Keloidi

reija

Mulla on olkapäissä 7 kappaletta keloideja.
Kävin niistä ihotautilääkärillä, mutta ei ne osannut sanoa oikein mitään parannuskeinoa.
Ois hauska tietää pääseekö niistä koskaan eroon?!
Jos joku tietää, niin kerrothan????????

45

23607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskastunut

      Hei!
      Moni muukin tuskailee arpiensa kanssa tuolla Akne&Finnit-puolella. Käypä kurkkaamassa sieltä. Minä olen myös törmännyt siihen, ettei tietoa saa. Oikeasti minusta tuntuu, ettei Suomessa vain tunneta vaivaa ja tuotteita tarpeeksi. Tietenkään entiselleen ei mitään saa, mutta nykyteknologian aikana ei luulisi arvet olevan se kohta, jossa ihmiskunta nostaa "kädet ylös".

    • lukemassa
    • Helena

      Tiedän, että annetaan ainakin seuraavanlaista keloidihoitoa:
      keloidit operoidaan ja noin vuorokauden sisään annetaan sädehoitoa leikkausalueelle. Se kuulemma tehoaa aika monelle. Kysy ihotautilääkäriltäsi.

      Uteliaisuudesta haluaisin tietää, onnistuitko. Eli voisitko joskus ajan päästä ilmoittaa täällä, miten kävi?

      • helete

    • Rupisammakko

      Minä meinaan testata Cica-Carea, saas nährä kuinka käy. Kysy apteekista lisää. Ei ole halpaa, mutta eipä ole nuo kosmetologien konstitkaan...

      • vihtori

        Samoin mulla keloidi vaivaa rintalastan alueella ja olen koittanut kaikki vaihtoehdot, cicacare laastarit, kortisoniruiskeet, kryo jäädytyksen sekä laserin yhdistettynä sädehoitoon. Sädehoidon avulla noin 10% alue jäi matalaksi ja uudelleen kasvamatta. Muuten jokaisen hoidon jälkeen arven koko on kasvanut reippaasti.

        Arpi elää omaa elmäänsä ja kasvaa tasaista vauhtia reuna-alueilla, (nyt noin 8 cm) joskin nyt näyttää että keskivaiheilta se olisi menettämässä tehoaan ja palautuu takaisin ihon tasolle.

        En ole netistä löytänyt toistaiseksi mitään todistettuja apuja, ulkomaita myöten joten aika piinaava vaihva se on.


      • kutiava keloidi
        vihtori kirjoitti:

        Samoin mulla keloidi vaivaa rintalastan alueella ja olen koittanut kaikki vaihtoehdot, cicacare laastarit, kortisoniruiskeet, kryo jäädytyksen sekä laserin yhdistettynä sädehoitoon. Sädehoidon avulla noin 10% alue jäi matalaksi ja uudelleen kasvamatta. Muuten jokaisen hoidon jälkeen arven koko on kasvanut reippaasti.

        Arpi elää omaa elmäänsä ja kasvaa tasaista vauhtia reuna-alueilla, (nyt noin 8 cm) joskin nyt näyttää että keskivaiheilta se olisi menettämässä tehoaan ja palautuu takaisin ihon tasolle.

        En ole netistä löytänyt toistaiseksi mitään todistettuja apuja, ulkomaita myöten joten aika piinaava vaihva se on.

        olen meinannut kokeilla rinnassa oleviin arpiini. en kyl usko sen auttavan mut tekee mieli kokeilla jotain muuta kuin leikkausta ensin. se ei käy mun järkeeni että arpea leikataan. siskolla ainakin paheni operoinnin jäljiltä. kuuhun osataan lentää ja geenejä manipuloida mutta keloidi arpeja ei voida parantaa valitettavasti! tähän tulokseen alan tulla pikku hiljaa...masentava totuus onpi se.


    • apua löytynyt!

      Eikö kukaan ole ehdottanut silikonipainantalevyä keloidin päälle?Omaan "kastematooni" rintalastassa sain toivottua apua!Suosittelen lämpimästi.

      • hermot menneet

        Leikattiinko arpi ennen silikonilevyä?Mulla on keloidi rintalastan kohdalla.Muuttunut kivuliaaksi.


      • kastemato II

        Mitäs ne silikonipainantalaput ovat? Itselläni olkavarressa 17 v. vanha keloidi, jossa vain osittain pigmenttiä. Eli tuo kastemato-nimitys on aika tuttu minullekin. Ei ole kivulias eikä häiritse muuten, mutta auringoltahan nämä kannattaa suojata korkean soluvaurioriskin takia, ei ole suojaa uv-säteilyä vastaan


      • kastemato II
        kastemato II kirjoitti:

        Mitäs ne silikonipainantalaput ovat? Itselläni olkavarressa 17 v. vanha keloidi, jossa vain osittain pigmenttiä. Eli tuo kastemato-nimitys on aika tuttu minullekin. Ei ole kivulias eikä häiritse muuten, mutta auringoltahan nämä kannattaa suojata korkean soluvaurioriskin takia, ei ole suojaa uv-säteilyä vastaan

        Niin, ja kertokaa please missä olette hoidattaneet, mitä on maksanut jne. Kiitos!


    • Miss Kaikki kokenut

      Mä olen jo monta vuotta käynyt hoidattamassa mun keloideja. Ekaks laserleikkauksella ja sitten kortisonipiikeillä. Nyt ole jälihoitona pitänyt niiden päällä silikonilappuja. Nyt on tullut uusi kortisonipiikki joka on tehokkaampi kuin aikaisemmat. Kannattaa käydä kokeilemassa. Itselleni se tehosi paremmin kuin mikään muu. Nyt omat arvet on ihon myötäisiä. Vielä kuitenkin ne punottaa että jos siihen jollain on vinkkejä niin ou pliis kertokaa. Tämä on kyllä aika pitkäjänteistä touhua, mutta kai se vielä tästä valoisaksi muuttuu.

      • *moa*

        Mullakin keloidi operoitiin uudelleen. Eli ensin hoidin arpea silikonilla, microporeteipillä ja painesiteellä n.1,5-2 vuotta, sen jälkeen tämä kypsynyt eli parantunut arpi leikattiin uudelleen ja hoidin uutta arpea suunnilleen saman verran kuin ensimmäistäkin, käyttäen edelleen silikonia, teippiä painesidettä. Kyllähän tossa muutama vuos vierähti mut nyt arpi ei oo koholla ja on väriltään vaalee, joten lopputulos suht ok. Sinnikkyyttä vaan!


      • levy
        *moa* kirjoitti:

        Mullakin keloidi operoitiin uudelleen. Eli ensin hoidin arpea silikonilla, microporeteipillä ja painesiteellä n.1,5-2 vuotta, sen jälkeen tämä kypsynyt eli parantunut arpi leikattiin uudelleen ja hoidin uutta arpea suunnilleen saman verran kuin ensimmäistäkin, käyttäen edelleen silikonia, teippiä painesidettä. Kyllähän tossa muutama vuos vierähti mut nyt arpi ei oo koholla ja on väriltään vaalee, joten lopputulos suht ok. Sinnikkyyttä vaan!

        Mites nuo painantalevyt toimii? Mulla kun keloidit on juuri keskellä rintalastaa niin yön aikana siinä ei ainakaan cicacare pysy ollenkaan kun iho ja lihakset liikkuu sen verran paljon ja muodostaa sellaisen "laakson"

        Millä sellainen painantalevy laitetaan kiinni?


    • korvissa

      Minulla oli korvalehdissä aika isot, noin 2-3cm halkaisijaltaan olevat arpipatit korvakorujen takia. Ensin kokeiltiin syväjäädytyshoitoa kun olin nuori, mutta se ei auttanut kuin aina hyvin lyhyen aikaa. Siitä parin vuoden päästä kokeiltiin yhdistelmähoitoa: kortisonia ammuttiin kudoksiin paineella arpien päälle, tämän jälkeen silikoni"laastari" päälle ja silikoniset korvaklipsut, joilla arpi puristettiin kasaan. Tuota laastaria ei välttämättä olisi tarvittu, mutta siinä hemmetin klipsussa taisi olla nikkeliä, joka ärsytti korvaa todella paljon.

      Kylmähoitoa ensin, jossei nuo toimi niin kortisonia ja kompressiota. Toivottavasti ovat olkapäässä niin, että ne voitaisiin sitoa?

      Leikkaamista en itse välttämättä suosittele. Jos on kovinkin ärpäkkä keloiditaipumus niin niihin leikkausarpiin tulee uudet ja isommat vaan tilalle - näitä tarinoita minullekin kerrottiin OYKS:n kirurgisella klinikalla, minua hoitanut kirurgi hoiti ymmärtääkseni koko Pohjois-Suomen keloiditapaukset tms...

      Tuosta hoidosta on jo kohta kaksi vuotta, muutamassa kuukaudessa nuo minun arpeni painuivat aivan kasaan eikä korvalehdessä ole toisella puolen enää mitään jälkeä, toisella puolen korvakudos on vähän paksumpi ja vähän punertava muttei minun elämää haittaa ollenkaan. :)

      Minulla tosin oli vesirokko 18-vuotiaana niin oli kivaa sitten sen taudin jälkeen huomata, että kyljissä, olkapäissä ja rintakehässä on muutama vesirokkoarpi, jotka ovat rumasti koholla... :( No, eipä niitä onneksi ole kuin viisi ja ne saa vaateilla helposti piiloon. :>

      • tiätämätön

        TIETÄÄKÖ kukaan että voiko keloideja tulla kieleen?


    • musti

      mulla oli vuosia kestänyt ruletti korvareikien aiheuttamien keloidien kanssa... en sit tiedä mitä eroa niillä on... mut monien leikkausten jälkeen nahan siirrolla (pala nahkaa nivusista korvassa) se rauhoittui...

      • omgoshg

        voiko keloidin perinnölisyyttä testata mitenkään?


      • musti
        omgoshg kirjoitti:

        voiko keloidin perinnölisyyttä testata mitenkään?

        muistaakseni silloin sanottiin että se on joku geenivirhe.. enempää en asiasta tiedä.. mut kannattaa jättää heti kaikki lävistykset pois kun keloidi alkaa kasvaa... suvussa ei mielestäni ole ollut tätä ongelmaa..joten tuskin sukurasite (?)..


    • apuako?

      Mulla myös keloideja kuusi kappaletta olkapäissä. Olen kokeillut luultavasti kaikkea; paria ihotautilääkäriä, kortisoonivoidetta kutinaan, laserhoitoa...... Mutta nyt löysin netistä uutuus geeliä, joka on tarkoitettu keloideille. Kävin tilaamassa sitä apteekista, huomenna saan. Apteekissa eivät olleet sellaista kuullutkaan =) Mutta sieltä voi sitä tilata. Jännityksellä odotan tuloksia, ainakin siinä luvataan, että punoitus lähtee, kutina loppuu ja arvet tasoittuvat. Eli geelin nimi on KELO-COTE!

      • Siha

        Mulla myös keloidia yks iso (pit 5cm) rinnassa ja molemmissa hartiassa yhdet isot ja monta pienempää. Tosi kiusallinen kutinan takia ja pistävän kipua ajoittan myös. Apua ei ole tullut mistään. Nyt hokasin minäkin Kelo-cote tuotteen netistä ja sitä jälleen koetetaan. Välillä tuntuu, että hermot menee kutinan takia ja hankaamatta ei voi olla ja siitähän ne vaan ärtyy. Lohduttaa etten näy olevan yksin pattieni kanssa. Tsemppiä kaikille !


      • asdfghlol
        Siha kirjoitti:

        Mulla myös keloidia yks iso (pit 5cm) rinnassa ja molemmissa hartiassa yhdet isot ja monta pienempää. Tosi kiusallinen kutinan takia ja pistävän kipua ajoittan myös. Apua ei ole tullut mistään. Nyt hokasin minäkin Kelo-cote tuotteen netistä ja sitä jälleen koetetaan. Välillä tuntuu, että hermot menee kutinan takia ja hankaamatta ei voi olla ja siitähän ne vaan ärtyy. Lohduttaa etten näy olevan yksin pattieni kanssa. Tsemppiä kaikille !

        Itsellä korvassa ja olkavarressa. Korvasta operoitiin laserilla noin herneen kokoiset keloidit pois, olkavarrelle ei ole vielä tehty mitään. Korvaan myös silikoninen painehoito"klipsi", jota käytetään seuraavat 6kk vähintään. Toimii todella! Kallista oli, toivottavasti kannattaa.


      • leikkaukseen
        asdfghlol kirjoitti:

        Itsellä korvassa ja olkavarressa. Korvasta operoitiin laserilla noin herneen kokoiset keloidit pois, olkavarrelle ei ole vielä tehty mitään. Korvaan myös silikoninen painehoito"klipsi", jota käytetään seuraavat 6kk vähintään. Toimii todella! Kallista oli, toivottavasti kannattaa.

        itse olen menossa leikkaukseen ja sen jälkeen on sädehoitoa. Saa nähdä lähteekö noi herneet korvalehdestä mihinkään. Kertokaa tuloksistanne


      • Siha
        leikkaukseen kirjoitti:

        itse olen menossa leikkaukseen ja sen jälkeen on sädehoitoa. Saa nähdä lähteekö noi herneet korvalehdestä mihinkään. Kertokaa tuloksistanne

        Ei auttanut kelo-cote geelikään, vaikka luvattiin. Käytin puolisen vuotta ohjeen mukaan. Tarkkaan mietittynä ehkä kutina oli pikkasen vähäsempänä. Arpien kokoon sillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Reilu vuosi mulle tehtiin olkapään tähystysleikkaue ja nyt on reikien kohdalla reilusti koholla olevat arvet entisten lisäksi.
        Tähän on tyytyminen, luulen että kannan näitä mukanani loppuikäni.


    • ystäväsi

      Kärsin kutiavasta ja pistelevästä keloidista rinnassani yli 15 vuotta. Mepiform silikoonisidokset antoivat avun. Nyt hoidan sektio haavaa samoilla Mepiform siteillä.
      Suhteilla satun saamaan siteitä halvemmalla mitä apteekki myy. Voit ostaa niitä minulta. Sidoksesta voi itse leikellä arvelle sopivan palan.
      Mepiform pakkaus sisältää 5 sidosta 10x18cm. Apteekista ostettuna pakkaus maksaa yli 100 eur. Minulta saat pakkauksen 75 eur post.( Itse säästän rahaa vielä siinä että saumaan sidosten reunat ohuella ihoteipillä, niin että pienempi kaistale kallista sidosta arvella riittää.

    • tietääkö kukaan siitä?

      Minulle kasvoi korvaan keloidi ja lääkäri suositteli siihen painohoitoa. Edes apteekissa ei osattu sanoa, mitä voisi käyttää 'painona'. Onko kenelläkään kokemuksia painohoidosta? Millaisia välineitä siihen voi käyttää?

      • *Nimimerkki*

        Katso sivut www.villamanus.com - sieltä löytyy tietoa suomen kielellä keloideista


    • Convic

      Itsellä keloidi ilmestyi korvalävistyksen viereen 2007. Pienen paikkakunnan päiväkirurgiassa leikkasivat sen pois, mutta alkoikin kasvaa uudelleen yhä isompana. Perinteistä leikkausta en siis suosittele kenellekkään..

      Hakeuduin keloidin takia uudelleen lääkäriin, tälläkertaa uudella paikkakunnalla, Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Siellä korva- nenä- kurkku osastolla lääkäri ehdotti yhdistettyä kortisoni ja ns. "tukahduttamis" taktiikkaa. Keloidin ympärille kiristetään sulamatonta lankaa. Minua hoitanut lääkäri pisti sen menemään keloidin sisältä parista kohtaa, jottei lanka vahingossakaan tipu pois. Lääkäri selitti, että tukahduttaminen on leikkausta parempi sen takia, koska joka kerta kun sitä kiristetään vähän enemmän, niin keloidi paranee rauhassa pikkuhiljaa, eikä traumaattisesti kertarysäyksellä, kuten leikkauksen jälkeen.

      Lanka solmitaan kiinni niin, että sen voi aukaista ja seuraavalla kerralla kiristää tiukemmalle. Viikon välein joutui käymään kyseisen operaation tekemässä. Pikkuhiljaa keloidi pieneni ja muutti väriään. Perus periaatteena hoidossa on se, että veri ei enää pääse kiertämään keloidissa, jolloin se ikäänkuin muumioituu. Loppujenlopuksi keloidi muistutti kuivanutta rusinaa, joka yön aikana vain tippui pois.
      Kontrollikäynti sovittiin kuukauden päähän keloidin tippumisesta. Arpi punoittaa, mutta parempi sekin kuin hervoton patti korvassa. Seuraava kontrolli vuoden päästä. Jos keloidia alkaa kutiamaan, pitää ensihoitona laittaa kortisonivoidetta (Bemetson) ja hakeuduttava lääkärille. Itse kävin keloidini takia yli kymmenen kertaa, vaikka se halkaisijaltaan ei ollut kuin 10 x 15 mm luokkaa. Eli pitkäjänteisyyttä tarvitaan näiden hoidossa. Sarjahoitona se kuitenkin menee, ettei täyttä plk. maksua tarvitse joka kerta maksaa.

      • keloidikaisa

        Pysyykö keloidi poissa tuolla hirtto-menetelmällä?
        Itselläni on toisessa korvassa kolme korvakorunreikää, joista yksi keloidi on noin herneen kokoinen, toinen kasvaa ja keskimmäinen on pieni mutta varmaan sekin kohta alkaa kasvamaan.
        Oi kun olisin tämän nuorena tiennyt niin en olisi korvakoruja laitattanut! Olen 23, keloidi alkoi kasvamaan noin kolme vuotta sitten :(


    • minä~~

      Mul on taipumus saada keloideja ja oon hoitanu niitä bemetson-nimisellä kortisonilla, jota ihotautilääkäri mulla määräs. Oon harkinnu lielilävistystä, mut en tiedä voiko siihen tulla keloidi.

    • Turhautunut kyselijä

      Tietääkö kukaan että toimiiko syväjäähdytys typellä keloidi arpeen jos arpi on iso? itellä ollu jo kaksi leikkausta ja nyt on kyllä keloidi arpi sen verran iso että jonkulainen operaatio tarttis taas tehdä :/ Onko kellään mitään tietoa että toimiiko toi jäähdytys ja minkä hintainen se touhu on? Noi mepiformit ja muut kalliit paskat ei oikeasti toimi uskokaa pois toi on vaa keino rahastaa koska oikeasti ne on perus uv säteilyltä estäviä muovi läpysköjä ite olen niihin noin 500euroa jo tuhlannnu ja en enää tuhlaa sama on noi voiteet ei vain auta :/

    • Convic

      Reilu vuosi on aikaa vierähtänyt "tukahduttamisesta" ja keloidi on hieman kasvanut takaisin. Tosin vain vähän normaalin ihon pinnasta korkeammalle. Minua hoitanut lääkäri osasi kertoa, ettei ko. menetelmää kovin paljoa (tuolloin ainakaan) oltu kokeiltu, mutta jos keloidi n. parin vuoden ajan pysyy kurissa, on mahdollista, ettei se enää tämän jälkeen kasvaisi niin mittavaksi.
      Jos on mahdollista päästä tällaiseen hoitoon, voin suositella. Ainakin omalla kohdallani se tepsi.

    • Keiloidi tutkija

      Joo olisi tarkoitus mennä sekä leikkaukseen että kyrohoitoon. Sain tietää amerikkalaisia sivuja lukemalla missä keloidi arpia on tutkittu aika paljon enemmän kuin Euroopassa koska sielä on enemmän mustaihoisia ja tämä keloidi esiintyy usemmin mustaihoisilla niin sieltä sain tietää että paras keino saada keloidi arpi kokonaan pois uusiutumasta on: 1. Tehdä leikkus ei mikä tahansa leikkaus vaan laaserleikkaus kuulema jo se estää jonkun verran haavan liika kasvua 2. 4 viikkoa leikkauksen jälkeen kortisooni ruiskutukset haavaan eli amarikkalaisittain (steroids) joka 4-6 viikko 3. Samalla kyrohoito eli syvä jäähdytys 4-6 viikon jälkeen leikkauksen.
      Silloin ei tarvitse noita muovi paskoja jolla yritetään rahastaa ja uskokaa hyvät ihmiset olen niihin niin paljon rahaa tuhlannu ja ei ole auttanut :/
      Toisilla riittää pelkkä leikkaus noitten cortisooni ruiskujen kans mutta sen olen huomannnu suomalaisist lääkäreistä että ne ei eivät jotkut halua laittaa kortisoni ruiskuja ne välttelee sitä kaikin keinoin! :/

      • Aika hoitaa

        Minun miehelläni oli nuorempana paha akneiho ja olkapäissa oli paksuja arpirykelmiä. Ajan myötä arvet ovat pienentyneet itsekseen ja tasoittuneet olemattomiin ihan ilman mitään leikkauksia tai muita toimenpiteitä.

        Jos ihmisellä on taipumut keloidiarpiin, niin on mahdollista,että arpikudos vain kasvaa, kun niitä sorkitaan ja leikkaillaan.


    • Tuatto

      Multa leikattiin kutiseva keloidi pohkeesta vuosi sitten. Ihmettelin että eikös se kasva takaisin mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei kasva kun napataan riittävän iso pala keloidin ympäriltä. Niin tehtiin ja kaikki meni hyvin kunnes tikit irrotettiin - ihan lääkärin suosittelemassa ajassa. Kuinka ollakaan haava aukes ja sitä sitten teippailtiin ja sain aivan järkyttävän allergisen reaktion teippien liimasta. Pohje meni helakanpunaiseksi, kuume nousi ja naamakin meni kirjavaksi. Reaktio siitä sitten laski kortisonihevoskuurin myötä mutta pohkeessa on vieläkin melkein kämmenenkokoinen punotus kirkkaanpunaisen leikkausarven ympärillä. On se kyllä pikku hiljaa vaalentunut.

      Mutta se keloidi ei kyllä ole tullut takaisin.

    • mullakin keloidi

      Keloiditaipumus on yksilöllistä, toisilla toimii jotkut keinot, toisilla toiset ja jollain ei mitkään. Lääkäritkin tuntuvat olevan kovin erimielisiä siitä, mikä hoito keloideille on parasta. Kortisoonihoidostakin ollaan montaa mieltä. Multa koitettiin leikata olkapäästä keloidi, mutta se kasvoi takaisin kortis.piikeistä huolimatta. Tilalle kasvoi 2 kertaa suurempi kuin ensimmäinen. Lääkärit ja minä totesimme ettei sitä kannata enää mennä leikkaamaan uudestaan. Kun kerran on tämä tyhmä taipumus arven liikakasvuun niin minkäs teet.

      Laserhoidonkaan toimivuudesta ei ole takeita, joten minä olen luovottanut. Pakko elää sen ruman arven kanssa, ikinä en varmaan tule olemaan "sinut" sen kanssa, sen verran paljon se häiritsee. Ja ärsyttää suuresti kun joskus käytän toppia ja saan ihmisten katseet olkapäähäni. Tuntuu kuin ajattelisivat *mikä spitaalinen tuokin on*. Ehkä se on vain omassa päässäni. Erilaisiahan katsotaan aina. Mut jotenki lohduttaa etten ole ainut keloidiongelman kanssa painiva. Vaikka en ole koskaan nähnyt kellään muulla keloidia. Itse olen 25.

    • spitaliiic

      15-vuotias tyttö ja minulla on niitä rintalastassa ja käsissä ja allekirjoitan edellsen kommentin täysin.. mitäs me spitaaliset?

      mutta viime kesänä kun otin aurinkoa, tuntui että keloidit muuttuivat huomaamattomammaksi... joten miksei keloidi potilaille järjestetä tukiryhmiä, kela--helpotuksia hoitoihin, ja ETELÄNMATKOJA B)

    • dianeg

      Olen 48-vuotias nainen ja olkapäästäni on leikattu keloidi 9-vuotiaana. Tuo keloidi - puolikkaan kirsikkatomaatin kokoinen -tuli rokotuspiikistä. Leikkausarpeen sain sädehoitoa 5 kertaa. Parin vuoden kuluttua keloidi
      alkoi kasvaa leikkausarven reunoilta, sain sitten kortisonipiikkejä 5 vuoden
      ajan, 2 kertaa vuodessa. Sädehoidosta jäi olkapäähän kuoppa koska hoito
      tuhosi lihaskudosta. Leikkausarpi on nyt n. 12 cm pitkä ja edelleen muutamasta kohdasta reunoistaan pullollaan.

      On uskomatonta miten ihmiset ovat tahdittomia
      ihmetellessään olkapäätäni (joka mua ei vaivaa juuri lainkaan)...esim. ompelija sovittaessani hihatonta juhlamekkoa: "no ton arvenhan voi sit piilottaa vaik shaalin alle tai jotain ettei se sit haittaa sua". Annoin hänelle mielssäni anteeksi anteeksi koska mulle tuo asia ei ole arka, enenmmänkin koen sen olevan persoonallinen osa minua. Mutta juhlafiilistä se juuri sillä hetkellä hieman laski. Usein ihmiset alkavat kysellä lisää keloidista tai ovat aidon kiinnostuneita asiasta ja sehän on vain hyvä.

      Iso ongelma mulle sen sijaan on teinistä lähtien ollut olemattomattomat rintani. Nyt olen haaveillut silikonirinnoista ja tutkinut asiaa paljon eri lähteistä. Olen tullut siihen tulokseen että tuo haave pitää unohtaa, en kestä ajatusta keloideista rintapoimuissa. Paitsi että ne ovat rumat, myös kovin kutiavat ja
      kirvelevät -kirvely tuntuu olevan ihon alla, pistävä tunne useita kertoja
      päivässä. Mietin myös keloidin ja silikonien kapseloitumisen yhteyttä. Ja vaikka menisi huippukirurgin luo rinnat laittamaan, sillä ei kai ole vaikutusta tuohon asiaan, näin olen ymmärtänyt.

      Onko kellään kokemusta asiasta?

      Keloidihan on perinnöllinen- mun molemmilla vanhemmillani on keloiditaipumus, isällä erityisen vahvana. Korviin mulle ei ole tullut keloideja vaikka korvannipukat erityisen herkkiä alueita sille ovatkin.

    • varoituss

      Opin viime kesästä että suojaan vastaisuudessa keloidini auringolta. Keloidin ihohan on kovin ohutta ja minä vahingossa poltin auringossa keloidini. Tuloksena se laajeni hieman ja sen sisälle kasvoi märkäpesäke. Vesikellon tapainen. Lisäksi keloidissa oli tulehdus. Onneksi saatiin hoidettua eikä keloidi levinnyt kuin hieman. Silti tuntuu että se kasvaa hyvin hitaasti, n. 1mm vuodessa.

    • Viiva

      Minulla on myös olkapäissä muutama keloidi-arpi. Ihotautilääkäri suositteli jäädytys-hoitoa vuosi sitten, mutta en silloin ryhtynyt siihen. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä ja sattuuko se :)

      Nyt on kuulemma tullut markkinoille joku uusi kortisoni-pistoshoito; onko joku kuullut tästä?

    • Arpeen kyllästynyt

      Rintalastassa oleva arpea olen hoitanut 11vuotta on sairaalassa anettu kortisonipiikkiä eri sarjoja. Lisäksi olen käyttänyt eri teippejä ja silikonilevyjä ja silikononivoiteita. Ne ovat vain rauhoittaneet arven kasvua, ja on se tasaantunut. Mutta se elää vain omaa eläämäänsä ja kasvaa lisää jos et hoida sitä jatkuvasti. Nyt menen taas sairaalaan ja saan ilmeisesti uuden kortisoni kuurin siihen. Olen ihmetellyt eikö tuolaisen arven hoitoon löydy tosissaan pysäyttävää hoitoa tänäpäivänä. Jos sitä ei hoida se on kipeä ja kiristää. Jos joku tietää hyvän keinon sen parantamiseksi kertokoon.

    • bballerd

      eikö kukaan osaa sanoa miten keloiditaipumus reagoisi kielilävistykseen? Muiden latistysten kanssa ei ole ollut ongelmia.

    • mie

      Itse olen kokeillut arpilaastareita mutta niillä ei ollut vaikutusta. Kävin turun terveystalossa laittamassa keloidiarpeeni kortisonipiikin. Itselläni käsittely ei sattunut normaali rokotusta enempää. Arpi laski ja vaaleni huomattavasti yhden pistokerran jälkeen. Maksoi n. 120e.

    • Wilmairina

      Itsellä auttoi vain jäädytys plus kortisoni piikit perään. Niillä hävisi kokonaan. Ei auttanut polttaminen eikä sädehoito.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe