t vs tDI

A4t

Jottei totuus unohtuisi... bensaturbossa ahtopaine 0.4 bar ja dieselissä 1.2 - 1.4 bar...:

Superb bensaturbolla vaatii III vaihteella 60 - 120 kmh kiihdytykseen 235 metriä, dieselillä (PD) vastaavan nopeuden kiihdyttäminen vie (III vaihteella) 302 metriä!

Viitosvaihteella molemmat (PD / BT) vaativat (60-120kmh) lähes metrilleen saman matkan.

Nelosvaihteella diesel on suvereeni, mutta edelleen reilusti bensan III-vaihdetta hitaampi. Joten kyllä bensakoneellakin ehtii, tässä tapauksessa dieseliä paremmin. Molemmissa joutuu joka tapauksessa vaihtamaan pienemmälle ohittaessaan...

Mainittakoon, että metrimäärät eivät yksinään kerro kaikkea, vaan ovat suuntaa antavia vertailtavia suureita.

23

2235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keke

      Enpä oo koskaan kuullu, että dieseleissä nousis ahtopaine vakiona yli 1 barin. Eiköhän tuo yleensä oo siinä bensaturbon kanssa samoissa lukemissa tai ehkä hieman yli...

      • paine

        TM tais ilmotta superbin 96kw tdi:lle 1,4barin ahtopaineen. Sama kone seatissa, niin sitten ilmotettiinkin 1,3 bar. Jompikumpi varmasti on oikee.
        110kw tdi:ssähän tais olla 1,3 bar. Bensaturbosta en oo nyt varma, mut muistelisin jotain 0,5-0,6 bar 110kw mallille.


      • sami
        paine kirjoitti:

        TM tais ilmotta superbin 96kw tdi:lle 1,4barin ahtopaineen. Sama kone seatissa, niin sitten ilmotettiinkin 1,3 bar. Jompikumpi varmasti on oikee.
        110kw tdi:ssähän tais olla 1,3 bar. Bensaturbosta en oo nyt varma, mut muistelisin jotain 0,5-0,6 bar 110kw mallille.

        vaikuttaa paineen kestävyyteen ja bensalla nakutus vaara kasvaa rajusti jos mennään yli 1.5 baarin. Diesel kestää varmasti paljon enemmänkin eli paineet ovat "pakon" sanelemat.

        Pääasia että on turbo:)


    • diesel

      Erot paineissa on aivan luonnolliset. Ahtaminen sopii dieseliin, bensaan se ei sovi.

    • avant

      Skodassa väli 60-120 kolmosella on ilmeisesti mitattu lähinnä sen vuoksi, että siitä käy ilmi ettei dieselillä ole mitään hyötyä vedättää ylikierroksille. Kolmosen järkevä vetoaluehan loppuu jo n.105km/h:ssa, jonka jälkeen vauhti alkaa hidastua lähes samaan tahtiin kun se siihen asti on kiihtynyt, eli tulee totaalinen stoppi kiihtyvyyteen. Kun nyt taas mentiin tähän kepittämiseen niin Skodalla tietysti vedetään väli 60-105 kolmosella ja sitten nelonen silmään, ja taas on bensaturbo kovilla (katoppa TM:stä väli 60-90, 76 metriä). Ko. kiihtyvyydellä 105:een asti ja sitten nelosella loput 120:een, eipä olla kovin kaukana mainitsemastasi 235:stä metristä (oletus).
      Ei siitä nyt pääse mihinkään ainakaan kyseisten mitattujen autojen kohdalla, että bensaturbo on hitaampi, mutta se nyt ei edelleenkään ole pääasia vaan se vaivaton voiman käyttö ja se, että autoa ei tarvitsisi vinguttaa äärimmilleen, jotta se johonkin kulkisi.

      • A4t

        Ja bensamallissa on mahdollisuus käyttää II-vaihdetta lähemmäs 100kmh nopeutta, jos haluaa parantaa 60 - 120 kiihtyvyyttä.


      • avant
        A4t kirjoitti:

        Ja bensamallissa on mahdollisuus käyttää II-vaihdetta lähemmäs 100kmh nopeutta, jos haluaa parantaa 60 - 120 kiihtyvyyttä.


      • Naku
        avant kirjoitti:

        Kaikken mukavinta on kiihdyttää esim. kolmosella kun kierroksia on 1500 r/min. Tuolloin moottorin vääntö kasvaa reippasti kierrosten myötä. Siinä oiken tuntee voiman selässään ja naama menee virneeseen. Kulunut slogan ehkä, mutten mahda mitään, sillä kiihdyttely on hauskaa vielä näin 150 tkm:n jälkeen.

        Useasti tulee maantiellä vain hiihdytettyä ihan huvikseen. Sitten heittää vapaalle ja antaa vauhdin laskea. Ja perään uusi kiihdytys.

        TDI:llä ajaessa hauskuus on juuri välillä 1500-2000 r/min. Mua rupeaa aina ahdistamaan kuin kierrokset menee yli 3000 r/min.


      • köyhä
        Naku kirjoitti:

        Kaikken mukavinta on kiihdyttää esim. kolmosella kun kierroksia on 1500 r/min. Tuolloin moottorin vääntö kasvaa reippasti kierrosten myötä. Siinä oiken tuntee voiman selässään ja naama menee virneeseen. Kulunut slogan ehkä, mutten mahda mitään, sillä kiihdyttely on hauskaa vielä näin 150 tkm:n jälkeen.

        Useasti tulee maantiellä vain hiihdytettyä ihan huvikseen. Sitten heittää vapaalle ja antaa vauhdin laskea. Ja perään uusi kiihdytys.

        TDI:llä ajaessa hauskuus on juuri välillä 1500-2000 r/min. Mua rupeaa aina ahdistamaan kuin kierrokset menee yli 3000 r/min.

        "Hyvää" vääntöä ei juurikaan löydy tdi koneista ja tämä on fakta. Jos kone vetää vain n. 1500 rpm alueella vahvasti tarvitaan pitkiä välityksiä. Hyvä esimerkki "vääntävän" tdi:n vaihteensisäisestä kiihtyvyydestä on 130hv Seat Ibiza (TM)..


      • Naku
        köyhä kirjoitti:

        "Hyvää" vääntöä ei juurikaan löydy tdi koneista ja tämä on fakta. Jos kone vetää vain n. 1500 rpm alueella vahvasti tarvitaan pitkiä välityksiä. Hyvä esimerkki "vääntävän" tdi:n vaihteensisäisestä kiihtyvyydestä on 130hv Seat Ibiza (TM)..

        Veto tuntuu hauskimmalta alkaen 1500 r/min, koska vääntö kasvaa silloin voimakkaasti. Voimakasta vetoa jatkuu aina 4000 r/min asti, mutta juuri tuo alun kasvu tuntuu mukavalta. Autossa on pitkät välitykset, jotta huippunopeutta saataisiin tarpeeksi. Vaikka käyttökelpoinen vetoalue (1500-4?00 r/min) on kapeampi kuin bensamoottorissa, kompensoivat pitkät välitykset sen. Suurimmalla vaihteella ajaa esim. 60-200 km/h aivan kuten saman tehoisella bensa-autollakin.


      • Diisseli
        Naku kirjoitti:

        Veto tuntuu hauskimmalta alkaen 1500 r/min, koska vääntö kasvaa silloin voimakkaasti. Voimakasta vetoa jatkuu aina 4000 r/min asti, mutta juuri tuo alun kasvu tuntuu mukavalta. Autossa on pitkät välitykset, jotta huippunopeutta saataisiin tarpeeksi. Vaikka käyttökelpoinen vetoalue (1500-4?00 r/min) on kapeampi kuin bensamoottorissa, kompensoivat pitkät välitykset sen. Suurimmalla vaihteella ajaa esim. 60-200 km/h aivan kuten saman tehoisella bensa-autollakin.

        Diisselin käyttökelpoinen vetoalue kapeampi kuin bensavehkeessä? Mistä niin päättelet?

        Jos diisseli toimii hienosti välillä 1500-4000rpm niin suhteutettuna bensakoneen kierroksille vastaava väli pitäisi olla esim. 3000-8000rpm että ollaan "tasoissa". Käytin kerrointa 2 mutta sen voi vaihtaa sellaiseksi mikä sopii bensakoneen maksimikierroksille.


      • köyhä
        Diisseli kirjoitti:

        Diisselin käyttökelpoinen vetoalue kapeampi kuin bensavehkeessä? Mistä niin päättelet?

        Jos diisseli toimii hienosti välillä 1500-4000rpm niin suhteutettuna bensakoneen kierroksille vastaava väli pitäisi olla esim. 3000-8000rpm että ollaan "tasoissa". Käytin kerrointa 2 mutta sen voi vaihtaa sellaiseksi mikä sopii bensakoneen maksimikierroksille.

        Jos vertaa esim 1.8t ja 1.9tdi koneita voidaan todeta seuraavaa.
        1.8t koneissa hyvä vetoalue 2000-5500 rpm.
        1.9tdi koneissa 1500-3000 rpm.

        Tdi:n lyhyt "hyvän" väännön alue pakottaa pitkiin välityksiin, josta seuraa 1.8t huonompi suorituskyky ja huippunopeus. Toki tdi koneissa on rajuja huippuvääntöjä, toisin kuin 1.8t koneissa. 1.8tkoneissa vääntö on ohjelmallisesti leikattu tasaiseksi koko kierroslukualueelle.

        Jos verrataan 1.8t ja tdi autoja havaitaan, että tdi on kallliimpi ja tehottomampi (esim Seat Leon)


      • VW mies
        köyhä kirjoitti:

        Jos vertaa esim 1.8t ja 1.9tdi koneita voidaan todeta seuraavaa.
        1.8t koneissa hyvä vetoalue 2000-5500 rpm.
        1.9tdi koneissa 1500-3000 rpm.

        Tdi:n lyhyt "hyvän" väännön alue pakottaa pitkiin välityksiin, josta seuraa 1.8t huonompi suorituskyky ja huippunopeus. Toki tdi koneissa on rajuja huippuvääntöjä, toisin kuin 1.8t koneissa. 1.8tkoneissa vääntö on ohjelmallisesti leikattu tasaiseksi koko kierroslukualueelle.

        Jos verrataan 1.8t ja tdi autoja havaitaan, että tdi on kallliimpi ja tehottomampi (esim Seat Leon)

        Mutta on se kiva ajaa, kun vääntää alhaalta ja lujaa. Nimittäin TDI.


      • Diisseli
        köyhä kirjoitti:

        Jos vertaa esim 1.8t ja 1.9tdi koneita voidaan todeta seuraavaa.
        1.8t koneissa hyvä vetoalue 2000-5500 rpm.
        1.9tdi koneissa 1500-3000 rpm.

        Tdi:n lyhyt "hyvän" väännön alue pakottaa pitkiin välityksiin, josta seuraa 1.8t huonompi suorituskyky ja huippunopeus. Toki tdi koneissa on rajuja huippuvääntöjä, toisin kuin 1.8t koneissa. 1.8tkoneissa vääntö on ohjelmallisesti leikattu tasaiseksi koko kierroslukualueelle.

        Jos verrataan 1.8t ja tdi autoja havaitaan, että tdi on kallliimpi ja tehottomampi (esim Seat Leon)

        Totea ihan mitä tahansa mutta koita nyt edes ajaa vaikka 130hp tdi-koneella ennenkuin vetelet noita kierrosalue "faktoja" esiin. Esim. PD 130 kiertää välin 3000-4000 aivan erinomaisesti, enemmän tuolla välillä on tehoa tarjolla kuin 2000-3000rpm.

        Suorituskyvystä PD 130 vs 1.8T 150 heppaisena voidaan olla monta mieltä. Alla linkki Volkswagen Driver lehden suorituskyky vertailuun jossa on suora vertailu autoista eroina ainoastaan mylly. Diisseli pesee bensan mennen tullen. Ja mainitaan vielä testikulutukset diisseli 5.6l ja bensa 9.7l sadalla. Heh

        http://www.pharnet.clara.co.uk/pd130.jpg


      • Bensaturo
        Diisseli kirjoitti:

        Totea ihan mitä tahansa mutta koita nyt edes ajaa vaikka 130hp tdi-koneella ennenkuin vetelet noita kierrosalue "faktoja" esiin. Esim. PD 130 kiertää välin 3000-4000 aivan erinomaisesti, enemmän tuolla välillä on tehoa tarjolla kuin 2000-3000rpm.

        Suorituskyvystä PD 130 vs 1.8T 150 heppaisena voidaan olla monta mieltä. Alla linkki Volkswagen Driver lehden suorituskyky vertailuun jossa on suora vertailu autoista eroina ainoastaan mylly. Diisseli pesee bensan mennen tullen. Ja mainitaan vielä testikulutukset diisseli 5.6l ja bensa 9.7l sadalla. Heh

        http://www.pharnet.clara.co.uk/pd130.jpg

        Tuloksistahan selvästi näkee, että kiisselin välitykset on tehty lyhyiksi. Muuten ei ole mahdollista, että tehottomampi auto menee 0-70 mph nopeammin. Tottakai silloin myös kiihdytykset 30-50 mph samalla vaihteella on kiisselin hyväksi.

        Tilannehan muuttuu kun autot saavuttaa 80 mph. Silloin bensa menee jo edellä.


      • Diisseli
        Bensaturo kirjoitti:

        Tuloksistahan selvästi näkee, että kiisselin välitykset on tehty lyhyiksi. Muuten ei ole mahdollista, että tehottomampi auto menee 0-70 mph nopeammin. Tottakai silloin myös kiihdytykset 30-50 mph samalla vaihteella on kiisselin hyväksi.

        Tilannehan muuttuu kun autot saavuttaa 80 mph. Silloin bensa menee jo edellä.

        Lyhyet välitykset pitää paikkansa. Esim 0-60 vaatii kaksi vaihteenvaihtoa ja ennen 80mphta tulee vielä kolmas. Noista mittauksistahan voi myös päätellä että PD 130 mylly antaa tehoa lähes yhtäpaljon kuin 1.8T ja tehokäyrä on huomattavasti tasaisempi. Ei ole ensimmäinen kerta kun Volkkari ilmoittaa alakanttiin moottorin tehoja.


      • Bensaturo
        Diisseli kirjoitti:

        Lyhyet välitykset pitää paikkansa. Esim 0-60 vaatii kaksi vaihteenvaihtoa ja ennen 80mphta tulee vielä kolmas. Noista mittauksistahan voi myös päätellä että PD 130 mylly antaa tehoa lähes yhtäpaljon kuin 1.8T ja tehokäyrä on huomattavasti tasaisempi. Ei ole ensimmäinen kerta kun Volkkari ilmoittaa alakanttiin moottorin tehoja.

        Näinhän se on. Vaikka huipputeho onkin bensaturbolla 20 hp korkeampi (ilmoitettu), niin kiisselin lyhyet välitykset yhditettynä tasaisempaan tehokäyrään antaa paremman keskimäärisen kiihdytyksen pienemmillä nopeuksilla.


      • köyhä
        Bensaturo kirjoitti:

        Näinhän se on. Vaikka huipputeho onkin bensaturbolla 20 hp korkeampi (ilmoitettu), niin kiisselin lyhyet välitykset yhditettynä tasaisempaan tehokäyrään antaa paremman keskimäärisen kiihdytyksen pienemmillä nopeuksilla.

        Eli nyt sitten on saatu selville, että tdi:ssä
        1) lyhyemmät välitykset -> huono vääntö?
        2) tasaisempi tehokäyrä -> jyrkkä vääntökäyrä!
        3) ja käytännöllisempi tehoalue -> vähemmän tehoa!


      • köyhä
        Bensaturo kirjoitti:

        Näinhän se on. Vaikka huipputeho onkin bensaturbolla 20 hp korkeampi (ilmoitettu), niin kiisselin lyhyet välitykset yhditettynä tasaisempaan tehokäyrään antaa paremman keskimäärisen kiihdytyksen pienemmillä nopeuksilla.

        Eli nyt sitten on saatu selville, että tdi:ssä
        1) lyhyet välitykset -> koska hyvää väätöä on vain rajoitetulla alueella.
        2) tasaisempi tehokäyrä -> jyrkkä vääntökäyrä.
        3) ja käytännöllisempi tehoalue -> vähemmän tehoa, vaatii enemmän vaihteiden käyttöä.


      • Diisseli
        köyhä kirjoitti:

        Eli nyt sitten on saatu selville, että tdi:ssä
        1) lyhyet välitykset -> koska hyvää väätöä on vain rajoitetulla alueella.
        2) tasaisempi tehokäyrä -> jyrkkä vääntökäyrä.
        3) ja käytännöllisempi tehoalue -> vähemmän tehoa, vaatii enemmän vaihteiden käyttöä.

        1) Ei se ole TDIn vika jos 1.8T 150hp koneeseen on laitettu vain 5 vaihdetta, kai huomasit että 6 on sopivan pitkä, eli näinhän se pitäisikin olla välitetty. Edelleenkin käyttökelpoinen suhteutettu kierrosalue vastaa täysin bensakonetta.
        2) Mieluummin näinpäin, IMO
        3) Niinhän siinä pitäisikin olla vähemmän tehoa? Silti parempi kiihtyvyys Suomessa sallituilla nopeuksilla. BTW Suosittelen ottamaan vertailukohdaksi PD 150 moottorin niin kummassakin on yhtäpaljon tehoa.

        Ja köyhä, käyppä koeajamassa PD 130 jos sinulla on ajokortti?


      • jape
        Diisseli kirjoitti:

        1) Ei se ole TDIn vika jos 1.8T 150hp koneeseen on laitettu vain 5 vaihdetta, kai huomasit että 6 on sopivan pitkä, eli näinhän se pitäisikin olla välitetty. Edelleenkin käyttökelpoinen suhteutettu kierrosalue vastaa täysin bensakonetta.
        2) Mieluummin näinpäin, IMO
        3) Niinhän siinä pitäisikin olla vähemmän tehoa? Silti parempi kiihtyvyys Suomessa sallituilla nopeuksilla. BTW Suosittelen ottamaan vertailukohdaksi PD 150 moottorin niin kummassakin on yhtäpaljon tehoa.

        Ja köyhä, käyppä koeajamassa PD 130 jos sinulla on ajokortti?

        Suosittelen köyhälle tdi:n kokeilua. Olen kokeillut 1,8t ja 1,9 tdi (130hv). Toi tdi huomattavasti mukavampi ajella, vääntö se on mikä autoa liikuttaa, kyllä jenkkimiehet sen ainakin tietää. Kuka hullu jaksaa kierrättää autoa jatkuvasti yli 5000:ssa.


    • jonsku

      Ettei totuus unohtuisi... Bensaturbossa kulutus 8.2 l/100km, dieselissä 5,5. Mieluummin minä poltan enemmän ilmaa moottorissa kuin dieseliä, vaikka se "halpaa" onkin. Puhumattakaan bensasta!
      Kuka kumma nyt enää haluaa aataminaikuisia bensavehkeitä ihannoida.

    • Golffari

      Onkohan provo :)

      3-vaihde B vs. D 1-0
      4-vaihde B vs. D 0-1
      5-vaihde B vs. D 1-1

      Sanoisin että tuli tasapeli.

      En kiellä etteikö bensaturbo olisi suorituskykyisempi huippukiihtyvyyttä haettaessa, siltikin turbodiesel (tdi) vaikkakin pienempitehoisena tarjoaa varteenotettavaa suorituskykyä vähemmällä kepittämisellä (ainakin matka-ajossa).

      Dieselmoottorin raskaampien sisuskalujen ja ehkä pitemmän iskunpituuden vuoksi diesel moottori on "jäykkä käyntinen" (lue ei kierrosherkkä) vaikka edistystä onkin tapahtunut suoraruiskutusdieselien kehittyessä.

      Dieselin suorituskyky ei synny moottorin kierrosherkkyydestä tai huippukierroksista vaan isoista välityksistä, jotka kapealla kierrosalueella muhkean väännön turvin puristavat ulos kelvollisen kiihtyvyyden Piste

      Tämän mainoksen teille tarjosi VW of Finland :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe