Juoksumatto kotiin?

lokakuu

Onko kellään juoksumattoa kotona?Mikä nykymatoissa on se huonoin asia?Mikä rikkoontuu helpoiten?Mitkä/millaiset juoksumatot kannattaa kiertää kaukaa?

80

64138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dyydyväinen

      Meillä on himassa Tunturin J9F, vastaa kai nykyistä T80. Juostaan sillä yleensä talvisin tai huonolla säällä. Kesällä juostaa ilolla ulkona.
      Hyvin on kestänyt ja kallein mallihan se olikin pari vuotta sitten. Kun huolehtii voitelusta ja muustakin "kotihoidosta" niin ihan kestävä laite. Meidän ei pidä ääntäkään niin kauheesti kuin kaverin vastaava vekotin, jota on jo huollettukin. Iän ja käytön myötä saattaa siis ruveta ronksuttamaan ja vinkumaan yms.
      Vaikeinta oli tottua jo perusääneenkin, joka on varsinkin pitemmillä matkoilla aika puuduttava. Yleensä tuleekin juostua korkeintaan tunnin ohjelma ja sekin kuulokkeet korvilla musaa kuunnellen.

      Vaatii tilaa ja hyvän tuuletuksen huoneeseen. Vaikka menee kokoon vie siltikin lattiatilaa ja alkaa kyllä tökkiä sisustuksellisestikin ellei ole himolenkkeilijä niinku me. ; )
      Harkitse kaksi kertaa. Ulkona on sittenkin paljon kivempaa hölkätä ja juosta.

      http://www.tunturi.fi/fitness/treadmills.cfm

    • Ritu

      Meillä on ollut hetken LifeFitness-merkkinen juoksumatto. Mallia T9i. Oli tosi kallis =reippaasti yli 5 tonnia. Mutta on kyllä hintansa väärtti.

      • Anonyymi

        Paljon perempi on juosta ulkona kuin juoksumatolla. Happi loppuu kun sisällä treenaa. Turhaa mainosta on että laihtuu pelkän maton ansiosta. Heh. Vähän aikaa viitsii juosta mutta sitten se unohtuu nurkkaan ja kukaan ei enää tartte. Mainos aina huijaa


    • Matolla kesät talvet

      Ostin pari vuotta sitten saksalaisen ergo_run Premium 8 -juoksumaton johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Parasta laitteessa on harjoitustietojen tallennus, kaikki tehdyt treenit tallentuu automaattisesti muistikortille. Pystyn helposti seuraamaan miten kunto on vuosien aikana kehittynyt ja välillä notkahdellut. Ergo_runin hinta laatu suhde on ehdottomasti yksi parhaista, paremmat kun lähes poikkeuksetta maksaa yli 5000€. Omastani maksoin 3200€.

      Ainoa huoltotoimenpide mitä laitteelle puhdistamisen lisäksi olen tehyt on alustapuun rasvaus n.1000km välein.

      Kun omani ostin ei suomessa ollut jälleemyyjiä, nyt niitä on jo muutamia.

      http://www.ergometri.fi/prun8.htm

      Valmistaja: http://www.daum-electronic.de

      Millaiset juoksumatot kannattaa kiertää kaukaa?
      Aasiassa valmistettuihin mattoihin kannattaa suhtautua varauksella, varsinkin halpohin.

      Ja jos vaan on varaa niin ehdottomasti juoksumatto jossa on AC-moottori (AC = vaihtovirta).

      • halpaajahyvää

        itse ostin anttilasta halvimman mahdollisen n.300-400 € ja juoksin vuoden/n.6000-7000 tuhatta kilsaa ja kärähti moottori. sain takuuseen vähän paremman weslon ja silläkin kohta juostu vuoden verran ja hyvin on kestänyt kun välillä aukaisee ja imuroi pölyt pois ja rasvaa alustaa silloin tällöin eli tulee aika edulliseksi noi halvatkin
        suosittelen
        http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=52_74&products_id=1422


      • cops
        halpaajahyvää kirjoitti:

        itse ostin anttilasta halvimman mahdollisen n.300-400 € ja juoksin vuoden/n.6000-7000 tuhatta kilsaa ja kärähti moottori. sain takuuseen vähän paremman weslon ja silläkin kohta juostu vuoden verran ja hyvin on kestänyt kun välillä aukaisee ja imuroi pölyt pois ja rasvaa alustaa silloin tällöin eli tulee aika edulliseksi noi halvatkin
        suosittelen
        http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=52_74&products_id=1422

        ja nyt vuoden päivittäisen juoksun jälkeen weslosta loppui moottorista hiilet, mutta uudet löytyivät suomen polkupyörä tukusta suoraan hyllystä edullisesti ja todella asiallisella palvelulla!


      • mati70
        halpaajahyvää kirjoitti:

        itse ostin anttilasta halvimman mahdollisen n.300-400 € ja juoksin vuoden/n.6000-7000 tuhatta kilsaa ja kärähti moottori. sain takuuseen vähän paremman weslon ja silläkin kohta juostu vuoden verran ja hyvin on kestänyt kun välillä aukaisee ja imuroi pölyt pois ja rasvaa alustaa silloin tällöin eli tulee aika edulliseksi noi halvatkin
        suosittelen
        http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=52_74&products_id=1422

        Minkä merkkinen juoksumatto?


      • matto kovilla
        halpaajahyvää kirjoitti:

        itse ostin anttilasta halvimman mahdollisen n.300-400 € ja juoksin vuoden/n.6000-7000 tuhatta kilsaa ja kärähti moottori. sain takuuseen vähän paremman weslon ja silläkin kohta juostu vuoden verran ja hyvin on kestänyt kun välillä aukaisee ja imuroi pölyt pois ja rasvaa alustaa silloin tällöin eli tulee aika edulliseksi noi halvatkin
        suosittelen
        http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=52_74&products_id=1422

        "juoksin vuoden/n.6000-7000 tuhatta kilsaa"
        6 - 7 miljoonaa kilsaa juoksit. On hirmu paljon.


    • tyhmä suomalainen

      taitavat rahastaa oikein kunnolla nuo jälleenmyyjät suomessa.. 5000e??? ei mitään järkeä. Vanhassa autossakin on enemmän tekniikkaa kuin tuossa ja silti maksaa 400% vähemmän ja elektroniikkahan on tunnetusti edullista. Nestekidenäytöstä ja parista herätyskelloa vastaavasta toiminnosta tuskin voi 4000 euroa veloittaa.

      • mummonmarkkoja?

        Tuon viestin päiväys on niin vanha, että se voi hyvinkin tarkoittaa markkoja.


    • huhheijjaa

      En ymmärrä juoksumattoja ollenkaan??? Ei ole olemassa huonoja kelejä etteikö ulkona voisi juosta. Pitää vaan pukeutua kelin mukaan eikä lähteä limonaativehkeissä juoksemaan jos tuulee ja sataa vettä!

      Juoksumatot ovat laiskoille ihmisille ja nysvöille.. ''voi voi kun sataa vettä ja on kylmä''. Juoksumaton hinnalla saa jo todella hyvät varusteet kelille kuin kelille ja rahaa jää reilusti ylikin joten miksi pitäisi tuhlata rahat mattoon?

      • matollasekäulkona

        Entäpä jos ei ole lapsenvahtia, jotta pääsisi luontoon juoksemaan...
        Kuule, mielelläni juoksisin ilmalla kuin ilmalla ulkona jos se olisi mahdollista.
        Nyt on vaan sellanen elämäntilanne että ei aina onnistu lähteä tuosta vaan.
        ON OTETTAVA MUUTKIN IHMISET NIMITTÄÅIN HUOMIOON.


      • Ei fanaatikko

        Jep, mutta tuuli, sade, kylmyys ja PIMEYS yhdessä, tai pelkästään kaatosade ja pimeys yhdessä käännyttävät meikäläisen kyllä sohvaperunaksi/kuntosalille...


      • autolla1

        no kävele sitten


      • ikor1

        ei ne hyvätkään vehkeet estä liukkaala kaatumista vaikka olis millaiset nasta kokemusta on ja sitten tuohon että laiskat käyttää juoksumattoa miksköhän suurin osa huippujuoksioista kättää apuna juoksumattoa nimittäin tunnen muutaman huipun jotka käyttää säännöllisesti mattoa se esim parantaa ryhtiä mikä on oleellinen osa juoksua sinä voit hölkätä huom hölkätä ulkona mutta kyllä myös juoksumatosta on hyötyä huonolla ja liukkaala kelillä kun ei voi juosta rennosti ja lujaa tulee lihakset vaan entistä kipeemmäksi mutta toki sinun vauhdeilla voi ulkona mennä huonollakin kelillä mutta kun kovat juoksijat joutuu pitämään sitä vauhtia vähän lujempana kuin sinä


    • sohvaperuna edellä

      Joo kaksi nysvöä laiskuria tulee heti mieleen: Ingrid Kristiansen ja Harri Hänninen.

    • aktiivijuoksija**

      Sinulle nim."huhheijjaa" . Juoksumatto on hyvä väline siinä missä kuntopyörä tai joku soutulaite. Kaikenlaiset kuntolaitteet on tarkoitettu liikkuville ja kunnostaan huolehteville, joten laiskat ja sohvaperunat kiertää kaukaa kuntoilulaitteet.

      Juoksemisesta pitäville on juoksumatto yhtä tervetullut kuin pyöräilijälle kuntopyörä. Joten miksi , ette sitten moiti pyörälijöitä kuntopyörän käytöstä??

      Sellaiset jotka harrastaa juoksemista säännöllisesti pitävät juoksumatosta, mikäli sellaiseen löytyy tilaa kotoa. Suomessa monesti pitkät pakkasjaksot yli -20 sekä monien viikkojen liukkaat kelit ei estä harrastusta, jos on juoksumatto ja näin voi ylläpitää säännöllistä harjoittelurytmiä. Yleensä juoksijat juoksevat ulkona aina kun mahdollista ja kelit on suotuisat, mutta näin ei aina ole. Siksi on juoksumatto hyvä hankinta.

      Jos juoksumaton aikoo hankkia, kannattaa laitta pieni telkkari ja huolehtia että ilman vaihto on riittävä. Pieni ilmapuhallin on hyvä, koska saa ilmankiertoa huoneeseen.

      Itse olen aktiivijuoksija ja pidän juoksumattoa hyvinkin tärkeänä osana harrastustani. Juoksumattoon kannattaa panostaa. Alle 1000 euron matot on harvoin hyviä. Hyvä juoksumatto on riittävän painava vähintään yli 95kg sekä varustetuna voimakkaalla moottorilla. Matossa tulee olla riittävästi leveyttä väh. yli48cm. Kaltevuussäätö on ehdoton. Juoksumattoa voi suositella kaikille kuntolijoille, kannattaa kokeilla:)

    • netistä pöllittyä

      Ohjeet oikean juoksumaton hankintaan löydät juoksumatto-oppaastamme:

      Moottori: hv ja maksiminopeus:
      Vahvempi moottori käy tasaisemmin ja pienemmillä kierroksilla kuin heikompi samalla nopeudella juostessasi. Vahvempi moottori rasittuu vähemmän.
      Huomaa: Jotkut valmistajista esittävät valitettavasti ainoastaan moottorin maksimitehon, joka voidaan tuottaa vain lyhytaikaisesti eikä näin ollen ole olennainen juoksumaton käyttäjälle; ratkaisevaa on moottorin jatkuva teho, jota voidaan tuottaa tauotta tuntikausia.
      Valitse juoksumattosi nopeuden suhteen niin, että sinulle jää varaa lisätä nopeuttasi ajan myötä ilman, että moottorin täytyy käydä jatkuvasti täysillä kierroksilla.
      Digital-Drive: Moottorit digitaalisella käyttötekniikalla toimivat nopean digitaalisen signaalinkäsittelyn ansiosta perinteisiä moottoreita tarkemmin ja tasaisemmin, Digital-Drive-moottori on hiljaisempi ja pitkäikäisempi.
      Juoksupinta-ala:
      Mitä suurempi kumimatto, sitä turvallisempi ja mukavampi juosta. Mitä nopeammin juokset, mitä tiheämmin vaihtelet nopeutta sekä kaltevuuskulmaa ja mitä pitempi itse olet (ja sitä mukaa askelesi), sitä suurempi juoksupinta-ala on tarpeen.
      Iskunvaimennus:
      Selkä- ja polvivaivaisille kuin myös painaville juoksijoille erityistä merkitystä on juoksutason iskunvaimennuksella.
      Useimmissa juoksumatoissamme on erinomainen iskunvaimennus: tämä koskee erityisesti merkkejä Life-Fitness, Taurus Fitness, Circle Fitness, Strengthmaster, Vision-Fitness ja Horizon-Fitness. Tunturin, Bremsheyn, Kettlerin, Proformin ja U.N.O.n juoksumattojen iskunvaimennus on hyvä, Daum-, Reebok- ja Hammer-juoksumatot ovat tyydyttäviä tai välttäviä.
      Elektroninen / manuaalinen kaltevuuskulman säätö:
      Aloittelijoille suunnatuissa malleissa kaltevuuskulmaa voidaan säätää useimmiten vain manuaalisesti. Harjoittelu joudutaan keskeyttämään, jotta säätö voidaan tehdä käsin. Elektroninen kaltevuuskulman säätö tarkoittaa, että kulmaa voidaan muuttaa napinpainalluksella juoksua keskeyttämättä. Se tekee harjoittelusta mukavampaa ja monipuolisempaa.
      Harjoitteluohjelmat:
      Harjoitteluohjelmat tuovat harjoitteluun vaihtelua ja motivoivat sinua.
      Osassa malleistamme voit jopa tallentaa oman harjoitteluohjelmasi ja sitä mukaa myös oman harjoitusreittisi.
      Sykeohjaus / sykeohjatut harjoitteluohjelmat:
      Sykeohjauksella varustetuissa malleissa voit säätää taulukossa kerrotun sopivan sykearvon iän, sukupuolen ja harjoitustavoitteen (kestävyyden parantaminen, rasvanpoltto jne.) perusteella; juoksumatto ohjaa mallista riippuen nopeutta ja/tai kaltevuuskulmaa niin, että sykkeesi pysyy määrätyssä arvossa.
      Tällä tavalla harjoittelusi on optimoitua ja terveellistä.
      Kokoontaitettava / ei kokoontaitettava:
      Kokoontaitettava juoksumatto on helppo taittaa pystyasentoon.
      Työstö:
      LifeFitness, Taurus Fitness, Circle Fitness ja Vision-Fitness ovat erinomaisesti työstettyjä; Strengthmaster, Horizon-Fitness, Kettler, Tunturi ja Bremshey hyvin.
      Daum ja Kettler vaihtelevat hiljaisesta keskimääräiseen; Hammer, Diadora ja Reebok ovat hieman kovaäänisempiä.

      • netistä pöllitty

        Äänenvoimakkuus:
        Eri moottorit eri tehoineen tuottavat enemmän tai vähemmän ääntä. Life Fitness, Taurus Fitness, Circle Fitness, Strengthmaster, Horizon-Fitness, Vision-Fitness ja Tunturi ovat erittäin hiljaisia; Proform, Bremshey, UNO, Daum ja Kettler vaihtelevat hiljaisesta keskimääräiseen; Hammer, Diadora ja Reebok ovat hieman kovaäänisempiä.

        http://www.sport-tiedje.fi/fi/Juoksumatot-522838219?TOP#

        jatkakaa...


    • huhheijjaa

      Kysynpä vaan että oliko joskus 40-50v vuotta sitten mitään juoksumattoja, soutulaitteita, kuntopyöriä jne??? Eipä ollut. Oliko silloin ihmisillä parempi fyysinen kunto? Kyllä oli. Nyt on tälläisiä 'wannabe kuntoilijoita' jotka ostaa kaikenmaailman apuvehkeet ajatuksella että 'voi voi kun on pakkasta ja pimeää ulkona'. ihme kitisijöitä. ja tiedoksi että harrastan pyöräilyä ja juoksua eikä todellakaan ole kuin hyvät ulkoiluvarusteet joilla pystyy treenaamaan säässä kuin säässä nii ei tarvitse turvautua juoksumattoihin jne.

      • nosy fellow

      • ikor1

        kannattaa ottaa paremmin selvää mitä kunto laitteita oli 50v sitten kyllä oli juoksuun tehty laite ei ihan samanlinen kuin nykyään mutta ajoi saman asian oli tehty vain isommista kiilapyöristä ja paksummasta kumista sitä pyöritti siihen aikaan moderni 5hv moottori jossa oli kumavaihde


      • Anonyymi

        Ihme öyhötystä. Kerron vain, että nuorempana juoksin, siis en hölkännyt, ahkerasti monissakin keleissä. Nyt on vain niin, että sain vaivakseni virtsankarkailun ja on tosi ilkeää juoksennella ulkona, jos tiedät, mitä tarkoitan. Siksi kuntopyörä ja juoksumatto ovat minulle parhaita välineitä pitää kuntoa yllä. Ja kun nämä ovat kotona heti käyttövalmiina, niin ei muuta kuin treenaamaan.


    • Liukastelija.

      huhheijjaa :lle En tiedä missä ajassa eläät? Huomaa että olet joko sohvaperuna tai sellainen, joka ottaa hyötyliikumisella niinkuin ennen vanhaa tehtiin kuntoilemisen siinä samassa. Eli nurmikon ajolla tai kolaamisella, halkojen hakkuulla tai pöllimetässä olemalla , siitä saivat tarpeellisen liikkumisen. Ei siinä mitään, silloin ei tarvi saleilla, eikä treenivehkeitä ostella.

      Mutta eikös tärkein pointti ole se, että kaikenlainen kuntoilu ja liikkuminen on hyvästä. Joten miksi kitiset jos muut tekee sen eritavalla? Miksi pitää paukkupakkasilla juosta( ei kukaan silloin muutenkaan ulkona kuntoile)? kun voi sortseilla lämpimässä ja pehmeällä alustalla turvallisesti juosta, näin säästää keuhkojakin. Liikkumiseen voi yhdistää mukavuuksia. Eihän ennen ollut edes mp3 soittimia, jolla voi kuntoilessa musaa kuunnella. Koitas nyt pappa alkaa tajuamaan nykyaikaista soveltamista siihen mitä liikkumiseen tulee, oot ajasta jäljellä oleva kääkkä:)

      • Anonyymi

        Liukastelijalle: juurikin noin. Tuntuu, että sisätreeni laitteilla olisi jotenkin huonompaa ja tehottomampaaa. No ei kyllä ole. Olen 63 v muikkeli ja aikas hyvässä vedossa vielä, kun kuntoilen ihan sisällä ja sitten kun on hyvät kelit ulkona pyörällä tai kävellen.


    • jkljlkjlkjkl

      Minä olen osittain samaa mieltä huhheijaa:n kanssa. Usein noita juoksumattoja ja kuntopyöriä hankkivat ihmiset, jotka eivät todellisuudessa tule sitä juuri koskaan käyttämään. Kuvittelevat, että tulee liikuttua kun sen voi tehdä olohuoneessa. Jos ei jaksa liikkua ulkona, tuskin jaksaa liikkua myöskään sisällä.

      Toki juoksumatto on ihan yhtä hyvä kuin normaali juoksukin, mutta itse en pidä sisällä liikkumisesta. Mielestäni juokseminen on aina mielekkäämpää ulkona, joten en siltä kantilta oikein ymmärrä juoksumaton hankkimista. Hinta on todellakin sitä luokkaa, että saisi samaan hintaan paljon oikeasti hyödyllistä tavaraa.

      • Anonyymi

        Ja höpöhöpö, itse harrastan aktiivisesti kuntopyörää ja juoksumattolla juoksua. Ja juu, noita laitteita olen aina ostanut käytettynä, koska joillain ehkä into on sitte lopahtanut tai muuten vain ei ole käyttöä. Sallikaa nyt helkutti kaikille liikkua, miten sopii.


    • matolla ja ulkona

      Säännöllisesti kymmenniä vuosia olen harrastanut kuntoilumielessä juoksemista, se on minulle tullut luontaiseksi ja helpoksi tavaksi kuntoilla.
      30-40 km viikossa. Eli ei kovin paljon. Mutta sen verran että on kunto pysynyt kohdillaan helpon duunin takia. Noin viitisen vuotta sitten innostuin hankkimaan juoksumaton oli tonnin arvoinen ja välttämättömät asiat siitä löytyy. Oon ollut tyytyväinen hankintaan ja on ollut tosi tarpeeseen. Sellaiset jotka eivät harrasta juoksemista tuskin heiltä voi odottaa ymmärrystä, että juostaisiin jollain matolla, minäkin skeptinen ollut aikoinaan, mutta muutaman kerran talvella jääliukkailla nyrjäytin nilkat peräjälkeen kolmesti. Silloin innostuin asiasta ostaa juoksumatto. No! kovassa käytössä ollut ja vaimokin sitä käyttää, joten käyttö kertoo tarpeen. Hyvä hankinta ollut, eipäs voi muuta sanoa!!

    • Poikasi Mauri

      Hohhoijaa. Tuppaa vaan olemaan niin, että nää juoksumattokallet ei oo minkään tason juoksijoita sitten kun mennään baanalle.
      Aika monta hifistelijää ja garminin nypelöijää näkyy noissa hölkkäkisoissa. Mut kun minä retkahdan kisan jälkeen nurmikolle, ei siinä ympärillä juurikaan ole kyseisiä apuvälineurheilijoita vaan todellisia juoksijoita. Apuvälinepojat hölkkii maaliin sitten myöhemmin.

      Ja tämä on taivahan tosi!

      • asdljq3494

        No jopas pullistelet! Haloo! Kaikki eivät juokse kisoja ja pätemistä varten, vaan oman terveytensä vuoksi ja juoksemisen ilosta. En nyt näe mitään sankarillista siinä, että kisan jälkeen retkahtaa nurmikolle.


    • kokeillut joskus

      Kaikillehan ei tuo juoksumatto sovi vaikka olisi kuinka hyvä matto. Itse kokeillut pari kertaa kunnollisia ihan kuntosalilla, ja ei kyllä ole minun juttu. Juokseminen on kaikkea muuta kuin luonnollista ja viihdyttävää.

      Itse hankin kyllä mielummin kotiin kunnon spinning pyörän/klosseineen ja poljen sillä (halvempiakin kuin nuo juoksumatot, enkä puhu nyt tavallisista kuntopyöristä mitä saa anttiloista jne.)

    • juoksija vaan

      Se on vain niin että jokaiselle löytyy oma lajinsa, kun niitä aikansa kokeilee. Juoksemiseen sopeutuu, kun sitä aikansa tekee. Silloin kun aloittelin juoksemista, tuntui kaamealta, mutta pikku hiljaa siitä tuli luonteva tapa, kun matka piteni, ja se olo juoksun jälkeen on aivan mahtava. Siis treeninä todella tehokas. Juoksumatto on vain väline, jolla voi laajentaa juoksemisharrastamista keleistä riippumatta. Juoksumatossa on hyvää se että on pehmeämpi alusta kuin maantiellä.

    • oironen

      Tuolla eräällä voorumilla oli kaveri, joka oli keksinyt hienon ja edullisen ratkaisun. Hän juoksi sisätilalenkkinsä vc:n matolla.
      Järkevä ja edullinen ratkaisu.

    • Juoksija -776

      Asiallista tietoa ja kokemuksia jakavien keskelle eksyy niin valitettavan usein näitä besserwissereitä jotka omalla tietämyksellään pilaavat koko keskustelun. Kysyikö aloittaja mitään siitä kannattaako juosta ulkona vaiko sisällä??? Ja silti mielipidettä riittää. Itseäni laitteen hankinta kiinnostaa, koska mieheni ollessa työreissulla en yksikertaisesti voi jättää kolmea pientä lasta kotiin yksin ja lähteä juoksulenkille. Ihmisillä on omat motiivinsa ja tilanteensa miksi esim. juoksumattoa on hankkimassa, älkää h*lv*tti puuttuko ihan joka asiaan!

    • vastuullinen vanhemm

      ¨No kuule. Sun kantsii sit lukasta tua uus Juaksija misä o vertailtu noit mattoi. Hinnat 900-2000 euroo.
      Ja hoida sääki vaa lapsias äläkä sössötä mistää juaksumatoist.

      • Terveet aivot

        Vie itsesi hoitoon.


    • yh-äiti75

      Mä oon miettinyt juoksumaton hankkimista siksi että olen yksinhuoltajaäiti ja lapseni on niin pieni ettei voi jättää yksin kotiin eikä hän jaksa vielä pyöräillä niin reipasta tahtia. Katselin just netanttilasta yhtä mattoa joka oli 400 euron kieppeillä ja mietin ett onko halvempikin malli hyvä ku rahaa ei riittäisi kalliiseen.

    • Testo Äijä

      Yh-äidinkin on hyvä päästä tuulettumaan ulos, joten yritä käyttää sukulaiste, vanhempien tai kavereitten tuki hyväksesi ja pyydä lastenhoitoapua esim kolme kertaa viikossa tunnin kerrallaan.
      Se on ihan hyvä aika itselle ja kuntoiluksi riittävää.

      Mieluummin kuin juoksumaton niin yritäpä hankkia juoksurattaat niin silloin pikkutenavakin pääsee ulkoilemaan.

      • adrotkbm+q

        Yh-äiti saattaa tarvita ne lapsenhoitajat muiden menojen ajaksi. Tärkeää olis jokaisen harrastaa muutakin kuin esim. juoksua.


    • Mothermother

      Vanha ketju mutta koska minäkin tämä löysin ja luen, voi olla muutkin lukevat. Siksipä laitan vanhaan ketjuun oman näkemykseni juoksumatoista ja niiden "turhuudesta".
      On toki ihmisiä jotka hankkivat juoksumaton kotiin siinä toivossa että liikunta rupeaisi kiinnostamaan ja sitten käy niin että juoksumatto jää nurkkaan pölyttymään. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että kaikki juoksumaton hankkivat ovat samanlaisia tai että juoksumaton hankinta johtuu siitä että "ei viitsitä tai jakseta lähteä ulos".
      Asun alueella jossa ei ole hyviä ulkoilualueita lähimaillakaan. Haluan kävellä, hölkätä ja juosta JOKAISENA PÄIVÄNÄ. Työaikojen ja pienten lasten vuoksi se tapahtuu yhdeksän jälkeen illalla. Mainittakoon että minulla on ahdistuneisuushäiriö minkä vuoksi en pysty lähtemään yleisille paikoille juoksemaan, harrastamaan ryhmäliikuntaa tai menemään kuntosalille. Pelkään myös liikkua yksin öisin.
      En myöskään voisi hankkia lastenvahtia jokaiselle päivälle.
      Juoksumatto on ihan paras. Lapset nukkuvat ja minä voin kotona liikkua tunnin pari ja olla läsnä mikäli lapset heräävät. Parempi kuin istua sohvalla illalla katsomassa telkkaria.
      Teen myös lihaskuntotreeniä kotona. En ole laiska vaan aktiivinen liikkuja.
      Joten up yours, kotikuntolaitteet mahdollistavat treenin tasan silloin kun itse haluaa jos sitä treeniä haluaa.
      Kotikuntolaitteiden hankkimisessa ei ole kyse laiskuudesta. Se että niitä ei sitten käytä, on laiskuutta.

    • Juoksumattomies

      Itse olen ensimmäisen maton juossut loppuun. Lähinnä alkoi pitää kovaa ääntä, sitten kun aloin korjaamaan niin koira puri siitä piirilevyn rikki. Se oli Prismasta ja maksoi 790e, portaaton kaltevuus säätö ja nopeuden säätö ad 16kmh.

      Nyt aion ostaa kaksi juoksumattoa, jotta voimme vaimon kanssa yhdessä kävellä niillä. Ulkona lenkkeilen päivittäin mutta - pidän myös elokuvista.
      Ennen katsottiin leffoja ja sarjoja niin, että toinen oli juoksumatolla ja toinen käytti muita laitteita. Kumpikin olisi kuitenkin halunnut olla juoksumatolla kun siitä on niin hyvä seurata elokuvia ja kävellessä voi esim pelata nettipokeria niin että vaan skippaa kaikki huonot kädet ja pysähtyy pelaamaan vaan hyvät kädet, joita tulee noin 2-3 tunnissa. Tältä juoksumatolta tuli katsottua koko Twin Peaks, 70´s show, Kovan onnen kundi, Salaiset kansiot ja paljon leffoja ennenku meni rikki. Jos nuo olisi katsellu vaan sohvalta niin olis kunto laskenu ja olis tullu samalla varmaan naposteltua kaikenlaista.
      Juoksemiseen en pidä sitä hyvänä kun hikoilen ehkä puolesta yhteen litraa tunnissa juostessa, niin ajan myötä huoneilmassa on satoja litroja haisevaa hikeä. Kävelyyn se sopii hyvin. Nimellistehoa on mielestäni oltava vähintään 1,5hv ja maton pituus pidempi parempi. Monet leffat toimivat paremmin juoksumatolta kun on vähän kuin itse mukana actionissa. : )

      • Raja

        Tuollaisella juoksumatollasi kun laitat pyörimään täydellä nopeudella 16 km/h pääset juoksemaan cooperissa max. 3200 m. Kestääkö matto täysillä pyörittämisen..


    • sakke

      miettikää...telineyhtymän mattoja, ne kestää...

      • MS 15 vuotta

        Minä myös ajattelin hankkia juoksumattoa kotiini, ja ihan vain kävelyä varten. Ulkona pystyn kävelemään n. 0,5 km kyynersauvan tai sauvakävelysaovojen kanssa.
        Sisällä talvella turvallisempi kävellä. Ja uskaltaa lähteä ihan yksinkin liikkumaan. :-)


    • Nemesis

      Kyllä tuo moottorin teho on aika avainasemassa. Halvimmissa helposti kärähtelee moottorit vuoden parin jälkeen. Pari heppaa sais ainaki jatkuvaa tehoa, jos meinaa kävellä matolla ni mielellään enemmänki.

      Tuolta löytyy aika hyvää tavaraa ja hinnatkin on aika hyvin kohdillaan, toimitukset Suomesta.
      http://www.kuntokauppa.fi/kuntoilulaitteet-juoksumatot

      Ja kyllä juoksumatolla hölkkääminen aina kuntopyörällä kitkuttelun voittaa, jos vaan polvet kestää juoksua...

    • hölkkäilijä

      Itseä ei harmittanut muu kuin koko. Vaikka on suht tilava asunto niin on se aika iso laite oli se missä vaan. Jos tilaa riittää niin eihän siinä ole mitään ongelmaa, ainakaan mulla.

    • 70vjuoksija

      ei kantsi hankkia juoksumattoa, siinä juokseminen käy lonkkien päälle,normaali luonnossa juoksu paras

      • 11+10

        Milläs perusteella se käy lonkkien päälle? Ei minulla ainakaan. Juoksen yhtä paljon matolla kuin ulkonakin. Mattoon pitää asettaa asteen tai pari ylämäkeä, vauhdista riippuen, jotta juoksuasento vastaa ulkona juoksua, koska ulkojuoksussa ilmanvastusta vastaan puskeminen laittaa juoksijan hienoiseen etukenoon.


      • 2.41
        11+10 kirjoitti:

        Milläs perusteella se käy lonkkien päälle? Ei minulla ainakaan. Juoksen yhtä paljon matolla kuin ulkonakin. Mattoon pitää asettaa asteen tai pari ylämäkeä, vauhdista riippuen, jotta juoksuasento vastaa ulkona juoksua, koska ulkojuoksussa ilmanvastusta vastaan puskeminen laittaa juoksijan hienoiseen etukenoon.

        Miten kulman nosto on sama juoksuasento kuin ulkona??? Entäs kun juostaan kovempaan ylämäkeen, tasasella tai alamäkeen???

        Sillä kulmannostolla ole mitään merkitystä, matolla maton vauhdit ja ulokona toiset. Ei niitä pidä verrata keskenään


      • keskenään
        2.41 kirjoitti:

        Miten kulman nosto on sama juoksuasento kuin ulkona??? Entäs kun juostaan kovempaan ylämäkeen, tasasella tai alamäkeen???

        Sillä kulmannostolla ole mitään merkitystä, matolla maton vauhdit ja ulokona toiset. Ei niitä pidä verrata keskenään

        Juossut tuloksia tasaisella radalla ulkona, sekä sisällä juoksumatolla, ja vertaillut. Matossa tulee olla ylämäkeä kompensoimassa puuttuvaa ilmanvastusta. Sopivalla mattokulmalla juossut sitten samoja tuloksia kuin ulkoradalla.
        Ulkona juokset päin ilmavastusta, joten luonnostaan nojaat juostessasi hiukan eteenpäin. Matolla taas jonka kulma on nolla astetta eikä yhtään ilmavastusta et juostessasi nojaa eteen lainkaan. Silloin päkiälle astuakseen joutuu ojentamaan nilkkaa. Aliottelija astuukin nollakulmaisella matolla helposti kantapäällä.
        Alustan ja juoksijan välinen haluttu kulma saadaan siis joko nojaamalla eteen tai sitten muuttamalla alustan kulmaa.


    • zalamanteri

      "Liike on lääke" olen minäkin huomannut. Saan helposti polveni kipeäksi ja turvonneeksi. Ihme ja kumma kivut häviävät kävelyn myötä. Nyt haluaisin vain kävelyä varten kotiin maton. Voin sitten täydentää liikkumista ulkonakin. Ei olisi ilma-pimeys-liukkaus-rajoituksia. Myös voimistelen mielelläni ja tykkään muutenkin kaikesta terveellisestä. On ilo pitää kehostaan huolta. Nyt ikääntyessä sitä varsinkin arvostaa. Eli kiitos teille asiallisten viestien kirjoittajat. Taidanpa hankkia sen perus-juoksumaton , joka kauan vain ollut haaveena. Lapsien ollessa pieniä ajoin kuntopyörää terassilla, jossa suora näköyhteys leikkiviin lapsiin. Nyt juoksumatto sopii paremmin tähän elämän tilanteeseen kun ikää kertyy.

      • foorumillaasiaa

        Mene juoksufoorumille jos haluat oikeasti mielipiteitä ja asiallisia. Täällä muutamat jfoorumilta pois joutuneet purkaa pahaa oloaan syyttömiin.


    • inflated-ego

      Ei ihme, että suomalaiset juoksijat ovat jatkuvasti telakalla, kun eivät osaa juosta yhtäjaksoisesti alle tuntia.

      • vitunälykäskommenttti

        onhan 1min myös alle tunti, pitikö olla yli tuntia?


      • telakallaeikehity

        Ego ei anna myöten lopettaa kolmen neljän kilometrin kohdalla, vähintään pitää saada tunti tai kymppi täyteen.


      • kymppitoteen

        kymppihän tulee täyteen jo siinä 45min min hujakoilla kun pk:lla mennään


      • etanoilleontilaaulkona

        Kahdessakymmenessä minuutissa juoksee hitaampikin harrastelija viitosen. Ei ole juoksumattoja kävelyä tai lehtien lukua varten salille hankittu.


    • matoton

      Juoksumatoissa ja muissa kotihärveleissä on se huono puoli, että ennemmin tai myöhemmin ne lojuvat nurkissa ilman käyttöä. Mutta voihan se sitten myydä tai viedä naapurin tontille yöllä.

      Henkkoht ei tulisi mieleenkään juosta kotona sisällä kun voi lähteä uloskin

      • zalamanteri

        Sanoit naulan kantaan: "kun voi juosta ulkonakin". Aina ei voi.


      • rahaaonjamatto

        Yleisin syy miksi mattoa ei ole, kun ei ole rahaa ostaa sitä. Sitten ollaan niin marttyyreitä ja huudellaan että minä kyllä menen mielummin sateeseen tai 30 asteen pakkaseen mielummin.
        Totta kai menet kun et omista mattoa. Hahahhahaahaaaaahahahahahahaaaahahahahahahahah KÖYHÄÄÄÄÄÄÄ ahahahahahaaahahahha


      • Anonyymi

        No onpa kummaa, itse olen elämäni aikana polkenut kaksi kuntopyörää kuntopyörien taivaaseen ja eikun uutta pyörää kehiin. Ja kunto on hyvä, vaikka vanha jo olenkin.


    • matoton

      Ei ole olemassa sellaista keliä että ulkona ei voisi juosta eikä siinä ole mitään marttyyria. En väitä mattoilijoita toopeiksi mutta itseäni se ei vaan kiinnosta. Ostan mattosi satasella sitten kun ryydyt siihen.

    • tartartantan

      Juuri nyt syksyllä on parhaat juoksukelit. Ilma raikasta. Tossu pitää. Toivotaan, että marraskuuhun asti säilyisi tällaisena. Yleensä pidän pakollisen keventävän jakson 2-3 viikkoa marraskuun lopulla kun ensimmäiset räntä- tai lumikelit tulevat.
      En ole milloinkaan juossut matolla.

    • Anonyymi

      Itse kaipaan mattoa kävelyyn koska ikä, lihaskunto ja muut vaivat eivät mahdollista kävelyä ulkona kuin tietyssä olosuhteissa. Joidenkin kommentit saa epäilemään että juokseminen tekee ihmisen tyhmäksi ja useilla on selvästi vaikea ymmärtää että on muunkinlaista elämää kuin se pikkuinen himoliikkujan kupla jossa itse elää.

      • Anonyymi

        Mollen vanhan juoksumaton saa halvalla. Maksa 100€, niin pian kävelet 3 min/km mittarin mukaan.


    • Anonyymi

      Siihen juoksumattoa tarvita. Kävelet sohvalta jääkaapille ja takaisin.

    • Anonyymi

      Onko hyvä juoksumatto Trekrunner TR400 849€? Puoli metriä leveä juoksuala ja huippunopeus 16km/h? Leveä, mutta hieman hidas.

      https://www.grillikauppa.com/juoksumatto-trekkrunner-tr400-3hv?utm_source=criteo&utm_medium=display&utm_campaign=LowerFunnel

    • Anonyymi

      mielestäni monet merkit on tehty ruotsissa.

    • Anonyymi

      Kannattaa käyttää Tunturin mattoa vain pakottavissa olosuhteissa. Näin se kestää vuosikymmenien ajan ja on hintansa arvoinen.

      • Anonyymi

        Käytettäväksi se matto on tehty. Sitten kun hajoaa, voi ostaa uuden.


    • Anonyymi

      Kysypä juha molarilta jos on juoksumattokyssäreitä.
      Miehen numero luettelossa.

      • Anonyymi

        Molari juoksee juoksumatolla vain 10 sekuntia treenikerta. Hän ei tiedä mitään juoksumaton oikeasta käytöstä.


    • Anonyymi

      Minulla on juoksumatto makuhuoneen nurkassa. Siellä se pölyyntyy. Ei rikkoudu kun ei käytä. Ulkohölkkä vie voiton.

    • Anonyymi

      Onko hyvä juoksumatto: https://www.xxl.fi/titan-life-s-line-880-treadmill-juoksumatto-musta/p/1220617_1_Style

      Titan Life S-Line 880 Treadmill 799€

      Tekniset tiedot
      Huippunopeus (km/h): 22 km/h
      Paino: 96 kg
      Hevosvoimat: 3 HP
      Moottori: DC
      Juoksupinta (leveys): 54 cm
      Juoksupinta (pituus): 150 cm
      Käyttäjän enimmäispaino: 160 kg
      Käsisykemittari: Kyllä
      Taitettava: Kyllä
      Kuljetuspyörät: Kyllä
      Bluetooth: Kyllä
      Pituus: 193 cm
      Syvyys: 85 cm
      Korkeus: 147 cm

      • Anonyymi

        Hyvät speksit on kyllä matossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät speksit on kyllä matossa.

        Tunturissa parempi huolto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunturissa parempi huolto.

        jepp, tilasin...


    • Anonyymi

      Laita räsymatto lattialle ja juokse siinä. Helppo viedä kesällä ulos ja viritellä rinteeseen jos haluat nousumetrejä.

    • Anonyymi

      Wahoo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe