Olen tuntenut itseni öhm.. maailmankansalaiseksi sen jälkeen
kun tilasin New York Timesin webbilehden. Monesti
mielenkiintoista. Tässä hyvin ajankohtainen uutinen:
Kokeiden perusteella asiantuntijat päättelevät että
ydinvoimalat voivat kestää suihkarin tormäyksen.
Yksikään suihkari ei voi läpäistä 1.5m betonia. Kokeessa
F-4 Fantom-hävittäjä 770 km/h työntyi moottoreidenkin
osalta vain pari tuumaa betoniin ja seinä siirtyi muutamia jalkoja
(1-2 m ?). Kuitenkin tähän F-4:ään verrattuna matkustajakone
on tyhjä ohut tinapurkki.
Tulos julkaistu arvovaltaisessa Science lehdessä.
-----------------------------------
New York Times 20.9.2002
Experts Say Nuclear Plants Can Survive Jetliner Crash
Nineteen prominent nuclear experts have concluded that a
nuclear plant reactor containment building could easily
withstand the force of a jetliner crash.
http://www.nytimes.com/2002/09/20/national/20NUKE.html?todaysheadlines
---------------------------------------
N.Y.T:Ydinvoimalat voivat kestää törmäyksen
27
690
Vastaukset
- Vastaaja
silläkin uhalla, että kohta saan arvosteluja joka asiaan puuttumisesta, ilmaisen mielipiteekseni uutisestasi: hyvä uutinen. vaikkakin se kertoi vain päättelyn tuloksen.
jos uutisestasi myös selviäisi sellaisia asioita, kuin että onko tuo 1.5m betonia heikoin kohta voimalassa, sille voisi antaa jo korkeampaakin painoarvoa. suora syöksy alas esim. antaa suuremman tällin kuin suoraan sivulta tuleva, vaikka nopeus olisi sama.
pommilastissa olevaa konetta, kuten massiivista pommitustakaan, tuskin pystytään torjumaan muuten kuin viemällä voimala syvälle maan alle. tämä nyt on vain oma arvioni.
joka tapauksessa: pysyhän linjoilla, maailmankansalainen :)- Markus
> jos uutisestasi myös selviäisi sellaisia
> asioita, kuin että onko tuo 1.5m betonia
> heikoin kohta voimalassa, sille voisi antaa jo
> korkeampaakin painoarvoa.
On. Olkiluodossa taitaa olla itse rakennuksessa ensin puoli metriä teräs betonia, sitten väliseiniä, tilaa metrikaupalla ja sitten se suojarakennus. Oliko sen betonini paksuus 2,5m vai muistanko väärin? Sen lisäksi se on vahvistettu 1cm paksulla teräslevyllä. Sen jälkeenkin on sitten vielä paineastia, jonka paksuutta en tiedä mutta arvata voi että jotain 10cm on varmaan lähellä.
> suora syöksy alas esim. antaa suuremman tällin
> kuin suoraan sivulta tuleva, vaikka nopeus
> olisi sama.
Ei pidä paikkaansa. Olkiluodossa pitäisi osua suoraan ylhäältä päin reaktorirakennukseen, mennä sen katosta läpi (ei taida olla kovin paksua tavaraa jos en väärin muista?), sitten 10 metriä vettä, sitten suojarakennuksen kansi (jotain 50cm terästä), sitten paineastian kansi (saman verran muistaakseni vai olisiko hiukan vähemmän?).
Pahimmassa tapauksessa se voi aiheuttaa paikallisen ydinkatastrofin eli että laitosalueelle pääsee radioaktiivisia partikkeileita siinä määrin että jotakin puhdistustyötä pitä tehdä. Väestölle se ei aiheuta vaaraa.
Ja miksi kukaan törmäisi ydinvoimalaan muuta kuin säikäyttääkseen säteilyhysteerikkoja ja saadakseen palstatilaa? Enemmän saa tapettua kun rysäyttää minkä tahansa kaupungin keskustaan sen koneen. Vaikka Raumalle jos sielläpäin lentelee. - Vastaaja
Markus kirjoitti:
> jos uutisestasi myös selviäisi sellaisia
> asioita, kuin että onko tuo 1.5m betonia
> heikoin kohta voimalassa, sille voisi antaa jo
> korkeampaakin painoarvoa.
On. Olkiluodossa taitaa olla itse rakennuksessa ensin puoli metriä teräs betonia, sitten väliseiniä, tilaa metrikaupalla ja sitten se suojarakennus. Oliko sen betonini paksuus 2,5m vai muistanko väärin? Sen lisäksi se on vahvistettu 1cm paksulla teräslevyllä. Sen jälkeenkin on sitten vielä paineastia, jonka paksuutta en tiedä mutta arvata voi että jotain 10cm on varmaan lähellä.
> suora syöksy alas esim. antaa suuremman tällin
> kuin suoraan sivulta tuleva, vaikka nopeus
> olisi sama.
Ei pidä paikkaansa. Olkiluodossa pitäisi osua suoraan ylhäältä päin reaktorirakennukseen, mennä sen katosta läpi (ei taida olla kovin paksua tavaraa jos en väärin muista?), sitten 10 metriä vettä, sitten suojarakennuksen kansi (jotain 50cm terästä), sitten paineastian kansi (saman verran muistaakseni vai olisiko hiukan vähemmän?).
Pahimmassa tapauksessa se voi aiheuttaa paikallisen ydinkatastrofin eli että laitosalueelle pääsee radioaktiivisia partikkeileita siinä määrin että jotakin puhdistustyötä pitä tehdä. Väestölle se ei aiheuta vaaraa.
Ja miksi kukaan törmäisi ydinvoimalaan muuta kuin säikäyttääkseen säteilyhysteerikkoja ja saadakseen palstatilaa? Enemmän saa tapettua kun rysäyttää minkä tahansa kaupungin keskustaan sen koneen. Vaikka Raumalle jos sielläpäin lentelee.alaspäin antaa suuremman tällin - eri asia on se, että vastavoima voi olla myös suurempi. suorassa syöksyssä alaspäin kappaleen liike-energia jatkuu pitempään - sen verran tuli tuota fysiikkaa opeteltua toisessa yhteydessä.
muuten kyllä juttusi vaikutti ihan uskottavalta.
törmäyksestä ydinvoimalaan, tai sen motiiveista, voisi myös mainita, että näin voi tehdä myös mainitsemasi säteilyhysteerikko pyrkiessään kertakaikkisesti lopettamaan uusien ydinvoimaloiden rakentamisen.
toivottavasti ymmärsit, että tuo oli vain eräs esimerkki mahdollisista motiiveista. eli jätä ne supolle soitot vaan soittamatta :) - Jocu
Vastaaja kirjoitti:
alaspäin antaa suuremman tällin - eri asia on se, että vastavoima voi olla myös suurempi. suorassa syöksyssä alaspäin kappaleen liike-energia jatkuu pitempään - sen verran tuli tuota fysiikkaa opeteltua toisessa yhteydessä.
muuten kyllä juttusi vaikutti ihan uskottavalta.
törmäyksestä ydinvoimalaan, tai sen motiiveista, voisi myös mainita, että näin voi tehdä myös mainitsemasi säteilyhysteerikko pyrkiessään kertakaikkisesti lopettamaan uusien ydinvoimaloiden rakentamisen.
toivottavasti ymmärsit, että tuo oli vain eräs esimerkki mahdollisista motiiveista. eli jätä ne supolle soitot vaan soittamatta :)Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita, ja jos se asia on uhattuna, pannaan Hornetit valmiuteen. Kyllä tilannetta seurataan.
Tuollaisten iskujen ideahan on osoittaa (läntisen) yhteiskunnan avuttomuus terrorismille. Siispä iskukohteiksi valitaan sellaiset paikat, jotka yleisesti uskotaan turvallisiksi. Niihin suunnattu onnistunut isku antaa tekijöilleen parhaan tuloksen. - Vastaaja
Jocu kirjoitti:
Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita, ja jos se asia on uhattuna, pannaan Hornetit valmiuteen. Kyllä tilannetta seurataan.
Tuollaisten iskujen ideahan on osoittaa (läntisen) yhteiskunnan avuttomuus terrorismille. Siispä iskukohteiksi valitaan sellaiset paikat, jotka yleisesti uskotaan turvallisiksi. Niihin suunnattu onnistunut isku antaa tekijöilleen parhaan tuloksen.teon onnistuminenkaan ei ole mahdotonta.
- Jocu
Vastaaja kirjoitti:
teon onnistuminenkaan ei ole mahdotonta.
Kyllä nyt osataan olla varuillaan. Ei sama jippo onnistu kahdesti.
Ydinvoimaloiden haavoittuvuudesta on puhuttu jatkuvasti. Ei vaikeasti toteutettava isku niihin ole hyvä idea.
Tehokkaalla ilmapuolustuksella varustettua kohdetta on tunnistamattoman lentokoneen paha lähestyä. Kun höysteeksi lähetetään hyvin evästetty Hornet tunnistuslennolle, on osuminen reaktorirakennukseen lähes mahdotonta.
Suomi on pieni maa, varustettu jo aiemmin tehokkaalla tutkaverkostolla ja nykään tehokkaalla ilmapuolustuskalustolla. Unohda koko juttu! - Markus
Jocu kirjoitti:
Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita, ja jos se asia on uhattuna, pannaan Hornetit valmiuteen. Kyllä tilannetta seurataan.
Tuollaisten iskujen ideahan on osoittaa (läntisen) yhteiskunnan avuttomuus terrorismille. Siispä iskukohteiksi valitaan sellaiset paikat, jotka yleisesti uskotaan turvallisiksi. Niihin suunnattu onnistunut isku antaa tekijöilleen parhaan tuloksen.> Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita, ja
> jos se asia on uhattuna, pannaan Hornetit
> valmiuteen. Kyllä tilannetta seurataan.
Ollessani Olkiluodossa kyllä siitä päältä lensi lentokoneita. Tosin aika korkealla, varmaan 6-10km korkeudessa. Kun kysyin tätä sitten kun tuli asiasta puhetta toisessa yhteydessä, minulle sanottiin että "on laskettu että jos se kone putoaisi niin korkealta niin sen liike-energia veisi sen kauas"...aika hämärä vastaus oli tuo. Käsittääkseni lentokieltoalueen pitäisi olla aika suuri joka suuntaan ja lentokoneen jättämä suihkuvana meni kyllä aivan täsmälleen laitoksen ylitse (olin itse siinä samalla reitillä niin tiedän että kyse ei ollut perspektiiviharhasta...kone lensi ylitseni ja ydinvoimalan ylitse). Hmmmm... - Vastaaja
Markus kirjoitti:
> Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita, ja
> jos se asia on uhattuna, pannaan Hornetit
> valmiuteen. Kyllä tilannetta seurataan.
Ollessani Olkiluodossa kyllä siitä päältä lensi lentokoneita. Tosin aika korkealla, varmaan 6-10km korkeudessa. Kun kysyin tätä sitten kun tuli asiasta puhetta toisessa yhteydessä, minulle sanottiin että "on laskettu että jos se kone putoaisi niin korkealta niin sen liike-energia veisi sen kauas"...aika hämärä vastaus oli tuo. Käsittääkseni lentokieltoalueen pitäisi olla aika suuri joka suuntaan ja lentokoneen jättämä suihkuvana meni kyllä aivan täsmälleen laitoksen ylitse (olin itse siinä samalla reitillä niin tiedän että kyse ei ollut perspektiiviharhasta...kone lensi ylitseni ja ydinvoimalan ylitse). Hmmmm...luvallinen lento?
- Markus
Jocu kirjoitti:
Kyllä nyt osataan olla varuillaan. Ei sama jippo onnistu kahdesti.
Ydinvoimaloiden haavoittuvuudesta on puhuttu jatkuvasti. Ei vaikeasti toteutettava isku niihin ole hyvä idea.
Tehokkaalla ilmapuolustuksella varustettua kohdetta on tunnistamattoman lentokoneen paha lähestyä. Kun höysteeksi lähetetään hyvin evästetty Hornet tunnistuslennolle, on osuminen reaktorirakennukseen lähes mahdotonta.
Suomi on pieni maa, varustettu jo aiemmin tehokkaalla tutkaverkostolla ja nykään tehokkaalla ilmapuolustuskalustolla. Unohda koko juttu!> Suomi on pieni maa, varustettu jo aiemmin
> tehokkaalla tutkaverkostolla ja nykään
> tehokkaalla ilmapuolustuskalustolla. Unohda
> koko juttu!
Eikös USA luullut tuota ennen 11.9. tapahtumia? Että sillä on erinomainen ilmapuolustus NORAD ja se havaitsee ja hävittäjät ja ohjukset torjuvat kaikki tungettelijat... Hmmmm... Sitten kesti yli tunnin verran kunnes saivat edes hävittäjiä kaupunkien päälle suojaamaan.
No, Suomessa on tietääkseni koko ajan jokaisella kentällä vähintään yksi kone hälytysvalmiudessa eli voi lähteä 2minuutissa ilmaan. Ongelmana on tosin, että se ei ole aseistettu kuin Python-4 lyhyen kantaman ohjuksin, normaalisti näet Hornetit eivät kanna AMRAAM:eja mukanaan jostain syystä... :(
Tampereelta Hornet lentää kyllä alle 10minuutissa Olkiluodon ylle ja (oliko nyt Kuopiosta vai missä se kenttä on...) vartissa Loviisan ylle joten siinä mielessä täällä on hommat paremmin hanskassa kuin USA:ssa! :) - Markus
Vastaaja kirjoitti:
luvallinen lento?
Tuskimpa. Joko
1) Lentokieltoa ei ole tai se rajoittaa hyvin pienelle alueelle
2) Lentokielto ei pidä
3) KONEET rikkoivat lentokieltoa ilman seurauksia
4) Näin harhoja useita kertoja - Vastaaja
Jocu kirjoitti:
Kyllä nyt osataan olla varuillaan. Ei sama jippo onnistu kahdesti.
Ydinvoimaloiden haavoittuvuudesta on puhuttu jatkuvasti. Ei vaikeasti toteutettava isku niihin ole hyvä idea.
Tehokkaalla ilmapuolustuksella varustettua kohdetta on tunnistamattoman lentokoneen paha lähestyä. Kun höysteeksi lähetetään hyvin evästetty Hornet tunnistuslennolle, on osuminen reaktorirakennukseen lähes mahdotonta.
Suomi on pieni maa, varustettu jo aiemmin tehokkaalla tutkaverkostolla ja nykään tehokkaalla ilmapuolustuskalustolla. Unohda koko juttu!ensinnäkin: päätöksen teko siitä, että lentokieltoaluetta lähestyvä kone on tavalla tai toisella saatava pysymään pois lentokieltoalueelta, kestää oman aikansa, vaikka kuinka 'silmä ja korva tarkkana' seurattais. aika hornettien apuun tuloon siis vähenee. ilmatorjunta taas viivyttää ratkaisuaan mahdollisimman pitkään, koska
toiseksi: kynnys ampua alas ydinvoimalaa lähestyvä lentokone on toivottavasti kohtuullisen korkea, eli että se ammutaan vasta siinä tilanteessa, kun se katsotaan aivan välttämättömäksi. ilman ylempää tullutta määräystä ei kukaan ammu koneita alas, ja voit olla varma, että ratkaisua ei tehdä noin vaan.
olen sitä mieltä, että tilanteessa, jossa esim. koneen kapteeniin ei saada yhteyttä ja/tai että kone ei kaikista yrityksistä huolimatta muuta suuntaa pois lentokieltoalueelta, kone on ammuttava alas ennen kuin se ehtii ydinvoimalan lähelle. raakaa, mutta niin luontokin joskus meidän mielestä.
ei sillä ole merkitystä, unohdanko minä nuo asiat. tekstistä selviää, kenen en toivoisi unohtavan. - Vastaaja
Markus kirjoitti:
Tuskimpa. Joko
1) Lentokieltoa ei ole tai se rajoittaa hyvin pienelle alueelle
2) Lentokielto ei pidä
3) KONEET rikkoivat lentokieltoa ilman seurauksia
4) Näin harhoja useita kertojaeri voimaloilla lentokieltoalue on/ei ole ?
en usko sun nähneen harhoja, joten kohdissa 1-3 lienee haettavissa vastaus. sanoisin: ei hyvältä näytä, jos kohdat 2 tai 3 pitää paikkansa.
kyllähän me täällä koto-suomessamme olemme kutakuinkin turvassa - vielä. mutta se, että ohjeita rikotaan 'terveen järjen' nimissä, ei ole hyvä asia. ohjeet pitäisi kirjoittaa 'terveellä järjellä'. - Jocu
Markus kirjoitti:
> Suomi on pieni maa, varustettu jo aiemmin
> tehokkaalla tutkaverkostolla ja nykään
> tehokkaalla ilmapuolustuskalustolla. Unohda
> koko juttu!
Eikös USA luullut tuota ennen 11.9. tapahtumia? Että sillä on erinomainen ilmapuolustus NORAD ja se havaitsee ja hävittäjät ja ohjukset torjuvat kaikki tungettelijat... Hmmmm... Sitten kesti yli tunnin verran kunnes saivat edes hävittäjiä kaupunkien päälle suojaamaan.
No, Suomessa on tietääkseni koko ajan jokaisella kentällä vähintään yksi kone hälytysvalmiudessa eli voi lähteä 2minuutissa ilmaan. Ongelmana on tosin, että se ei ole aseistettu kuin Python-4 lyhyen kantaman ohjuksin, normaalisti näet Hornetit eivät kanna AMRAAM:eja mukanaan jostain syystä... :(
Tampereelta Hornet lentää kyllä alle 10minuutissa Olkiluodon ylle ja (oliko nyt Kuopiosta vai missä se kenttä on...) vartissa Loviisan ylle joten siinä mielessä täällä on hommat paremmin hanskassa kuin USA:ssa! :)Vasta aamulla kerrottiin uutisissa, että FBI oli tietoinen 'terroristien' lentokoulutuksesta USAssa, mutta päättäjät arvioivat heidän tarvitsevan oppejaan Afganistanissa. Tuskin enää luulisivat niin.
- Jocu
Vastaaja kirjoitti:
eri voimaloilla lentokieltoalue on/ei ole ?
en usko sun nähneen harhoja, joten kohdissa 1-3 lienee haettavissa vastaus. sanoisin: ei hyvältä näytä, jos kohdat 2 tai 3 pitää paikkansa.
kyllähän me täällä koto-suomessamme olemme kutakuinkin turvassa - vielä. mutta se, että ohjeita rikotaan 'terveen järjen' nimissä, ei ole hyvä asia. ohjeet pitäisi kirjoittaa 'terveellä järjellä'.Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita. Erikoisluvan siellä lentelyihin saavat sellaiset, joiden tarkoitusperät ja lentokalusto tunnetaan tarkoin - siis käytännössä suomalaiset kevyiden koneiden lentäjät esim. ilmakuvaustarkoituksessa, tai armeijan, meripelastuksen tms. ilma-alukset. Muilla ei ole hyvä tulla lähellekään.
- Vastaaja
Jocu kirjoitti:
Vasta aamulla kerrottiin uutisissa, että FBI oli tietoinen 'terroristien' lentokoulutuksesta USAssa, mutta päättäjät arvioivat heidän tarvitsevan oppejaan Afganistanissa. Tuskin enää luulisivat niin.
- jos sopii, pikkusen -
joita tuo terrori-isku aiheutti lentoliikenteelle. ainakin jopa kotosuomemme kentillä tehtävä 'kynsiviilatarkistus' täytyy näkyä jollain tavoin lippujen hinnassakin. en ole lentänyt vuosikausiin, joten ei ole aavistustakaan, joko se näkyy lippujen hinnoissa. - Markus
Jocu kirjoitti:
Ydinvoimala-alueet ovat lentokieltoalueita. Erikoisluvan siellä lentelyihin saavat sellaiset, joiden tarkoitusperät ja lentokalusto tunnetaan tarkoin - siis käytännössä suomalaiset kevyiden koneiden lentäjät esim. ilmakuvaustarkoituksessa, tai armeijan, meripelastuksen tms. ilma-alukset. Muilla ei ole hyvä tulla lähellekään.
Kyseessä oli matkustajakone(et). Jotain DC-9 luokkaa varmaankin. Ei mikään pikkukone, armeijan kone tai vastaava.
Se siinä niin helvetisti ihmetyttikin. - Markus
Vastaaja kirjoitti:
ensinnäkin: päätöksen teko siitä, että lentokieltoaluetta lähestyvä kone on tavalla tai toisella saatava pysymään pois lentokieltoalueelta, kestää oman aikansa, vaikka kuinka 'silmä ja korva tarkkana' seurattais. aika hornettien apuun tuloon siis vähenee. ilmatorjunta taas viivyttää ratkaisuaan mahdollisimman pitkään, koska
toiseksi: kynnys ampua alas ydinvoimalaa lähestyvä lentokone on toivottavasti kohtuullisen korkea, eli että se ammutaan vasta siinä tilanteessa, kun se katsotaan aivan välttämättömäksi. ilman ylempää tullutta määräystä ei kukaan ammu koneita alas, ja voit olla varma, että ratkaisua ei tehdä noin vaan.
olen sitä mieltä, että tilanteessa, jossa esim. koneen kapteeniin ei saada yhteyttä ja/tai että kone ei kaikista yrityksistä huolimatta muuta suuntaa pois lentokieltoalueelta, kone on ammuttava alas ennen kuin se ehtii ydinvoimalan lähelle. raakaa, mutta niin luontokin joskus meidän mielestä.
ei sillä ole merkitystä, unohdanko minä nuo asiat. tekstistä selviää, kenen en toivoisi unohtavan.> ensinnäkin: päätöksen teko siitä, että
> lentokieltoaluetta lähestyvä kone on tavalla
> tai toisella saatava pysymään pois
> lentokieltoalueelta, kestää oman aikansa,
Ei kestä. Lentäjä voi tehdä omat johtopäätöksensä ja maanpuolustusalueen päällikkö omansa. En tiedä tarkasti miten vastuu menee mutta kyllä määräykset ovat selvät: jos epäillään koneen olevan pahoissa aikeissa ammutaan ensin (varoituslaukaus jos voidaan ja sitten osuma) ja kysytään sitten. Näin on tilanne mm. rannikkolinnakkeilla laivoja kohtaan.
> aika hornettien apuun tuloon siis vähenee.
Jos päätös kestää 15min niin silti jokainen ydinvoimala on suojattu täysin jo 30min kuluttua. Käytännössä se Hornet voi ampua ohjuksensa aika kaukaakin.
> toiseksi: kynnys ampua alas ydinvoimalaa
> lähestyvä lentokone on toivottavasti
> kohtuullisen korkea, eli että se ammutaan vasta
> siinä tilanteessa, kun se katsotaan aivan
> välttämättömäksi.
Aivan. Tämä on ongelma. Jos kone äkkiä poikkeaa reitiltä ja syöksyy ydinvoimalaa kohden sitä tuskin ehditään siltikään pysäyttämään tms. Jos sen sijaan saadaan ilmoitus että konetta koetetaan kaapata niin ainakin tällä hetkelle veikkaan että Hornetit lähtevät heti matkaan. Olihan Ruotsissakin tämä yksi yritys...
> ilman ylempää tullutta määräystä ei kukaan ammu
> koneita alas, ja voit olla varma, että
> ratkaisua ei tehdä noin vaan.
Kyllä voi ampua. Vastuu on viimekädessä lentäjällä itsellään ja hänen suoranaisella esimiehellään. - Markus
Jocu kirjoitti:
Vasta aamulla kerrottiin uutisissa, että FBI oli tietoinen 'terroristien' lentokoulutuksesta USAssa, mutta päättäjät arvioivat heidän tarvitsevan oppejaan Afganistanissa. Tuskin enää luulisivat niin.
Kyllä FBI tiesi jo ennen syyskuun 11 päivää noista lentokoulutuksista. Mutta piti sitä merkityksettömänä tietona eikä alkanut tutkimaan enempää. Tästä oli juttua jo ajat sitten. Lisäksi ongelmaa pahensi se, että eri tiedusteluviranomaiset (NSA, FBI, CIA jne) eivät olleet yhteistyössä keskenään, jos olisivat olleet, asian vakavuus olisi voinut tulla ilmi selvemmin.
- Vastaaja
Markus kirjoitti:
> ensinnäkin: päätöksen teko siitä, että
> lentokieltoaluetta lähestyvä kone on tavalla
> tai toisella saatava pysymään pois
> lentokieltoalueelta, kestää oman aikansa,
Ei kestä. Lentäjä voi tehdä omat johtopäätöksensä ja maanpuolustusalueen päällikkö omansa. En tiedä tarkasti miten vastuu menee mutta kyllä määräykset ovat selvät: jos epäillään koneen olevan pahoissa aikeissa ammutaan ensin (varoituslaukaus jos voidaan ja sitten osuma) ja kysytään sitten. Näin on tilanne mm. rannikkolinnakkeilla laivoja kohtaan.
> aika hornettien apuun tuloon siis vähenee.
Jos päätös kestää 15min niin silti jokainen ydinvoimala on suojattu täysin jo 30min kuluttua. Käytännössä se Hornet voi ampua ohjuksensa aika kaukaakin.
> toiseksi: kynnys ampua alas ydinvoimalaa
> lähestyvä lentokone on toivottavasti
> kohtuullisen korkea, eli että se ammutaan vasta
> siinä tilanteessa, kun se katsotaan aivan
> välttämättömäksi.
Aivan. Tämä on ongelma. Jos kone äkkiä poikkeaa reitiltä ja syöksyy ydinvoimalaa kohden sitä tuskin ehditään siltikään pysäyttämään tms. Jos sen sijaan saadaan ilmoitus että konetta koetetaan kaapata niin ainakin tällä hetkelle veikkaan että Hornetit lähtevät heti matkaan. Olihan Ruotsissakin tämä yksi yritys...
> ilman ylempää tullutta määräystä ei kukaan ammu
> koneita alas, ja voit olla varma, että
> ratkaisua ei tehdä noin vaan.
Kyllä voi ampua. Vastuu on viimekädessä lentäjällä itsellään ja hänen suoranaisella esimiehellään.Näin ne asiat selviää mukavasti ihan vaan rupattelemalla.
- Jocu
Markus kirjoitti:
Kyseessä oli matkustajakone(et). Jotain DC-9 luokkaa varmaankin. Ei mikään pikkukone, armeijan kone tai vastaava.
Se siinä niin helvetisti ihmetyttikin.Täällä kyllä ilmavalvonta ja lennonjohdot huomaavat, jos joku tuntematon matkustajakone ilmestyy putkelle.
Matkustajakoneellahan lienee melko hankala tehdä pystysuoraa syöksyä, ja sivulta tulevan tällin reaktorirakennukset kestävät.
Itse reaktorithan ovat melko alhaalla, muiden rakennustenkin suojaamana. - olli
Vastaaja kirjoitti:
Näin ne asiat selviää mukavasti ihan vaan rupattelemalla.
Hienoa ! Markuskin osaa keskustella.
- Markus
Jocu kirjoitti:
Täällä kyllä ilmavalvonta ja lennonjohdot huomaavat, jos joku tuntematon matkustajakone ilmestyy putkelle.
Matkustajakoneellahan lienee melko hankala tehdä pystysuoraa syöksyä, ja sivulta tulevan tällin reaktorirakennukset kestävät.
Itse reaktorithan ovat melko alhaalla, muiden rakennustenkin suojaamana.Mutta kun se matkustajakone lensi siitä ylitse. Voin mennä vaikka valalle asiasta.
Onko lentokieltoalue ylöspäin äärettömän korkea vai onko se vain tyyliin "5km joka suuntaan, myös ylöspäin voimalasta"? - Markus
olli kirjoitti:
Hienoa ! Markuskin osaa keskustella.
> Hienoa ! Markuskin osaa keskustella.
Olen osannut koko ajan. Eräät ydinvoiman vastustajat ja muut hörhöt vain eivät tajua lukemaansa. - Jocu
Markus kirjoitti:
Mutta kun se matkustajakone lensi siitä ylitse. Voin mennä vaikka valalle asiasta.
Onko lentokieltoalue ylöspäin äärettömän korkea vai onko se vain tyyliin "5km joka suuntaan, myös ylöspäin voimalasta"?En tunne asiaa 'pystysuunnassa'. Sivusuunta on jämpi. Asiaton jos alueella lentelee, lähtee luvat, ainakin määräajaksi. Saattaa olla muitakin seuraamuksia.
- Vastaaja
olli kirjoitti:
Hienoa ! Markuskin osaa keskustella.
voi etsiä vaikkapa stukin sivuilta:
"Arviossa todetaan muun muassa, että voimalaitoksen pitää selviytyä pienen yksimoottorisen lentokoneen törmäyksestä ilman, että seurauksena olisi merkittäviä radioaktiivisia päästöjä ympäristöön. Ennen syyskuuta tarkasteluissa varauduttiin vain vahingossa tapahtuviin lentokoneen törmäyksiin.
.....
On varauduttava ison matkustaja- ja sotilaskoneen törmäykseen
Alustavan turvallisuusarvion täydennyksessä todetaan, että isonkaan matkustaja- tai sotilaslentokoneen törmäys ei saa lamauttaa ydinvoimalaitoksen turvallisuustoimintoja välittömästi tapahtuman jälkeen. Myöskään tapahtuman jälkiseuraukset, kuten esimerkiksi tulipalo, eivät saa aiheuttaa tilannetta, jossa merkittäviä määriä radioaktiivisia aineita vapautuisi ympäristöön."
koko uutisen
http://www.stuk.fi/uutiset/news_198.html
lukemalla voi miettiä, onko tilanne tämän päivän vaatimusten mukainen, siis että kannattaako tuon perään oikein kovaa ääntä pitää... - No
Jocu kirjoitti:
En tunne asiaa 'pystysuunnassa'. Sivusuunta on jämpi. Asiaton jos alueella lentelee, lähtee luvat, ainakin määräajaksi. Saattaa olla muitakin seuraamuksia.
tuon lentokieltoalueen kieltoaiheesta. Meillä on olemasssa sekä lentokielto että rajoitusalueita. Molemmissa on myös rajattu lentopinta jolle alue ylettyy riipuen siitä mikä ko. rajoituksen/kiellon aiheuttaa. Toisaalta lennot yli lentopinnan 250 yläpuolella ovat erilaisten säännösten alaisia kansainvälisten sopimusten mukaisesti. Lisäksi voitaisiin tarkastella reittien/väylien sisälle jääviä alueita. Joten tuo Markuksen näkemä tilanne saataa periaatteessa olla aivan normaali.
Nuo eri laitosten ympärillä olevat kielto/rajoitusalueet on sikseekseen luotu turvallisuutta silmälläpitäen nomenomaan onnettomuus mielessä, jolloin kyse on lähinä hallitsemattoman koneen vahingossa tapahtuvasta osumasta alueelle. Pikkukoneeltakin tahallinen lento tuollaisen alueen rajalta varsinaiselle laitokselle kestää vaim muutaman minutin parhammillaan. Jos ajateltaisiin jotain vaikkapa liikejettiä olisi kyse muutamasta sekunnista.
- atomiantti
Niin sen piti kestää WTC:nkin, minullakin on ihan tieteen kuvalehti jossa tuolainen paskauutinen julkaistiin vain muutamaa vuotta ennen kun jysähti, jotta samanlainen enneuutinenko lienee, ylpeys käy lankeemuksen etellä!
Mutta K.A.T on sillon ihan hiliaa ja piilosa. Paras ollaki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191702
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991538Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37993Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29899Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38861Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50826Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43768Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37760Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56758Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730