Välkkyvä valo silmäkulmassa

Korkea verenpaine

Silloin tällöin tulee sähköisesti sykkivä herneen kokoinen alue vasemman silmän vasempaan kulmaan (ei liiku ja aina sama kohta). Mieluusti kuulisin, jos jollain muulla on ollut samanlaista.

En tarkoita tällä niitä silmän pinnalla "leijailevia" tähtiä.

Yhdistäisittekö tämän verenpaineeseen?

12

8364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mewwy

      Mulla tulee aina välillä näkökenttään juuri tuollainen outo väreilevä alue ehkä hieman sahalaitainen, yleensä vasempaan silmään. Se alkaa aivan pienestä laikusta ja pikkuhiljaa kasvaa aika isoksi jolloin en oikein näe kunnolla mitään. Ohi tämä menee yleensä n. 20-30 minuutissa. Ja migreenistä ei ole kyse koska tähän ei liity minkäänmoista päänsärkyä. Ekan kerran tällanen tuli 2 vuotta sitten.

      • leijonana

        Samanlainen vaiva minullakin . Itse olen sen ajatellut olevan migreeniä vaikka ei särkyä olekkaan koska sen " sokea piste " -vaiheen jälkeen minulla näkyy selvät sahalaitakuviot siinä vaiheessa kun se siirtyy silmänurkkiin . Kesto minulla kans noin 20-30 min.


      • mewwy
        leijonana kirjoitti:

        Samanlainen vaiva minullakin . Itse olen sen ajatellut olevan migreeniä vaikka ei särkyä olekkaan koska sen " sokea piste " -vaiheen jälkeen minulla näkyy selvät sahalaitakuviot siinä vaiheessa kun se siirtyy silmänurkkiin . Kesto minulla kans noin 20-30 min.

        että se onkin jonkinasteista migreeniä. en ole hirveästi perehtynyt asiaan joten ajattelin että siihen liittyy aina päänsärkyä. tiedä sitten :)

        mutta ylipäänsä kiva kuulla että en ole ainoa, ja tosiaan ne on selviä sellaisia sahalaitoja mitkä siinä silmässä väreilee ehkä vähän liilansävyisiä. aikaisemmin ajattelin että tää vaiva johtuu silmien väsymisestä esim. pitkään tietokoneruutua tuijotettua (tullut välillä koulussa), mutta sain kyllä tuon oireen vähän aikaa sitten taas kerran vaikka olin hyvin nukkunut ja kaikkea enkä ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä.


    • mewwy

      Mua rupes kiinnostamaan tuo migreeni, ja kävin www.migreeni.com sivuilla.

      Kohtauksen toinen vaihe:

      "Useimmiten tuntia ennen kohtausta, mutta joskus vasta varsinaisen päänsäryn aikana, noin viidesosa migreenipotilaista kuvaa "auraksi" kutsutun oireiston. Tyypillisimmillään se on näköhäiriö, jossa esiintyy välkkyviä valoja, värejä tai sahalaitakuvioita sekä puutoksia näkökentässä. Se voi esiintyä myös puutumisen tai pistelyn tunteena kasvoilla, vartalolla ja raajoissa, sanojen sekoamisena ja löytämisvaikeutena, puhekyvyttömyytenä tai pahimmillaan jopa himenevänä toispuolihalvauksena. Sen kesto on puolesta tunnista tuntiin, harvoin pidempään. Kohtauksen aikana aivorungon alueelta lähtevä kolmoishermo, joka toimii sekä pään että kasvojen alueen tuntohermona ja aivojen alueen verenkierron säätelijänä, aktivoituu ja lähettää pitkin aivokuorta aaltomaisesti etenevän häiriön. Tämä häiriöaalto aiheuttaa nuo kuvatut puutosoireet. Myös verenkierto aivokuorella alenee, mutta ilmeisesti seurauksena tästä aivojen toiminnan lamasta. Tämä vaihe voi olla varsin kiusallinenkin ja joidenkin mielestä heidän migreenikohtauksensa pahin vaihe."

      Ja lukekaas tää:

      " Vain yksi potilas viidestä kokee migreenikohtauksen toisen vaiheen, auran. Tämä vaihe voi toisinaan esiintyä ilman päänsärkyäkin. Sen esiintymisen mukaan migreeni jaetaan kahteen päätyyppiin; aurattomaan ja auralliseen migreeniin."
         
      Että silleen =) tuli vähän selvennöstä tuohonkin. Taitaa olla migreeni kyseessä. Mahdollisesti.

      • Aloittaja

        En muista, että minulla olisi tuolloin ikinä särkenyt päätä, olen siis mies. En tosin ole kiinnittänyt huomiota alkaako sen jälkeen särkemään päätä. Siskollani on kyllä paha migreeni silloin tällöin.
        Mutta tuo oli tosi hyvä tietopaketti. Tätähän voisi tutkia enemmänkin.
        Mistähän tuo johtuu?


      • mewwy
        Aloittaja kirjoitti:

        En muista, että minulla olisi tuolloin ikinä särkenyt päätä, olen siis mies. En tosin ole kiinnittänyt huomiota alkaako sen jälkeen särkemään päätä. Siskollani on kyllä paha migreeni silloin tällöin.
        Mutta tuo oli tosi hyvä tietopaketti. Tätähän voisi tutkia enemmänkin.
        Mistähän tuo johtuu?

        mutta jos haluat varmuuden niin kannattaa käydä aivojen magneettikuvauksessa, sillä ainakin selviää onko siellä jotain poikkeavaa.

        lueskelin eilen vielä lisää tuosta migreenistä ja sitä tosiaan on päänsäryttömänäkin versiona, eli tulee vain noita näköhäiriöitä ja ehkä sen lisäksi huono olo jne. mullakaan ei siis ole koskaan särkenyt varsinaisesti päätä ton häiriön jälkeen.

        migreeni on periytyvää ja mun tapauksessa se on hyvin todennäköinen selitys, koska isoäidilläni ja siskollani on se.


      • leijonana
        mewwy kirjoitti:

        mutta jos haluat varmuuden niin kannattaa käydä aivojen magneettikuvauksessa, sillä ainakin selviää onko siellä jotain poikkeavaa.

        lueskelin eilen vielä lisää tuosta migreenistä ja sitä tosiaan on päänsäryttömänäkin versiona, eli tulee vain noita näköhäiriöitä ja ehkä sen lisäksi huono olo jne. mullakaan ei siis ole koskaan särkenyt varsinaisesti päätä ton häiriön jälkeen.

        migreeni on periytyvää ja mun tapauksessa se on hyvin todennäköinen selitys, koska isoäidilläni ja siskollani on se.

        Minulla se ei tietääkseni ole periytyvää mutta n. 12 v. sitten kaaduin jäätiköllä suoraan päälleni . Menin hetkeksi tajuttomaksi ja sain aivotärähdyksen . Sen jälkeen alkoi olla näitä kohtauksia . Olen ajatellut että johtuisi siitä .


      • migreenistä ...

        vaikuttaa enemmänkin verenkiertohäiriöltä . Migreeniin kuuluu aina todella kova päänsärky ... joka siis on melkoinen .


      • karbidi
        migreenistä ... kirjoitti:

        vaikuttaa enemmänkin verenkiertohäiriöltä . Migreeniin kuuluu aina todella kova päänsärky ... joka siis on melkoinen .

        Kymysys on nimenomaan migreenistä, vaikka ainoana oireena on em. laajeneva sahalaitakuvio ilman mitään muita oireita. Olen nimittäin antanut lääkäreiden sen itselleni kertoa siitä heiltä kysyttyäni. Harmiton vaiva, kun kerran muita oireita ei ole!


      • keinale
        mewwy kirjoitti:

        mutta jos haluat varmuuden niin kannattaa käydä aivojen magneettikuvauksessa, sillä ainakin selviää onko siellä jotain poikkeavaa.

        lueskelin eilen vielä lisää tuosta migreenistä ja sitä tosiaan on päänsäryttömänäkin versiona, eli tulee vain noita näköhäiriöitä ja ehkä sen lisäksi huono olo jne. mullakaan ei siis ole koskaan särkenyt varsinaisesti päätä ton häiriön jälkeen.

        migreeni on periytyvää ja mun tapauksessa se on hyvin todennäköinen selitys, koska isoäidilläni ja siskollani on se.

        Mulla on ollut kerran näkökentässä sahalaitainen, värähtelevä ympyrä. Seuraavana päivänä oli ikäänkuin toisen silmän näkökentässä sahalaitainen kaari. Molemmat hävisivät noin kymmenessä minuutissa. Aikaisemmin tällaista ei ole ollut. Mulla ei ole eikä ole ollut koskaan migreeniä. Olen jo 59-vuotias, liittyneekö ikään. Pari vuotta sitten kävin silmälääkärillä, mutta silloin ei näitä kuvioita vielä ollut esiintynyt.


    • kille1101

      Sahaterät silmäkulmassa minulla johtuivat nestevajauksesta. Opin hoitamaan vaivan pois juomalla 2...3 lasillista vettä ja sen jälkeen olemalla sängyssä tai muuten paikallaan 10...15 min. Hellepäivinä pitää juoda nestettä riittävästi. Ei tällaista ollut nuorempana. Vaivat alkoivat 50-kymppisenä

    • primaspan100

      Minulla oli sahalaitakuvioita silmissä kolmisen vuotta, mutta kun sain sydäninfarktin 46-vuotiaana, niin sahalaitakuviot hävisivät kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe