Syöpä ilman syytä.

Basker

Helluntailaiset kai uskovat, että ihmiset kokevat vastoinkäymisiä oman syntielämänsä seurauksena, eikö niin? Tsunami ja hirmumyrsky Katrina aikoinaan kirvoittivat täällä sellaisia 'Jumalan kosto'-kommentteja... Miksi 7-vuotias sukulaistyttöni kuoli verisyöpään? Mitä pahaa hän teki?

24

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonsankari

      -me ihmiset voimme sairastua kyllä ihan ilman mitään erikoista syytä,jopa hyvin nuorinakin,syöpäänkin,valitettavasti ja moniin muihinkin sairauksiin..

      -se voi johtua geeneistä ja perintötekijöistäkin,-jotkut syöpälajit kulkeutuvat suvuissa,-geeneissä jne,-eli ovat ns.perinnöllisiä syöpiä..
      -on aina valtavan surullista kun nuori tai pieni lapsi sairastuu,vakavaan sairauteen !

      -on paljon asioita joita me uskovat emme ymmärrä,-esim.sairauden alueella ja ei pitäisi mennä vetelemään vääriä johtopäätöksiä,-asioista joista ei ole todellakaan,perillä !
      -uskovat ovat monissa asioissa sellaisia että näkevät "pikku-ukkoja",sielläkin,-missä niitä ei ole jne..
      -samaan tapaan kuin Jehovatkin on ennustaneet,-maailmanloppua sen seitsemän kertaa..

      -pitäisi höyrytä,-vähemmän ja tietää,enemmän !

      • Olen usein miettinyt näitä syy-seuraus-juttuja ja kylvää-niittää-juttuja, mutta en silti ymmärrä Jumalan aivoituksia. Tytön isä on ateisti, kommunisti ja tupakkamies. Siinäkö syy? En usko. Minä en tiedä. Masentaa vain.


      • uskonsankari
        Basker kirjoitti:

        Olen usein miettinyt näitä syy-seuraus-juttuja ja kylvää-niittää-juttuja, mutta en silti ymmärrä Jumalan aivoituksia. Tytön isä on ateisti, kommunisti ja tupakkamies. Siinäkö syy? En usko. Minä en tiedä. Masentaa vain.

        -tytön isän ateismi ja kommunismi,-puhumattakaan nyt tupakan poltosta olisi,-syyseuraussuhteessa,hänen sairastumiseensa syöpään jne..

        -tietenkin jos isän ateismin ja kommunismin johdannais-seuraumusten takia tytön fyysinen hyvinvointi ja ravinnonsaanti yms.jotenkin jäi puutteelliseksi ja tai vajaaksi,-voisi sieltä löytä joku syy..ja ehkä elämä tupakinsavun keskellä jne..
        -mutta tuntuu epätodennäköiseltä...

        -niin kuka tietää kaikkien sairauksien syyt ja seuraukset?

        -itse olen sitä mieltä että me voimme sairastua kuka tahansa,aivan mihin tahansa sairauteen mm.ravinnossamme olevien lisäaineiden takia jos muutenkin..perinnöllisistä syistä jne..

        -Jumalan Armosta joistakin sairauksista voimme myöskin parantua jos on Jumalan tahto jne..

        -itsekkin olen kokenut Jumalan Voimasta,paranemista parista sairaudesta jne..


      • Basker kirjoitti:

        Olen usein miettinyt näitä syy-seuraus-juttuja ja kylvää-niittää-juttuja, mutta en silti ymmärrä Jumalan aivoituksia. Tytön isä on ateisti, kommunisti ja tupakkamies. Siinäkö syy? En usko. Minä en tiedä. Masentaa vain.

        Siitä onkin aikaa, kun olen päässyt palstalle. Avasin juuri netin, joskaan en ole vielä kotona.

        Niin, Herra sanoi kostavansa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Keille? "Niille, jotka Minua vihaavat!" Mutta miten kaiken maan Tuomari jatkaa? "Minä teen laupeuden tuhansiin polviin asti niille, jotka Minua rakastavat!"

        Myös Hesekiel sanoo, että "isä ei kanna poikansa syntivelkaa eikä poika kanna isänsä syntivelkaa vaan jokaisen päälle on tuleva hänen oma syntivelkansa".

        Sairaus kuuluu osana siihen perintöön, jonka saimme Aadamissa, eikä maan päällä lienee ole ihmistä, joka ei joskus sairastaisi. Toiset sairaudet johtavat kuolemaan jo vauvaiässä tai tässä kertomassasi tapauksessa koulutien tavanomaisessa alkamisvaiheessa.

        Kun veljemme Risto Santala menetti pienen poikansa kaikista rukouksista ja hoidoista huolimatta, kun taivas pysyi hiljaa eikä vastausta tullut, lohdutti Ristoa myöhemmin tämä sana: "Hän on ääneti, sillä Hän rakastaa Sinua!".

        Ihmeellinen Sana.

        Tekisikö Hän vääryyttä, kaiken maan Tuomari. Ei koskaan. "Nyt me ymmärrämme vajavaisesti, mutta perillä me olemme ymmärtävä täydellisesti". Saamme luottaa Herraan. Kerran Jerusalemin nimi on oleva "Herra on täällä" eikä menneet enää mieleen astu. Kuolema on nielty ja voitto saatu, eikä mitään kirousta ole enää oleva.

        Emme ymmärrä kärsimyksen mysteeriä (kuin ehkä pieniltä osin), mutta pitäkäämme Jumalaa uskollisena. Raamatun sana "pitäkää usko Jumalaan" voidaan kääntää myös "pitäkää Jumalaa uskollisena". Tämä raamatunkohta muutti lähetystyöntekijä H. Taylorin elämän ja hän joutui kokemaan pienen lapsensa menetyksen kaukana kotimastaan ja hautaamaan hänet Kiinan multiin.

        Tämä nyt ei ollut ehkä mikään vastaus mihinkään, mutta halusin näin nyt kirjoittaa. Vointeja ja jaksamista.


      • jukka.finland kirjoitti:

        Siitä onkin aikaa, kun olen päässyt palstalle. Avasin juuri netin, joskaan en ole vielä kotona.

        Niin, Herra sanoi kostavansa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Keille? "Niille, jotka Minua vihaavat!" Mutta miten kaiken maan Tuomari jatkaa? "Minä teen laupeuden tuhansiin polviin asti niille, jotka Minua rakastavat!"

        Myös Hesekiel sanoo, että "isä ei kanna poikansa syntivelkaa eikä poika kanna isänsä syntivelkaa vaan jokaisen päälle on tuleva hänen oma syntivelkansa".

        Sairaus kuuluu osana siihen perintöön, jonka saimme Aadamissa, eikä maan päällä lienee ole ihmistä, joka ei joskus sairastaisi. Toiset sairaudet johtavat kuolemaan jo vauvaiässä tai tässä kertomassasi tapauksessa koulutien tavanomaisessa alkamisvaiheessa.

        Kun veljemme Risto Santala menetti pienen poikansa kaikista rukouksista ja hoidoista huolimatta, kun taivas pysyi hiljaa eikä vastausta tullut, lohdutti Ristoa myöhemmin tämä sana: "Hän on ääneti, sillä Hän rakastaa Sinua!".

        Ihmeellinen Sana.

        Tekisikö Hän vääryyttä, kaiken maan Tuomari. Ei koskaan. "Nyt me ymmärrämme vajavaisesti, mutta perillä me olemme ymmärtävä täydellisesti". Saamme luottaa Herraan. Kerran Jerusalemin nimi on oleva "Herra on täällä" eikä menneet enää mieleen astu. Kuolema on nielty ja voitto saatu, eikä mitään kirousta ole enää oleva.

        Emme ymmärrä kärsimyksen mysteeriä (kuin ehkä pieniltä osin), mutta pitäkäämme Jumalaa uskollisena. Raamatun sana "pitäkää usko Jumalaan" voidaan kääntää myös "pitäkää Jumalaa uskollisena". Tämä raamatunkohta muutti lähetystyöntekijä H. Taylorin elämän ja hän joutui kokemaan pienen lapsensa menetyksen kaukana kotimastaan ja hautaamaan hänet Kiinan multiin.

        Tämä nyt ei ollut ehkä mikään vastaus mihinkään, mutta halusin näin nyt kirjoittaa. Vointeja ja jaksamista.

        Et ole vielä kotona? No, KOTONA ei ole vielä kukaan... Ymmärrän, mitä ajat takaa. Jumalaa puolestani en aina ymmärrä. Hän on yli ymmärryksen.


      • Basker kirjoitti:

        Et ole vielä kotona? No, KOTONA ei ole vielä kukaan... Ymmärrän, mitä ajat takaa. Jumalaa puolestani en aina ymmärrä. Hän on yli ymmärryksen.

        Jumala on "yli ymmärryksemme" (eikä Hän muuten Jumala olisikaan). Epäjumalia on helpompi ymmärtää, kun ne ovat ajatuksemme, mieltymystemme ja kättemme tekoa, mutta "Jumalasta on olemisemme Kristuksessa" ja siihen ei inhimillinen järkemme ulotu varpaisillansakaan.


      • jukka.finland kirjoitti:

        Jumala on "yli ymmärryksemme" (eikä Hän muuten Jumala olisikaan). Epäjumalia on helpompi ymmärtää, kun ne ovat ajatuksemme, mieltymystemme ja kättemme tekoa, mutta "Jumalasta on olemisemme Kristuksessa" ja siihen ei inhimillinen järkemme ulotu varpaisillansakaan.

        Amen.


      • RitariOlevainen
        Basker kirjoitti:

        Olen usein miettinyt näitä syy-seuraus-juttuja ja kylvää-niittää-juttuja, mutta en silti ymmärrä Jumalan aivoituksia. Tytön isä on ateisti, kommunisti ja tupakkamies. Siinäkö syy? En usko. Minä en tiedä. Masentaa vain.

        ei ole kenenkään syy, että niin ikävästi kävi. Se oli onnettomuus, vain siksi, että niitä tapahtuu, ja sairaus on synnin seurausta, Aadamin lankeemus toi sairauden ihmisen elämään, ei siinä muuta syyllistä tarvita.

        Jumala ei rankaise ketään synnin tähden, Hän rankaisi omaa Poikaansa, että meillä rauha olisi, synti on saanut rangaistuksensa, Kristus ne kantoi ristin puulle, ja se tyydytti Jumalan täysin, Jeesus huusi suurella äänellä: "SE ON TÄYTETTY"!


      • Lukijainen
        RitariOlevainen kirjoitti:

        ei ole kenenkään syy, että niin ikävästi kävi. Se oli onnettomuus, vain siksi, että niitä tapahtuu, ja sairaus on synnin seurausta, Aadamin lankeemus toi sairauden ihmisen elämään, ei siinä muuta syyllistä tarvita.

        Jumala ei rankaise ketään synnin tähden, Hän rankaisi omaa Poikaansa, että meillä rauha olisi, synti on saanut rangaistuksensa, Kristus ne kantoi ristin puulle, ja se tyydytti Jumalan täysin, Jeesus huusi suurella äänellä: "SE ON TÄYTETTY"!

        hellarit sanoivat minulle, että "Sinä elät synnissä Jumala rankaisee sinua", kun kotiini murtauduttiin ja omaisuuteni rikottiin tai vietiin? En edes elä synnissä! Kukaan ei tullut rukoilemaan puolestani tai muutenkaan tukemaan minua. Päin vastoin minusta alettiin puhua ilkeitä perättömiä juoruja! Siksi en pysty antamaan arvoa hellareille!


      • RitariOlevainen
        Lukijainen kirjoitti:

        hellarit sanoivat minulle, että "Sinä elät synnissä Jumala rankaisee sinua", kun kotiini murtauduttiin ja omaisuuteni rikottiin tai vietiin? En edes elä synnissä! Kukaan ei tullut rukoilemaan puolestani tai muutenkaan tukemaan minua. Päin vastoin minusta alettiin puhua ilkeitä perättömiä juoruja! Siksi en pysty antamaan arvoa hellareille!

        eikös paremminkin joku "hellari", yksiössä, ei pidä yleistää, jos joku jotakin kamalaa tulee sanomaan, kas kun hellaritkin ovat ihmisiä, ja sinne suureen joukkoon sopii monenmoista kulkijaa !
        En usko, että tuonkaan ilkeilyn takana on koko seurakunta, vaan ainoastaan joku yksilö erehtyväinen !


    • Amos7

      Ei onnettomuudet ole "Jumalan kosto", vaikka joskus voi olla. Sodoma ja Gomorra.

      Jeesus sanoi tornista Siilossa ja kertoi muitakin esimerkkejä, että he eivät olleet sen syntisempiä.

      Ei 7-vuotias ole tehnyt mitään pahaa.
      Kaikkea vaan ei voi käsittää.

      Osanottoni Basker!

      • Niin minäkin uskon, että kaikkea ei voi selittää. Jumalan tiet ovat korkeammat...

        Eräs minulle tärkeän laulun sanoitus:
        http://lirama.net/song/117003


      • Utulila
        Basker kirjoitti:

        Niin minäkin uskon, että kaikkea ei voi selittää. Jumalan tiet ovat korkeammat...

        Eräs minulle tärkeän laulun sanoitus:
        http://lirama.net/song/117003

        Kuunteletkos uskovaisena Timo Rautiaisen, Trio Niskalaukauksen musaa?


      • Utulila kirjoitti:

        Kuunteletkos uskovaisena Timo Rautiaisen, Trio Niskalaukauksen musaa?

        Eräällä Timo Rautiaisen keikalla joku vuosi sitten kaksi jätkää kantoi lavan edessä lakanaa, jossa luki: 'Timo Rautiainen on Messias'. Keikan jälkeen Timo haki pojat yleisön joukosta takahuoneeseen, nosti pojat kauluksesta seinälle ja sanoi: "Timo Rautiainen ei ole Messias. Jeesus on Messias".


    • Jumalan voideltu

      Herra kostaa isien pahat teot heidän jälkeläisilleen,aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka.Näin raamattu.

      • parhaimmillaan

        -ei muuta kuin uhri puukolla seinään ja hakemaan,kirvestä,-siinä on Helluntailaisten armotalousoppi ja em.kirjoituksessa se näkyy kauaks !

        -sairaat sanotaan synnintekijöiksi ja sen takia sairastuneiksi ja Jumala on Koston Jumala,-ainakin silloin kun se ei satu omaan,-nilkkaan !

        -mitähän tämäkin kirjoittaja tuumaisi jos vastaava tapaus sattuisikin omassa suvussa ja lähipiirissä?!
        -mahtaisiko damokleen miekka heilua samaan tahtihin?

        -ja vielä verhotaan syytös Raamatulla kun siellä niin sanotaan..

        -tällästä se on Helluntaiusko !!!


    • todé

      oletko se tosiaan sinä, Basker siellä?
      Mistä nyt tuulee, vai tuuleeko ensinkään?

    • kaikkea sitä kuulee

      Helluntailaiset eivät todellakaan usko, että vastoinkäymiset olisivat syntielämän seurausta. Meitä on tietysti monenlaisia, joten tuollaistakin harhakäsitystä esiintynee myös meidän keskuudessamme.

      • Gloria

        Tuntuu että ei ois koskaan avattukkaan Raamattua ja silti täällä esiinnytään niin ku tiedettäs kaikki kaikesta.
        Ihme juttu, että pitää aina hakee syyllistä.
        "Mä en todellakaan voi ymmärtää Jumalaa." Tai, ett oliko se tuppakkamiesisän vika kun lapsi sairastui syöpään."
        niin...kenenköhän vika se oli..
        Helluntalaiset ei muuten oikeesti usko siihen että vastoinkäymiset ois millään tavalla heidän oma syynsä.
        Mäkin oon joutunut joskus ns.sielunhoitotehtävän saaneen juttusille ja aina he on alkaneet siitä minkälainen lapsuus mulla on ollut ja millanen äiti oli jne.
        sitä kautta he on yrittäneet ymmärtää mua, johtuen kai tosta "kostettava 3.ja4.polveen"-kohdasta.
        mulla on alalle koulutus, heillä ei. He oikein yllyttää siihen, että löytäisin ne viat lapsuudestani ja vanhempieni kasvatustavasta, vaikka Raamatussa lukee, että"kunnioita isääsi ja äitiäsi."
        Jos he ois lukeneet ja nähneet saman kuin minä, tollaseen ei ryhdyttäis ollenkaan. se vie vaan pois päin jumalasta ja silloin ei voi toimia Jumalan Henki.
        Joku osais selittää tän oikeilla termeillä, mutta mä selitän tän nyt näin: jos sä eksyisit viidakkoon ja nälkäsenä sun ois pakko mennä intiaanileiriin, jotka ovat ihan erinäkösiäkin kun sä. Sillon sä oot riippuvainen kaikesta siitä "opetuksesta"mitä sä saat.
        Sulle näytetään mallia miten joku asia tehdään ja sitä kautta sä opit.
        Sulle opetetaan kieli ja sä opit sen sellaisena kuin se opetetaan.
        Lapsi on samanlainen. Se ihailee vanhenpiaan, jotka osaavat jo kaiken eikä näe heissä mitään väärää kun vain pyrkii koko ajan ymmärtämään näkemänsä ja kokemansa.
        Tästä syystä esim.insestin uhrit harvoin selviävät.
        Jos lapsen äiti esimerkiksi hylkää lapsen, lapsi ei pysty käsittämään siinä mitään väärää.
        Oon ollu mielisairaalas työs ja siellä on ihmisiä jotka on hyljätty ja he on itse hylänneet omat lapsensa käsittämättä miksi.
        Tämä mallioppimiskaava toteutuu yleensä sen 3 ja 4 sukupolvea, kunnes on "heikentynyt."
        On typerää alkaa syyttämään Jumalaa, että Hän on halunnut näin, koska se ei hyödytä ketään.
        Hän on kuitenkin isämme. Joka tahtoo antaa anteeksi. Koska syyttely vie vain pahaan. Anna sinäkin anteeksi.


      • alalla.
        Gloria kirjoitti:

        Tuntuu että ei ois koskaan avattukkaan Raamattua ja silti täällä esiinnytään niin ku tiedettäs kaikki kaikesta.
        Ihme juttu, että pitää aina hakee syyllistä.
        "Mä en todellakaan voi ymmärtää Jumalaa." Tai, ett oliko se tuppakkamiesisän vika kun lapsi sairastui syöpään."
        niin...kenenköhän vika se oli..
        Helluntalaiset ei muuten oikeesti usko siihen että vastoinkäymiset ois millään tavalla heidän oma syynsä.
        Mäkin oon joutunut joskus ns.sielunhoitotehtävän saaneen juttusille ja aina he on alkaneet siitä minkälainen lapsuus mulla on ollut ja millanen äiti oli jne.
        sitä kautta he on yrittäneet ymmärtää mua, johtuen kai tosta "kostettava 3.ja4.polveen"-kohdasta.
        mulla on alalle koulutus, heillä ei. He oikein yllyttää siihen, että löytäisin ne viat lapsuudestani ja vanhempieni kasvatustavasta, vaikka Raamatussa lukee, että"kunnioita isääsi ja äitiäsi."
        Jos he ois lukeneet ja nähneet saman kuin minä, tollaseen ei ryhdyttäis ollenkaan. se vie vaan pois päin jumalasta ja silloin ei voi toimia Jumalan Henki.
        Joku osais selittää tän oikeilla termeillä, mutta mä selitän tän nyt näin: jos sä eksyisit viidakkoon ja nälkäsenä sun ois pakko mennä intiaanileiriin, jotka ovat ihan erinäkösiäkin kun sä. Sillon sä oot riippuvainen kaikesta siitä "opetuksesta"mitä sä saat.
        Sulle näytetään mallia miten joku asia tehdään ja sitä kautta sä opit.
        Sulle opetetaan kieli ja sä opit sen sellaisena kuin se opetetaan.
        Lapsi on samanlainen. Se ihailee vanhenpiaan, jotka osaavat jo kaiken eikä näe heissä mitään väärää kun vain pyrkii koko ajan ymmärtämään näkemänsä ja kokemansa.
        Tästä syystä esim.insestin uhrit harvoin selviävät.
        Jos lapsen äiti esimerkiksi hylkää lapsen, lapsi ei pysty käsittämään siinä mitään väärää.
        Oon ollu mielisairaalas työs ja siellä on ihmisiä jotka on hyljätty ja he on itse hylänneet omat lapsensa käsittämättä miksi.
        Tämä mallioppimiskaava toteutuu yleensä sen 3 ja 4 sukupolvea, kunnes on "heikentynyt."
        On typerää alkaa syyttämään Jumalaa, että Hän on halunnut näin, koska se ei hyödytä ketään.
        Hän on kuitenkin isämme. Joka tahtoo antaa anteeksi. Koska syyttely vie vain pahaan. Anna sinäkin anteeksi.

        Sinunlaisesi yksinkertaisen, tylyn ja ymmärtämättömän ihmisen ei pitäisi missään nimessä olla hoitoalalla.


    • Kaikenlaiset

      vastoinkäymiset ja onnettomuudet ovat Jumalan kosto tai ainakin Jumalan rangaistus ja kuritus! Rankkaa oppia! Armollinen, rakstava, Jumala on heille täysin tuntematon! Itse olen sen joutunut monta kertaa kuulemaan hellareitten suusta!

    • Pentecostal*

      Kysyisit ennemmin, että mitä hyvää hän teki...

    • Gloria

      lueskellut lapselleni annettua konserttikutsua.
      siinä kehoitetaan antamaan elämä ja oma musta sydän jeesukselle, jotta Herra voi antaa uuden ja puhtaan joka tahtoo puhua tästä Jeesuksesta.
      Sen kirjoittaja uskoo vakaasti lastenkin tarvitsevan pelastus-sanomaa."Kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla."Hän on kirjoittanut.

    • lukenut,kokenut

      Syöpä on aina vihaa.Tyttö joka kuoli,on nähtävästi joutunut kantamaan vanhempiensa vihaa,ja tunne-ilmapiiriä.Lapsi aistii kaiken ja näin joutuu maksumieheksi.Niin se on aina.Vanhemmat kun ei halua selvittää välejään,niin lapsi valitettavasti kantaa kaiken sairaudellaan.Näin valitettavasti se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe