humira-lääkitys

marikki

olisin kysellyt onko kellään kokemusta kyseisestä lääkityksestä, onko tuonut apua ja minkälaisia ovat sivuvaikutukset?
Itselläni lääkitys vasta alkamassa. Olen sairastanut nivelreumaa kaksi vuotta eikä mikään lääkitys tähän asti ole vielä tehonnut.

38

26655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitan

      siksi olisi mukava kuulla kokemuksia lääkettä käyttäneiltä.
      Miten on tämän tuberkuloosi jutun kanssa, luin yhdestä artikkelista että seitsemän olisi sairastunut tubiin Humira-hoidon aikana.

      • minä kans

        pähkäilin. Nivelreumaa potenut n. 19 vuotta. Mikään salpaaja eikä .....sonit oo auttanut. Nyt on (huminan) vuoro. Kuukauden kuluttuahan siitä jo tietääkin paljon. Jos lie jo "keohkotaotinen", vitsi, vitsi. TULTA PÄIN, TULTA PÄIN!!! Humiraa läskin välliin ja paranemisia myös Teille!


    • Nimetön

      Itselläni humira toi sivuvaikutuksena tubin. Aikaisemmin oli käytössä enbrel, remicade (mistä tuli keuhkokuume) sekä kineret. Humira auttoi kyllä hyvin reumaan, mutta ikävä kyllä tuo tubi iski. Itse aloittaisin uudelleen humiran, mutta haluaisin tarkan seurannan sivuvaikutusten välttämiseksi. Vähäiset ihon punoittamiset pistoskohdissa ovat kyllä todella vähäisiä sivuvikutuksia..

      • crohnin tauti+Humira

        Tehtiinkö sinulle ihon alle tubi testi ennen Humiran aloittamista?
        AINA ennen tämän lääkkeen aloittamista pitää tehdä tubi testi.
        Humiralla kun on sellainen vaikutus että laukaisee tubin jos on kantaja.


      • timppa 48v
        crohnin tauti+Humira kirjoitti:

        Tehtiinkö sinulle ihon alle tubi testi ennen Humiran aloittamista?
        AINA ennen tämän lääkkeen aloittamista pitää tehdä tubi testi.
        Humiralla kun on sellainen vaikutus että laukaisee tubin jos on kantaja.

        mulle ei tehty mitään tubi testiä olen käyttänyt humiraa nyt 3 vuotta ja ei ole ollut mitään sivuoireita ja lääke on toiminut hyvin,olin jo melkein liikuntakyvytön nilkkojen takia mut kun sain lopulta tämän humiran niin nyt pystyn vaikka metsurin hommiin.


    • eräs muuan

      ... toimii mainiosti. Jo ensimmäinen pistos vei kivun ja turvotuksen. (Noin nopea vaikuttavuus ei tosin ole kai kauhean yleistä.) Pistoskohdan kutinaa on esiintynyt, mutta ei muita sivuvaikutuksia.

    • selkärankareumainen

      Mulla Humirasta saatiin täysi teho vasta reilun puolen vuoden käytön jälkeen. Jossakin vaiheessa harkittiin jopa annosten lisäämistä kun tulosta ei alkanut näkyä. Hyvä lääke kaikinpuolin, kurja juttu mielestäni on kuitenkin pistos - sattuu kuin ampiaisen pistos ja pistoskohta on kipeä, turvoksissa ja punoittavan arka pari päivää. Pistoskohtana mulla on ollut vatsanseutu. Muita ihmeempiä sivuvaikutuksia ei ole ollut.
      Infektioherkkyys on tietysti näissä lääkityksissä aina otettava huomioon, itse olen välttynyt pahemmita taudeilta kuljettamalla käsveskassa aina käsidesinfektiota mukana, jotta esim. tavarataloissa tms. julkisissa paikoissa voin puhdistaa kädet epämääräisistä pöpöistä. Kannattaa myös varoa kaiken maailman pärskijöitä, mutta eiköhän sitä nyt muutenkin osaa ennakoida..

      • täälläkin

        Mulla Humira on mennyt pari kuukautta. Sitä ennen Enbrel, josta on tosi hyvä kokemus. Siis vaikutti nopeasti, mutta tuli jatkuva iriitti joka kuulema on lääkkeestä tullut sivuvaikutus - tosin harvinainen.
        Joten siirryin Humiraan. "Ekan selkärankareumaisen" havainnoima pistoksen sattuminen on mullakin se ainoa ongelma Humirassa. Se neula on varmaan jotenkin erilainen nimittäin ei Enbrelin pistäminen sattunut yhtään.


      • Emmerdale

        paitsi, että joutuu oleen aika tarkkana infektioiden suhteen. Yleensä keskeytän pistokset ja menen lääkäriin kunnes esim flunssa on ohi. Mulla on ollut lapsuusiän nivelreuma jo 24 vuotta eikä enää muut lääkkeet tehoo niin mulla on käytössä yhdistelmä: trexan ja humira. Humira autto melke heti kahdessa viikossa (olen nyt käyttänyt yli vuoden). Ja pistokset on todella inhottavia vaikka sikäli parannus Enbrelliin ettei tarvi ite sekottaa jne, mut E:ssä 'kivempi' neula = )


      • luolapullo
        täälläkin kirjoitti:

        Mulla Humira on mennyt pari kuukautta. Sitä ennen Enbrel, josta on tosi hyvä kokemus. Siis vaikutti nopeasti, mutta tuli jatkuva iriitti joka kuulema on lääkkeestä tullut sivuvaikutus - tosin harvinainen.
        Joten siirryin Humiraan. "Ekan selkärankareumaisen" havainnoima pistoksen sattuminen on mullakin se ainoa ongelma Humirassa. Se neula on varmaan jotenkin erilainen nimittäin ei Enbrelin pistäminen sattunut yhtään.

        Reumalääke Enbrel on minulle myös aiheuttanut kroonisen iriitin. Se on kuulemma harvinaista ja meitä on ny jo kaksi sairastunutta.
        Ja kortisonitipat aiheuttivat kaihin, koska jo olen sairastanut 16 v reumaa ja syönyt kortisonitabletteja. Ei siinä mitään, kaihilinssi poistettiin ny vaan ihmetellään sitä tulehdusta, kun ei saada aisoihin.

        Humira on hyvä ja tosiaan lääke vähän kirvelee.
        Olen käynyt terveydenhoitajalla terveyskeskuksessa aina välillä koska käsivarteen pistettynä se ei kirpaise niin kovasti.

        jaksellaan silti


    • marikki

      kiitän kaikkia jotka ovat vastanneet kyselyihini.. toivon todella itsekin että tämä lääke tulisi auttamaan koska elämäni viimeiset kaksi vuotta on ollut kipujen kanssa taistelemista ja ainaista pettymystä kun mitkään lääkkeet eivät ole tähän asti auttaneet.. en vielä ole saanut kelalta päätöstä joten en vielä ole päässyt lääkettä kokeilemaan ja pistäminen hirvittää mutta uskon siihen että siihenkin oppii.

      • selkärankareumainen

        Lisäisin vielä, että neulat ovat todellakin erilaiset Enbrelissä ja Humirassa. Mulla kerran yksi harjoittelija pisti Humiran, eikä meinannut saada neulaa ihon läpi - kannattaa olla siis todella napakka, kova ote. Mutta tottumiskysymys sekin. Enbrelin sen sijaan saa vaikka silmät sokkona sohaistua. Liekö neula siinä hieman ohuempi.
        Tsemppiksiä sulle "Marikki", kerrohan sitten kokemuksiasi Humirasta tms. josko pääset pistämisen makuun! Kelalla aina kestää, mutta uskoisin ettei mitään ongelmia lääkkeiden saannin suhteen tule. Kyllähän niilläkin päällimmäisenä ajatuksena on pitää ihmiset työkykyisinä. Kevään odotusta!


      • räpiköijä
        selkärankareumainen kirjoitti:

        Lisäisin vielä, että neulat ovat todellakin erilaiset Enbrelissä ja Humirassa. Mulla kerran yksi harjoittelija pisti Humiran, eikä meinannut saada neulaa ihon läpi - kannattaa olla siis todella napakka, kova ote. Mutta tottumiskysymys sekin. Enbrelin sen sijaan saa vaikka silmät sokkona sohaistua. Liekö neula siinä hieman ohuempi.
        Tsemppiksiä sulle "Marikki", kerrohan sitten kokemuksiasi Humirasta tms. josko pääset pistämisen makuun! Kelalla aina kestää, mutta uskoisin ettei mitään ongelmia lääkkeiden saannin suhteen tule. Kyllähän niilläkin päällimmäisenä ajatuksena on pitää ihmiset työkykyisinä. Kevään odotusta!

        Olen käyttänyt Humiraa hyvin tuloksin n. pari vuotta. Nyt alkoi takapakki. Kun pistän Humiran, eka viikko on hyvä, mutta toisella viikolla olen niin kipeä joka paikasta, etten pysty tekemään mitään. Tällaista, näin rajua kipeytymistä ei ole mulle tapahtunu vaikka entisetkin lääkkeet on menettäneet tehonsa. Nyt vaihdettiin Enbreliin.


      • mikä moka
        räpiköijä kirjoitti:

        Olen käyttänyt Humiraa hyvin tuloksin n. pari vuotta. Nyt alkoi takapakki. Kun pistän Humiran, eka viikko on hyvä, mutta toisella viikolla olen niin kipeä joka paikasta, etten pysty tekemään mitään. Tällaista, näin rajua kipeytymistä ei ole mulle tapahtunu vaikka entisetkin lääkkeet on menettäneet tehonsa. Nyt vaihdettiin Enbreliin.

        Sain Humira lääkkeen apteekista toissapäivänä ja nyt jo menin möhlimään :(. Toinen Humira kynistä oli jäänyt keittiön pöydälle ja nyt luulen, että se on pilalla!? Neste on kyllä kirkasta ja laitoin sen äsken takaisin jääkaappiin. Onko kellään tietoa meninkö nyt möhlimään 1000e kankkulan kaivoon :(. APUA!!


      • iris
        mikä moka kirjoitti:

        Sain Humira lääkkeen apteekista toissapäivänä ja nyt jo menin möhlimään :(. Toinen Humira kynistä oli jäänyt keittiön pöydälle ja nyt luulen, että se on pilalla!? Neste on kyllä kirkasta ja laitoin sen äsken takaisin jääkaappiin. Onko kellään tietoa meninkö nyt möhlimään 1000e kankkulan kaivoon :(. APUA!!

        Hei unohtaja! En uskaltaisi käyttää vuorokauden lämpimässä ollutta humiraa, se on pilalla. Palautithan sen apteekkiin ja sait tilalle uuden? Ole tarkkana noin arvokkaan lääkkeen kanssa. Se on vaarallista pistää jos lääke ei ole jääkaapissa. Se on elävä rokote.Itse olen tosi tarkka ja tyytyväinen humiran käyttäjä jo toista vuotta.


      • luolapullo
        räpiköijä kirjoitti:

        Olen käyttänyt Humiraa hyvin tuloksin n. pari vuotta. Nyt alkoi takapakki. Kun pistän Humiran, eka viikko on hyvä, mutta toisella viikolla olen niin kipeä joka paikasta, etten pysty tekemään mitään. Tällaista, näin rajua kipeytymistä ei ole mulle tapahtunu vaikka entisetkin lääkkeet on menettäneet tehonsa. Nyt vaihdettiin Enbreliin.

        Heipä hei ja vastaus kysymykseen mitäs nyt kuuluu,,
        Olen käyttänyt Humiraa pari vuotta ja hyvältä tuntuu. Tämä reuman reuhka on tosi persoonallinen sairaus, ihan kuin mielialakin se vaihtelee, se fyysinen kunto. Tässä taannoin ihmettelin oloani reumalääkärille, hän totesi ykskantaan että sullahan nivelreuma, se on vain sellainen hankala kantajalleen.
        Hakeutukaa hyvät ihmiset lämpöön jonnekin ainakin kerran vuodessa, se näköjään lataa käpyhermon otsalohkossa ja myös sen hyvän tuulen avulla jaksaa sinnitellä. Kyllä se siitä!

        Ps. tässä teille kielivenyttelyä, sana löytyy kirjasesta: Pihlajanorsu (selkärangattomia selityksiä)
        ja sana: Outorääpetylppö= läjämäinen kierrätysmateriaaliveistos, joka on voittanut pohjoismaisen taidepalkinnon.


      • Vahinkoja sattuu.
        mikä moka kirjoitti:

        Sain Humira lääkkeen apteekista toissapäivänä ja nyt jo menin möhlimään :(. Toinen Humira kynistä oli jäänyt keittiön pöydälle ja nyt luulen, että se on pilalla!? Neste on kyllä kirkasta ja laitoin sen äsken takaisin jääkaappiin. Onko kellään tietoa meninkö nyt möhlimään 1000e kankkulan kaivoon :(. APUA!!

        Meillä kans unohtu eteiseen kahdeksi tunniksi. Soitin apteekkiin ja he soittivat lääkkeen valmistajalle ja sieltä sanottiin, että jos se on ollut yli 26 asteessa niin silloin se on pilalla, mutta meillä onnkeksi eteisessä ei ollut niin kuumaa ja saimme käyttää lääkkeen.


    • pull1

      Mulla on ollut humira nyt käytössä noin kolme kk:ta
      eikä ole tullut mitään erityisiä sivuvaikutuksia tai mitään. On auttanut mielestäni ihan hyvin tosin mulla tota lääkettä käytettään Crohnin taudin hoitoon samalla.

      • Timppi85

        Mulla on kans ollut Humira käytössä nyt 7kk, nimenomaan Crohnin tautiin. Auttaa kyllä myös hyvin niveloireisiin, tosin mulla on myös jokapäiväisenä lääkityksenä Azamun.

        Humira on auttanut lähinnä vain kipuihin ja omaan oloon, tulehdusarvot ja kalprotektiini arvo ei oo puolen vuoden aikana tippunu ollenkaan. :( Huomenna on taas verikokeet, mielenkiintoista on nähdä, onko muutosta tapahtunu CRP:n ja senkan kans.


    • reumaatikko

      Olen käyttänyt Humiraa vajaa 2 vuotta. Mielestäni kaikki ollut ok, pistoväli oli ensin 14 vrk ja huomasin jos piikki meni päivänkin yli, niin kroppa kyllä kertoi että piikki myöhässä. Nyt pistosväli 10-12 vrk ja hyvin menee. Maksa-arvot olivat koholla 1,5 vuotta jatkuvasti ja luulin humiran syyksi, kunnes minulla vaihdettiin trexan piikin muotoon, niin arvoni palautui normaaliksi joka on hyvä asia. Ennen humiran aloittamista kävin keuhkokuvissa ja sydänfilmissä ja lääkäri totesi että kaikki ok lääkkeen aloittamiselle.

      • JaanaPAA

        Kaikista hyvät kokemukset mutta kaikkein parhaimmat olivat Remicadesta, sitä iloa kesti todella monta vuotta ja hiipui pikkuhiljaa joten vaihto Humiraan siitä teho ei ollut lähellekkään edellisen veroinen ja sitä jatkettiin vajaa vuosi nyt onkin sitten mennyt Embrel ensin 2xviikossa vaihdettiin vahvempaan versioon ettei tarvinnut pistää kuin kerran viikossa, nyt olisi kysymys kynien käyttäjille, onko Embrel kynä kätevämpi kuin esitäytetyt ruiskut? Ensiviikolla reumalle meno ja ajattelin siellä kysäistä vaihtoa, mutta te lajitoverit osaatte varmaan kokemuksistanne minulle kertoa useamman mielipiteen. Kaipailen milipiteitä ja kokemuksia myös Aravasta, sitä olen käyttänyt nyt kohta 4 kk muuten ei ole sivuvaikutuksia ollut kuin että vatsa toimii nykyisi kerran päivässä entisen kerta viikkoon tilalla, mikä ei ole ollenkaan huono juttu;)


      • taru.
        JaanaPAA kirjoitti:

        Kaikista hyvät kokemukset mutta kaikkein parhaimmat olivat Remicadesta, sitä iloa kesti todella monta vuotta ja hiipui pikkuhiljaa joten vaihto Humiraan siitä teho ei ollut lähellekkään edellisen veroinen ja sitä jatkettiin vajaa vuosi nyt onkin sitten mennyt Embrel ensin 2xviikossa vaihdettiin vahvempaan versioon ettei tarvinnut pistää kuin kerran viikossa, nyt olisi kysymys kynien käyttäjille, onko Embrel kynä kätevämpi kuin esitäytetyt ruiskut? Ensiviikolla reumalle meno ja ajattelin siellä kysäistä vaihtoa, mutta te lajitoverit osaatte varmaan kokemuksistanne minulle kertoa useamman mielipiteen. Kaipailen milipiteitä ja kokemuksia myös Aravasta, sitä olen käyttänyt nyt kohta 4 kk muuten ei ole sivuvaikutuksia ollut kuin että vatsa toimii nykyisi kerran päivässä entisen kerta viikkoon tilalla, mikä ei ole ollenkaan huono juttu;)

        Onko kellään kokemuksia tai tietoa Humiran käytöstä lapselle (13v)? Tyttärelleni aloitetaan käyttö, kunhan saadaan Kelasta ulos korvaus lausunto.
        Hänelle tulee käyttöön kynä ja aikoo itse pistää. Onko ollut kynää käytössä tai kokemuksia jonkun kautta kuinka toimii?


      • Hyvät kokemukset
        taru. kirjoitti:

        Onko kellään kokemuksia tai tietoa Humiran käytöstä lapselle (13v)? Tyttärelleni aloitetaan käyttö, kunhan saadaan Kelasta ulos korvaus lausunto.
        Hänelle tulee käyttöön kynä ja aikoo itse pistää. Onko ollut kynää käytössä tai kokemuksia jonkun kautta kuinka toimii?

        Meillä on ollut Humira-kynä käytössä lapsellamme kohta 1,5 vuotta. Poikamme on kyllä tällä hetkellä jo 15 vuotta, tulee marraskuussa 2010 16-vuotiaaksi. Humira on auttanut todella hyvin, muut lääkkeet eivät auttaneet. Ainoa haitta on kirvely pistettäessä. Poikamme kuitenkin haluaa itse pistää ja on kuitenkin halunnut jatkaa lääkkeen käyttöä, koska se on auttanut niin hyvin. Hänellä on lasten reuma ja sairaus on ollut vuodesta 2006 asti, oireet jo vuodesta 1998 asti.


    • sikaflunssa

      Olen käyttänyt Humiraa reilun vuoden erittäin hyvin hoitotuloksin. Tulee vain pieni kutiava punotusläntti jalkaan muutamaksi päiväksi pistoksen jälkeen. Pistos joka toinen tiistai. Kaikki nivelkivut ovat häipyneet ja voin hyvin. Lisänä kerran viikossa metojext-injektio 15 mg lauantaisin.

      Sain viikko sitten tiistaina sikainfluenssarokotuksen ja silloin en ottanut Humiraa (olisi ollut Humira-päivä). Nyt vain pähkäilen sitä, pitäisikö lykätä vain yhdellä vai kahdella viikolla seuraavaa Humira pistosta. järki sanoo, että immuniteettia ei kehity, jos käyttää immuunisupressiolääkitystä. On tullut myös pieni flunssan poikanen (aivastuttaa, nenästä valuu kirkkaita pisaroita, ei oireita keuhkoissa). Tuolla joku sanoi, ettei ota Humiraa flunssien aikana. Kukahan minua rankaisee, jos jätän vielä toisen viikon väliin ennen seuraavaa Humira-pistosta? Haluaisin nimittäin oikeasti, että immuniteetti kehittyisi sikainfluenssaa vastaan.

    • MaKris

      Tehosi tosi nopeasti nivelspsoriasikseeni. Sekä iho ja nivelet ovat olleet oireettomia oko 2v., mitä olen humiraa nyt käyttänyt. Ei ole ollut sivuvaikutuksia. 2 vkon välein kynällä siyä pistän vatsaani.

    • kaijuli

      Käytin Humiraa runsaan vuoden ajan.Tehosi hyvin ,mutta ihottuma levisi koko keholle,joten lääke oli lopetettava

    • meikä

      oon käyttänyt humiraa jo yli vuoden..reuma oireet vähentyneet lähes olemattomiin, kortisonin käytön olen lopettanut ja kipulääkkeetkin lähes kokonaan. trexania joudun edelleen syömään ja myös salazopyriniä.itselle oli tärkeää saada kortisonit kokonaan pois.
      humirasta on ainoa huono puoli minulle se, että olen jatkuvasti jonkinlaisessa flunssassa. ja ollut myös useita poskiontelo ja korvatulehduksia, joita ei ole ollut kun viimeksi lapsuudessa.
      mutta mulle mieluummin humiraa ja nuhaa, kun jatkuvia saikkuja ja liikuntakyvyttömyyttä.

    • Hoitsu2

      Olen käyttänyt Humiraa n. 1/2 vuotta enkä ole saanut mitään sivuoireita. Tubitesti tehtiin ennen aloitusta. Olen sairastanut selkärankareumaa n. 25-30 vuotta ja olen kokeillut näiden vuosien aikana lähes kaikki markkinoilla olevat lääkkeet. Vasta biologisilla lääkkeillä olen saanut vastinetta rahoilleni. Olin jo luovuttaa että työelämä on kohdallani taakse jäänyttä elämää, mutta nyt olen täysillä mukana raskaassa hoitotyössä. Olen saanut lähes "uuden elämän". Tulehduskipulääkkeistäkin olen saanut luopua lähes kokonaan. En siis tällä hetkellä käytä mitään muita lääkkeitä ja olo parempi kuin vuosikymmeniin. Maksa-arvotkin ova normaalit.

    • andy2

      Tietääkö kukaan, että voiko Humiran pistää, jos on Iriitti menossa ?

      • akka81

        Meillä tytölle määrättiin humira nimenomaan iriitin vuoksi. Niveloireet vähäisiä, mutta iriittiä ei saada kuriin pelkillä mtx pistoksilla ja silmätipoilla :(


    • heipähei vaan

      olisko parasta kysyä vaikka reumapolin hoitajalta ? itse pidän taukoa jos on flunssa päällä. Iso apua ollut humira mulla, ei enää nestettä ja turvotusta, kipukin on aika lailla hävinnyt.

    • Lastenreuma

      Pojalla on käytössä Humira. Kynämallisella ei hänellä kirvele, mutta esitäytetty ruisku kirvelee kovin ja neula menee huonosti ihon läpi. Oireet kurissa ja iriittikin rauhoittui tällä.

      • Siirappi2

        Onko lapsellasi Humiran lisäksi menossa trexania tai aravaa? Meille ehdotettiin Humiraa, juuri ärhäkän iriitin takia. Trexan ei sovi, joten arava humira yhdistelmä kokeillaan. 14 vuotias poika kyseessä.


    • aqualan81

      Humira käytössä kolmatta vuotta. Auttanut todella hyvin, reuma saatiin oireettomaksi. Mutta nyt 2 kk aikana oireet ovat palanneet. Jalkapohjat aristaa aamuisin todella paljon, niin ettei meinaa kärsiä astua. Leukanivel turvoksissa ja aristaa, sormet jäykät ja arat...Nyt tutkitaan olenko alkanut kehittää vasta-aineita Humiraan vai eikö pistosväli ole riittävän lyhyt (2vko välein). Saas nähdä...toivottavasti selviää pian, koska tällä menolla en kävele kuukauden päästä...
      Muita lääkityksiä ei ole ollut vuoteen kuin Humira

    • Autoimmuunipotilas

      Nostan vanhaa keskustelua: Minulle eka Humira-kynä laitettiin eilen, ei sattunut, pistoskohtaa ei edes näy. Ennen tätä kokeiltiin kaikki mahdolliset (olen yliherkkä hyvin monelle, joten ei jatkaa voinut). Minulla on kolme autoimmuunisairautta eli psoriasis, myös selkärangassa, colitis ulcerosa ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Odotan apua noihin kaikkiin. Toistaiseksi otan vielä kaikkia muitakin lääkkeitä, mm. atsatiopriinia.
      Ennen Humiraa tehtiin se vaativampi tubitesti ja sain tuberkuloosirokotteen. Paljon oli myös labrakokeita, mm. hepatitis ja paljon paljon muita.
      Jatkossa pistän itse kynällä joka 15. päivä..

    • Psoria

      Minulla nivel- ja läiskäpsoriasis ja niveloireisiin aloitettiin Humira. Aika nopeasti ihottumaa ja lopetus 3-4 kk päästä, puhkaisi märkärakkulä-psoriasiksen, hemmetinmoinen kutina ja keltapäisiä patteja, erityisesti alakehoon. Sinänsä hemmetin hyvä teho niveliin ja läiskiin. Nyt 4 kk tauon jälkeen aloitellaan Cosentyxia. Eli ei mennyt hyvin Humiran kanssa. 3 prosentilla kuulemma puhkaisee psorin, niillä joilla ei sitä ennenstään ole. Hakemista on lääkitys, onkos kellään kokemusta tuosta Cosentyxistä?

    • Autoimmuunipotilas

      Jatkan edelliseen kommenttiini 25.1.18. Olen nyt siis tuosta paivasta alkaen ottanut Humiran kynana, joka 15.päivä laitan itse. Ei satu eikä tule mitään jälkeä.
      Psori on minulla ollut myös kynsissä ja todella pahana, en ole ilman kynsilakkaa esiintynyt vuosikymmeniin. Nyt havaitsin kynsien puhdistuneen! Vain yksi pieni läiskä on vielä yhdessä kynnessä. Hienoa!
      Myös selkäkivut ovat helpottaneet. Hienoa!
      Jossain vaiheessa lupasi lekuri lääkitystäni alettavan purkaa. Hyvä olisi, sillä otan edelleen kourallisen aamuin ja toisen illoin.
      Cosentyx-koeryhmässä oli yksi tuttuni. Iho parani kokonaan ja kun koe päättyi, psori palaili takaisin. Nyt hän havittelee Humiraa.

    • jepjuu

      Olen sairastanut lastenreumaa 12 vuotta ja noin 3 viimeistä vuotta käyttänyt Humiraa. Humira on antanut minulle mahdollisuuden oireettomaan ja kivuttomaan elämään suurimmalta osalta. Pistän nykyään Humiraa 2 viikon välein. Meni muutama kuukausi ennen kuin lääke alkoi vaikuttaa.
      Aluksi ei ollut minkäänlaisia haittavaikutuksia, mutta viimeisen vuoden sisällä niitä on ollut reilusti. Minulle on tullut vaikeaa ihottumaa ja ihotulehduksia kasvojen alueilla, lukuisia suutulehduksia ja sieni-infektioita, silmätulehduksia, jotka ovat muutaman viikon rauhallisia ja tulevat sitten takaisin ja muutenkin silmien ja limakalvojen kuivuutta, sydämen rytmihäiriöitä, uniongelmia ja päänahan ongelmia.
      Pistoksen jälkeen pistoskohtaa hieman kirvelee ja yleensä se hieman turpoaa. Minulla ennen oli paksut hiukset, mutta aikaisemmasta lääkkeestä lähti valtavasti hiuksia ( taisi olla trexan niminen lääke) , mutta Humiran käytön aikana en ole huomannut sellaista hiustenlähtöä ja uutta hiusta kasvaa kokoajan lisää.
      Kaikille Humira ei tee haittavaiktutksia ja sen tietää vasta kun on vähän aikaa sitä käyttänyt. Muuten suosittelen Humiran käyttöä, mutta omalla kohdalla olen aika kyllästynyt haittavaikutuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe