7mm rem mag vai 300wm

kumpi olisi parempi

kumpi olisi parempi. haen suoraa lentorataa ja ammun lintuja ja hirviä.

30

13763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakko olla

      magnum, ja tuollainen pienireikäinen magnum. Jos meidän hirviporukkaan kuuluisit, niin vähän antaisin kuulua. Liian nopea luoti, vertynyttä lihaa tulee ämpärikaupalla. Lintujen ampumisesta en tiedä paljoa, ammutko tosiaankin usein yli 150 metrin matkoilta. Silloinhan nuo kaliberit ovat hyviä muihin verrattuina. Mutta ristiriita on väistämätön hirvihommien kanssa. Parhaita ne ovat Amerikan preerioille vahinkoeläinten ampumiseen.

      • mie täällä

        vai että jos olisin teidän porukassa. no mie näyttäisin sulle panosta joka on 14g luodilla ja lähtönopeus n.850m*/s ja kysyisin että kelpaako herralle vai pitääkö se sähköllä tappaa ettei mene pari grammaa lihaa pilalle. ja lintuja en oo ikinä ampunu alle 150m


      • kertonut kaliberia
        mie täällä kirjoitti:

        vai että jos olisin teidän porukassa. no mie näyttäisin sulle panosta joka on 14g luodilla ja lähtönopeus n.850m*/s ja kysyisin että kelpaako herralle vai pitääkö se sähköllä tappaa ettei mene pari grammaa lihaa pilalle. ja lintuja en oo ikinä ampunu alle 150m

        7 mm:n reijästä ei ainakaan mene 14 grammainen luoti läpi. .300:n sellaisen voi kait ladata. Minä olen tarkkaillut 30-06:sta. Oryx tehdaslataus 13 gr luoti, lähtönopeus 800 m/s, se kelpaa minulle. Viime syksynä ammuin hirven käyttäen Federalin järeämpää latausta, 11 gr luoti ja lähtönopeutta kait 870 m/s. Jälki oli jo pikkuisen rumaa. Linnunampujaksi en edes tekeydy, mutta hirveen on raskas ja hidas luoti aina parempi vaihtoehto kuin kevyt ja nopea. Jos haluaa parhaan mahdollisen lintukaliberin ja parhaan mahdollisen hirvikaliberin, on ostettava kaksi kivääriä. Ja kompromissi on aina tekijänsä vastuulla.


      • 338

        308 se vasta on sellanen joka tekee sitä veri paskaa kun lavoille ammutaan! oon ampunut viidellä eri kaliberin aseella hirviä ja kyl se vaan niin on et 338 LM on paras


      • Anonyymi
        338 kirjoitti:

        308 se vasta on sellanen joka tekee sitä veri paskaa kun lavoille ammutaan! oon ampunut viidellä eri kaliberin aseella hirviä ja kyl se vaan niin on et 338 LM on paras

        Älä puhu palturia, lapua Mangumia ei täyspäinen käytä hirvenmetsästykseen


    • Hieno kaliberi

      Itselläni on hirvijahdissa 7mm.Rem.Mag. enkä ikinä pois antaisi. Tehoja on liiankin kanssa, mutta tarkalla laukauksella lihahävikki on kuitenkin pientä, eikä todellakaan tarvitse hirveä koirien kanssa etsiä. Viime sunnuntaina viimeksi ammuin hirven, eikä se laukauksen jälkeen hölkännyt kolmeakymmentä metriä enempää. Kyllä vaan köykäisemmälläkin kaliberilla saa hirven pahan näköiseksi, jos päästelee pitkin roppaa juurikaan tähtäämättä. Ja ihmettelen kovasti seuroja, joissa aletaan karsimaan metsästäjiä kaliberin mukaan.

    • Zzzooomer

      ota se 7mm Rem magnum mielummin. Ainakin mulla on ko. kivääri ja olen hyvin tyytyväinen siihen.

      • jkpl

        kaliiperi valinta on jokaisen hen koht
        asia, johon on hankala puuttua.Jos
        olen mieltynyt johonkin niin sitä on
        vaikea muuttaa.
        mutta haluat kuulla toisten
        mielipiteitä aiheesta.niinpä sanon.
        Kuten tiedät 7 RM ja 300 WM ovat korkeapaine -patruunoita ,joilla koht.suuret
        lähtönopeudet.Jos osaat ampua tarkasti
        niin lihaa ei pilaannu sen enmpää-
        toisaalta umpimähkään ammuttu laukaus
        haavoittaa ja tekee lihavahinkoja.


      • stev
        jkpl kirjoitti:

        kaliiperi valinta on jokaisen hen koht
        asia, johon on hankala puuttua.Jos
        olen mieltynyt johonkin niin sitä on
        vaikea muuttaa.
        mutta haluat kuulla toisten
        mielipiteitä aiheesta.niinpä sanon.
        Kuten tiedät 7 RM ja 300 WM ovat korkeapaine -patruunoita ,joilla koht.suuret
        lähtönopeudet.Jos osaat ampua tarkasti
        niin lihaa ei pilaannu sen enmpää-
        toisaalta umpimähkään ammuttu laukaus
        haavoittaa ja tekee lihavahinkoja.

        ota 6.5x55se se on paras hirvi/lintu kivääri.


      • hillbergmounting
        jkpl kirjoitti:

        kaliiperi valinta on jokaisen hen koht
        asia, johon on hankala puuttua.Jos
        olen mieltynyt johonkin niin sitä on
        vaikea muuttaa.
        mutta haluat kuulla toisten
        mielipiteitä aiheesta.niinpä sanon.
        Kuten tiedät 7 RM ja 300 WM ovat korkeapaine -patruunoita ,joilla koht.suuret
        lähtönopeudet.Jos osaat ampua tarkasti
        niin lihaa ei pilaannu sen enmpää-
        toisaalta umpimähkään ammuttu laukaus
        haavoittaa ja tekee lihavahinkoja.

        .30-06 Spr, niin....... Suurin osa hirvimiehistä pärjää .308 Win-kaliperilla.
        Käsittääkseni nämä noviisit näkevät epätodellisia unia ampumamatkoistaan.


      • Lurppa

        Kyllä 7mm rem on kiväärimiehen kaliiperi.


    • jt

      hyvä kaliiberi linnulle pitkille etäisyyksille ei oo semmonen hernepyssy ku 308 tai 30-06, hirvellekki hyvä ku kattoo mihin ampuu. keuhkoille ku päästää niin kaatuu salettiin eikä mee lihaa pilalle

    • Osta 7x64 Brenneke, on hieman pienempitehoinen kuin 7mm RemMag. 11.3 grammaisella luodilla lähtönopeutta löytyy tuo maaginen 850 m/s.

    • 338

      338 lapua mag on hyvä sekä linnulle ja hirvelle eikä mene lihaa pilalle ja kaatuu varmasti. on kyl itellä 7mm rem mag sekin on hyvä kun ampuu lintaja pitkille matkoille tonne 300 metriin ja yli siitä omistan molemmat niin tiedän mistä puhun ps 308 on hyvähajoittelu ase radalle :)

    • asshole77

      vittu tää on kyllä ihme palsta kun puolet ei tiedä ammunnasta mitään ja haukkuu vaan kaikki aseet paitsi sen isoisän vanhan tikan

    • Metsänhoitaja

      Joo.. se valkoselkätikka on ihan perseestäki

    • Antti-perusjuntti

      Kyllä täytyy olla hirvee pyssy että hirvee pystyy ampumaan, perus 308 riittää, ruotsin mauser toisena ja sitten nämä 9.3 miliset mutta nuo .300 win ja 7 mm jättäisin pois ja varsinkin linnulle noita ei voi oikein ajatella realistisesti, linnulle riittää .222 mutta jos yleiskaliiperia hakee millä ampuu linnut ja hirvet niin silloin .308 niin ei tarvii selitellä valintaa. Kolmenollakasissa hyvin laaja patruuna valikoima ja tarkka kaliiperi.
      Tämä oli minun mielipiteeni. Toi monia kiinnostaa nuo hieman erilaiset kaliiperit missä iso ja näyttävä hylsy ja suuret lähtönopeudet mahdollisia.

    • Arto N

      veikkaan että mikä tahansa remMagista ylöspäin toimii osaavalla ampujalla, itse katsoisin 7.62 tai .308 ja vertaisin kustannuksia ja asemalleista mieluisinta itselle

    • Nyt 30-06

      Mietteissäni myös uusi ase karhu/hirvi/peura/linnut akselille.

      Ennakkoon pidin myös 6,5 SE:tä vahvana ehdokkaana. Tutkailtuani lentoratoja niin eipä se niin ihmeellinen ollutkaan: 30-06 ja 7 mm rem mag selvästi parempia kuin 6,5 tuolla perusteella. Myös 308 parempi kuin 6,5 mutta ei niin hyvä kuin edellä mainitut.
      Osumakohta on tärkeä millä tahansa kaliiperilla lihahävikin vuoksi, mutta jos ampuu lintuja matkan päähän niin eiköhän silloin osaa ampua isompaa keuhkoihin tai jopa sydämen yläpuolelle ja aortat yms hajalle.

      • Anonyymi

        Voi vittu, että siitä yhden kilon lihahävikistä voi aina olla kauhee parku. Yleensä just ne hävikki vinkujat vetelee niillä papan vanhoilla lussuilla ite pitkin paisteja tai kun yrittävät jotain lihan säästö laukauksia ampua aina liian taakse ja niitä sitte yhdessä yötä myöten haetaan haavakkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vittu, että siitä yhden kilon lihahävikistä voi aina olla kauhee parku. Yleensä just ne hävikki vinkujat vetelee niillä papan vanhoilla lussuilla ite pitkin paisteja tai kun yrittävät jotain lihan säästö laukauksia ampua aina liian taakse ja niitä sitte yhdessä yötä myöten haetaan haavakkona.

        Juuri näin..terve keskustelu on aina paikallaan..seura eikä seuralaiset voi eikä pysty päättämään millä aseella kukin ampuu..tärkeää on että on laillinen kaliiberin ja luoti joka riistalle.
        Erikseen on sitten jos kuka haluaa kuin perehtyä lentoratoihin ym aseen saloihin. Sehän on hyvinkin mielenkiintoista puuhaa.
        Täällä haukutaan ja solvataan ekänä eikä vastailla kysymyksiin kuin vittuilemalla.
        Eräs herra eräässä mseurassa ei osunut peuroihin niin osti puoliautomaatin..
        Johan alkoi läski tummua..laittomasti lipas niin täynnä kun vaan voi..peura kun tuli hollille niin siinä meni omat se vieraat..peura oli niin räjähtänyt ettei juur mitään jäänyt..eipä seuran johtaja paljoo siihen..
        Tärkeintä on kuitenkin kaikkien mielestä se eka ja varma tappava laakio..vituiks meni kun hirvikoe ammutaan tuelta.
        Taitaa olla niin että eräät valtionherrat ei vaan liikkuvaan enää osu


    • Ouyrryuiy

      Vanha ketju mutta täytyy olla aika tampio jos suunnittelee lintupyssyksi 300 win magnumia!

      • avautujille

        No kun kerran avauduit, niin mielipide vaatsi myös perustelut? Muuten se ei ole luuloa parempi.


      • Anonyymi

        Eikös kannattais neuvoa nuoria ja sellaasii jotka ei tiedä paljonkaan.
        Taidat olla itse melko tampio..kun nuin vastaat


    • Anonyymi

      30 06 lintuja kevällää syksyllä hirviä

    • Anonyymi

      Itseladaten saat tuosta 300WM loistavan yleiskiväärin. Hirvihommiin hitaampi kuula lyhyemmille matkoille ja linntuhommiin sitten mahdollisimman korkean BC:n kuulat.

    • Anonyymi

      Hyviä kaliipereja kaikki yllä mainitut. Nuo on ehkä maailman huvittavimpia asioita lukea, että liha menee pilalle metsästyskäyttöön tarkoitetuilla kivääreillä. Kyllä kokemuksen puute ja se peeniskateus on ne asiat, jotka jylläävät näiden mielipiteiden pohjalla. Molemmat keskustelun aloittajan mainitsemat kaliiperit ovat hyviä, ja patruuna valitaan riistan mukaan. Mm. sakon paukkujen kohdalla voi katsoa suoraan taulukosta, mitä sillä suositellaan ammuttavan. Sellaisen aseen hankit, jolla tykkäät ampua. Piste.

      Tiedän, vanha ketju mutta joku reppana voi vielä näitä lukea ja ottaa nuo aikaisemmat mielipiteet todesta.

      • Anonyymi

        Itse en metsästä vaikka paljon rata-ammuntaa harrastankin. Sitä vaan ihmettelen, että mihin oikein hirveä ammutaan kun "lihat menee pilalle"? Jotenkin kuvittelisin, että sydän/keuhko-osuma on tavoitelluin ja käsittääkseni tällä alueella ei ole syötävää lihaa kuin nimeksi. Mitä tässä oikein tarkoitetaan?

        Tuosta kaliberista sen verran, että hirviluvallisella saa tietenkin ampua, mutta eettisesti paras olisi valita tehojen yläpäästä oleva patruuna, joka antaa huonosta osumasta vähän enemmän anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en metsästä vaikka paljon rata-ammuntaa harrastankin. Sitä vaan ihmettelen, että mihin oikein hirveä ammutaan kun "lihat menee pilalle"? Jotenkin kuvittelisin, että sydän/keuhko-osuma on tavoitelluin ja käsittääkseni tällä alueella ei ole syötävää lihaa kuin nimeksi. Mitä tässä oikein tarkoitetaan?

        Tuosta kaliberista sen verran, että hirviluvallisella saa tietenkin ampua, mutta eettisesti paras olisi valita tehojen yläpäästä oleva patruuna, joka antaa huonosta osumasta vähän enemmän anteeksi.

        Kun ampuu hyvän keuhkolaukauksen, niin magnum nopeudet ovat ihan asiaa.
        Joskus ampuu sitten vaikkapa lonkkaan ja jälki on nopealla luodilla melkoista mössöä. Olen itse ollut kahdesti paikalla kun onkin ollut käytännössä 3-jalkainen hirvi paloiteltavana. Toinen oli ammuttu 300 win magilla ja toinen 9.3x62.
        Kumpikaan ei tarkoituksella ampunut lonkkaan mutta nopeassa tilanteessa joskus vaan käy niin.
        Itse lataan painavat kuparikuulat hirvenmetsästykseen max 720 m/s nopeuksiin juuri tuon lihahävikin takia jos tulee se vahinko ja lonkkaosuma.
        Mielestäni lisävarmuutta kaatoon saa suurentamalla luodin halkaisijaa. Esimerkiksi .30 luodin vaihto 9,3mm luotiin tarkoittaa, että luodin poikkileikkauksen pinta-ala kasvaa n.50%.
        Tärkeää hirvihommissa on se, että käyttää vain laadukkaita ja hyväksi havaittuja, toimivia kokokuparisia luoteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ampuu hyvän keuhkolaukauksen, niin magnum nopeudet ovat ihan asiaa.
        Joskus ampuu sitten vaikkapa lonkkaan ja jälki on nopealla luodilla melkoista mössöä. Olen itse ollut kahdesti paikalla kun onkin ollut käytännössä 3-jalkainen hirvi paloiteltavana. Toinen oli ammuttu 300 win magilla ja toinen 9.3x62.
        Kumpikaan ei tarkoituksella ampunut lonkkaan mutta nopeassa tilanteessa joskus vaan käy niin.
        Itse lataan painavat kuparikuulat hirvenmetsästykseen max 720 m/s nopeuksiin juuri tuon lihahävikin takia jos tulee se vahinko ja lonkkaosuma.
        Mielestäni lisävarmuutta kaatoon saa suurentamalla luodin halkaisijaa. Esimerkiksi .30 luodin vaihto 9,3mm luotiin tarkoittaa, että luodin poikkileikkauksen pinta-ala kasvaa n.50%.
        Tärkeää hirvihommissa on se, että käyttää vain laadukkaita ja hyväksi havaittuja, toimivia kokokuparisia luoteja.

        Itse suosin kevyempiä nopeita luoteja,oma kaliiperi 30-06 hirvenmetsästyksessä.Olen huomannut että 9,7 g superhammerhead lähtöjä 900 m/s on parempi kaataja kuin 14,3 g hammerhead 720 m/s lähdöillä.Läpäisyä on kyllä rutkasti raskaammalla kuulalla mutta normaali lapa osumalla pakomatkat ovat pitempiä,lisäksi helpottaa huomata kevyellä/nopealla luodillä osuma reaktion hirvessä huomaa heti kun raskaammalla osuman huomasi vasta kun hirvi juoksi muutamia kymmeniä metrejä ja kaatui. Oletan että nopealla luodilla kudospaine vaikutus on niin kova että kuolee nopeammin. Onhan jälki vähän rumempaa mutta itse valitsen ennemmin kaatotehon kuin parin sadan gramman eron lihahävikissä. Eikä kukaan ole hirviporukassa ilman lihaa jäänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe