Keinuva huimaus

maikki78

Olin laivalla puolitoista viikkoa sitten ja siitä reissusta saakka on ollut keinuva tunne kun kävelisi laivalla edelleen, välillä keinuttaa enemmän ja välillä vähemmän. Pitkällään on suht hyvä olla ja jos esim. seuraa televisiota niin sitä huimausta ei niin huomaa. Onko muilla kokemuksia tällaisesta ja löytyikö mitään syytä?
Olen käynyt kolmasti jo lääkärissä kun huimaus tuntuu vaikuttavan koko muuhun elämään... Yhdeksi syyksi sain että korvassa voi olla painetta ja lääkkeet siihen mutta niistä ei ole ollut mitään apua. Kävin myös yksityisellä korvalääkärillä eikä hän osannut selittää mistä johtuu, arveli tasapainoelimen olevan jotenkin sekaisin ja hän olisi suositellut neurologille menemistä ellei tämä vaiva olisi alkanut siitä laivareissusta.
Pelottaa vaan ettei tämä jää pysyväksi vaivaksi...Kokemuksia?

125

47827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin

      ajoittain. Itse en pidä hirveästi risteilemisestä, koska mullakin mainitsemasi keinutus tuntuu aina jäävän päälle. Samoin päälle jää toisinaan hissin pysähtyessä tuleva tunne. Tätä on jatkunut jo parisenkymmentä vuotta, joten eiköhän se ihan vaaratonta ole, joskaan ei mukavaa.

    • SUSSU

      MULLA ITELLÄNI ON OLLUT 1,6V HUIMAUSTA JA SE ON KOKO AIKAISTA JA JOKA MINUUTTI. TODELLA KAMALAA. LÄÄKÄRISSÄ OON RAVANNU MUTTA EI NE MITÄÄN TEE JA OLEN KÄYNYT MYÖS YKSITYISELLÄ MUTTA EI NIIN EI.. PELKÄÄN KUOLLAKSENI ETTÄ KYSE ON JOSTAIN AIVOKASVAIMESTA!!!

      • käynyt

        yksityisellä neurologilla, apua voisit varmaan myös etsiä vaikkapa yksityisestä korvalääkäristä. Ainakaan yleislääkärit eivät ymmärrä välttämättä mitään näistä pään asioista.


      • maikki78

        Minkälaista se huimaus sinulla on ollut?keinuvaa, kaatavaa vai pyörivää?
        Tosi kurjaa että se on kestänyt niin kauan...toivottavasti saat siihen parannuksen!
        Mulla tää alkanut helpottaa vähän parin viime päivän aikana, että josko siellä tasapainoelimessä sitten on joku häikkä jääny päälle risteilystä...


    • keinuttaa minuakin

      Pahimmillaan tuo kienutus risteilyn jälkeen kestää päivän. Myöhemmin ole saanut kovien huimauskohtausten vuoksi diagnoosiksi hyvänlaatuisen asentohuimauksen.

      • Jo nelikymppinen

        Minulla on ollut tuo vaiva koko elämäni ja ensimmäinen Tukholman muistikuva on keinuttava olo... Niskajäykkyys lisää vaivaa, mutta "vika" on korvassa ja sinne johtavassa tasapainohermossa. Joku lääkäri selitti minulle, että kun on kireät lihakset, niin tasapainoelimeen menevät hermoradat häiriintyvät. Minulla epäiltiin Manieren tautia ja pikkuaivoissakin näkyin jotakin pientä, mutta lopulliseksi diagnoosiksi jäi tuo kummallinen toista korvaa ahtaampi korva ja tiukka niska.


      • Avunsaanut
        Jo nelikymppinen kirjoitti:

        Minulla on ollut tuo vaiva koko elämäni ja ensimmäinen Tukholman muistikuva on keinuttava olo... Niskajäykkyys lisää vaivaa, mutta "vika" on korvassa ja sinne johtavassa tasapainohermossa. Joku lääkäri selitti minulle, että kun on kireät lihakset, niin tasapainoelimeen menevät hermoradat häiriintyvät. Minulla epäiltiin Manieren tautia ja pikkuaivoissakin näkyin jotakin pientä, mutta lopulliseksi diagnoosiksi jäi tuo kummallinen toista korvaa ahtaampi korva ja tiukka niska.

        Jos kärsit huimauksesta, etkä ole muuten saanut apua. Varaa aika asiaan erikoistuneelta lääkäriltä Tapani Rahkolta, Tampere. Usein kyse voi olla asentohuimauksesta, johon hänen neuvoilla saa avun. Hän oli viimeinen oljenkorsi kun kaikkialla oli jo juostu ja pelasti jatkuvalta huimaukselta.


    • Saman kokenut

      Minulla kesti kuukauden samanlaiset oireet, joten kyllä ne pois lähtevät. Liittyykö päänsärkyä?

      • maikki78

        Ei ole onneksi päänsärkyä... keinuttaa vaan ja välillä pahoinvointia ja tuntuu että näössä vähän häikkää siis näkee ihan hyvin mutta ei oikein selkeästi, johtuneeko tuosta huimauksesta. Pari päivää oli jo ilman keikutusta mutta sitten se tuli takasin. alkoiko siis sinullakin huimaus laivalla olosta?


      • Pete-74
        maikki78 kirjoitti:

        Ei ole onneksi päänsärkyä... keinuttaa vaan ja välillä pahoinvointia ja tuntuu että näössä vähän häikkää siis näkee ihan hyvin mutta ei oikein selkeästi, johtuneeko tuosta huimauksesta. Pari päivää oli jo ilman keikutusta mutta sitten se tuli takasin. alkoiko siis sinullakin huimaus laivalla olosta?

        Jep Ruotsin risteilyn jälkeen. Kesti kuukauden suurin piirtein. Samat oireet mulla kuin sullakin. Sen lisäksi mulla päänsärkyä.


    • maikki78

      Lisäisin tähän vielä että kuukauden se kesti ja sitten meni vihdoin ohi.Lääkäriltä sain reseptin korvan taakse laitettavia laastareita varten,minkä pitäisi estää keinutuksen ja huimausen tulo jos vielä laivalle uskaltautuu..

      • huimaaja

        Moikka kaikille!
        Olen itse kärsinyt samaisesta vaivasta jo kolme vuotta. Ensimmäisen kerran tullessaan vaiva kesti 9 kuukautta! Elämä oli todella piinaavaa keinutuksen ja päänsäryn vuoksi. Tämän jälkeen olen saanut lyhempikestoisia oireita n.5 kertaa lentäessä, lautalla ja junassa. Vaivaan auttaa uni ja diatsepam.

        Suomessa lääkärit eivät tiedä tätä harvinaista syndroomaa Mal de Debarquement. Kun laitatte hakusanaksi googleen, löytyy paljon tekstiä enkuksi. Työkaverini löysi aihetta käsittelevän artikkelin kotilääkäri lehdestä. Siten pääsin jyvälle, mistä on kyse.

        Minulla Scopoderm-laastari auttaa lieventämään jälkioireita. Kuitenkin päänsärky, kavojen tunnottomuus ja niskojen jäykkyys voi kestää kuukausiakin, vaikka laastari olisi ollut käytössä.


      • laivalla
        huimaaja kirjoitti:

        Moikka kaikille!
        Olen itse kärsinyt samaisesta vaivasta jo kolme vuotta. Ensimmäisen kerran tullessaan vaiva kesti 9 kuukautta! Elämä oli todella piinaavaa keinutuksen ja päänsäryn vuoksi. Tämän jälkeen olen saanut lyhempikestoisia oireita n.5 kertaa lentäessä, lautalla ja junassa. Vaivaan auttaa uni ja diatsepam.

        Suomessa lääkärit eivät tiedä tätä harvinaista syndroomaa Mal de Debarquement. Kun laitatte hakusanaksi googleen, löytyy paljon tekstiä enkuksi. Työkaverini löysi aihetta käsittelevän artikkelin kotilääkäri lehdestä. Siten pääsin jyvälle, mistä on kyse.

        Minulla Scopoderm-laastari auttaa lieventämään jälkioireita. Kuitenkin päänsärky, kavojen tunnottomuus ja niskojen jäykkyys voi kestää kuukausiakin, vaikka laastari olisi ollut käytössä.

        Pakko kirjoittaa vaikka viesti ketju onkin jo aika vanha. Minuakin on tässä jo keinuttanut melkein viikon laiva matkan jälkeen ja olen tässä ihmetellyt mistä ihmeestä on kyse. Joskus istuessa oikein tuntuu, että täytyy ottaa pöydän reunasta kiinni, ettei tipu tuolilta. En tiedä miten voisin esim. mennä töihin laivamatkan jälkeen. Kun vaan keinuisin viikon verran. On todella pönttö olo.
        Onko tämä todella näin harvinaista?


      • nuspirit
        laivalla kirjoitti:

        Pakko kirjoittaa vaikka viesti ketju onkin jo aika vanha. Minuakin on tässä jo keinuttanut melkein viikon laiva matkan jälkeen ja olen tässä ihmetellyt mistä ihmeestä on kyse. Joskus istuessa oikein tuntuu, että täytyy ottaa pöydän reunasta kiinni, ettei tipu tuolilta. En tiedä miten voisin esim. mennä töihin laivamatkan jälkeen. Kun vaan keinuisin viikon verran. On todella pönttö olo.
        Onko tämä todella näin harvinaista?

        Terve vaan, vanha ketju, mutta ajankohtainen itselleni. Olin noin tasan kuukausi sitten laivalla, ja sieltä jäi päälle keinuva tunne. Varsinainen "kuin laivalla olisi" -keinutus meni ohitse parissa päivässä, mutta jäljelle jäi huimaava olo ja päänsärky, joka oli toispuolinen: ainoastaan oikean korvan yläpuolella tuntui särkevän. Lisäksi alaleuan oikealla puolella olevaa takahammasta kiristi.

        YTHS:n kautta ensiapuun, jossa otettiin perusverenkuva (oli normaali) ja neurologi testasi. Ei löytynyt mitään ja passitti kotiin. Parin viikon kuluttua kävin hammaslääkärillä, joka löysi ientulehduksen takahampaasta. Sen lääkärikäynnin jälkeen ei pää enää särkenyt hetkeen, joten ehdin jo kuvitella sen johtuvan hampaasta, mutta takaisin se tuli.

        Tämän jälkeen kävin yksityisellä neurologilla joka testasi myös ja totesi, että johtuu luultavasti selästä/niskasta. Antoi siitä huolimatta ajan magneettiin, jonne olen menossa tässä noin viikon kuluttua.

        Tilanne on kehittynyt sillä tavalla, että jatkuva huimauson hävinnyt. Minulla oli jopa muutama kerta kokonainen päivä siten, ettei tuntunut huimaavan lainkaan. Nyt huimaus tuntuu enemmän päivästä ja tilanteesta riippuvalta ja aikaa laivareissusta on kulunut kuukausi. Lisäksi oikeaan silmään on ilmestynyt liuta lasiaissamentumia. Sellaisia rihmoja, jotka seilaa pitkin näkökenttää ja erottuvat parhaiten vaaleeta/kirkasta taustaa vasten (esim sinitaivasta katsellessa). Ne ovat ärsyttäviä ja häiritseviä. Varsinkin, kun pitäisi tuijottaa pientä tekstiä monitorilla.

        Itseni on vaikea uskoa, että laivareissu näin sekottaisi pään, koska olin kuitenkin kuukautta aiemmin tätä reisua myös laivalla, eikä silloin maihin tullessa huimannut tai keinuttanut.

        Saa nähdä mitä sieltä pään sisästä magneetissa löytyy...


    • Kokemuksen syvällä rintaään...

      Kyllä on aina keinuttanut enemmän tai vähemmän laivareissun jälkeen. Eka laivareissun jälkeen kesti tosiaan keinutus n. viikon. Todella ärsyttävää!
      Aiemmin en ole saanut lentomatkoista vastaavia oireita, mutta nyt sain, kun lento oli pitempi, kuin aiemmat 2 tuntiset lennot. Koneessa meni kerralla 8-9 tuntia.
      Tuntuu, että tämä keinuminen on vielä kamalampaa, kuin laivasta saatu. Välillä tulee pahoinvointia ja keinuminen tuntuu eniten paikoillaan ollessa ja kävellessä. Yöllä nukkuessa ei keinuta.
      Ei tässä oikeen mitään voi. Odottelen, että menee ohi. Toivottavasti menee...

      • ammuu-uu

        Keinuttaa täälläkin, paniikki alkoi jo tulla kun maihin on saavuttu sunnuntaina mutta keinutus ei ala helpottaa (nyt on keskiviikko). Töihin olen menossa pahoinvointilääkkeen ja särkylääkkeen avulla. Itsekin epäilin että olisiko kireillä lihaksilla myös tekemistä asian kanssa. Siksi särkylääke. Jospa tää tästä menis ohi, yritän elää niin normaalisti kuin mahdollista.

        Paljon olen minäkin laivalla reissannut, ja kerran on keinuttanut päivän maihin tulon jälkeen, ensimmäinen kerta kun tää jää päälle...


      • Oiskun junassa kävelis...
        ammuu-uu kirjoitti:

        Keinuttaa täälläkin, paniikki alkoi jo tulla kun maihin on saavuttu sunnuntaina mutta keinutus ei ala helpottaa (nyt on keskiviikko). Töihin olen menossa pahoinvointilääkkeen ja särkylääkkeen avulla. Itsekin epäilin että olisiko kireillä lihaksilla myös tekemistä asian kanssa. Siksi särkylääke. Jospa tää tästä menis ohi, yritän elää niin normaalisti kuin mahdollista.

        Paljon olen minäkin laivalla reissannut, ja kerran on keinuttanut päivän maihin tulon jälkeen, ensimmäinen kerta kun tää jää päälle...

        Joo oltiin Serenadella viimeviikonloppuna ja mentiin junalla Helsinkiin.Uskosin et juna pisti meikäpojan pään pyörälle , eli lattialla kotosalla nyt kun kävelee ,niin ois sama kun junassa kävelis sen ajaessa. Inhottava tunne , mut jos metässä kävelee jatekee jotain niin ei tunnu , enemmänkin tasaisilla pinnoilla kävely heiluttaa...Eikun paranemisia.


      • ammuu-uu
        Oiskun junassa kävelis... kirjoitti:

        Joo oltiin Serenadella viimeviikonloppuna ja mentiin junalla Helsinkiin.Uskosin et juna pisti meikäpojan pään pyörälle , eli lattialla kotosalla nyt kun kävelee ,niin ois sama kun junassa kävelis sen ajaessa. Inhottava tunne , mut jos metässä kävelee jatekee jotain niin ei tunnu , enemmänkin tasaisilla pinnoilla kävely heiluttaa...Eikun paranemisia.

        Kyllä tää nyt jo alkaa helpottaa, jos töissä on kiire ja väsyttää, joutuu tarttumaan pöydän laidasta kiinni :) mutta suurimmaksi osaksi tunne alkaa mennä ohi. Oon nukkunu ihan suosiolla päiväunia yms. näyttäs auttavan asiaa. Jospa se helpottaisi sinullakin!

        Hyvää juhannusta!


      • Kokemusta on
        ammuu-uu kirjoitti:

        Kyllä tää nyt jo alkaa helpottaa, jos töissä on kiire ja väsyttää, joutuu tarttumaan pöydän laidasta kiinni :) mutta suurimmaksi osaksi tunne alkaa mennä ohi. Oon nukkunu ihan suosiolla päiväunia yms. näyttäs auttavan asiaa. Jospa se helpottaisi sinullakin!

        Hyvää juhannusta!

        Tämä on vanha ketju, mutta olen iloinen kun löysin tämän :)

        Minulla alkoi keinuva huimaus ulkomaanmatkan jälkeen. Se oli aivan uskomaton tunne ja en ymmärtänyt mistä on kysymys. Olo paheni ja oli tunne ettei millään pysy pystyssä. Hurja vapina ja keinumisen tunne kun seisoi paikallaan ja aina helpotti kun lähti käveleen.

        Pääsin tutkimuksiin. Sekä käsien että jalkojen tunto oli heikentynyt, samoin lihasvoima. Otettiin mm. magneettikuva, selkäydinnäyte, lihaskoepala, enmg-tutkimus ja verikokeita. Ei mitään löytynyt.

        Tuntui että olen aivan lääketieteen ulkopuolella, olin neurologian osastolla jonkin aikaa ja kukaan ei ymmärrä minun sairaudesta mitään!

        Aamulla oli melko hyvä olla levätyn yön jälkeen, mutta päivää kohti paheni nopeasti ja illalla seinästä tukea ottaen vessaan.

        Ei kipuja, lukuunottamatta pientä päänsärkyä.

        Olin sairaslomalla usean kuukauden. Pikkuhiljaa olo parani kun pystyin käveleen ja kunto nousi hiljalleen.

        Sitten eräänä päivänä huomasin, ei keinu enää. Voi sitä helpotuksen tunnetta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei löytynyt syytä koskaan. Ehkä jotain viruksen aiheuttamaa, niin sanottiin. Uskon itse että lentomatka sai aikaan reaktion ja sitten se vei mukanaan... seaten eri järjestelmiä kehossa.

        Laivamatkojen jälkeen on tuntunut samaa oloa kuin silloin sairastelessa. Pelottaa että alkaako se piina taas.

        Tällä viikolla olin laivalla ja vielä täällä keinutaan.


      • Sammailija
        Kokemusta on kirjoitti:

        Tämä on vanha ketju, mutta olen iloinen kun löysin tämän :)

        Minulla alkoi keinuva huimaus ulkomaanmatkan jälkeen. Se oli aivan uskomaton tunne ja en ymmärtänyt mistä on kysymys. Olo paheni ja oli tunne ettei millään pysy pystyssä. Hurja vapina ja keinumisen tunne kun seisoi paikallaan ja aina helpotti kun lähti käveleen.

        Pääsin tutkimuksiin. Sekä käsien että jalkojen tunto oli heikentynyt, samoin lihasvoima. Otettiin mm. magneettikuva, selkäydinnäyte, lihaskoepala, enmg-tutkimus ja verikokeita. Ei mitään löytynyt.

        Tuntui että olen aivan lääketieteen ulkopuolella, olin neurologian osastolla jonkin aikaa ja kukaan ei ymmärrä minun sairaudesta mitään!

        Aamulla oli melko hyvä olla levätyn yön jälkeen, mutta päivää kohti paheni nopeasti ja illalla seinästä tukea ottaen vessaan.

        Ei kipuja, lukuunottamatta pientä päänsärkyä.

        Olin sairaslomalla usean kuukauden. Pikkuhiljaa olo parani kun pystyin käveleen ja kunto nousi hiljalleen.

        Sitten eräänä päivänä huomasin, ei keinu enää. Voi sitä helpotuksen tunnetta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei löytynyt syytä koskaan. Ehkä jotain viruksen aiheuttamaa, niin sanottiin. Uskon itse että lentomatka sai aikaan reaktion ja sitten se vei mukanaan... seaten eri järjestelmiä kehossa.

        Laivamatkojen jälkeen on tuntunut samaa oloa kuin silloin sairastelessa. Pelottaa että alkaako se piina taas.

        Tällä viikolla olin laivalla ja vielä täällä keinutaan.

        Jep ! Pari viikkoa keinutellu / junassa matkustanu ;).Olen se joka kävi siellä Serenadella.Alkaa jo vähän helpottaa , mutta vähän vielä heiluttaa, taitaa aika parantaa ( toivottavasti ). Lääkäriaika vielä tiistaina, vaikka ei keinuttaisikaan, tarkastelkoot vielä, vaikka arvailuksihan se menee.En ihan hevillä junaan lähde saati laivaan jos tällä tavalla jää päälle.Toivottavasti loppus tää vähänenkin " heilutus".


      • hermot menee
        Sammailija kirjoitti:

        Jep ! Pari viikkoa keinutellu / junassa matkustanu ;).Olen se joka kävi siellä Serenadella.Alkaa jo vähän helpottaa , mutta vähän vielä heiluttaa, taitaa aika parantaa ( toivottavasti ). Lääkäriaika vielä tiistaina, vaikka ei keinuttaisikaan, tarkastelkoot vielä, vaikka arvailuksihan se menee.En ihan hevillä junaan lähde saati laivaan jos tällä tavalla jää päälle.Toivottavasti loppus tää vähänenkin " heilutus".

        Heippa vaan,
        ajattelin rohkaistua ja kirjoittaa myös kokemuksistani tästä ainaisesta keinumisesta. En ole ollut laivassa tms.Tätä on nyt kestänyt reilut puoli vuotta. Alussa oli vain silloin tällöin, nykyisin monta tuntia päivässä. Lääkäri oli aivan varma että johtuu niskoista ja kävin 5 kertaa omt fysioterapiassa mikä sai niskat kuntoon, mutta huimaus ei lakannut kokonaan. Neurologi ei löytänyt mitään, ei tosin otattanut kuviakaan tms. ja aloitettiin kokeilemaan Sepram-lääkettä ajatuksena jospa vika on myös korvien välissä. Niskat meni uudestaan jumiin ja lääke ei ole ainakaan vielä kolmen viikon syönnin jälkeen auttanut, päinvastoin tuntuu että huimaa vielä enemmän ja joskus yököttääkin. Alan olla aika epätoivoinen. Onko kellään kokemusta vastaavasta, entä mitä tehdä jatkossa?


      • Kokemusta on
        hermot menee kirjoitti:

        Heippa vaan,
        ajattelin rohkaistua ja kirjoittaa myös kokemuksistani tästä ainaisesta keinumisesta. En ole ollut laivassa tms.Tätä on nyt kestänyt reilut puoli vuotta. Alussa oli vain silloin tällöin, nykyisin monta tuntia päivässä. Lääkäri oli aivan varma että johtuu niskoista ja kävin 5 kertaa omt fysioterapiassa mikä sai niskat kuntoon, mutta huimaus ei lakannut kokonaan. Neurologi ei löytänyt mitään, ei tosin otattanut kuviakaan tms. ja aloitettiin kokeilemaan Sepram-lääkettä ajatuksena jospa vika on myös korvien välissä. Niskat meni uudestaan jumiin ja lääke ei ole ainakaan vielä kolmen viikon syönnin jälkeen auttanut, päinvastoin tuntuu että huimaa vielä enemmän ja joskus yököttääkin. Alan olla aika epätoivoinen. Onko kellään kokemusta vastaavasta, entä mitä tehdä jatkossa?

        Sammailijalle ensin. Kyllä keinutus kannattaa tarkastuttaa lääkärillä, kun se on kestänyt noin pitkään. Lääkärilläkäynti rauhoittaa jokatapauksessa. Siellä kävelet silmät kiinni näkymätöntä viivaa pitkin ja viet sormen nenää kohti ym. testejä ja silmät ja korvat katsotaan.

        Sinulle "hermot menee"... kurja on sinun tilanne, tällä hetkellä. Toivon että kokisit samanlaisen ihmeparantumisen kuin minä!
        Hyvä kun olet ollut neurologin puheilla, hän olisi lähettänyt sinua eteenpäin jos epäilisi jotain vakavempaa.

        Millaisena sinun keinutus tuntuu? Minulla se oli oli ensin epämääräisenä huimauksen ja keinumisen tunteena, sitten jaloissa ja kun sai ne paranemaan niin siirtyi lantion alueelle. Keinuminen oli niin voimakasta että kun istuin tuolilla, niin minun täytyi kietoa jalat tuolin jalkojen ympärille, etten olisi tuntenut putoavani lattialle!!!!!

        Tuota asiaa ei ole kukaan pystynyt minulle kertomaan että mistä tulee se tunne. Onko se ehkä jotain väärää signaalia mitä lihakset lähettää.

        Minua pidettiin vaivojeni kanssa jonain kummajaisena. Vaikea selittää tuota keinutuksen tunnetta!

        Alunperin epäiltiin ms-tautia.

        Tuo Sepram on ilmeisesti mielialalääke. Siihen menee viikkoja että on totutteluvaihe ohi. Huono olo ja huimauksen lisääntyminen voi liittyä tuohon. Mutta jos olo jatkuu noin niin suosittelen uutta käyntiä neurologilla. Voisit myös kysellä tutuilta jos tietävät hyvän fysioterapeutin. Heidän ammattitaidossa on nimittäin eroa. Minä löysin hyvän, ja hän valoi minuun kovasti uskoa huimauksen suhteen, teki testejä, antoi ohjeita ym.

        Muista myös rennot kävelylenkit omaan tahtiin, minulle ne ovat parasta lääkettä niskanjumitukseen!


      • hermot menee
        Kokemusta on kirjoitti:

        Sammailijalle ensin. Kyllä keinutus kannattaa tarkastuttaa lääkärillä, kun se on kestänyt noin pitkään. Lääkärilläkäynti rauhoittaa jokatapauksessa. Siellä kävelet silmät kiinni näkymätöntä viivaa pitkin ja viet sormen nenää kohti ym. testejä ja silmät ja korvat katsotaan.

        Sinulle "hermot menee"... kurja on sinun tilanne, tällä hetkellä. Toivon että kokisit samanlaisen ihmeparantumisen kuin minä!
        Hyvä kun olet ollut neurologin puheilla, hän olisi lähettänyt sinua eteenpäin jos epäilisi jotain vakavempaa.

        Millaisena sinun keinutus tuntuu? Minulla se oli oli ensin epämääräisenä huimauksen ja keinumisen tunteena, sitten jaloissa ja kun sai ne paranemaan niin siirtyi lantion alueelle. Keinuminen oli niin voimakasta että kun istuin tuolilla, niin minun täytyi kietoa jalat tuolin jalkojen ympärille, etten olisi tuntenut putoavani lattialle!!!!!

        Tuota asiaa ei ole kukaan pystynyt minulle kertomaan että mistä tulee se tunne. Onko se ehkä jotain väärää signaalia mitä lihakset lähettää.

        Minua pidettiin vaivojeni kanssa jonain kummajaisena. Vaikea selittää tuota keinutuksen tunnetta!

        Alunperin epäiltiin ms-tautia.

        Tuo Sepram on ilmeisesti mielialalääke. Siihen menee viikkoja että on totutteluvaihe ohi. Huono olo ja huimauksen lisääntyminen voi liittyä tuohon. Mutta jos olo jatkuu noin niin suosittelen uutta käyntiä neurologilla. Voisit myös kysellä tutuilta jos tietävät hyvän fysioterapeutin. Heidän ammattitaidossa on nimittäin eroa. Minä löysin hyvän, ja hän valoi minuun kovasti uskoa huimauksen suhteen, teki testejä, antoi ohjeita ym.

        Muista myös rennot kävelylenkit omaan tahtiin, minulle ne ovat parasta lääkettä niskanjumitukseen!

        Kiitos ensinnäkin neuvoista. Minun huimaus tuntuu niinkuin kävelisi superlonin päällä eli vähän niinkuin ylös/alas keinuen. Istuen samoin ylös/alas ja joskus täytyy tosiaan ottaa kiinni jostain kun tuntuu olo epävarmalta. Mulla on kyllä tällä hetkellä ei niinkään niskat, mutta lapaluiden välit ja hartiat jumissa. Pidän kovasta erilaisista jumpista esim. bodypump ja spinning, mutta en ole pystynyt käymään niissä vähään aikaan mikä harmittaa tosi paljon. Luulisi nimenomaan että ne auttaisi pitämään hartiat "auki", mutta toisin kävi. Ehkä jumpat kuormittivat juuri hartioita väärin tai tein jotain väärin. Kun neurologi määräsi paniikkihäiriö/mielialalääkitystä olin vähän ymmällä, koska omasta mielestäni ei minulla ole näitä oireita. Tämä huimaus kyllä on alkanut masentamaan, koska en pääse harrastuksiin. Fysioterapiaan meni rahaa 200e ja nyt olen taas lähtöpisteessä. En tiedä pitääkö mennä hakemaan taas uusi lähete fysioterapiaan vai yrittää itse jumpata ja syödä buranaa ja sepramia.


      • Samma hääräilijä
        hermot menee kirjoitti:

        Kiitos ensinnäkin neuvoista. Minun huimaus tuntuu niinkuin kävelisi superlonin päällä eli vähän niinkuin ylös/alas keinuen. Istuen samoin ylös/alas ja joskus täytyy tosiaan ottaa kiinni jostain kun tuntuu olo epävarmalta. Mulla on kyllä tällä hetkellä ei niinkään niskat, mutta lapaluiden välit ja hartiat jumissa. Pidän kovasta erilaisista jumpista esim. bodypump ja spinning, mutta en ole pystynyt käymään niissä vähään aikaan mikä harmittaa tosi paljon. Luulisi nimenomaan että ne auttaisi pitämään hartiat "auki", mutta toisin kävi. Ehkä jumpat kuormittivat juuri hartioita väärin tai tein jotain väärin. Kun neurologi määräsi paniikkihäiriö/mielialalääkitystä olin vähän ymmällä, koska omasta mielestäni ei minulla ole näitä oireita. Tämä huimaus kyllä on alkanut masentamaan, koska en pääse harrastuksiin. Fysioterapiaan meni rahaa 200e ja nyt olen taas lähtöpisteessä. En tiedä pitääkö mennä hakemaan taas uusi lähete fysioterapiaan vai yrittää itse jumpata ja syödä buranaa ja sepramia.

        Minun keinutus nyt sellaista ,kun kaksiviikkoa laivareissusta , niin välillä se unohtuu ja ei huomaakkaan mut kun rupee miettii et keinuttaako vielä, niin sit taas keinuu, tosin vähemmän kuin mitä enimillään keinu. Liikuntaa harrastan minäkin paljon mut se ei haittaa tuntuu vain hyvältä kun liikkuu. Liiku vain sinäkin :). Suoraan kävelykin onnistuu, mut kun laittaa silmät kiinni ja yrittää kävellä suoraan jalat kuvitellulla viivalla , niin se ei onnistu.Muuten kyllä ok. Mut vois loppuu tää vähäkin. Nyt oon yötöitä tehny ja varmaan verenpaineet kovemmalla , niin tuntuu vähän pahemmalta.Ke on lääkäri , niin katotaan mitä sanoo , rauhottavia en rupee syömään kun ei oo paniikkia. Keinuillaan rauhassa ;)


      • Kokemusta on
        hermot menee kirjoitti:

        Kiitos ensinnäkin neuvoista. Minun huimaus tuntuu niinkuin kävelisi superlonin päällä eli vähän niinkuin ylös/alas keinuen. Istuen samoin ylös/alas ja joskus täytyy tosiaan ottaa kiinni jostain kun tuntuu olo epävarmalta. Mulla on kyllä tällä hetkellä ei niinkään niskat, mutta lapaluiden välit ja hartiat jumissa. Pidän kovasta erilaisista jumpista esim. bodypump ja spinning, mutta en ole pystynyt käymään niissä vähään aikaan mikä harmittaa tosi paljon. Luulisi nimenomaan että ne auttaisi pitämään hartiat "auki", mutta toisin kävi. Ehkä jumpat kuormittivat juuri hartioita väärin tai tein jotain väärin. Kun neurologi määräsi paniikkihäiriö/mielialalääkitystä olin vähän ymmällä, koska omasta mielestäni ei minulla ole näitä oireita. Tämä huimaus kyllä on alkanut masentamaan, koska en pääse harrastuksiin. Fysioterapiaan meni rahaa 200e ja nyt olen taas lähtöpisteessä. En tiedä pitääkö mennä hakemaan taas uusi lähete fysioterapiaan vai yrittää itse jumpata ja syödä buranaa ja sepramia.

        Etsin netistä tietoa ja sen käsityksen sain että keinuva huimaus liittyy todella yleisesti niskakipuihin tai niskan rakenteellisiin vikoihin.

        Uskon että sinulla "hermot menee" on kyse tuosta. Kai se neurologi ajatteli että laitetaan tuo mieliala lääke, kun ei muutakaan keksinyt.. ja toisaalta jos saat mielialan paremmaksi niin voit unohtaa huimauksen tunteen. Jos mietit ja pelkäät sitä mitä sinulla on, jännität itseäsi tietämättäsi ja oireet pahenee.

        Minulle kävi aikanaan niin että tarkkailin hirveästi itseäni ja silloin tunsin paniikkihäiriö tuntemukset myös.

        Buranaa suositellaan nykyään kolmen päivän voimakas kuuri. Jos oikein muistan niin kolme 400-600 mg tabua päivässä ja sitä kolme päivää. Jos ei auta niin sitten lääkäriin.

        Itsellä on menossa ensimmäinen päivä kuuria. Koska edelleen keinuttaa ja lisäksi tuntuu niskoissa jumitus ja reisilihakset on ihmeellisen jäykät.

        Toivottavasti saat apua lääkäriltä "samma hääräilijä". Itsekin ihmettelen että mikä kumma siinä on kun ulkona ei tunne sitä keinutusta, jopa unohtaa sen välillä. Sisällä keinutus iskee täysillä voimilla..


      • yök

        Itselläni alkoi huimaus yhtäkkiä noin 3 v sitten. Istahdin sohvalle ja maailma alkoi pyöriä... Kävin lääkärillä ja diagnoosiksi tuli hyvälaatuinen asentohuimaus. Jossakin tasapainoelimessä on nestettä ja siellä jostakin syystä sakkaa... hoitona oli liikkeen toisto: eli kun huippasi, toistin huimausta edeltävän liikkeen kolmasti peräkkäin... hoito tepsi ja oireet olivat omalla kohdallani ohitse muutamassa päivässä. Huimauksen tuoma paha olo hieman hidastaa "itsehoitoa"... Välillä on ollut muutama yksittäinen huimaus ja olen viimeisimmän liikkeen sitten toistanut kolmasti.

        Pari päivää sitten tuli sama juttu ja olo on todella huono... pari päivää lepoa ja sitten yritän liikkeen toistoa... katsotaan...


      • yök
        yök kirjoitti:

        Itselläni alkoi huimaus yhtäkkiä noin 3 v sitten. Istahdin sohvalle ja maailma alkoi pyöriä... Kävin lääkärillä ja diagnoosiksi tuli hyvälaatuinen asentohuimaus. Jossakin tasapainoelimessä on nestettä ja siellä jostakin syystä sakkaa... hoitona oli liikkeen toisto: eli kun huippasi, toistin huimausta edeltävän liikkeen kolmasti peräkkäin... hoito tepsi ja oireet olivat omalla kohdallani ohitse muutamassa päivässä. Huimauksen tuoma paha olo hieman hidastaa "itsehoitoa"... Välillä on ollut muutama yksittäinen huimaus ja olen viimeisimmän liikkeen sitten toistanut kolmasti.

        Pari päivää sitten tuli sama juttu ja olo on todella huono... pari päivää lepoa ja sitten yritän liikkeen toistoa... katsotaan...

        Tässä vielä hoito-ohjeita...
        http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/bppv.htm


      • yök
        yök kirjoitti:

        Tässä vielä hoito-ohjeita...
        http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/bppv.htm

        Tuli vielä mieleen...
        Nämä vinkit vain diagnosoiduille BPPV tapauksille, kun huimas alkaa:
        - jatka normaalia elämää jo mahd
        - älä lopeta kahvin juontia (tupakointia?) ja hanki siitä ylimääräistä jysäriä
        - vaikka on huono olo yritä syödä terveellisesti ja riittävästi
        - jos laatta lentää, niin syö ja juo... ei tää mahatautia ole
        - lähde metsäkävelylle
        - älä pelkää uutta huimausta (aika vaikeeta), eli älä ala varovaiseksi (luonnollinen reaktio) se ei helpota oloa!!!
        - noudata hoitomanöövereitä!
        :-O~


    • nami78

      Päätin vielä tätä ketjua jatkaa... Uskaltauduin uudestaan laivalle viime tiistaina ja kokeilin reissua ilman sitä korvan taakse laitettavaa laastaria ja niinhän siinä kävi taas että keinutus jäi päälle vaikke laiva edes paljolti heilunut=/
      Eli tunne kuin olisi edelleen laivalla, pahoinvointia ja muutenkin hönö olo. Mutta nyt ei tartte lähteä onneksi paniikissa lekureita juoksemaan kun tietää että kyllä tämä ajastaan ohi menee... Todella vaan toivon ettei 4 viikkoa tällä kertaa kestäisi. Taitaa jäädä laiva ja lentoreissut minun kohdalta väliin tulevaisuudessa ellei pakko ole lähteä.
      Todella inhottava vaiva!!

      • Wiheliäinen tauti

        Mutta päätin kuitenkin jatkaa tätä vielä kahden vuoden jälkeenkin.
        Viime vuonna pikku paatilla seilattiin Savonlinnassa ja keinuminen jäi päälle. Hoidettiin hampaat, silmät ja verenpaineet ja keinuminen vain jatkui. Lääkäri määräsi jo neurologille ja korvalääkärille, kun sanoin että nyt stop. Otetaan tauko. Keinumista kesti 3 kuukautta.
        Seuraava laivareissu oli 1 kk päästä tästä ja keinutti taas, onneksi vain muutaman päivän.
        Nyt kävin jälleen vuoden jälkeen laivareissulla ja merellä oli hiukka myrskyä. Sain elämäni ensimmäisen merisairauden sekä kotiin tuotavaksi keinuvan olon ja jäykän niskan.
        Katsotaan, kuinka kauan tällä kertaa kestää.


      • fsyfgnfgkifohfj
        Wiheliäinen tauti kirjoitti:

        Mutta päätin kuitenkin jatkaa tätä vielä kahden vuoden jälkeenkin.
        Viime vuonna pikku paatilla seilattiin Savonlinnassa ja keinuminen jäi päälle. Hoidettiin hampaat, silmät ja verenpaineet ja keinuminen vain jatkui. Lääkäri määräsi jo neurologille ja korvalääkärille, kun sanoin että nyt stop. Otetaan tauko. Keinumista kesti 3 kuukautta.
        Seuraava laivareissu oli 1 kk päästä tästä ja keinutti taas, onneksi vain muutaman päivän.
        Nyt kävin jälleen vuoden jälkeen laivareissulla ja merellä oli hiukka myrskyä. Sain elämäni ensimmäisen merisairauden sekä kotiin tuotavaksi keinuvan olon ja jäykän niskan.
        Katsotaan, kuinka kauan tällä kertaa kestää.

        Mulla tämä alkoi ulkomaanreissun jälkeen, reissusta palattiin viikko sitten. Liikkeet tuntuvat jatkuvan kun liike loppuu, ja pienikin liike on kuin isompi. Reissussa snorklasin, olin risteilyllä, lentokoneessa tietenkin ja matkustelin bussilla. En tiedä johtuuko huimauksesta vai raskaudesta, että oksennan koko päivän, melkein kaiken syömäni. Netissä kun lueskelee, tuntuu että tosi yleistä ja usein vaaratonta, menee itsekseen ohi mutta joskus kuukausissakin. Jospa mies vähän hieroisi, jos niskajännitys tms. pahentaa... Voimia vain kaikille teille!


      • Laura86
        fsyfgnfgkifohfj kirjoitti:

        Mulla tämä alkoi ulkomaanreissun jälkeen, reissusta palattiin viikko sitten. Liikkeet tuntuvat jatkuvan kun liike loppuu, ja pienikin liike on kuin isompi. Reissussa snorklasin, olin risteilyllä, lentokoneessa tietenkin ja matkustelin bussilla. En tiedä johtuuko huimauksesta vai raskaudesta, että oksennan koko päivän, melkein kaiken syömäni. Netissä kun lueskelee, tuntuu että tosi yleistä ja usein vaaratonta, menee itsekseen ohi mutta joskus kuukausissakin. Jospa mies vähän hieroisi, jos niskajännitys tms. pahentaa... Voimia vain kaikille teille!

        Mahtavaa löytää tällainen viestiketju, luulin oikeesti että oon sekoamassa kun risteilyn jälkeen keinutus jatkunut jo noin kuukauden. Kaverit kattoo ku vähäjärkistä ku yritän selittää että ihan ku seisoisin joustavalla lattialla jatkuvasti ja tuntuu että voisin keikutella sitä edestakaisin:D Korvat paukkuu välillä ja niskatkin varmaan aika jumissa:P Ja leukaperät tuntuu kiristävältä, varsinkin nukutun yön jälkeen on sellainen fiilis että olisin purrut hampaita tiukasti yhteen koko yön.
        Mutta jatkan siis odottelua, ehkäpä tää menee ohitse aikanaan.


    • jenska+30

      Mulla aivan samaa. Toinen korva tuntuu kuin olisi lukossa, ei avaudu ilmaamalla. Niskat jumissa. Keinuttaa ja pahaa oloa. Nyt kuukausi lento/venematkasta. Onko kenelläkään auttanut tähän fysioterapia/naprapatia?

    • hshshs

      prkl ku huimaa reissun jälkeen...

    • Zeny86

      juuri myös lomamatkalta palannut! kävimme bussiretkellä ja laivamatkalla snorklaamassa.... snorklauksen jälkeen korvassa tuntui kovaa kipua, ei pitkään ja meni ohi. seuraavana päivänä alkoi keinutus, tunne kuin olisi laivassa ( myös vähän heikko olo). nyt tätä oloa jatkunut 4 päivää. onko siis kyse vaan tasapainoelimen häiriintymisestä? aiemmin ei ole ollut vastaavaa... tuntuu pelottavalta.

      • LaD

        Täältä kanssa. tosin eb ole käyntt rwissussa, yhtäkkiseltäön vain tullut silloin tällöin tunne että kävelee joustavalla maalla(eli voisi keikuttaa lattiaa kuin kelluvaa venettä tai laituria.


    • Mamma ma

      Minua ja myös mukana ollutta ystävääni huimasi pikemminkin keinutti laivamatkan jälkeen.Toiv menee ohi, vointeja kaikille keinukavereille! :)

    • Keinuva laiva

      Onpa hyvä kun löysin tämän ketjun ja kohtalotovereita. En vielä ehtinyt laivamatkan jälkeen olla huolissani, mutta hyvä tietää, etten ole ainoa, jolla on maissa olo kuin laivassa :)

      Toivon, että joku kertoisi minkä ikäisenä oireet tulivat. Itse epäilen, että iälläkin on osuutta asiaan! Koskaan ennen en ole kokenut laivan tai veneen keinumista hankalana, nyt tunsin ensi kerran laivassa lievää pahoinvointia ja kävelin mutkitellen - selvin päin.

      Olen 52-vuotias ja minulla ON kulunut niska. Olen edellisen kerran ollut laivalla Hki-Tma välin 2008, eikä laivan liike tuntunut miltään. Ei myöskään Hki-Tna ja Hki-Riika välillä vuosina 1998-2007.

      Olin meno-ja paluumatkan välissä Tukholmassa 3,5 vrk, mennen tullen tuuli kovasti. Olin ollut jo muutaman tunnin kotona ennen kuin minusta alkoi tuntua, että niin lattia, tuoli kuin sänkykin keinuvat alla kuin laivassa! Liikuskelin koko kotonaoloajan, siivoilin, pyykkäsin ja kumartelin. Nyt joka kerta kun kumarrun, tuntuu, että lattia keinuu alla - huimaus tuntuu nimenomaan sellaisena eikä pyörivänä tai heitehuimauksena. Korvatkin meinaavat hiukan lukkiutua.

      Minut on neurologi melko vasta tutkinut ja tiedän vaivani paitsi, että epäilen tasapainoelimessä olevan jotakin, josta ei ole diagnoosia. Sakan poisto sieltä saattaisi auttaa muutenkin.

      • Sannimaija

        Hei, tulin Ruotsin-laivalta 3 päivää sitten. Aallokko oli aika kova jossain vaiheessa mennen tullen. Nyt tuntuu, että keinutus vain lisääntyy päässä koko ajan. Koskaan ennen ei tällaista jälkikeinutusta ole ollut. Tulen kyllä helposti matkapahoinvoivaksi.
        Nimimerkki Keivuva laiva arveli, josko iällä olisi tekemistä asian kanssa ja tosiaankin, olen sinun kanssasi samaa ikäluokkaa, 51 v.
        Pelkään, että minulle laukesi nyt sama vaiva, kuin äidilläni oli monta vuotta, hän sai säännöllisesti muutaman kuukauden välein pahoja huimauskohtauksia, joihin liittyi voimakas pahoinvointi. Lääkäri diagnosoi hänelle liian kireät niskalihakset ja hoidoksi suositeltiin säännöllisesti niskahieronnassa käyntiä, joka ilmeisti myös auttoi pitämään vaivan jotenkuten kurissa.
        Jos minulla ei vaivat helpota, menen lähiaikoina joko niskahierontaan tai sitten haen apua akupunktiosta.
        Tsemppiä kohtalotovereille. Kertokaa tänne joskus kuulumisianne.


    • Keinuva laiva

      Sinulle "hermot menee" sanon, että toivottavasti pääsit helposti eroon mielialalääkkeistä, koska tuskin olit niiden tarpeessa.

      Minut omalääkärini suostutteli syömään niitä, kun väsymykseen ei löytynyt veriarvoista mitään syytä. Syy kyllä paljastui myöhemmin - sepelvaltimotauti...

      Lääkkeet veivät ilon ja surun, orgasmikyvyn... ruokavalioremontti auttoi väsymykseen ensiapuna parhaiten.

      Sen, että huimaus ahdistaa, uskon kyllä, mutta sen jälkeen kun aivot on kuvattu ja selkäydinneste tutkittu, eikä mitään löydy, saa uskoa, ettei mitään "kauheaa" syytä löydy.

    • liikkuvajuna

      Olen 19 vuotias ja mua on nyt viikon ajan keinuttanu, junareissu teki tämän minulle. Koulussa ei voi olla kauan pystyssä, kun rupeaa liikkumaan ja oksettamaan. En tiedä selvitäänkö tästä hengissä.. mutt' toivotaan. Paranemisia kaikille keinuville ihmisille.

    • doctor111

      Itsellänikin oli Siljan Stokiksen reissun jälkeen jäänyt keinuminen laivalta päälle. Ollut kyllä vasta pari päivää, mutta mitä nopeasti tätä luin niin itsellä on myöskin ollut onglemia niskan jäykkyyden kanssa, joten voisi tehdä jotain pikaista johtopäätöstä siitä, että voisi myöskin liittyä jollain tavoin siihen. Toivottavasti katoaa jossain vaiheessa.

    • helpottunut

      Onpa huojentavaa löytää täältä omien oireiden kuvausta... olen reissannut risteilyillä aika ahkerasti yli 20 v, joskus on päivän pari keinuttanut myrskyisän risteilyn jälkeen, mutta nyt on jatkunut jo noin viikon. Epäilyni siitä, että niskajäyykkyydellä ja pitkään jatkuneella pienellä flunssalla, jonka aikana jouduin lentämään useasti ja korvat olivat lukossa lähes kuukauden, vahvistui lukiessani näitä viestejä. ehkä ei olekaan niin kamalan vakavaa ja voin odotella... kiitokset kaikille kokemuksiaan jakaneille

    • Nainen 20v.

      Mulla on ollut joka laivareissun jälkeen omituinen, keinuva tunne. Kävin Tukholman risteilyllä viimeksi viime lokakuussa ja kärsin huimauksesta n. 2 viikkoa. Onneksi meni ohi eikä ollut mitään päänsärkyä. Onneksi en ole ainoa joka kärsii tällaisesta.

    • J
      • twinflower

        Kiitos kaikista tiedoista; ajattelin jo, että eihän tällaista voi ollakaan, että viikko laivareissun jälkeen vielä keinuttaa ja olo on kuin olisi vähän hiprakassa. Aina on ollut tosi paljon matkapahoinvointia ja keinuttanut pari päivää matkustamisen jälkeen, mutta näin pitkään vaiva ei ole koskaan kestänyt... Mukava tietää, että tämä ehkä joskus menee ohi!


    • E.

      Minua on nyt huimannut 4 vuotta, tauotta. Ihan kauheeta tää, oon 17-vuotias, enkä tiedä mitä tehdä, sellainen keinuva tunne päällä, kuin laivalla olisin. Kaikki lääkäritkin käyty läpi.. paitsi neurologi, suositteleeko joku neurologille menoa? Luulen, että minulla on Mal de Debarquement syndrooma, mutta jos suomen lääkärit eivät siitä paljoa tiedä, mitä se sitten auttaisi jos menisin neurologin vastaanotolle..?

    • mie vaan

      Mulla alkoi keinuhuimaus kun pesin kyykyssä mattoja ponttoonilaiturilla, joka keinui koko ajan. Oli myös kova tuuli, niskat menivät täysin jumiin kun nostelin märkiä mattoja. Keinuhuimaus kesti n. puolitoista vuotta, neurologi ei löytänyt mitään vakavaa. Luulin olevani ainoa, joka kärsii tästä, onneksi on muitakin, ettei luulla että on vikaa "korvien välissä". Oireet on nyttemmin helpottaneet, joskus kuukautisten aikana tuntuu taas keinutusta, ja automatkoilla pidän aina korvatulppia korvissa, se auttaa yllättävän hyvin, ei keinuta niin paljon läheskään. Junassa, laivalla ja lentokoneessa matkustamisen jälkeen taas keinuttaa, mut kun tietää että se ei ole vakavaa, niin sen kestää. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

    • huhhuimaus

      Googlettakaa ihmeessä tuo Mal de debarquement! Kuulostaa monien oireet täsmäävan aika tarkalleen!!!

    • Myss

      Ihanaa löytää tällainen viestiketju vaikka onkin vanha jo!

      Mua keinutti ensimmäisen kerran laivareissun jälkeen viimevuonna, mutta se meni ohi alle viikossa.

      Nyt matkustin Thaimaahan ja täällä alkoi keinuttamaan heti maahan tulon jälkeen. Ensin meinasin että voisi olla jetlagista johtuvaa, mutta jotenkin tämä tuntuu hassulta.

      Kun herään ei huimaa, mutta kun menen ulos kuumaan ja painostavaan ilmaan ni alkaa samantien. Ikävä kävellä ja koittaa nauttia olosta, ko tuntuu siltä, että askeleet viettävät minne sattuu vaikka kävelen suoraan. Ei särje päätä eikä okseta - keinuttelee vaan. Illalla tuntuisi helpottavan, kun on ottanut pari rentouttavaa drinksua ja ilma viilenee hieman.
      Hartiat ja niska on todella puutuneet ja kipeät yli 24h reissaamisesta ja laukun kanniskelusta - voi olla osasyyllinen tähän oloon. Lisäksi tämä on ensimmäinen matkani näin kuumaan ja kosteaan paikkaan.
      Istuessa ja maatessa ei huomaa, mutta pystyyn noustessa ja kävellessä kyllä. Lisäksi korvat poksuu ja tuntuu lievää "painetta"..
      Toivon, että menee ohi tässä iha kohta ettei mene loma pilalle :/

    • Matkaaja

      No huh!

      Olen koko elämäni kärsinyt tästä samasta vaivasta, josta tässä ketjussa kerrotaan. Laivamatkan, hississä olon jälkeen, sekä lentomatkan jälkeen tuntuu kuin liike jatkuisi. Varsinkin pitkien turbulenttisten lentojen jälkeen menee pitkä aika niin etten saa edes nukuttua koska koko maailma "pomppii kuin lentokone".

      Lääkärillä olen käynyt ja suurin piirtein sain hullun paperit. Olen ajan mittaan huomannut, että mikäli olen lentokoneessa todella stressaantuneena / kiireisenä, tulee tämä "keinutus" huomattavasti pahempana. Veikkaisin tämän probleeman olevan jotain muuta kuin perinteista kansanvaivaa asentohuimausta. Kaikki tasapaino/ pahoinvointilääkkeet olen testannut ilman mitään apua.

      Työni vaatii paljon lentokoneessa istumista, joka tämän sairauden ollessa pahimmillaan oli elämä todella tukalaa. Urheilu, kiireetön elämä ja stressin välttäminen ovat lääke tähän vaivaan omien kokemusten perusteella.

      Helpottavaa että jollakin muulla on sama vaiva!

    • kyllästynyt keinuja

      Täällä myös yksi helpottunut huimauksesta kärsivä. Omat oireet alkoivat huhtikuun puolivälin paikkeilla ilman mitään laiva-/lentomatkaa, vaan ihan yllättäen. Mulla on myös väillä sellaista vähän heikotusta/puutumista kasvoissakin!! Huhtikuun lopulla lähdimme kylläkin matkalle (lentäen), jonka aikana huimausta oli välillä niin paljon, että välillä tuntui siltä että joku riepottelee mua puolelta toiselle ja tämä sama maa "jousti" alla. Eli ihan kuin laivalla olisi ollut. Joku sanoi tässä ketjussa myös sitä, että ihan yhtäkkiä tulee sellainen "hissi pysähtyy" tunne, joka on tosi pelottavaa, kun on kävelemässä jonnekin.
      Kävin matkan jälkeen lääkärissä, josta sanottiin tämä sama, niskat jumissa päätetyöstä yms -> fysioon. Lievää helpotusta se kyllä tuotti, mutta eivät oireet mihinkään kokonaan menneet.
      Nyt uskaltauduin laivalla monen vuoden jälkeen, koska ennenkin on keikutus jäänyt päälle. Nyt kun keinutus oli jo päällä laivalle mentäessä, ei reissu todella ainakaan auttanut asiaan.. Alan olemaan ihan kypsä ja loppu tähän jatkuvaan tunteeseen, ja pahaan oloon. Nukkuminen on ainoa asia jota jaksan tehdä. Oon myös huomannut, että alkoholi helpottaa oireita, mutta en mä nyt joka päivä halua juoda!! Tähän päälle alkaa nostaa toinen ikävä vaiva, paniikkihäiriö, kun alkaa miettiä, että mitä kamalaa mulle on tapahtumassa... Voimia ja paranemisia kaikille samassa (keinuvassa)veneessä oleville!

      • Huima 33

        Tervehdys kaikille huimauksesta kärsiville,

        Itse olen nyt kärsinyt neljä vuotta huimauksesta. Kaikki alkoi kaksi päivää Thaimaan lennon jälkeen. Perille päästyäni minulla tuli oikeanpuolen korva/ kallonpohjaliha kipeäksi. Päivä tämän jälkeen alkoi huimaus, jota on nyt jatkunut pian neljä vuotta. Lentämisen jälkeen huimaus on selkeästi pahempi. Huimauksesta on minulle aiheutunut lukuisia muita vaivoja. Oikeanpuoleista lihakset ja nivelet ovat vaivanneet minua nyt siitä lähtien. Jalkapöydästä päälakeen olevia kiputiloja. Kaikki oikeallapuolella. Lisäksi hengitykseni on muuttunut pinnalliseksi. Ajoittain on vaikea hengittää. Korva tuntuu koko ajan tukkoisella. Oikeanpuolen korvatorvi ei aukene samalla tapaa kuin vasemmanpuoleinen.

        Olen käyny korvalääkäreillä, neurologilla, sydänlääkärillä, keuhkolääkärillä, naprapaatilla, kiropraktikolla, lukuisissa hieronnassa jne., mutta tukkoisuus korvassa ja huimaus jatkuu. Monenlaisiin diagnooseja ja lääkkeitä...

        Onko täällä kirjoittaneista kellään samankaltaisia vaivoja? Ja etenkin: Onko joku joka olisi jollain tapaa saanut avun huimaukseensa?

        T.huima


    • ritalisa1

      Kohta vaihtuu vuosi ja toivottavasti huimaamattomampana vaan ei huomaamattomampana(kivaa tää suomen kieli). Mulla tuli raskausaikana, 19v sitten ensimmäinen raju , tunteva kestävä kiertohuimauskohtaus.Tutkittiin ja todettiin asentohuimaus. Rajuja huimauskohtauksia ei ole ollut kuin 4-5 kertaa mutta huimaavia jaksoja sitäkin useammin.Juuri tällä hetkellä on sellainen meneillään. Menier-epäilty eli Menier?? olen ollut vuosia. Jonkun lääkärin mielestä olen selvä menier-potilas ja toinen epäilee että josko sittenkään. Olen kärsinyt monentyyppisestä huimauksesta, kiertohuimaus, välillä kävellessä tuntuu että jalat menisivät "korkkiruuveille". Inhottavinta on ehkä sivuluisuolo.Tapauksessani "vetää aina vasemmalle". Sitten välillä tulee nopeita heittohuimaustuntemuksia. Ja huimaus on niin kelju vaiva ettei siihen millään voi vuosien jälkeenkään tottua.Aikoinani tykkäsin pyöräilystä ja olin lupaava tikanheittäjä mutta tikanheitto katkesi kuin kananlento kun kerran yhtäjaksoisesti kauan heitettyäni näin taulun ikäänkuin jossain paljon kauempana kuin missä oli.Jonkinlainen näköhäiriö siis.
      Kysyisin että onko joku huomannut selvästi että paljo sokerin, esim. suklaan syönti alkai huimata. Ja löytyykö ketään jonka sydän alkaisi tykyttään ihan huimaa vauhtia kun huimaus iskee. Ei niinkään jännityksen vuoksi, toki siitäkin syystä mut ihan huiomaukseen liittyen. Syön kyllä Propralia tykyttelyn ilmaannuttua.
      Kiitos kun jaoitte tämän stoorin.

      • Kärsivä

        Hei vaan

        minulla on ollut asentohuimausta runsaat pari vuotta ja oireet juuri samanlaiset kuin sulla..Ensin tulee valtava kiertohuimaus sit sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja siihen vielä oksennan paljon."Kohtauksesta" toipuminen on todella hidasta,eikä oireet ole loppuneet oikeastaan ollenkaan vaan vieläkin vippailee sinnetänne ja päässä humisee.Asento hoito liikkeitä teen säännöllisesti.Lääkäreistä ei ole apua vaikka olen rampannut usealla,kaikki neuvovat erilailla ja osa ei osaa sanoa mitään!Sokerin vaikutusta en ole huomannut.
        Koitetaan vaan pärjätä ja voimia!


      • saavosta
        Kärsivä kirjoitti:

        Hei vaan

        minulla on ollut asentohuimausta runsaat pari vuotta ja oireet juuri samanlaiset kuin sulla..Ensin tulee valtava kiertohuimaus sit sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja siihen vielä oksennan paljon."Kohtauksesta" toipuminen on todella hidasta,eikä oireet ole loppuneet oikeastaan ollenkaan vaan vieläkin vippailee sinnetänne ja päässä humisee.Asento hoito liikkeitä teen säännöllisesti.Lääkäreistä ei ole apua vaikka olen rampannut usealla,kaikki neuvovat erilailla ja osa ei osaa sanoa mitään!Sokerin vaikutusta en ole huomannut.
        Koitetaan vaan pärjätä ja voimia!

        eikös tuo kuulosta paniikkihäiriöltä enemmänkin...


    • sekaisin Malista

      Heh, en ole edes tiennyt että tällaista keskustelua käydään, kunnes tänään vasta luin tuon jutun brittinaista vaivaavasta merisairaudesta ja aloin etsiä josko joku jo jotain tietäisi. Minulle jäi nimittäin laivaristeily päälle joskus 2000-luvun alkupuolella ja sitä tutkittiin ja hoidettiinkin n. kaksi vuotta, kunnes se yhtäkkiä katosi.
      Oireita oli moninaisia: kävelin mm.ovien pieliä päin niin että kopse kävi. Työssäni kaupassa täytin tavara-altaita ja tuntui, että tuiskahdan niihin pää edellä. Jos joku kutsui minua selän takaa, en pystynyt hahmottamaan mistä ääni tulee (työkaveri nauroi, että pää pyörii kuin tikanpojalla). Asfaltti "polveili" silmien edessä niin, että jalka tömähti kuin mäkisessä maastossa. Lenkillä ollessa polku edessä näytti siltä kuin olisin katsellut sitä olkapäällä olevan videokameran linssin läpi.
      Kotona tämä vaiva aiheutti lähipiirissä naurunpyrskähdyksiä, koska pannaritaikina ei kestänyt uuniin laittaessa pellillä vaan läikkyi laidalta ja toiselta lattialle. Jääkiekkomatsia telkkarista katsoessa ei auttanut edes tuolin käsinojista pitäminen, vaan heiluin laidasta laitaan sitä mukaa kuin pelaajatkin kentällä. Oli suorastaan vaikeuksia pysyä tuolissa. Kahvia ei voinut ottaa täyttä kupillista, eikä keittolautasta kannattanut nostella itse.

      Tähän liittyi itselläni myös näkö- ja kuulohermon häiriöitä, mm.ns "uusmaalainen" terävä "s", mitä etenkin nuoriso ahkerasti käytti, kävi kipeästi "tuikkimalla" kuulohermoon. Etenkin sähkönsiniset astiat ärsyttivät lähes kipuun asti näköhermoa, kuten myös vilkkuvat, kirkkaat valot.

      Vaivaani tutkittiin neurologilla, joka passitti omien. mm. hermoratatutkimustensa jälkeen neurologian polille tarkempiin tutkimuksiin. Diagnoosina tämän jälkeen päänsärytön migreeni (myöhemmin olen saanut myös ihan oikean päänsäryllisen version) sekä niska-ja hartiaseudun jännitystila, johon sain muistaakseni reseptillä 20 kertaa fysikaalista hoitoa. Se olikin mielenkiintoista, esim. vappuaattona tulin hoidosta ja ajattelin, että tulipa kännit samantien. Hoipertelin pyörää taluttaen kotia kohti uskaltamatta ajaa, tuntui, että hieronta vain lisäsi "humalan" tuntua. Eikä tilannetta suinkaan parantaneet lääkitykseksi saadut matkapahoinvointilääkkeet, vaan ne toivat omat haittansa lisäksi.Nukahtelin miten sattuu, kuorsasin kuin leijona ja salamavalot välkähtelivät nukkuessakin.

      Näin itse tämän aiemmin mainitun Kotilääkäri-lehden jutun jo vaivasta toivuttuani. Muistaakseni joku nainen Lapista oli kysynyt lääkäriltä samanlaisista oireista. Vastaus oli tämä Mal de Debarquement ja että että vain n. 2% ihmisistä sairastuu siihen. Yritin vuosien saatossa etsiä tietoa netistä, mutta minun ollessani siitä aktiivisesti kiinnostunut sitä ei ollut suomeksi tarjolla. Aivan kuin kukaan ei olisi tietänyt siitä mitään.

      Oli jännää, että tämä tuli tapetille. Olen juuri muutama päivä sitten kertonut harvinaisesta huimauksesta ja erikoisesta diagnoosin nimestä uudelle työkaverilleni ja ettei siitä ole mitään tietoa missään..

    • tervanaru

      Vaikka onkin vanha, niin näemmä myös vuosia jatkunut ketju, joten kommentoin tänne eksyttyäni vähän tuosta merellä olon jälkeisestä keinumisesta. Täällä on kuvattu myös asentohuimausta, joka on itsellenikin tuttu läheisen ihmisen vaivana, mutta siihen on omat syynsä ja hoitonsa.

      Olen harrastanut ja työskennellyt merellä vaihtelevasti vuosien ajan. Merenkulkuharrastuksen alkaessa, etenkin pitempien (päiviä tai viikkoja) kestäneen purjehduksen jälkeen, saattoi maihin tullessa jonkinasteinen 'laiturikeinuminen' kestää päiviä. Selvimmin keinunta tuntui yleensä pienissä tiloissa. Kun merellä oli ollut aikansa, päivittäin tai pitemmillä reissuilla ehkä vuoden tai pari, alkoi maissa keinuminen hiljalleen kadota. Lopulta keinuntaa ei enää tullut.

      Oire on kokemukseni mukaan melko yleinen. Moni samoilla reissuilla merellä ollut tuttavani on kertonut kotiin paluun jälkeen ja jo laiturilla tulevasta keinumisesta. Harva on kuitenkaan kertonut keinumisen haittaavan päiviä, tai korkeintaan viikkoa, pitempään, tai että olisi sen takia esimerkiksi kaatunut. Itse olen kyllä joutunut joskus ottamaan tukea seinästä etten olisi kaatunut, mutta ei sen vakavampaa. Lähinnä ilmiötä on pidetty tuttavapiirissäni hupaisena ja jotenkin asiaan kuuluvana. Itse muistan myös hiukan hauskasti kaivanneeni ilmiötä, sen kadottua itseltäni ja muiden siitä kertoesssa.
      Keinunta katosi itseltäni vuosiksi, mutta kun merellä oleskeluni väheni vuosien mittaan, huomasin eräänä päivänä laiturin ja maan taas keinuvan pitemmän purjehduksen jälkeen.

      Tällä kokemuksella rauhoittelisin ilmiöön törmääviä. Muutaman päivän kestävä lievä keinunta merellä olon jälkeen on aika normaalia, ja oman kokemukseni mukaan keinunta saattaa vähentyä ajan myötä, jos merellä viettää aikaansa enemmän. Voimakkaammat ja pitempään kestävät huimaamiset kannattaa toki viedä lääkärin tutkittavaksi, mutta ei ehkä heti mereltä paluun jälkeen.
      Mukavaa ja leppoisaa keinuntaa kaikille siitä kohtuudella nauttiville.

    • keinuja1

      Tämä kävi jälleen ruotsin risteilyllä eikä muistanu viiden vuoden takaisia keinumisia ollenkaan matkaa varatessa. Nyt keinumista on jälleen jatkunut jo neljättä viikkoa.

      Viimeksi keinumista kesti vain n. puoli vuotta. Tutkimuksissa kävin jos jonkinlaisissa mm. aivojen mri kuvauksessa jne.. Lopulta neurologi tuli siihen tulokseen että korvassa vikaa jonka laukaisi risteily.

      Alkaa ajoittain vaan väsyttämään ja keskittymiskyky duunissa alenee ja se sitten rupee ärsyttämään.. Noh, eipä tähän hoitoja taida löytä vielä tänäpäivänäkään joten ei muuta kuin keinumisiin kohtalotoverit =)

    • suhmurasantra1

      Hellurei. Onpa hienoa, että ketju jatkuu tosiaan monen vuoden takaa.
      Itselläni ollut nyt pitkän aikaa tuollaista keinuvaa ja kaatavaa olotilaa, ja se sai alkunsa kaksi vuotta sitten kun matkustin monen vuoden jälkeen lentokoneella. Istuin kaikkiaan n. 13 tuntia lentokoneessa mennessä ja takaisin tullessa n.12 tuntia. Joten pitkä lento oudokseltaan teki toisessa maassakin pitkäksi aikaa epämukavan olon kun tuntuu että kaikki heiluu ja huojuu.
      Minulla todettiin v.2007 kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka ansiosta myös on tullut milloin mitäkin niska,- ja hartiakipuja, outoja tuntemuksia etc,etc.
      Esim. tiskatessa otan etukeno-nojauksen ettei ihan lähtisi jalat alta, ja tämä keinuttava olotila yltyy varsinkin, kun on tosi väsynyt.
      En ole vielä käynyt lääkärille tästä puhumassa, ja itse epäilen oireideni sekä lukuisten netissä lukemieni samankaltaisten oireitten perusteella, että kyseessä on vain raju jumitus niska- hartia seudulla.
      Ärsyttävä tunne johon tietty kuuluu sitten myös lievä huimaus. Välillä täytyy avustettavani kanssa kauppareissulla ottaa kärryistä kiinni varmuuden vuoksi, ettei kaadu...
      Suunnitelmissa varata aika elämäni ensimmäistä kertaa kunnon hierojalle. Voin sitten kertoa, auttoiko :)

    • :-)

      Hei, samaa vaivaa myös täällä. Viikko sitten palasin reissulta ja siitä asti taas ollut keinuvaa huimausta/ pahoinvointia.
      Tätä jatkunut jo monta vuotta, ei kuitenkaan jatkuvasti, vaan aina lennon tai laivamatkan jälkeen huimausta ja pahoinvointia kestää muutaman viikon.
      Lääkärissä en ole käynyt, koska olen arvellut, ettei sieltä apua tähän saisi. Eikä näiden viestien perusteella kukaan näytä saaneenkaan.
      Hierojalla aion kyllä käydä lähiaikoina, josko se toisi edes vähän helpotusta.
      Sitten ei muuta kuin annetaan ajan kulua ja odotellaan, että vaiva taas helpottaa.
      Harmillinen vaivahan tämä on, mutta lentomatkoista en silti ole valmis luopumaan tämän takia.

    • Keinu kanssani

      Jatketaan tätä huimauskeskustelua. Omalla kohdallani kiertohiumausta on esiintynyt vuosien varrella aina silloin tällöin (olen 45v., nainen). Niskat ovat olleet jumissa ja tunnistan vaivan pikkurillien nimettömien puutumisoireista. Siihen auttaa hieronta ja homma selviää.
      Nyt olen kärsinyt "superloonilla kävelyn" tuntemuksista viikon päivät. Aivan koko ajan. Vaiva alkoi samalla kuin "vuosisadan flunssa" ja sain heti märkäisen korvatuleduksen. Lääkekuuri loppui eilen ja kävin korvalääkärillä näytillä. Hän puhkaisi tärykalvon ja imi loput märät pois. Homma ei auttanut huimaukseen yhtään. Hän teki mulle testejä ja totesi, että vaiva johtuu kipeän korvan tasapainoelimen vaakasuorasta kaarikäytävästä. Ja et kyseessä on hyvänlaatuinen asentohiumaus. Ihmettelen vaan, että huimaus on jatkuvaa sekä makuulla olevaa. Kyljen kääntäminen yöllä aiheuttaa kierohuimausta, mutta nyt tässä sohvalla istuessani/kävellessäni tunnen keinuvani. Autonrattiin tai pyöräilemään en todellakaan uskalla mennä. Sairaslomaa sain 5 pvää. Eipä taida riittää:( Lisäksi sain nenäsumutteita ja Duactia limakalvoturvotusta laskemaan. Sisäkorva ei tunnu tuulettuvan kunnolla, koska sisäänpäinpuhallukseni ei meinaa avata eilen puhkaistun tärykalvon reikää kovin helposti. Flunssa onneksi on ohi. Tässä ei auta varmaan kuin odotella. Moni teistä on käynyt neurologillakin. Suositteletteko sitä seuraavaksi?

    • KolmasKierros

      Kolmas kerta kun laivalla olosta seuraa tämä! Aina tuntuu, että taustalla olisi jokin pöpö. Näin kaksi edelliskertaa ja nytkin asiasta epäillys. Noh, kävin tänään yleislääkärillä, joka kysyi, että joinko laivalla. No joo. "Tämä johtuu alkoholista". Tutki korvat ehdotuksesta ja toisti "diagnoosinsa". Laivalla olin viime viikonloppuna ja nyt on perjantai, joten aika kiinnosta näkemys. Oma diagnoosi on tuo MdDS, josta kun lukee, niin alkoholista ei kyllä mainita aiheuttajana. Olisihan se ollut ihan hyvä kysyä sitä paita paljon join...

      • Keino

        Hei, kauanko sinulla on aiemmin kestäneet oireet? Minullakin täsmää oireet tuon MdDS:n kanssa. Laivalta en tätä saanut vaan pitkän automatkan takia :(


    • Äniii

      Hei KolmasKierros, mistä sait MdDS diagnoosin? Mitä oon ehtinyt siitä lukea, niin tunnettavuus Suomessa on vähäinen.
      Mulla siis kaikki samat oireet ja kestänyt n. 1,5 vuotta putkeen. Kaikennäköisillä ammattilaisilla käynyt. Mulla se on jo tullu korvien väliin. Ei vaan jaksais tätä enää.. :(

      • NeljäsKierros

        Palaan vanhaan viestiketjuun, kun en tuolloin seurannut. Ei saatua diagnoosia. ”Oma” merkityksessä itsetehty. 😔


    • hmmm--

      Minulla oli aikoinaan samanlaisia keinutusoireita ruotsinristeilyn jälkeen, kestivät ehkä n. viikon ja menivät ohitse. Olen tämän jälkeen käynyt joitakin kertoja laivalla, eikä mitään vastaavaa ole ilmennyt, mutta olihan silloin kun oireita sain, aikamoinen myrsky merellä niin, että koko laiva keinui huomattavasti. Ei ollut mitään pahoinvointia tms. laivamatkan aikana, mutta keinumistuntemukset alkoivat vasta helsingin satamassa kestäen tosiaan n. viikon verran.

      Tästä en osaa sanoa, kun en ole mikään asiantuntija, mutta kuulin tai luin joskus jostain, että pahoinvointi ja keinumisoireet olisivat hieman toisiaan poissulkevia oireita. Eli jos kärsii pahoinvoinnista, ei tule keinumisoireita ja päin vastoin. Onko mitään kokemuksia sekä pahoinvoinnista, että keinumisesta?

      • vasta_sairastunut

        Mulla alkoi voimakas kiertohuimaus yöllä. Siihen liittyi pahoinvointia. Tämä saatiin kuriin asentohoidolla ja pahoinvointilääkkeillä mutta jäljelle jäi keinuhuimaus ilman pahoinvointia. Kauhulla luen näitä juttuja ja odotan
        milloin menee ohi. Taustalla ei ollu matkustamista ja aivotkin jo kuvattiin. Seuraavaksi kokeilen akupunktiota. Onko siitä kellään kokemuksia huimauksen hoidossa?


      • 3322115566

        Vuosi sairastettu tautia ja oireita yhä. Neuritis vestibularis on dg mutta kyllä tää niin kuulostaa tuolta Mal de debarquementilta... Keinuttaa ja kelluva olo. Tein lentomatkan kk sitten ja olo taas paheni. Yritän elää niin kuin ennenkin mutta väsyttää enemmän ja keinutus vie voimia. Apua en ole saanut kun kaikki vaan ihmettelee näitä oireita. Nytkin sängyssä maatessa on ihan olo kuin uimapatjalla kelluis. Tosi rasittavaa. Ainoa hyvä asia on ettei tähän kuole!! Kait.


      • kiikkujainen

        Hei 3322115566, mullakin jo kaksi vuotta kestänyt, eihän tähän tosiaan kuole mutta olisipa mukavaa olla taas NORMAALI... Oletko Facebookissa -Mal de debarquement Friends -ryhmästä löytyy tukea :)


      • Perryni

        Itselläni tuli marrasskuussa 2016 ekas kertaa asentohuimauksia. Olin ollut uimassa ja vettä jäi korvaan jonks takia lääkärit veikannut sitä provosoivaksi. Parin viikon sisään tädtä tuli muutamia muita asentohuimsuksia joiden väliin jäi keikuttava huimaus joka ei ole poistunut. Lääkäreissä juossut joissa sanott että niskat jumissa. En ollut tietoinen. No keikutus yltyi niin kovaksi että kroppa vatkasi ja tästähän ilmeisesti tuli jännitysniska oireet pään särkyineen. Aiwan kamalaa. Kuin jokin kalvo olisi ottanut minut valtaansa lavoista pään laelle . Näitä oireita sitten psri kuukautta kärsittiin viikottain lääkäreillä juosten. Hierontaa akupuntiota lääkkeitä liikuntaa lepoa fysioterapiaa osteopatii. Pahin niskahartiapääoireet hävinnyt. Keikutus tuntuu nykyään enemmän kekicartalossa ja muutaman pöiän on pää tuntunut täydin oireettomaltakin. Keikutus eri tasoista. Välillä tuntuu kuin myrsky sisälläni. Pään tt kuvat otettu. Niskanröntgen. Neurologi lähetti pään varjoainemagneettiin. Korvaklinikalla sanottiin ettei korvaperäistä. Täysin epätoivoista. 3kk sairaslomalla. Liikunta ja hoidot auttaa hetken mutta niska hartiat eivät jakda kauan kannatella päätä ja kipu ja kiristys nousee päälle ja aina vaan keikuttaa. Lääkärit ihmettelevöt oireita mikä tuntuu oudolta kun näin useat tällaisista tuntuvat kärsivän. Välillä on niin surkea olo ettei yhtään enään kestä. Itketty on ja paljon. Olen googletellut ja toivon silti että kaikki olisi niska tsi kaularankaperäistä. Apua voisi siis saada koropraktikolta tai osteopatialta tai omt fyssarilta. Itselläni todettiin pientä skolioosia sekä oikoryhti ja lentokoneessa olin joulukuussa.


      • Perryni
        vasta_sairastunut kirjoitti:

        Mulla alkoi voimakas kiertohuimaus yöllä. Siihen liittyi pahoinvointia. Tämä saatiin kuriin asentohoidolla ja pahoinvointilääkkeillä mutta jäljelle jäi keinuhuimaus ilman pahoinvointia. Kauhulla luen näitä juttuja ja odotan
        milloin menee ohi. Taustalla ei ollu matkustamista ja aivotkin jo kuvattiin. Seuraavaksi kokeilen akupunktiota. Onko siitä kellään kokemuksia huimauksen hoidossa?

        Tää on aika lohdutonta. Itselläni alkoi marrasjoulukuussa 2016. Kirjoitin tuonne myös omaa tarinaani nimimerkillä Perryni. Miten voit nykyään.


      • Perryni
        vasta_sairastunut kirjoitti:

        Mulla alkoi voimakas kiertohuimaus yöllä. Siihen liittyi pahoinvointia. Tämä saatiin kuriin asentohoidolla ja pahoinvointilääkkeillä mutta jäljelle jäi keinuhuimaus ilman pahoinvointia. Kauhulla luen näitä juttuja ja odotan
        milloin menee ohi. Taustalla ei ollu matkustamista ja aivotkin jo kuvattiin. Seuraavaksi kokeilen akupunktiota. Onko siitä kellään kokemuksia huimauksen hoidossa?

        Mikä sulla tilanne nyt


    • Piituli84

      Moi! "Ihanaa" kuulla että muillaki huimausvaivaa! Mulla alkoi marraskuussa lievänä kaatava/ keinuva huimaus. On pahentunut siitä lähtien, alan olla aivan paniikissa tästä! Pään MRI ok, niskan MRI ok, niskat ei jumissa fyssarin mukaan.. asentohuimaus ja muutenkin korvavaivat vissiin enemmän pyörivää, mutta seuraavaksi silti korvapolille. Laivamatkan jälkeen ennenkin ollut jopa viikon keinuvaa oloa, nyt huomaan että automatkankin jälkeen pahenee. Kamalinta tosiaan se, että oireet pahenevat normaalielossakin nyt joka päivä! Onko joku invalidisoitunut huimauksen takia? Miksei vikaa löydetä?? :( En ollut ahdistunut ennen, nyt alan jo olla..

      • Perryni

        Mulla lyö hirweän kireyden niskaan kalloon myös liekö tensiom neckiä. Tuntuu että koko normaali elämö on menetetty. Töihin en ole kyennyt noiden ongelmien takia. Todella lohdullista että en ole ainoa. Mutta lohdutonta kun ei iömeisesti hoitokeinoa eivätkä lääkärit tunnista. Englanniksi sivustoja löytyy mutta minun enkkkuni ei ole rittävää tajutakseen niitä. Pitäisi suomeenkin saada joku vertaistukiryhmä!


    • Piituli84

      Millä syyllä Perryni saat sairauslomaa? Itse olen ollut nyt 3 viikkoa, ei näytä paranevan kotona, pakko koittaa töihin nyt :( En tiedä, kauanko ja millaiseksi tämä vielä pahenee, mutta jos kerran pystyssä pysyn niin kaipa mä töissä koitan nyt olla. Minua vaivaa myös aivosumu ja erilaiset pistelytuntemukset, joten on jotain vakavampaa kuin korva/ niska.. mutta silti ei tunnu syytä löytyvän. Vertaistukea todella kaivataan, vanhoista keskusteluista satunnaisesti löytänyt ihmisiä joita huimannut vuosia!! Miten he selviävät tolkuissaan??

      • Perryni

        Sairaslomalla olen koska en töitä pysty tekemään. Niskahartiat olleet niin kipeät jäykät ja heikot kuukausien oudoista lihaskrampeista ja kalvomaisesta kiristyksestö. Välillä tuntuu kuin masn vetovoima repii niskadta tasksepäin. Sisäinen asllokko keikuttaa niinpaljon koko kroppaani. Joudun töissäni nostelemaan painavia isojakin juttuja ylös alas. On tämä kyllä niin outoa. Vaikka makaakin niin silti joku keikkuu kuin myrskyaallokko sisälläni. Elämön lopultahan tämä todella tuntuu. Eipä hirweesti voimia henkisesti kun koko aika tuntemukset vie keskittymisren.... voimia sulle. Keskustelua voinnista olidi kiva jatkaa


    • Piituli84

      Onko sinulla perhettä? Miten selviät henkisesti? Itsellä alkaa psyyke kärsiä, pitänee varmaan mennä juttelemaan jollekkin ammattilaiselle. Kamalaa tämä kun ei tiedä mikä vaivaa!! :( Mitä aiot seuraavaksi?

      • Perryni

        Tänään neurologi soittaa. Toivottavadti tutkimuksia jatketaan...huomenna soittaa työterveydestö joku henkisen puolen jaksamisesta. Tunti tunnilta päivä päivältä tässä mennään ja yritetään sietää oloja. Paine päässä ja otsassa aika kova. Keikutus tuntuu kuin lonkasta asti tulisi. Millaisia sinun oireesi tällä hetkellä? Ja oletko töissä?


    • Piituli84

      Menin nyt töihin, koska kotona sekoan! Selviän jollain tavalla. Mulla keinuminen jotenkin muuttunut, ihan kuin ei olisi enää päässä, vaan alempana, vartalossa?? :O Mulla myös pistelee/ kihelmöi jalat ja kasvot, joskus kädet.. en tiedä, onko tämä nyt jokin fyysinen sairaus vai seuraus ahdistuksesta. Tosin, oireet alkoivat sähkömäisellä tunteella jalasta, joka nousi koko kroppaan. Huimaus alkoi sen jälkeen vasta... tää on aivan kamalaa, neurologi ei ollut suostuvainen lisätutkimuksiin esim MS taudin osalta, ei oireet riitä kuulemma.

      • Perryni

        Mullakin siirtyi päästä niinku keskivartaloon. Onko sulla keikuttsva tuntemus jatkuvaa? Mulla 24/7😭


    • Piituli84

      Mitä Perryni neurologisi sanoi, mitä seuraavaksi katsotaan? Mulla alkaa kahden viikon jälkeen triptylit potkia, huimaus siirtynyt päästä vartaloon :O Olisi kiva silti tietää, mistä tämä johtuu, mihin tuo triptyl tehoaa?

    • Piituli84

      Perryni?

      • Perryni

        Pään magneetis ei kuulemma ollut mitään. Lähetteen sai vielä selkäydinpunktioon jossa olin eilen. Tulokset näistä 5.4. Olin eilen myös kaularangan magneetissa. Niistä toivottavadti tietoa tällä viikolla. Korvaklinikalla kävin. Ei korvsperäistäjään. Mullakim siis velloo vatkaa ees ja taas. Välillä tosi rajustikon. Pää tuntuu selväktä. Niskat kaula vasn niiin väsyneet ettö montaa tuntia en niiden oireiden takia jsksa olla pystyssä. Kolmatta kertaa menos osteopaatille ja maanantaina kokeilen kiropraktikkoa


    • Piituli84

      Sulla etenee tutkimukset tosi nopeasti, tuntuu että mä saan odotella ja vinkua! :(
      Sama täällä, keinuttaa koko ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta jatkuvaa on. Korvalääkäri ei löytänyt vikaa, laittoi kyselyä neurologille, josko selkäydinpunktio olisi täälläkin vuorossa? Miten sulla se muuten meni, itse toimenpide ja tuliko jälkioireita? Uutena oireena pistelyiden lisäksi tänään välillä vihlovaa kipua korvan takana. On tää kamalaa, koitan sinnitellä vielä ilman mielialalääkkeitä...

      • Perryni

        Moi. Selkäydin punktiota pelkäsin, mutta syyttä suotta. Kannattaa pyytää esilääkettä. Kylkimakuulla olin ja rentona. Loppujen lopuksi pistos ei juurikaan kivuliaampi kuin verokokeen otossa. Jälkioireita eli päänsärkyä ei tullut, eikä mitään muutakaan. Osteopaatilla käynyt nyt 3 kertaa ja maanantaina kokeilen kiropraktiota. Henkinen puoli on kyllä todella kovilla ajoittain. Mä ainakin yritän selvitä ilman lääkkeitä. Niissäkin aina omat huonot puolensa. Jotenki pakosti psyykkaan itseäni kohti valoisaa kevättä ja että tästä parannutaan. Mielessä tietysti myös synkemmät ajatukset, joita myös yritän käsitellä ja hyväksyä. Että jos jotain näitä oireita jää minun kohtalokseni, niin niiden kanssa täytyy vaan pystyy elämäön ja hyväksymään. Maailma on täynnä kaikenlaisia ihmiskohtaloita....voimia sulle. Haluisitko viestitellä s-postitse mun kanssa?


      • Perryni

        Piituli84 miten menee?


    • saanutkylmää

      Olet sattanut saada laivalla kylmää joten korvasi saattaa olla tulehtunut. Tuo keinuva huimaus saattaa johtua ihan siitä. Sinuna ottaisin muutamana päivänä tulehduskipulääkettä. Korvat kannattaisi iltasella huuhdella lämpimällä vedellä . Sellaisella korvakäytävään sopivalla jutulla.

    • Piituli84

      Täällä huimailu muuttaa muotoaan päivän sisälläkin.. liekö lääkkeellä vaikutusta asiaan? Tosin, en tiedä mihin se vaikuttaa, kun ei tiedä, mitä nämä oireet ovat! Pistelyitä ja lihasnykinöitä enemmän koko ajan, jotain hermostoon liittyvää siis lienee. Mitä sille voisi tehdä? Ensi viikolla taas neurologi. En osaa nyt tehdä oikein mitään, en tiedä mihin suuntaan lähteä.
      Oletko Perryni saanut apua osteopaatilta tai kirolta, mitä he ovat tehneet/ olleet mieltä? Koska punktion tulokset tulevat? Vieläkö olet sairauslomalla?

    • Piituli84

      Perrynii?? Ootko saanut apua?? Mulla taas pahenee tämä, olen oikeasti jo aivan hermoraunio, kuinka kauan tämä voi paheta ja mihin pisteeseen asti??? Alan jo miettiä kaikkia vaihtoehtoja, ei tällaista elämää pysty kauaa elämään.

      • Perryni

        Tänn vstaaminen ei aina onnistu 😏 mä olen nyt käynyt säännööllisesti kiropraktikolla. Hän skannasi rankani kallonpohjaan asti ja tuloksena oli oireita paljon. Niskasda lavoissa srkä alaselässä. Kävinmyös fysiatrilla joka manipuloi lonkan s niveltä. Mulla on toinen jalka lyhyempi sekä epätasapainoa muutenkin.. selkäydinnäytteet puhtaat. Bussissa ja uimadsa ollesa en tunne aallokkoa. Olen jo ruvennut kelaamaan tätä kropan ja pään burnoutiksi....mikä on myös mahdollista. Ahdistuesani oireet pahenevat. Sain kokeiluun menierin taudis käytettäväö huimauslääkettä sekä relaksoivaksi opamoxia. Oletko sinä hyomannut mitään paikkaa jossa keikutus ei tuntuisi? Välillä hirveän kovat merisairaustunteet ovat kauheita.


      • Perryni

        Kiropraktikko oli sitä mieltä että hermotuksessa jotain vikaa...mulla ollut paljon stressiä sitäkin se sanoi yhdeksi aiheuttajaksi....mutta on kyllä jännä ettei kukaan lääkäri oikein ole kuulluut tälläisrsta mula vsikka monet tuntuu kärsivän.töihin en kykene vieläkään. Kun jaksan olla pystyssä vain pari tuntia sitten alkaa yläkroppa väsymään ja pää heilumaan kun ei lihakset jaksa pistää vadtaan tätä keikutusta24/7. Onhan se selvä. Jumppaan päivittäin silloin tuntuu hyvältä. Fysiatri jussi timgrenillä oli kirjoitus jossa lonkan epätasapainp voi aiheuttaa selkäydinnesteen vapaan vellomisen lonkan kallon pohjassa....tästä fysiatri otti kopin ja katsoi kroppaani ja manipuloi s niveltä...mulla oik.käsi ja jalka hermoilee ja tuntuu kuin jotain pehmeää olisin lonkan ja jalan välissä kuon vaahtokarkkia...välillä tuntuu kuin maa pettäisi alla kun esim kasvoja pesen etukumsrassa


      • Perryni

        Onko muita oireilevia?....


      • Piituli84

        Ootko saanut lääkkeistä apua oloon? Mä aloitin mielialalääkkeen ja päätin että tää pahentuminen ei vaan voi olla totta!!! Ja kas, parempaan on mennyt, enää epävakaa olo. En tiedä, mikä on syy ja mikä seuraus, stressiä ollut myös, osittain voi ranka vaikuttaa.. Kävin myös kiropraktikolla, avasi jumeja. Punktio ja hermoratatutkimusta vielä kuitenkin tulossa.


      • Perryni
        Piituli84 kirjoitti:

        Ootko saanut lääkkeistä apua oloon? Mä aloitin mielialalääkkeen ja päätin että tää pahentuminen ei vaan voi olla totta!!! Ja kas, parempaan on mennyt, enää epävakaa olo. En tiedä, mikä on syy ja mikä seuraus, stressiä ollut myös, osittain voi ranka vaikuttaa.. Kävin myös kiropraktikolla, avasi jumeja. Punktio ja hermoratatutkimusta vielä kuitenkin tulossa.

        Moi. Mä olen ny kokeillut hermoratahierontaakin sekä akuneuloilla sähköä. Hermoratahieronnan jälkeisrnä aamuna 20min terveen olo. Ei keikuttanut....kunnes taas alkoi. Pieni toivon kipinä. Työterv. Väittää että psykosomaattista ja pitää ottaa kipu/tuntemys haltuun. Oireet ovat kroonistuneet ja totu tähän. En kyllä hyväksy ja usko tätä. Sellaisia humahduksia kuin maa pettäisi alta tulee useammin. Onko sinulla sellaisia? Lopetin hartiajumpat koska kivut vain pysyivät. En jaksa kannatella päätä. Kaula- j niskalihakset niin jumissa syvältä. Miettinyt josko ne ottavat niinku koko ajan vastaan tätä ns. Aallokkoa. Hermosto ja neurologista oiretta hoitavat tahot veikkailleet. Irselläni ollut vuosia sitten onnettomuus jossa niskat retkahtanett kovasti ja ennen näitä oireita hypin 15min rajusti vettä pois korvasta päätäni samalla kovasti myös. Miettinyt josko uudestaan niskat näistä kärsineet. Mitä neurologisi sanoi? Mulla pää ei enään ookei kestä opamoxia syönyt jatkuvaan itkuisuuteen epätoivoon shdistukseen. En enään tiedämistä hakisin apua....kuka voisi auttaa ja ottaa oireeni todesta..


    • Perryni

      Piituli vieläkö sisälläsi keinuttaa

    • Perryni

      Piituli84?!

    • Piituli84

      Moi, vieläkin mutta lievästi, eikä yleensä enää paikallaan ollessa. Kävellessä tuntuu keinuvaa tunnetta vaihtelevasti. Mieliala täysin eri kuin vaikka kuukausi sitten! Onko sulla vointi kohentunut, mitä olet nyt koittanut?

    • Piituli84

      Huhuu Perryni?? Onko apua löytynyt?

    • Perryni

      Moi. Mulla yhä keinuttaa kaulan ja lantion välillä. Ja oikean puolen jalka esim. Kävellessä outo. Jumpatessa esim jalkakyykkyjä oik. Tuntuu oudolta huterammalra. Kävin yksityisellä neurokirurgilla. Hän halyaa vielä nähdä kaikki kuvani. Lääkkeeksi määräsi klotripthyliä. Se vei ainkakin lihaskivut ylävartalosta ja ehkä hieman tyynnyttäö tota keikunnan tunnetta.

    • Piituli84

      Ymmärsinkö oikein että oireet on kuitenkin hiukan helpottaneet? Sulla on ollut kipujakin? Klotriptyl auttaa myös ahdistukseen, eli jos keinunta on psyykeestä, voi auttaa. Mä söin triptyliä (neurologi määräsi pistelyihin ja kihelmöinteihin alussa) pienellä annoksella ja helpotti paljon pään sumuisuuteen ja keinuntaan, mutta ei tarpeeksi. Nyt halusin sen jo lopettaa ja toinen lääke tosiaan käytössä. Suosittelen pohtimaan vaihtoehtoa tosissaan, voisiko oireilu tulla psyykeestä, jollei mitään fyysistä löydy! :) Kertoilethan kuulumisia!

    • Perryni

      Mikä toinen lääke sulla käytössä? Keikunta on yhä 24/7 mutta jotain touhutessa keskittyneesti en sitä aina huomaa. Kivut tulivat jälkikäteen kun kehonialkoi ottamaan vastaan/suojelemaan keikuntaa. Lihakset meni aivan spasmiin. Myös pelkojen takia. Taisi tulla myös tension neck ha jännityspäänsärytkin. Kaula ja niska vieläkin syvältä aivan jäykät. Kelaillut josko mun elimistö burnoutissa, jokin sai vain laukaisemaan kaikki oireet ja nyt pitäs faan relata. Keikuntaa en silti tajua eikä lääkäritkään....

    • Piituli84

      Eli aloitin essitalopraamin (mielialalääke) nimenomaan fyysisten oireiden tuomaan ahdistukseen ja pelkoon. Jotka tulivat ilmeisesti ahdistuksesta, sen kannalle olen (ja lääkäritkin) olen kallistunut. On siis auttanut huimasti! Mitään fyysistä vikaa ei ole löytynyt. Mitä olen tutkinut, osalla ahdistus/ masennus voi oireilla keinuntana ja muina somaattisina oireina, joka kyllä tuntuu todella käsittämättömältä!! Pakko se vaan on varmaan uskoa, koska SSRI lääke auttaa. MInusta on outoa ettei sinulle ole tätä vaihtoehtoa kukaan aktiivisesti ymmärtänyt edes tarjota. Suosittelen koittamaan, et menetä mitään jos kokeilet, mutta voit saada elämäsi takaisin jos lääke edes hiukan auttaa! Oletko jo töissä?

      • Perryni

        Onko tuon lääkkeen muötä keinunta poistunut? En ole vielä töissä.


      • Ikuinenkeinuja

        Minulla aivan vastaavat oireet olleet vuodesta 2010. Niska operoitu mutta siitä kuulemma ei pitäisi johtua kaikki. Minulla alkoi tämä vaiva sikapiikin jälkeen. Sopii täydellisesti Mal De barguement -syndroomaan. Helpotusta olen saanut Cympalta ja bentsodiatsepaameista (Rivatril, Diapam). 2 vuotta meni hyvin ja nyt yhtä äkkiä keinuttaa, pudottaa aivan kauheasti. Niin invalidisoiva vaiva, että kaikki voimat menevät keinunnan hallintaan. Minulla oireet ovat kaikissa asennoissa. Kamala vaiva.


    • Piituli84

      Suoranainen jatkuva keinunta on poissa, välillä tuntuu "keikauttava" tunne tai on hieman tasapainoton olo. Myös pistelyt ja muut tuntemukset ovat vain hyvin harvoin enää läsnä. Ei kuitenkaan häiritse juurikaan enkä ahdistu tai pelkää enää sitä. Voi olla että tämä olo on loppuelämän mulla mukana mutta sitten se on, elän kyllä sen kanssa :)

    • Perryni

      Mun on hirveän vaikea hahmottaa mistä keikunta tulee lantiosta selästä vaiko niskasta. Kövellessä se pahimmaallaan kuin rautakanki olis toisesta jalasta niskaan. Askelluskin siisoutoa ja siihen neurologit jääneetkiinni. Mutta ei siis mitään llydy oireita selittävää. Kaikki muut oiree ovat pois vain tuokeikuttava ja välillä kuin joku vetäisi taakse päin tai humahtaisi alas. Klotriptylmitä ulle määrättiin on myös psykkiisiin oireisiin käyettävä sekä lihaksia rentouttava. Vaikk kuin hierottu jumpattu ei meinaa lihakset rentoutua....missä ja miten sinö koitkaan se keikutuksen. Mulla se ihan seistessä häiritsee paikallaan oloa.

    • Piituli84

      Mulla myös keinunta on koko ajan vaihdellut, alussa paheni koko ajan, yhden lääkkeen myötä pään sumuisuus helpotti mutta keinunta jatkui ja tuntui tulevan keskivartalosta. Nyt kävellessä joskus tuntuu enää harvoin keinuvaa oloa, pahimmillaan mulla keinunta oli koko ajan läsnä, istuessa, maatessa, paikallaan seistessä keinuin myös oikeasti niin että muut ihmiset näkivät sen :O Nyt en juuri ajattele asiaa, olen jo töissä. Mulla ei myöskään ole lihakset olleet jumissa mitenkään erityisesti. Onko tuo klotriptyl auttanut ollenkaan? Kauanko olet sitä syönyt ja millä annoksella?

    • Perryni

      Auttoi. Lihaskivut ja pään ahdistava puristui poistui. Keinunta enään vaihtelevasti. Välillä jotain keskittyneenä touhutessa en vältyämättä huomaa edes, mutta kyllä se tasapainoon vaikuttaa kovasti. Yksityispuolen lääkärillä käynyt muutaman kerran ja sanoi että tasapsinohäiriö. Voi olla virusperäinen, mutta ei oikein pystytä selvittää. Kovasti yritän jumpata ja haastaa tasapainoani. Ikävä jos jää, mutta toivottavasti poistuujoku kaunis päivä. Supsitteli klotriptylin vaihtamista triptyliin. 2xpvässä.

    • Iituskainen

      Täältähän löytyi paljon tietoa aiheesta! Mulla alkoi viime vuoden joulukuussa keinunta ja näköhäiriöt sumuinen olo päässä. Ravasin koko alkuvuoden lääkäreillä ja fysioterapiassa, mutta oikeastaan mitään apuja en sieltä saanut ja jäin yksinäni selviytymään oireiden kanssa. Nyt kuitenkin työsuhteeni vakinaistettiin ja siinä yhteydessä minulle avautui mahdollisuus työterveyslääkäreille. Maanantaina on aika varattuna ja toivon todella, että sieltä jotain apuja irtoaisi. On ollu ihan kamalan vaikeaa käydä töissä, kun etenkin ne matkat töihin (pitkät kävelymatkat) ovat olleet todella haastavia. Ja auta armias jos busspysäkillä ei ole vapaata istumapaikkaa ja joutuu jäädä seisovilteen odottamaan bussin saapumista. Se huojunta ja kaatuilun tunne on aivan järkyttävää!
      Itse olen epäillyt, että minulla oireet laukaisi töistä aiheutunut stressi... Stressi lievittyi hieman alkukesästä ja samalla oireet myös helpottuivat hieman. Nyt ollut taas stressaavampaa töissä ja oireet pahentuneet pahemmiksi kun vielä kertaakaan aikaisemmin!
      Olen ehtiny jo muutaman paniikkikohtauksenkin kärsimään matkalla töihin.
      Toivon vaan, että asia otetaan nyt vihdoin maanantaina tosissaan ja keksitään jotain helpotusta!! Kaikki vapaa aika menee siihen että makaan ja itken, kun olo tuntuu niin lohduttomalta...
      Ihana kuitenkin kuulla, että jollain muullakin on samoja oireita (vaikka ei tätä kenellekkään toivoisi).
      Ainut ero minulla kuitenkin monien oireisiin on se, että oireet eivät alkaneet minkään reissun jälkeen. Vaan ne ilmestyivät ihan tyhjästä. Istuin joulupäivänä kyllä aukinaisen ikkunan edessä ja kylmä ilma pääsi puhaltamaan suoraan niskaani... Silloin huomasin, että pääni alkoi hiljalleen sumentumaan. Ja seuraavana päivänä alkoi keikunta... Voisikohan syynä kuitenkin olla stressin ja kylmän ilman yhdistelmänä aiheutunut jumi lihaksissa? (Selän ja hartioiden lihakset ovat usein kipeät ja herään usein niin, että huomaan purevani hampaita kovaa yhteen.) Fysioterapeutti kuitenkin kovin väitti, ettei hartiaseudulla mitään selkeitä jumeja ole, vaikka lääkärit taas väittivät hartioitteni olevan kivikovat. 🙄 Tiedä sitten mitä uskoa. 😔

    • Iituskainen

      Lisätäkseni vielä, keinunta minulla pahenee huomattavasti kun kuljen julkisilla paikoilla, joten ahdistuminen oletettavasti lisää keinuntaa ja heiluntaa... Minulla myös ilmestyi keväällä silmiin niitä tummia haivenia ja pisteitä, jotka seuraavat näössä perässä kun on kirkasta tai katson jotain todella vaaleata taustaa (esim. tietokoneen näyttöä).
      Nyt vaan peukut pystyyn, että maanantaina löytyisi helpotusta!

    • Piituli84

      Moi, Perryni, miten voit? Iituskainen, kuulostaa tutulta, saitko selvyyttä asiaan?

    • kävelen

      Minulla on n.vuoden ollut hirvee epämääräinen huimaus,kuin huojuisi puunlatvassa ja kävelisi suossa..kotonakin tuntuu,kuin lattia upottaisi,kun kävelee,ulkona hirveen huojuvaolo ja siihen liittyy vapinaa,joka on lisääntynyt ja huonovointisuutta ja jonkun verran päänsärkyä.särissä välillä kipua,,jalkapohjat välillä kipeet,jalat tutkittu ei löytynyt syytä,,niskoista ei johdu,fysioterapiassa oltu..ja omala terv.asemalta ei pääse tutkimuksiin,että syy löytyisi.Kun olen eläkeläinen olen toisenluokan kansalainen.Niin olen tuntenut,että kun työelämässä ei ole on sinun vain kestettävä kipua,huimausta ym vaivoja..
      Liikunnallinen ihminen olen ollut ja yks kaks vain terveys mennyt.En voi uskoa että aina liikkunut ihminen menee näin huonoksi muka 65 v..jota ei enää tutkita..kertokaa onko muilla kokemuksia,mikä vois olla,en ole laivassa tai lentokoneessa ollut!Masentaa,tähänkö elämä tyssäs..
      Olen miettinyt voiko syy olla influenssa rokotteissa,joita otin 3 kertaa,kun niiden jälkeen on vaivat tulleet.

      • Ikuinenkeinuja

        Luepa mun kirjoitus tuolta ketjusta. Mulla sama alkoi sikapiikin jälkeen 2010. Oiretta hoidettu SRRI-lääkkeellä ja bentsoilla. Kauhea vaiva.


    • Perryni

      keikunta yhä sisälläni 24/7. nyt on lisää tullut hermostollisia oireita eli käsi tärisee sekä lonkan nivunen. välillä särisee jalkapohjassa asti. hermosto ilmeisesti totaalisen sekaisin. tätä nyt jatkunut jo niin kauan ettei ihme että kroppa jo shokkitilassa. ahdistuessani oireeet pahentuvat.

    • Piituli84

      Ikävä kuulla Perryni :( Mitä asialle tehdään/ onko jokin lääkitys päällä? Itse voin hyvin (sama lääkitys) ja elän jälleen normaalia elämää, vaikka keinuminen lievänä aina joskus tuntuukin..

      • Perryni

        Ei mitään lääkitystä. Yritän selvitä. Kaulaja niska niin kireät vaikka venyttelen hieron yms. Tuntuu että veri ei kierrä tarpeeksi päähän. Kuristaa. Siksi myös pääkin sumentuu. Milä piituli sun lääkitys onkaan nyt


    • Piituli84

      Edelleen mielialalääke ja aioin jatkaa. Miten siellä menee Perryni?

      • Mdds

        Kyllä kuulostaa aivan mal de debarquement syndroomalta. Onko kaikki löytäneet tietoa englanniksi? Onko kellään käsitystä kuka Suomessa olisi eniten perehtynyt tähän sairauteen?


    • Anonyymi

      Moi kaikille keinuville.
      Mulla keinuva olo on, joka toinen päivä. Verenpaineen alapaine pikkasen koholla.. (137/100 )Ja siitä terveydenhoitaja laitto mut lääkärille.. Lääkäri sanoi että: niin, ei kuulemma aiheuta keinuttavaa oloa.

      Tää keinunta ei tullu laivamatkalla, vaan pahan stressitilan jälkiseurauksena. Ja on nyt kestänyt jo kuukauden. Keinuva olo tuntuu välillä lapojen ja lonkan alueella.. Aiemmin se tuntui niskoista lähtevältä. Ihan kun kävelisi jollakin pehmeällä patjalla tai olis ollu hississä.
      Kävin Naprapaatilla kaikki nikamat olivat paikoiltaan.. Ei se nikamien ojennus kyllä hirveesti auttanut. Korva alkoi naksumaan naprapaatilla käynnin jälkeen.
      Nyt jos kauheasti keinuttaa, niin oon tennispallon laittanut lapojen alapuolelle ja istunut kevyesti seinää vasten se on helpottanut. Itse oon ihan varma jo että lihakset on jumissa ja stressi ja paniikkihäiriö on tehnyt tämän... Mut olis kyllä kiva, jos vaan keinunta loppuisi. Ikää on 40v. vasta. Eikä viittis koko loppuelämää käyttää keinumiseen.

    • Anonyymi

      Nyt oon taas todistettu kuinka nopeasti polittikot pääsevät hoitoon toimenpiteeseen.Matti Vnahsen huimaus on suuri ero kuin esim Teidän muiden!

      Matti Vanhanen sydänleikkaukseen jo heti syksyllä. Olipas nopeaa jonojen ohiko?

      Kyllä näitä tutkitaan , hoidetaan ja jonossakaan ei tarvitse olla vaan mennään jo heti tutkimuksiin ja melkein suoraan toimenpiteeseen.

      Arvatkaapa olisiko tavallinen rahvas päässyt näin nopealla aikataululla olisiko edes tutkittulainkaan perusteellisesti. Hoitakaahan nyt tavallisten kansalaistenkin hoitoonpääsyä nopeammin ja Sipiläkin hoidettiin heti aiemmin niin tehokkaasti sekä moni muu silmää tekevä.

      Minusta ihmiset on eriarvoisessa asemassa hoidon saannin suhteen ja poliittiset päättäjät menevät aina jonojen kärkeen. Jonot kohtuuttoman pitkiä tavallisilla pulliaisilla.

      Vai onko niin, että rahalla saa ja hevosella pääsee nopeammin aina jos on arvovaltainen henkilö. Hyi inhottavaa eduilla ajoa ja myös lääkäreiden etiikka taitaa olla elitismin hoitoa meillä Suomessa.

      Ps. eikös tämä Vanhanen ole polttanut vuosia tupakkaa! Arvovalintako!?

      Ps tavallinen ihminen jos hakeutuu huimauksen takiapäivystykseen niin kyllä sieltä lempataan kotiin alta aikayksikön ja kehoitetaan arvauskeskukseen.

      Taas äänestäjät uskoivat näitä kuka menee europarlamenttiin kuka ajaa omaa etuaan hoidossa ja muissakin eduissa.
      Luetuimpia

      Onko tämä ahdistusta?

      Lerssin mäiskähdys?


      Hoitoon pääsy
      Nyt oon taas todistettu kuinka nopeasti polittikot pääsevät hoitoon toimenpiteeseen.

      Matti Vanhanen sydänleikkaukseen jo heti syksyllä. Olipas nopeaa jonojen ohiko?

      Kyllä näitä tutkitaan , hoidetaan ja jonossakaan ei tarvitse olla vaan mennään jo heti tutkimuksiin ja melkein suoraan toimenpiteeseen.

      Arvatkaapa olisiko tavallinen rahvas päässyt näin nopealla aikataululla olisiko edes tutkittulainkaan perusteellisesti. Hoitakaahan nyt tavallisten kansalaistenkin hoitoonpääsyä nopeammin ja Sipiläkin hoidettiin heti aiemmin niin tehokkaasti sekä moni muu silmää tekevä.

      Minusta ihmiset on eriarvoisessa asemassa hoidon saannin suhteen ja poliittiset päättäjät menevät aina jonojen kärkeen. Jonot kohtuuttoman pitkiä tavallisilla pulliaisilla.

      Vai onko niin, että rahalla saa ja hevosella pääsee nopeammin aina jos on arvovaltainen henkilö. Hyi inhottavaa eduilla ajoa ja myös lääkäreiden etiikka taitaa olla elitismin hoitoa meillä Suomessa.

      Ps. eikös tämä Vanhanen ole polttanut vuosia tupakkaa! Arvovalintako!?

      Ps tavallinen ihminen jos hakeutuu huimauksen takiapäivystykseen niin kyllä sieltä lempataan kotiin alta aikayksikön ja kehoitetaan arvauskeskukseen.

      Taas äänestäjät uskoivat näitä kuka menee europarlamenttiin kuka ajaa omaa etuaan hoidossa ja muissakin eduissa.

      Joten tuskin sinun tai muidenkaan huimausta niin todesta otetaan täytyy vain antaa huimata!

      Seuratkaapa hoidon tasoa ja laatua tavllisen ihmisen ja esimerkiksi päättäjien osalta!On ero kuka saa ja kuka ei saa hoitoa!

    • Anonyymi

      Hei kaikille keinujille! Minua on huimannut parin kuukauden verran. Keinuminen alkoi stressin lakaisemana töiden alettua. Sinnittelin viikon, mutta lopulta jouduin lähtemään töistä päivystykseen kun en enää pysynyt pystyssä ja kun oksetti niin paljon ja pää tuntui räjähtävän. Siitä jäin sairaslomalle. Nuo hurjimmat oireet helpottivat, kun en mennyt töihin,mutta silti aluksi keinuminen oli niin pahaa, että seinistä täytyi ottaa tukea, katse ei kohdistunut ja näkökentässä näkyi mustia rihmoja. Kävin korvalääkärillä, lukuisissa eri labrakokeissa, kuulotestissä, näkö tarkastettiin ja magneettikuvst otettiin. Mitään ei löytynyt. Kävin huimaukseen erikoistuneella kiropraktikolla, josta oli hetkellistä apua, mutta ei pitkäaikaista apua. Kävin fyssarilla ja kalevalalaisella jäsenkorjaajalla, joista oli hiukan apua. Kaikkein mullistavin oli kuitenkin osteopaatti, joka ensimmäisenä tarkasti,miten hengitän. Olen vuosia hengittänyt pinnallisesti, minkä vuoksi yläkropan lihakset ovat dominoefektinä kiristyneet. Minun kohdallani selällään rennosti maaten tehtävillä syvähengitysharjoituksilla oli valtava vaikutus. Niiden rinnalla söin kuurimuotoisesti Trptyliä, joka myös osaltaan auttoi. Paraneminen on ollut hidasta, mutta nyt tuntuu, että olen voiton puolella. Stressiä pitää kuitenkin ehdottomasti välttää, muuten huimaus voimistuu heti.
      Toivottavasti tästä oli jollekin apua. Tsemppiä kaikille!

    • Anonyymi

      Jo nuorena Ruotsin risteilyt oli sitä, että Tukholmassa maa vähän keinutteli alla. Viikon sisällä kuitenkin helpotti. Nyt aikuisiässä pahin oli kuitenkin myrskyisä Ruotsin risteily, jonka jälkeen keinutus kesti 2kk. Jouduin jäämään töistä pois, kun kamat tuntui vaan lentelevän käsissä ja seinästä piti ottaa tukea. Näytin lääkärilleni googlettamaani Mal de deparquement-syndroomaa, joka on usein risteilyn tai lennon jälkeen alkavaa huimausta. Lääkärin diagnoosi oli kuitenkin- sulla on niskat jumissa-avataan nyt eka nää niskat( fysioterapeutti). Jos istuin/makasin päivän aloillani oli hyvä. Liike aina pahentaa huimausta. Esim vajaan 2km kävelyn jälkeen kaikki oli taas heikun keikun. Tein suositeltua jumppaamista ja kävin hieronnassa mm. Kallonpohjanlihaksia availtiin niskan lisäksi. Omia aikojaan minun mielestä keinunta kuitenkin helpottaa.Parista Tallinnan risteilystä olen selvinnyt ihan ookoo ja olen analysoinut, että Ruotsin risteily on sen verran pidempi, että sitä ei pää kestä. Nyt kuitenkin olin kk sitten Tallinnan päiväristeilyllä( mutta myös vk sitten lennolla) ja huimaus vaan pahenee! Viimeisin Ruotsin risteily oli pari vuotta sitten tosi tyyntä koko matkan ja silti lievää keinutusta kesti 2kk. Kaikki liike vaan pahentaa huimausta. Jos joku tietää keinon/ lääkkeen mikä helpottaa niin kertokoon! Mutta nyt taas risteilyt pannaan! Todella mielelle uuvuttavaa elää näin.

    • Anonyymi

      Minua on keinuttanut jo 7 vuotta. Tulen toimeen, mutta olen varovainen, kävelen lähellä seiniä, että saan jostain kiinni jos aion pyörtyä. Jumpassa joudun istumaan välillä kun niin pyörryttää. Käyn vesijuoksussa ja lenkillä. Lenkkipolun valitsen niin, että saan jostain kiinni. Joudun käyttämään metroa ja kun menen rullaportaissaja tulen pois niin pyörryttä aika lailla. Ei ole kivaa kun aina heittää, mutta yritän pärjätä.

    • Anonyymi

      Haluan jakaa kokemukseni tänne, koska itsekkin tuskailin huimauksen kanssa kauan. Viisi vuotta melkein päivittäin oli laivankansimaista huimausta ja elinympäristö oli jo tämän vuoksi kaventunut n 100m per suuntansa kotiovelta. En uskaltanut mennä pidemmälle kun huimasi kokoajan. Kävin hieronnat, kiropraktikot, purentalihashoidot, korvalääkärit, neurologit ja pään magneetit ja kaikki kunnossa. Huimaus loppui kuukauden ahdistuslääkehoidon jälkeen. Lisäksi kävin juttelemassa terapiassa. Eli täältä vinkkinä että kannattaa myös antaa mahdollisuus lääkkeelle, itselle se auttoi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe