Tuomari Nurmio mutteriveneineen

Tuomarin kipaleessa Valo Yössä puhutaan mutteriveneen topatusta tuhdosta. Ei siis kukaan satu tietämään tarkoittaako mutterivene oikeasti jotain, vai onko se vain oudosti äännetty moottorivene tai jotain muuta? Jos en ihan väärässä ole niin joissakin muissa lauluissakin puhutaan nimenomaan mutteriveneestä...

Alkoi muuten vain kiinnostamaan

41

14734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyriikkaa ja tekstiä

      kyllä se menee näin......taksin katolla vilkkuu yön ainoa valopilkku,tuhto topattu.
      Moottorivene odottaa minä menen.
      ota siitä sitten selvää??

      • Kalifaatti Kinaporista

        ...


      • Anonyymi

        Ei muuten laula moottoriveneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten laula moottoriveneestä.

        Kyllä se on soutuvene. Ehkä vesijetti.


    • oikeesti?

      Siis onko se oikeesti niin, että "...Tuhto topattu. Moottorivene odottaa, minä menen..."?

      Olen kaikki nämä vuodet lauleskennut ko biisiä "tuhto topattu mutteri veneen, odottaa - minä menen".

      • Gunhild

        se ainakin tämän mukaan on.

        http://www.saunalahti.fi/~leinoju/tuomarinurmio/jutut.shtml


      • joojoo sitä se on
        Gunhild kirjoitti:

        se ainakin tämän mukaan on.

        http://www.saunalahti.fi/~leinoju/tuomarinurmio/jutut.shtml

        "tuota topattu moottorivene odottaa minä menen"
        noin oli tuolla lirama.net sivulla , vähän erilailla joka paikasssa, kuka kertos totuuden? Ville vAlo lauloi ainakin jossain tekstissä moottoriveneestä, mutta jotkut mutteriveneestä, mikä on oikein? Hannu vastaa?


      • G'kar

        Mulla on vanha Tuomari Nurmion nuottivihko "kahdeksan kylmää laulua" ja siinä on "tuhto topattu mutteriveneen jo odottaa minä menen". Kyllä se on mutteriveneen, mutta en minäkään tiedä, mitä se tarkoittaa.


      • Thom17
        G'kar kirjoitti:

        Mulla on vanha Tuomari Nurmion nuottivihko "kahdeksan kylmää laulua" ja siinä on "tuhto topattu mutteriveneen jo odottaa minä menen". Kyllä se on mutteriveneen, mutta en minäkään tiedä, mitä se tarkoittaa.

        Sitä taksiahan se tietysti tarkottaa, taksin takapenkkiä, eiks toi oo aika selvää???

        taksin katolla vilkkuu
        yön ainoa valopilkku
        tuhto topattu mutteriveneen
        odottaa, minä menen


      • Thom17 kirjoitti:

        Sitä taksiahan se tietysti tarkottaa, taksin takapenkkiä, eiks toi oo aika selvää???

        taksin katolla vilkkuu
        yön ainoa valopilkku
        tuhto topattu mutteriveneen
        odottaa, minä menen

        Ei oo niin yksiselitteinen tuo kipale muutenkaan, mutta enpä ole koskaan auton penkkiä tuhdoksi kuullu sanottavan...


      • voodooblues kirjoitti:

        Ei oo niin yksiselitteinen tuo kipale muutenkaan, mutta enpä ole koskaan auton penkkiä tuhdoksi kuullu sanottavan...

        ... no miten en tuota nyt tajunnu... heti tajusin kun äskeisen viestin lähetin. Mutterivene.. taksissahan nyt on muttereita vaikka muille jakaa...

        Mutta ei se edelleenkään kovin selvää ole. Monelta oon kysynyt jo mitä ihmettä se meinaa :)


      • takapenkki
        voodooblues kirjoitti:

        Ei oo niin yksiselitteinen tuo kipale muutenkaan, mutta enpä ole koskaan auton penkkiä tuhdoksi kuullu sanottavan...

        Liekö jotain tiettyä murretta vai mistä lie tullut. Olen lähinnä kuullut veneilyn yhteydessä tuosta, mutta käsittääkseni voi tarkoittaa myös muita istumapaikkoja.


      • Anonyymi
        G'kar kirjoitti:

        Mulla on vanha Tuomari Nurmion nuottivihko "kahdeksan kylmää laulua" ja siinä on "tuhto topattu mutteriveneen jo odottaa minä menen". Kyllä se on mutteriveneen, mutta en minäkään tiedä, mitä se tarkoittaa.

        Ja tuhto on tietynlaisen veneen osa missä voi istua, ja se rakenteeltaan antaa tukevuutta veneen rungolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuhto on tietynlaisen veneen osa missä voi istua, ja se rakenteeltaan antaa tukevuutta veneen rungolle.

        Tuhto on istuinlauta veneen takapäässä. Se jossa ennen vanhaan nainen istui, jos mies souti (Savossa toki päinvastoin: ukko istui, koska akka souti).

        Jos veneihmisiltä kysytään, niin tuhto voi kuvainnollisesti olla vaikka auton takapenkki.


    • hämeen nopein etana

      miten ne sanat menee siinä kohdassa, ihan kuin laulais "GRILLI MUSTAAN MÖLYAPINAAN" onko se MUSTA MÖLYAPINA grilli stadissa?

      • Kalifaatti

        Sillain laulaa. Oletan, että ko. grilli on Tuomarimme mielikuvituksen tuotetta. Voin olla väärässäkin, kerta se on ensimmäinenkin :)


      • timboooo

        "Pirssillä pakoon pääsee grillimusta mölyapina.."

        Käsittääkseni grillimusta on vain adjektiivi.


    • Anders T

      Hauta-arkku, ainakin sellainen mikä sarjakuvissa piiirretään, on malliltaan kuin venytetty mutteri. Hauta-arkussa on sisällä toppaus.

      • 7ender

        Ihan kuulostaa asialliselta Anders T..
        Kohdusta hautaan Tuomari Nurmion ja Köyhien ystävien kanssa - levyn kansivihkosessahan lukee "hautaustoimisto" (jonka kaikki jo varmasti tiesikin). Jotenki tuntuis järkevältä yhistää nämä jutut?!? ..


      • Joojoo

        Joo ittellä tuli kans hauta-arkku ekana mieleen. Topattuhan se on sisältä, saman verran kulmia kuin mutterissa ja pitkä ja kaponen niinkuin vene. Toisaalta tuo taksin takapenkin vertaus ei ollut huono..
        Pitää kysyä mielehtä itseltään vielä kun on hengissä että miten on.


    • timboooo

      Helsingin Lauttasaareen kulki Mutterivene ennenkuin Lauttasaaren silta rakennettiin. Jäänteenä tästä on Lauttasaaren vanhan sillan kupeessa sijaitseva Mutteri-kahvila. Kahvilassa myytiin lippuja Mutteriveneelle.

      Tuhto on veneen penkki. Tässä tapauksessa topattu Mutteriveneen penkki.

    • Minävain123

      Kun asiaa vähän miettii niin eikö toi mutterivene oo aika selkee analogia autolle, tässä tapauksessa taksille?

      • Valoviikatteet niitt

        Joo, ja koko biisihän pohjaa taksi Tuonen virran lauttana -vertauskuville.


    • Ventin Vihtori

      Kyllähän auton penkkiä sanotaan tuhdoksi. Ainakin vanhemmat ihmiset tuolla Lounais-Hämeessä aikoinaan käyttivät takapenkistä nimitystä takatuhto. En tiedä tosin liekö tuo nyt mitenkään hirveän yleisesti käytetty nimitys, mutta ihan ymmärrettävä kuitenkin. Ja mutterivene on toki helposti ymmärrettävissä autoksi.

    • kuulostelija

      Tällä viitattaneen vanhan liiton mersu 200 autoon joka aikanaan oli se perus taxi.

    • lauttis

      Mutteriveneeksi nimitetty vesikulkuneuvo on muinoin liikennöinyt Helsingissä Lauttasaaren ja mantereen välillä ennen sillan valmistumista.

      • lauttis

      • lauttis

      • Anonyymi

        ”Oli?…” On se siinä vieläkin! Nimikin on Café Mutteri.


    • lauttis

      Kuuntelin Valo yössä kappaleen uudelleen ja nyt vasta tajusin että mutterivene tulee mukana läpi koko biisin. Uuttera lautta = Mutterivene

    • Anonyymi

      Tuhto=Veneen peräistuin mopattu=viritetty,väsätty kutteri=puru, esim siis purulaivaan väsätty ylimääräinen istuin ..Saatan olla väärässä mut vanhojen sanojen mukaan käänsin

      • Anonyymi

        Mutterivene = taksi


    • Anonyymi

      Taksi on tällä kertaa kuin manalan lautturin vene.

    • Anonyymi

      Mutterivene on TAKSI, jossa on topatut tuhdot /penkit !

    • Anonyymi

      kappaleen teksti on aika melankolinen mut taksin katolla vilkku antaa kuitenkin pientä toivoa edes suureen synkkyyteen. Mutterivene ei sano mitään minulle =)

    • Anonyymi

      Mutterivene on tietysti ruumisarkku. Topattu sisältä... verhoiltu ulkoa. Manalan lautturi....

      • Anonyymi

        ...ja ylhäältä kuusikulmainen, niinkuin mutteri.


    • Anonyymi

      Mutterivene = teknologinen yhteiskunta, jonka prikat itkee ja kirskuu.

      • Anonyymi

        no olishan se pitäny arvata ku monet musantekijät tekee tekstejä joilla on yleensä muunlaisempi merkitys kuin mitä esim joku sana merkitsee sanan varsinaises merkityksessä =)
        Taitavimmat ja älykkäimmät teksin kirjoottajat ymmärtää hyvin nämä seikat, mutta taitava ja älykäs sanoittaja myös osaa rytmittää sanat hyvin ja osaa löytää tekstit jotka sopii melodiaan. Välillä törmää tekstissä rakenteisiin jotka ei kohtaa musaa oikein hyvin eli voi olla esim sanoja liikaa jossakin kohdassa suhteessa melodiaan. Silloin loppuu usein ilma ja kappaleet voidaan pilata liiallisella ylisovittamisella tai liian ontoilla sovituksilla joka menee ontoksi tai jopa köykäiseksi, mutta jos sävellys on hemmetin kova, niin nämä epäonnistuneet sovitusratkaisut toisaalta on aika vähäpätöisiä juttuja loppupelissä. Noh tämä kappale nurmion valo yössä jossa mainitaa mutterivene, on suomimusakentän yksi taidokkaimpia esitysnumeroita .


      • Anonyymi

        Annan esimerkin juice leskisen musta aurinko esim, joka on toisaalta suht heleppo tajuta mist siinä on kyse. On monia muitaki esimerkkejä. Pelle miljoonan vapaus on suuri vankila. Kolmannen naisen puhuva apina. Ismo alangon extaasiin tai rappiolla. Kari peitsamon lentokone talon yllä(joka on tosin instrumentaalinen laulu mutta kappaleen nimestä voi tehdä päätelmiä) tai vaikkapa cmx;n pilvien kuningas(noh aika tyhmäkin kai tajuaa mitä se kappale meinaa) tai CMX;n työt ja päivät (jolla on myös muu merkitys kuin kappaleen nimi kertoo). Juice leskisen miralis jalapa tai saman herran mielestä kehittynyt teksti zeppeliini.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1130
    Aihe