avant 500 vai bobcat

Luxa

eli pienkuormaaja olis tarkotus hankkia ja kiinostaisi montako tuntia vehkeet kestää?
kone tulisi omaankäyttöön ja rakennuksille.

34

46611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun huoltaa

      ajallaan. Ja pitää nivelet rasvattuina.

      Avantin renkaat kestää Bobbaria paremmin: linkku- vs. liukuohjaus. Avantista ei jää pahoja jälkiä maastoon. Avantin neliveto toimii sähkölukoilla, joten päälle / pois voidaan kytkeä milloin vain (esim. ilman kuormaa pois, niin ei renkaat kulu niinkään paljon, kuorman kanssa päälle).

      Avantin saa tarvittaessa peruskorjattua Suomessa, jos joskus monen tuhannen käyttötunnin jälkeen alkaa tuntua aiheelliselta.

      Avant ylettyy korkeammalle / kauemmas, jos siinä on jatkopuomi.

      Avantiin saa vähintään tarpeeksi erilaisia työkoneita. Ellei ole valmiina, niin Ylöjärvellä tehdään.

      Niin kuin arvaat, niin saman kysymyksen ratkaisin omalta kohdaltani hankkimalla Avantin rakennustyömaalle. 500-sarjan Avant on oikea työkone verrattuna 200- ja 300-sarjoihin. Käytännön nostokyky on puolikas laastisäkki (hydrauliikka riittää enempäänkin, mutta vastapaino ei; vastapainoa voi lisätä mutta ei kannata rikkoa konetta).

      • camry

        Avantin 200 - malli on kyllä lähinnä "lelu" työmaa käytössä mm korkea painopiste ja ennen kaikkea bensa koneella ei kovin mielekäs .
        Avanti 300 - malli vastaa ajo-ominaisuuksiltaan Bobcattia , liukuohjaus .Kuormaajaa lukuunottamatta .

        Itse ottaisin työmaa käyttöön ehkä mieluinten joko 500 - tai 600 - malleista .

        Testi tietoa täältä http://www.avanttecno.com/web/uutta/koneviesti.htm


      • kun huoltaa
        camry kirjoitti:

        Avantin 200 - malli on kyllä lähinnä "lelu" työmaa käytössä mm korkea painopiste ja ennen kaikkea bensa koneella ei kovin mielekäs .
        Avanti 300 - malli vastaa ajo-ominaisuuksiltaan Bobcattia , liukuohjaus .Kuormaajaa lukuunottamatta .

        Itse ottaisin työmaa käyttöön ehkä mieluinten joko 500 - tai 600 - malleista .

        Testi tietoa täältä http://www.avanttecno.com/web/uutta/koneviesti.htm

        Joo, minustakin tuo kakssatanen oli vähän lelun oloinen kun kävin koeistumassa. Ja se bensakone tuntui vieraalta ajatukselta. Niinpä sitten ostinkin käytetyn viissatasen työkoneineen suurin piirtein samalla rahalla kuin 200 olisi maksanut työkoneineen. Kolmesatanen ei kiinnostanut, koska se on liukuohjattava. 600-sarja on tosi hieno mutta liian arvokas minulle mökkikäyttöön.

        Kyllähän se kakssatanen Avant mönkijän voittaa kaikessa muussa paitsi ajo-ominaisuuksissa niin maastossa kuin tiellä, eli on siinäkin konetta, jos ainoastaan hyötykäyttöä ajattelee. Mönkijän kanssa on muuten hauskempaa. Avantia en uskaltaisi metsässä kovin pahaan paikkaan ajaa, mutta mönkkärin erillisjousitus toimii hyvin. Ensin ajattelin myydä mönkijän kun Avantia olin hankkimassa mutta nehän onkin ihan eri koneet ja eri käyttöön tehty. Molempi parempi.


      • hatchb
        kun huoltaa kirjoitti:

        Joo, minustakin tuo kakssatanen oli vähän lelun oloinen kun kävin koeistumassa. Ja se bensakone tuntui vieraalta ajatukselta. Niinpä sitten ostinkin käytetyn viissatasen työkoneineen suurin piirtein samalla rahalla kuin 200 olisi maksanut työkoneineen. Kolmesatanen ei kiinnostanut, koska se on liukuohjattava. 600-sarja on tosi hieno mutta liian arvokas minulle mökkikäyttöön.

        Kyllähän se kakssatanen Avant mönkijän voittaa kaikessa muussa paitsi ajo-ominaisuuksissa niin maastossa kuin tiellä, eli on siinäkin konetta, jos ainoastaan hyötykäyttöä ajattelee. Mönkijän kanssa on muuten hauskempaa. Avantia en uskaltaisi metsässä kovin pahaan paikkaan ajaa, mutta mönkkärin erillisjousitus toimii hyvin. Ensin ajattelin myydä mönkijän kun Avantia olin hankkimassa mutta nehän onkin ihan eri koneet ja eri käyttöön tehty. Molempi parempi.

        Tein alkuvuonna lyhyen koeajon avant 220-mallilla tehtaan pihassa. Kokemukseni perusteella kone saattaisi toimia lumen aurauksessa ja kevyessä puutarhakäytössä. Pahin puute oli mielestäni vähän heiveröinen nostopuomi, oliko siinä vain 350 kiloa nostovoimaa se ei oikein riitä esim jos on kauha täynnä hiekkaa. Kauha ei myöskään nouse tarpeeksi ylös. Työntövoimaa tuntui kyllä löytyvän koneen painoon nähden yllättävänkin hyvin.

        Bobcateista sen verran, että ne koneet on rakennettu vähän rajumpaan käyttöön, mikä kyllä näkyy koneen painossa ja uuden hinnassa. Käytetyt taas ovat yleensä melko paljon maailmaa nähneitä.


      • hatchb
        hatchb kirjoitti:

        Tein alkuvuonna lyhyen koeajon avant 220-mallilla tehtaan pihassa. Kokemukseni perusteella kone saattaisi toimia lumen aurauksessa ja kevyessä puutarhakäytössä. Pahin puute oli mielestäni vähän heiveröinen nostopuomi, oliko siinä vain 350 kiloa nostovoimaa se ei oikein riitä esim jos on kauha täynnä hiekkaa. Kauha ei myöskään nouse tarpeeksi ylös. Työntövoimaa tuntui kyllä löytyvän koneen painoon nähden yllättävänkin hyvin.

        Bobcateista sen verran, että ne koneet on rakennettu vähän rajumpaan käyttöön, mikä kyllä näkyy koneen painossa ja uuden hinnassa. Käytetyt taas ovat yleensä melko paljon maailmaa nähneitä.

        että tuo avant 200 on kyllä työkoneeksi aika maastokelpoinen kun siinä on suht hyvin maavaraa ja mönkijän tapaan pyörät kulmissa. Painopisteen korkeuskaan on siinä tuskin mikään ongelma - vrt. esim. bobcatit, joilla ajaminen on melkoista keikkumista. Avant 500 -sarjasta ei ole kokemusta.

        Mönkijän järkevä työkäyttö rajoittuu mielestäni peräkärryjen vetämiseen. Siinä se toimii vaikeassakin maastossa, mutta esim auraukseen löytyy parempia koneita.


      • koettu on
        kun huoltaa kirjoitti:

        Joo, minustakin tuo kakssatanen oli vähän lelun oloinen kun kävin koeistumassa. Ja se bensakone tuntui vieraalta ajatukselta. Niinpä sitten ostinkin käytetyn viissatasen työkoneineen suurin piirtein samalla rahalla kuin 200 olisi maksanut työkoneineen. Kolmesatanen ei kiinnostanut, koska se on liukuohjattava. 600-sarja on tosi hieno mutta liian arvokas minulle mökkikäyttöön.

        Kyllähän se kakssatanen Avant mönkijän voittaa kaikessa muussa paitsi ajo-ominaisuuksissa niin maastossa kuin tiellä, eli on siinäkin konetta, jos ainoastaan hyötykäyttöä ajattelee. Mönkijän kanssa on muuten hauskempaa. Avantia en uskaltaisi metsässä kovin pahaan paikkaan ajaa, mutta mönkkärin erillisjousitus toimii hyvin. Ensin ajattelin myydä mönkijän kun Avantia olin hankkimassa mutta nehän onkin ihan eri koneet ja eri käyttöön tehty. Molempi parempi.

        Ostin tollasen 220:n kun ajattelin, että saan korvattua yhdellä koneella vanhan traktorin lumihommista ja Stiga Parkin nurmikon leikkuusta. Nurmikon leikkuu sujuu sillä hyvin, jos ei oo oksia puissa alle 2 m, ei tartte kauheesti kiertää puskia, eikä ajaa kovin vinossa rinteessä sivuttain. Toi painopiste on sellanen, että käännöksessä kun kuski on kokonaan takarungon ja nivelen ulkopuolella niin isommassa rinteessä kone lähtee niiaamaan, jos kuski jää alarinteen puolelle. Lumihommiin varsin vaatimaton peli. Ongelmaksi tulee, että nostopuomissa ei ole kelluntaa vaan työlaite "höylää" alustaa. Ainakaan epätasemmilla alustoilla ei oikein toimi. Lisäksi toi rilun 1 m nostokorkeus loppuu välittömästi kesken ja parin aurauskerran jälkeen on ongelmia, että mihin lumen laittaa. Toi 20 hp bensakone vei muuten älyttömästi ainetta. Tankillisella (8 l) ei paljon yli tuntia ajele.

        Vaihdoin koneen 520:n johon ostin ison lumikauhan ja etuauran. Lumikoneena toimii todella hienosti ja samoin toi on jo tosi työkone pihan laitossa, soran kannossa jne. Lisäksi kun kone on aito linkku, missä kuski istuu suunnilleen runkonivelen päällä niin tuota "kaatuuko vai ei" tunnetta ole, vaan kone on huomattavasti tukevampi kun 220. Toi diesel mylly on mukava, kun ei tartte tankata kun kerran päivässä, vaikka tekee 12 tunnin siivun.


      • Nimetön

        kiitos viesteistä avant 520 seisoo pihassa.
        varusteet lumi ja sorakauha sekä kaivuri.


      • mistä
        Nimetön kirjoitti:

        kiitos viesteistä avant 520 seisoo pihassa.
        varusteet lumi ja sorakauha sekä kaivuri.

        Niin mistä näin nopeasti sait koneen? Uusien koneiden toimitusaika on joskus ensi vuonna kuulema, näin meidän naapuri sanoi, kun oli kysellyt tehtaalta.


      • 216
        koettu on kirjoitti:

        Ostin tollasen 220:n kun ajattelin, että saan korvattua yhdellä koneella vanhan traktorin lumihommista ja Stiga Parkin nurmikon leikkuusta. Nurmikon leikkuu sujuu sillä hyvin, jos ei oo oksia puissa alle 2 m, ei tartte kauheesti kiertää puskia, eikä ajaa kovin vinossa rinteessä sivuttain. Toi painopiste on sellanen, että käännöksessä kun kuski on kokonaan takarungon ja nivelen ulkopuolella niin isommassa rinteessä kone lähtee niiaamaan, jos kuski jää alarinteen puolelle. Lumihommiin varsin vaatimaton peli. Ongelmaksi tulee, että nostopuomissa ei ole kelluntaa vaan työlaite "höylää" alustaa. Ainakaan epätasemmilla alustoilla ei oikein toimi. Lisäksi toi rilun 1 m nostokorkeus loppuu välittömästi kesken ja parin aurauskerran jälkeen on ongelmia, että mihin lumen laittaa. Toi 20 hp bensakone vei muuten älyttömästi ainetta. Tankillisella (8 l) ei paljon yli tuntia ajele.

        Vaihdoin koneen 520:n johon ostin ison lumikauhan ja etuauran. Lumikoneena toimii todella hienosti ja samoin toi on jo tosi työkone pihan laitossa, soran kannossa jne. Lisäksi kun kone on aito linkku, missä kuski istuu suunnilleen runkonivelen päällä niin tuota "kaatuuko vai ei" tunnetta ole, vaan kone on huomattavasti tukevampi kun 220. Toi diesel mylly on mukava, kun ei tartte tankata kun kerran päivässä, vaikka tekee 12 tunnin siivun.

        Mulla on ollut 216 kesän ajan (85 tuntia) 2ha:n mökkitontilla:
        - Hiekkaa ajaa hienosti; siirsin kesän aikana 10 kasetillista hiekkaa ilman ongelmia. Isokivinen täyttömoeeni on pahaa, koska kauha tökkää kun laite on kevyt. Nostovoima kyllä riittää täysille kauhallisillekin ilman onglmia.
        - täydellä tankilla ajaa lomalaisen työpäivän (= 4-5h :) Riipppuu ilmeisesti kaasun käytöstä.
        - Kone ei sovellu kovin mäkiseen maastoon, painopiste on aika korkealla, mutta tasaisella se on vakaa.
        - Minikaivuri on näppärä kapeissa ojissa ja esim anturoita varten. Laajempiin kaivauksiin se on liian hidas. Tavallisella etukauhallakin kaivaa kohtuullisesti laakeita ja matalia kuoppia jos ei ole kiviä tai juuia.
        - Lumenajossa kellunnan puuttuminen on hankalaa. Kaveri suositteli auran alle laudanpätkää joa pitäisi auran reunan irti maasta. Täytyy kokeilla jos talvi joskus saapuu ;-)

        => Mökille huippupeli. 216:n vahvuus on juuri pienuus; ei jyrää nurmikkioa tiukaksi ja mahtuu kukkapuskien välistä. Ammattikäyttöön/maatilalle ostaisin 500/600:sen.


      • Avant220
        koettu on kirjoitti:

        Ostin tollasen 220:n kun ajattelin, että saan korvattua yhdellä koneella vanhan traktorin lumihommista ja Stiga Parkin nurmikon leikkuusta. Nurmikon leikkuu sujuu sillä hyvin, jos ei oo oksia puissa alle 2 m, ei tartte kauheesti kiertää puskia, eikä ajaa kovin vinossa rinteessä sivuttain. Toi painopiste on sellanen, että käännöksessä kun kuski on kokonaan takarungon ja nivelen ulkopuolella niin isommassa rinteessä kone lähtee niiaamaan, jos kuski jää alarinteen puolelle. Lumihommiin varsin vaatimaton peli. Ongelmaksi tulee, että nostopuomissa ei ole kelluntaa vaan työlaite "höylää" alustaa. Ainakaan epätasemmilla alustoilla ei oikein toimi. Lisäksi toi rilun 1 m nostokorkeus loppuu välittömästi kesken ja parin aurauskerran jälkeen on ongelmia, että mihin lumen laittaa. Toi 20 hp bensakone vei muuten älyttömästi ainetta. Tankillisella (8 l) ei paljon yli tuntia ajele.

        Vaihdoin koneen 520:n johon ostin ison lumikauhan ja etuauran. Lumikoneena toimii todella hienosti ja samoin toi on jo tosi työkone pihan laitossa, soran kannossa jne. Lisäksi kun kone on aito linkku, missä kuski istuu suunnilleen runkonivelen päällä niin tuota "kaatuuko vai ei" tunnetta ole, vaan kone on huomattavasti tukevampi kun 220. Toi diesel mylly on mukava, kun ei tartte tankata kun kerran päivässä, vaikka tekee 12 tunnin siivun.

        Moro.
        5-6 tuntia kaivaa sillä pikkukaivurilla yhdellä tankilla,ei se nii kova juoppo ole kantsii tutkia säädot js takki menee tunnissa !!


      • avant528

        Etkö sinä tiedä että se "neliveto" on kokoajan ja katkasijasta saahaan öljy pakkoohjatusti joka
        ajomoottorille> luistonestoventtiili


      • Anonyymi

        Puolikas laasti säkki eli n 10 kiloa, no on se hyödyllinen peli tosiaan


      • Anonyymi
        koettu on kirjoitti:

        Ostin tollasen 220:n kun ajattelin, että saan korvattua yhdellä koneella vanhan traktorin lumihommista ja Stiga Parkin nurmikon leikkuusta. Nurmikon leikkuu sujuu sillä hyvin, jos ei oo oksia puissa alle 2 m, ei tartte kauheesti kiertää puskia, eikä ajaa kovin vinossa rinteessä sivuttain. Toi painopiste on sellanen, että käännöksessä kun kuski on kokonaan takarungon ja nivelen ulkopuolella niin isommassa rinteessä kone lähtee niiaamaan, jos kuski jää alarinteen puolelle. Lumihommiin varsin vaatimaton peli. Ongelmaksi tulee, että nostopuomissa ei ole kelluntaa vaan työlaite "höylää" alustaa. Ainakaan epätasemmilla alustoilla ei oikein toimi. Lisäksi toi rilun 1 m nostokorkeus loppuu välittömästi kesken ja parin aurauskerran jälkeen on ongelmia, että mihin lumen laittaa. Toi 20 hp bensakone vei muuten älyttömästi ainetta. Tankillisella (8 l) ei paljon yli tuntia ajele.

        Vaihdoin koneen 520:n johon ostin ison lumikauhan ja etuauran. Lumikoneena toimii todella hienosti ja samoin toi on jo tosi työkone pihan laitossa, soran kannossa jne. Lisäksi kun kone on aito linkku, missä kuski istuu suunnilleen runkonivelen päällä niin tuota "kaatuuko vai ei" tunnetta ole, vaan kone on huomattavasti tukevampi kun 220. Toi diesel mylly on mukava, kun ei tartte tankata kun kerran päivässä, vaikka tekee 12 tunnin siivun.

        Vanha ketju, mutta ottaa päähän, jos joku sanoo että istutaan linkun päällä, ilmeisesti ei koskaan ole edes nähnyt Avanttia. Hytti liikkuu paikallaan ollessa sivusuunnassa parisen metriä ja varomaton kolhii pieliä varmasti, minusta todella sellainen vehje, jota ei olisi pitänyt koskaan valmistaa.


    • luxa

      mitkä maxsimi tunnit nuissa vehkeissä?
      ja moni tuntisia koneita ei kannata enää ostaa?
      onko bobcattia hydraulivetoisena ja kardaanivetoiena?kumpi parempi?

      • käytössä

        huollettuina tuhansia tunteja molemmat.


      • kun huoltaa

        Ei ne tunnit niinkään merkitse. Niitä saa olla tuhansia joka tapauksessa ennen kuin alkaa tulla ongelmia.

        Avantin 520 on Kubotan diesel. Se ainakin on koeteltu moottori. Kestää varmasti oikeassa käytössä tuhansia tunteja, kun vain vaihtaa öljyt ajallaan. Lohkolämmittimellä saattaa pystyä "polttamaan" kannentiivisteen, jos pitää tuntitolkulla kiinni. Puoli tuntia - tunti riittää, kun vesitila ei koneessa ole kovin suuri.

        Puomin nivelissä on messinkihelat, eli ihan oikea rakenne. Se kestää, jos vain rasvaa ajallaaan eikä pääse metalli vasten metallia. Eli taas se huolto ja oikea käyttö on tärkeää.

        Ainoa ongelma on minulla ollut se, että puomin teleskoopin toinen alakiinnityskohta murtui kivituhkaa nostellessa. Syynä oli käsitykseni mukaan se, että on aikanaan nosteltu aika lailla jykeviä kuormia ja täristelty / väännetty puomia hydrauliikalla liian miesmäisesti. Murtuma oli alkanut tulla jo aikoja sitten mutta minulla murtui irti saakka. Koneeni ostin käytettynä, tuhat tuntia mittarissa. Minua ennen vuokrakäytössä, missä on puolensa: huollettu aikanaan mutta käyttäjissä on varmaan ollut kaikenlaisia vipeltäjiä (osa hyviä, osa taas ajattelemattomia). No se on ainoa ongelma ja siitä selvittiin samana iltapäivänä kun vein koneen myyjälle hitsattavaksi ja itse tein aputöitä, jotta ehtivät tekemään homman. Hyvää palvelua.

        Eli koneessa itsessään ei ole ollut ongelmia.

        Lisälaitteet sen sijaan kannattaa myös tarkistaa. Minulla oli vuokralla kaivuri 205 ja sen kanssa kävi niin, että sivuttaiskäännön hydraulisylinterin kiinnikekorva irtosi. Homma loppui siihen. Syynä oli onneton hitsaus. Lienee Avantin alihankintaa mutta ei se silloin lohduttanut.

        Etulanan sivuttaiskäännössä on vähän klappia mutta se ei haittaa käyttöä. Sen rakenteen olisi varmaan voinut alunperin tehdä niin, ettei klappia synny ainakaan helposti.

        Trukkipiikit ovat kestävää tekoa, väänsin niillä kiviä irti maasta ja ne kestivät sen. Normaalikäyttöä kestävät varmaan enemmään kuin hyvin. Pidemmät piikit olisivat paremmat, nyt pitää olla tarkkana, ettei lava keikkaa nokan kautta ympäri tai ottaa kyytiin lavan sivulta, jolloin piikkien juureen tulee lavan alalauta, joka estää keikkaamisen. Ja (euro)lava on muutenkin kapeampi niin päin. Tuo allaoleva vinkki rankojen kantamisesta metsästä pitää kokeilla, pitää vain sahata rangat tarpeeksi lyhyiksi niin mahtuu puiden välistä.

        Yleiskauha (=koneen levyinen) on ihan kätevä. Sillä nostelee hiekkaa ihan hyvin, kun ei yritä ihan täysiä kauhallisia saada kyytiin. Nousee sekin mutta on aika painava ja pitää olla tarkkana ettei silloin käännä ohjausta ihan linkkuun, kun silloin koneen painopiste siirtyy eteenpäin ja saattaa nostaa takapyörät ilmaan. Tuo kauha toimii varmaan lumen kanssa myös ihan tarpeeksi pätevästi, saa nähdä tulevana talvena.

        Eli ainakin toistaiseksi on ollut vaivaton peli ja on säästänyt monet hikipisarat. Euroja säästyy, kun ei tarvitse aina olla hakemassa jotakuta traktori- / kaivurimiestä. Eikä niitä tule ihan pikkuhommiin haettuakaan. Ajaminen on helppoa, myös peruuttaminen kunhan siihen tottuu. Minulla 8-vuotias poika on jo aika näppärä Avantin kanssa, mutta saa vielä harjoitella vähän aikaa ennen kuin saa tehdä hommia painavammilla kuormilla.


    • käyttäjä..

      Osta sellainen Avant 520 , 523 , 530 tai 600 sarjan kone, jossa on 26 tuuman renkaat, on monipuolisempi käytössä, voi vaihtaa pienemmät renkaat tarvittaessa. Puskuvoima on tärkeä myös, eli vahva ja hidas kone on maansiirtotöissä parempi kuin nopea ja heikko kone, ne soveltuvat kiinteistön hoitoon paremmin, eli kone on tilattava siihen käyttöön mitä meinaa tehdä. Tietysti pitää olla jatkopuomi, joystic, 90% luistonestoventtiili, puomin kellunta, ajon vapautus, lohlolämmitin yms. Bob-cateistä en muuta tiedä kuin että näyttävät käytössä paljon kämpelöimmiltä kuin Avantit, ainakin Avant on monipuolisempi, soveltuu paremman puutteessa vaikka puun ajoon metsästä, trukkipiikit nokalle ja eurolavaan tolpat pystyyn ja metsään.

    • kokemusta

      Bobcateista ei ole kokemuksia mutta avanteista voinen sanoa jotain.
      Yhden kesän ajelin 216:lla ok-talon rakennuksilla ja laitoin pihaa yms.
      Ajotunteja kertyi n. 120 ja kokemuksena kone oli aika kiikkerä ja
      tehotkin tahtoi loppua kesken. Lisänä bensan kulutus oli valtaisaa.
      Ongelmiakin oli esim. ajopumpun hajoaminen
      (takuuseen) ja puomin vakaajan vääntyminen minikaivuri käytössä.
      Konetta voisi suositella tasaisille pihoille ja kevyeen käyttöön kuten ruohonleikkuu yms.
      Nyt käytössä on avant 630 kone. Ajettu n. 70 tuntia ja kyllä on eripeli. Pihan pengerrykset ja multaukset tehty ja urakka jatkuu tienkunnostuksessa (1km). Teleskooppipuomin ansiosta ulottuvuus kasvaa riittäväksi ja esim. traktorin peräkärrin lastaus sujuu mallikkaasti.
      Yksi pieni valmistusvika koneessa oli: huonolaatuinen hydrauliletku joka
      murtui ja valutti öljyä (takuuseen).

      • maasturisti

        Kokemusta on 300 - sarjan avantista n. 300 tuntia ja kolme vuotta. Ostin laitteen n. 1000 tuntia ajettuna ja olen käyttänyt sitä isohkon tontin raivauksessa ja kaivuussa (terapiatila&kone). Pääasiallisesti huolto on ollut koneen pesu käytön jälkeen ja rasvaus. Kerran vuodessa olen vaihtanut öljyt ja suodattimet sekä purkanut suojalevyt ja putsannut paremmin myös alta sekä rasvannut ja säätänyt ketjut tarvittaessa.

        Lisävarusteita on saanut aika edullisesti käytettynä sekä suoraan tehtaanmyymälästä että käytettyjen palstoilta. Käytössäni on ollut 205 kaivuri, jolla olen tehnyt n. 150 tuntia. Kaivurin ostin käytettynä ja siihen vaihdatin puslat ja lisäksi letkuja on mennyt pari yksi kaivurin ohjauskahva.

        Takapyörän laakeri korkkasi oman säätövirheeni takia ja muutoin huollot ovat olleet muttereiden kiristystä. KOne on kestänyt olosuhteisiin nähden hyvin, sillä on tullut siirrettyä useita kuorma-autolasteja mursketta ja soraa ja koneella on työskennelty kaikissa olosuhteissa. Kerran kone kaatui, kun pimeässä siirrettäessä jäi yksi kanto huomaamatta, mutta ylös päästiin parilla ketjutaljalla ja vahingot jäivät ylimääräiseen pesuun ja öljynvaihtooon.

        Varaosat ja huoltotarvikkeet ovat olleet erittäin kuluttajaystävällisesti hinnoiteltuja. Esimerkiksi koko valettu takanapa laakeroituna maksoi alle 100 eur. Samoin huoltopaketin saa muutamalla kympillä. Parasta on että huoltovinkit ja osata saa tilattua Suomeksi kavereilta jotka tuntevat koneen läpikotaisin. Lisävarusteet ovat kalliita, mutta niissä on vastaavasti hyvä valikoima ja toisaalta 300-600 sarjoihin saa käytettynä melko mukavasti kalusteita.


      • hatchb
        maasturisti kirjoitti:

        Kokemusta on 300 - sarjan avantista n. 300 tuntia ja kolme vuotta. Ostin laitteen n. 1000 tuntia ajettuna ja olen käyttänyt sitä isohkon tontin raivauksessa ja kaivuussa (terapiatila&kone). Pääasiallisesti huolto on ollut koneen pesu käytön jälkeen ja rasvaus. Kerran vuodessa olen vaihtanut öljyt ja suodattimet sekä purkanut suojalevyt ja putsannut paremmin myös alta sekä rasvannut ja säätänyt ketjut tarvittaessa.

        Lisävarusteita on saanut aika edullisesti käytettynä sekä suoraan tehtaanmyymälästä että käytettyjen palstoilta. Käytössäni on ollut 205 kaivuri, jolla olen tehnyt n. 150 tuntia. Kaivurin ostin käytettynä ja siihen vaihdatin puslat ja lisäksi letkuja on mennyt pari yksi kaivurin ohjauskahva.

        Takapyörän laakeri korkkasi oman säätövirheeni takia ja muutoin huollot ovat olleet muttereiden kiristystä. KOne on kestänyt olosuhteisiin nähden hyvin, sillä on tullut siirrettyä useita kuorma-autolasteja mursketta ja soraa ja koneella on työskennelty kaikissa olosuhteissa. Kerran kone kaatui, kun pimeässä siirrettäessä jäi yksi kanto huomaamatta, mutta ylös päästiin parilla ketjutaljalla ja vahingot jäivät ylimääräiseen pesuun ja öljynvaihtooon.

        Varaosat ja huoltotarvikkeet ovat olleet erittäin kuluttajaystävällisesti hinnoiteltuja. Esimerkiksi koko valettu takanapa laakeroituna maksoi alle 100 eur. Samoin huoltopaketin saa muutamalla kympillä. Parasta on että huoltovinkit ja osata saa tilattua Suomeksi kavereilta jotka tuntevat koneen läpikotaisin. Lisävarusteet ovat kalliita, mutta niissä on vastaavasti hyvä valikoima ja toisaalta 300-600 sarjoihin saa käytettynä melko mukavasti kalusteita.

        Mitä 300-sarjan malleista olet käyttänyt, koneiden mitoissahan on jonkin verran eroa.

        Onkohan diesel ainoa järkevä valinta?


      • maasturisti
        hatchb kirjoitti:

        Mitä 300-sarjan malleista olet käyttänyt, koneiden mitoissahan on jonkin verran eroa.

        Onkohan diesel ainoa järkevä valinta?

        Mulla on 300 power cat, elikkä vähän vanhempi 20 hp diesel. Muista ei ole kokemusta, joten en osaa niistä sanoa. Teho tuntuu sopivalta painoon nähden ja kulutus on erittäin pieni etenkin kaivuussa, jossa selviää tankilla melkein koko päivän. Myös ilmaus toimii hyvin, kun löpö on pari kertaa päässyt loppumaan kesken pelin. Ketjuvetoisessa on enemmän säätöä ja huoltoa, mutta niitä ei ole tehty enää muutamaan vuoteen. Lohkolämppärin kanssa lähtee hyvin käyntiin pakkasella. Lämppäriä kannattaa pitää max. varttin verran, muuten hajoaa ainakin lämppärin vastus pienen vesitilan ja suuren vastuksen takia.

        Nykyisistä malleista S on varustettu öljynlauhduttimella joka on varmaankin hyvä vekotin raskaassa työssä, itse olen pitänyt hellerajana n. 25 astetta, jolloin en ole lauhtamatonta konetta rassannut (kovassa kuormituksessa). Renkaat pitää valita alustan mukaan ja tarvittaessa hommata useammat tassut. 26 cm renkaat eivät asfalttilla käänny 20hp koneella, mutta toimivat hyvin peltopinnalla. Itse hommasin 150 mm levikkeet napoihin, sillä ajan paljon maastossa ja niillä sai vakautettua konetta erittäin paljon.

        Jos ostat käytettyä, tarkista hitsaukset ja "omat korjaukset" puomistosta ja rungosta. Vaaran paikkoja ovat puomin kavennuksen ympäristö ja voimansiirron etukelkka ketjuvetoisessa.

        Jos konetta ei ole pidetty puhtaana, sitä ei ole todennäköisesti muutenkaan huollettu, elikkä pinttynyt ja ruosteinen kone kannattaa jättää kauppiaalle.


    • bobobob

      BOBCAT. avantissa edes hydrauliikka ei jaksa vääntää. Hermot vaan menee ellei leviä sitä ennen alle.

      Jamit ajelee avantilla :P

    • GEHLMAX

      Tuota, ootteks ihan tosissanne että Avant on parempi kuin bobcat. Taidatte olla avantin myyntimiehiä. Eihän näitä koneita voi edes verrata toisiinsa. Kyllä 500 sarjan avant on täysi lelu verrattuna ihan mihin bobcatin malliin tahansa. Muita oikeita keneita on mm. Mustang, CAT, Gehl mutta hei, älkää ny ihan oikeesti siis ihan tosissaan kuvitelko hassuja. Työkoneet on ihan muun merkkisiä kuin ne mitä Ylöjärvellä tehdään. Repa

      • kivensilmä

      • tarpeesta...

        Koneen käytöstä riippuu mikä kone sopii mihinkäkin työhön.
        En usko, että bob-catilla voisin lähteä hakemaan polttopuukuormaa trukkipiikeissä metsästä. Avant 520 isopyöräisellä, 630 ja 730 koneilla puunajokin sujuu hyvin kivettömässä metsässä. Pelkäämpä pahoin, että hankalassa maastossa bobbarilla ei maansiirtokaan onnistu kovin hyvin. Ainakin joku upotti bobbarinsa savikkoon, eikä saanut sitä pois kuin trktorilla vetämällä. Bobbarit voivat olla hyviä hyvissä ajo-olosuhteissa ja kauhahommissa. Avanttit ja vastaavat koneet vievät muutoin voiton monipuolisuudessa ja ajomukavuudessa. Bobbareita katsellessa ihmettelen, kuinka kuski edes näkee kunnolla ajaa, kun esteitä on jokapuolella. Itsellä on tuo 520 isoilla pyörillä ja silla aurataan tiet, haetaan polttopuut metsästä, on hyvä apuri kenttäsahahommissa tukkien siirrossa sahan päälle ja lautojen pois ajossa ja maansiirtohommatkin sujuu riittävän hyvin noinkin pienellä koneella ja voi sillä vielä kaivurilla jotain ojaakin kaivaa, ynnä muita lekemattomia hommia voi tehdä.


      • Anonyymi
        tarpeesta... kirjoitti:

        Koneen käytöstä riippuu mikä kone sopii mihinkäkin työhön.
        En usko, että bob-catilla voisin lähteä hakemaan polttopuukuormaa trukkipiikeissä metsästä. Avant 520 isopyöräisellä, 630 ja 730 koneilla puunajokin sujuu hyvin kivettömässä metsässä. Pelkäämpä pahoin, että hankalassa maastossa bobbarilla ei maansiirtokaan onnistu kovin hyvin. Ainakin joku upotti bobbarinsa savikkoon, eikä saanut sitä pois kuin trktorilla vetämällä. Bobbarit voivat olla hyviä hyvissä ajo-olosuhteissa ja kauhahommissa. Avanttit ja vastaavat koneet vievät muutoin voiton monipuolisuudessa ja ajomukavuudessa. Bobbareita katsellessa ihmettelen, kuinka kuski edes näkee kunnolla ajaa, kun esteitä on jokapuolella. Itsellä on tuo 520 isoilla pyörillä ja silla aurataan tiet, haetaan polttopuut metsästä, on hyvä apuri kenttäsahahommissa tukkien siirrossa sahan päälle ja lautojen pois ajossa ja maansiirtohommatkin sujuu riittävän hyvin noinkin pienellä koneella ja voi sillä vielä kaivurilla jotain ojaakin kaivaa, ynnä muita lekemattomia hommia voi tehdä.

        Voi voi, muttei jaksa. Ainut hyvä puoli Avuttomassa on väri!


    • bertsi

      Jos uutta meinasit niin kohde rakennus on laaja käsite... jos täyttöjä ja tavaran kuskausta niin ilman muuta bobcat mutta jos pihanurmikoilla "sisustus" hommien tekoa nin avant

      • BOBCAT on paras

        Ehdottomasti bobcat ne on työkoneita ja lujia sellasia!!


      • voi elämän kevät
        BOBCAT on paras kirjoitti:

        Ehdottomasti bobcat ne on työkoneita ja lujia sellasia!!

        voi ees verrata samana päivänä. Kyllä ainoa oikea työkone on BobCat. Molemmat omistaneena voin tämän vertailun tehdä. Avantista 528, 530 ja 630 ja BobCatista 763. Toki Avant jos teet nurtsilla hommia niin ei tee niin pahoja jälkiä. Mutta voimaa on BobCatissa oaljon enemmän.


      • EI ENÄÄN
        voi elämän kevät kirjoitti:

        voi ees verrata samana päivänä. Kyllä ainoa oikea työkone on BobCat. Molemmat omistaneena voin tämän vertailun tehdä. Avantista 528, 530 ja 630 ja BobCatista 763. Toki Avant jos teet nurtsilla hommia niin ei tee niin pahoja jälkiä. Mutta voimaa on BobCatissa oaljon enemmän.

        No ei ole epäselvää..kokemusta molemmista ja voin vain todeta että en osta enään mitään muuta kuin BOBCATIN KONEITA!!!!


      • Traktorman
        EI ENÄÄN kirjoitti:

        No ei ole epäselvää..kokemusta molemmista ja voin vain todeta että en osta enään mitään muuta kuin BOBCATIN KONEITA!!!!

        Jos ylipäänsä pitää kuormaaja hommata niin sitten ehdottomasti BobCat. BobCat on oikeasti luja ja toimintavarma!


      • Anonyymi
        EI ENÄÄN kirjoitti:

        No ei ole epäselvää..kokemusta molemmista ja voin vain todeta että en osta enään mitään muuta kuin BOBCATIN KONEITA!!!!

        Bobcat on kovin yksipuolinen laite. Varmaan luja kestävä ja vahva, mutta ei voima auta, jos ei ole sopivia työlaitteita saatavissa. Sen verran kokemusta, että bobcat ei mielestäni sovellu kiinteistön omistalle, joka hoitaa Avantilla moninaiset kiinteistön hoitotyöt ja tienhoitotyöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bobcat on kovin yksipuolinen laite. Varmaan luja kestävä ja vahva, mutta ei voima auta, jos ei ole sopivia työlaitteita saatavissa. Sen verran kokemusta, että bobcat ei mielestäni sovellu kiinteistön omistalle, joka hoitaa Avantilla moninaiset kiinteistön hoitotyöt ja tienhoitotyöt.

        Bobcattia parempaa kiinteistökonetta ei olekkaan! Ja työlaitteita löytyy kuule. Minullakin on kauhaa, piikkiä, kaivuri,kivitalikko,juontokoura ja puskulevy... Pintamaan kunnostin juuri työnalla niin pystyy nurmikot ja pihahietikot möyhentään.
        Koneen jälki on kuskista kiinni.


    • Anonyymi

      Tutulta vuosia avantia tarpeeseen lainailin. 528 malli ja noin 3000 tuntia ajettu. Hydrauliikka loppuun kulunut ja vaikeasti liikkuu , puomisto heppoinen ja murtumaa joka kulmalla.... Hyvää se et menee pehmeästi erilaisilla pinnoilla. No.. aloin miettiin jos itelle ostais koneen... Vähänkin kuosissa pysyneet maksaa jotain 13000€.... Olin naureskellut bobbareille mut kerran sitten menin erään konetarhan valikoimaa tutkimaan ja siellä pihassa möllötti vanha 743 bobbari... Kysyin myyjältä et millaista tuolla olisi ajaa .. toi apuvirtaa ja sit mentiin. Oli hauskin tunti millään koneella. Nyt on 2v ollut 743 vm90 ja on helkkarin yksinkertainen vekotin. Sorakauha ,piikit , kaivuri, juontokoura ja kivipihtitalikko kuuluu kalustoon... Pari viimeistä omaa tekoa.
      Pihassakin pystyy ajamaan siististi kun ennakoi akolinjoja.
      Osia löytyy ebaysta jos tarvii edukkaasti. Itsellä pituutta 186 niin koppiin pujahtaminen vaatii notkeutta. Ja ärsyttää se et tuumamitoilla kaikki tapit ja ruuvit... banaanivaltiosta kun ovat peräisin.....
      Ja tiellä vähän hidas... Lenkkeilijä menee ohitse

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe