Tee itse lv-varaaja

Suihkuun

Onkohan joku tehnyt itse lämminvesivaraajan veneeseensä?

Kuulisin mielelläni vinkkejä:

- mistä saa hankittua n. 800 W / 220 V vastuksen termostaatin?
- voiko koneesta tulevan veden kierukka olla kuparia, vaikka muuten haponkestävää?
- riittääkö n. 20 mm eristys? Millä olette eristäneet?
- onko nyrkkisääntöä kierukan mitoitukseen?

Periaatteessa varaajan tekohan on hyvin yksinkertaista. Olisi kiva vaan kuulla vinkkejä, jotta välttyisi turhilta mokilta.

7

3022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT

      Tuli tehtyä noin 30 litrainen varaaja. Toimii moottorin vesikierrosta pelkästään. Kierukka on happosta. Eristin retkipatjoilla...eristystä varmaankin se 20 mm. Olen tyytyväinen kyhäelmään...suosittelen.

      • Eikka

        Miten varaajan paisunta pitää ottaa huomioon. Onko sulla oma pumppu ja hana lämpimälle vedelle...


      • Suihkuun

        Millaisen kierukan sinä asensit? Onko se oikeaoppinen lämminvesikierukka ( varmaan ymmärrät mitä tarkoitan) vai yksinkertainen U-kierukka?

        Mikä on kierukkaputken halkaisija?

        Vastauksista kiitollinen.


      • yx vaa
        Suihkuun kirjoitti:

        Millaisen kierukan sinä asensit? Onko se oikeaoppinen lämminvesikierukka ( varmaan ymmärrät mitä tarkoitan) vai yksinkertainen U-kierukka?

        Mikä on kierukkaputken halkaisija?

        Vastauksista kiitollinen.

        Kaksi on tullut tehtyä sellasia ja hyvin ovat toimineet.
        Helppo on tehdä esim näin. Happoputkea on olemassa n. 300 mm sekä n. 270 mm. Näihin molempiin päädyt sekä putket. Väliin johdetaan koneesta lämmin vesi, sisämmäinen lämpiää hyvin ja on suhteellisen nopeakin.
        Takaiskuventtiili boilerille menevään putkeen tarvitaan, että vesi kiertää oikein päin.
        Varoventtiiliksi voi laittaa 4 bar:in varon lämpimälle tulopuolelle, josta ylivuotoputki kyljestä mereen.
        Pumppuna käy näinollen paatin oma pumppu joka kytkeytyy paineen alennuttua pääle aina. Hanaksi olen laittanut ihan oikean oraslaisen yksivipuhanan ja vessaan bidetan. Boilerin eristeeksi joko uretaania ja pelti päälle tai solumuovia muutama kierros.

        Kierukka voi olla hyvä, mutta se pitää olla aika pitkä jotta kylmäkin vesi ehtii siinä lämpeneen.
        Sen huono puoli on kupari, en suosittelisi "juomavesiputkeksi".(vert. entisetkin kuparipannut tinattiin sisältä) happpoputkea taas on hankala saada pienelle rullalle kierukaksi.(helppo homma jos osaa kylläkin)


    • BB

      Duunasin viime kuussa Betonista kevytBeitteen jahdilleni, satsia jäi ämBärillinen yli, koska Beitteestä tuli ennakoitua kevyemBi.
      Varaajanmuotin sain vanhasta Arabialaisesta (oli tulo ja meno valmiina), koska Betonin Brosessi on satavuotta käynnissä, ja Brosessiä syntyy lämpöä, ei mitään ulkoBuolista kierukkaa tarvita, kuin naaBurin rouvalle ajttelin kyllä Biffata kuBarikierukan ensi kaudeksi.
      Tämän halvemBaa, lujenBaa, kauniinBaa, tehokkaamBaa, varaaja on vaikea kenenkään kotikonstein duunata, (kyseessä oma arvio), tehdastekoinenhan maksaa 600.
      Ensi numerossa sitteen tuon mainion kevytBeitteen oikeat teko-ohjeet.

      • tyhmä

        etkö voi mennä pelleilemään vaikka takapihallesi. siellähän sulla on kiva hiekka laatikko.


    • Tehokas

      Teetätin kaverilla, itse suunnittelin. Rosterikierukka löytyi romikselta, kahdeksan metriä 10mm putkea kierukalla. Tilavuus 130 litraa. Riittää suihkutella koko perheen aamuin-illoin Vesi lämmitetään koneella, noin tunnin matka-ajo riittää. Painevesijärjestelmän kuvat löytyy esim. Nautivarusteelta tai muilta myyjiltä. Miksi septi -ja vesisäiliöt halutaan tehdä aina ämpärin kokoisiksi, jos tilaa on, tehkää ne riittävän suuriksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe