Varvas

Ni-ta

Onko kenellekään tehty varpaan kynnen "kavennusleikkausta"? Minulla ukkovarpaan kynsi kasvaa liian leveäksi ja ekaks alkaa aristaa, sitten märkiä kun se kasvaa tavallaan ihon sisään reunoilta. Pitäisi kuulemma kaventaa kynttä ihan sieltä alkuosasta, joka on piilossa nahan alla. Mua pelottaa aivan sairaasti, vaikka tietysti puudutetaan. Kuinka pian voi kävellä kunnolla ja onko pitkä sairasloma?

30

29769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kavennettu on

      Minulla on paikallisen terveysaseman vastaanotolla kaksi eri kertaa leikattu isovarpaan kynsi kapeammaksi, kun se oli jo pitkään kasvanut pienempien varpaiden puoleisesta reunasta sisäänpäin ja ajoittain tulehtunut ja ollut niin kipeä ettei voinut käyttää kuin väljää kenkää jalassa.
      Ensimmäisellä kerralla lekuri ei oikein onnistunut muuta kuin aiheuttamaan kipua tulehduksessa olevaan varpaaseen.Toinen käynti oli vaivaton.
      Ensin pitää saada tulehdus rauhoittumaan eli sain antibiootteja ja punoitus katosi ja turvotus parani.
      Sitten puudutettuun ja kynnen leikkaus tapahtui siten , että 2-3 mm levyinen pala lihan sisään osin kasvaneen kynnen reunasta ja siihen kuuluva kynnen juuri leikattiin pois. Puudutus aiheutti sen ettei kipua tuntunut.
      Leikkauksen jälkeen piti kotona liottaa Betadine- vesi seoksessa jalkaa päivittäin ja varmuudeksi sain leikkauksen tehneeltä lääkäriltä kiputabletteja , kun on mahdollista että revitty varvas alkaa muutama tunti leikkauksen jälkeen kotona särkeen. Onneksi ei alkanut kuin vähän kimoili, mutta varoa sitä piti viikon päivät. Mulla paraneminen oli nopeata ja nyt kun operaatiosta on kulunut 6 kk niin kynsi kasvaa kapeampana ja suorana.
      Mene hoidattamaan vaiva pois sillä itsekseen se ei parane!

      • Ni-ta

        Juuri tuo sama vaiva minulla on ollu jo jonkin aikaa, mutta pelkään niin hirveästi mennä lääkäriin. Olen syönyt tuohon vaivaan jo yhden antibioottikuurin ja luulen, että ei kai muu auta kuin leikkauttaa se - kuulostaa vaan niin kamalalta, kun olen sellainen arkajalka luonteeltani. Kiitos vielä kerran vastauksestasi!


      • ...
        Ni-ta kirjoitti:

        Juuri tuo sama vaiva minulla on ollu jo jonkin aikaa, mutta pelkään niin hirveästi mennä lääkäriin. Olen syönyt tuohon vaivaan jo yhden antibioottikuurin ja luulen, että ei kai muu auta kuin leikkauttaa se - kuulostaa vaan niin kamalalta, kun olen sellainen arkajalka luonteeltani. Kiitos vielä kerran vastauksestasi!

        Ensin kavennettiin, sitten kiskottiin koko kynsi kaksi kertaa (kasvoi takaisin siis siinä välissä). Jatkuva tulehdus vuosikausia. Lopulta lääkäri lähetti jalkojenhoitajalle, joka täysin kivuttomasti "jousella" korjasi asian.

        Suosittelen, että kysyt jalkojenhoitajalta ensin. Vähän kalliimmaksi tulee, mutta on kivutonta.


      • Varvas
        ... kirjoitti:

        Ensin kavennettiin, sitten kiskottiin koko kynsi kaksi kertaa (kasvoi takaisin siis siinä välissä). Jatkuva tulehdus vuosikausia. Lopulta lääkäri lähetti jalkojenhoitajalle, joka täysin kivuttomasti "jousella" korjasi asian.

        Suosittelen, että kysyt jalkojenhoitajalta ensin. Vähän kalliimmaksi tulee, mutta on kivutonta.

        Mulla kanssa varvas operoitu muutaman kerran ja joka kerta epäonnistunut. Tulehdus on joka kerta ollut kunnolla päällä antibiottikuurista huolimatta. Jos menet kyseiseen leikkaukseen huolehdi että saat tarvittavan kipulääkityksen, mulle ei kummallakaan kerralla annettu mitään ja leikkauksen jälkeinen kipu oli sietämätön.

        Suurimman avun olen saanut jalkojenhoitajalta. Viitaten edelliseen viestiin, suosittelen myös jalkojenhoitajalla käyntiä.


      • tehtis
        Varvas kirjoitti:

        Mulla kanssa varvas operoitu muutaman kerran ja joka kerta epäonnistunut. Tulehdus on joka kerta ollut kunnolla päällä antibiottikuurista huolimatta. Jos menet kyseiseen leikkaukseen huolehdi että saat tarvittavan kipulääkityksen, mulle ei kummallakaan kerralla annettu mitään ja leikkauksen jälkeinen kipu oli sietämätön.

        Suurimman avun olen saanut jalkojenhoitajalta. Viitaten edelliseen viestiin, suosittelen myös jalkojenhoitajalla käyntiä.

        Kuka olisi Helsingissä hyvä jalkahoitaja tällaiseen kynsivaivaan?


      • Pottuvarvas7373

        Nyt rauhotutaan kaikki! :) Mulla on tehty toi kumpaankin ukkovarpaaseen, kummallekkin puolelle. Vaan yhdessä kohtaa on tää kavennus menny pieleen ja se kynsi siis kasvaa aina pikkasen väärin mutta se on helppo nyppästä ite irti jopa... mutta en nyt siis suosittele. Mutta siis joo... ne puuduttaa sen ja tottakai puudutus tuntuu sekunnin pahalta mutta sitten ei enää. Ja jos ihmisellä on normaali kipukynnys niin varvas ei ole kun pikkasen arka ehkä pari päivää. KANNATTAA mennä. Se tuska mikä sun varpaassa on kun se on tulehtunut niin on ihan pyllystä, tiän kun pelkäsin monta vuotta mennä lääkäriin. Ainoa tosin on että varvas pitää suhtkoht tulehdusvapaa kun se kavennus tehään koska ainakin mulla kun oli sairaan tulehtunu vielä niin se puudutus ei meinannu tehota. Mut joo, nyt pelot pois, oikeesti :)


    • molemmat ukot

      tänä vuonna minulla on leikattu molemmat ukkovarpaan kynnet.eka leikattiin terveyshuollon kautta.leikattiin vain toinen reuna vaikka molemmat kynnen reunat syvällä lihassa. sanoi että kyllä se siitä.viikon päästä tikit pois.unohtivat yhden tikin josta seurauksena tulehdus ja antibioottikuuri.neljän kuukauden päästä sama kynsiaihio alkoi työntää toista kynttä samasta kohtaa esiin kohtisuoraa ylöspäin!!!oli leikattu liian "kevyesti", ei tarpeeksi syvältä, siinä syy.sitä toista kynttä (sitä pystysuoraa) ei pysty itse oikein millään pitämään kurissa vaan aina se takertuu sukkiin, lakanoihin jne.oli mentävä jalkahoitolaan, siellä hioivat sen olemattomiin mutta 3kk jälk taas se on pystyssä.sama lääkäri lupasi operoida uudestaan sanoin kiitos ei! viisastuneena toinen ukkovarpaani leikattiin lääkäriasemalla eriklääkärillä ja kerralla molemmat reunat ja tarpeeksi syvältä ja hyvä tuli.käveleen pystyy vaikka heti varoa kannattaa ettei kolhi mihinkään.valitse ammattilainen niin et kärsi niin paljon.menen operoittamaan uudestaan sen ensimmäisen kynnen eriklääkärille.ei tollasten kanssa kannata tapella koko ikäänsä. tsemppiä. toimenpide ei tunnu missään ehkä puudutus vähän nipistää enemmän kuin hyttynen mutta se kannattaa kestää!!!

      • Anonyymi

        Puudutus on jopa lääkärien mukaan pahimpia kaikista. Juu, itselle tehty kumpaankin isovarpaaseen. Eri sairaaloissa. Aivan järkyttävät kokemukset. 2 neulaa per varvas ja ne työntää neulat varpaan juuresta kärkeen päin...ja toisen varpaan operointi ei onnistunut. Nyt kynsi alkanut kasvaan alaviistoon varpaan sisään, elikkä,taas on pakko mennä leikeltäväksi . Onni kait on, että vapaasta on nyt osittain kadonnut tunto. Mutta vain osittain. Puolet varpaasta on kosketus arka ja punainen.


    • Ni-ta

      Mun varvas oli niiiin kipeä, että mun oli pakko mennä työterv.lääkäriin ja se puudutti sen heti ja leikkasi reunasta palan pois (ei ihan puolta kynttä) ja laittoi harson päälle ja sanoi, että menehän töihin siitä. Onneksi minä teen töitä päätteellä, mutta kun puudutus lakkasi niin varvas oli älyttömän kipeä. Nyt "operaatiosta" on nelisen päivää ja hoidoksi lääkäri sanoi vain, että buranaa ja suihkuttelua. Varvas on älyttömän arka ja vähän tulehtunut. En tiedä mihin suuntaan kynsi alkaa kasvamaan, hurjalta näyttää ja vähän suututtaakin, mutta kaipa tämä tästä :(

      • mcpolo

        Mulla leikattiin jo joskus 15 vuotta sitten molemmat varpaankynnet juuria myöten molemmin puolin. Olin silloin ala-asteella.

        Sen jälkeen on ollut melkeen ok, paitsi että ne kasvaa liian "syvällä" ja on ollu pakko itse hoitaa niitä, kun työntyvät lihaan varpaan kärjessä. Käytännössä oon repiny parisen kertaa vuodessa molemmista isovarpaista kynnet pihdeillä irti. Vähän se kirpasee mutta sen jälkeen taas on hyvä olla aika pitkään. Viimesin "nykäsy" tosin aiheutti tulehduksen, kävin hakemassa lääkäriltä antiloopit ja kyselin vähän voiko näille tehdä jotain.

        Vastaukseksi sain,että kynsiaiheet voi erikoislääkärillä polttaa pois, ei kasva enää kynttä. Aion tämän operaation käydä tekemässä molempiin varpaisiin, kunhan saan selvitettyä, kustantaako työnantaja ko. operaation vai ei. Kynsijousesta myös kuulin, mutta en tiedä auttaisiko mulle sellainen. On hyvin paksua tuo kynsi mitä pukkaa varpaisiin.


      • poika 15v
        mcpolo kirjoitti:

        Mulla leikattiin jo joskus 15 vuotta sitten molemmat varpaankynnet juuria myöten molemmin puolin. Olin silloin ala-asteella.

        Sen jälkeen on ollut melkeen ok, paitsi että ne kasvaa liian "syvällä" ja on ollu pakko itse hoitaa niitä, kun työntyvät lihaan varpaan kärjessä. Käytännössä oon repiny parisen kertaa vuodessa molemmista isovarpaista kynnet pihdeillä irti. Vähän se kirpasee mutta sen jälkeen taas on hyvä olla aika pitkään. Viimesin "nykäsy" tosin aiheutti tulehduksen, kävin hakemassa lääkäriltä antiloopit ja kyselin vähän voiko näille tehdä jotain.

        Vastaukseksi sain,että kynsiaiheet voi erikoislääkärillä polttaa pois, ei kasva enää kynttä. Aion tämän operaation käydä tekemässä molempiin varpaisiin, kunhan saan selvitettyä, kustantaako työnantaja ko. operaation vai ei. Kynsijousesta myös kuulin, mutta en tiedä auttaisiko mulle sellainen. On hyvin paksua tuo kynsi mitä pukkaa varpaisiin.

        Mulla on leikattu molemmat isovarpaat. Vasen leikattiin ihan perinpohjin maaliskuussa, kun oli saanut muhia viikkoja kengät jalassa koulussa. Sain vähän ennen leikkausta viikon antibioottikuurin.

        Kutakuinkin tällainen, n. 15 minuuttia kestävä toimenpide (kiilaekskiisio)

        -Toimenpidehuoneessa lääkäri laittaa varpaan tyveen kaksi puudutuspiikkiä. Ei se paljoa satu. Vähän nippaa.
        - Lääkäri kokeilee onko puudutus vaikuttanut
        - Sitten kynnen reunaan leikataan muutaman millimetrin levyinen kiila ja vedetään kynsi pois sieltä sisältä.
        - Tämän jälkeen poistetaan kynsivallista kuollut kudos veitsellä.
        - Ja pian on tuppo varpaassa ja valmiina kotiinlähtöön.

        Itse otin seuraavan päivän koulusta vapaaksi ja lepäilin. Kipua en oikeastaan tuntenut, ainoastaan astuessa varvas oli hieman arka päivän - kaksi.

        Kun otin tupon pois, se kirpaisi vähän. Varvas ei ollut ollenkaan niin pahannäköinen kuin olisi sen voinut arvella etukäteen.
        Ja mikä helpotus sitä tulee. Olin yksityisellä lääkärillä, joka oli oikein asiantunteva ja mukava.

        Olin myös terveyskeskuksessa tuossa ennen juhannusta oikean varpaan takia. Päätin soittaa terveyskeskukseen. --> aika seuraavaksi aamuksi.
        Sairaanhoitaja totesi, ettei ole vielä onneksi pahasti tulehtunut. Kynsi vain vedettiin pois (tosin ilman puudutusta) ja olo helpottui saman tien. Onneksi oli se ihana apulainen; sain pitää kädestä kiinni. Taas sain tupon, mutta eihän se paljoa erittänyt. Kiittelin kovasti ystävällisestä palvelusta.

        Nyt on vasemmassa peukalossa kynsi kasvanut sisään. Aion taltuttaa ihan Sibicortilla. Vaikka eihän sitä tiedä jos kohta olen käsi ojossa, kun kynttä vedetään.

        Lohdutuksen sanat vielä kaikille sisäänkasvavista kynsistä kärsiville: Menkää reilusti lääkäriin, jos näyttää että ei parane salvoilla. Ei se paljoa kirpaise, ja lopussa kiitos seisoo!


      • Auts!
        poika 15v kirjoitti:

        Mulla on leikattu molemmat isovarpaat. Vasen leikattiin ihan perinpohjin maaliskuussa, kun oli saanut muhia viikkoja kengät jalassa koulussa. Sain vähän ennen leikkausta viikon antibioottikuurin.

        Kutakuinkin tällainen, n. 15 minuuttia kestävä toimenpide (kiilaekskiisio)

        -Toimenpidehuoneessa lääkäri laittaa varpaan tyveen kaksi puudutuspiikkiä. Ei se paljoa satu. Vähän nippaa.
        - Lääkäri kokeilee onko puudutus vaikuttanut
        - Sitten kynnen reunaan leikataan muutaman millimetrin levyinen kiila ja vedetään kynsi pois sieltä sisältä.
        - Tämän jälkeen poistetaan kynsivallista kuollut kudos veitsellä.
        - Ja pian on tuppo varpaassa ja valmiina kotiinlähtöön.

        Itse otin seuraavan päivän koulusta vapaaksi ja lepäilin. Kipua en oikeastaan tuntenut, ainoastaan astuessa varvas oli hieman arka päivän - kaksi.

        Kun otin tupon pois, se kirpaisi vähän. Varvas ei ollut ollenkaan niin pahannäköinen kuin olisi sen voinut arvella etukäteen.
        Ja mikä helpotus sitä tulee. Olin yksityisellä lääkärillä, joka oli oikein asiantunteva ja mukava.

        Olin myös terveyskeskuksessa tuossa ennen juhannusta oikean varpaan takia. Päätin soittaa terveyskeskukseen. --> aika seuraavaksi aamuksi.
        Sairaanhoitaja totesi, ettei ole vielä onneksi pahasti tulehtunut. Kynsi vain vedettiin pois (tosin ilman puudutusta) ja olo helpottui saman tien. Onneksi oli se ihana apulainen; sain pitää kädestä kiinni. Taas sain tupon, mutta eihän se paljoa erittänyt. Kiittelin kovasti ystävällisestä palvelusta.

        Nyt on vasemmassa peukalossa kynsi kasvanut sisään. Aion taltuttaa ihan Sibicortilla. Vaikka eihän sitä tiedä jos kohta olen käsi ojossa, kun kynttä vedetään.

        Lohdutuksen sanat vielä kaikille sisäänkasvavista kynsistä kärsiville: Menkää reilusti lääkäriin, jos näyttää että ei parane salvoilla. Ei se paljoa kirpaise, ja lopussa kiitos seisoo!

        Ajattelinkin, että kun minun pitää huomenna mennä näyttämään todella kipeätä pottuvarvasta tulehduksen takia, että ei kai ne ala sitä sörkkimään nyt heti, vaan vasta kun tulehdusta/kipua saatu hieman antibiootilla talttumaan, vai kuinka? Kammoksi asti ajattelin, että piikittelevät tai puristelevat sitä nyt, kun ei siihen voi hipaistakaan.... :´( Heh. No, mutta huomenna menen varpaineni lääkäriin toivoen parannusta! :D


      • gyhuijpo
        Auts! kirjoitti:

        Ajattelinkin, että kun minun pitää huomenna mennä näyttämään todella kipeätä pottuvarvasta tulehduksen takia, että ei kai ne ala sitä sörkkimään nyt heti, vaan vasta kun tulehdusta/kipua saatu hieman antibiootilla talttumaan, vai kuinka? Kammoksi asti ajattelin, että piikittelevät tai puristelevat sitä nyt, kun ei siihen voi hipaistakaan.... :´( Heh. No, mutta huomenna menen varpaineni lääkäriin toivoen parannusta! :D

        Itselläni viikko sitten leikattu juuri sama leikkaus. Tulokset viikon jälkeen ovat tämänlaiset:
        Varvas on helvetin kipeä ja antibiootteja olen käyttänyt nyt 3 vuorokauden ajan. En voi kävellä ollenkaan.


      • LaMD
        gyhuijpo kirjoitti:

        Itselläni viikko sitten leikattu juuri sama leikkaus. Tulokset viikon jälkeen ovat tämänlaiset:
        Varvas on helvetin kipeä ja antibiootteja olen käyttänyt nyt 3 vuorokauden ajan. En voi kävellä ollenkaan.

        Mulle kyseinen pieni leikkaus tehtiin tänään, ja sain sitten päälle viikon kuurin antibiootteja kun oli vähän tulehtunut. Operaatio ei sattunut ollenkaan, sen puudutuksen pienen pistoksen kyllä kestää hyvin. Otin sitten sairaanhoitajan ohjeiden mukaan heti kun kotiin pääsin, niin buranan, kun se sanoi, että voi olla aika kipeä puudutuksen kadottua. Muutaman kerran ehkä pari minuuttia on vihlonut, mutta hyvin kivuton tää varvas on ollut koko illan. Lääkäri suositteli että ainakin huomenaamuun pidän tuota pakettia, minkä sairaanhoitaja kasas siihen ( varmaan jotain haavataitoksia ja sitten liimasidettä päälle. Ajattelin kyllä huomeniltaan asti sitä pitää, että jos se sitten kirpaisee sen verran, että tulee tosi araksi, niin ei tartte koulupäivää jättää väliin. Nyt se on sellasessa paketissa, että ihan pienistä ei kyllä ees tunnu, jos jonnekin osuu.xD Mulla ei kylläkään sinänsä hirveän pahasti missään vaiheessa se oo ollut tulehtunut, elokuun alusta oon vaivaa "potenut" ja yhden antibioottikuurin sitä ennen syönnyt, pari viikkoa sitten loppui se kuuri, joka veikin kaikista pahimman tulehduksen pois. Ja tuossa viime viikolla että eilen hieman itsekin sitä ns. hoidin, siihen oli kasvanut päälle tavaraa niin tuhosin sitä neulalla, jonka olin desinfioinnut ja se kyllä auttoi. Se kun hieman ärtyi siitä, kun oon pari päivää reissanut Helsinkiin ja takaisin koulun takia.


      • vierailija11
        LaMD kirjoitti:

        Mulle kyseinen pieni leikkaus tehtiin tänään, ja sain sitten päälle viikon kuurin antibiootteja kun oli vähän tulehtunut. Operaatio ei sattunut ollenkaan, sen puudutuksen pienen pistoksen kyllä kestää hyvin. Otin sitten sairaanhoitajan ohjeiden mukaan heti kun kotiin pääsin, niin buranan, kun se sanoi, että voi olla aika kipeä puudutuksen kadottua. Muutaman kerran ehkä pari minuuttia on vihlonut, mutta hyvin kivuton tää varvas on ollut koko illan. Lääkäri suositteli että ainakin huomenaamuun pidän tuota pakettia, minkä sairaanhoitaja kasas siihen ( varmaan jotain haavataitoksia ja sitten liimasidettä päälle. Ajattelin kyllä huomeniltaan asti sitä pitää, että jos se sitten kirpaisee sen verran, että tulee tosi araksi, niin ei tartte koulupäivää jättää väliin. Nyt se on sellasessa paketissa, että ihan pienistä ei kyllä ees tunnu, jos jonnekin osuu.xD Mulla ei kylläkään sinänsä hirveän pahasti missään vaiheessa se oo ollut tulehtunut, elokuun alusta oon vaivaa "potenut" ja yhden antibioottikuurin sitä ennen syönnyt, pari viikkoa sitten loppui se kuuri, joka veikin kaikista pahimman tulehduksen pois. Ja tuossa viime viikolla että eilen hieman itsekin sitä ns. hoidin, siihen oli kasvanut päälle tavaraa niin tuhosin sitä neulalla, jonka olin desinfioinnut ja se kyllä auttoi. Se kun hieman ärtyi siitä, kun oon pari päivää reissanut Helsinkiin ja takaisin koulun takia.

        Mulla kyseinen juttu tehty kaks kertaa ja molemmilla kerroilla ollu antibioottikuuri päällä ja tulehdus ollu ihan mahdoton, mätiny ja vuotanu verta. Puudutukseen tarvin 8 piikkiä ! nyt huomenna olis kolmas kerta, ilmeisesti koko kynnen poisto.. nyt ei oo niin tulehtunut kun kesällä voinu pitää avosandaaleja, niin ei oo nekänn hiertänyt..


      • Anonyymi
        Auts! kirjoitti:

        Ajattelinkin, että kun minun pitää huomenna mennä näyttämään todella kipeätä pottuvarvasta tulehduksen takia, että ei kai ne ala sitä sörkkimään nyt heti, vaan vasta kun tulehdusta/kipua saatu hieman antibiootilla talttumaan, vai kuinka? Kammoksi asti ajattelin, että piikittelevät tai puristelevat sitä nyt, kun ei siihen voi hipaistakaan.... :´( Heh. No, mutta huomenna menen varpaineni lääkäriin toivoen parannusta! :D

        Itsellä ihan kohta edessä tuo leikkaus ja pelottaa aivan sairaasti ekalla käynnillä kyllä kysyivät että leikkaus vai antibiootti rasva jonka silloin valitsin ja kaduttaa koska ei ole paljoa auttanut nyt vain pelottaa tuo leikkaus😭😭 ja ku täällä lukenut että jollain epäonnistunut😩 ja kun vielä piikki kammo ja hirvee ahdistus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä ihan kohta edessä tuo leikkaus ja pelottaa aivan sairaasti ekalla käynnillä kyllä kysyivät että leikkaus vai antibiootti rasva jonka silloin valitsin ja kaduttaa koska ei ole paljoa auttanut nyt vain pelottaa tuo leikkaus😭😭 ja ku täällä lukenut että jollain epäonnistunut😩 ja kun vielä piikki kammo ja hirvee ahdistus

        Itse juuri tulin tuolta kynnen kavennuksesta. Operaatio ei ollut kyllä minkään lainen😅 Puudutus hieman kirpaisee kun alkaa tulla painetta varpaaseen puudutuksen takia. Itse leikkaus ja kynnen kaistaleiden nyppäys ei kyllä tunnu yhtään miltään. Eikä ainakaan vielä ole ollut pottuvarvas muutenkaan liiemmin kipeä leikkauksen jälkeen😅 Ainakin itse jännitin IHAN turhaa koko operaatiota koska ei ollut tosiaan juuri minkään lainen. Menkää ihmeessä lääkäriin jos varpaan kynnessä vikaa. Olo on paljon helpottuneempi kun ei tarvitse elää kamalan kipeän ja tulehtuneen varpaan kanssa!


    • vittuuntunut1

      Mulla kans ollut varpaissa pitkään sama vaiva eli kynsi tuppaa aina kasvamaan lihaan. 5 antibiootti kuuria syönyt tulehduksiin kunnes mut sitten passitettiin leikkaukseen. Molemmissa isovarpaitten sisäreunoissa oli kynsi kasvanut sisään ja aina kun siihe koski, puhumattakaan jokin kolahti siihen, niin voi v*ttu sitä kipua.. Leikkaus ei satu yhtään muutaku puudutus sattuu pikkasen itikan pistosta enemmän ja sen kyllä kestää! leikkausta ei sitten tunnekkaan kun puudutus on alkanut vaikuttaa. Toimenpiteen jälkeen ei sattunut kumpaankaan varpaaseen oikeastaan koko iltana eikä jatkossakaan (harvoin pikkaisen vihlaisi). Varpaat parani suht hyvin kunnes tulehtui pikkasen, lääkäriin ja antibiootti siihen. Sen jälkeen ei olekkaan noissa kohtaa vaiva enään toistunut!! itse kävin yksityislääkärillä leikkauttamassa ne ja hyvin onnistui leikkaus (tulehdusta lukuunottamatta). Nyt oli sama vaiva toisen varpaan ulkoreunassa ja kävin jälleen leikkuuttamassa sen.. toivottavasti tämä paranee ongelmitta ja pääsen eroon tästä vaivasta!! lääkäriin vaan ja leikkaukseen, sillä se vaiva lähtee!

      • ossi

        Minulla on myös ukkovarvas kipeä. Tämä on vasemmassa jalassa mikä on halvaantunut.Nilkka on jäykkä tunto huono. Tosi kipeä varvas! Kaikenlaista vaivaa pitää olla!:'(


    • eitunnumisaään

      eipä tuo kynnenkavennus tunnu yhtään miltään. Puudutus pieni nipistys ja siinä se olikin ei muuta kipua vaikka kuinka leikataan nahat ja kynnet juuria myöten.

    • Onnellinenjakivuton

      Turhaan se minäkin pelkäsin melkein 20 vuotta ennenkuin jalkahoitaja sitten suorastaan vihaisesti selitti asian tärkeyden. Ei kuulemma uskaltanut kohta enää koskea oikeaan isovarpaaseen eli ei auttanut muu kuin ottaa härkää sarvista kiinni. Luin kaikkien muiden kirjoitukset ja oikeassa olivat. Leikkaus ei tuntunut yhtään pahalta ja nyt kun tuppo varpaassa tätä kirjoittelen vain pieni jomotus tuntuu eilisen toimenpiteen jälkeen.Kiitos lääketiede ja asiantuntevat ihmiset!

    • pelkuri

      Multa leikattiin eilen osa kynnestä pois ja tietysti ihon sisältä oleva kynsi. Puudutusta pelkäsin yli kaiken ja itkukin pääsi kun näin neulan. Mutta ei se sattunutkaan niin paljon kuin kuvittelin. Saman verran kuin verikoe. Ja koko operaatiota ei tunne ollenkaa. Pystyin kävelemään pois eikä ollut kipuja yhtään puudutuksen lakattuakaan. Nyt odotellaan että kynsi on taas normaali ja pääsee lakkaamaan varpaankynsiä :)

      • Anonyymi

        Älä lakkaa kynsiä, se on yksi aiheuttaja. Tv lääkäri


    • Iteltehty

      Mulla on tehty pystyy kävelee heti eikä ole saikkua

    • KOV

      On tehty eilen. Ensin tulehdus pois antibioottikuurilla. Terveyskeskuslääkäri suoritti kynnen kavennuksen. Kaksi puudutuspiikkiä tuntui toki. Puudutuksessa kynnen kavennus ja käsittely fenolilla kasvun estämiseksi kynsinauhan sisään. Buranalla särky poissa yhden päivän, nyt varvas on kivuton, ei turhaan tikkejä, joista tulehdusvaara. Kipu poissa. Kannattaa kavennuttaa, eikä kärsiä kuukausia kipeästä tulehtuneesta varpaasta.

    • Äääääääääööö

      Vaik tekis seisoma työtä siitä ei saa saikkua ellei se tulehdu. Tietty voi riippua lääkäristä.

      • leikkaukseenmenos

        Itte oon kans menos kyseisee leikkauksee:3 pelotta aikas paljon:( mun veli on käyny samas leikkaukses ja hänelle tuli kävelykepit sen jälkeen.. ittekki haluisin koska en haluis klinkata sillä jalalla


    • oikeaukkovarvaskynnetön

      Koko kynsi poistettu 2 päivää oli niin ettei voinut kunnolla kävellä. keskiviikkona tehtiin toimenpide nyt lauantaina pystyin kävelemään ja laittamaan croksit ja jalkaan mutta lenkkarit edelleen painaa, on rasvalappu, 7,5x7,5 sideharsotaitos ja ne sideharsolla kiinni kipeä on kävellessä kyllä mutta ei kuitenkaan niin paha kuin ennen toimenpidettä ja heti sen jälkeen. Ensin oli toimenpiteen jälkeen se rasvalappu ja 10x10 ja vähän lisää sideharsotaitosta ja sideharsolla kiinni. Vaikka puudutus ei toiminut olen kuitenkin tyytyväinen tuntuu hyvällä tavalla oudolta kun oikea ukkovarvas ei satu koko ajan. vähän märkii mutta kai se on normaalia koska koko varvas oli tulehtunut nyt ainakin tulee mätä kunnolla pois kun ei kynsi ole tiellä ulkoilu onnistuu jo mutta kävelylenkillä sattuu

    • Anonyymi

      Itsellä oli kynsivallintulehdus n. 3kk, sitten 3 antibiottikuuria ja sitten kiilaekskisio.

      Mutta mutta, varpaat on yhä kipeät ja punaiset ja toiseen ukkovarpaaseen kasvaa uusi kynnenalku. Olen käynyt nyt jalkahoitajalla mutta häneltä en saanut tietoa mikä auttaisi asiaan. - Pelottaa mennä uudelleen samalle lääkärille, epäilen jo hänen taitojaan koska kynsien ei pitäisi kasvaa eksksion jälkeen.

      Onko kenellä kokemusta vastaavanlaisesta tapauksesta ja kuinka on ongelma saatu ratkaistua niin että varpaat oikeasti pareneisivat kävelykuntoon, itse kun en vieläkään pysty pitämään umpikärkisiä kenkiä :(

    • Anonyymi

      Joo ruma nyt, mutta kynnet ihon alta poissa. Tuppoa kunnolla suihkutin, hyvin irtosi. Puudutus toimi hyvin, Innolla odotan että vaiva jäisi taakse. Molemmin puolin leikattiin ja putsattiin. 2 mm / 3mm kynttä oli ihon alle kasvanut.. tulehtunut kipeä varvas.
      Reippaasti vaan apua hakeen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe