AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Helmasta laho

10 Vastausta 5 400 Lukukertaa
Tohon pakuun saa helmoihin ostaa sellaisia paloja, koko kyljen mittasia ja noin 30 korkeita soiroja jotka pitäis laittaa sitten kiinni kun on ensin rälläkällä sahannu vastaavan kokosen pois... Mutta miten tälläinen pelli kiinnitetään?? Eikö hitsaamisesta jää ruma sauma jota ei peitä millään?

Jotain

"Tohon pakuun saa helmoihin ostaa sellaisia paloja, koko kyljen mittasia"

Jos sulla on vanha paku, josta helmat ovat jo lahot, älä osta valmiita korjauspaloja. Osta ohuehkoa sinkittyä peltiä pilkkahintaan, lopputulos on ihan yhtä hyvä tai parempi.

Sitten vaan tosiaan rälläkällä entiset riekaleet pois, käytä niitä mallina. Mittaile ja taivuta pellistä sopivanlaiset helmapellit ja pistä tulppahitsillä kiinni. Käytännössä pistehitsilläkin homma onnistuu, ei se niin nuukaa ole. Ei siihen puikolla mitään umpisaumaa vedetä.

Tulppahitsi

Mikä on tulppahitsi? Pistehitsin ymmärrän.

Noin muuten sanon että kyllä yhtenäinen sauma parempi maallikosta on kuin joku pistehitsattu missä jää kauhee rako

Pistehitsaus ei ruostuta saumaa

kun hitsauskohdan kuumeneminen on rajattua, lisäksi jos saumakohta on pohjakäsitelty oikein, muodostuu siihen kestävä sauma.

vastaus

Maallikko saa olla ihan mitä mieltä itse haluaa.

Tulppahitsissä pistetään kaksi pintaa vastakkain, päällimmäiseen reikä, ja pistehitsillä siitä reiän kohdata pellit toisiinsa kiinni.

http://www.neilfletcherracing.co.uk/rebuild_2/sill_5.jpg

http://www.mustangbarn.com/images/cowlrepair/26.JPG

Kuten näet, ei siinä mitään rakoa jää.

Itse

...hitsaisin paikan niin että leikkaisin korjauspalan täysin saman kokoiseksi kuin reikä, eli pellit ei siis menisi päällekkäin.
Sitten hitsaisin koko palan kiinni ympäriasti.
Ensi 1cm toiselta puolelta, sitten 1cm toiselta ja taas toiselta. Pellin pitää antaa jäähtyä välillä muuten lämpäjännitykset vetävät pellin kieroon.

Lopuksi rälläkällä sauma sileäksi ja mahdolliseten reikien paikkaus ja taas hionta.
Sitten kunnon pohjamaalaus ja sisäpuolelle kotelonsuojaa.

kommentti

Jos aletaan parin metrin mittaista saumaa hitsaileen sentin pätkissä ja välillä odotellaan että jäähtyis niin päivä menee äkkiä. en ihmettele enää peltikorjajien kovia laskuja.

tässä apu sulle

hei! kyllä hitsaamisen jäljet saadaan peitettyä huomaamattomasti, eli kun olet tehnyt työn, niin peitä se kitillä tasaisesti ja hio se hyvin, ja taas laita kittiä ja hio uudestaan. näin se saadaan vähitellen siististi. ja voitkin sen jälkeen pohjavärillä ensin ja sitten auton värillä voisit myös kysyä auto korjaamoltakin tietoja. näin minä olen sen oppinut. ja jos haluat että helma peltisi tulee olemaan ruosteeton pitkään, niin tee näin. osta pultti liikkeestä sinkki maalia ja puhdista ensin helma pelti sisäpuolelta hyvin, ja maalaa sinkki maalilla sisäpuolelta, ja myös hitsaamisen jälkeen, voit myös sen maalata ulkoapäin. anna sen kuivua pitkään noin pari viikkoa ennenkuin alat maalamaan auton värillä päälle. ja varmasti ei tule ruostumaan. tässä hyvä neuvo sulle.

Hiacen helmat

Itselläni sama homma tulossa... eikä tällaisista hommista ole vielä kokemusta.

Voiko korjauspalan rätkiä kiinni migillä? Onnistuuko tuollainen tulppahitsaus migillä vai tarvitseeko jonkun erilaisen hitsin?

Kannattaako korjauspala olla päällä vai alla? Vai onko sillä mitään käytännön merkitystä?

mikkelin mies

terve matti! leikkaa ensin rälläkällä entinen helma pelti pois, mutta älä kokonaan, en osaa hyvin sitä sanoa näin kaikkea netissä. oletko kysynyt neuvoa korjaamon mieheltä? hän voisi kertoa sen paremmin sinulle, miten se tehdään. ja jos sinulla olisi kaveri, joka osaisi ja olisi kokemusta tuosta työstä niin homma toimisi. itselläni on nissan sunny coupe, ja tein itse siihen helma pelti homman vasemmalle puolelle. eli ensin se on rälläkkä ´hommaa, ensin pitää tietysti leikata entinen pelti pois, mutta ei ihan kokonaan, pitää jättää jonkin verran peltiä ylhäältä kohtaa siksi että uusipelti voidaan hitsata päälle kiinni. en tiedä ymmärsitköhän nyt mitä sanoin, mutta se on vaikeaa näin kertoa. ennenkun käyt rälläkkä hommiin, niin muista ottaa suoja lasit silmillesi ja myös parempi olisi hengitys suojain laittaa. hyvä hieman paksu työ takki se suojaa kipinöiltä. ja myös työ hanskat. pitää olla hyvin varovainen rälläkän käytössä.

Tapoja on monia

Pellit hieman limittäin ja pisteillä vaan kiinni niin ei vetele ja koritinaa saumaan niin ei tule ruoste läpi ja takapuolelle kotelosuoja-ainetta.
Tinauksen jälkeen normaalit maalaustoimenpiteet.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta