Säpsähdykset

uneton, uneton

Juuri kun olen nukahtamassa, herään kamalaan säpsähdykseen! Esimerkiksi näen unta/mielikuvia (?) joissa liukastun ja juuri kaatumisen vaiheilla säpsähdän hereille.

Muutenkin nukun huonosti, uni tulee vasta parin, kolmen tai useammankin tunnin päästä nukkumaan menemisestä. Tämä koskee vain yöunia. Jos olen nukkunut hyvät yöunet ja vaikkei minua edes väsyttäisi päivällä, pystyn nukahtamaan minuuteissa päiväuneen ja nukkua pari tuntia tai enemmän.

14

6410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi_06

      Itse juuri tulin tänne koneen ääreen, kun olen 2 tuntia yrittänyt saada unta... ja kuinkas ollakaan
      niin törmäsin tähän sun kirjoitukseen... huh, ihan
      kuin omaa "sairaskertomusta" lukisi...

      Saan itse juuri tollasia "säpsähdyskohtauksia" silloin kun olen juuri nukahtamassa. Poikkeuksena sinusta, minulla nämä säpsähdykset eivät liity uniin
      eikä mielikuviin. Saattaa esim. tuntua pistos rinnassa tms. Samoin kuin sinulla, niin päivällä nukahdan kuin vauva aivan hetkessä eikä mitään ongelmia! Kummallista!!! Aloin jo pelkäämään välillä että onko minulla sydänoireita, ja kävin
      ekg:ssä ja rasitustestissa... kaikki kunnossa!
      Tietysti stressiä on päällä (työnhaku päällä kun
      edellinen duuniprojekti loppui) yms. mutta tämä
      yöunien minimaalisuus ja säpsähdykset saavat kyllä
      ihan pihalle... olisi kyllä kiva nukkua....

      Muita "säpsähtelijöitä"??? jos on, ja vielä jos
      on apu löytynyt niin kertokaa ihmeessä...

      T. Jussi pohjanmaalta

      • Miina

        Olen itse ajatellut sen johtuvan siitä kun lihakset rentoutuu nukahtamisvaiheessa.
        Minäkin nukun huonosti yöllä. Nukahdan nykyään hyvin, mutta herään usein jo tunnin päästä. En tiedä milloin olisin nukkunut kokonaisen yön. Päiväunia minäkin otan joskus, ja silloin ei ole mitään vaikeuksia unen kanssa.
        Kyllä stressi varmaan on syypää tähän kaikkeen.


    • masala

      Löysin tietoa unihäiriöstä nimeltä uniparalyysi. Itselläni on ikäänkuin öisiä paniikkihöiriöitä. Tuollainen säpsähtely ja säikähtely on mulla yleistä. Pelkään nukkumaanmenoa ja koen monesti kauhukohtauksia, joista herään hiestä märkänä. Loppu yö menee valot ja telkkari päällä, ettei kohtaus palaa.

      Mitään alitajuista traumaa ei ole psykiatrilla löydetty ja uskon olevani migreeniä lukuunottamatta ihan terve. Uniparalyysi liittyy ilmeisesti mielenterveys ja masennuslääkkeisiin. Itse syön migreenin estoon Triptyyliä 10mg, mikä on tarkoitettu skitsofrenian hoitoon. Yhteys on varmaan siinä. Kyllähän kaikki lääkket vaikuttaa meidän elimistöön tavalla tai toisella.

      Uniparalyysi kohtausta jotkut uskoo avaruusolioiden kidnappaukseksi ja se tuntuukin hirveän todelliselta. Onneksi kyseessä ei ole mikään niin hollywoodmainen. Käsittääkseni kyseessä on REM- univaiheen virheellinen ajoittuminen. Unesi muuttuu liian aikaisin tai liian myöhään REM- uneksi ja siksi uniparalyysi on niin todellisen tuntuinen. Yleensä uniparalyysi kohtauksessa luulee heränneensä, muttei todellisuudessa ole vielä täysin hereillä.

      Mua kiinnostaisi kuulla, onko muille tällainen tuttua ja mitä sille voisi tehdä?

      • homma..

        saatan herätä päiväuniltani..aivan unen alussa säpsähdykseen.. säpsähdys saattaa kuulua osaksi uneeni tai sitten ei. en ole asiaa sen tarkemmin ikinä miettinyt..harvemmin yöunesta tai yöunta mennessäni nukkumaan säpsähtelen...

        sulla tuosta olikin enemmän tietoa..


      • MGS

      • uneton ullavassa

        Aloittaja kuvaama säpsähtäen unesta herääminen ja sinun kuvaamasi unihalvaus (uniparalyysi) sekä yölliset kauhukohtaukset ovat kolme eri asiaa. Säpsähdykset ovat erittäin yleisiä, unihalvauskaan ei ole harvinainen. Kauhukohtauksia on eniten lapsilla. Unihalvaukset eivät ole mielenterveyden ongelma, vaan esimerkiksi asento, jossa nukahtaa, voi laukaista sellaisen - eniten niitä tulee selällä maatessa.

        Mainitsemasi Triptyl ei ole neurolepti (skitsofrenialääke) vaan trisyklinen masennuslääke, jota käytetään pieninä annoksina mm. nukahtamislääkkeenä ja migreenin estoon.

        Nuo ap:n säpsähtelyt johtuvat lihasten rentoutumisesta, eivätkä ne ole yhteydessä mihinkään mielenterveysongelmaan. Kissani säpsähtelee hereille lähes joka ilta. Säpsähdys tapahtuu pian nukahtamisen jälkeen, ei siis syvän unen aikana.

        http://tieku.fi/kysy-meilta/miksi-iltauni-katkeaa-sapsahdykseen


      • uneton ullavassa
        uneton ullavassa kirjoitti:

        Aloittaja kuvaama säpsähtäen unesta herääminen ja sinun kuvaamasi unihalvaus (uniparalyysi) sekä yölliset kauhukohtaukset ovat kolme eri asiaa. Säpsähdykset ovat erittäin yleisiä, unihalvauskaan ei ole harvinainen. Kauhukohtauksia on eniten lapsilla. Unihalvaukset eivät ole mielenterveyden ongelma, vaan esimerkiksi asento, jossa nukahtaa, voi laukaista sellaisen - eniten niitä tulee selällä maatessa.

        Mainitsemasi Triptyl ei ole neurolepti (skitsofrenialääke) vaan trisyklinen masennuslääke, jota käytetään pieninä annoksina mm. nukahtamislääkkeenä ja migreenin estoon.

        Nuo ap:n säpsähtelyt johtuvat lihasten rentoutumisesta, eivätkä ne ole yhteydessä mihinkään mielenterveysongelmaan. Kissani säpsähtelee hereille lähes joka ilta. Säpsähdys tapahtuu pian nukahtamisen jälkeen, ei siis syvän unen aikana.

        http://tieku.fi/kysy-meilta/miksi-iltauni-katkeaa-sapsahdykseen

        Jahas, vuoden 2006 ketju, henk. koht. vastaukset taisivat mennä harakoille.


      • kiitos vaan
        uneton ullavassa kirjoitti:

        Aloittaja kuvaama säpsähtäen unesta herääminen ja sinun kuvaamasi unihalvaus (uniparalyysi) sekä yölliset kauhukohtaukset ovat kolme eri asiaa. Säpsähdykset ovat erittäin yleisiä, unihalvauskaan ei ole harvinainen. Kauhukohtauksia on eniten lapsilla. Unihalvaukset eivät ole mielenterveyden ongelma, vaan esimerkiksi asento, jossa nukahtaa, voi laukaista sellaisen - eniten niitä tulee selällä maatessa.

        Mainitsemasi Triptyl ei ole neurolepti (skitsofrenialääke) vaan trisyklinen masennuslääke, jota käytetään pieninä annoksina mm. nukahtamislääkkeenä ja migreenin estoon.

        Nuo ap:n säpsähtelyt johtuvat lihasten rentoutumisesta, eivätkä ne ole yhteydessä mihinkään mielenterveysongelmaan. Kissani säpsähtelee hereille lähes joka ilta. Säpsähdys tapahtuu pian nukahtamisen jälkeen, ei siis syvän unen aikana.

        http://tieku.fi/kysy-meilta/miksi-iltauni-katkeaa-sapsahdykseen

        Kiitos vastauksesta kumminkin vielä 2014 vuonnakin.. T: kova säpsähtelemään


    • Unikulma

      Mulla on samanlainen ongelma. Olen käynyt unitutkimuksissa, mutta niissä ei todettu mitään erityistä...

    • nuo lienevät

      Itse säpsähtelen nukahtaessa silloin tällöin ja olen aina pitänyt noita normaaleina ilmiöinä. Jos joku on toista mieltä, niin olkoon,

    • Mööö

      Sama minulla! On ollut nyt lähi aikoina aika paljon säpsähtelyä kun olen puoli unessa. Unessa nään että putoisin tai kaatuisin jne. Sitten säpsähdän ja tätä tulee parikin kertaa samassa unessa :)

    • Normaaliaon.com

      Juu kaikki kokee sitä, mäkin koen sen tosi usein, ei mitään hätää:)

    • säpsähdin äsken

      tulin heti lukemaan tänne että mitä helvettiä tuo äskeinen tarkoitti. ei näköjään juuri paljoa. lukekaa tietteenkuvalehden juttu.

    • gtqerhye

      Se on: kehon lihakset rentoutuvat juuri ennen nukahtamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe