Astra H 1.6 Wagon

kalkkiviivoilla...

Nimet lähes paperissa uuteen Astra H 1.6 Wagoniin runsailla lisävarusteilla...
Joten taas kerran kokemuksia tarvitaan!!!
Kenelläkään kokemuksia mäkilähtöavusta ja xenon-valoista ja muutenkin ko.autosta???
Monet ns."autotietäjä" tuttumme ovat pitäneet ooppelin ostoa huonona ideana mutta itse olen aivan eri mieltä monen merkin koeajon jälkeen..Hyvältä ja laadukkaalta tuntuu...
Joten nyt kaikki kehumaan miten hyvä uus Astra on niin voi hyvillä mielin marssia kauppaan ja kuitata homma kotiin..
Iso käsi kaikille osanottajille jo etukäteen...
P-puhujat älkää turhaa kuluttako energiaanne tähän keskusteluun... ;-)

65

14364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta valitse renkaat

      oikein, niin saat matalamman melutason. Etsi tästä foorumista kommentit aiheesta tai joku lukija kertokoon, mikä on viimeisin paras rengasmerkkivalinta?

    • Teemu

      vajaa 20tkm takana ilman pienintäkään ongelmaa, keskikulutus 7 litran paikkella. Xenonit todennäköisesti kannattaa ottaa, lähivaloissa ei ole kehumista. Muuta moitteen sijaa en sitten tuosta olekaan löytänyt.

    • astt

      lämpimästi. Takana tosin vasta 7 tkm mutta hyvin on pelittänyt. Erittäin lämmin ja kulkee ajollamme n. 6,5 - 7 l/100 km. Kilometrien lisääntyessä vielä varmaan vähemmällä. Auto on myös emäntäväen mieleen, eikä napinoita ole kuulunut auton hankinnasta. Ota vakkari ja ajotietokone lisäksi, harkitse myös kitkarenkaita

      • Make

        12 tuhatta ajettu, ei mitään ongelmia, mulla vakkari ja aut. ilmastointi, noista muista varusteista ei kokemusta, mutta kannattava ostos.


    • Alibaba

      Olen ajellut tuollaisella 1.6 Wagonilla reilun vuoden ja 26 tkm ilman ongelmia. Lämpöä riittää näin pakkasilla kiitettävästi ja Astrasta löytyy kunnon talviauton ominaisuudet, oli keli mikä tahansa. Itseltäni puuttuu ESP, joka uusissa Astroissa on vakiona, joten tältäosin talviajo on turvallisempaa.

      Heikoimmat ominaisuudet Astrassa ovat nuo toistenkin mainitsemat lähivalot, ja rengasmelu ajoittain. Autossani on Hakkapeliitta 4 nastarenkaat, enkä voi niitä melun puolesta suositella. Kesärenkailla ajo on paljon miellyttävämpää. Lähivalojen heikkous ei minua henk.kohtaisesti haittaa, sillä ajan 95 % kilometreistä valaistuilla teillä tai valoisana aikana.

      Auton keskikulutus on itselläni ollut 6,8 l/100 km tankkauskuiteista laskettuna. Pienin keskikulutus on ollut 6 litran pinnassa ja suurin 7,5 l / 100km ajotietokoneelta katsottuna, nollaan kulutusmittarin aina tankkauksen yhteydessä. Kulutukseen vaikuttaa paljon se minkälaista ajoa ajaa ja millä keskinopeudella. Pelkässä kaupunkiajossa talvella kulutus on varmasti 8-9 litraa. Omalla kohdallani ajomatkat ovat pääsääntöisesti 20-30 km ja mukana on yleensä moottori- tai valtatietä, joka tasoittaa kaupunkikulutusta.

      Muutaman rahanarvoisen vinkin lisävarusteista voisin antaa. Joku antoi tuossa edellä ohjeen ostaa vakionopeussäädin ja ajotietokone. Niitä ei kannata ostaa tehdastilauksena, vaan jälkiasennuksena suomessa.

      Ajotietokoneen saa aktivoitua auton luovutushuollossa tehtävällä ohjelmoinnilla, kunhan muistaa tinkiä sen kaupan päälle. Ihan täysin tehdasasenteista ajotietokonetta tämä ei vastaa, sillä varoitustekstit pissapojan nesteen loppumisesta yms. puuttuvat. Erilaiset kulutuslukemat, keskinopeus, toimintasäde ja ajanottotoiminnot siitä kyllä löytyvät.

      Alkuperäisen vakionopeussäätimen saa jälkiasennettuna reilulla 150 eurolla sisältäen vilkkuviiksen vaihdon, poljinkytkimen asennuksen ja ohjelmoinnin. Mikäli ajotietokonetta ei autossa ole, sen saa ohjelmoitua käyttöön tässä samassa yhteydessä, pienellä tinkimisellä kaupan päälle.

      Wagonin tavaratilan reunoille kannattaa hankkia kiskot, ja niihin muutaman kassikoukun. Kauppakassit pysyvät koukkuun kiinnitettynä kätevästi pystyssä eivätkä kaatuile pitkin tavaratilaa. Kiskot ja koukut saa myös hankittua jälkikäteen, mutta ne eivät tehdastilauksenakaan paljoa maksa. Flex -tankosysteemi sen sijaan on kalliimpi, mutta kiskot voi ostaa ilman sitäkin.

      • Teemu

        Joo, noi kiskot kannattaa hankkia. Kassikoukut on kätevät ja kiskoihin saa muunkinlaisia tavarankiinnitys systeemeitä kiinni. Kiskojen hinta taisi olla pari kymppiä lisävarusteena ja erilaiset koukut yms. maksavat vajaan euron kappaleelta.


    • Jeppe

      Ei ole ihmeemmin mitään valittamista. Jotain pikku yksityiskohtia on, joihin pitää tottua kuten esim. pyyhkimien logiikka vaikka siinä onkin hienoja ominaisuuksia. Erinomainen ajettava ja pienikulutuksinen, kesärenkailla jonkin verran liikaa melua - voi olla hiljaisempi muilla renkailla kuin mitä itselläni. Jos nyt vaihtaisin uuteen Wagoniin, niin ottaisin voimakkaamman moottorin esim. 1.9 diesel tai 1.8 bensa.

    • kirjoittaa

      Perusopel vain kannattaa ostaa.
      Etkö tiedä, miksi edellinen Astran myynti laski parin,
      kolmen vuoden uutuudenviehätyksen jälkeen,
      jos et tiedä, ota selvää.
      (oli ensin kärjessä, sitten ykkönen, kun tuli kokemusta,
      olikohan 50 myydyimmän joukossakaan aina).

      Kyllä Opel kannattaa ostaa perusmallia,
      se on kilpailukykyinen.

      Jos ostat lisävarusteita, osta Corolla.
      Corolla, jotta tekniikasta ei olisi joka vuosi murheita ja kustannuksia.


      (tietysti en tiedä, kuinka rikas olet,
      mutta silti ehdotan, laita lisävarusteiden hinta rahastoihin,
      on säästetty summa kaksinkertaisena parin vuoden kuluttua

      • Petel

        Olisikohan se syy ollut hinta. Astran hinta nousi reilusti tuota myynnin laskua ennen ja samalla kilpailijat alkoivat laskea hintojaan/parantaa varusteluaan autojen malli-iän kasvaessa. Opel ei tuollaista tehnyt, jolloin Astra oli viime vuosina luokassaan reilusti kallein auto. Tämän uuden mallin myötä Astran hinnat laskivat. Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin avautuu julkisesti.


      • kirjoittaa

        Kuinka te voitte kirjoittaa tyytyväisyydestä ja olla yleensä tyytyväinen,
        mihin vertaatte,
        onko joissain autoissa ollut harmeja jo noilla kilometreillä.

        Meillä on, lapsillani,
        Astra -01, Golffi -03,
        Volvo V 70 -00 ja Primera -02

        Kaikissa on yli 60 000 km ja virheettä, oikein harmitti,
        kun en keksinyt vikoja, kun takuu meni ohi.

        Jos täällä netissä vikoja kerrotaan,
        se tarkoittaa että niitä on muutamalla prosentilla,
        ei yleisesti vikoja ole.


      • Teemu
        kirjoittaa kirjoitti:

        Kuinka te voitte kirjoittaa tyytyväisyydestä ja olla yleensä tyytyväinen,
        mihin vertaatte,
        onko joissain autoissa ollut harmeja jo noilla kilometreillä.

        Meillä on, lapsillani,
        Astra -01, Golffi -03,
        Volvo V 70 -00 ja Primera -02

        Kaikissa on yli 60 000 km ja virheettä, oikein harmitti,
        kun en keksinyt vikoja, kun takuu meni ohi.

        Jos täällä netissä vikoja kerrotaan,
        se tarkoittaa että niitä on muutamalla prosentilla,
        ei yleisesti vikoja ole.

        Pelkkä toimintavarmuus ei takaa tyytyväisyyttä, ainakaan omalla kohdallani. Tyytyväisyyden tekee vaikkapa se, että auto on mukava omistaa, sillä on kiva ajaa ja se näyttää hyvältä. Toki myös toimintavarmuus on tärkeää.


      • on.
        Teemu kirjoitti:

        Pelkkä toimintavarmuus ei takaa tyytyväisyyttä, ainakaan omalla kohdallani. Tyytyväisyyden tekee vaikkapa se, että auto on mukava omistaa, sillä on kiva ajaa ja se näyttää hyvältä. Toki myös toimintavarmuus on tärkeää.

        "Pelkkä toimintavarmuus ei takaa tyytyväisyyttä"


        Minulle ainakin toimintavarmus on
        tärkeimpiä asioita,
        myös
        toimintavarmoista autoista pääsee eroon ja saa hyvän jälleenmyyntihinnan.

        Minulla ei ainakaan ole niin paljoa ylimääräistä rahaa,
        että sitä turhanpäiten laittaisin auton ulkonäköön.

        (siksi olenkin kai rikas, kun olen asettanut arvot eri järjestykseen)


      • mikäq
        Petel kirjoitti:

        Olisikohan se syy ollut hinta. Astran hinta nousi reilusti tuota myynnin laskua ennen ja samalla kilpailijat alkoivat laskea hintojaan/parantaa varusteluaan autojen malli-iän kasvaessa. Opel ei tuollaista tehnyt, jolloin Astra oli viime vuosina luokassaan reilusti kallein auto. Tämän uuden mallin myötä Astran hinnat laskivat. Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin avautuu julkisesti.

        "Astran hinta nousi reilusti tuota myynnin laskua ennen"

        Mikä päivämäärä on kyseessä,
        jolloin näin kävi.


      • sopii
        on. kirjoitti:

        "Pelkkä toimintavarmuus ei takaa tyytyväisyyttä"


        Minulle ainakin toimintavarmus on
        tärkeimpiä asioita,
        myös
        toimintavarmoista autoista pääsee eroon ja saa hyvän jälleenmyyntihinnan.

        Minulla ei ainakaan ole niin paljoa ylimääräistä rahaa,
        että sitä turhanpäiten laittaisin auton ulkonäköön.

        (siksi olenkin kai rikas, kun olen asettanut arvot eri järjestykseen)

        Minullekkin toiminta varmuus on tärkeimpiä asioita ja todella tyytyväinen olen ollut H farkkuun, lisäksi se on hienon näköinen ja menestynyt kolari testeissäkin kuten uuden auton kuuluukin eli 5 tähteä, joillakin merkeillä myydään vielä vanhaa tekniikkaa ainakin turvallisuus näkökulmasta katsoen.
        Ajo-ominaisuudet oli minulle mieluisimmat juuri astrassa.


      • Petel
        mikäq kirjoitti:

        "Astran hinta nousi reilusti tuota myynnin laskua ennen"

        Mikä päivämäärä on kyseessä,
        jolloin näin kävi.

        Taisi olla hieman sen jälkeen kun Opel aloitti nettohinta sekoilunsa. Tarkkaa päivää en luonnollisestikaan muista.

        Kyse oli kuitenkin siitä, että Astra ei tarjonnut enää yhtä hyvää vastinetta rahalle kuin aiemmin.


      • werty.
        Petel kirjoitti:

        Taisi olla hieman sen jälkeen kun Opel aloitti nettohinta sekoilunsa. Tarkkaa päivää en luonnollisestikaan muista.

        Kyse oli kuitenkin siitä, että Astra ei tarjonnut enää yhtä hyvää vastinetta rahalle kuin aiemmin.

        Olisi uskottavampaa jos muistaisi myös tapahtuma-ajan,
        noin merkittävälle ja suurelle asialle.

        Muistatko sen,
        kuinka monta vuotta edellinen Astra malli oli suosittu,
        kunnes tapahtui romahdus.

        Meinaan vaan käyköhän nykymallille samoin.
        Laatu myy ikuisesti, ulkonäkö vain muutaman vuoden.

        (nettohinnoittelu aloitettiin 2001 alussa)


      • valmistajalle
        werty. kirjoitti:

        Olisi uskottavampaa jos muistaisi myös tapahtuma-ajan,
        noin merkittävälle ja suurelle asialle.

        Muistatko sen,
        kuinka monta vuotta edellinen Astra malli oli suosittu,
        kunnes tapahtui romahdus.

        Meinaan vaan käyköhän nykymallille samoin.
        Laatu myy ikuisesti, ulkonäkö vain muutaman vuoden.

        (nettohinnoittelu aloitettiin 2001 alussa)

        Astrassahan nuo molemmat asiat ovat kunnossa, sehän on vain hyvä että monenlaisia auto merkkejä liikenteessä, ja ihmiset pystyvät valitsemaan mieluisensa, uudella 140hv 1.8 bensakoneella farkku astra tuntui hyvältä paketilta, eikä hintakaan ole paha joten kannattaa käydä kokeileen..


      • yhtä hyvää ei ole
        valmistajalle kirjoitti:

        Astrassahan nuo molemmat asiat ovat kunnossa, sehän on vain hyvä että monenlaisia auto merkkejä liikenteessä, ja ihmiset pystyvät valitsemaan mieluisensa, uudella 140hv 1.8 bensakoneella farkku astra tuntui hyvältä paketilta, eikä hintakaan ole paha joten kannattaa käydä kokeileen..

        Oikeassa olet, yhtä hyvää autoa ei ole,
        ja harvassa nekin, jotka käyttävät vain yhtä nimimerkkiä.


    • lisävarusteiden kanssa?

      Astra on varmasti hyvä valinta ja laatukin on kunnossa. Sen mitä olen seurannut juttuja Opelin laadusta taitaa se olla edellä verrattuna muihin saksanmaalla kasattuihin merkkeihin?

      Se miksi kommentoin asiaa on lause lisävarusteet mitä vilisi lähes jokaisessa vastauksessa. Oletko laskenut, että mitä auto tulee maksamaan, kun varustat sen kunnon ajovaloilla, vakkarisäätimellä ajotietokone, kassikoukuilla jne. mitkä ovat toki hyviä ja tarpeellisia varusteita? En halua sotkea autonvalinta kuvioitasi, mutta jos valitsisit esim. Octavia 1.6 Mpi Elegance Combin ei lisävarustelistoja tarvitse lueskella ja jälleenmyyntihinta on käytettynä samalla kohdallaan. Lisävarusteista kun ei juurikaan hyvitetä käytettynä :( Jos hintakatto on kireä on Octavian Ambiente tasokin todella hyvä. Mitään oleellista ei siitäkään puutu.

      Skodassa saat myös joitain ominaisuuksia mukana mitä Astraan et saa kuin kovalla rahalla(jos silloinkaan): Kuljettajan ergonomia(säätimet ym. kojelaudassa), penkit, ajovalot(joko halogeenit tai xenon), tavaratila(on luokkansa ehdoton ykkönen) ovat asioita mitkä tulevat Skodassa mukana vakiona. Ajettavuus on molemmissa testien perusteella yhtä hyvät, eli ollaan luokan kärjessä. Octavia on auto mikä hämmästyttää erityisesti itäautokammoisia miehiä. Ennakkoluuloisesti autoon tutustunut yllättyy varmasti! Puheet huonosta jälleenmyyntiarvosta on pyyhkäisty bittivirtaan epäilijöiden kiusaksi, sillä arvo säilyy yhtä hyvin kuin Golffissa mikä pitää arvonsa normaalia paremmin.

      Tietysti edellä mainituille argumenteille pitää olla perusteita ja yksi hyvä vertailu on Tuulilasissa ollut diesel farkkujen vertailu. Moottoriosuuden kun siitä jättää laskematta näkee mitä perusauto on verrattuna muihin. Itse lukisin tuon tai vastaavan vertailun ennen suurempia päätöksiä. Tosin autokaupat ovat tunneasioita suureltaosin ja siksi valinta on vaikeaa...

      Entäs Focus? Hinta on siinäkin kohdallaan ja ajettavuus myös... No joka tapauksessa onnea uudelle autolle, oli se mikä vaan :))

      • on puutteitakin

        Skodan selvinä heikkouksina verrattua H-Astraan on vw-konsernin bensamoottoreiden surkeat käyttöominaisuudet karkeine käynteineen sekä nykyaikaiselle autolle heikko menestyminen kolariturvallisuustestissä.
        Muutoin merkittäviä eroja ei juuri liene.

        Kun koeajaa perusteellisesti luokan autot, on todella helppo päätyä Astra 1.6 wagoniin.


      • Teemu

        Enjoy Astraan on jo pitkään kuulunut vakiona mm. vakionopeusäädin, automaattinen ilmastointi ja ajotietokone. Ne ovat vain olleet kampanjana, eivätkä siis näy esim. autovertailuissa. Typerää Opelilta sinänsä, vertailumenestys paranisi varmasti noidenkin varusteiden myötä. Vertailuissa esim. ajotietokoneelle on yleensä 400e hintalappu, automaatti-ilmastoinnille 1000e jne., vaikka em. varusteet ovat autossa vakiona. Ja mainitut tavaratilan tilajakojärjestelmään liittyvät sivulista kassikoukkuineen maksavat 40euroa.

        Astran ergonomiassa tai istuimissa ei ole mielestäni mitään ongelmaa ja esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata.

        Itse päädyin Astraan myös ulkonäön vuoksi, auto on mustana varsin tyylikäs ja myös sisustan viimeistely ja ulkonäkö ovat kohdallaan.

        Vertaillaanpa vielä vaikka Skodaan.
        Octavia Elegance 25600 metallivärilla ja toimituskuluilla

        Astra Enjoy 23500 toimituskuluilla ja metallivärillä. Hinta bi-xenoneilla ja sumuvaloilla 25200.

        Mielestäni molemmat ovat luokassa hyviä valintoja, mutta laadullisesti Opel taitaa olla etevämpi. Mainitussa TL:n farkkutestissäkin taisi Opelille tulla miinusta juurikin varustelusta, vaikka Astroissa on käytännössä vakiona ESP, vakkari, automaatti-ilmastointi ja ajotietokone. Olisiko Astra ollut nuo varusteet huomioituina testivoittaja?


      • olikaan?
        on puutteitakin kirjoitti:

        Skodan selvinä heikkouksina verrattua H-Astraan on vw-konsernin bensamoottoreiden surkeat käyttöominaisuudet karkeine käynteineen sekä nykyaikaiselle autolle heikko menestyminen kolariturvallisuustestissä.
        Muutoin merkittäviä eroja ei juuri liene.

        Kun koeajaa perusteellisesti luokan autot, on todella helppo päätyä Astra 1.6 wagoniin.

        Miten perustelet heikot moottorit vag:lla? Ensinnäkin jos vertailuun otetaan perus "ykskutoset"(102 ja 105hv) niin miten mahtaa olla käyttöominaisuuksien osalta? Mittaustulokset niin kiihtyvyydessä, kuin sitkeydessä ovat vag:lla paremmat. Entäs karkea käyntisyys? Se on totta fsi:n ja dieselin kohdalla, mutta sisälle ei bensa koneet kuulu missä kuljettaja moottoriaan kuuntelee? Kulutus taitaa mennä tasan? Ja mitä tulee arvosteluihin koeajoissa ei volkkarin perus 8-venttiilistä ole kuin kehuttu. Miten mahtaa olla Opel:n 105hv:n kehut?? Laiska mikä laista...

        Kolariturvallisuus on sitten mutu asiaa monelle ostajalle. 4 tähteä viidestä ei ole ollut mikään myynnin este millään automallilla ja se taitaakin olla ainut kohta missä Astra ihan aikuisten oikeasti voittaa Octavian?

        Jokainen tykkää jostain ja se riittää valinnaksi. Tuo että "on todella helppo päätyä Astraan.." kertoo kyllä sen, että kyseessä on opel merkkimies henkeen ja vereen... :)


      • ja kantaa
        Teemu kirjoitti:

        Enjoy Astraan on jo pitkään kuulunut vakiona mm. vakionopeusäädin, automaattinen ilmastointi ja ajotietokone. Ne ovat vain olleet kampanjana, eivätkä siis näy esim. autovertailuissa. Typerää Opelilta sinänsä, vertailumenestys paranisi varmasti noidenkin varusteiden myötä. Vertailuissa esim. ajotietokoneelle on yleensä 400e hintalappu, automaatti-ilmastoinnille 1000e jne., vaikka em. varusteet ovat autossa vakiona. Ja mainitut tavaratilan tilajakojärjestelmään liittyvät sivulista kassikoukkuineen maksavat 40euroa.

        Astran ergonomiassa tai istuimissa ei ole mielestäni mitään ongelmaa ja esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata.

        Itse päädyin Astraan myös ulkonäön vuoksi, auto on mustana varsin tyylikäs ja myös sisustan viimeistely ja ulkonäkö ovat kohdallaan.

        Vertaillaanpa vielä vaikka Skodaan.
        Octavia Elegance 25600 metallivärilla ja toimituskuluilla

        Astra Enjoy 23500 toimituskuluilla ja metallivärillä. Hinta bi-xenoneilla ja sumuvaloilla 25200.

        Mielestäni molemmat ovat luokassa hyviä valintoja, mutta laadullisesti Opel taitaa olla etevämpi. Mainitussa TL:n farkkutestissäkin taisi Opelille tulla miinusta juurikin varustelusta, vaikka Astroissa on käytännössä vakiona ESP, vakkari, automaatti-ilmastointi ja ajotietokone. Olisiko Astra ollut nuo varusteet huomioituina testivoittaja?

        Tarkennuksena tuohon TL:n vertailuun, että Octavia oli Ambiente varusteinen,(ei siis Elegance), joten varustelupisteet olisi mennyt kirkkaasti Skodalle jos vertailussa olisi ollut Elegance. Auton ostaja saa rahalla sen mitä listassa lukee ja samoin autot testataan vertailuissakin. Jokaiseen autoon saa jos mitäkin lisävarustetta, mutta ne maksaa lisää.

        "esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan, jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata."

        Aivan, siinähän se seisoo kirjoitettuna: Lisävarusteet pitää kaivaa esiin. Yksi asia ihmetyttää näissä tavatilan vertaajissa. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi: Se että tavarat(siis isotkin) mahtuu tavaratilaan verhon alle, vai se että ne(esim. lastenrattaat) eivät mene verhon alle jolloin talvella lämpö karkaa sitä kautta harakoille ja melu lisääntyy avonaisen tavaratilan vuoksi? Siinä pähkinä viikonvaihteeksi? Se että ne rattaat joutuu nostamaan sinne ja pois on aikas pikkujuttu mitä tulee yleensä tenavien kuskaamiseen autossa kaiken maailman tavaroiden kanssa? Varmasti se tilan koko on perhekäytössä tärkein ja tavarat saadaan "piiloon" jokapäiväisessä käytössä? Itse en voisi kuvitellakaan ostavani farmaria missä en joka päiväisessä käytössä voisi käyttää suojaverhoa juuri ollenkaan esim.rattaiden vuoksi!

        Mitä tulee autojen hintoihin ei niitä voi saada koskaan samalle tasolle. Autokaupassa pätee kaupan ehdot, eli väliraha ratkaisee. Jos saat toiseen merkkiin vaikkapa tonnin enemmän vaihdossa, niin totta kai sillä tonnilla voi saada vaikka mitä lisävarustetta ja näin se "heikompi" automalli saadaan kilpailukykyisemmäksi?

        Ei ehkä kannattasi väitellä miksi Octavia tai Astra, mutta aika moni Opelin ostaja ja puolustaja ei tiedä Octavian perusvarustelun olevan todella hyvän:
        On kunnon sisävalot(lukuvalojen kera) niin edessä kuin takana(Focuksesta pitää valita Ghia, jotta saa takapenkille takavalon!!), kunnon penkit sekä repsikalle että kuljettajalle(ei siis tarvitse ostella lisävarustepenkkejä), on varoitusvaloja ovissa, on kunnon ajovalot vakiona, on taittuva(2kpl) virta-avain, lämmitettävät pesusuuttimet, viksusti hoidettu lampunpesusysteemi(pesee vain joka viides kerta), varoitusvalot kaikille nestepinnoille moottoritilassa, ajotietokone kahdella muistilla, kauko-ohjauksella toimivat etuikkunat ja takaluukku, vakionopeuden säädin, tavaratilassa virran otto, tavaratilassa kassikoukku, suksiluukkku, viilennetty hanskalokero, luistonestojärjestelmä, turvatyynyjä riittävästi hätäjarrutehostin, informaatiokeskus cd:llä... Jos otat Elegancen tulee vielä lisää...: Automaatinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin himmenevä taustapeli, aluvanteet, maavalot peileissä, nahkaratti vaihde.k nuppi käsijarrukahva, xenon lähivalot, lisä kassikoukku, sumuvalot, uusin esp kehitelmä(mm. jarrujen kuivaus systeemi) ym.

        Onhan toki monessa autossa samoja varusteita paljonkin, mutta Astrasta puuttuu aika moni noista Octavian(Ambienten) perusvarusteista: Pesusuuttimien lämmitys, 1 taittuva avain, Astran täysin typerä lasinpesusysteemi, kun se pesee aina(ei ole mistään kotoisin se, että käyttäjät irrottelevat pesurin pumpun sulakkeita jotta pesunestettä säästyy!), istuimet(pitää ottaa siis lisävarustepenkit?), mutta varmaan vakiopenkeilläkin pärjää sitä en väitä, ajotietokone ja vakkarisäädin maksaa extraa, ajovalot(eli pitää valita kalliit xenon:t?).

        Entäs jälleenmyyntiarvo? Se on Octaviassa ainakin tällä hetkellä parempi. Astra on pikkusen edullisempi ylläpitää(huollot).

        Ulkonäkö onkin sitten vaikea asia. Musta Astra on hieno peli ja sen värisenä sen minäkin valitsisin :)


      • Alibaba

        Edellisessä kommentissani mainitsemani lisävarusteet (vakkari, ajotietokone ja kassikoukut) tuntuvat olevan joillekin hyvä peruste sille, miksi Astraa ei kannata hankkia. Nämä kun joutuu Astraa ostaessa "ruksaamaan" myyjän kanssa lisävarustelistalta, eivätkä ne ole autossa vakiona.

        Oma alkuperäinen tarkoitukseni oli antaa Astraa tosissaan ostaville vinkki, miten voi säästää 800 euroa pienellä vaivalla, ja käyttää nämä rahat vaikkapa niiden lisävaruste-xenoneitten hankintaan. 200 euroa on mielestäni edullinen hinta noista muutamasta varusteesta, jos niitä kaipaa. Itse en niistä maksaisi 1000 euroa, joka on tehdaslisävarusteiden hinta, eikä näiden varusteiden puuttuminen vakiovarustelistalta vaikuttanut minun autovalinnoissani.

        Skoda Elegancen varusteita, penkkejä ym. verrataan Astraan, mutta mihin malliin ?? Tässä keskustelussa on tähän mennessä mainittu vain yhdessä kommentissa esimerkinomaisesti Astran mallinimi Enjoy. Jos verrataan Astra Cosmoa saa vakiona puolinahoilla varustetut urheiluistuimet, joissa sivutukea riittää varmasti. Cosmossa on myös tummennettuja takalaseja, nahkarattia ja alumiinivannetta ym. Skoda Elegancen varustetaso on Astra Cosmoa kattavampi, sitä en kiistä. Jos vakiovarustelistan pituus ja kokonaishinta ratkaisevat valinnan, kannattaa miettiä tarkkaan kumman valitsee.


      • Teemu
        ja kantaa kirjoitti:

        Tarkennuksena tuohon TL:n vertailuun, että Octavia oli Ambiente varusteinen,(ei siis Elegance), joten varustelupisteet olisi mennyt kirkkaasti Skodalle jos vertailussa olisi ollut Elegance. Auton ostaja saa rahalla sen mitä listassa lukee ja samoin autot testataan vertailuissakin. Jokaiseen autoon saa jos mitäkin lisävarustetta, mutta ne maksaa lisää.

        "esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan, jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata."

        Aivan, siinähän se seisoo kirjoitettuna: Lisävarusteet pitää kaivaa esiin. Yksi asia ihmetyttää näissä tavatilan vertaajissa. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi: Se että tavarat(siis isotkin) mahtuu tavaratilaan verhon alle, vai se että ne(esim. lastenrattaat) eivät mene verhon alle jolloin talvella lämpö karkaa sitä kautta harakoille ja melu lisääntyy avonaisen tavaratilan vuoksi? Siinä pähkinä viikonvaihteeksi? Se että ne rattaat joutuu nostamaan sinne ja pois on aikas pikkujuttu mitä tulee yleensä tenavien kuskaamiseen autossa kaiken maailman tavaroiden kanssa? Varmasti se tilan koko on perhekäytössä tärkein ja tavarat saadaan "piiloon" jokapäiväisessä käytössä? Itse en voisi kuvitellakaan ostavani farmaria missä en joka päiväisessä käytössä voisi käyttää suojaverhoa juuri ollenkaan esim.rattaiden vuoksi!

        Mitä tulee autojen hintoihin ei niitä voi saada koskaan samalle tasolle. Autokaupassa pätee kaupan ehdot, eli väliraha ratkaisee. Jos saat toiseen merkkiin vaikkapa tonnin enemmän vaihdossa, niin totta kai sillä tonnilla voi saada vaikka mitä lisävarustetta ja näin se "heikompi" automalli saadaan kilpailukykyisemmäksi?

        Ei ehkä kannattasi väitellä miksi Octavia tai Astra, mutta aika moni Opelin ostaja ja puolustaja ei tiedä Octavian perusvarustelun olevan todella hyvän:
        On kunnon sisävalot(lukuvalojen kera) niin edessä kuin takana(Focuksesta pitää valita Ghia, jotta saa takapenkille takavalon!!), kunnon penkit sekä repsikalle että kuljettajalle(ei siis tarvitse ostella lisävarustepenkkejä), on varoitusvaloja ovissa, on kunnon ajovalot vakiona, on taittuva(2kpl) virta-avain, lämmitettävät pesusuuttimet, viksusti hoidettu lampunpesusysteemi(pesee vain joka viides kerta), varoitusvalot kaikille nestepinnoille moottoritilassa, ajotietokone kahdella muistilla, kauko-ohjauksella toimivat etuikkunat ja takaluukku, vakionopeuden säädin, tavaratilassa virran otto, tavaratilassa kassikoukku, suksiluukkku, viilennetty hanskalokero, luistonestojärjestelmä, turvatyynyjä riittävästi hätäjarrutehostin, informaatiokeskus cd:llä... Jos otat Elegancen tulee vielä lisää...: Automaatinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin himmenevä taustapeli, aluvanteet, maavalot peileissä, nahkaratti vaihde.k nuppi käsijarrukahva, xenon lähivalot, lisä kassikoukku, sumuvalot, uusin esp kehitelmä(mm. jarrujen kuivaus systeemi) ym.

        Onhan toki monessa autossa samoja varusteita paljonkin, mutta Astrasta puuttuu aika moni noista Octavian(Ambienten) perusvarusteista: Pesusuuttimien lämmitys, 1 taittuva avain, Astran täysin typerä lasinpesusysteemi, kun se pesee aina(ei ole mistään kotoisin se, että käyttäjät irrottelevat pesurin pumpun sulakkeita jotta pesunestettä säästyy!), istuimet(pitää ottaa siis lisävarustepenkit?), mutta varmaan vakiopenkeilläkin pärjää sitä en väitä, ajotietokone ja vakkarisäädin maksaa extraa, ajovalot(eli pitää valita kalliit xenon:t?).

        Entäs jälleenmyyntiarvo? Se on Octaviassa ainakin tällä hetkellä parempi. Astra on pikkusen edullisempi ylläpitää(huollot).

        Ulkonäkö onkin sitten vaikea asia. Musta Astra on hieno peli ja sen värisenä sen minäkin valitsisin :)

        Niinpä, onneksi on erilaisia autoja. Jokaiselle löytyy sopiva vaihtoehto. Omassa käytössäni Astran tavaratila on Skodan vastaavaa parempi kompromissi. Rattaiden yms. nostelu ei ole itselleni ongelma, mutta parempi puolisko arvostaa puuttuvaa nostokynnystä.

        Tuota viittausta lasinpesureihin en oikein ymmärtänyt? Onko lasinpesuneste tosiaan niin kallista, että muutaman suihkauksen väliin jättäminen tekee ratkaisevan eron kustannuksiin? Lienee positiivista, että valot näyttävät myös kurakelillä. Vakkari, automaatti-ilmastointi ja ajotietokone eivät maksa Astrassa ekstraa, ne tulevat mukaan ilman lisähintaa. Vakiopenkitkin ovat mielestäni erinomaiset.

        Jälleenmyyntiarvoa on turha lähteä arvailemaan, veikkaisin että Astran laatu näkyy muutaman vuoden päästä myös jälleenmyyntihinnoissa. Toivottavasti Octavian ongelmat eivät...


      • Astra
        Alibaba kirjoitti:

        Edellisessä kommentissani mainitsemani lisävarusteet (vakkari, ajotietokone ja kassikoukut) tuntuvat olevan joillekin hyvä peruste sille, miksi Astraa ei kannata hankkia. Nämä kun joutuu Astraa ostaessa "ruksaamaan" myyjän kanssa lisävarustelistalta, eivätkä ne ole autossa vakiona.

        Oma alkuperäinen tarkoitukseni oli antaa Astraa tosissaan ostaville vinkki, miten voi säästää 800 euroa pienellä vaivalla, ja käyttää nämä rahat vaikkapa niiden lisävaruste-xenoneitten hankintaan. 200 euroa on mielestäni edullinen hinta noista muutamasta varusteesta, jos niitä kaipaa. Itse en niistä maksaisi 1000 euroa, joka on tehdaslisävarusteiden hinta, eikä näiden varusteiden puuttuminen vakiovarustelistalta vaikuttanut minun autovalinnoissani.

        Skoda Elegancen varusteita, penkkejä ym. verrataan Astraan, mutta mihin malliin ?? Tässä keskustelussa on tähän mennessä mainittu vain yhdessä kommentissa esimerkinomaisesti Astran mallinimi Enjoy. Jos verrataan Astra Cosmoa saa vakiona puolinahoilla varustetut urheiluistuimet, joissa sivutukea riittää varmasti. Cosmossa on myös tummennettuja takalaseja, nahkarattia ja alumiinivannetta ym. Skoda Elegancen varustetaso on Astra Cosmoa kattavampi, sitä en kiistä. Jos vakiovarustelistan pituus ja kokonaishinta ratkaisevat valinnan, kannattaa miettiä tarkkaan kumman valitsee.

        Vakionopeussäädin ja ajotietokone ovat kaikissa Astroissa jo vakiona. Kun ostatte em. lisävarusteen, niin ne aktivoidaan (ohjelmoidaan) käyttöön. Eli listahinnan maksaminen noista varusteista ei ole järkevää (maksaa myyjälle kuulemma n.tunnin työn ~50 e), vaan nuo täytyy "pyytää" kaupan päälle , ei ostaa.


      • tutustua kunnolla
        olikaan? kirjoitti:

        Miten perustelet heikot moottorit vag:lla? Ensinnäkin jos vertailuun otetaan perus "ykskutoset"(102 ja 105hv) niin miten mahtaa olla käyttöominaisuuksien osalta? Mittaustulokset niin kiihtyvyydessä, kuin sitkeydessä ovat vag:lla paremmat. Entäs karkea käyntisyys? Se on totta fsi:n ja dieselin kohdalla, mutta sisälle ei bensa koneet kuulu missä kuljettaja moottoriaan kuuntelee? Kulutus taitaa mennä tasan? Ja mitä tulee arvosteluihin koeajoissa ei volkkarin perus 8-venttiilistä ole kuin kehuttu. Miten mahtaa olla Opel:n 105hv:n kehut?? Laiska mikä laista...

        Kolariturvallisuus on sitten mutu asiaa monelle ostajalle. 4 tähteä viidestä ei ole ollut mikään myynnin este millään automallilla ja se taitaakin olla ainut kohta missä Astra ihan aikuisten oikeasti voittaa Octavian?

        Jokainen tykkää jostain ja se riittää valinnaksi. Tuo että "on todella helppo päätyä Astraan.." kertoo kyllä sen, että kyseessä on opel merkkimies henkeen ja vereen... :)

        Kokeilin marraskuussa 2005 luokan autot. Minuakin ihmetytti testien lausunnot Astran 1.6 laiskuudesta, sillä siinä ei ole laiskuudesta tietoakaan. Vw 8-venttiiliset sekä FSI olivat tosi surkeita, sillä niissä ei ollut mitään voimaa normaaleilla ajokierroksilla.
        Ehkä Vw oppii vielä joskus tekemään bensakoneitakin - dieselit ovatkin lähes yhtä hyviä kuin Fiatilla nykyään.


      • kulkee
        tutustua kunnolla kirjoitti:

        Kokeilin marraskuussa 2005 luokan autot. Minuakin ihmetytti testien lausunnot Astran 1.6 laiskuudesta, sillä siinä ei ole laiskuudesta tietoakaan. Vw 8-venttiiliset sekä FSI olivat tosi surkeita, sillä niissä ei ollut mitään voimaa normaaleilla ajokierroksilla.
        Ehkä Vw oppii vielä joskus tekemään bensakoneitakin - dieselit ovatkin lähes yhtä hyviä kuin Fiatilla nykyään.

        Samaa mieltä, 1,6 on hyvä moottori astraan ja kulku sen kuin paranee kilometrien myötä, ainakin siltä tuntuu. Kannattaa tosiaan kokeilla ennen kuin arvostelee.


      • WV nyt puhumattakaan
        olikaan? kirjoitti:

        Miten perustelet heikot moottorit vag:lla? Ensinnäkin jos vertailuun otetaan perus "ykskutoset"(102 ja 105hv) niin miten mahtaa olla käyttöominaisuuksien osalta? Mittaustulokset niin kiihtyvyydessä, kuin sitkeydessä ovat vag:lla paremmat. Entäs karkea käyntisyys? Se on totta fsi:n ja dieselin kohdalla, mutta sisälle ei bensa koneet kuulu missä kuljettaja moottoriaan kuuntelee? Kulutus taitaa mennä tasan? Ja mitä tulee arvosteluihin koeajoissa ei volkkarin perus 8-venttiilistä ole kuin kehuttu. Miten mahtaa olla Opel:n 105hv:n kehut?? Laiska mikä laista...

        Kolariturvallisuus on sitten mutu asiaa monelle ostajalle. 4 tähteä viidestä ei ole ollut mikään myynnin este millään automallilla ja se taitaakin olla ainut kohta missä Astra ihan aikuisten oikeasti voittaa Octavian?

        Jokainen tykkää jostain ja se riittää valinnaksi. Tuo että "on todella helppo päätyä Astraan.." kertoo kyllä sen, että kyseessä on opel merkkimies henkeen ja vereen... :)

        On ollut Golf 1.6 8-ventt sekä Audi 1.6 16 ventt ja molemissa autoissa vitosella 100 km/h kone kävi noin 3000 kierr.

        Tänään kokeilin uutta Astra 1.8 ja olihan siinä voimaa yms, mutta satasen vaudissa kiersi 2900 rpm ja vain 5 vaidetta saa autoon.

        Ainakin mun Astra 1.6 kiertää satasen vaudissa vain 2300 rpm ! Nää kaikki oli 1 h kuormalla.

        Kuka jaksaa kuunnella tasasessa matka-ajossa kun kone huutaa 3000 kierr ?

        Voi olla että Astran 1.6 on karvan laiskempi, muuta se on pirun mukava matka-ajossa ja kulkee ainakin litran pienemmällä kuin muut. Se riittää mulle.


      • jos
        ja kantaa kirjoitti:

        Tarkennuksena tuohon TL:n vertailuun, että Octavia oli Ambiente varusteinen,(ei siis Elegance), joten varustelupisteet olisi mennyt kirkkaasti Skodalle jos vertailussa olisi ollut Elegance. Auton ostaja saa rahalla sen mitä listassa lukee ja samoin autot testataan vertailuissakin. Jokaiseen autoon saa jos mitäkin lisävarustetta, mutta ne maksaa lisää.

        "esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan, jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata."

        Aivan, siinähän se seisoo kirjoitettuna: Lisävarusteet pitää kaivaa esiin. Yksi asia ihmetyttää näissä tavatilan vertaajissa. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi: Se että tavarat(siis isotkin) mahtuu tavaratilaan verhon alle, vai se että ne(esim. lastenrattaat) eivät mene verhon alle jolloin talvella lämpö karkaa sitä kautta harakoille ja melu lisääntyy avonaisen tavaratilan vuoksi? Siinä pähkinä viikonvaihteeksi? Se että ne rattaat joutuu nostamaan sinne ja pois on aikas pikkujuttu mitä tulee yleensä tenavien kuskaamiseen autossa kaiken maailman tavaroiden kanssa? Varmasti se tilan koko on perhekäytössä tärkein ja tavarat saadaan "piiloon" jokapäiväisessä käytössä? Itse en voisi kuvitellakaan ostavani farmaria missä en joka päiväisessä käytössä voisi käyttää suojaverhoa juuri ollenkaan esim.rattaiden vuoksi!

        Mitä tulee autojen hintoihin ei niitä voi saada koskaan samalle tasolle. Autokaupassa pätee kaupan ehdot, eli väliraha ratkaisee. Jos saat toiseen merkkiin vaikkapa tonnin enemmän vaihdossa, niin totta kai sillä tonnilla voi saada vaikka mitä lisävarustetta ja näin se "heikompi" automalli saadaan kilpailukykyisemmäksi?

        Ei ehkä kannattasi väitellä miksi Octavia tai Astra, mutta aika moni Opelin ostaja ja puolustaja ei tiedä Octavian perusvarustelun olevan todella hyvän:
        On kunnon sisävalot(lukuvalojen kera) niin edessä kuin takana(Focuksesta pitää valita Ghia, jotta saa takapenkille takavalon!!), kunnon penkit sekä repsikalle että kuljettajalle(ei siis tarvitse ostella lisävarustepenkkejä), on varoitusvaloja ovissa, on kunnon ajovalot vakiona, on taittuva(2kpl) virta-avain, lämmitettävät pesusuuttimet, viksusti hoidettu lampunpesusysteemi(pesee vain joka viides kerta), varoitusvalot kaikille nestepinnoille moottoritilassa, ajotietokone kahdella muistilla, kauko-ohjauksella toimivat etuikkunat ja takaluukku, vakionopeuden säädin, tavaratilassa virran otto, tavaratilassa kassikoukku, suksiluukkku, viilennetty hanskalokero, luistonestojärjestelmä, turvatyynyjä riittävästi hätäjarrutehostin, informaatiokeskus cd:llä... Jos otat Elegancen tulee vielä lisää...: Automaatinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin himmenevä taustapeli, aluvanteet, maavalot peileissä, nahkaratti vaihde.k nuppi käsijarrukahva, xenon lähivalot, lisä kassikoukku, sumuvalot, uusin esp kehitelmä(mm. jarrujen kuivaus systeemi) ym.

        Onhan toki monessa autossa samoja varusteita paljonkin, mutta Astrasta puuttuu aika moni noista Octavian(Ambienten) perusvarusteista: Pesusuuttimien lämmitys, 1 taittuva avain, Astran täysin typerä lasinpesusysteemi, kun se pesee aina(ei ole mistään kotoisin se, että käyttäjät irrottelevat pesurin pumpun sulakkeita jotta pesunestettä säästyy!), istuimet(pitää ottaa siis lisävarustepenkit?), mutta varmaan vakiopenkeilläkin pärjää sitä en väitä, ajotietokone ja vakkarisäädin maksaa extraa, ajovalot(eli pitää valita kalliit xenon:t?).

        Entäs jälleenmyyntiarvo? Se on Octaviassa ainakin tällä hetkellä parempi. Astra on pikkusen edullisempi ylläpitää(huollot).

        Ulkonäkö onkin sitten vaikea asia. Musta Astra on hieno peli ja sen värisenä sen minäkin valitsisin :)

        Pidät takaluukun kiinni !


      • pelaa hienosti
        ja kantaa kirjoitti:

        Tarkennuksena tuohon TL:n vertailuun, että Octavia oli Ambiente varusteinen,(ei siis Elegance), joten varustelupisteet olisi mennyt kirkkaasti Skodalle jos vertailussa olisi ollut Elegance. Auton ostaja saa rahalla sen mitä listassa lukee ja samoin autot testataan vertailuissakin. Jokaiseen autoon saa jos mitäkin lisävarustetta, mutta ne maksaa lisää.

        "esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan, jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata."

        Aivan, siinähän se seisoo kirjoitettuna: Lisävarusteet pitää kaivaa esiin. Yksi asia ihmetyttää näissä tavatilan vertaajissa. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi: Se että tavarat(siis isotkin) mahtuu tavaratilaan verhon alle, vai se että ne(esim. lastenrattaat) eivät mene verhon alle jolloin talvella lämpö karkaa sitä kautta harakoille ja melu lisääntyy avonaisen tavaratilan vuoksi? Siinä pähkinä viikonvaihteeksi? Se että ne rattaat joutuu nostamaan sinne ja pois on aikas pikkujuttu mitä tulee yleensä tenavien kuskaamiseen autossa kaiken maailman tavaroiden kanssa? Varmasti se tilan koko on perhekäytössä tärkein ja tavarat saadaan "piiloon" jokapäiväisessä käytössä? Itse en voisi kuvitellakaan ostavani farmaria missä en joka päiväisessä käytössä voisi käyttää suojaverhoa juuri ollenkaan esim.rattaiden vuoksi!

        Mitä tulee autojen hintoihin ei niitä voi saada koskaan samalle tasolle. Autokaupassa pätee kaupan ehdot, eli väliraha ratkaisee. Jos saat toiseen merkkiin vaikkapa tonnin enemmän vaihdossa, niin totta kai sillä tonnilla voi saada vaikka mitä lisävarustetta ja näin se "heikompi" automalli saadaan kilpailukykyisemmäksi?

        Ei ehkä kannattasi väitellä miksi Octavia tai Astra, mutta aika moni Opelin ostaja ja puolustaja ei tiedä Octavian perusvarustelun olevan todella hyvän:
        On kunnon sisävalot(lukuvalojen kera) niin edessä kuin takana(Focuksesta pitää valita Ghia, jotta saa takapenkille takavalon!!), kunnon penkit sekä repsikalle että kuljettajalle(ei siis tarvitse ostella lisävarustepenkkejä), on varoitusvaloja ovissa, on kunnon ajovalot vakiona, on taittuva(2kpl) virta-avain, lämmitettävät pesusuuttimet, viksusti hoidettu lampunpesusysteemi(pesee vain joka viides kerta), varoitusvalot kaikille nestepinnoille moottoritilassa, ajotietokone kahdella muistilla, kauko-ohjauksella toimivat etuikkunat ja takaluukku, vakionopeuden säädin, tavaratilassa virran otto, tavaratilassa kassikoukku, suksiluukkku, viilennetty hanskalokero, luistonestojärjestelmä, turvatyynyjä riittävästi hätäjarrutehostin, informaatiokeskus cd:llä... Jos otat Elegancen tulee vielä lisää...: Automaatinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin himmenevä taustapeli, aluvanteet, maavalot peileissä, nahkaratti vaihde.k nuppi käsijarrukahva, xenon lähivalot, lisä kassikoukku, sumuvalot, uusin esp kehitelmä(mm. jarrujen kuivaus systeemi) ym.

        Onhan toki monessa autossa samoja varusteita paljonkin, mutta Astrasta puuttuu aika moni noista Octavian(Ambienten) perusvarusteista: Pesusuuttimien lämmitys, 1 taittuva avain, Astran täysin typerä lasinpesusysteemi, kun se pesee aina(ei ole mistään kotoisin se, että käyttäjät irrottelevat pesurin pumpun sulakkeita jotta pesunestettä säästyy!), istuimet(pitää ottaa siis lisävarustepenkit?), mutta varmaan vakiopenkeilläkin pärjää sitä en väitä, ajotietokone ja vakkarisäädin maksaa extraa, ajovalot(eli pitää valita kalliit xenon:t?).

        Entäs jälleenmyyntiarvo? Se on Octaviassa ainakin tällä hetkellä parempi. Astra on pikkusen edullisempi ylläpitää(huollot).

        Ulkonäkö onkin sitten vaikea asia. Musta Astra on hieno peli ja sen värisenä sen minäkin valitsisin :)

        Kun valokytkin ei ole päällä ei ruiki lampuille olleskaan eli normaalisti päiväsaikaan. Kun valokytkin on päällä niin ruikkii lampuille vain joka neljännellä kerralla. Paitsi jos oikein pitkää vetelee laseille niin sitten joka kolmannella kerralla myös lampuille. Että näin ainakin mun Cosmossa.


      • Teemu
        ja kantaa kirjoitti:

        Tarkennuksena tuohon TL:n vertailuun, että Octavia oli Ambiente varusteinen,(ei siis Elegance), joten varustelupisteet olisi mennyt kirkkaasti Skodalle jos vertailussa olisi ollut Elegance. Auton ostaja saa rahalla sen mitä listassa lukee ja samoin autot testataan vertailuissakin. Jokaiseen autoon saa jos mitäkin lisävarustetta, mutta ne maksaa lisää.

        "esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan, jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata."

        Aivan, siinähän se seisoo kirjoitettuna: Lisävarusteet pitää kaivaa esiin. Yksi asia ihmetyttää näissä tavatilan vertaajissa. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi: Se että tavarat(siis isotkin) mahtuu tavaratilaan verhon alle, vai se että ne(esim. lastenrattaat) eivät mene verhon alle jolloin talvella lämpö karkaa sitä kautta harakoille ja melu lisääntyy avonaisen tavaratilan vuoksi? Siinä pähkinä viikonvaihteeksi? Se että ne rattaat joutuu nostamaan sinne ja pois on aikas pikkujuttu mitä tulee yleensä tenavien kuskaamiseen autossa kaiken maailman tavaroiden kanssa? Varmasti se tilan koko on perhekäytössä tärkein ja tavarat saadaan "piiloon" jokapäiväisessä käytössä? Itse en voisi kuvitellakaan ostavani farmaria missä en joka päiväisessä käytössä voisi käyttää suojaverhoa juuri ollenkaan esim.rattaiden vuoksi!

        Mitä tulee autojen hintoihin ei niitä voi saada koskaan samalle tasolle. Autokaupassa pätee kaupan ehdot, eli väliraha ratkaisee. Jos saat toiseen merkkiin vaikkapa tonnin enemmän vaihdossa, niin totta kai sillä tonnilla voi saada vaikka mitä lisävarustetta ja näin se "heikompi" automalli saadaan kilpailukykyisemmäksi?

        Ei ehkä kannattasi väitellä miksi Octavia tai Astra, mutta aika moni Opelin ostaja ja puolustaja ei tiedä Octavian perusvarustelun olevan todella hyvän:
        On kunnon sisävalot(lukuvalojen kera) niin edessä kuin takana(Focuksesta pitää valita Ghia, jotta saa takapenkille takavalon!!), kunnon penkit sekä repsikalle että kuljettajalle(ei siis tarvitse ostella lisävarustepenkkejä), on varoitusvaloja ovissa, on kunnon ajovalot vakiona, on taittuva(2kpl) virta-avain, lämmitettävät pesusuuttimet, viksusti hoidettu lampunpesusysteemi(pesee vain joka viides kerta), varoitusvalot kaikille nestepinnoille moottoritilassa, ajotietokone kahdella muistilla, kauko-ohjauksella toimivat etuikkunat ja takaluukku, vakionopeuden säädin, tavaratilassa virran otto, tavaratilassa kassikoukku, suksiluukkku, viilennetty hanskalokero, luistonestojärjestelmä, turvatyynyjä riittävästi hätäjarrutehostin, informaatiokeskus cd:llä... Jos otat Elegancen tulee vielä lisää...: Automaatinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin himmenevä taustapeli, aluvanteet, maavalot peileissä, nahkaratti vaihde.k nuppi käsijarrukahva, xenon lähivalot, lisä kassikoukku, sumuvalot, uusin esp kehitelmä(mm. jarrujen kuivaus systeemi) ym.

        Onhan toki monessa autossa samoja varusteita paljonkin, mutta Astrasta puuttuu aika moni noista Octavian(Ambienten) perusvarusteista: Pesusuuttimien lämmitys, 1 taittuva avain, Astran täysin typerä lasinpesusysteemi, kun se pesee aina(ei ole mistään kotoisin se, että käyttäjät irrottelevat pesurin pumpun sulakkeita jotta pesunestettä säästyy!), istuimet(pitää ottaa siis lisävarustepenkit?), mutta varmaan vakiopenkeilläkin pärjää sitä en väitä, ajotietokone ja vakkarisäädin maksaa extraa, ajovalot(eli pitää valita kalliit xenon:t?).

        Entäs jälleenmyyntiarvo? Se on Octaviassa ainakin tällä hetkellä parempi. Astra on pikkusen edullisempi ylläpitää(huollot).

        Ulkonäkö onkin sitten vaikea asia. Musta Astra on hieno peli ja sen värisenä sen minäkin valitsisin :)

        Piti kokeilla vielä tuota pesuautomatiikkaa. Ei se tosiaan joka kerralla valoja pese, olisikohan joka neljäs kerta. Jossain vertailussa moitittiin Astraa siitä, että tihkuasento ei ole säädettävä. Tuokin tieto on virheellinen, säätö löytyy pesuviiksestä. Pesutoimintoon on myös lisätty -05 malleissa viivettä, jolloin pesuainetta ehtii kunnolla lasille ennen ensimmäistä pyyhkäisyä. Hitaissa vauhdeissa pesua seuraa myös jälkipyyhkäisy, nopeassa vauhdissa ei.

        Voisi sanoa, että täydellinen pesuautomatiikka.


      • Jälleenmyyjä
        Teemu kirjoitti:

        Enjoy Astraan on jo pitkään kuulunut vakiona mm. vakionopeusäädin, automaattinen ilmastointi ja ajotietokone. Ne ovat vain olleet kampanjana, eivätkä siis näy esim. autovertailuissa. Typerää Opelilta sinänsä, vertailumenestys paranisi varmasti noidenkin varusteiden myötä. Vertailuissa esim. ajotietokoneelle on yleensä 400e hintalappu, automaatti-ilmastoinnille 1000e jne., vaikka em. varusteet ovat autossa vakiona. Ja mainitut tavaratilan tilajakojärjestelmään liittyvät sivulista kassikoukkuineen maksavat 40euroa.

        Astran ergonomiassa tai istuimissa ei ole mielestäni mitään ongelmaa ja esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata.

        Itse päädyin Astraan myös ulkonäön vuoksi, auto on mustana varsin tyylikäs ja myös sisustan viimeistely ja ulkonäkö ovat kohdallaan.

        Vertaillaanpa vielä vaikka Skodaan.
        Octavia Elegance 25600 metallivärilla ja toimituskuluilla

        Astra Enjoy 23500 toimituskuluilla ja metallivärillä. Hinta bi-xenoneilla ja sumuvaloilla 25200.

        Mielestäni molemmat ovat luokassa hyviä valintoja, mutta laadullisesti Opel taitaa olla etevämpi. Mainitussa TL:n farkkutestissäkin taisi Opelille tulla miinusta juurikin varustelusta, vaikka Astroissa on käytännössä vakiona ESP, vakkari, automaatti-ilmastointi ja ajotietokone. Olisiko Astra ollut nuo varusteet huomioituina testivoittaja?

        Hei Teemu!

        Nyt sinun kannattaisi tarkentaa hiukan tietojasi ennen kuin rupeat kertomaan niitä täällä. Vakionopeuden säädin, automaattinen ilmastointi ja ajotietokone eivät ole todellakaan astran vakiovarusteita!


      • asiakas
        Jälleenmyyjä kirjoitti:

        Hei Teemu!

        Nyt sinun kannattaisi tarkentaa hiukan tietojasi ennen kuin rupeat kertomaan niitä täällä. Vakionopeuden säädin, automaattinen ilmastointi ja ajotietokone eivät ole todellakaan astran vakiovarusteita!

        Joutuuko niistä asiakas maksamaan jos vaikka tälläviikolla käy ostamassa uuden astran?


      • Opel
        asiakas kirjoitti:

        Joutuuko niistä asiakas maksamaan jos vaikka tälläviikolla käy ostamassa uuden astran?

        Tällä viikolla on vielä kampanja käynnissä johon kuuluu business-paketti TAI talvirenkaat. business-pakettiin kuuluu vakionopeuden säädin ja automaattinen ilmastointi.

        Sen takia otin asian puheeksi, koska ne eivät ole lisävarusteita vaan vielä tämän viikon kestävä kampanja. Jos ensi viikolla ostaa uuden astran ei niitä varusteita saa enää veloituksetta.


      • sitten
        Opel kirjoitti:

        Tällä viikolla on vielä kampanja käynnissä johon kuuluu business-paketti TAI talvirenkaat. business-pakettiin kuuluu vakionopeuden säädin ja automaattinen ilmastointi.

        Sen takia otin asian puheeksi, koska ne eivät ole lisävarusteita vaan vielä tämän viikon kestävä kampanja. Jos ensi viikolla ostaa uuden astran ei niitä varusteita saa enää veloituksetta.

        Varmaan tulee tilalle uusi kamppanja..


      • Teemu
        Opel kirjoitti:

        Tällä viikolla on vielä kampanja käynnissä johon kuuluu business-paketti TAI talvirenkaat. business-pakettiin kuuluu vakionopeuden säädin ja automaattinen ilmastointi.

        Sen takia otin asian puheeksi, koska ne eivät ole lisävarusteita vaan vielä tämän viikon kestävä kampanja. Jos ensi viikolla ostaa uuden astran ei niitä varusteita saa enää veloituksetta.

        Tuota kampanjaa juuri tarkoitin, ehkä hieman harhaanjohtavaa puhua vakiovarusteista. Tosin tuo kampanja on ollut käynnissä pitkään ja sitä ennenkin tuon businesspackin taisi saada reilulla 400 eurolla.


      • Opel
        Teemu kirjoitti:

        Tuota kampanjaa juuri tarkoitin, ehkä hieman harhaanjohtavaa puhua vakiovarusteista. Tosin tuo kampanja on ollut käynnissä pitkään ja sitä ennenkin tuon businesspackin taisi saada reilulla 400 eurolla.

        Kampanja oli alkuvuoden voimassa, mutta nyt kampanja loppuu eikä uutta ole ainakaan tiedossa. Business-paketin hinta on 950€.


      • Herää jo
        ja kantaa kirjoitti:

        Tarkennuksena tuohon TL:n vertailuun, että Octavia oli Ambiente varusteinen,(ei siis Elegance), joten varustelupisteet olisi mennyt kirkkaasti Skodalle jos vertailussa olisi ollut Elegance. Auton ostaja saa rahalla sen mitä listassa lukee ja samoin autot testataan vertailuissakin. Jokaiseen autoon saa jos mitäkin lisävarustetta, mutta ne maksaa lisää.

        "esim. urheiluistuimet saa n. 400e lisähintaan, jos kaipaa lisää sivuttaistukea. Lähivalot eivät ole tehokkaimmasta päästä, mutta esim. kääntyvät xenonit saa lisävarusteena. Astran tavaratilakin on erinomainen esim. rattaita kuljetettessa, koska tavaratilan pohja on tasainen. Esim. Skodan tavaratilan pohja on paljon kuormauskynnystä alempa, jolloin esim. rattaita on hankala lastata."

        Aivan, siinähän se seisoo kirjoitettuna: Lisävarusteet pitää kaivaa esiin. Yksi asia ihmetyttää näissä tavatilan vertaajissa. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi: Se että tavarat(siis isotkin) mahtuu tavaratilaan verhon alle, vai se että ne(esim. lastenrattaat) eivät mene verhon alle jolloin talvella lämpö karkaa sitä kautta harakoille ja melu lisääntyy avonaisen tavaratilan vuoksi? Siinä pähkinä viikonvaihteeksi? Se että ne rattaat joutuu nostamaan sinne ja pois on aikas pikkujuttu mitä tulee yleensä tenavien kuskaamiseen autossa kaiken maailman tavaroiden kanssa? Varmasti se tilan koko on perhekäytössä tärkein ja tavarat saadaan "piiloon" jokapäiväisessä käytössä? Itse en voisi kuvitellakaan ostavani farmaria missä en joka päiväisessä käytössä voisi käyttää suojaverhoa juuri ollenkaan esim.rattaiden vuoksi!

        Mitä tulee autojen hintoihin ei niitä voi saada koskaan samalle tasolle. Autokaupassa pätee kaupan ehdot, eli väliraha ratkaisee. Jos saat toiseen merkkiin vaikkapa tonnin enemmän vaihdossa, niin totta kai sillä tonnilla voi saada vaikka mitä lisävarustetta ja näin se "heikompi" automalli saadaan kilpailukykyisemmäksi?

        Ei ehkä kannattasi väitellä miksi Octavia tai Astra, mutta aika moni Opelin ostaja ja puolustaja ei tiedä Octavian perusvarustelun olevan todella hyvän:
        On kunnon sisävalot(lukuvalojen kera) niin edessä kuin takana(Focuksesta pitää valita Ghia, jotta saa takapenkille takavalon!!), kunnon penkit sekä repsikalle että kuljettajalle(ei siis tarvitse ostella lisävarustepenkkejä), on varoitusvaloja ovissa, on kunnon ajovalot vakiona, on taittuva(2kpl) virta-avain, lämmitettävät pesusuuttimet, viksusti hoidettu lampunpesusysteemi(pesee vain joka viides kerta), varoitusvalot kaikille nestepinnoille moottoritilassa, ajotietokone kahdella muistilla, kauko-ohjauksella toimivat etuikkunat ja takaluukku, vakionopeuden säädin, tavaratilassa virran otto, tavaratilassa kassikoukku, suksiluukkku, viilennetty hanskalokero, luistonestojärjestelmä, turvatyynyjä riittävästi hätäjarrutehostin, informaatiokeskus cd:llä... Jos otat Elegancen tulee vielä lisää...: Automaatinen kaksialueilmastointi, sadetunnistin himmenevä taustapeli, aluvanteet, maavalot peileissä, nahkaratti vaihde.k nuppi käsijarrukahva, xenon lähivalot, lisä kassikoukku, sumuvalot, uusin esp kehitelmä(mm. jarrujen kuivaus systeemi) ym.

        Onhan toki monessa autossa samoja varusteita paljonkin, mutta Astrasta puuttuu aika moni noista Octavian(Ambienten) perusvarusteista: Pesusuuttimien lämmitys, 1 taittuva avain, Astran täysin typerä lasinpesusysteemi, kun se pesee aina(ei ole mistään kotoisin se, että käyttäjät irrottelevat pesurin pumpun sulakkeita jotta pesunestettä säästyy!), istuimet(pitää ottaa siis lisävarustepenkit?), mutta varmaan vakiopenkeilläkin pärjää sitä en väitä, ajotietokone ja vakkarisäädin maksaa extraa, ajovalot(eli pitää valita kalliit xenon:t?).

        Entäs jälleenmyyntiarvo? Se on Octaviassa ainakin tällä hetkellä parempi. Astra on pikkusen edullisempi ylläpitää(huollot).

        Ulkonäkö onkin sitten vaikea asia. Musta Astra on hieno peli ja sen värisenä sen minäkin valitsisin :)

        Uudessa Ocuss on markkinoiden kapeimmat etupenkit ja koko istuin kuppimainen. Mukavaa asentoa ei löydy millään. Onneksi 800 Eur lisähinnalla Ocuun saa paremmat ns. urheiluistuimet, jotka ovat jo kohtuullisen mukavat.


      • Rehtori
        Astra kirjoitti:

        Vakionopeussäädin ja ajotietokone ovat kaikissa Astroissa jo vakiona. Kun ostatte em. lisävarusteen, niin ne aktivoidaan (ohjelmoidaan) käyttöön. Eli listahinnan maksaminen noista varusteista ei ole järkevää (maksaa myyjälle kuulemma n.tunnin työn ~50 e), vaan nuo täytyy "pyytää" kaupan päälle , ei ostaa.

        Itse aktivoin ajotietokoneen ja asennutin vakionopeudensäätimen Länsiautossa hintaan 122 euroa jälkikäteen, lisävarusteena olisi maksanut noin 850 euroa.


    • kalkkiviivoilla...

      No johan on oikeen keskustelu äitynyt ja vielä asiallinen sellanen... Hatunnosto kaikille..=)
      Kaupantekomme kohteena oleva Astramme on cosmo-varustetasolla.Siis ihan vaan tarkennuksena..
      Varmasti keskustelussa mainitut muut automerkit ovat hyviä mutta ulkonäkö ei omasta mielestäni oikein ole säväyttänyt...Ja jälleen OMASTA mielestäni astralla on erittäin hyvä ajaa...Jämäkkä ja käteen sopiva...Eikä ruveta edellisestä lauseesta vetämään vääriä johtopäätöksiä.. ;-)
      Huomenna saadaan astra päiväksi vielä koeajoon jolloin lopullinen päätös tehdään...Parempi puolisko ei ole vielä autoa ajanut ja hänen käytössä auto suurimmaksi osaksi tulee olemaan joten hänen mielipitensä ratkaisee 60%:sti...
      Itse olen jo päätökseni tehnyt...
      Suuri kiitos myös asiaan liittyvistä vinkeistä ja faktoista jotka ovat edesauttaneet ainakin omaa päätöstäni huomattavasti...
      Keskustelu jatkukoon aktiivisena!!!
      Hyviä neuvoja ei tule ikinä liikaa...

    • loppuvuodeksi

      Ja siinä olisi mukana myös vakionopeuden säädin. Senhän voi maahantuoja asentaa täällä Suomessa eikä maksa paljon.

    • erinomainen

      Kysyit tuosta ylämäkijarrusta. Se on todella hyvä ja helppo lähteä ylämäestä. Painat jarrua ja se jää päälle kunnes painat kaasua niin jarru vapautuu. Easytronicin mukana tulee tämä toiminto kaupan päälle.

      Muita hyviä varusteita on mm.
      - taittuvat peilit, sisällä ohjausnappula, kun on kapeat tallin ovet niin ei tarvii koko ajan käsin käännellä peilejä.
      - Quick lämmitin eli lämmitysilmakanavassa on pieni sähkövastus/lisälämmitin, se nopeuttaa lämpiämistä pakkasella
      - parkkiapu eli esteen tunnistin takana on hyvä lisävaruste

      Autohan on lämmin koska siinä on elektronisesti ohjattu veden lämpötilasäätö. Todennäköisesti termostaatin sijasta siinä on lämpötila anturi ja sähköinen säätöventtiili. Ja elektroniikassa on PI-säätöohjelma. Olisko näin hieno peli ? Tällaista en ole huomannut missään muussa autossa. Se pitää veden lämpötilaa jopa 105 C:ssa jos on tarvis sekä avaa venttiiliä ennakkoon ikäänkuin enemmän jos on kova kuormitus päällä.

      Ja kaikkein parasta on Easytronic. Halpa automaatti/puoliautomaatti, jossa on automaatin lisäksi mukavia lisätoimintoja kuten:
      - manuaalitoiminto
      - sport toiminto
      - talviasento (startit joko 1:llä tai 2:lla tilanteesta riippuen
      - "vapaakytkin" eli pienellä nykäisyllä vaihde vapaalle ja auto rullaamaan esim alamäissä
      - pienempi bensan kulutus kuin muissa

      Pahinta on rengasmelu ja melu yleensä. Ovissa ei ole tuplatiivisteitä kuten Vectrassa. Myös sisällä on paljon kovia suoria muovipintoja eikä kovin paljon pehmeitä kangasmateriaaleja .. ei vaimenna melua.

      • AstraMan

        on tarttunut tuohon Länsiauton ns.Formulapakettiin,johon saa kolmen vuoden huoltosopimuksen,metallivärin ja"pisnespaketin" ilmatteeksi..ja hinta 21000e toimituskulut 600e.Mulla pari päivää vielä,niin alkaisi autokuume helpottamaan...


      • ISOJIII
        AstraMan kirjoitti:

        on tarttunut tuohon Länsiauton ns.Formulapakettiin,johon saa kolmen vuoden huoltosopimuksen,metallivärin ja"pisnespaketin" ilmatteeksi..ja hinta 21000e toimituskulut 600e.Mulla pari päivää vielä,niin alkaisi autokuume helpottamaan...

        ens viikolla saan. jännää.


      • Toimiiko kyseinen aski,nykiikö? miettiikö lähdöissä, entä kulutus ja kestävyys km?
        En ole käynyt moista vielä ajamassa joten kokemukset kiinnostaa.


      • mutta toimiiko sitten kun 2...
        sr.v kirjoitti:

        Toimiiko kyseinen aski,nykiikö? miettiikö lähdöissä, entä kulutus ja kestävyys km?
        En ole käynyt moista vielä ajamassa joten kokemukset kiinnostaa.

        Mutta nyt on vasta ajettu 25 tkm. Joskus miettii sekunnin kun laittaa pakin päälle, muuten ei. Voi olla että on tehty tarkoituksella - vikaise taakse vielä kerran ?

        Ajossa automaatin vaihdot kyllä huomaa, mutta se on samanlainen nykäisy kuin käsivaihteisella. Helposti oppii sellaisen ajotyylin että ei kannata hirveästi vedätellä vaihtohetkellä.

        Manuaaliasennossa vaihtaa alaspäin automaattisesti esim. pysähdyttäessä eli käsin tarvii vain vaihtaa ylöspäin. Sport asennossa avaa Twintronicin läpän jolloin saa bensaa reippaammin molemmille venttiileille ja auto kiihtyy ripeästi n. 2 l tahtiin.

        Easytronicissa saattaa olla pitemmät vaihteiden välitykset, koska ainakin mulla kone käy vain 2300 kierr kun ajelee n. 100 km/h. Eli bensaa palaa vähemmän matka-ajossa. Parhaimmillaan menee alle 5 l/100 km kun ajaa tasaista 80 km/h.

        Easytronicin talviasennossa lähtee normaalisti kakkosella ja sutii liukkailla vähemmän.

        Kyllä automaatilla on todella mukava ajella ja en enää palaa pelkkään manuaaliin. Oli sitten Easytronic tai muu automaatti. Mulla esim. nyt 25 tkm jälkeen ei ole moottori sammunut kertaakaan risteyksissä, ylämäissä, kylmänä tai lämpimänä. Olen sen verran surkea kusti että mulle kelpaa mainiosti että automaatti hoitaa nää hommat.


    • kalkkiviivoilla...

      Nyt on sitten kaupat tehty ja yksi uusi Astra saanut uuden kodin...Tästä alkaa sitten se iän ikuisen pitkä odotus mutta olen aivan varma että kärsivällisyys palkitaan...
      Tulihan autosta aikast kallis lsävarusteiden kera mutta kun kerran ostetaan niin ostetaan sitten kerralla kunnolla..=)
      Erityiskiitos kuuluu ehdottomasti myyjälle joka hoiti hommansa paremmin kuin hyvin!!!
      Ja kiitos kaikille kirjoittaneille..Teistä oli todella apua...KIITOS!!!
      Hyvää kesän odotusta...

      • Astra sport

        Odotukseen en auton valintaan. Itselläni on laskettu aika viiden viikon päästä ;)


      • -Pienokainen
        Astra sport kirjoitti:

        Odotukseen en auton valintaan. Itselläni on laskettu aika viiden viikon päästä ;)

        on terve ja pääsee hyvään kotiin, merkillä ei niin väliä.


      • oppa
        -Pienokainen kirjoitti:

        on terve ja pääsee hyvään kotiin, merkillä ei niin väliä.

        37000km takana 1.6 twinport 5-ovinen. Pelaa loistavasti!


      • vai oliko sittenkin
        oppa kirjoitti:

        37000km takana 1.6 twinport 5-ovinen. Pelaa loistavasti!

        Missä kohtaa tehtiin 1. määräaikaishuolto ? Mulla on huomenna Länsi-Autossa, aj. 25 tkm.


      • AstraMan
        vai oliko sittenkin kirjoitti:

        Missä kohtaa tehtiin 1. määräaikaishuolto ? Mulla on huomenna Länsi-Autossa, aj. 25 tkm.

        2006 malleissa tehdään 1v/30 tkm.Mun Astra on toiminut LOISTAVASTI tähän mennessä,onhan sillä ajettu jo 172km...heh heh!Tuo graaffinen näyttö ajotietokoneen kanssa on siisti paketti ja kun siinä on vielä elektroninen ilmastointi niin kyllä kelpaa körötellä...


      • ja vähän ajettu
        AstraMan kirjoitti:

        2006 malleissa tehdään 1v/30 tkm.Mun Astra on toiminut LOISTAVASTI tähän mennessä,onhan sillä ajettu jo 172km...heh heh!Tuo graaffinen näyttö ajotietokoneen kanssa on siisti paketti ja kun siinä on vielä elektroninen ilmastointi niin kyllä kelpaa körötellä...

        menopeli. Hyvin on pelannut mullakin oli siis määräaikaishuollossa tänään. Tiedähäntä tekivätkö mitään muuta kun vaihtoivat öljyt ja suodattimet sekä hiukka rasvaa saranoihin jotta huomataan. Eikä näihin uusiin autoihin vissiin kovin paljon tartte tehräkkään. Sen kun ajelee !


      • satat
        ja vähän ajettu kirjoitti:

        menopeli. Hyvin on pelannut mullakin oli siis määräaikaishuollossa tänään. Tiedähäntä tekivätkö mitään muuta kun vaihtoivat öljyt ja suodattimet sekä hiukka rasvaa saranoihin jotta huomataan. Eikä näihin uusiin autoihin vissiin kovin paljon tartte tehräkkään. Sen kun ajelee !

        Eipä muuta kuin suodattimet ja öljyt
        ja tietysti alusta on hyvä katsoa, ettei ole nivelien kumit rikki,
        ettei vaihteisto vuoda oljyä.

        Sinulla oli hyvä huolto, jos ovensaranatkin rasvasivat,
        vai rasvasivatko vain saranat suihkeella päältä, kuten minullakin aina.


      • AstraMan
        AstraMan kirjoitti:

        2006 malleissa tehdään 1v/30 tkm.Mun Astra on toiminut LOISTAVASTI tähän mennessä,onhan sillä ajettu jo 172km...heh heh!Tuo graaffinen näyttö ajotietokoneen kanssa on siisti paketti ja kun siinä on vielä elektroninen ilmastointi niin kyllä kelpaa körötellä...

        vähän yli 3tkm ajettu..eikä vikoja paitsi kaksi kertaa oli alussa pitkähkö käynnistys kun auto seisoi vähän aikaa,pitkän ajon jälkeen..nyt niitäkään ei ole ollut.Aurauskulmat on hiukan pielessä,ne menen kyllä säätämään ja nuo ensiasennus renkaat eivät ole parhaat mahdolliset(Bridgestone Turanza?)..vetelee ohjausta urissa aika lailla..Palaillaan asiaan!


      • Kalkkiv...
        AstraMan kirjoitti:

        vähän yli 3tkm ajettu..eikä vikoja paitsi kaksi kertaa oli alussa pitkähkö käynnistys kun auto seisoi vähän aikaa,pitkän ajon jälkeen..nyt niitäkään ei ole ollut.Aurauskulmat on hiukan pielessä,ne menen kyllä säätämään ja nuo ensiasennus renkaat eivät ole parhaat mahdolliset(Bridgestone Turanza?)..vetelee ohjausta urissa aika lailla..Palaillaan asiaan!

        Minkä kokoiset pallot sulla on alla???
        Meille on tulossa 17 tuumaset rengaskooltaan 225/45...
        Runsas kuukausi arvioituun aikaan...Kiusallista odottamista...=)
        Kevätpäiviä kaikille!!!


      • AstraMan
        Kalkkiv... kirjoitti:

        Minkä kokoiset pallot sulla on alla???
        Meille on tulossa 17 tuumaset rengaskooltaan 225/45...
        Runsas kuukausi arvioituun aikaan...Kiusallista odottamista...=)
        Kevätpäiviä kaikille!!!

        Ne on 205/55/16,jotka lyövät uusiin astroihin vakiona alle ja täytyy sanoa,että urissa vetelee aikas mukavasti.Tien kunto ratkaisee paljon ajomukavuuden,kun ajelee vaikkapa uudella asfaltilla,niin kyllä meno maittaa...


      • Kalkkivii...

        Voi kiesus tätä odotuksen tuskaa...
        Tässähän meinaa pelihousutkin tuhoutua aivan atomeiksi...
        Noh..toivotaan että tässäkin tapauksessa hyvää kannattaa hiukan odottaakin..??


      • onko helpottanut jo
        Kalkkivii... kirjoitti:

        Voi kiesus tätä odotuksen tuskaa...
        Tässähän meinaa pelihousutkin tuhoutua aivan atomeiksi...
        Noh..toivotaan että tässäkin tapauksessa hyvää kannattaa hiukan odottaakin..??

        Kiinostaisi kovasti kuulla kaverin ja myös tänne palstalle kirjoittaneiden jatkokokemuksia uudesta pelistä. Ovat ilmeisesti testailemassa Opeleitaan kun ei ole palstalla näkynyt vai onko mahdollisesti siirrytty toisille palstoille? :)

        Itselläni on vm.-97 Astra 1.6 16v (F-malli) caravan ja kiinnostaisi kovasti uusi wagonmalli Opeli "tietenki" ;)


      • Ketjun aloittaja...
        onko helpottanut jo kirjoitti:

        Kiinostaisi kovasti kuulla kaverin ja myös tänne palstalle kirjoittaneiden jatkokokemuksia uudesta pelistä. Ovat ilmeisesti testailemassa Opeleitaan kun ei ole palstalla näkynyt vai onko mahdollisesti siirrytty toisille palstoille? :)

        Itselläni on vm.-97 Astra 1.6 16v (F-malli) caravan ja kiinnostaisi kovasti uusi wagonmalli Opeli "tietenki" ;)

        Joo eipä ole tullut paljoa palstoilla käytyä johtuen pirunmoisesta työrupeamasta ja vapaa-aika on mennyt todellakin testailuun ja hinkkaukseen.
        Autoon ollaan oltu todella tyytyväisiä vaikkakaan tämä 1.6 kone ei todellakaan ole mikään raketti.Mutta mihinkäs meillä niin kiire että tarvittis 1000 ja 100 painella.=)
        Kilometrejä takana n.2500 ja kaikki toimii.
        Kulutus on 7-7.5 paikkeilla kaupunki/maantieajolla.
        Alussa pientä "natinaa" kuskin ja hanttarin lukuvalo/kattoluukkunappuloiden paneelista mutta sekin hävisi ajan myötä.
        Emäntä meillä enimmät ajot autolla ajaa ja on ollut enemmän kuin tyytyväinen uuteen autoon.
        Vaihteet ovat kuulemma olleet jäykät mutta eiköhän nekin löysty jahka hiukan kuluvat?
        Ainoa huomautuksen arvoinen asia on että myyjä ei ollut ihan kaikista lisävarusteista aivan perillä.Pientä tietämättömyyttä mutta oli nuori myyjä ja hoiti homman muuten erinomaisesti joten hatunnosto myyjälle!!=)
        Ainakin tämänhetkisten kokemusten perusteella voin omasta puolestani suositella ko. autoa uutta hakevalle.Tilat ovat todella hyvät meidän 4 henkiselle perheelle ja kyllä tuo 1.6:kin vie ihan riittävän hyvin ainakin meidät A:sta ----> B:hen.
        Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja miten tekniikka kestää.Lisävarusteissa kun ei säästelty joten aika näyttää kui äijän käy.?=)


      • ostan käytetyn
        Ketjun aloittaja... kirjoitti:

        Joo eipä ole tullut paljoa palstoilla käytyä johtuen pirunmoisesta työrupeamasta ja vapaa-aika on mennyt todellakin testailuun ja hinkkaukseen.
        Autoon ollaan oltu todella tyytyväisiä vaikkakaan tämä 1.6 kone ei todellakaan ole mikään raketti.Mutta mihinkäs meillä niin kiire että tarvittis 1000 ja 100 painella.=)
        Kilometrejä takana n.2500 ja kaikki toimii.
        Kulutus on 7-7.5 paikkeilla kaupunki/maantieajolla.
        Alussa pientä "natinaa" kuskin ja hanttarin lukuvalo/kattoluukkunappuloiden paneelista mutta sekin hävisi ajan myötä.
        Emäntä meillä enimmät ajot autolla ajaa ja on ollut enemmän kuin tyytyväinen uuteen autoon.
        Vaihteet ovat kuulemma olleet jäykät mutta eiköhän nekin löysty jahka hiukan kuluvat?
        Ainoa huomautuksen arvoinen asia on että myyjä ei ollut ihan kaikista lisävarusteista aivan perillä.Pientä tietämättömyyttä mutta oli nuori myyjä ja hoiti homman muuten erinomaisesti joten hatunnosto myyjälle!!=)
        Ainakin tämänhetkisten kokemusten perusteella voin omasta puolestani suositella ko. autoa uutta hakevalle.Tilat ovat todella hyvät meidän 4 henkiselle perheelle ja kyllä tuo 1.6:kin vie ihan riittävän hyvin ainakin meidät A:sta ----> B:hen.
        Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja miten tekniikka kestää.Lisävarusteissa kun ei säästelty joten aika näyttää kui äijän käy.?=)

        No mites äijän kävi,?=) onko astra velä ja onko pelannut hyvin?


    • uusi n opelisti

      Hiljaseksi on vetänyt, olis ollut tosiaan kiva tietää auton myöhemmät vaiheet ja korjaushistoria.

    • minä myös uteliaana kelasin tekstit loppuun.Ens lauantaina haen elämäni ekan ooppelin ja jännä pissa housussa oottelen onko kuin rikki aina?tuntuu että harva kehuu ooppelia mutta paljon niitä näkee maantiellä tulevan vastaan..

    • Hastraali

      Koeteltua perustekniikkaa tiettyä kulmikkuutta ajossa toisinaan jos syvempiä uria tiessä.rengasmelu ja tietyn alueen laiskuus ainakin 1.6 eco tekki.
      pieniä vikoja havainnut 70tkm taulussa.
      mitenkään paljoa havainnut pelti pystyssä olevia astroja vielä näkyvän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe