AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

pohjan hitsaus

11 Vastausta 1 986 Lukukertaa
onko pohjan hitsauksesta mielipiteitä tai paremminkin mihin asentoon auton kannattaa yrittää saada jotta työ kävisi helpoimmin.Itse ajattelin parhaaksi sellaista reilua kulmaa n.45 asteista.Mutta mitenhän tukisi, että ei pyörähdä yli?Onkohan kukaan yrittänyt tällaista?

vanhaa ladaa

ni kallistettiin auto vaan kyljelleen, kaks kaverii oli "ottamassa vastaan" ja ku auto lähti kaatuu kyljelleen ni laittovat pari rengasta (vanteella ja täynnä ilmaa) maan ja katon väliin kallistus noin 70 astetta, ja autoon ei jäänyt mitään jälkiä "väärinkäytöstä".

Eikös

tehä koripukit?Auton saa pyörimään vaikka ympäriasti eikä tarvii miettii seurauksia....

no ei

Saattaa siinä akkuhapot,nesteet,öljyt ja bensat mennä hukkaan :) Tietty jos tyhjentää kaikki säiliöt ensin,niin sitte voi pyörittää......
Kannattaisi toki työn kannalta mutta, harvoin toteutettavaksi työksi vaatii liikaa vaivaa, materiaaleja ja asiantuntemusta.

Jos itse hitsaaminen ja maalaus /ruostekäsittelykin pitää opetella että saa auton kuukaudessa katsastuskuntoon niin on vähän liikaa vaadittu että tekisi kääntölaitteen, eli "grillin" itse sitä varten. Ostoon taas ei työttömällä ole varaa. Eikä monella vähänkään pienempää palkkaa nauttivalla sen koommin.

Eli, miten on? Lisää vinkkejä tarvitaan.

1. Kärsivätkö ne maata vasten vinossa olevat renkaat/vanteet toimenpiteestä?

(En tiedä mutta arvaan että ei kärsi, muuten toimenpiteestä varoitettaisiin joka paikassa niin että kaikki tietäisivät ettei niin pidä tehdä. Ajavathan jotkut näytösmielessä kahdella renkaallakin, jolloin alustan tekniikkaan, renkaisiin ja vanteisiin kohdistuu vastaava, ellei kovempikin rasitus.

2. Voiko auton kallistaa kumpaan suuntaan tahansa? Mitä litkuja vuotaa (jos vuotaa) kun kallistaa liikaa? Mikä on liikaa? Suositeltava kallistuskulma?

auto nosturille

autopukille tai ylös auto muuten,paras varmasti ois hitsata kuin laittas auton katolleen.puhtaaksihan hitsattavat pellit pitää reilusti saada, migillä hitsaa mistä asennosta vain, auton hitsauksessa tarvittavan laadun.
? Laadunhan pitää olla hyvä myös autoa hitsatessa joten en ymmärrä kommenttia.

Reikiä ei saa jäädä ja hitsatun kohdan pitää olla yhtä vahva kuin sama kohta alkuperäisenä.
Onko vaaraa että nesteitä valuu maahan jos kallistaa 45 astetta?

Voiko maata vasten vinossa olevat renkaat tai niiden tekniikka jotenkin muuten vaurioitua sen takia et auto on jonkin aikaa vinossa kahden renkaan varassa?

Ajattelin hommata jonkin projekti auton ja hitsata pohjan itse kuntoon ja tehdä vähän puhdistusta ja ruostesuojausta samalla.

En ole mikään kokenut autojen kanssa värkkääjä mutta tarkoitus olisi tulla keskiverto DIY mieheksi tälläkin saralla.
Puikko- ja MIG hitsausvehkeet löytyy jo valmiiksi.

Projekti tulis olemaan joko 90-alkupuoliskon toyota, honda tai vastaava, missä tekniikka olis hyvässä kunnossa mutta pellit /pakoputki ruosteessa ja puhki.
Miten se nosto onnistuisi helpoiten yhdeltä henkilöltä? Autotallissa olis tilaa ihan kivasti.

Ajattelin että kiinnittäisin sen puolen vanteisiin mikä nostetaan, köydet tai ketjut joilla estäisin sen ettei kaadu liikaa, eli kyljelleen ja mahdollisesti katolleen kun nostaa.
Köydet vetäisin nostettavan puoleisen seinän taakse (seinässä liukuovi) niin että ei tarvitse pelätä niiden pettävän.

Kuvittelin että itse nosto onnistuisi pikkuisen kerrallaan ihan tunkilla, niin että laittaisin aina vain korkeampia tukia alle ja sitten tunkkaisin lisää...

Köyhänä ei ole varaa viedä hitsattavaksi ammattilaisille, sitäpaitsi tekemisen ja oppimisen ilo on kans yks pointti.
Haluan oppia jossain vaiheessa elämää ns. "automieheksi" kun nyt oon vielä aika käsi näissä hommissa.

Oon kuullut että kaikkia kohtia pohjassa ei saa hitsata. Mutta mites on sitten niiden ruostumisen kanssa, ruostuuko sellaiset kohdat läpi puhki tai niin että auto ei menisi katsastuksesta sen takia läpi?

Jos ruostuu niin eikö se silloin tarkoittaisi sitä että auto on korjauskelvoton? Käykö niin koskaan?

Tiedän hitsatun kiellettyjäkin kohtia ja silti meni katsastuksesta läpi. Katsastaja kysyi vaan et "onks tätä hitsattu?"
Hitsaaja oli ihan hitsaaja ammatiltaan ja teki sen ilmeisesti niin hyvin ettei katsastaja ollut varma. :D

Mietin myös sitä että voisiko samaa yrittää tehdä itse perässä? Ollaanko niiden kanssa miten tarkkoja?
Niin, miten on? Kiinnostaa muakin. Vastaava projekti oottelis...
Esson baaristako kuulit, ettei jotain kohtaa auton pohjasta saa hitsata? Käyppä kyselemässä lisää, niin tiedetään asiasta enemmän. Jos pohja on pahoin ruostunut ja joudutaan poistamaan paljon mädäntynyttä peltiä, tulisi kori kiinnittää ns. hitsauspukkiin. Tällöin varmistetaan korin pysyminen lähes tehtaan mitoissa. Jos koria ei ole tuettu asiallisesti, niin hitsaus aiheuttaa koriin muodonmuutoksia mitoituksen myös muuttuessa.
Ahaa, tuo korin muodossaan pysyminen on hyvä pointti. Eli se on siis ensimmäinen asia mikä oikeasti lähes pakottaa käyttämään "grilliä" joissain tilanteissa auton kallistamisen sijasta.
Grillin rakennus vain on mahdotonta omalla kohdallani (aikataulu+rahatilanne+osaaminen) joten kallistus on ainoa keino.

Eikä oman auton pienet ruostevauriot vaadi niin mittavia leikkauslistoja (oli pakko käyttää tuota termiä ;) ) etteikö auto pysyisi muodossaan ilmankin.

Se "ei saa hitsata" kommentti taas viittasi siihen että katsastusmies on joskus sanonut että jokin osa "pitää vaihtaa, ei saa hitsata". Niistä tapauksista löytyy esimerkkejä hakemalla.

https://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=%22pit%C3%A4%C3%A4+vaihtaa,+ei+saa+hitsata%22&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Tai sama pikalinkkinä (toimii kuukauden jos sitä ei klikata).
http://dy.fi/qcp

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta