Kymmenyksistä ja pastorien palkoista

Kiinnostunut;

Kuinka kovia ovat helluntaipastorien palkat? Eikö ne ainakin tuolla jenkkilässä ole aivan jumalattomat. Tavallisena kaduntallaajana mahdoton ymmärtää huippuliksoja.

44

1068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frihet

      Palkka johtuu seurakunnasta, eli meillä ainakin Tukholman seurakunnan paimen saa enemän, kuin pikku seurakunnan, jossa on alle sata jäsentä.

      Sen verran voin sinulle valaista, et meiän saarnaaja saa noin 1500 EUR/kk, eli ei oo "pojalla" paljon kehumista palkastaan, sekun vielä puolitetaan, hänen sairautensa tähden, nii emäntä kohta perheen leivässä pitää ja silti kerran mainitsi, et jos vähennettäs hänen palkkaansa, nii vähenis seurakunnan menot.

      Eli kyllä jos Jumala kutsuu palvelukseensa, niin sitä ei rahan takia tehdä, hyvät yöt vielä kertaalleen teille kaikille ja myös poikalapselle.

    • terjaliini

      Tiedän, että meidän saarnaaja saa vähemmän kuin frihetin kertoma palkka on. Itse tienaan paljon enemmän kuin meidän saarnaaja. Ja silti hän tekee enemmän tunteja kuin minä. :)

    • Kartsa

      saarnaajien palkat olis korkeet? Kaikkensa antavat ja ovat palkkansa ansainneet.
      Tunsin kerran yhen akan, joka tulehtu kun saarnaaja rakensi uuven talon ja sanoi ettei rupee veljen taloa maksamaan. Antaminen on Jeesukselle, ei saarnaajalle. UT opettaa kymmenyksien antoa ja sitten uhrit ja almut.
      Kommaritkin antaa paremmin ku jotku uskovat.
      Vastustaako joku tosiaan kunnon palkkoja saarnaajille? En usko.

      • terjaliini

        Eikös työmies ole palkkansa ansainnut. Mutta oikeesti ajatellaan, että saarnaajan tulisi elää "pyhällä hengellä". :)


      • maksut,

        kun katsoin ohjelman tv:stä, joka vielaili Hannu Haukan talossa. Niin oli luksusta, että hirvitti.
        Toista se oli Hurstin tekemä pyyteetön työ.
        Joku kohtuu ylellisyyskämppiin.


    • K.N.

      Jumalan käsikassara Benny Hinn kerää lippaaseensa vuosittain arviolta ~120 milj usd
      mikä koostuu lahjoituksista. Hän lienee parahimpia esimerkkejä, miten suu-työläinen voi pärjätä alallaan paremmin ja pidempään, kuin esim. elämänsä vaarantava formulakuski.
      Hinnistä on kasvanut tyypillinen amerikkalainen liikemies, jonka elämästä pienen suomalaiskylän helluntaisaarnaaja voi vain haaveilla.

      " Kerään rahaa Jeesuksen puolesta " on yksi
      Mr. Hinnin lausahduksisa. Intian kansan pelastamiseksi Mr. Hinn Budjetoi 8 Milj. Usd
      mikä ei tee kyllä paljon päätä kohti, siitä pitää olla kiitollinen. Intiassa ihmisten keskipalkka on suurinpiirtein yhden luxus-hotelliyöpymisen tasoa. Mitenkähän Jeesus majoittuisi tänään kiertomatkoillaan, menisikö
      sviittiin 5 tähden hotelliin, vai menisikö ihmisten koteihin. Tätä ei tavis-kaduntallaja osaa arvioida.

      • Kartsa

        ku oot kymmenysten maksaja ja huolehdit tarvitsevista ja oot aina eka auttamaan.
        Rahahommissa jokkainen kattokoon omaan peiliin rehellisesti.


      • K.N.
        Kartsa kirjoitti:

        ku oot kymmenysten maksaja ja huolehdit tarvitsevista ja oot aina eka auttamaan.
        Rahahommissa jokkainen kattokoon omaan peiliin rehellisesti.

        Käytämme molemmat Make-Up peiliä


    • todé

      helluntaipastoreiden palkkasuositustaulukon pohjana on valtion c -palkkataulukko. siis suomen valtion, arvoisa nimimerkki "kiinnostunut;".

      srk koko määrittelee palkkaa niin, että esim. 100 jäsenisen kirkon pastorin palkka olisi 1509, 70 ja vaikkapa keskisuuren srk 500 jäsenen paimenen palkka 1889,50.

      täytynee varmasti vielä huomauttaa, että aivan kaikkialla em. suositustaksoihin ei ylletä.

      voinet siis, kiinnostunut;, talloa katua aivan rauhassa?

      • hirvas

        verrattuna työttömän peruspäivärahaan, joka on 25€/pv , ja siitä pidätetään vielä 2% korkeampi vero kuin työssäkävijältä.


      • hansutuulia
        hirvas kirjoitti:

        verrattuna työttömän peruspäivärahaan, joka on 25€/pv , ja siitä pidätetään vielä 2% korkeampi vero kuin työssäkävijältä.

        Ristinvoitto lehdessä oli pastorien palkkauksista juuri kirjoitus.
        Ihan normaalit näytti olevan, mutta todellisuudessa, maksetaanko heille sitä mitä taulukossa on. :)
        Ja kuinka monella seurakunnalla on aina varaa palkata. Monesti kiertävät ja oma väki hoitaa tämän puolen. Meillä on eläkkeellä oleva saarnaaja, hän tekee palkatta näitä tilaisuuksia.


      • uskossa tänään
        hansutuulia kirjoitti:

        Ristinvoitto lehdessä oli pastorien palkkauksista juuri kirjoitus.
        Ihan normaalit näytti olevan, mutta todellisuudessa, maksetaanko heille sitä mitä taulukossa on. :)
        Ja kuinka monella seurakunnalla on aina varaa palkata. Monesti kiertävät ja oma väki hoitaa tämän puolen. Meillä on eläkkeellä oleva saarnaaja, hän tekee palkatta näitä tilaisuuksia.

        -on maksettava se palkka minkä taulukko määrittelee ei kai siinä ole,mitään ihmeellistä?!

        -minusta joka on Jumalan kutsuma tuohon jaloon virkaan pitäisi maksaa kaksinkertainen palkka,-nykytasoon verrattuna..sillä on se niin rajua puuhaa että siinä on monet Herran palvelijat palaneet loppuun henkisesti ja fyysisestikkin jne..

        -muistakaa vain jatkuva kokousrumba,sekä kaikkinaisten ihmisten puolesta rukoileminen yöllä ja päivällä ohi toimistoaikojen jne..

        -mikä voi olla rasittavampaa kuin jatkuvasti ruikuttavat uskovaiset joille ei mikään kelpaa ja aina kolottaa sieltä ja täältä jne..rukoilla tällaisten puolesta,-kerta toisensa jälkeen jne..

        -entä sitten henkisesti sairaat ja masentuneet jne..kuka jaksaa kaikkea tätä vuosikausia jne..?

        -niin saarnaajan toimi ja virka on todella raskas
        ja varsinkin jos vanhemmisto on vielä korkeita herroja jotka eivät osaa auttaa saarnaajaa esim.rukoustehtävissä jne..

        -eipä ole kadehtimista Jumalan palvelijassa!

        -Herra voimakkaasti siunatkoon kaikkia jotka on kätensä auran varteen laskeneet !!


      • moponen_

        Aika heikko palkka jos on C-luokassa.

        Itse en tuolla palkalla menisi töihin, kun saisin saman verran kassasta.

        Vaatii aikamoista kutsumusta...


      • kauko k
        moponen_ kirjoitti:

        Aika heikko palkka jos on C-luokassa.

        Itse en tuolla palkalla menisi töihin, kun saisin saman verran kassasta.

        Vaatii aikamoista kutsumusta...

        Onhan se niinkin, mutta kyllä kai niitä suomessakin
        näitä missiopappeja hyvällä palkalla on. Tuossahan tuo yksi aika lähellä asuu ja ei se kyllä sellaisen kuukausipalkan omaavalta näytä. En ole kateellinen kun ei tarvitse ja jokainenhan sen elantonsa täällä ansaitsee.Kuka milläkin tavalla. Kuuluuko nämä vakituiset seurakunnan saarnaajat vanhemmistoon jonka olen ymmärtänyt kolehdin laskevan.
        Se täytyy olla kutsumus ammatti jos nuo palkat pitää paikkansa. Taas jos vertaa johonkin hoitajien palkkoihin niin samalla palkalla ja fyysisesti raskaampaa työtä tekevät.


      • hirvas
        uskossa tänään kirjoitti:

        -on maksettava se palkka minkä taulukko määrittelee ei kai siinä ole,mitään ihmeellistä?!

        -minusta joka on Jumalan kutsuma tuohon jaloon virkaan pitäisi maksaa kaksinkertainen palkka,-nykytasoon verrattuna..sillä on se niin rajua puuhaa että siinä on monet Herran palvelijat palaneet loppuun henkisesti ja fyysisestikkin jne..

        -muistakaa vain jatkuva kokousrumba,sekä kaikkinaisten ihmisten puolesta rukoileminen yöllä ja päivällä ohi toimistoaikojen jne..

        -mikä voi olla rasittavampaa kuin jatkuvasti ruikuttavat uskovaiset joille ei mikään kelpaa ja aina kolottaa sieltä ja täältä jne..rukoilla tällaisten puolesta,-kerta toisensa jälkeen jne..

        -entä sitten henkisesti sairaat ja masentuneet jne..kuka jaksaa kaikkea tätä vuosikausia jne..?

        -niin saarnaajan toimi ja virka on todella raskas
        ja varsinkin jos vanhemmisto on vielä korkeita herroja jotka eivät osaa auttaa saarnaajaa esim.rukoustehtävissä jne..

        -eipä ole kadehtimista Jumalan palvelijassa!

        -Herra voimakkaasti siunatkoon kaikkia jotka on kätensä auran varteen laskeneet !!

        saarnaajaliittoon ? Hän teki elääkseen telttoja, eikä ruinannut palkkaa ihmisiltä.


      • uskossa tänään
        hirvas kirjoitti:

        saarnaajaliittoon ? Hän teki elääkseen telttoja, eikä ruinannut palkkaa ihmisiltä.

        -saarnaajaliittoja jms..eikä se niin epähengellistä ole elättää itsensä maallisella työllä,-saarnaajankaan !

        -olen vuosien saatossa ihaillut esim.Pentti Tynjälää joka aikoinaan ollessaan Ruotissa hengellisesä työssä,teki rautatehtaassa nelivuorotyötä ja samanaikaisesti oli saarnaajan virassa jne..

        -Ja Jumala siunasikin tuon työn niin että satoja tuli uskoon sinä,aikana kun hän siellä toimi !

        -että on niitä ollut Paavalinkin jälkeen miehiä jotka ei ole srk:sta rahaa ruinanneet !?


      • hirvas
        uskossa tänään kirjoitti:

        -saarnaajaliittoja jms..eikä se niin epähengellistä ole elättää itsensä maallisella työllä,-saarnaajankaan !

        -olen vuosien saatossa ihaillut esim.Pentti Tynjälää joka aikoinaan ollessaan Ruotissa hengellisesä työssä,teki rautatehtaassa nelivuorotyötä ja samanaikaisesti oli saarnaajan virassa jne..

        -Ja Jumala siunasikin tuon työn niin että satoja tuli uskoon sinä,aikana kun hän siellä toimi !

        -että on niitä ollut Paavalinkin jälkeen miehiä jotka ei ole srk:sta rahaa ruinanneet !?

        mutta me niin helposti maallistamme kaiken, kuten palkatkin. Tietysti aika ei nyt ole sama kuin Paavalin aikana, ja töistään jokaisen pitää elää.
        Kunnioitan ja arvostan niitä, jotka oman leipätyönsä ohella jaksavat vielä saarnata hyvää sanomaa, että mahdollisimman moni pelastuisi.
        Sehän on suurinta työtä Jumalan silmissä, mitä
        ihminen voi tehdä.


      • Toimikaa
        hirvas kirjoitti:

        mutta me niin helposti maallistamme kaiken, kuten palkatkin. Tietysti aika ei nyt ole sama kuin Paavalin aikana, ja töistään jokaisen pitää elää.
        Kunnioitan ja arvostan niitä, jotka oman leipätyönsä ohella jaksavat vielä saarnata hyvää sanomaa, että mahdollisimman moni pelastuisi.
        Sehän on suurinta työtä Jumalan silmissä, mitä
        ihminen voi tehdä.

        Saarnaajien palkkasta tulisi poistaa jokaisesta herätys sanasta 50-100 euron vähnnys. Näin tulisi seurakuntien toimia!

        Koska vain ilosanoman julistajille on luvattu palkka.

        Herätys höpisiät kavahtakaa.

        Taivaassa joudumme tekemään tilin, jokaisesta turhasta sanasta.


      • ahneetsiat
        hirvas kirjoitti:

        verrattuna työttömän peruspäivärahaan, joka on 25€/pv , ja siitä pidätetään vielä 2% korkeampi vero kuin työssäkävijältä.

        Ja srk huusi yhteen ääneen aameeeeen! Jeesus toi yleisen pappeuden,minä en anna enää pennäkään lihavien lampaiden läskien kartuttamiseen! Riitti toistakymmentä vuotta olla höynäytettävänä,vit.. että olin idiootti!!! Terapia sentään maksaa itsensä takaisin,toisin kuin helluntailaisuus!


    • pappiakans

      Joo kyl saarnaaja tarvisi palkan.Kun ajaa autolla,niin bensaakin kuluu ja joskus on nälkä,eipä oo Jumala hyljännyt vaikka jättävät huomioimatta.Toisalta se osoittaa välinpitämättömyyttä.Onneksi Jumala ei ole kenelekkään velkaa!!Se on täytetty ja pappi loppuun käytetty!

    • l-h

      34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

      tuosta ei palkka voi paremmaksi tulla,kilvoitelkaamme,että saisimme tuon palkan..

    • ei vastahenkinen

      rauha sinulle ..pappisvirka uudessa testamentissa on kaikilla uudestisyntyneillä ihmisillä. hengellisen työn vastuu on myös heillä kaikilla.seurakunnan johtajilla ja erilaisten virkojen haltijoilla onkuitenkin päävastuu.raamattu ei tunne yhden johtajan periaatetta.esim työntekijä yksikössä.kun on syntynyt tällainen yhden henkilön ns.pappisvirka,niin tuleehan hänelle maksaa riittävä kannatus ja toimeentulo.olisi kuitenkin toivottavaa,että palkatut johtajat olisivat aktiivisempia työssään.toki heitäkin on.on varmaan niitäkin jotka elävät kädestä suuhun ,mutta ovat erittäin palavia ja aktiivisiä työssään.he ovat sydämestään herran palvelijoita.tuli palkkaa enempi tai vähempi.uskoisin että maksetun palkan eteen tulee tehdä työtä,eikä vai pelkän nimellisen saarnaajan tai paimenen viran perusteella. siunausta kaikille.

    • Lyhteitä

      "Saarnaaja"? Apostoli Paavali oli "saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu"( yksi palvelu virka ) kutsumukseltaan, josta "virasta" hän myös toteaa lisäksi " pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa , Hän apostolina " "saarnasi valtakuntaa....julistamasta teille kaikkea Jumalan tahtoa" kuten totesi Efeson vanhimmille, eli "kaitsijoille" joilla oli srk. virka (kutsumus ) siinä seurakunnassa.

      UT:n mukaan paikallis srk:sta Herralle joka on " lauman omistaja ovat vastuussa "vanhimmat", eli "kaitsijat" " . Eihän UT tunne jotakin "saarnajaa" joka on yksin "vanhemmiston" yläpuolella (erikseen palkattuna )

      Apt.20: 25. "Ja nyt, katso, minä tiedän, ettette enää saa nähdä minun kasvojani, ei kukaan teistä, joiden keskuudessa minä olen vaeltanut ja saarnannut valtakuntaa. 26. Sentähden minä todistan teille tänä päivänä, että minä olen viaton kaikkien vereen. 27. Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille kaikkea Jumalan tahtoa. 28. Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut."
      (1.Tim."..Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa..."

      Näiden "paimenten, eli kaitsijoiden" tehtävässä on osana myös varjella heiile uskottua" laumaa" hajoittajilta Apt.20:29. "Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, 30. ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa. 31. Valvokaa sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä itsekutakin..".

    • 31B455

      Olin jonkin vuoden helluntaiseurakunnassa hallituksessa ja näin tuon palkka-asian. Seurakuntamme paimen tienasi vähemmän kuin minä, joka olin valtion pikkuvirkamies.

      Ei kannata kadehtia.

      Ehkä jossain suuressa seurakunnassa voi se pääpaimen saada enemmän, hänkään tuskin mitään Finnairin lentäjän palkkoja.

    • sellaista se

      Olin saarnaajan työssä jonkin aikaa silloin markka-ajan lopulla ja palkka oli 5000 mk.

      sitten se nostettiin tuhanteen euroon josta tietty pois verot ja muut asiaan kuuluvat.

      eipä siinä mitään voinut hankkia ruoka ja pakolliset juuri ja juuri sai perhekunnalleen. ja työ on hyvin kuormittavaa ja kellotonta ei sitä jaksaisi enää.

    • tuomoel

      Olin usean vuoden pakatta evankelistana ja kun kysyin pientä avustusta matkoihin,niin ovea näyttivät.

      • kaikkea sitä

        Olit siis itse kutsunut itsesi evankelistaksi ja sitten päätit että niiden pitää maksaa sulle palkkaa ja kun eivät suostuneet pompotettaviksesi päätit puhua pahaa selän takana. Ettäs sellainen evankelista.


      • ...
        kaikkea sitä kirjoitti:

        Olit siis itse kutsunut itsesi evankelistaksi ja sitten päätit että niiden pitää maksaa sulle palkkaa ja kun eivät suostuneet pompotettaviksesi päätit puhua pahaa selän takana. Ettäs sellainen evankelista.

        ..ihmistenkö on evankelistaksi kutsuttava,minä kun luulin että Jumala sen tekee??? kyllä nyt on niin klassinen kateus-tapaus taas,että yököttää...tsemppiä tuomoel..


    • niin jotta

      AJattelit siis antaa tuomiosi tosta vaan ilman mitään tietoja!

      Et ole ajatellut ryhtyä valtakunnan neuvojaksi saman tien.

    • hghfgfc

      Vuonna 1986 seurakunta etsi uutta pastoria. Kokelaan käydessä esittäytymässä hän ilmoitti palkkatoiveensa: 10 000 markkaa.
      Hän sanoi olevansa sen arvoinen ja että pyyntö on kohtuullinen. Hänet valittiin toimeen ja mitä luultavimmin hänen palkkatoiveensa toteutui.

      Vertailun vuoksi samaan aikaan metalliteollisuudessa palkka kaikilla ikälisillä oli noin 6700 markkaa ( sen appeni sai palveltuaan samaa työnantajaa 30 vuotta).

    • kaikkea kans

      höpö höpö.

    • hgdjd

      kaikkea kans

      Sanoit >>höpö höpö>>

      Jo markka-aikana moni työskenteli matalapalkkaisissa töissä, 4700-5000 markkaa oli ihan käypä korvaus siivoojalle, varastomiehelle, keittäjälle.

      • en usko en

        sanoinhöpö tuolle 10 000 joka muka maksettiin jollkekkin harjoittelijapastorille !


    • ollioo3434

      maksetaanko kymmenykset toimeentulotuestakin?
      Saan 400 euroa kuussa, ei muita tuloja, paitti myös sähkön ja veden he maksaa. Eli tosta 40 e pois. Pitää elää 360 eurolla.
      Keitä ne on ne köyhät joille kuuluu osa kymmenyksistä, kas kun eivät ole mulle koskaan tarjonneet, ne seurakunnat joille olen maksellut, jopa opintotuesta. Ilmeisesti on vielä köyhempiä kuin minä.

    • Lahjaksisaatua

      >>>>>>>>>>>>maksetaanko kymmenykset toimeentulotuestakin?
      Saan 400 euroa kuussa, ei muita tuloja, paitti myös sähkön ja veden he maksaa. Eli tosta 40 e pois. Pitää elää 360 eurolla.
      Keitä ne on ne köyhät joille kuuluu osa kymmenyksistä, kas kun eivät ole mulle koskaan tarjonneet, ne seurakunnat joille olen maksellut, jopa opintotuesta. Ilmeisesti on vielä köyhempiä kuin minä.

    • mooses 2.0

      Kymmenykset temppelille, kymmenykset leeviläisille, kymmenykset köyhille joka kolmas vuosi, tekee 23 %.

      400 X 0,23= 92 €

      • real täti

        Vaan enpä ole israelilainen ja enkä elä Vanhan Liiton aikaan, enkä omista viljelymaata Luvatussa Maassa. Helpotus, kymmenykset ovat vain huijaus. Ei ole mitään antamispakkoa.


    • mooses 2.1

      real täti

      Vaan karkuunpa et pääse.

      Mätkäisen sulle ALV:in, polttoaineveron ja karkkiveron. Johan tokenet.

    • Kymmenyslaki

      5 Moos 14: 22-29

      Siinä on koko kymmenyslaki, minkä vanha liitto tuntee. Muuta ei ole.

      Jos olet siis lakiliiton noudattaja ja haluat lain kautta päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, niin noin toimi, mutta tasan tarkkaan noin - sinun on vietävä joka vuosi kymmenykset Jerusalemin Jumalan temppeliin ja syötävä ne siellä, paitsi joka kolmas vuosi jätä tuo matka väliin ja silloin anna kymmenykset leeviläisille ja orvolle ja leskelle ja muukalaiselle, jotka asuvat lähelläsi. He tulevat sinun luoksesi syömään ne kymmenykset siis joka kolmas vuosi.

      Tämä on siis lakiliiton määräys ja siitä ei saa poiketa, jos olet lain kautta Jumalan taivaaseen menossa - täytät siis koko lain. Silloin et myöskään tarvitse Jeesusta palastajana lainkaan, vaan pelastut lain kautta, jos olet täysin synnitön lapsesta asti.

      • Kymmenyslaki

        Ongelmaksi tulee vain se, että sitä Jerusalemin Jumalan temppeliä ei ole, kun Roomalaiset tulivat ja hävittivät sen. Enkä tiedä onko siis enää leeviläistä papistoakaan, joka palvelee Jumalan temppelissä, kun temppeliäkään ei ole.

        No, on sentään orpoja ja leskiä ja muukalaisia, joten niille siis joka kolmas vuosi kymmenyksesi anna. Siinä on kaikki tämän hetken Mooseksen kymmenyslain täyttymys.

        Niitä kymmenyksiä ei siis saa viedä mihinkään muuhun kirkkoon tai seurakuntaan tai muualle, eikä muille papeille. Mooseksen säädös kymmenyksistä on ehdoton ja sitä ei saa rikkoa, jos lain kautta aikoo sisälle taivaaseen päästä.


      • real täti
        Kymmenyslaki kirjoitti:

        Ongelmaksi tulee vain se, että sitä Jerusalemin Jumalan temppeliä ei ole, kun Roomalaiset tulivat ja hävittivät sen. Enkä tiedä onko siis enää leeviläistä papistoakaan, joka palvelee Jumalan temppelissä, kun temppeliäkään ei ole.

        No, on sentään orpoja ja leskiä ja muukalaisia, joten niille siis joka kolmas vuosi kymmenyksesi anna. Siinä on kaikki tämän hetken Mooseksen kymmenyslain täyttymys.

        Niitä kymmenyksiä ei siis saa viedä mihinkään muuhun kirkkoon tai seurakuntaan tai muualle, eikä muille papeille. Mooseksen säädös kymmenyksistä on ehdoton ja sitä ei saa rikkoa, jos lain kautta aikoo sisälle taivaaseen päästä.

        Jos meinaan maksaa kymmenykset, niin pitää omistaa viljelymaata tai karjaa Luvatussa maassa. Ja sitten täytyy löytää palvelusvuorossa oleva leeviläinen pappi...
        Nykyiset kymmenykset ovat nikolaiittain oppeja, joita Jeesus vihaa.


    • pastorit

      'Vuonna 1986 seurakunta etsi uutta pastoria. Kokelaan käydessä esittäytymässä hän ilmoitti palkkatoiveensa: 10 000 markkaa.'

      Mikään vapaan suunnan seurakunta ei tuollaisia palkkoja ole kyennyt kellekään maksamaan, korkeintaan vuosipalkkana oli voinut olla tuo summa - ehkä on ollutkin.

      Evankelista, joka kutsusta tuli saarnareissulle 200 km päähän kotoaan sai palkaksi säkin perunoita. Seuraavasta kutsupaikasta muutaman kilon säkin porkkanoita. Tuolla lailla ne evankelistojen palkat usein hoituivat. Rahaa ei ollut kutsujilla, mutta joskus sitten joku antoi bensarahaa.

    • jjfhjg

      Kymppitonnin sai hän. Harjoittelija ei ollut hän, tehtävänä seurakunnan johtaja. Palkkalistoilla oli sitten nuorempi pastori ja evankelistat, jotka elivät kädestä suuhun sillä 600 markan kannatusmaksulla.
      Mutta seurakunta oli silloin suuri ja kaunis, väki varakasta.

      Muistan oman faijankin liksat: 28 markkaa tunti, se tekee 4700 markkaa kuukaudessa. Meitä oli lapsia seitsemän. Joku jo ehti ruikuttamaan rahan vähyyttä. Senkun vaan ruikuttaa räkä poskella.

    • Mazdels (ei kirj.)

      Eikö helluntaipastoreitakin koske jonkun alan palkkataulukot nykyään? Herää silti kysymys, kuinka paljon palkkaa saa vaikkapa Helsingin Saalemin Mika Yrjölä ja kuinka paljon palkkaa maksetaan noin 50 jäsenen helluntaiseurakunnan pastorille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe