Pseudokysta

Haima

Muutama vuosi sitten minulla todettiin ultraäänessä haimassa pseudokysta.Sitä ennen aina vähäisenkin alkoholin nauttimisren jälkeen alkoivat karmeat vatsakivut.Ylävaysa niin kipeä,että kävelin kumarassa ja vatsa oli ihan kosketusarka navan yläpuolelta.Sain kipupiikin Litalgiinia suoraan suoneen,joka helpottikin oloa ja olin neste tiputuksessa vuorokauden.Edellisestä kerrasta on puoli vuotta ja nyt taas koskee.Kävin verikokeissa ja crp oli 18 ja amylaasit pilvissä.Nytpä ei ollut alkoholilla mitään osuutta vaivaan,kun en muutenkaan juo kun erittäin harvoin.Lääkärit ei anna mitään muuta ohjetta kuin että viinan käyttö pois ja ei rasvaista ruokaa.Kun jo kymmenettä päivää koskee aivan valtavasti,ihmettelen mitä vielä voisin tehdä,että saisin kivun pois?Litalginia olen syönyt jo 2 purkkia eli 60 kpl ja nyt viikon kuuri nexiumia.Vaan ei tunnu helpottavan oloa.Eikä lääkäri oikein usko että vieläkin koskee,kun labrakokeissa ei torstaina enää näkynyt kuulemma mitään hälyttävää.Onko jollain sama vaiva?Mitä ihmettä vielä voisin tehdä,mitä lääkettä syödä?Kuka voisi auttaa?Kivut ovat tosi kovat yötä päivää ja kipu säteilee vyömäisesti jo selkäänkin.Elämänilo menee kokonaan kun en jaksa,enkä voi tehdä mitään.

6

7669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toipunut

      Mulla oli reilut yhdeksän vuotta sitten pseudokysta haimassa. Olin hurjan kipeä. Jouduin sairaalaan vaivani vuoksi ja menin pari kertaa tajuttomaksikin. Tuumorimatriikkelit nousivat yli 22 000:een. Vakuuttivat minulla olevan haimasyövän. Olin rankassa antibiottitiputuksessa yhteensä 5 kuukautta. Loppujen lopuksi selvisin kaikesta. Haima rauhoittui eikä sitä tarvinnut leikata. Olin kyllä lähellä kuolemaa. Kystiahan voi olla ja ei kai niistä mitään jos eivät tulehdu, mutta sitten on pahempi jos tulehtuvat. Itsellänikin oli niin valtava vatsasärky pallean alapuolella ja mitään ei saanut painaa ja ruoka ei pysynyt sisällä. Kyllä kai tuollaisen vaivan vuoksi pitäisi päästä vaikka päivystyksen kautta sairaalaan tutkittavaksi. Itse en käytä alkoholia ja se johtui maksasairaudesta ja isosta leikkauksesta. Enää ei ole sen jälkeen haimaa vaivannut.

    • cvbqwertghjkllöä

      No, jos crp ja amylaasi eivät ole kohonneet. Sulla ei pitäisi olla tulehdusta tai haiman olla ärtynyt, on kyllä poikkeuksiakin: amylaasi ei välttämättä nouse.

      Oikeastaan kummankaan arvon ei tarvitse olla hirveän koholla kun kivut voivat olla kovia. Jos lääkkeesi ei auta vaihda se Tramaliin jota yleisesti käytetään noihin vaivoihin. Sekään ei tosin poista syytä vaan lievittää oireita.

      haimaentsyymivalmisteista voi olla apua: ne sisältävät samoja ruoansulatusaineita kuin haima erittää.

      Krooninen haimatulehdus saattaa oireilla juuri tuolla tavalla.

      Tutkimukset :röntgen-, magneetti-, Ercp-, ultraääni sekä verinäytteet.

      Kun kipu ei ole siedettävissä kovillakaan lääkkeillä tai ruokavaliolla ja terveellisillä elämäntavoilla minä ainakin menisin lääkäriin ja keroisin tilanteen.

      Ns. pseudokystat, jotka ovat nesterakkuloita ja sisältävät haiman entsyymejä, voivat kasvaessaan aiheuttaa voimakkaita kipuja sekä revetessään vatsaontelon ja muiden sisäelinten tulehduksen ja pahimmillaan kuolemaan.

      Lääkäriin mars mars !

      • Maarit 66

        Poikani sairastaa leukemiaa, hänelle tuli leukemialääkkeestä haimatulehdus. Hän oli tasan 5kk sairaalassa ja CRP seilasi normaalisti yli 100 koko ajan välillä yli 200. Hänelle muodostui pseudokystia 3 ja dreenejä meni keuhkoja myöden, antibiootteja meni 5 samaankin aikaan ja vieläkin joutuu silloin tällöin kuurille. Nyt tänään CRP oli vaivaiset 56 kun viimevkolla oli taas kortisonikuuri joka nostaa CRP ja sokerit,Amylaasin ja haima hermostuu joka kerta, morkku auttaa sairaalassa kun kotilääkkeet johon myös kuulu morkku eivät riitä. Hän melkein joutui hengityskoneeseen kun koko ajan tuli elinvaurioita, maksa , munuaiset, nestettä keuhkoissa...yms.
        Poikani on taistelija vaikka vielä on paljon edessä ja hoidoista ollaan jäljessä mutta leukemia on remissio tilassa onneksi.


    • mummi

      mene heti gastro kirurgin juttusille leikataan pois kaikki paha,ennen kun se muuttuu pahalaatuseks.itselle kävi tuuri saatiin pois kaikki ajoissa.

    • Maarit66

      Litalginia on tarkoitettu vatsan kipuihin , ei varsinaisesti kai kipulääke näin olen ymmärtänyt ja haimaan ei ainakaan vaikuta. Entäs normi Panadol, Buranakin voisi auttaa mutta niitä kuuluu ottaa kuuriluontoisesti.

    • Anonyymi

      Täällä tapellaan saman vaivan kanssa. 1,5 vuotta oli kivut pois ja nyt taas 3 viikkoa vaivannut. Kävin kuvissa ja pseudokysta on taas ruvennut täyttymään ikävä kyllä. Olin taas sairaalassakin pari yötä ja nestetiputus ja kunnon tropit auttoivat. Kotiin päästyä kivut alkoi taas ja en jaksa taas lähteä osastolle pötköttää. Ei meinaan ole herkkua sielläkään. Lääkettä litalgiini ja banadol ni jotenkin pärjäsi(kipu lopui siis 3 pvä sitten). Tässä tuskissani odotten seuraavaa kipua mikä ei toivottavasti tule.......Haiman putkitusta on suositeltu mutta en näe siinä mitään järkeä koska se pitää vaihtaa 3kk välein ja siitä aina seuraa haimatulehdus.........Voimia sinulle tiedän mitä käyt läpi en toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään tälläistä tuskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe