159:n takaluukku

KJJ

Vuokrasin lomamatkalla Italiassa viikoksi Alfa 159 -sedanin. Olipa kyllä hyvä auto!

Yhtä asiaa vain ihmettelen: mikä ihme logiikka on siinä, että takaluukku pitää avata tunkemalla kynnet luukun kannen ja puskurin väliin? Mahtaa olla kiva availla luukkua kurakelillä. Eikä myöskään avausnappia löydy ulkopuolelta, vaan pitää kurotella kattokonsoliin tai kopeloida avainta taskusta.

Ilmeisesti esim. erillistä kahvaa ei ole haluttu laittaa linjoja pilaamaan? Omassa Peugeot 607:ssa luukku aukeaa painamalla mallimerkinnän nollaa. Lisäksi luukkumekanismi on motorisoitu, eli avautuu ja sulkeutuu sähköllä. Vaikka Pösönkään luukussa ei kahvaa ole, niin onpa vaan aika paljon mukavampi käyttää kuin 159:n kontti.

Nämä on niitä pikkujuttuja, jotka helposti estävät ostopäätöksen tekemisen muuten hyvästä autosta. Ongelma ei tosin ole yksin Alfan tai 159:n, vaan melkein joka merkistä ja mallista löytyy jokin vastaava suunnittelun kukkanen.

15

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sooli34

      "Ilmeisesti esim. erillistä kahvaa ei ole haluttu laittaa linjoja pilaamaan? " näin on, uusimmissa 156sissakaan ei ole mitään avausnappeja, sitä aikaisemmin oli nappi alfalogon alla. Itse en ainakaan kaipaa mitää kahvoja on se niin helppo tuolla avaimen napilla avata. Alfoissa on paljon muutakin ihmeellistä esim 156sessa ei ole mukitelineitä :), kylkilistoja jne, en kyllä sanoisia näitä suunnittelun kukkasiksi vaan harkituiksi.

      • stailaa väärin

        Alfa stailaa yksityiskohtia tarkoituksella pieleen ja tuhoaa helppokäyttöisyyden. Alfan hommissa ei enää mitään järkeä. Urheiluautossa kaiken pitäisi toimia ja kestää todella hyvin. Nyt asiat eivät ole niin, vaan typerällä suunnitteluleikeillä auto on pilattu.


      • kahava
        stailaa väärin kirjoitti:

        Alfa stailaa yksityiskohtia tarkoituksella pieleen ja tuhoaa helppokäyttöisyyden. Alfan hommissa ei enää mitään järkeä. Urheiluautossa kaiken pitäisi toimia ja kestää todella hyvin. Nyt asiat eivät ole niin, vaan typerällä suunnitteluleikeillä auto on pilattu.

        ihan oikein touhuavat, jos auto olisi täynnä kahvoja ja listoja sehän olisi sitten ihan peruskamaa...Jos haluaa kauppakassin kahvoilla, telineillä,listoilla voi ostaa vaikka jonku japsin


      • Marko__
        stailaa väärin kirjoitti:

        Alfa stailaa yksityiskohtia tarkoituksella pieleen ja tuhoaa helppokäyttöisyyden. Alfan hommissa ei enää mitään järkeä. Urheiluautossa kaiken pitäisi toimia ja kestää todella hyvin. Nyt asiat eivät ole niin, vaan typerällä suunnitteluleikeillä auto on pilattu.

        Mitähän tekemistä 159 Alfalla on urheiluauton kanssa? Ehkä saman konsernin tiloissa on ohimennen tullut törmättyä Ferrariin tai Maseratiin mutta 159:n kohdalla voidaan puhua enintään urheilullisesta perhesedanista


      • hh1
        Marko__ kirjoitti:

        Mitähän tekemistä 159 Alfalla on urheiluauton kanssa? Ehkä saman konsernin tiloissa on ohimennen tullut törmättyä Ferrariin tai Maseratiin mutta 159:n kohdalla voidaan puhua enintään urheilullisesta perhesedanista

        Sinulle Marko tiedoksi, että Alfa Romeolla on pitemmät historialliset kokemukset ja näytöt urheiluautoista kuin Ferrarilla ja Maseratilla.


      • hh1
        Marko__ kirjoitti:

        Mitähän tekemistä 159 Alfalla on urheiluauton kanssa? Ehkä saman konsernin tiloissa on ohimennen tullut törmättyä Ferrariin tai Maseratiin mutta 159:n kohdalla voidaan puhua enintään urheilullisesta perhesedanista

        Marko, ota selvää mikä automerkki voitti vuonna 1950 ja 1951 ensimmäiset F1 maailmanmestaruudet? Ja, minkä automerkin testi- ja kisakuljettajana Enzo Ferrari ajoi vuosikaudet ennen perustamaansa automerkkiä: Ferrari.


      • hh1 kirjoitti:

        Marko, ota selvää mikä automerkki voitti vuonna 1950 ja 1951 ensimmäiset F1 maailmanmestaruudet? Ja, minkä automerkin testi- ja kisakuljettajana Enzo Ferrari ajoi vuosikaudet ennen perustamaansa automerkkiä: Ferrari.

        Legendaarinen historia ei tietenkään muuta miksikään sitä tosiasiaa, että kaikki tänä päivänä valmistettavat Ferrari ja kaiketi Maseratitkin ovat urheiluautoja tai ainakin aika lähellä sellaista. Alfa Romeon mallisto koostuu sen sijaan premium-luokan perheautoista (147, 159, 166) sekä parista coupé:sta, joita myös bulevardisporteiksi voisi luonnehtia (Brera, GT), vaikka ne bulevardia paremmin ovatkin kotonaan pitkillä maantietaipaleilla (gran turismo, (sielultaan) suuria matkailuautoja). 8C:n 500 kpl:n valmistusmäärä ei vielä tee Alfa Romeosta urheiluautojen valmistajaa.

        Toisaalta, mikä on urheiluauto? Onko Citroen Xsara urheiluauto; ainakin sillä harrastetaan autourheilua! Onko Ferrari Enzo urheiluauto? Mitä autourheilua sillä harrastetaan?

        Jos autourheilukilpailuihin osallistuminen tekee autosta urheiluauton, niin Alfa Romeon näytöt ovat vakuuttavat: Mukana on oltu F1:ssä, Indy-sarjassa, DTM:ssä ja monessa muussa ja menesty on vielä 1990-luvulla ollut hyvä, mihin vain on mukaan menty.

        Kuitenkin urheiluautolla tarkoitetaan yleensä jotain muuta kuin DTM-Alfa 155:ttä. Käsite on vähän samantapainen kuin urheilullinen pusero tai jopa pikkutakki, jossa on urheilullinen leikkaus.


    • Alfa Romeo

      Ei taida mistään Alfan nykymallista löytyä nappia ulkopuolelta takakontin avaamiseen? Myös bemareissa nuo napit ovat kortilla, joten kyse ei todellakaan ole pelkistä Alfoista.

      Mitä tuohon käyttämiseen tulee, niin olisihan se hyvä jos aukeaisi takaa. Tosin eipä tuo kovin hankala ole käyttää, kun siihen tottuu. Toki tuollainen pösön systeemi olisi parempi. Sitäpaitsi monissa maissa ei takakonttia kannata turvallisuussyistä pitää "auki" esim. valoissa.

      Minkälaisella koneella ne muuten vuokraavat noita? Ei kai vaan sillä onnettomalla 1.9 8V-dieselillä. Se ei nimittäin mielestäni ole oikea kone Alfaan.

    • Autot ovat kompromisseja. Alfa on vähän erilainen kompromissi kuin joku toinen. Muotoja pilaamaan ei ole haluttu laittaa nappeja tai kahvoja, lisäksi ne maksavat. Mikään ei ole halvempi ratkaisu kuin kaapelilla sisältä aukeava takaluukku. Nykyisin aukeavat kauko-ohjaimellakin, mutta kahvasta, mekaanisesta painonapista ja kylkilistoista säästyneillä rahoilla voi vaikka maksaa palkan sille muotoilijalle, joka jätti ne pois. Kaupanpäälle tulee vielä parempi suoja varkaita vastaan.

      Tokihan kahvat, namiskat ja kylkilistat helpottavat arkea, ja voisivathan sivupeilitkin olla pakettiautokokoa, mutta kuten sanottu, erilaiset autot ovat erilaisia kompromisseja.

      • Alfa Romeo

        159:n peilithän ovat pirun suuret! Lähe sitä mainitsemaasi pakettiautoluokkaa. Eipä tule heti mieleen, että missä saman luokan autossa peilit olisivat saman kokoiset.


      • hh1
        Alfa Romeo kirjoitti:

        159:n peilithän ovat pirun suuret! Lähe sitä mainitsemaasi pakettiautoluokkaa. Eipä tule heti mieleen, että missä saman luokan autossa peilit olisivat saman kokoiset.

        Tässä lainaan Start! tv-ohjelmaa: "Niistä on hyvä katsella, kun muu liikenne jää taakse".


    • hh1

      Tiedoksi: kauppakassissa pitää olla hyvät kahvat. Alfa Romeo 159 ei ole kauppakassi.

      • hh1

        lisäys vielä edelliseen: Peugeot on perinteikäs pippurimyllyjen valmistaja, joissa kahvat ovat hyvinkin oleellisia. Mutta ei pidä sekoittaa maustemyllyjä ja perinteikkäitä ajajan autoja keskenään.


    • Entinen Fordisti

      Eli voisiko joku näiden sivujen alfa romeo tietäjistä kertoa minulle miten sportwagon 156
      takaluukku avautuu jotenkin muutenkin kuin takalasin pyyhkijästä nostamalla

    • Yhtään Alfa Romeota.

      ...häveksymättä. Kaikkien aikojen suurin kilpa-ajaja (ei Senna) voitti mestaruutensa Maseratilla. Muun muassa siksi alla on 2011 Gran Cabrio.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe