elinkustannukset vertailuun

ei ne isot tulot vaan...

pienet menot.
Kertokaapa paljonko teillä menee elämiseen keskimäärin kuukaudessa/vuodessa?
Meillä on oma koti, jonka lainat on maksettu pois.
kiinteistövero 118e/v
koti-ja irtaimisto ym vakuutukset 486e/v
metsänhoitomaksu 40e/v (polttopuut ilmaisia)
sähkö 2130e/v
jätekaivon tyhjennys 60e/v
nuohous 31e/v
asumiskulut vuodessa 1716e /12 kk:lla =142,16e/kk
muut
autovakuutus 148e/v
autovero/diesel 187e/v
katsastus 40e/v
yht 375 e/v =31,25
plus vuodessa noin 1200e dieseliin ja 500e huoltoihin & osiin =58,30e/kk
autokuluja yht.n 89,55e/kk

tietokone adsl&tietoturva 328e/v
tv-lupa sateliitti 529e/v
sanomalehti viikonloppuisin 65e/v
yht 922e/v = 76,8
ruokaan (sis. taloustarvikkeet pienet vaatehankinnat, pesuaineet, postikulut yms.) pyöreästi 4800e/v =400e/kk (joskus menee paljonkin vähemmän.
Kaikki yhteensä 9513e/v eli 792,75e/kk ja kahden hengen taloudessa lasku puoliksi = 396,4e/kk lärviltä.
Tästä summasta puuttuu enää vaatehankinnat ja kännykkälaskut. kännykkälaskut vaihtelee 20-40e välillä per 2 kk.
Yllättävästi ruoka maksaa eniten ja sitten polttoaineet ja tietotekniikka/tv/viihde syö leijonanosan elämisestä.
Olisi mielenkiintoista kuulla toistenkin "budjeteista" paljonko menee mihinkin. Kertokaahan. :)

21

3685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksin asuva eläkeläinen

      Lahjoihin ja muihin viemisiin ja vieraiden ketsitsemiseen menee paljon rahaa vuodessa. Tulee halvemmaksi olla kotona eikä kutsua vieraita. Lisäksi tulee matkakuluja, harvat asuvat kävelyetäisyydellä. Ikävä sanoa mutta näin on.

      • mummikka

        Kuten sinä, olen yksinasuva eläkeläinen ja huokailin juuri näitä lahjakustannuksia. Elämä on siunannut minua kolmella lapsella ja kuudella lapsenlapsella, asia josta olen kiitollinen joka päivä. Silti, näillä tuloilla lahjat ja viemiset on todella valtava menoerä vuodessa. Joulu on tulossa ja syksyn aikana on ollut kuudet syntymäpäivät ja yhdet tupaantuliaiset.
        Huomaan, että välttelen vieraiden kutsumistakin kustannus syistä.


    • Katariina Suuri

      Perheemme nettotulot kuukaudessa ovat 4000 euroa. Siis meitä on kaksi aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta. Puolet tuloista eli 2000 euroa menee säästöön ja loput jakautuvat seuraavasti:
      Ruoka ja taloustavarat 400 euroa
      Vakuutukset 200 euroa(kaksi autoa perheessä)
      Lasten harrastukset 200 euroa(luistelu ja musiikki)
      Lehdet, puhelin ja tv 100 euroa
      Asumiseen seuraavasti:
      Vesi ja sähkö 100 euroa
      Lämmitys 200 euroa(iso omakotitalo ja kaukolämpö)
      Loput 800 euroa bensaan, vaatteisiin, kampaajalle, lahjoihin, huvituksiin ym.
      Tämä elämäntyyli sopii meille. Arkena syödään perusruokaa ja viikonloppuisin herkutellaan. Vaatteita osellaan, mutta niitäkin kirppikseltä jos kivoja löytyy. Säästäväisyys on asenteesta kiinni. Voisimme kulutta paljon, mutta emme sitä halua tehdä. Järkevä kuluttaminen ja kriittisyys mainontaa kohtaan ovat asioita, joita vanhempien on mielestämme hyvä lapsilleen opettaa.

    • Kahden hengen talous

      Olemme nelikymppinen aviopari. Nettotulot kuussa ovat 3500 3200 euroa eli yhteensä 6700 euroa.

      Joka kuukausi toistuvat menot (sekä muutama jossa vuoden kulu on jaettu 12:lla):

      - vuokra: 675
      - sähkö ja kaasu: 104
      - nettimaksu: 59,90
      - autotallin vuokra: 75
      - varastotilan vuokra (jossa on ylimääräiset kamat): 95
      - vakuutukset (koti, auto): 60

      Eli toistuvat menot ovat noin 1100 euroa kuussa.

      Sitten tulee tietysti muut elinkustannukset. Ruokaan meillä menee tosi paljon rahaa, sillä emme kokkaa juuri ollenkaan vaan ostamme kaiken valmiina. Töiden jälkeen piipahdetaan paikallisessa delissä josta mukaan lähtee n. 20 euron arvosta ruokaa illaksi (emme syö kumpikaan lounasta). Eli siitä tulee kuussa n. 400 euroa. Sen lisäksi teemme kerran viikossa supermarketkeikan; sinne menee väh. 100 euroa kerta. Kuussa siis yhteensä 800 euroa; syömme tuona aikana vielä lisäksi ravintolassa kerran tai kaksi pitkän kaavan mukaan, á 100-150 euroa kerta. Eli ruokaan ja muihin kodintarvikkeisiin menee n. 1000 euroa kuussa. Kumpikaan meistä ei polta, eikä juurikaan juo, joten se vähentää laskua.

      Leffassa käymme kerran viikossa, yhteensä 80 euroa kuussa. Sen lisäksi ostamme paljon kirjoja, lehtiä ja DVD-leffoja. Niiden suhteen vuodessa pari-kolme isoa tilausta USA:sta. Jos jakaa kirja-, lehti- ja dvdkulut kuukaudelle niin sanoisin että noin 200 euroa kuussa.

      Autoa käytämme todella vähän, ja pääsemme kävellen töihin molemmat. Liikenteeseen siis max. 20 euroa kuussa.

      Kampaaja minulle 6 viikon välein, à 100 euroa (väri ja leikkaus). Eli kuussa n. 70 euroa. Miehen parturi kahden kuukauden välein 40 euroa, siis 20 euroa kuussa. Käyn manikyyrissä kerran kuussa, jalkahoidossa kerran kahdessa kuussa, kasvohoidossa kolmen kuukauden välein. Kuukausikohtaisesti jaettuna summaksi tulee 150 euroa.

      Vaatteita ostan suht. harvoin mutta silloin paljon kerrallaan. Kuukausitasolle laskettuna n. 150 euroa (en harrasta merkkivaatteita yms.) Miehelle kuukausitasolla ehkä 100 euroa.

      Käymme molemmat hammaslääkärillä kerran vuodessa, minä lisäksi gynellä, ja ehkä kerran myös yleislääkärillä jos on jotain vaivaa. Käytämme pelkästään yksityislääkäreitä. Kuukausitasolla n. 100 euroa.

      Teemme vuodessa pari pitempää lomamatkaa, joiden aikana rahaa menee siinä määrin että kuukausitasolle laskettuna ainakin 500 euroa menee.

      Eli mitäs tästä nyt tulee.. 3410 euroa näyttäisi. Vähän vajaa puolet siis pitäisi jäädä joka kuukausi säästöön, mutta ei kyllä niin paljon jää. Aina tulee jotain mukavaa hankkimista, matkustelua tms. Ja varmasti olen laskelmista myös paljon unohtanut.

      Aika mielenkiintoinen tehtävä tämä; pakko myöntää että en ole vuosiin yhtään miettinyt mihin rahaa menee ja miten paljon.

      • aviopari

        Meillä on nettotulot 1500 2000 = 3500 euroa/kk.
        Kiinteät kulut/kk:
        vuokra 600
        autolaina 500
        muut autokulut (bensa, mahd.huollot) 200
        matkakortti 40
        vakuutukset 50
        tv-lupa 20
        netti 2 kännykkälaskua 100
        sähkö 30
        ruokakauppa 500
        = yht. alle 2100 e/kk

        Sitten ne satunnaiset menot:
        ostelemme mekin dvd-elokuvia, musiikkia ja kirjoja, ei nyt viikottain mutta usein.
        Minulla naisena menee kosmetologille ja kampaajalle 50-100 euroa/kk, miehelle riittää satunnaisesti se 20 hiustenleikkuusta.
        Vatteisiin arvelen että mies laittaa 50 kuussa, mä ehkä 100-150.

        Se mitä tämän jälkeen jää, menee säästötilille, josta maksamme mm. 1-2 krt vuodessa tehtävät ulkomaanmatkat.


    • eläinperhe

      tässäpä kaksi aikuista, nettotulot yhteensä n.2000 eur. asumme vanhassa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla, talouteen kuuluu myös koira ja 8 kissaa. Asuntolainaa on jonkin verran
      Lainakustannukset 330 eur/kk
      Bussiliput taksi n 200 eur/kk (autoa ei ole)
      Asumiseen liitt. kustannukset n 100 eur/kk
      Ruoka n 300 eur/kk , tähän kuuluu myös eläinten tuoreruat. Eläinten kuivaruuat, hiekat eläinlääkäri 100-200 eur/kk.
      Meidän terveysmenot väh. 80 eur/kk (hampaat remontissa)
      Vakuutukset n 30 eur/kk, netti puhelimet lehti TV-lupa noin 100 eur/kk.
      Vaatteet max 100 eur/kk, lahjat ym 100 eur kk
      ja kaikennäköiseen pieneen ehkä 100 eur.
      Eli yhteensä tästä tulikin noin 1500-1600 eur/kk. Jotain pitäisi siis jäädä säästöön muttei juurikaan jää.







      ja sitten kaikennäköiseen muuhun pieneen 100 eur/kk.

      • BBA

        Olen yksin solussa asuva opiskelija ja tuloni ja menoni jakaantuvat näin:

        Tulot: tuet 395€/kk nettona

        Menot:

        Vuokra 230%/kk (sisältää veden, sähkön, ja netin)
        Sekalaiset laskut 50€/kk
        Loput menee sitten ruokaa , johon jää n.100€/kk.

        En saa vanhemmiltani mitään rahaa, koska heillä ei kertakaikkiaan ole antaa rahaa.
        Joku huutaa nyt että mikset ota lainaa, mutta kun en saa, kun tyhmyyksissäni nuormpana menetin luottotietoni. Kaikki velat on maksettu, mutta en silti saa valtion takausta lainaa varten.
        Sossussa naurettiin suunnilleen ulos ja sanottiin ,että en saa sieltä mitään koska olen itse aiheuttanut tilanteeni ja että jos he antaisivat minulle rahaa niin kaikki opiskelijat ottaisivat saman tekniikan kun sen on kuulemma "ilmasta rahaa"...

        En valita silti, oln äärimmäisen kiitollinen, että saan edes jotain tukea, että voin opiskella. Onneksi ensi kuussa saa veronpalautukset niin voi vähän juhlia jouluakin :)


    • eläkesinkku

      Mielenkiintoista miten erilailla meillä ihmisillä menot jakautuvat. Yksinasuvalla eläkeläisellä ei ole sitä jonka kanssa puolittaisi kustannukset, kuulun tähän 40% vähemmistöön. Tällaisilla kuluilla sinnittelen.

      Asuminen ( sis. laajakaistan, lämpöpistokkeen ja veden)     304/kk  3648/vuosi
      Autovakuutukset käyttömaksu  katsastus    52/kk    620/vuosi
      Huollot ja bensa ( tässä mukana uudet kesärenkaat)        84/kk  1000/vuosi
      sähkö               27,5/kk  330/vuosi
      kotivakuutus        7,5/ kk   90/vuosi
      lääkkeet            40 /kk   480/vuosi
      lehti             7,15 /kk   86/vuosi
      koiravero           2,9/kk    34/vuosi
      saunamaksut           6/kk   72/vuosi
      ruoka ja puhtaus    300/kk  3600/vuosi
      kännykkä sis. ulkomaanpuhelut 28/ kk   336/vuosi
      TV-lupa               18/kk  220/vuosi               
      _________________________________________________________________________________
      menot 877,05/kk   10516/vuosi

      Auto on iso menoerä vuodessa, pidän sitä vielä toistaiseksi koska se antaa tietyn liikkumavapauden.
      Ruokamenoihin sisältyy pesuaineet ja muut taloustarvikkeet, ihonhoitotuotteet ja satunnainen viinipullo, noin kerran kuussa tietysti koiran ruoat. Syömässä käy työtön poikani aina välillä mikä nostaa kustannuksia. Teen kaiken ruoan itse isoina annoksina ja pakastan, leivon myös pääsääntöisesti. Syön paljon vihanneksia ja hedelmiä, näkyy ruokalaskussa. En tupakoi enkä kapakoi. Lahjat ja lahjukset vievät minultakin aikamoisen summan vuosittain. Teen kuukausibudjetin ja kirjaan kaikki menot, pärjään ihan mukavasti, ei tässä tosin paljon perikunnalle jää.

    • qwerTTT

      No meillä kulut menee näin:
      - vesi, lämmitys, kotivakuutus, kiinteistövero, muut asumiskustannukset n. 500 eur/kk
      - ruoka marketista n. 600 eur/kk
      - ruoka ravintoloissa n. 400 eur/kk
      - vaatteet, hygienia ja kosmetiikka n. 700 eur/kk
      - harrastukset n. 200 eur/kk
      - autot (vakuutus, vero, bensat) n. 400 eur/kk
      - matkustelu n. 500 eur/kk
      - muut n. 300 eur/kk


      yht. 3600 eur/kk

    • laskea,

      mutta meillä on viiden hengen perhe koira, kissa ja hevonen ja nettotulot yhteensä noin 2500 lapsilisineen. Molemmat vanhemmat käydään töissä. Kaksi autoa on välttämättömyys työmatkojen takia. Lasten hoidot maksaa maltaita. Kaikki rahat menee, mitä tuleekin ja tiukkaa tekee. Laskettiin tässä, että jos toinen jäisi töistä pois (huonompipalkkainen luonnollisesti), niin aavistuksen laskisi käteen jäävä raha, mutta jos molemmat jäisi pois töistä, niin saataisiin tukia suunnilleen saman verran kuin nyt jää rahaa käteen kun sitten ei tarvitsisi maksaa lasten hoitoja, auto- ja bensakuluja jne... Miksi sitten töissä käydään? Jaa-a. Ehkä siksi, että se on jokaisen ihmisen velvollisuus ja ehkä siksi, että jossain vaiheessa lapset menevät kouluun ja päästään päivähoitomaksuista. Kenties siihen mennessä ollaan saatu jo vähän palkankorotuksia.

      • vähän etäisyyttä

        ja katsoa sitä kulurakennetta.
        Onko siinä kaikki tarpeellista ja voitaisiinko jostain tinkiä, jos voidaan, niin mihin pistetään säästynyt raha jne.
        Lisääntyneet tulot yleensä johtavat lisääntyneisiin menoihin, jollei pidä varaansa.

        Jos nykyinen elämäntyyli on muuten ihan ok, paitsi että rahaa ei jää säästöön, niin ehkä se on sitten se oikea. Ei rahan kerääminen nyt sinänsä ole se autuaaksi tekevä, vaan kyllä ne arvot täytyy löytää muualta.
        Jonkinmoinen puskuri pahojen päivien varalle on kyllä hyvä olla, sillä kyllä niitäkin tulee.

        Velaksi elämisessä on riskinsä, sillä ei pidä syödä enemmän kuin tienaa, ja jos otetaan/on pakko ottaa syömävelkaa niin ollaan menossa pinnan alle.
        On tultava toimeen sillä rahalla minkä tienaa, on viilattava menoja ja nostettava tuloja tavalla tai toisella niin että se onnistuu. Pitkällä tähtäimellä ei ole muuta vaihtoehtoa mikäli aikoo olla oman elämänsä herra ja kehittää omaa elintasoaan ja tulevaisuutta.

        Elämysten hankkiminen ja rahan kuluttaminen omaan viihtyvyyteen on hienoa ja tuo sisältöä sekä motivoi työn tekemiseen.
        Sitä saa mistä maksaa.
        Naapureiden/ystävien kanssa kilpaileminen kuluttamisessa tai ostaminen siksi että muut niin tekevät, on kuitenkin hölmöä.
        Jos sosiaaliset paineet törsäämiseen tulevat liian suuriksi on parempi vaihtaa ystäväpiiriä tai asuinpaikkaa.

        En myöskään jaksa laskea mitä menee kuluihin noin 2500 netto ansioista viiden hengen perheen ja yhden auton taloudessa.
        Mutta periaatteena on ollut ettei osteta kuin tarpeellista tavaraa.
        Ruokaan menee noin 450 euroa kuukaudessa.
        Vuokraan 510 euroa.
        Ja pystyn pistämään säästöön viitisensataa joka kuukausi.

        Rahastoilla olen tienannut noin 20-30 prosenttia viime vuodet ja nyt olen siirtänyt ne korkopuolelle, nousua tulee vielä, mutta kuten George Soros sanoi on hyvä poistua silloin kun on vielä nousuvaraa.
        Nämä pelimerkit on varattu isompaan hankintaan muutaman vuoden sisällä, en viitsi odottaa seuraavaa nousukautta, mikäli myöhästyn osakkeiden myynneistä.


    • tarinoita tällä

      palstalla jota satuin katsastamaan

      meillä on ihan ok tulot, noin 3000 netto, 3 lasta koira 1 auto, josta jo asuntoon menee n 1300/kk. Aika paljon tietysti mutta asuntokuluthan on ihan "oma vika", kyllä se jo 10v päästä helpottaa. Ruokaan menee yli 1000e/kk kun vaimo haluaa melkein kaiken luomuna. Ei nyt turhaakaan osteta, vaikka ei nuukastikaan. Matkustelua ei juuri ollenkaan, lasten harrastukset vie yht n 300/kk. Lehtiäkin tulee, joku, ei paljon. Bensaan menee (osin) harrastusten vuoksi 200e/kk.

      Ei me huonosti eletä, mutta on se niin suhteellista, kun ympärillä asuu monia perheitä joissa molemmat on hyväpalkkaisessa työssä, joille isovanhemmat on rakentaneet talot, 2 hienoa autoa, lomailevat siellä täällä. Kyllä Suomessa monilla on tosi hyvinkin. Kun katsoo autokantaa Espoossa niin ei voi muuta sanoa.

      Nyt vain oman tilanteen vähän kiristyessä pitää jostain koettaa vähentää, ei se ole vielä vaiketakaan ... tällä palstalla on paljon asiaa

      Opiskeluaikana oli ruokakulut 300-400mk/kk/hlö, pitää ruveta muistelemaan niitä aikoja ihan ensimmäiseksi.

    • palaute1

      Opintotuen asumislisä 201 palkka 700-1100 euroa kuussa

      -vuokra 402e
      -sähkö 5-10e
      -ruoka 20-40e
      -bussikortin lataus 20,5e
      -vaatteet, hygienia, meikit, pesuaineet, huonekalut, tavarat 50-150e
      -lahjat (tämä vain pari kk ennen joulua) 100e
      -kampaaja ja kosmetologi 60-70e/vuosi, eli n 5,5e/kk
      -kännykkälasku n 15e
      -lääkkeet, lisäainevalmisteet, e-pillerit 120-140e/vuosi
      -koulukirjat 300-500/vuosi

      Hyvin pärjään ja joka kuu jää säästöön 300-600 euroa

      • Lopun uupunut

        On se mielenkiintoista huomata kuinka pienellä osa meistä pärjää! Tai sitten en osaa asiaan suhteuttaa. Mielllän meidät hyvätuloisiksi. Kk tulot nettona on n. 4 500e/kk. Kuitenkin menot ylittää tuon. Miehelläni on useampi lapsi, siis normaalia enemmän mikä mielletään ja minulla ei yhtään. Ruokaan menee helposti yli tonni kk:ssa, asunolainan lyhennyksiin menee ymmärtääkseni 1600 . Itselläni vuokralla asunto. Mun vastike reilu satasen. Hänen vesi lasku 150e ja sähkö saman verran. Eli vielä pitäis 2000e jäädä. Mihin se katoo? Meillä on useampi auto pihalla, joista yksi on ajokuntoinen eli ei siihenkään mene kuin maks 500e kuukaudessa...kuitenkaan mitään ei jää käteen..vaan velalla menee, itse olen miettinyt muuttaa pois kun toisella on taipumus alkoholiin, eikä usko kuinka paljon ns vuokraa maksan koko ajan kun katson ja huolehdin hänen lastensa perään...sillähän ei ole ollut ikinä merkitystä


    • säästöä

      Muuta nyt ihmeessä! Jotain rotia pitää olla rahan käytössä. Sellaisen miehen kanssa ei tule mistään mitään joka ei yhtään mieti perheen kuluja.
      Kun minä olin aviossa lasteni isän kanssa oli pakko aina tilipäivinä maksaa ukon tilitä ensin kaikki laskut. Muuten se olisi rillutellut kaikki rahat taivaan tuuliin. Aina silti oli sanomista rahasta ja aina se ne kaljat jostain kehitti.
      Rankutus loppui kun keräsin lapseni ja kimpsuni ja muutin omilleni. Kyllä helpotti! Siitä on aikaa yli 15 vuotta mutta katunut en ole päivääkään.

    • Opiskelija

      Opintotuki asumislisä on yhteensä 423e. Asun Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön pienessä yksiössä, jonka vuokra on 320e kuukaudessa. Halvemmalla ei opiskelijayksiötä saa. Solu maksaisi 50e vähemmän, mutta olen asunut sellaisissa elämäni aikana jo aivan tarpeeksi. Rahaa jää siis vuokran jälkeen 103e, josta on pakko maksaa kuukaudeksi matkakortti (24e), jotta voi käydä koulussa.

      Tämän jälkeen ruokaan jää 79e kuukaudessa eli noin 20e per viikko. Kyllä sillä ruokaa saa ostettua, mutta muihin menoihin rahaa ei kertakaikkiaan ole. Onneksi olen sentään pysynyt terveenä.

      • huhhuhuu

        Nuori pari kyseessä, itse olen töissä osa-aikaisena, mies armeijassa. Tulomme ovat yhteensä noin 1000e/kk.
        vuokra 500e/kk
        sähkö 25-30e/kk
        auton vakuutus 45e/kk
        bensa 150e/kk
        puhelinlasku ~ 17e/kk
        koirien ruuat ~ 40e/kk

        Menojen jälkeen tonnista jää tämän laskelman mukaan 218e, josta 150e menee kuukaudessa ruokaan (meni enemmän kun mies oli kotona) ja loput säästöön. Autoon menee aika paljon rahaa, mutta ilmankaan ei pärjää.


    • homogayman

      .

    • näillä mennään

      Vuokra vesi sähkö yht. 600€kk(7200€v)
      Puhelinlaskut netti 40€/kk(480€v)
      Ruoka 350€/kk....(4200€v)

      Yksi aikuinen ja yksi lapsi,tulot n. 1400€. Eli n. 400€/kk jää vaatteisiin ym. menoihin säästötilille osa.

    • kaikki menee

      mulla tulot 1060 kuussa ja menot:

      vuokra vesi 360/kk
      sähkö 70/kk
      kotivakuutus 10/kk
      syöpävakuutus 9/kk
      autovakuutus 18/kk
      autovero 15/kk
      netti turva 31/kk
      puhelinlasku 12/kk
      vaateostotili 18/kk
      bensaan 100/kk
      säästötilille 50/kk

      eli pitäisi jäädä 367 e / kk ruokaan ja hygieniaan ja taloustarvikkeisiin ja satunnaisiin ostoksiin ja hankintoihin.loput menee kokonaan.aina.

    • ..........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe