutojen mukaan tonttinne tulee aina olemaan myös heidän nimissä nimenomaan omitamana oli sopimuksessanne mitä tahansa kirjattu.
        - Juuri em. asioista on erittäin tarkoin kirjattu ja vahvistettu monia ehtoja ja yksityiskohtia, joten voin tehdä "melkein" mitä haluan omalle puoliskolleni (jonka virallisesti omistan), kysymättä lupaa.

        Koska tonttinne on jakamaton siinä tulee olemmaan aina useita omistajia, hallitaoikeus sinulla on mutta ei siis omistusta talosi alla olevaan tonttiin.
        - Tonttia ei ole lohkottu, mutta se on hallinnanjakosopimuksella jaettu siten, että oman puoliskoni omistan vain ja ainoastaan minä yksin.
        Selvennän sen verran, että 50% tontista on lahjoitettu minulle ja kaupanvahvistajan myötä vahvistettu. Eli, omistan taloni alla olevan tontin 100%:sesti.
        Ja hallinnanjakosopimus on kirjattu olemaan voimassa täydet sata vuotta, joten sen jälkeisistä muutoksista en tällä erää välitä yhtään :)

        Jos jompikumpi hakee esim rakennuslupaa, kaikkien omistajien nimet tai valtakirjat tarvitaan hakemukseen.
        -Rakennusoikeus on niinikään jaettu suhteessa 50% - 50% vähennettynä jo olevalla kiinteistöllä (ei minun prosenteistani). Eli, myöskin rakennan juuri sen verran kuin virallinen rakennusoikeus antaa myöten, mutta sitäkin on omalla osuudellani talon rakentamisen jälkeen jäljellä liki 100m2.
        Kyllä uskoakseni kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat on otettu huomioon...
        Mm. tontin kokonaispiha-alueeet ovat vapaasti tämänhetkisten sopijapuolten kesken vapaasti käytettävissä, mutta jos tontille tulee esim. perinnön myötä kolmas osapuoli hallitsemaan osaa tontista, tämä tontin yhteiskäyttöoikeus kumoutuu välittömästi, sekä kaikki yhteisesti jaetut kulut yht. sähkönkäytöstä, tele- ym. liittymistä. Eli, piuhat menee samalla hetkellä lopullisesti poikki, jos joskus kolmas osapuoli astuu kuvioihin- laillisesti.

        vaan omistat 50 % koko tontista eli yhteisestä tontista ilman tarkkaa määrittelyä misssä kohdassa omistuksesi on.

        Ja on kokonaan eri asia että hallinnanjakosopimuksella hallitset sopimuksessa määriteltyä tontin osaa mutta huomaa et omista sitä.

        Jos haluat varmistuksen asiasta niin katso kenen nimissä tontin lainhuuto on ja myöhemmin siinä tulee todennäköisesti olemaan toisia nimia omasi lisäksi.

        Siis sinulla on ajatusvirhe kun luulet omistavasi talosi alle olevan osan tontista, siihen sinulla on vain hallintaoikeus ja toisaalta saatat omistaa tontista 50 % mutta ilman määrittelyä mistä kohdasta.


      • Ei toisen
        vielä kirjoitti:

        vaan omistat 50 % koko tontista eli yhteisestä tontista ilman tarkkaa määrittelyä misssä kohdassa omistuksesi on.

        Ja on kokonaan eri asia että hallinnanjakosopimuksella hallitset sopimuksessa määriteltyä tontin osaa mutta huomaa et omista sitä.

        Jos haluat varmistuksen asiasta niin katso kenen nimissä tontin lainhuuto on ja myöhemmin siinä tulee todennäköisesti olemaan toisia nimia omasi lisäksi.

        Siis sinulla on ajatusvirhe kun luulet omistavasi talosi alle olevan osan tontista, siihen sinulla on vain hallintaoikeus ja toisaalta saatat omistaa tontista 50 % mutta ilman määrittelyä mistä kohdasta.

        vaan omistat 50 % koko tontista eli yhteisestä tontista ilman tarkkaa määrittelyä misssä kohdassa omistuksesi on.
        - Liitteenä on tonttikartta, jossa on tarkkaan määritelty mitä omistan.

        Jos haluat varmistuksen asiasta niin katso kenen nimissä tontin lainhuuto on ja myöhemmin siinä tulee todennäköisesti olemaan toisia nimia omasi lisäksi.
        - Hain itse omiin nimiini lainhuudon (tuskinpa olisin sitä muiden nimiin voinut itse hakeakaan:))omaan puoliskooni, joten uskon kyllä tietäväni, kuka omistaa ja mitä. Ainostaan poikani nimi tulee joskus rintaperillisenä olemaan lainhuudossa- ei edes vaimoni, koska yhtenä ehtona (omasta toivomuksestani) oli, että puolisollani ei ole avio-oikeutta ko. vahvistuksen myötä.

        Ja korjasin jo aiemmin tuon kohdan, että todellakin omistan 50% tontista, jonka "päälle" taloni tulee.
        Voidaanhan tätä jatkaa vaikka kuinka kauan, muta tämä asia on jo vahvistettu / tarkistettu sekä oman juristini,pankkilakimiehen, että kunnan rakennusmestarin kanssa, joten ei tässä ole mitään epäselvää enää- ainakaan minulla.

        Lahja Hallinnanjakosopimus= Omistusoikeus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe