Koirien voimasuhteet tositilanteessa

kysyvä._

Pahoittelen heti alkuun kysymystäni, sillä se on on nyt sarjassa "onko meidän iskän auto teidän iskän autoa nopeampi?", mutta kysympä silti koska kiinnostaa.

Elikkä kuinka vahva luonteinen on saksanpaimenkoira parhaimmillaan, jos vastassa on Dobermanni, Rottweileri tai Kaukaasianpaimenkoira?

Antaako Sakemanni hevillä periksi vahvemmalleen vai kykeneekö se tarvittaessa pitämään puoliaan loppuun asti? Varmasti on yksilöissä eroja, mutta jos ajatellaan että kaikista roduista otetaan vain lujaluonteiset yksilöt huomioon.

Painotan vielä etten ole hankkimassa koiraa tämän perusteella. Toivottavasti kukaan ei vedä herneitä tästä. Hyvää pääsiäistä:)

158

20507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännä kysymys

      rottweiler, dopermanni ja saksanpaimenkoira on pieniä rääpäleitä. Normaalisti alle 50kg kuitenkin. Voihan kuitenkin olla, että kaukaasianpaimenkoira pelkää niitä, kuten norsukin hiirtä.

      nuo pienet ja äkäisennäköiset koirarodut varmaan toimii tarpeeksi hyvin vartiana ihmiselle ja onhan ne helpompi ottaa mukaankin kun ne on niin pieniä.

      • tohelot

        kaukkari on niin raskasrakenteinen junttura et sillä loppuu kunto ku muut vasta lämmittelee ;)
        Ei se koko vaan se sisu, pieni mutta pippurinen.


      • 2rotikkaa+sakemanni

        Meillä PAINOT on -> rotikka uros 64kg ja narttu 58kg. Saku tyttö (10kk) 32kg. Että ihan näistä painoista...
        Ja voiton vie sitkein ja kova kuntoisin koira!


      • koiran
        2rotikkaa+sakemanni kirjoitti:

        Meillä PAINOT on -> rotikka uros 64kg ja narttu 58kg. Saku tyttö (10kk) 32kg. Että ihan näistä painoista...
        Ja voiton vie sitkein ja kova kuntoisin koira!

        voi kasvattaa kuinka läskiksi haluaa, kyllä ne napuja syö jos omistaja tarjoaa. Normaalipainoiset on erikseen. rotikat ja sakut ei ole mitään erityisen isoja koiria.


      • ei ole pelkkä
        koiran kirjoitti:

        voi kasvattaa kuinka läskiksi haluaa, kyllä ne napuja syö jos omistaja tarjoaa. Normaalipainoiset on erikseen. rotikat ja sakut ei ole mitään erityisen isoja koiria.

        rotumääritelmä. Paino tulee myös lihamassasta joka painaa paljon enemmän kuin läski. Eikä myöskään PAINO ole sidottu taitoon/luonteeseen tapella.
        ps: Ja kaikki koirat ei syö vaikka antas niitä napuroita koko 20kg säkin kerralla.


      • on normaalipaino
        ei ole pelkkä kirjoitti:

        rotumääritelmä. Paino tulee myös lihamassasta joka painaa paljon enemmän kuin läski. Eikä myöskään PAINO ole sidottu taitoon/luonteeseen tapella.
        ps: Ja kaikki koirat ei syö vaikka antas niitä napuroita koko 20kg säkin kerralla.

        sille ei voi mitään. Sitten on niitä, jotka painaa enemmän, syystä tai toisesta. Koiran on pakko syödä napukoita jotta kasvaa ja joku ne tarjoaa. Keskimääräistä saksanpaimenkoiran luustoa tuskin on tarkoitettu kanniskelemaan 60kg ruhoa, oli se vettä tai läskiä. Sillehän ei tietenkään mitään voi jos omistaa koiran, jonka säkäkorkeus on 10cm normaalia isompi, jolloin painokin on todennäköisesti isompi.


      • Gruse
        tohelot kirjoitti:

        kaukkari on niin raskasrakenteinen junttura et sillä loppuu kunto ku muut vasta lämmittelee ;)
        Ei se koko vaan se sisu, pieni mutta pippurinen.

        Kaukkari ei ole raskas koira eikä todellakaan ole kömpelö, vaan on paljon nopeampi kuin mikään edellämainituista roduista.

        Dogfightin sivuilla näkyy miten käy rotikan, pittbullin ynnä muiden perinteisten taistelukoiran kaukkaria vastaan... Vaikka tämä on typerä aihe, niin kyseisillä sivuilla kerrotaan selvästi että kaukkari on taistelukoirista ylivoimaisin.

        Kaukkari ei pelkää mitään eikä anna periksi... Taistelee tarvittaessa vaikka kuolemaansa saakka.


      • dskhg
        2rotikkaa+sakemanni kirjoitti:

        Meillä PAINOT on -> rotikka uros 64kg ja narttu 58kg. Saku tyttö (10kk) 32kg. Että ihan näistä painoista...
        Ja voiton vie sitkein ja kova kuntoisin koira!

        Tässä sinullekkin... katsoppas miten käy rotikan kaukkaria vastaan...

        http://www.pavelbooks.net.ru/degeneration/numberone.htm


      • miten olis
        on normaalipaino kirjoitti:

        sille ei voi mitään. Sitten on niitä, jotka painaa enemmän, syystä tai toisesta. Koiran on pakko syödä napukoita jotta kasvaa ja joku ne tarjoaa. Keskimääräistä saksanpaimenkoiran luustoa tuskin on tarkoitettu kanniskelemaan 60kg ruhoa, oli se vettä tai läskiä. Sillehän ei tietenkään mitään voi jos omistaa koiran, jonka säkäkorkeus on 10cm normaalia isompi, jolloin painokin on todennäköisesti isompi.

        LIHAS???
        joten...
        mieti sitä!!!!
        Jos et tiedä lihaksen painosta suhteessa läskiin niin nyt olis aika perehtyä!!


      • Kaukkarin omistaja
        2rotikkaa+sakemanni kirjoitti:

        Meillä PAINOT on -> rotikka uros 64kg ja narttu 58kg. Saku tyttö (10kk) 32kg. Että ihan näistä painoista...
        Ja voiton vie sitkein ja kova kuntoisin koira!

        Saksari ja rotikat on rääpäleitä kaukkariin verrattuna :) .Tutun kaukkari nitisti kolme dopperia ja yhen rotikan ku joku äijä oli tullu elvailee koiriensa kanssa et hänen koirat tekee rukkaset tosta kaukkarista :) mut toisin kävi :)


      • Mie mie
        2rotikkaa+sakemanni kirjoitti:

        Meillä PAINOT on -> rotikka uros 64kg ja narttu 58kg. Saku tyttö (10kk) 32kg. Että ihan näistä painoista...
        Ja voiton vie sitkein ja kova kuntoisin koira!

        Eli voiton ottaa kaukkari 5-0. Kaukkarilla on sen verran luonnetta ettei aina edes tule tappelua!


      • gbjyhtik
        Gruse kirjoitti:

        Kaukkari ei ole raskas koira eikä todellakaan ole kömpelö, vaan on paljon nopeampi kuin mikään edellämainituista roduista.

        Dogfightin sivuilla näkyy miten käy rotikan, pittbullin ynnä muiden perinteisten taistelukoiran kaukkaria vastaan... Vaikka tämä on typerä aihe, niin kyseisillä sivuilla kerrotaan selvästi että kaukkari on taistelukoirista ylivoimaisin.

        Kaukkari ei pelkää mitään eikä anna periksi... Taistelee tarvittaessa vaikka kuolemaansa saakka.

        juu ei todellakaan ole kaukkari kömpelö tai hidas.. Voi näyttää siinä tottelevaisesti vierellä kulkiessaan karvoineen sille.. Hyvä rotu, jos kouluttaa mutta pilattuna väärissä käsissä hirviö. Tiedän kokemuksesta lähipiirissä oli pilattu, nopea, kiero ja pelkäsi(eli agressiivinen pelon takia).

        Juu peruvoima muistaakseni aika samoissa sakemannin kanssa, nopeuteen en osaa sanoa, mutta kyllä saksanpaimenkoiranikin vetää viimeiseen asti mamman puolesta. tarpeen vaatiessa, ainkin minun omani
        altavastaajana puri kylkeen koiraa joka oli itseään isompi ja vanhempi kun tää vieras koira yritti muoriin kiinni käydä.. Että näin...

        Niin tilanne oli että vihainen suuri koira irti juoksentelemassa ilman hallintaa omani hihnassa ja hallittuna iso koira ampaisi ensin koiraani kiinni siitä minun nilkkaaní. ja toisen koiran omistaja nauroi vähän matkan päässä, kunnes näki koiransa kyljen.


      • tottakai!
        Kaukkarin omistaja kirjoitti:

        Saksari ja rotikat on rääpäleitä kaukkariin verrattuna :) .Tutun kaukkari nitisti kolme dopperia ja yhen rotikan ku joku äijä oli tullu elvailee koiriensa kanssa et hänen koirat tekee rukkaset tosta kaukkarista :) mut toisin kävi :)

        taidat nyt kyllä kirjotella ihanvaan satuja:)


    • Sakumaanikko

      ...mulla on omakohtasia kokemuksia.
      Omani saku uros otti yhteen kaverini rotikka uroksen kanssa ja siinä taistelussa ei kyllä tuumaakaan peräntynyt kumpanenkaan...
      Mulla uros on tuomonen lihaskimppu ja ei mikään hentonen pikku saku 47kg ja 68cm ja rotku uros oli suht saman kokoinen.

      Ei siinä huudot tai harjat auttanu, ei vedet eikä muutkaan "apuvälineet" millä koitettiin nahikka saada loppumaan...
      Sit oli pakko uskaltautua väliin ja kiskastiin koiramme toisistaan irti hännistä ja takajaloista kiskasemalla. Se oli kyl aika hankalaa ku koirat pyöri ja hampaat hakkas taukoomatta yhteen ja ne "hyppi" toisiaan vasteen ja repivät ja raapivat jne... vaikee selittämut häijjyn näköstä touhuu...

      ja meinattiin saada koirat omille silmilleme...molempien kaulapannat oli täynnä hampaan reikiä ja kylet ja naamat vähä verillä...
      Mut onneks ei mitään sen pahempaa sitten päässy käymään.

      sinänsä hassua ku pojat tuli ihan hyvin juttuun aikasemmin, sit vaan joku mikä lie juttu laukas taistelun ja nyt vihaavat toisiaan niin et ei meinaa autossa lasit kestää...jos siis toinen on autossa ja toinen pihalla...

      • taistelu

        Onpa ollut aika matsi. Mistähän kummasta tuo tappelu sai alkunsa? Tosi outoa. Sitten vielä jatkuva vihanpito.
        Kyllä olisi mielenkiintoista tietää mikä tuon aiheutti. Ei kai joku ulkopuolelta tullut haju tai ääni josta koirat syytti toisiaan. Tulethan kertomaan jos saat tietää syyn?


    • eikä tarvii

      miettii ruokinta kuluja kun käy koirapuistossa syöttämässä kerran päivään!!!!

      Minkälaisen ihmisen mielessä liikkuu ensimmäisenä asiana koiratappelut,siinä parhaiten pärjäävä ja pahinta jälkeä aikaan saava!?

      • juuri

        kyseltiin mielenkiinnosta eikä halusta tappeluttaa koiria... että kukas voittaa... on se kyllä kumma kun heti vedetään hernettä oli kyse sitten mistä vaan!


      • KUN AINA

        pitää naljailla jos joku kysyy jotain.


        Itse uskon, että kaukkari voittaisi sakun ja rotikan
        koska on kuitenkin jalostettu tappamaan susia ja vartioimaan laumaa, jos olen oikein käsittänyt?
        Kaukkarillahan on niin paksu karvakin, että sitä ei varmaan hammas helposti lävistä:)


      • kojihughftdr
        KUN AINA kirjoitti:

        pitää naljailla jos joku kysyy jotain.


        Itse uskon, että kaukkari voittaisi sakun ja rotikan
        koska on kuitenkin jalostettu tappamaan susia ja vartioimaan laumaa, jos olen oikein käsittänyt?
        Kaukkarillahan on niin paksu karvakin, että sitä ei varmaan hammas helposti lävistä:)

        Saksanpaimenkoira on paimenkoira, jolla ei ole halua tappaa ketään. Kaukkari on taas jalostettu tappamaan. Kyseessä on kuitenkin paljolti yksilöerot, koska mun pikkuinen sakunarttu antoi isolle kaukkariurokselle kunnon lähöt. Kaukkari pyöri ja kiljui, kun mun narttu ajoi sen pois meidän pihasta. Mun narttu on sellainen alle kolkytkiloinen ja tuo uros painoi varmaankin melkein 60 kiloa.

        Sakulla on usein sellaista luontaista henkistä voimaa, että dobberit eivät ala edes haastamaan. Korkeintaan yrittävät purra takaapäin, jos uskaltavat. Rotikan kanssa saku on varmaan aika tasaväkinen, mikäli tappelu tulee. Toivottavasti ei tule.

        Mun koirat ei ole vielä koskaan tapelleet muiden koirien kanssa. Toivottavasti eivät koskaan tappelekaan.


      • ninnimii
        kojihughftdr kirjoitti:

        Saksanpaimenkoira on paimenkoira, jolla ei ole halua tappaa ketään. Kaukkari on taas jalostettu tappamaan. Kyseessä on kuitenkin paljolti yksilöerot, koska mun pikkuinen sakunarttu antoi isolle kaukkariurokselle kunnon lähöt. Kaukkari pyöri ja kiljui, kun mun narttu ajoi sen pois meidän pihasta. Mun narttu on sellainen alle kolkytkiloinen ja tuo uros painoi varmaankin melkein 60 kiloa.

        Sakulla on usein sellaista luontaista henkistä voimaa, että dobberit eivät ala edes haastamaan. Korkeintaan yrittävät purra takaapäin, jos uskaltavat. Rotikan kanssa saku on varmaan aika tasaväkinen, mikäli tappelu tulee. Toivottavasti ei tule.

        Mun koirat ei ole vielä koskaan tapelleet muiden koirien kanssa. Toivottavasti eivät koskaan tappelekaan.

        Luin vasta jostain (olisiko ollut Koiramme), että kaukkaria ei itse asiassa ole jalostettu tappamaan, vaan se on aika pentumainen koira.. sen on tarkoitus pelottavalla ulkomuodollaan pitää esim sudet pois lauman lähettyviltä ja tietysti on kokonsa puolesta aika haasteellinen vastustaja. En sitten tiedä pitääkö paikkaansa?
        Itse löisin vetoa rotikan puolesta, vaikka saku kotoa löytyykin;)


      • taitaa olla
        ninnimii kirjoitti:

        Luin vasta jostain (olisiko ollut Koiramme), että kaukkaria ei itse asiassa ole jalostettu tappamaan, vaan se on aika pentumainen koira.. sen on tarkoitus pelottavalla ulkomuodollaan pitää esim sudet pois lauman lähettyviltä ja tietysti on kokonsa puolesta aika haasteellinen vastustaja. En sitten tiedä pitääkö paikkaansa?
        Itse löisin vetoa rotikan puolesta, vaikka saku kotoa löytyykin;)

        kaukaa haettua. Kyllä sen tarkoitus on ollut tappaa ne sudet. Jos se ulkonäkö riittäisi pelottamaan sudet pois, joku laittais lampaiden suojaksi anopin kuvan. Totta puhuen, ei sudet ymmärrä kuvaa kumartaa, eli ulkonäkö on ihan sama, teot ratkaisevat. Kyllähän tuo Maremma ja Kuvatz myös ovat samaa tarkoitusta varten, ja niin suloisia ulkonäöltään, että oksat pois. Kuin ylikasvaneia kultaisia noutajia. Noilta koirilta on pentumainen luonne kaukana, taitaa olla sitä propagandapaskaa, kun kaikista koirista yritetään tehdä kilttejä seurakoiria.


      • asia kiinnostaa!!
        juuri kirjoitti:

        kyseltiin mielenkiinnosta eikä halusta tappeluttaa koiria... että kukas voittaa... on se kyllä kumma kun heti vedetään hernettä oli kyse sitten mistä vaan!

        V***U,mitä sekopäiden hommaa ja ejengii tääl pyörii!Kuka voittaa minkä rotusen ja jne.!!!Tuon tasoset kyselyt ei kyllä kuulu täys järkisille,eli aloittaja alkueläimen tasolla koira asioissa!


      • joopa joo
        asia kiinnostaa!! kirjoitti:

        V***U,mitä sekopäiden hommaa ja ejengii tääl pyörii!Kuka voittaa minkä rotusen ja jne.!!!Tuon tasoset kyselyt ei kyllä kuulu täys järkisille,eli aloittaja alkueläimen tasolla koira asioissa!

        Ikäjakauma tällä palstalla taitaa olla 10 - 15 v, näkee jo aiheistakin. Kunhan nyt kakarat eivät saa päähänsä kokeilla tuota "paras koiraa" ja järjestää tappeluita... Ihan tiedoksi vaan kakaroille; Suomessa on koiratappelut kiellettyjä.


      • dogggg
        kojihughftdr kirjoitti:

        Saksanpaimenkoira on paimenkoira, jolla ei ole halua tappaa ketään. Kaukkari on taas jalostettu tappamaan. Kyseessä on kuitenkin paljolti yksilöerot, koska mun pikkuinen sakunarttu antoi isolle kaukkariurokselle kunnon lähöt. Kaukkari pyöri ja kiljui, kun mun narttu ajoi sen pois meidän pihasta. Mun narttu on sellainen alle kolkytkiloinen ja tuo uros painoi varmaankin melkein 60 kiloa.

        Sakulla on usein sellaista luontaista henkistä voimaa, että dobberit eivät ala edes haastamaan. Korkeintaan yrittävät purra takaapäin, jos uskaltavat. Rotikan kanssa saku on varmaan aika tasaväkinen, mikäli tappelu tulee. Toivottavasti ei tule.

        Mun koirat ei ole vielä koskaan tapelleet muiden koirien kanssa. Toivottavasti eivät koskaan tappelekaan.

        Yleensä uros alistuu nartulle, oli narttu minkälainen tahansa.

        Olen nähnyt miten kävi sakulle, kun se otti yhteen kaukkarin kanssa... Henki sakulta lipes.

        Spl:n keskustelupalstalla, oli myös mielenkiintoinen juttu siitä kun joku sakemannin omistaja kertoi miten ystävänsä kaukkari pieksi heidän vanhemman sakun... Käyppäs lukemassa osoittessa www.spl.fi sieltä osiosta koirat ja sudet samassa metsässä ja sivulta kolme.

        Kaukkari ei anna periksi, vaan taistelee vaikka kuolemaansa saakka, toisin kuin saku, rotikka tai dobberi... Nämä koirat painivat ihan eri sarjassa...
        Lisäksi kaukkari menee transsiin taistelu-tilanteissa, joka poistaa koiralta kivun tunteen.
        Joten sanompa suoraan, että älä jauha paskaa, että kaukkari ulisi ja pyöri narttusi edessä.

        Kukkari monesti välttelee taistelu-tilanteita, itsevarmana koirana se ei edes viitsi, pienempiään koiria, välttämättä pöllyyttää.
        Kaukkari ei provosoidu välttämättä reviirin ulkopuolella, ellei joku koira sitä todella haasta taisteluun.

        Luuleeko joku todella, että kaukkari, joka on jalostunut tappamaan susia, häviää taistelussa rotikalle, dobberille, sakulle tai bullmastiffille???... Kyllä ne painii vaan eri sarjassa...

        Joka tapauksessa, aihe on typerä ja jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää, että minkälaiset mahdollisuudet kysesillä roduilla on kaukkaria vastaan.


      • tulikin
        dogggg kirjoitti:

        Yleensä uros alistuu nartulle, oli narttu minkälainen tahansa.

        Olen nähnyt miten kävi sakulle, kun se otti yhteen kaukkarin kanssa... Henki sakulta lipes.

        Spl:n keskustelupalstalla, oli myös mielenkiintoinen juttu siitä kun joku sakemannin omistaja kertoi miten ystävänsä kaukkari pieksi heidän vanhemman sakun... Käyppäs lukemassa osoittessa www.spl.fi sieltä osiosta koirat ja sudet samassa metsässä ja sivulta kolme.

        Kaukkari ei anna periksi, vaan taistelee vaikka kuolemaansa saakka, toisin kuin saku, rotikka tai dobberi... Nämä koirat painivat ihan eri sarjassa...
        Lisäksi kaukkari menee transsiin taistelu-tilanteissa, joka poistaa koiralta kivun tunteen.
        Joten sanompa suoraan, että älä jauha paskaa, että kaukkari ulisi ja pyöri narttusi edessä.

        Kukkari monesti välttelee taistelu-tilanteita, itsevarmana koirana se ei edes viitsi, pienempiään koiria, välttämättä pöllyyttää.
        Kaukkari ei provosoidu välttämättä reviirin ulkopuolella, ellei joku koira sitä todella haasta taisteluun.

        Luuleeko joku todella, että kaukkari, joka on jalostunut tappamaan susia, häviää taistelussa rotikalle, dobberille, sakulle tai bullmastiffille???... Kyllä ne painii vaan eri sarjassa...

        Joka tapauksessa, aihe on typerä ja jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää, että minkälaiset mahdollisuudet kysesillä roduilla on kaukkaria vastaan.

        Tässä tulikin kaikki, ei mitään lisättävää.
        Joku näyttää sentään tietävän mistä puhuu!


      • jhgfdsdhyjnb
        tulikin kirjoitti:

        Tässä tulikin kaikki, ei mitään lisättävää.
        Joku näyttää sentään tietävän mistä puhuu!

        Niin siinä kuitenkin kävi, että sakunarttuni pyöritti sen kaukkariuroksen. Siinä ollaan samaa mieltä, että todennäköisesti johtui sukupuolesta. Normaali uros ei vastusta täysillä narttua.

        Tästä kaukkarin luonteesta johtuen en voi ymmärtää, että niitä otetaan tai kasvatetaan. Ne ovat todella vaarallisia eläimiä, jolleivät ole asiantuntijan käsissä.


      • m-li
        jhgfdsdhyjnb kirjoitti:

        Niin siinä kuitenkin kävi, että sakunarttuni pyöritti sen kaukkariuroksen. Siinä ollaan samaa mieltä, että todennäköisesti johtui sukupuolesta. Normaali uros ei vastusta täysillä narttua.

        Tästä kaukkarin luonteesta johtuen en voi ymmärtää, että niitä otetaan tai kasvatetaan. Ne ovat todella vaarallisia eläimiä, jolleivät ole asiantuntijan käsissä.

        Kun nyt tästä nimenomaisesta rodusta täällä puhutaan, niin se ei todellakaan ole mikään aloittelijan koira. Se vaatii osaavan ja vastuuntuntoisen omistajan ja osaavissakin käsissä rotu on ainakin minun silmissäni vaarallinen. Kaukasian paimenkoira on hyvin reviiritietoinen eläin, joka suhtautuu vieraisiin yksilöstä riippuen hyvinkin epäluuloisesti. Poikkeuksiakin tietysti löytyy, mutta...

        Kaikista ikävintä tämän rodun ja sen kyseenalaisen maineen kannalta on se, että näitä on jatkuvasti myytävänä täällä suomi24:ssä, keltsissä yms. paikoissa. Myytävällä koiralla ikää lähes poikkeuksetta 2-3 vuotta: todellinen luonto alkaa näkyä ja pitovaikeudet tms. ilmestyvät yllättäen. Kaikista "parhaimpia" ovat ehdottomasti ne (näitäkin olen ihan oikeasti nähnyt), jossa kaukasian paimenkoirasta luovutaan "koska se ei sovikaan kerrostaloon". Ihmisten järjen köyhyydellä ei ole rajoja...

        Mutta. Sarplaninacistakin on eräs erittäin taitava lappilainen koiranainen tehnyt tottelevaisuusvalion. Luonteenkovuudessa ja puolustushalussa se lie vielä kaukkariakin pahempi.

        Alkuperäiselle kysyjälle: yksikään luettelemistasi roduista ei tosi paikan tullen pärjäisi kaukaasialaiselle.


      • Karut
        m-li kirjoitti:

        Kun nyt tästä nimenomaisesta rodusta täällä puhutaan, niin se ei todellakaan ole mikään aloittelijan koira. Se vaatii osaavan ja vastuuntuntoisen omistajan ja osaavissakin käsissä rotu on ainakin minun silmissäni vaarallinen. Kaukasian paimenkoira on hyvin reviiritietoinen eläin, joka suhtautuu vieraisiin yksilöstä riippuen hyvinkin epäluuloisesti. Poikkeuksiakin tietysti löytyy, mutta...

        Kaikista ikävintä tämän rodun ja sen kyseenalaisen maineen kannalta on se, että näitä on jatkuvasti myytävänä täällä suomi24:ssä, keltsissä yms. paikoissa. Myytävällä koiralla ikää lähes poikkeuksetta 2-3 vuotta: todellinen luonto alkaa näkyä ja pitovaikeudet tms. ilmestyvät yllättäen. Kaikista "parhaimpia" ovat ehdottomasti ne (näitäkin olen ihan oikeasti nähnyt), jossa kaukasian paimenkoirasta luovutaan "koska se ei sovikaan kerrostaloon". Ihmisten järjen köyhyydellä ei ole rajoja...

        Mutta. Sarplaninacistakin on eräs erittäin taitava lappilainen koiranainen tehnyt tottelevaisuusvalion. Luonteenkovuudessa ja puolustushalussa se lie vielä kaukkariakin pahempi.

        Alkuperäiselle kysyjälle: yksikään luettelemistasi roduista ei tosi paikan tullen pärjäisi kaukaasialaiselle.

        Juu... No jokainen varmaan puolustaa omaa rotuaan.

        On totta että kaukkareissakin on jo joitain pehmeämpiä yksilöitä, miltei arkoja... Kiitos näyttely-jalostuksen.

        Mutta rodunomainen kaukasianpaimenkoira, ei takuulla jää luonteenkovuudessa tai vartiointikäyttäytymisessä sarpin taakse.
        Päin vastoin kyllä kaukkari on ärhäkkäämpi rähiseen ja reagointikynnys on alhaisempi. Toki eivät paljon poikkea toisistaan. Ovatkin niin samankaltaisia, ettäi pidä lähteä vertaileen ja yleistään näitä asioita.


      • Elenja
        m-li kirjoitti:

        Kun nyt tästä nimenomaisesta rodusta täällä puhutaan, niin se ei todellakaan ole mikään aloittelijan koira. Se vaatii osaavan ja vastuuntuntoisen omistajan ja osaavissakin käsissä rotu on ainakin minun silmissäni vaarallinen. Kaukasian paimenkoira on hyvin reviiritietoinen eläin, joka suhtautuu vieraisiin yksilöstä riippuen hyvinkin epäluuloisesti. Poikkeuksiakin tietysti löytyy, mutta...

        Kaikista ikävintä tämän rodun ja sen kyseenalaisen maineen kannalta on se, että näitä on jatkuvasti myytävänä täällä suomi24:ssä, keltsissä yms. paikoissa. Myytävällä koiralla ikää lähes poikkeuksetta 2-3 vuotta: todellinen luonto alkaa näkyä ja pitovaikeudet tms. ilmestyvät yllättäen. Kaikista "parhaimpia" ovat ehdottomasti ne (näitäkin olen ihan oikeasti nähnyt), jossa kaukasian paimenkoirasta luovutaan "koska se ei sovikaan kerrostaloon". Ihmisten järjen köyhyydellä ei ole rajoja...

        Mutta. Sarplaninacistakin on eräs erittäin taitava lappilainen koiranainen tehnyt tottelevaisuusvalion. Luonteenkovuudessa ja puolustushalussa se lie vielä kaukkariakin pahempi.

        Alkuperäiselle kysyjälle: yksikään luettelemistasi roduista ei tosi paikan tullen pärjäisi kaukaasialaiselle.

        Entisessä kotimaassani, eli Venäjällä tunnen hyvin kaukkarit, sarpit, keskarit ja etelävenäjänpaimenkoirat.

        Olen kotonani ollut paljon tekemisissä kaikkien näiden koirien kanssa, ja täytyy sanoa, että kyllä kaukkari on näistä voimakkain ja luonteeltaan lujin ja periksiantamattomin. Toki myös arvaamattomin ja tulisin.

        Jotkut Suomessa näkemäni näyttelylinjaiset kaukkarit eivät ole niin tulisia kuin työkäytössä olevat, mutta suurinosa on rodunomaisia yksilöitä.

        Sarppi on pienempi kuin kaukkari, eikä myöskään ole niin vahva, mutta luonteessa on melkein verrattavissa kaukkariin.


      • Elenja
        Elenja kirjoitti:

        Entisessä kotimaassani, eli Venäjällä tunnen hyvin kaukkarit, sarpit, keskarit ja etelävenäjänpaimenkoirat.

        Olen kotonani ollut paljon tekemisissä kaikkien näiden koirien kanssa, ja täytyy sanoa, että kyllä kaukkari on näistä voimakkain ja luonteeltaan lujin ja periksiantamattomin. Toki myös arvaamattomin ja tulisin.

        Jotkut Suomessa näkemäni näyttelylinjaiset kaukkarit eivät ole niin tulisia kuin työkäytössä olevat, mutta suurinosa on rodunomaisia yksilöitä.

        Sarppi on pienempi kuin kaukkari, eikä myöskään ole niin vahva, mutta luonteessa on melkein verrattavissa kaukkariin.

        Alkuperäiseen kysymykseen:

        Kotimaassani Venäjällä järjestetään vielä tänäpäivänäkin koiratappeluja, niitä usein lapsuudessa seuranneena, tiedän sanoa ettei millään mainitsemallasi rodulla ollut koskaan mitään mahdollisuutta kaukkaria vastaan. Aina silloin tällöin joku toi sellaisen rodun tappeluihin, eikä ne ikinä pärjänneet... Päinvastoin kuin muut laumanvartija, jotka selvisivät taisteluista hengissä ja livillä vammoilla, saku, rotikka tai dobberi menetti niissä usein henkensä.
        Kaukkari oli usein se vahvin ja parhaiten menestynyt rotu, sen jälkeen tuli usein keskiaasianpaimenkoira.


      • Jaana vaan
        Elenja kirjoitti:

        Alkuperäiseen kysymykseen:

        Kotimaassani Venäjällä järjestetään vielä tänäpäivänäkin koiratappeluja, niitä usein lapsuudessa seuranneena, tiedän sanoa ettei millään mainitsemallasi rodulla ollut koskaan mitään mahdollisuutta kaukkaria vastaan. Aina silloin tällöin joku toi sellaisen rodun tappeluihin, eikä ne ikinä pärjänneet... Päinvastoin kuin muut laumanvartija, jotka selvisivät taisteluista hengissä ja livillä vammoilla, saku, rotikka tai dobberi menetti niissä usein henkensä.
        Kaukkari oli usein se vahvin ja parhaiten menestynyt rotu, sen jälkeen tuli usein keskiaasianpaimenkoira.

        lukea tuosta tänäkin päivänä koiratappeluja järjestetään. =( Voi hyvänen aika pakko voivotella. Mitähän ihmettä ihmisten päässä liikkuu,kun ehdoin tahdoin haluavat koiriansa revittää. Ihan sairasta kertakaikkiaan.

        Ei jaksa ymmärtää mikä siinä voi olla niin mahtavaa,että sellaiseen ryhtyy. Itse kun taitaisin työntää koirani piiloon,jos joku kimppuun hyökkäisi ettei vain sitä kukaan sattuttaisi.Kyllähän se ihan varmasti minua puolustaisi,mutta kipeempää tekisi jos koiralle jotain tapahtuisi.

        Eikö Engelsmannitkin revitä niitä Bittbull terrierejänsä myös vielä tänäkin päivänä? Sitten ne hermot riekaleina käyvät isäntiinsäkin kiinni.


      • dilla
        jhgfdsdhyjnb kirjoitti:

        Niin siinä kuitenkin kävi, että sakunarttuni pyöritti sen kaukkariuroksen. Siinä ollaan samaa mieltä, että todennäköisesti johtui sukupuolesta. Normaali uros ei vastusta täysillä narttua.

        Tästä kaukkarin luonteesta johtuen en voi ymmärtää, että niitä otetaan tai kasvatetaan. Ne ovat todella vaarallisia eläimiä, jolleivät ole asiantuntijan käsissä.

        Kaukkari on erittäin vanha ja tasapainoinen rotu, joskin voimakkaalla puolustus ja suojelu vietillä, sekä aggressivisuudella varustettu.

        Kaukkaria ei ole jalostettu pilalle vaan ne ovat tervepäisiä koiria, jotka oikealla tavalla sosialistettuna ja oikeassa kasvu-ympäristössä ja oikealla ihmisellä ovat hienoja ja luotettavia koiria. Mitä parhaimpia ystäviä perheelleen... Samaa ei voi sanoa esimerkiksi saksanpaimenkoirasta, joka on jo niin yli jalostettu, ettei niihin voi kunnolla edes oma väki luottaa... Sisäelimet poksahtelee omia aikojaan, ym...

        Näiden koirien jalostus pitäisi kieltää. Ja näissä koirissa niitä sekopäitä riittää. Kaukkarilla sen aggressivisuus kuuluu rotuun, samoin kuin vartijointi vietti. Kaukkarin huono maine johtuu siitä, että niitä myydään väärille ihmisille ja vääriin paikkoihi, yleensä munanjatkeeksi.


      • heh heh
        dilla kirjoitti:

        Kaukkari on erittäin vanha ja tasapainoinen rotu, joskin voimakkaalla puolustus ja suojelu vietillä, sekä aggressivisuudella varustettu.

        Kaukkaria ei ole jalostettu pilalle vaan ne ovat tervepäisiä koiria, jotka oikealla tavalla sosialistettuna ja oikeassa kasvu-ympäristössä ja oikealla ihmisellä ovat hienoja ja luotettavia koiria. Mitä parhaimpia ystäviä perheelleen... Samaa ei voi sanoa esimerkiksi saksanpaimenkoirasta, joka on jo niin yli jalostettu, ettei niihin voi kunnolla edes oma väki luottaa... Sisäelimet poksahtelee omia aikojaan, ym...

        Näiden koirien jalostus pitäisi kieltää. Ja näissä koirissa niitä sekopäitä riittää. Kaukkarilla sen aggressivisuus kuuluu rotuun, samoin kuin vartijointi vietti. Kaukkarin huono maine johtuu siitä, että niitä myydään väärille ihmisille ja vääriin paikkoihi, yleensä munanjatkeeksi.

        Eihän kaukkarilla ole Suomen oloissa juuri muuta käyttötarkoitusta kuin munanjatke. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta kuinka jotkut, ilmeisesti rodun omistajat, suu vaahdossa kerskaavat koiriensa hurjuudella.


      • hert
        heh heh kirjoitti:

        Eihän kaukkarilla ole Suomen oloissa juuri muuta käyttötarkoitusta kuin munanjatke. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta kuinka jotkut, ilmeisesti rodun omistajat, suu vaahdossa kerskaavat koiriensa hurjuudella.

        Luulisin ettei kovin moni tänne kirjottaneista, jos kukaan omistaa kaukkaria.

        Kyllä kaukkaria käytetään Suomessa alkuperäisiin tehtäviin, sekä vartijointi-tehtäviin... Se kun siinä parempi, kuin esim. saku ;)

        Tais itseltäsi mennä vellit ja puurot sekaisin, kun huomasit, ettei tuo meidän sakukaan taida olla maailman kovin piski.

        Itse asiassa mulle on ihan yks lysti mitä kukin koirastaan luulee, tai haluaa, tai kuka voittaa kenet... Pentujen turinoita.


      • heh heh
        hert kirjoitti:

        Luulisin ettei kovin moni tänne kirjottaneista, jos kukaan omistaa kaukkaria.

        Kyllä kaukkaria käytetään Suomessa alkuperäisiin tehtäviin, sekä vartijointi-tehtäviin... Se kun siinä parempi, kuin esim. saku ;)

        Tais itseltäsi mennä vellit ja puurot sekaisin, kun huomasit, ettei tuo meidän sakukaan taida olla maailman kovin piski.

        Itse asiassa mulle on ihan yks lysti mitä kukin koirastaan luulee, tai haluaa, tai kuka voittaa kenet... Pentujen turinoita.

        Ei ole mulla sakua, eikä muutakaan isoa koiraa. Itseluottamus on kohdallaan muutenkin. Sääli, että niin moni tarvitsee ison ja hurjan koiran tasapainottamaan omaa mitättömyyttään.


      • älkääs nyt
        dilla kirjoitti:

        Kaukkari on erittäin vanha ja tasapainoinen rotu, joskin voimakkaalla puolustus ja suojelu vietillä, sekä aggressivisuudella varustettu.

        Kaukkaria ei ole jalostettu pilalle vaan ne ovat tervepäisiä koiria, jotka oikealla tavalla sosialistettuna ja oikeassa kasvu-ympäristössä ja oikealla ihmisellä ovat hienoja ja luotettavia koiria. Mitä parhaimpia ystäviä perheelleen... Samaa ei voi sanoa esimerkiksi saksanpaimenkoirasta, joka on jo niin yli jalostettu, ettei niihin voi kunnolla edes oma väki luottaa... Sisäelimet poksahtelee omia aikojaan, ym...

        Näiden koirien jalostus pitäisi kieltää. Ja näissä koirissa niitä sekopäitä riittää. Kaukkarilla sen aggressivisuus kuuluu rotuun, samoin kuin vartijointi vietti. Kaukkarin huono maine johtuu siitä, että niitä myydään väärille ihmisille ja vääriin paikkoihi, yleensä munanjatkeeksi.

        voi pyhä sylvi mitä taulapäitä te olette kaukkarin tehtävänä on suojella laumaansa susilta karhuilta ja varkailta kaukasuksen alueella, missä rotu on jalostunut kuin itsestään siihen työhön missä sitä käytetään se n on oltava sitkeä ja suhteellisen ketterä vaikkakin on pienen norsun poikasen kokoinen, koska vain nopeat ja ketterät elävät kun vastassa on susi, luomakunnan ehkäpä ovelin ja sitkein metsästäjä. kaukkarin pääasiallinen tehtävä on ilmoittaa (jotta paimen voi ampua)uhasta ja estää uhan jatkuminen. kaukkarit ovat "pehmeitä" jotta muistaisivat erilaiset uhat ja vaaran paikat, kaukkarin muisti on loistava! kaukkarit ovat itseuhrautuvia ja todellakin tekevät päätöksiä silloin kun paimenet itse eivät niitä tee tai kerkeä tekemään.kaukkarit ovat loistavia tunnistamaan todelliset uhat ja leikkisät painit toisistaan. ja ne eivät pienistä välitä/hetkauta, mutta sopivassa paikassa tekevät selvää ongelmasta kuin ongelmasta tai kuolevat sitä tehdessään.
        kuitebkin kaukkareiden elämän voi kiteyttää kaukasuksella yhteen lauseeseen, win or die, f**k the cause. Tämä kovin provokatiivisesti sanottuna joten herneen palkoja ei tartte kadottaa sierainten syvyyksiin.


      • nhjyrfth
        dilla kirjoitti:

        Kaukkari on erittäin vanha ja tasapainoinen rotu, joskin voimakkaalla puolustus ja suojelu vietillä, sekä aggressivisuudella varustettu.

        Kaukkaria ei ole jalostettu pilalle vaan ne ovat tervepäisiä koiria, jotka oikealla tavalla sosialistettuna ja oikeassa kasvu-ympäristössä ja oikealla ihmisellä ovat hienoja ja luotettavia koiria. Mitä parhaimpia ystäviä perheelleen... Samaa ei voi sanoa esimerkiksi saksanpaimenkoirasta, joka on jo niin yli jalostettu, ettei niihin voi kunnolla edes oma väki luottaa... Sisäelimet poksahtelee omia aikojaan, ym...

        Näiden koirien jalostus pitäisi kieltää. Ja näissä koirissa niitä sekopäitä riittää. Kaukkarilla sen aggressivisuus kuuluu rotuun, samoin kuin vartijointi vietti. Kaukkarin huono maine johtuu siitä, että niitä myydään väärille ihmisille ja vääriin paikkoihi, yleensä munanjatkeeksi.

        tämä on niin totta!!

        Ihana rotu kuten moni muukion, jonka tietynlainen egoilija pilaa.. Mutta on huono maine sakuilla j rotikoillakin, melko pitkälle samoista syistä, väärä omistaja. Oma rakas sakuni on lempeä ja kiltti, ei tappeluja, rähinää tai mitään... Muualla kuin autoa vahtiessaan.


      • nelfi
        dilla kirjoitti:

        Kaukkari on erittäin vanha ja tasapainoinen rotu, joskin voimakkaalla puolustus ja suojelu vietillä, sekä aggressivisuudella varustettu.

        Kaukkaria ei ole jalostettu pilalle vaan ne ovat tervepäisiä koiria, jotka oikealla tavalla sosialistettuna ja oikeassa kasvu-ympäristössä ja oikealla ihmisellä ovat hienoja ja luotettavia koiria. Mitä parhaimpia ystäviä perheelleen... Samaa ei voi sanoa esimerkiksi saksanpaimenkoirasta, joka on jo niin yli jalostettu, ettei niihin voi kunnolla edes oma väki luottaa... Sisäelimet poksahtelee omia aikojaan, ym...

        Näiden koirien jalostus pitäisi kieltää. Ja näissä koirissa niitä sekopäitä riittää. Kaukkarilla sen aggressivisuus kuuluu rotuun, samoin kuin vartijointi vietti. Kaukkarin huono maine johtuu siitä, että niitä myydään väärille ihmisille ja vääriin paikkoihi, yleensä munanjatkeeksi.

        kerrotko "dilla" mikä on suojelu_vietti. Puolustusvietti on kyllä oikea sana, mutta suojelu_vietti? Yhdyssanat ovat kenties hankala aihe? Ja suojelu on käsittääkseni laji, tarkemmin ilmaistuna IPO/SCHH..

        Pisti myös vähän silmään toi ylijalostamisesta höpötys("ylijalostaminen" on yhdyssana). Kehtaat siis pokerinaamalla väittää että "sakemannit pitäis kieltää, sekopäitä" jne. ja sitten toteat kaukkareista että "aggressiivisuus kuuluu rotuun". Eli jos sakemanni on aggressiivinen, se on sekopää, ja jos kaukkari on aggressiivinen, se on huippujuttu?

        Kuulostat aivan isäni kaverilta, joka väitti just samoja asoita ---> hankki polleana 2 kaukkaria ---> lopulta lopetti (ampui) ne itse koska "haukkuivat öisin, ei voinu nukkua".

        Eiköhän se kuule ole niin, että saksanpaimenkoiriakin on lukuisat määrät väärissä käsissä. Mainitsemaasi sekopäisyyttä saadaan aikaan pelkästään sillä, ettei koiraa kouluta/tapakasvata ja lisäksi liikunnasta ei huolehdita.

        Miksihän poliisilla/rajalla käytetään sakemanneja kerran ne ovat MIELESTÄSI niin yli____jalostettuja, sairaita sekopäitä?
        Otappa selvää asioista.
        Et ole tainnut länkyttää yleistyksiäsi koskaan ääneen kenellekään joka tietää rodusta?

        Taidat itse pitää kaukkaria munanjatkerotuna? ;D "Aggressiivisuus sitä, aggressiivisuus tätä, puolustus, suojelu, vartiJointi jne". Ompa sulla siinä kova rotu että huhhuh.


      • mun kissa raiskas karhun
        dogggg kirjoitti:

        Yleensä uros alistuu nartulle, oli narttu minkälainen tahansa.

        Olen nähnyt miten kävi sakulle, kun se otti yhteen kaukkarin kanssa... Henki sakulta lipes.

        Spl:n keskustelupalstalla, oli myös mielenkiintoinen juttu siitä kun joku sakemannin omistaja kertoi miten ystävänsä kaukkari pieksi heidän vanhemman sakun... Käyppäs lukemassa osoittessa www.spl.fi sieltä osiosta koirat ja sudet samassa metsässä ja sivulta kolme.

        Kaukkari ei anna periksi, vaan taistelee vaikka kuolemaansa saakka, toisin kuin saku, rotikka tai dobberi... Nämä koirat painivat ihan eri sarjassa...
        Lisäksi kaukkari menee transsiin taistelu-tilanteissa, joka poistaa koiralta kivun tunteen.
        Joten sanompa suoraan, että älä jauha paskaa, että kaukkari ulisi ja pyöri narttusi edessä.

        Kukkari monesti välttelee taistelu-tilanteita, itsevarmana koirana se ei edes viitsi, pienempiään koiria, välttämättä pöllyyttää.
        Kaukkari ei provosoidu välttämättä reviirin ulkopuolella, ellei joku koira sitä todella haasta taisteluun.

        Luuleeko joku todella, että kaukkari, joka on jalostunut tappamaan susia, häviää taistelussa rotikalle, dobberille, sakulle tai bullmastiffille???... Kyllä ne painii vaan eri sarjassa...

        Joka tapauksessa, aihe on typerä ja jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää, että minkälaiset mahdollisuudet kysesillä roduilla on kaukkaria vastaan.

        Onko setä/täti vähä tyhmä? (dogggg)


      • mun kissa raiskas karhun
        dogggg kirjoitti:

        Yleensä uros alistuu nartulle, oli narttu minkälainen tahansa.

        Olen nähnyt miten kävi sakulle, kun se otti yhteen kaukkarin kanssa... Henki sakulta lipes.

        Spl:n keskustelupalstalla, oli myös mielenkiintoinen juttu siitä kun joku sakemannin omistaja kertoi miten ystävänsä kaukkari pieksi heidän vanhemman sakun... Käyppäs lukemassa osoittessa www.spl.fi sieltä osiosta koirat ja sudet samassa metsässä ja sivulta kolme.

        Kaukkari ei anna periksi, vaan taistelee vaikka kuolemaansa saakka, toisin kuin saku, rotikka tai dobberi... Nämä koirat painivat ihan eri sarjassa...
        Lisäksi kaukkari menee transsiin taistelu-tilanteissa, joka poistaa koiralta kivun tunteen.
        Joten sanompa suoraan, että älä jauha paskaa, että kaukkari ulisi ja pyöri narttusi edessä.

        Kukkari monesti välttelee taistelu-tilanteita, itsevarmana koirana se ei edes viitsi, pienempiään koiria, välttämättä pöllyyttää.
        Kaukkari ei provosoidu välttämättä reviirin ulkopuolella, ellei joku koira sitä todella haasta taisteluun.

        Luuleeko joku todella, että kaukkari, joka on jalostunut tappamaan susia, häviää taistelussa rotikalle, dobberille, sakulle tai bullmastiffille???... Kyllä ne painii vaan eri sarjassa...

        Joka tapauksessa, aihe on typerä ja jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää, että minkälaiset mahdollisuudet kysesillä roduilla on kaukkaria vastaan.

        Onko setä/täti vähän tyhmä? (dogggg)


      • pasi kosonen
        nelfi kirjoitti:

        kerrotko "dilla" mikä on suojelu_vietti. Puolustusvietti on kyllä oikea sana, mutta suojelu_vietti? Yhdyssanat ovat kenties hankala aihe? Ja suojelu on käsittääkseni laji, tarkemmin ilmaistuna IPO/SCHH..

        Pisti myös vähän silmään toi ylijalostamisesta höpötys("ylijalostaminen" on yhdyssana). Kehtaat siis pokerinaamalla väittää että "sakemannit pitäis kieltää, sekopäitä" jne. ja sitten toteat kaukkareista että "aggressiivisuus kuuluu rotuun". Eli jos sakemanni on aggressiivinen, se on sekopää, ja jos kaukkari on aggressiivinen, se on huippujuttu?

        Kuulostat aivan isäni kaverilta, joka väitti just samoja asoita ---> hankki polleana 2 kaukkaria ---> lopulta lopetti (ampui) ne itse koska "haukkuivat öisin, ei voinu nukkua".

        Eiköhän se kuule ole niin, että saksanpaimenkoiriakin on lukuisat määrät väärissä käsissä. Mainitsemaasi sekopäisyyttä saadaan aikaan pelkästään sillä, ettei koiraa kouluta/tapakasvata ja lisäksi liikunnasta ei huolehdita.

        Miksihän poliisilla/rajalla käytetään sakemanneja kerran ne ovat MIELESTÄSI niin yli____jalostettuja, sairaita sekopäitä?
        Otappa selvää asioista.
        Et ole tainnut länkyttää yleistyksiäsi koskaan ääneen kenellekään joka tietää rodusta?

        Taidat itse pitää kaukkaria munanjatkerotuna? ;D "Aggressiivisuus sitä, aggressiivisuus tätä, puolustus, suojelu, vartiJointi jne". Ompa sulla siinä kova rotu että huhhuh.

        Ensiksi Kaukkaria käytetään laumanvartiana, mutta on se joillekkin munanjatke, samoin kuin sakemannikin. Kaukkarin käyttö poliiseilla ja rajavartijoilla jotka joutuvat väliin laskemaan koiran irralleen tehtävissään on liian suuri siihen työhön, koska koiran, tavoitettuaan epäillyn, olisi kuulustelu pahimmassa tapauksessa mahdotonta. Ja mitä isäsi kaveriin tulee, siinä se vasta suuri typerys on, joka ottaa vartoivia koiria itselleen luulemalla että ne olisivat öisin hiljaisia. Kaukkari haukkuu jos jotain outoa liikkuu lähistöllä, mutta ei hauku turhaan, kokemuksesta tiedän. Itselläni on menossa toinen Kaukkari, ensimmäinen kuoli syliini ulkotarhassaan Lokakuisena vesisateisena yönä, vieläkin muistan sen lempeät silmät kun niistä loiste katosi, kyseinen Kaukkari haukkui kun tarvitsi, mutta ei sitä tarvinnut ampua kun se virkaansa hoiti. Olis se isäsi kaverikin ollu sen verran mies, että olis nukkunut koiriensa kanssa tarhassa niin olis ehkä tienny miksi koiransa haukkuvat, perkele. Tiedän millainen Kaukkari on, ja en vie sitä sellaisiin paikkoihin joissa voi mahdollisesti tulla hankaluuksia. Kaukaasialainen on ULKOKOIRA joka ei viihdy sisällä, se kuljeksii jatkuvasti sisätiloissa ympäriinsä huoneesta toiseen ja läähättää, sille tulee STRESSI, JA SITÄ EI TARVITSE MIINKÄÄN LAINEN ROTU. Olen 55 vuotias jäärä ja tiedän nämä mulkunjatketyypit sekä asehullut. Koirat ovat kuuluneet elämääni syntymästäni saakka, ja jokainen on saanut viimeisen leposian vanhempieni kesämökkitontilla ja haudattu kuonot pohjoiseen. Siellä on sekarotuista, collie, cokkeri, malamuutti, KAUKKARI ja sinne on myös paikka näille nykyisille uroksille, KAUKKARILLE JA MALAMUUTILLE. Jotta lopettakaa se paskanjauhminen ja eläkää niiden elukoittenne kanssa, ja oppikaa tuntemaan ne.


    • Jaana vaan

      tuollasta asiaa edes koskaan aiemmin miettineeksi. Enkä oikeen syvemmin ala miettimään nytkää,kun mulle ei kovin merkitse millään muotoa koiran voimasuhteet koiraa valitessa.

      Luonteissa varmaan paitsi rodullisia eroja,niin myös varmasti yksilöllisiäkin eroavaisuuksia. Lienee kukin koira tarvittaessa puolustaa itseään parhaalla mahdollisella tavalla,mikäli sille tasolle joudutaan.

      Mun mielestä ideaali tilanne olisi se ettei tuollaisiin tilanteisiin jouduta,missä voimia punnitaan mättelyn merkeissä.

      Ja tappelu tilanteessa ei omistajan kannalta lienee ole mitään pointtia odottaa koiransa taistelevan voittoon,koska kipeetä siinä saa ihan jokainen tappelupukari,niin kauan kun älyissään pysyvät.Kaikilla koirilla käsittääkseni on kyky vaipua stranssiin,jolloin kipu jää taka-alalle taistelun ajaksi.Koirien kipumekanismit ovat erilaatua meidän ihmisten kiputuntemusten ja hallinnan suhteen.

      Joten mun käsittääkseni sitä kivunhallintaa ei voida laskea vain kaukkarin ominaisuuksiin.

      • poretus

        Ei pidä paikkansa, että kaikilla koirilla on kyky vaipua transsiin. Toki muillakin koirilla on korkea kipukynnys, mutta kaukkarin transsitila on jotain ihan muuta, kuin korkea kipukynnys... Tämä joidenkin laumanvartijoiden kyky on eri-asia kuin sakujen, rotikoiden, dobberien tai bullmastiffien korkea kipukynnys.
        Kyseiset rodut lopettavat taistelun/alistuvat kun kipukynnys ylittyy. Kaukkari ei tee niin vaan taistelee loppuun saakka vaikka henki menisi.


      • Jaana vaan
        poretus kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa, että kaikilla koirilla on kyky vaipua transsiin. Toki muillakin koirilla on korkea kipukynnys, mutta kaukkarin transsitila on jotain ihan muuta, kuin korkea kipukynnys... Tämä joidenkin laumanvartijoiden kyky on eri-asia kuin sakujen, rotikoiden, dobberien tai bullmastiffien korkea kipukynnys.
        Kyseiset rodut lopettavat taistelun/alistuvat kun kipukynnys ylittyy. Kaukkari ei tee niin vaan taistelee loppuun saakka vaikka henki menisi.

        Nyt tiedän senkin asian =) En kuitenkaan pidä ko.piirrettä koiran normaalin elämän kannalta ihmisen kanssa mitenkään relevanttina asiana.

        Nykyään kuitenkin taistelutilanteita esim. susien kanssa ei varmaankaan käydä arkipäivässä?
        Ja koiratappelutkin ovat randomina tapahtuvia tilanteita.

        Ilmeisesti kaukkaria on kuitenkin jalostettu silmällä pitäen koiran taisteluviettiä ja ominaisuuksia.Milloin kaukkaria on alettu jalostaa? Onko nykypäivänä ko.piirteille enään käyttöä? Vai alkaako kaukkarikin ottamaan asemiaan enemmän perheiden "lemmikkinä"?


      • setä40
        Jaana vaan kirjoitti:

        Nyt tiedän senkin asian =) En kuitenkaan pidä ko.piirrettä koiran normaalin elämän kannalta ihmisen kanssa mitenkään relevanttina asiana.

        Nykyään kuitenkin taistelutilanteita esim. susien kanssa ei varmaankaan käydä arkipäivässä?
        Ja koiratappelutkin ovat randomina tapahtuvia tilanteita.

        Ilmeisesti kaukkaria on kuitenkin jalostettu silmällä pitäen koiran taisteluviettiä ja ominaisuuksia.Milloin kaukkaria on alettu jalostaa? Onko nykypäivänä ko.piirteille enään käyttöä? Vai alkaako kaukkarikin ottamaan asemiaan enemmän perheiden "lemmikkinä"?

        Yhä edelleen kaukkareita käytetään suojelemaan lampaita ja muuta karjaa, susilta ja muilta pedoilta, sekä varkailta. Ei niinkään Suomessa, mutta rodun alkuperäisillä asuma-alueilla.

        Suomessa kaukasianpaimenkoiria käytetään esim. turkistarhoilla vartijoina. Venäjällä käyttää esim. rajavartijosto, poliisi, teollisuuslaitosten vartijoina, vankiloissa, ym...

        Berliinin muuria vartioi yli 7000 kaukkaria, tähän liittyvään tapahtumaan on tulossa ensivuonna elokuva, jonka nimi on myrsy... Löytyy elokuvan kotisivut, kun laitat googleen hakusanaksi kaukasianpaimenkoira tai myrsky.

        Jonku verran on Suomessa laumanvartijoita alkuperäisissä tehtävissä, kuten meillä 4 kaukasianpaimenkoiraa vartijoi lampaitamme.

        Kaukkari on hieno koira ja varmasti lahjomaton vartija, joka oikeassa paikassa ja oikealla ihmisellä, seisoo omistajan rinnalla kaikissa tilanteissa ja kaikkialla, eikä pelkää mitään.
        Kaukasianpaimenkoira ei sovellu luonteensa ja vartijointikäyttäytymisen (jota ei sille tarvi opettaa, vaan se on sillä luonnostaan), kerros,- eikä rivitaloihin.

        Kaukkari on yksi maailman vanhimpia koira rotuja sen iäksi on arvioitu 2000-3000 vuotta, mutta vasta on löydetty koiran jäännökset 14 000 vuoden takaa, jota epäillään kaukasianpaimenkoira luiksi, mikäli löytö osoittautuu oikeaksi, se tekisi kaukkarista maailman vanhimman koira-rodun.


      • Jaana vaan
        setä40 kirjoitti:

        Yhä edelleen kaukkareita käytetään suojelemaan lampaita ja muuta karjaa, susilta ja muilta pedoilta, sekä varkailta. Ei niinkään Suomessa, mutta rodun alkuperäisillä asuma-alueilla.

        Suomessa kaukasianpaimenkoiria käytetään esim. turkistarhoilla vartijoina. Venäjällä käyttää esim. rajavartijosto, poliisi, teollisuuslaitosten vartijoina, vankiloissa, ym...

        Berliinin muuria vartioi yli 7000 kaukkaria, tähän liittyvään tapahtumaan on tulossa ensivuonna elokuva, jonka nimi on myrsy... Löytyy elokuvan kotisivut, kun laitat googleen hakusanaksi kaukasianpaimenkoira tai myrsky.

        Jonku verran on Suomessa laumanvartijoita alkuperäisissä tehtävissä, kuten meillä 4 kaukasianpaimenkoiraa vartijoi lampaitamme.

        Kaukkari on hieno koira ja varmasti lahjomaton vartija, joka oikeassa paikassa ja oikealla ihmisellä, seisoo omistajan rinnalla kaikissa tilanteissa ja kaikkialla, eikä pelkää mitään.
        Kaukasianpaimenkoira ei sovellu luonteensa ja vartijointikäyttäytymisen (jota ei sille tarvi opettaa, vaan se on sillä luonnostaan), kerros,- eikä rivitaloihin.

        Kaukkari on yksi maailman vanhimpia koira rotuja sen iäksi on arvioitu 2000-3000 vuotta, mutta vasta on löydetty koiran jäännökset 14 000 vuoden takaa, jota epäillään kaukasianpaimenkoira luiksi, mikäli löytö osoittautuu oikeaksi, se tekisi kaukkarista maailman vanhimman koira-rodun.

        valaisevasta informaatiosta kaukkariin =)

        Alkoi kiinnostamaan rotu sen verran,että taidan lähteä surffailemaan kaukkari aiheisille sivustoille. Kiitos viellä sinulle setä


      • setä40
        Jaana vaan kirjoitti:

        valaisevasta informaatiosta kaukkariin =)

        Alkoi kiinnostamaan rotu sen verran,että taidan lähteä surffailemaan kaukkari aiheisille sivustoille. Kiitos viellä sinulle setä

        Tässä olisi yksi monista kirjoituksista kaukasianpaimenkoirasta.

        http://netti.nic.fi/~ovcharka/kpry/lehti0104/lehti11.html


      • Jaana vaan
        setä40 kirjoitti:

        Tässä olisi yksi monista kirjoituksista kaukasianpaimenkoirasta.

        http://netti.nic.fi/~ovcharka/kpry/lehti0104/lehti11.html

        linkistä,kävin samantien sen lukaisemassa. Ja nyt ymmärrän paremmin alkuperäisen kysyjän pointtia kysymykseensä.

        Ymmärrän nyt millaisesta koirasta on kysymys kun kaukkarista puhutaan,sen luonteenpiirteistä ei aikaisemmin ole ollut juuri mitään käsitystä.

        Massiivisen oloinen koira,jota ei varmasti mielellään halua oman koiransa kanssa jullikoimaan. Etenkin kun luonteeseen näyttää tosiaan kuuluvan periksiantamattomuus.Ja kuuluihan siihen myös isäntäväkensä ehdoton puolustaminenkin. Siinä vasta oiva turva iltalenkille;)Varmasti osaavissa käsissä varsinkin napakka ja rodunomaisesti toimiva koira.

        Ei sillä,että muutenkaan normaalisti kukaan halua koiriensa ottavan muiden kanssa yhteen,mutta vain todetakseni,että ymmärrän nyt paremmin miksi kaukkarin asemaa taistelutilanteen suhteen puolustetaan.Nyt kun tulin lukeneeksi antamasi linkin ja muutaman muunkin tuossa aikaisemmin päivällä.

        Siinä saakin olla aikamoisen pätevä kasvattaja joka kaukkarin saa pysymään aisoissa ja opetettua ilmanmuuta helposti käsiteltäväksi.
        Sitten jos tuollainen koira pääsee ihmisen huostaan joka pelkää olla laumansa keulahahmo ja vaatia koiralta,niin huh hirvittää mitä sitten mahtaa tapahtua!!??

        Saksanpaimenkoira vaikuttaa ja onkin helposti ohjattava ja koulutettava koira,vaikka juntturoitakin porukasta aina löytyy. Vaikka kyllä niilläkin saa merkittäviä vahinkoja aikaan jos ei koira pysy ns. hanskassa alusta alkaen.


        Tämähän olikin ihan mielenkiintoinen keskustelurimpsu kaikenkaikkiaan,kun pääsin perehtymään paremmin itselleni vieraaseen rotuun.
        Itse taidan kuitenkin pitäytyä tutussa ja turvallisessa saksanpaimenkoirassa vastakin.=)
        Siinä on omaan käteen sopivampi koira,jota tuntuu vielä ihan helpolle ohjastaa.

        Mutta on hieno juttu,että koiria on monia joista kukin pääsee valitsemaan sen omimman rodun.

        Mukavaa viikonloppua setä40 ja muutkin!


      • setä40
        Jaana vaan kirjoitti:

        linkistä,kävin samantien sen lukaisemassa. Ja nyt ymmärrän paremmin alkuperäisen kysyjän pointtia kysymykseensä.

        Ymmärrän nyt millaisesta koirasta on kysymys kun kaukkarista puhutaan,sen luonteenpiirteistä ei aikaisemmin ole ollut juuri mitään käsitystä.

        Massiivisen oloinen koira,jota ei varmasti mielellään halua oman koiransa kanssa jullikoimaan. Etenkin kun luonteeseen näyttää tosiaan kuuluvan periksiantamattomuus.Ja kuuluihan siihen myös isäntäväkensä ehdoton puolustaminenkin. Siinä vasta oiva turva iltalenkille;)Varmasti osaavissa käsissä varsinkin napakka ja rodunomaisesti toimiva koira.

        Ei sillä,että muutenkaan normaalisti kukaan halua koiriensa ottavan muiden kanssa yhteen,mutta vain todetakseni,että ymmärrän nyt paremmin miksi kaukkarin asemaa taistelutilanteen suhteen puolustetaan.Nyt kun tulin lukeneeksi antamasi linkin ja muutaman muunkin tuossa aikaisemmin päivällä.

        Siinä saakin olla aikamoisen pätevä kasvattaja joka kaukkarin saa pysymään aisoissa ja opetettua ilmanmuuta helposti käsiteltäväksi.
        Sitten jos tuollainen koira pääsee ihmisen huostaan joka pelkää olla laumansa keulahahmo ja vaatia koiralta,niin huh hirvittää mitä sitten mahtaa tapahtua!!??

        Saksanpaimenkoira vaikuttaa ja onkin helposti ohjattava ja koulutettava koira,vaikka juntturoitakin porukasta aina löytyy. Vaikka kyllä niilläkin saa merkittäviä vahinkoja aikaan jos ei koira pysy ns. hanskassa alusta alkaen.


        Tämähän olikin ihan mielenkiintoinen keskustelurimpsu kaikenkaikkiaan,kun pääsin perehtymään paremmin itselleni vieraaseen rotuun.
        Itse taidan kuitenkin pitäytyä tutussa ja turvallisessa saksanpaimenkoirassa vastakin.=)
        Siinä on omaan käteen sopivampi koira,jota tuntuu vielä ihan helpolle ohjastaa.

        Mutta on hieno juttu,että koiria on monia joista kukin pääsee valitsemaan sen omimman rodun.

        Mukavaa viikonloppua setä40 ja muutkin!

        On yksi linkki mikä kannattaa lukea.

        http://www.stormheart.fi/taustaa.html

        Linkki on myrsky-elokuvan sivuille, joka on tositapahtumiin perustuva elokuva. Sivuilla on hyvä kuvaus kaukasianpaimenkoirasta.

        Kiva kuulla Jaana, että rotu alkoi kiinostamaan. Oikeissa käsissä kaukkari on hieno koira, mutta väärissä käsissä se on varmistamaton ase.


      • menoa olisi
        poretus kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa, että kaikilla koirilla on kyky vaipua transsiin. Toki muillakin koirilla on korkea kipukynnys, mutta kaukkarin transsitila on jotain ihan muuta, kuin korkea kipukynnys... Tämä joidenkin laumanvartijoiden kyky on eri-asia kuin sakujen, rotikoiden, dobberien tai bullmastiffien korkea kipukynnys.
        Kyseiset rodut lopettavat taistelun/alistuvat kun kipukynnys ylittyy. Kaukkari ei tee niin vaan taistelee loppuun saakka vaikka henki menisi.

        Ja henkihän kaukkarilta lähteekin kun se laitetaan American Bulldogin kanssa matsaamaan.


      • fgjdfktd
        menoa olisi kirjoitti:

        Ja henkihän kaukkarilta lähteekin kun se laitetaan American Bulldogin kanssa matsaamaan.

        Just joo... Enpä viitsi edes kommentoida, kun ei edes susi pärjää, niin sitten joku buldoggi... Heh heh... Käyppäs katsomassa dogfitght:n sivuilla, mitä siellä kaukkarista sanotaan.


      • hehhehehe
        menoa olisi kirjoitti:

        Ja henkihän kaukkarilta lähteekin kun se laitetaan American Bulldogin kanssa matsaamaan.

        USKOTKO TUOHON TOSISSASI :)

        TODELLA TYPERÄ AIHE, MUTTA SILTI.

        KETÄ EDES KIINOSTAA??? OLET MUUTEN HANKKINUT KOIRASI TERVEESTÄ SYYSTÄ, JOS TÄMÄ ASIA ON SINULLE NOIN TÄRKEÄ ;) IDIOOTTI.


      • Jaana vaan
        setä40 kirjoitti:

        On yksi linkki mikä kannattaa lukea.

        http://www.stormheart.fi/taustaa.html

        Linkki on myrsky-elokuvan sivuille, joka on tositapahtumiin perustuva elokuva. Sivuilla on hyvä kuvaus kaukasianpaimenkoirasta.

        Kiva kuulla Jaana, että rotu alkoi kiinostamaan. Oikeissa käsissä kaukkari on hieno koira, mutta väärissä käsissä se on varmistamaton ase.

        linkki.Sieltä löytyi Tuire Kaimionkin osuudesta kirjoitusta. Itse tykkään kovasti Tuiren tavasta kohdata eläimiä ja kouluttaa niitä eläimelle luontaisten ominaisuuksien mukaan.

        Elokuva olisi kyllä kiva nähdä :)


      • setä40
        Jaana vaan kirjoitti:

        linkki.Sieltä löytyi Tuire Kaimionkin osuudesta kirjoitusta. Itse tykkään kovasti Tuiren tavasta kohdata eläimiä ja kouluttaa niitä eläimelle luontaisten ominaisuuksien mukaan.

        Elokuva olisi kyllä kiva nähdä :)

        Sama täällä itse pidän myös Tuiren tyylistä. Elokuva ilmestyy ensivuonna.

        Epäilen, että mahtaakohan näistä tänne kirjoittaneista, monikaan olla koskaan edes nähnyt kaukasiapaimenkoiraa.


      • Elenja
        menoa olisi kirjoitti:

        Ja henkihän kaukkarilta lähteekin kun se laitetaan American Bulldogin kanssa matsaamaan.

        Kotimaassani Venäjällä, oli koiratappeluissa toisinaan myös amerikan bulldog:eja, eivätkä ne koskaan pärjänneet tappeluissa, kaukasianpaimenkoiralle tai keskiaasianpaimenkoiralle.

        Muistan kun niitä tuli sinne ensimmäisiä kertoja, niin niistä puhuttiin, että ovat pärjänneet todella hyvin koira tappeluissa.
        Perinteiset maat joissa oli järjestetty koiratappeluita, olivat sellaisissa maissa joissa ei käytetty laumanvartijoita taistelukoirina. Kaukasian,- tai keskiaasianpaimenkoiraa vastaan sillä ei kuitenkaan ollut mitään mahdollisuutta, vaan taistelu oli ohi hetkessä.

        Tiedän mistä puhun, koska yhä edelleen koiratappelut kuuluu Venäläiseen kulttuuriin. Enkä usko, että tänne kirjoittaneista kukaan on edes käynyt koiratappelua katsomassa, eikä kirjoita kokemuksella asioista vaan mitä uskoo omasta koirastaan, kuten tämä joka veikkasi että Amerikan bulldoggi veisi hengen kaukasianpaimenkoiralta... Eipä voisi enempää metsään mennä veikkauksessaan.


      • Jaana vaan
        setä40 kirjoitti:

        Sama täällä itse pidän myös Tuiren tyylistä. Elokuva ilmestyy ensivuonna.

        Epäilen, että mahtaakohan näistä tänne kirjoittaneista, monikaan olla koskaan edes nähnyt kaukasiapaimenkoiraa.

        noh mä ainakin olen nähnyt useammankin,mutta en ole koskaan päässyt lähemmin tutustumaan. Ihan siis vain ohi mennen törmännyt ko.rodun kanssa liikkujiin.


        Täytyy omasta puolestani sanoa,että nyt vasta tämän linkin myötä aloin kiinnostumaan kaukkarista. Ulkoinen olemus johtaa äkkiä kyllä harhaan,etenkin kun katselee pentuna ko.koiraa.Pehmeä ja pörröisen näköinen pallero voi siis tykätäkkin kyttyrää,jos sitä vieras alkaa lähestymään liian tuttavallisesti.

        Mulle siis ennestään ko.koirarotu ei ole tuttu kuin ulkoisesti. Nyt kyllä on jo pikkasen käsitystä,millaisesta paketista puhutaan kun keskustellaan kaukkrista.

        Ihan noita kaikki mahtailevempia kirjoituksia en jaksa alkaa edes ajattelemaan syvemmin. Osassa kun menee ihan hiekkalaatikko tasolle jutustelu.

        Nää koira asiat on kait kuitenkin myös niitä henkilökohtaisia valintoja,joiden puolesta ja vastaan on turha kenenkään alkaa puhumaan.Siis siinä mielessä nimenomaan puhumaan,että miksi otit paskan rodun tai muuta vastaavaa.Makuasioista ei voi eikä tarvi kinastella. :)

        Kirjottelin elokuvan nimen itelleni ylös ja meinaan kyllä sen mennä katsomaan heti kun se vaan ilmestyy. Luulen sen olevan aika koskettavakin ainakin lukemani kuvauksen perusteella voisin hyvin uskoa,että itse ainakin tulen tirauttamaan muutaman tipan.
        Viimeistään siinä kohtaa,kun koira "lähtee" omille teilleen Murun luota.


      • setä40
        Jaana vaan kirjoitti:

        noh mä ainakin olen nähnyt useammankin,mutta en ole koskaan päässyt lähemmin tutustumaan. Ihan siis vain ohi mennen törmännyt ko.rodun kanssa liikkujiin.


        Täytyy omasta puolestani sanoa,että nyt vasta tämän linkin myötä aloin kiinnostumaan kaukkarista. Ulkoinen olemus johtaa äkkiä kyllä harhaan,etenkin kun katselee pentuna ko.koiraa.Pehmeä ja pörröisen näköinen pallero voi siis tykätäkkin kyttyrää,jos sitä vieras alkaa lähestymään liian tuttavallisesti.

        Mulle siis ennestään ko.koirarotu ei ole tuttu kuin ulkoisesti. Nyt kyllä on jo pikkasen käsitystä,millaisesta paketista puhutaan kun keskustellaan kaukkrista.

        Ihan noita kaikki mahtailevempia kirjoituksia en jaksa alkaa edes ajattelemaan syvemmin. Osassa kun menee ihan hiekkalaatikko tasolle jutustelu.

        Nää koira asiat on kait kuitenkin myös niitä henkilökohtaisia valintoja,joiden puolesta ja vastaan on turha kenenkään alkaa puhumaan.Siis siinä mielessä nimenomaan puhumaan,että miksi otit paskan rodun tai muuta vastaavaa.Makuasioista ei voi eikä tarvi kinastella. :)

        Kirjottelin elokuvan nimen itelleni ylös ja meinaan kyllä sen mennä katsomaan heti kun se vaan ilmestyy. Luulen sen olevan aika koskettavakin ainakin lukemani kuvauksen perusteella voisin hyvin uskoa,että itse ainakin tulen tirauttamaan muutaman tipan.
        Viimeistään siinä kohtaa,kun koira "lähtee" omille teilleen Murun luota.

        Joo, niin kait se on... Kuten joku viisas on tiennyt sanoa, että voit loukata toisen autoa, taloa, puolisoa, lapsia... Muttet koskaan toisen koiraa. se on varma tie 30-vuotiselle sodalle.


      • miemie
        menoa olisi kirjoitti:

        Ja henkihän kaukkarilta lähteekin kun se laitetaan American Bulldogin kanssa matsaamaan.

        unta nää kaukkari narttu palotteli amerikan BD uroksen kun tuli väärälle pihalle.


    • tiedän tämän

      Pitbull

      • tuon

        Dogfightin sivun... Ei todellakaan ole mitään saumaa laumanvartijaa vastaan.

        Vaikka kuinka väität tietäväsi, niin fakta on eri-asia.

        Kaukkari kerrotaan siellä parhaaksi, eikä sinun mielipiteeläsi ole väliä, ellei sinulla ole väitteillesi mitään näyttöä, toisin kuin dogfightin sivuilla kerrotaan!


      • hehehehh

    • tämä fakta

      Napolinmastiffi ja mastiffi. Siinä löytyy voittajat.

      • se vaan

        Kumma, ettei dogfaihtin sivuilla mainita ;)

        Edelleen luulo ei ole tiedon väärti...
        Etsippäs faktaa, mitä voit väitteisi tueksi näyttää... Kaukkareista sitä löytyy, samoin kuin keskareista, jotka on dogfightin sivuilla rankattu parhaiksi... Mainitsemasi koirat tulee kaukana perässä... Lueppas aiemmat linkit, niin pysyt perässä ;)


    • vie voiton
      • ninnimii

        Joo sieltä löytyi myös pätkä missä dogo raatelee samaan tapaan kissan...


      • just....

        Etkö parempaa löytänyt? Koirat leikkii ja kaukkari makaa eikä laita edes vastaan.... Ratelee... Hihhih... Kaikki varmaan näki tuosta vähän voimasuhteita. Kaukkari makoilee paikoillaan ja dogon rääpäle kiskoo karvoista... Kaukkarille leikkiä... Ei olis mitään saumaa dogolla... Mutta kieltämättä aika koomisen näköinen video.


      • eipä olis...

        Ollut mitään saumaa dogolla, jos tosissaan olisivat matsanneet... Tavallista koirien leikkiä.

        Kaukkari ei edes laita vastaan, kun dogo tahtoo leikkiä.


      • LEIKKIÄ...

        Tuohan oli koirien leikkiä. Tuossa tuli kyllä selville tuo huima koko ero. Eipä taitaisi olla dogolla mitään mahdollisuutta.


      • se nähtiin
        eipä olis... kirjoitti:

        Ollut mitään saumaa dogolla, jos tosissaan olisivat matsanneet... Tavallista koirien leikkiä.

        Kaukkari ei edes laita vastaan, kun dogo tahtoo leikkiä.

        Kaukkarihan oli kauhusta kankeana. Ison karvakasan alla on loppujen lopuksi melko mitätön otus. Ei pärjää kaukkari kun peli käy kovaksi.


      • tuolta
        LEIKKIÄ... kirjoitti:

        Tuohan oli koirien leikkiä. Tuossa tuli kyllä selville tuo huima koko ero. Eipä taitaisi olla dogolla mitään mahdollisuutta.

        kaukkarilta leikattaisiin muutama säkillinen karvoja, niin eipä jäisi kummoista otusta jäljelle.


      • turkin alla...
        tuolta kirjoitti:

        kaukkarilta leikattaisiin muutama säkillinen karvoja, niin eipä jäisi kummoista otusta jäljelle.

        On todella lihaksikas koira... Ihan toista luokkaa kuin pitti. Ilman turkkia on suunnilleen sama kuin keskiaasianpaimenkoira... Että ihan tästä koosta kayppäs katsomassa tuo dogfightin linkki, niin näet mitä kaukkarin turkin alta paljastuu, kun katsot keskiaasianpaimenkoiraa.

        Kuitenkin eipä ole faktaa tänne tullut siitä, että dogo ynnä muut kaukkarille pärjäisi. Kaukkareista sitä löytyy, teiltä jotain säälittäviä yrityksiä dogoista. Laitetaan tänne kuvia koirien leikeistä, joita yritetää syöttää, että dogo raatelee kaukkarin. Säälittävä yritys, josta kaikki näkee, että koirat leikki, eikä kaukkari viitsinyt edes lähteä leikkiin mukaan, vaan olisi mieluummin makoillut... Ymmärrän sen, että on vaikea myöntää, ettei se oma rotu olekkan se kaikkein kovin ja se saa välillä tekemään säälittäviäkin yrityksiä, nostaa omaa ja koiransa egoa;)


      • jäisikään...
        tuolta kirjoitti:

        kaukkarilta leikattaisiin muutama säkillinen karvoja, niin eipä jäisi kummoista otusta jäljelle.

        Niin siltikään se dogo tai muut ei pärjäisi.


      • ei ollut...
        se nähtiin kirjoitti:

        Kaukkarihan oli kauhusta kankeana. Ison karvakasan alla on loppujen lopuksi melko mitätön otus. Ei pärjää kaukkari kun peli käy kovaksi.

        Kyse mistään koira tappelusta. Pitää kyllä jo nauraa näille sun säälittäville yrityksille...

        Tuolla dogfightin sivuilla on kyse koiratappeluista, ja sielä näkyy miten dogolle käy tosipaikan tullen.


      • ????????
        ei ollut... kirjoitti:

        Kyse mistään koira tappelusta. Pitää kyllä jo nauraa näille sun säälittäville yrityksille...

        Tuolla dogfightin sivuilla on kyse koiratappeluista, ja sielä näkyy miten dogolle käy tosipaikan tullen.

        Millä dogfightin sivuilla?


      • ole näkynyt
        turkin alla... kirjoitti:

        On todella lihaksikas koira... Ihan toista luokkaa kuin pitti. Ilman turkkia on suunnilleen sama kuin keskiaasianpaimenkoira... Että ihan tästä koosta kayppäs katsomassa tuo dogfightin linkki, niin näet mitä kaukkarin turkin alta paljastuu, kun katsot keskiaasianpaimenkoiraa.

        Kuitenkin eipä ole faktaa tänne tullut siitä, että dogo ynnä muut kaukkarille pärjäisi. Kaukkareista sitä löytyy, teiltä jotain säälittäviä yrityksiä dogoista. Laitetaan tänne kuvia koirien leikeistä, joita yritetää syöttää, että dogo raatelee kaukkarin. Säälittävä yritys, josta kaikki näkee, että koirat leikki, eikä kaukkari viitsinyt edes lähteä leikkiin mukaan, vaan olisi mieluummin makoillut... Ymmärrän sen, että on vaikea myöntää, ettei se oma rotu olekkan se kaikkein kovin ja se saa välillä tekemään säälittäviäkin yrityksiä, nostaa omaa ja koiransa egoa;)

        faktaa kaukkaristakaan. Jotain epämääräistä nettisivua on epätoivoisimmat kaukkarinomistajat levitelleet muka faktana. :O)

        Ei minun ole yhtään vaikea myöntää, ettei oma rotuni ole kovin kaikista. Eihän alle 10 kiloinen oikein voi olla kovin hurja. Isompaa koiraa en uskaltaisi edes hankkia, jos vaarana on tulla kaukkarinomistajien kaltaiseksi.


      • setä40
        ole näkynyt kirjoitti:

        faktaa kaukkaristakaan. Jotain epämääräistä nettisivua on epätoivoisimmat kaukkarinomistajat levitelleet muka faktana. :O)

        Ei minun ole yhtään vaikea myöntää, ettei oma rotuni ole kovin kaikista. Eihän alle 10 kiloinen oikein voi olla kovin hurja. Isompaa koiraa en uskaltaisi edes hankkia, jos vaarana on tulla kaukkarinomistajien kaltaiseksi.

        Luulen ettei tänne kirjoittaneista yksikään omista kaukasianpaimenkoiraa.
        Kaukkarien omistajat tuskin alentuu tuommoiseen kirjoitteluun, siihen yksinkertaisesti ei ole tarvetta.

        Onneksi suurin osa kaukkareiden omistajista, on kuitenkin ihan fiksua porukkaa ja tälläiseen kirjoitteluun yleensä ottaa osaa sellaiset, joilla on jostakin syystä tarve tuoda itseään esille.


      • laittaa...
        LEIKKIÄ... kirjoitti:

        Tuohan oli koirien leikkiä. Tuossa tuli kyllä selville tuo huima koko ero. Eipä taitaisi olla dogolla mitään mahdollisuutta.

        pilaillakseen tuollaisen videon ja te alatte paahtaan siitä... heh te ootte kyllä aika koomisia.

        Ai ihanko tosi tuo dogo ei raatelekkaan tuota??? Olipas terävä havainto:)


      • sakumiäs
        laittaa... kirjoitti:

        pilaillakseen tuollaisen videon ja te alatte paahtaan siitä... heh te ootte kyllä aika koomisia.

        Ai ihanko tosi tuo dogo ei raatelekkaan tuota??? Olipas terävä havainto:)

        mutta täytyy kai heittää mun kanssa vähän löylyä.ekaks olen saku ihminen ja ollut sitä 30 vuoden ajan joten,en omista kaukkaria enkä myöskään ole ostamassa sellaista. kaukaasian paimenkoira on oman käsitykseni mukaan aikas tuore rotu suomessa itse kuulin hujuja kysyisestä rodusta vähän reilu kymmenen vuotta sitten.jos en ole täysin väärin ymmärtänyt niin kaukkarin kohdalla on ainakin jonkun verran tapahtunu niin sanottu pehmenimestä kun sitä on alettu täällä jalostaa kaveriksi/seura ja näyttelykoiraksi.tosin näin käy yleensä väistämättä kun koira revitään pois luontaisilta elinalueilta. mutta sitten aiheeseen kuinka moni meistä on oikeasti nähnyt ns.oikean kaukkarin itse törmäsin sellaiseen vieraillessani erääsä helsinkiläisen vartioliikken koiratarhassa noin kymmenen vuotta sitten siellä oli suuri yhteis tarha jossa juoksenteli noin 25 koiraa pääasiassa sakuja muutama rotikka ja yks ns.vähän lempämpi kaukkari pelkkä vilkaisu tarhaan riitti kertomaan sen kuka oli lauma päälikkö.muut väisivät joka kerta häntä koipin välissä kun kaukkari tuli lähelle,sen lisäksi siellä oli myös erillis tarhoja joissa yhdessä oli sellainen tuonti kaukkariuros joka kyllä oli todellakin kunnioitusta herättävä näky,ensimmästä kertaa elämässäni pelkäsin koiraa.eikä olis kyllä tullu mieleenkään laittaa omaa koiraani eikä mitään muutakaan koiraa samaan tahaan kyseisen herran kanssa,tämä uros oli tappanut vähän aikaisemmin erään toisen uroksen kun niitä oli yrittetty laitta samaan tarhaan.ainakaan sakulla,rotikalla tai dopperilla ei ole mitään mahdollisuuta oikeaa kaukkaria vastaan,näistä taiselu koirista en kyllä voi sanoa kun en kyseisiä rotuja tunne mutta tuskinpa.sitten on täysin unohdettu rotu jonka alamaailma jenkeissä jalosti ja jota käytetti muumoassa velkojen perintään joku bitbullin ja muistaakseni rotikka mix sanottin että rodun puruvoima on kovempi kun millään muulla rodulla olisiko ollut nimeltään bandog tai jotain


      • joka...
        sakumiäs kirjoitti:

        mutta täytyy kai heittää mun kanssa vähän löylyä.ekaks olen saku ihminen ja ollut sitä 30 vuoden ajan joten,en omista kaukkaria enkä myöskään ole ostamassa sellaista. kaukaasian paimenkoira on oman käsitykseni mukaan aikas tuore rotu suomessa itse kuulin hujuja kysyisestä rodusta vähän reilu kymmenen vuotta sitten.jos en ole täysin väärin ymmärtänyt niin kaukkarin kohdalla on ainakin jonkun verran tapahtunu niin sanottu pehmenimestä kun sitä on alettu täällä jalostaa kaveriksi/seura ja näyttelykoiraksi.tosin näin käy yleensä väistämättä kun koira revitään pois luontaisilta elinalueilta. mutta sitten aiheeseen kuinka moni meistä on oikeasti nähnyt ns.oikean kaukkarin itse törmäsin sellaiseen vieraillessani erääsä helsinkiläisen vartioliikken koiratarhassa noin kymmenen vuotta sitten siellä oli suuri yhteis tarha jossa juoksenteli noin 25 koiraa pääasiassa sakuja muutama rotikka ja yks ns.vähän lempämpi kaukkari pelkkä vilkaisu tarhaan riitti kertomaan sen kuka oli lauma päälikkö.muut väisivät joka kerta häntä koipin välissä kun kaukkari tuli lähelle,sen lisäksi siellä oli myös erillis tarhoja joissa yhdessä oli sellainen tuonti kaukkariuros joka kyllä oli todellakin kunnioitusta herättävä näky,ensimmästä kertaa elämässäni pelkäsin koiraa.eikä olis kyllä tullu mieleenkään laittaa omaa koiraani eikä mitään muutakaan koiraa samaan tahaan kyseisen herran kanssa,tämä uros oli tappanut vähän aikaisemmin erään toisen uroksen kun niitä oli yrittetty laitta samaan tarhaan.ainakaan sakulla,rotikalla tai dopperilla ei ole mitään mahdollisuuta oikeaa kaukkaria vastaan,näistä taiselu koirista en kyllä voi sanoa kun en kyseisiä rotuja tunne mutta tuskinpa.sitten on täysin unohdettu rotu jonka alamaailma jenkeissä jalosti ja jota käytetti muumoassa velkojen perintään joku bitbullin ja muistaakseni rotikka mix sanottin että rodun puruvoima on kovempi kun millään muulla rodulla olisiko ollut nimeltään bandog tai jotain

        sana. Jotku sukulinjat kaukkareissa ovat alkaneet "pehmeneen", mutta ei pidä yleistää... Suurinosa Suomen kaukkareista on vielä täysin kelvollisia työkoiria, eivätkä ole pehmennet.

        Osa kaukkareista on, kiitos muutaman vastuuttoman kasvattajan, jotka myy koiriaan mihin sattuu. Ja osa jotka teettää koiria vain hyvin näyttelyissä pärjänneillä, eivätkä katso yhtään, että millaista luonnetta koirat periyttää.

        Mutta kuitenkin suurin osa onneksi on vielä täysin kelvollisia työkoiria, eikä luonne ole pehmennyt... Pitäisikin miettiä, että miten kasvattajille saataisiin vastuuta myös panostamaan kaukkari säilymään yhtä alkukantaisena.


      • meinasin
        just.... kirjoitti:

        Etkö parempaa löytänyt? Koirat leikkii ja kaukkari makaa eikä laita edes vastaan.... Ratelee... Hihhih... Kaikki varmaan näki tuosta vähän voimasuhteita. Kaukkari makoilee paikoillaan ja dogon rääpäle kiskoo karvoista... Kaukkarille leikkiä... Ei olis mitään saumaa dogolla... Mutta kieltämättä aika koomisen näköinen video.

        kusta housuun ei sovi herkimmille voi elämän kevät tuo kaukkarihan otti aurinkoa ja tuo dogo oli joku pervo aurinko rasvan levittelijä näin niin kuin kuvaamaan tuota tilannetta. ei kyllä dogo varmasti kova on mutta en ikinä päästäisi dogoa tappelemaan kaukkarin kanssa sen verran on tuo kerroin dogoa vastaan. ja kyllä en omista kaukkaria vaan saksan paimenkoiran. minulla on syvä kunnioitus kaukkareita kohtaan ne ovat vaan jotenkin majesteetillisen näköisiä ja niiden silmistä näkee johonkin syvään viisauteen ja itsevarmuuteen.


      • ei herkkähermoisille
        just.... kirjoitti:

        Etkö parempaa löytänyt? Koirat leikkii ja kaukkari makaa eikä laita edes vastaan.... Ratelee... Hihhih... Kaikki varmaan näki tuosta vähän voimasuhteita. Kaukkari makoilee paikoillaan ja dogon rääpäle kiskoo karvoista... Kaukkarille leikkiä... Ei olis mitään saumaa dogolla... Mutta kieltämättä aika koomisen näköinen video.

        ei nauruherkille kai meinasit hyvä ettei dogolta mennyt niskat kun kaukkarin käpälä osui dogoa hellästi niskaan.


      • Laumanvartija rodut.

        Se dogo mikä leikki siinä, on leikkiä.Kaukkari jos olisi todellakin halunnut tehdä jotain niin se dogo olisi lentänyt kymmeniä metrejä kuin märkä rätti.

        Sen jälkeen olisi tapahtunut viimeistely ja dogoa ei olisi enään ollut olemassa.

        Et ole nähnyt kun kaukaasianpaimen koira tai keskiaasianpaimenkoira puolustautuu niin siinä henki lähtee.

        Täällä kirjoitetaan kaukkarista mutta tuntemattomampi rotu on keskiaasianpaimenkoira ja on vastaava koira.

        Kaukaasianpaimenkoira on jalostettu keskiaasian paimenkoirasta ja koira on erittäin älykäs ja vaatii osaavan omistajan.


    • presachicka

      Puolensa siinä missä rotikat, toopet ja kaukkaritkin. Tosin taitaa ainakin toopelta löytyä vielä vähän enemmän tempperamenttisuutta kuin sakulta. Kuitenkin näistä luottelemistasi roduista kaikki on erilaisia vaikkakin rotikka, toope ja saku kaikki pk-koiria.

      Kova saku on kanssa kova saku ja meiltä sellainen löytyy. Ei mikään helpoimmasta päästä oleva koira.

      • halua...

        yhtään väheksyä edellämainittuja koiria... Takuulla pitävät tontin puhtaana ylimääräisistä, mutta ei kyseisillä roduilla kuitenkaan ole kaukkaria vastaan mitään mahdollisuutta.

        Kaukkari kun alkaa tosissaan taistella, niin siinä on leikki kaukana.


      • presachicka
        halua... kirjoitti:

        yhtään väheksyä edellämainittuja koiria... Takuulla pitävät tontin puhtaana ylimääräisistä, mutta ei kyseisillä roduilla kuitenkaan ole kaukkaria vastaan mitään mahdollisuutta.

        Kaukkari kun alkaa tosissaan taistella, niin siinä on leikki kaukana.

        Tuokin varmasti riippuu koirasta. Onkos kaukkarilla muuten jotain taistelukoira taustaa? En rotua henkilökohtaisesti tunne.


      • aika paljon...
        presachicka kirjoitti:

        Tuokin varmasti riippuu koirasta. Onkos kaukkarilla muuten jotain taistelukoira taustaa? En rotua henkilökohtaisesti tunne.

        Taistelukoirana, sen luonteen ja voiman takia, etenkin Venäjllä. Koirataisteluissa ylivoimainen vastus muille roduille.

        Alunperin taistelukavereina ollet sudet, joita vastaan kaukkarit pärjänneet hyvin. Käytetään myös edelleen laumanvartijana, eikä kaukkari kumartele myöskään sutta, vaan ennemmin päin vastoin, susi kumartelee kaukkaria.

        Kaukkarista on täällä myös asiantuntevia lausontoja. Kannattaa lukea viestiketju läpi;)


      • presachicka
        aika paljon... kirjoitti:

        Taistelukoirana, sen luonteen ja voiman takia, etenkin Venäjllä. Koirataisteluissa ylivoimainen vastus muille roduille.

        Alunperin taistelukavereina ollet sudet, joita vastaan kaukkarit pärjänneet hyvin. Käytetään myös edelleen laumanvartijana, eikä kaukkari kumartele myöskään sutta, vaan ennemmin päin vastoin, susi kumartelee kaukkaria.

        Kaukkarista on täällä myös asiantuntevia lausontoja. Kannattaa lukea viestiketju läpi;)

        Kiitos tiedosta. Täytyypä tutustua paremmin tuohon rotuun kun olen sen ulkonäköä aina ihaillut ja itsepäisyyteen myöskin ihastunut (ihanan alkukantainen luonne), mutta ei ole koskaan tullut juteltua kaukkarien omistajien kanssa, että millainen se kaukkari sitten oikein muuten ominaisuuksiltaan on :)


      • ollut tietoa
        presachicka kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Täytyypä tutustua paremmin tuohon rotuun kun olen sen ulkonäköä aina ihaillut ja itsepäisyyteen myöskin ihastunut (ihanan alkukantainen luonne), mutta ei ole koskaan tullut juteltua kaukkarien omistajien kanssa, että millainen se kaukkari sitten oikein muuten ominaisuuksiltaan on :)

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.


      • penikka...
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        Siellä taas huutelee... Esim Venäjällä kaukkaria käytetään koira-roduista eniten taisteluissa, muualla vähemmän, johtuen siitä, ettei kaukkareita ole ollut juuri muualla, kuin Venäjällä ja kaukasuksella, Eikä siitä johtuen ole juuri käytetty Venäjän ulkopuolella taisteluissa. Vasta viime vuosina on muuallakin alettu huomaamaan kaukkarin ylivertaisuus koirataisteluissa.

        On se kumma, että jollain on noin kova tarve yrittää päteä, ja yrittää "alentaa" kaukkaria, vaikkei rodusta tunnu tietävän yhtään mitään.
        SÄÄLITTÄVÄÄ. TEET ITSESI VAIN PELLEKSI. JOKAINEN YMMÄRTÄÄ, ETTÄ MILLAISET MAHDOLLISUUDET NS. TAISTELUKOIRILLA ON KAUKKARIA VASTAAN.


      • ASFDGHÖALKJFG
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        HEH... OMPAS JOKU SITTEN NÄHNYT VAIVAA TEKEMÄLLÄ OIKEIN FEIKKI SIVUSTON... IDIOOTTI.

        ET VARMAAN SIKSI LÖYTÄNYT TIETOA KAUKKAREISTA, KUN NIITÄ EI JUURI SUOMENKIELISILTÄ SIVUILTA LÖYDY, NIIN KUIN EI SUOMESTA LÖYDY KOIRATAPPELUITAKAAN.

        JOS TUNTISIT ROTUA, OSAISIT VARMAAN HAKEA TIETOA, SEN ENGLANNINKIELISELLÄ NIMELLÄ TAI SILLÄ NIMELLÄ MIKSI KAUKKARIA KUTSUTAAN ENGLANNINKIELISISSÄ MAISSA GUARDIAN=UHAN POISTO,ELIMINOINTI...
        SAMOIN JOS OSAISIT HAKEA TIETOA KAUKKARISTA VENÄJÄN-KIELISISTÄ SIVUILTA, NIIN SIELLÄ ON TIETOA VAIKKA KUINKA KUKKAREISTA, KOIRATAISTELUISSA... OTA PENTU ASIOISTA SELVÄÄ ENNEN KUIN PUHUT PASKAA...


      • .....
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        kaukkari kömpelö, vaan on todella nopea koira.
        Et tunnu tietävän kaukkarista yhtään mitään, kun tuollaista "tietoa" levittelet.


      • raaka-armas
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        Hidas nahjushan kaukkari on verrattuna todellisiin taistelukoiriin. Luonne toki on kaukkarilla vahva mutta ei se kovin paljon auta kun muut kyvyt ei riitä. Hieno rotuhan kaukkari toki on ja kuuluu kymmenen kovimman rodun joukkoon. Eihän se kaukkarin vika ole, vaikka löytyy kovempiakin rotuja.


      • sikkeri
        raaka-armas kirjoitti:

        Hidas nahjushan kaukkari on verrattuna todellisiin taistelukoiriin. Luonne toki on kaukkarilla vahva mutta ei se kovin paljon auta kun muut kyvyt ei riitä. Hieno rotuhan kaukkari toki on ja kuuluu kymmenen kovimman rodun joukkoon. Eihän se kaukkarin vika ole, vaikka löytyy kovempiakin rotuja.

        Ei ole muilla kaukkaria vastaan mitään mahdollisuutta.

        Joka väittää kaukkaria hitaaksi, ei rotua tunne, vaan puhuu/kirjoittaa, vaan sitä mitä itse luulee. Tuntematta rotu ei pidä tehdä päätelmiä ulkonäön perusteella, eikä varsinkaan pidä antaa väärää tietoa muille, se voi olla pahimmassa tapauksessa kohtalokasta.


      • darra......
        raaka-armas kirjoitti:

        Hidas nahjushan kaukkari on verrattuna todellisiin taistelukoiriin. Luonne toki on kaukkarilla vahva mutta ei se kovin paljon auta kun muut kyvyt ei riitä. Hieno rotuhan kaukkari toki on ja kuuluu kymmenen kovimman rodun joukkoon. Eihän se kaukkarin vika ole, vaikka löytyy kovempiakin rotuja.

        Voit ihan vapaasti olla sitä mieltä, jos haluat, mutta se, mitä mieltä asiasta olet ei perustu kokemuksiin, ja ihan turha väittä, että perustuu, koska asiassa et enempää voisi metsään mennä.

        MIELIPITEILLÄ EI OLE MITÄÄN MERKITYSTÄ, SE ON VAIN SINUN HENK.KOHT. MIELIPIDE ;)


      • dogg-
        raaka-armas kirjoitti:

        Hidas nahjushan kaukkari on verrattuna todellisiin taistelukoiriin. Luonne toki on kaukkarilla vahva mutta ei se kovin paljon auta kun muut kyvyt ei riitä. Hieno rotuhan kaukkari toki on ja kuuluu kymmenen kovimman rodun joukkoon. Eihän se kaukkarin vika ole, vaikka löytyy kovempiakin rotuja.

        Netistä löytää paljon tietoa koirataisteluista kun osaa etsiä. Kaukkareitakin on niissä karkeloissa esiintynyt. Joskus ne pärjäävät ihan kohtuullisesti. Kova koira mutta ei läheskään kovin.


      • sakumiäs
        dogg- kirjoitti:

        Netistä löytää paljon tietoa koirataisteluista kun osaa etsiä. Kaukkareitakin on niissä karkeloissa esiintynyt. Joskus ne pärjäävät ihan kohtuullisesti. Kova koira mutta ei läheskään kovin.

        pitää paikkansa.haluan viel painottaa olen saksanpaimenkoira ihminen,ja nostaisin mielelläni oma routuni lipun keskisalkoon tässä, mutta en pysty.ainakaan perinteisillä palvelu/käyttökoirilla ei ole mitään mahdolisuutta ns.oikeaa kaukkari vastaan(tällä lähinnä tarkoitan näitä alkuperäiskoiria),on helppoa puhua toista jos ei ole koskaan nähnyt toista osa puolta livenä,oli se sitten vanha käyttölinjainen taikka rotikka.jos olen vielä väärässä,niin kaukkarin käyttö esin suojelu ja muissa pk tehtävissä on ainakin osittan mahdotonta koiran hallitavuuden/voimien takia,tiedän muumoassa että ainakaan osa mokkerista eivät ole ainakaa kovin mielellän treenamman kaukkareita.perinteiset taistelikoira ovat sitten asia erikseen esin jenkeissä on käsittäkseni jopa 70kg bitbullega jotka eivät täytä rotumääritelmään joten varmaan ilkeä otus on tämäkin


      • kautto
        dogg- kirjoitti:

        Netistä löytää paljon tietoa koirataisteluista kun osaa etsiä. Kaukkareitakin on niissä karkeloissa esiintynyt. Joskus ne pärjäävät ihan kohtuullisesti. Kova koira mutta ei läheskään kovin.

        kun Venäjältä missä kaukkareita käytetään paljon ihan päin vastaista tietoa.

        Niin... Ja olihan tuossa tuo dogfightin sivu ja siellä kaukkari rankataan ykköseksi. Ei pärjännyt pitti, rotikka tai muutkaan perinteiset taistelukoirat.

        Ja nyt kun tälläisen väitteen heitit, niin etsippäs tänne linkki, missä kaukkarit osallistuu koirataisteluihin, ja pärjää vain "kohtuullisesti".


      • jaana vaan
        kautto kirjoitti:

        kun Venäjältä missä kaukkareita käytetään paljon ihan päin vastaista tietoa.

        Niin... Ja olihan tuossa tuo dogfightin sivu ja siellä kaukkari rankataan ykköseksi. Ei pärjännyt pitti, rotikka tai muutkaan perinteiset taistelukoirat.

        Ja nyt kun tälläisen väitteen heitit, niin etsippäs tänne linkki, missä kaukkarit osallistuu koirataisteluihin, ja pärjää vain "kohtuullisesti".

        kuin purkka kengänpohjassa! Luulenpa ettei tämä keskustelu tule ikinä koskaan milloinkaa päätymään mihinkään kompromissiin vaikka tätä kuinka kauan jauhettaisiin.

        Eikö tässä kohtaa kannattaisi jo jokaisen jättää kunkin vastaan väittäjän kommentit omaan arvoonsa ja pitää päänsä ken tietää siihen pystyvänsä ilman hiekkalaatikko tasolle vaipunutta rallia.

        Onhan se kiva et saa patoumiaan purkaa,mutta kannattaako se enään edes kun samaa pyykkiä veivataan eikä valmista saada. Hienoja koiria kaikki mainitut koirat ja varmasti rodulleen ominaisia joka iikka.

        Ja jokainen varmaan hoitaa sille asetettuja tehtäviä mallikelpoisesti rodulleen tyypilliseen tapaan. Onko sillä loppujen lopuksi yhtään mitään merkitystä kuka voittaa tappelussa kenetkin,kun normaali päiset ihmisethän eivät revitä koiriaan?? Vaan rakastaa ja kunnioittaa niitä omia silmäteriään ihan muista syistä kuin kuinka monta hurttaa se kykenee selättämään tai jopa tappamaan.


      • olis joku
        penikka... kirjoitti:

        Siellä taas huutelee... Esim Venäjällä kaukkaria käytetään koira-roduista eniten taisteluissa, muualla vähemmän, johtuen siitä, ettei kaukkareita ole ollut juuri muualla, kuin Venäjällä ja kaukasuksella, Eikä siitä johtuen ole juuri käytetty Venäjän ulkopuolella taisteluissa. Vasta viime vuosina on muuallakin alettu huomaamaan kaukkarin ylivertaisuus koirataisteluissa.

        On se kumma, että jollain on noin kova tarve yrittää päteä, ja yrittää "alentaa" kaukkaria, vaikkei rodusta tunnu tietävän yhtään mitään.
        SÄÄLITTÄVÄÄ. TEET ITSESI VAIN PELLEKSI. JOKAINEN YMMÄRTÄÄ, ETTÄ MILLAISET MAHDOLLISUUDET NS. TAISTELUKOIRILLA ON KAUKKARIA VASTAAN.

        sulka hattuun, kun on hyvä taistelukoira! Mua oksettaa koko ajatus! Vaan pienimunainen ihminen miettii moisia! Muut keskittyy kouluttaan koiriaan ja VASTUSTAMAAN koiratappeluja kaikin tavoin! Jopa kuvitteellisia sellaisia! Vai keskusteltaisiinko seuraavaksi siitä, että missä ihmisrodussa on eniten pedofiilejä ja pärjääkö tummaihoinen pedo valkoihoiselle! Hyi helvetti mikä aihe! valitan, mut nyt tuli huono olo!


      • koska kaukkareiden
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        mistajat eivät suomessa tahi oikeastaan venäjälläkään ole ottaneet kaukkaria ensisijaisesti taistelu koiraksi vaan suojelijaksi. nää munanjatke koirarodut taas on kaiken maailman teinien ja muiden pölvästien ihannoimina saanut pegasoksen siivet selkäänsä kun ovat niin kovia koiria ja tässä taas hyvä esimerkki mene pakkotoisto.comiin niin ymmärrät mistä puhun siellä hormooni hessu kavereineen vertailee kenen munanjatke (koirarotu) on kovin. voi itku kun ihmiset ymmärtäisivät mihin koiraa pitää käyttää joka koiralla on oma "alansa" jopa chi hua hualla tai kaukkarilla mielekäs työ pitää koiran onnellisena.


      • piti sanomani
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        näytä jku muu rotu kuin kaukkari tai keskari joka loikkii (lue: pääsee) 2 metrisen aidan yli?


      • kaukkari
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        kovinkaan kankea ei ainakaan kettuterrieri saanut kiinni leikkiessään metsässä (kaukkari 70kg).


      • l l ol :)
        ollut tietoa kirjoitti:

        Kaukkarista ei ole vastusta todellisille taistelukoirille, se on aivan liian kömpelö. Jotain feikkisivustoa täällä on joku kaukkarinomistaja levitellyt mutta kun googletat tietoa taistelukoirista, ei kaukkari paljon edes mainita.

        No onpas joku sitten viitsinyt nähdä vaivaa ja oikein lavastanut pitkin maailmaa tilanteita, jossa kaukasialainen voittaa perinteiset taistelukoira-rodut... IDIOOTTI.


      • HH
        piti sanomani kirjoitti:

        näytä jku muu rotu kuin kaukkari tai keskari joka loikkii (lue: pääsee) 2 metrisen aidan yli?

        "piti sanomani22.6.2007 08:57 näytä jku muu rotu kuin kaukkari tai keskari joka loikkii (lue: pääsee) 2 metrisen aidan yli? "

        Vähän myöhässä vastaan, mutta olen nähnyt suursnautserin, karjalankarhukoiran, saksanpaimenkoiran ja (parin) huskyn kiipeävän (ei siis loikkaamista mutta menneet yli ja nopeasti) 2m aidan yli. Luullakseni siihen ei mikään superkaukkari tarvi olla.

        Onko tämä aidan ylityskin joku "kova koira" -meriitti niin kuin tämä mistä täällä jankutetaan, intetään ja väitetään, "tälle rodulle ei mikään pärjää tappelussa".

        Mitä väliä?
        Näyttäkää joku rotu/koira mikä leipoo omenakranssin.


      • jml1
        aika paljon... kirjoitti:

        Taistelukoirana, sen luonteen ja voiman takia, etenkin Venäjllä. Koirataisteluissa ylivoimainen vastus muille roduille.

        Alunperin taistelukavereina ollet sudet, joita vastaan kaukkarit pärjänneet hyvin. Käytetään myös edelleen laumanvartijana, eikä kaukkari kumartele myöskään sutta, vaan ennemmin päin vastoin, susi kumartelee kaukkaria.

        Kaukkarista on täällä myös asiantuntevia lausontoja. Kannattaa lukea viestiketju läpi;)

        Jos vastassa on 5-10 suden lauma niin kyllä siinä parikin kaukasian paimenkoiraa on sen jälkeen enää rasseliksi kelpaavaa riekaletta. Helppohan se on laumoistaan eronneet, monesti vaivaiset susiyksilöt jollain isolla ärhäkällä koiralla häätää pihoilta ja pelloilta pois kun ei ole enää luonnossa rahkeita vaikkapa hirven kaatamiseen muiden susien mukana, mutta sitten kun vastaan tulee lauma niin siinä jää koira kun koira jalkoihin...jäljelle jää yleensä pää ja selkäranka. Yksikään koira tai koirat eivät ole vielä susilaumaa lyöneet ja laumassa toimimiseenhan susien tehokkuus tappajina ja tuhoajina yleensä perustuu. Yksinäinen hukka tai pari on helppo näille hauveleille.. oli sitte kyseessä kaukkari, keskiaasianpaimenkoira tai tsekkoslovakian susikoira. Tässä tapayksessa en epäilenäiden rotujen ominaisuuksia.. en myöskään muiden koirien kohdalla jos kärhämää tulee. Varmasti ovat ylivoimaisia.


      • jml1
        aika paljon... kirjoitti:

        Taistelukoirana, sen luonteen ja voiman takia, etenkin Venäjllä. Koirataisteluissa ylivoimainen vastus muille roduille.

        Alunperin taistelukavereina ollet sudet, joita vastaan kaukkarit pärjänneet hyvin. Käytetään myös edelleen laumanvartijana, eikä kaukkari kumartele myöskään sutta, vaan ennemmin päin vastoin, susi kumartelee kaukkaria.

        Kaukkarista on täällä myös asiantuntevia lausontoja. Kannattaa lukea viestiketju läpi;)

        Jos vastassa on 5-10 suden lauma niin kyllä siinä parikin kaukasian paimenkoiraa on sen jälkeen enää rasseliksi kelpaavaa riekaletta. Helppohan se on laumoistaan eronneet, monesti vaivaiset susiyksilöt jollain isolla ärhäkällä koiralla häätää pihoilta ja pelloilta pois kun ei ole enää luonnossa rahkeita vaikkapa hirven kaatamiseen muiden susien mukana, mutta sitten kun vastaan tulee lauma niin siinä jää koira kun koira jalkoihin...jäljelle jää yleensä pää ja selkäranka. Yksikään koira tai koirat eivät ole vielä susilaumaa lyöneet ja laumassa toimimiseenhan susien tehokkuus tappajina ja tuhoajina yleensä perustuu. Yksinäinen hukka tai pari on helppo näille hauveleille.. oli sitte kyseessä kaukkari, keskiaasianpaimenkoira tai tsekkoslovakian susikoira. Tässä tapayksessa en epäilenäiden rotujen ominaisuuksia.. en myöskään muiden koirien kohdalla jos kärhämää tulee. Varmasti ovat ylivoimaisia.


    • miemie

      Tosi paikan tullen kaukkarin ei tarvitse edes tapella kun homma on perus luoteesta kii(muut osaa perääntyä ajoissa tai muuten ).

      • naurettavaa toimintaa

        amstaffini leikkii 2 kaukkarin kanssa, eivätkä he vielä koskaan ole amstaffia kiinni saaneet ja uskovat kyllä, kun amstaffi ärähtää.. amstaffi kun ei mittele pelkällä voimalla vaan älyllä....
        Ja hei haloo tää viesti ketju on ihan naurettava.. varsinki kaukkarin puolustajilla menee vähä yli.. ja tällä palstalla ei varmasti edes tunneta American bulldogia ja muita kunnon työkoira rotuja, millä todella löytyy kestävyyttä ja työ kykyä., mitä ei ole edes alettu jalostaa pilalle.. kaikki sekottavat aina esim, AB: n englannin bulldogiin.--


      • THE PROVOSOIJA
        naurettavaa toimintaa kirjoitti:

        amstaffini leikkii 2 kaukkarin kanssa, eivätkä he vielä koskaan ole amstaffia kiinni saaneet ja uskovat kyllä, kun amstaffi ärähtää.. amstaffi kun ei mittele pelkällä voimalla vaan älyllä....
        Ja hei haloo tää viesti ketju on ihan naurettava.. varsinki kaukkarin puolustajilla menee vähä yli.. ja tällä palstalla ei varmasti edes tunneta American bulldogia ja muita kunnon työkoira rotuja, millä todella löytyy kestävyyttä ja työ kykyä., mitä ei ole edes alettu jalostaa pilalle.. kaikki sekottavat aina esim, AB: n englannin bulldogiin.--

        Miten sen AmStaffin kävi ;)

        Laita salasana kysyttäessä... Se on laitettu linkin perään...

        Typerä aihe, mutta tässä faktaa!!! Tiedän että ottaa luonnolle kun on hankinut oikein taistelukoiran, joka sitten ottaa turpaansa ;)


      • LKDFJRWDOGJHNREO
        THE PROVOSOIJA kirjoitti:

        Miten sen AmStaffin kävi ;)

        Laita salasana kysyttäessä... Se on laitettu linkin perään...

        Typerä aihe, mutta tässä faktaa!!! Tiedän että ottaa luonnolle kun on hankinut oikein taistelukoiran, joka sitten ottaa turpaansa ;)

        UNOHTUI LINKKI LAITTAA... TÄSSÄ

        http://www.caucasianovcharka.ru/download.htm

        'ALAREUNASTA LÖYTYY LINKKI CAUCASIAN VS. AMSTAFF


      • 3RLG4ÖT
        naurettavaa toimintaa kirjoitti:

        amstaffini leikkii 2 kaukkarin kanssa, eivätkä he vielä koskaan ole amstaffia kiinni saaneet ja uskovat kyllä, kun amstaffi ärähtää.. amstaffi kun ei mittele pelkällä voimalla vaan älyllä....
        Ja hei haloo tää viesti ketju on ihan naurettava.. varsinki kaukkarin puolustajilla menee vähä yli.. ja tällä palstalla ei varmasti edes tunneta American bulldogia ja muita kunnon työkoira rotuja, millä todella löytyy kestävyyttä ja työ kykyä., mitä ei ole edes alettu jalostaa pilalle.. kaikki sekottavat aina esim, AB: n englannin bulldogiin.--

        heh heh heh heh...... MITES SE AMSTAFFI NYT NOIN ULISI???? TOSI TAISTELU KOIRA??!! EN YMMÄRRÄ EDES ETTÄ MITÄ JÄRKEÄ ON TAISTELU-KOIRAA HANKKIA?, KUN KOIRALLA EI OLE MUUTA VIRKAA, KUIN OLLA MUNANJATKEENA! -TOSIN JOS ON PIENET SELLAISET, NIIN ONPAHAN EDES JOTAIN MILLÄ PULLISTELLA.


      • 947öoiud

    • Retuliini-78

      Mä olen ikäni ollut belkkari-ihminen ja aviomieheni taas kaukkari-immeisiä. Nyt tilanne on se että belkkari on 10-vuotias uros ja kaukkarimme 3v uros ja 1v narttu. Lisäksi perheessä 1,3 ja 4-vuotiaat lapset. Kun päätimme ottaa kaukkarin perheeseen, vannoin miehelleni ettei ongelmia tule sillä belkkariuroksemme ei varmasti anna periksi yhdellekään nuoremmalle uroskoiralle. Kaukkari oli vain puoli vuotias kun voimasuhteen alkoi kääntyä hiljalleen toisinpäin (mielestäni väärinpäin) Edelleen jaksoin vaan uskoa että kunhan belgi oikeesti suuttuu niin näyttää kaukkarille paikkansa...

      Monta kertaa ottivat yhteen kunnes sitten tuli se viimeinen niitti ja kaukkari pöllytti belkkarin KUNNOLLA! Homma oli verrattavissa siihen että itse ottaisin tiskirätin käteen ja alkaisin sitä ravistelemaan oikeen kunnolla ja sinänsä hassua että belkkarikaan ei ihan helposti anna periksi (ainakaan mun omistamat kaksi belgiä) Tässä "taistossa" kaukkarimme ei edes ollut tosissaan vaan kunhan näytti heikommalle paikan ja silti oli belgi vietävä oitis lekuriin... joitain yhteenottoja on ollut senkin jälkeen (aika monia itseasiassa) mutta loppuvat AINA siihen että belgi makaa maassa ja tärisee täysin alistuneena.

      Huonompi homma kävi eräälle toiselle belkkarille kun kaukkarimme ketjun lukko oli antautunut ja koira pääsi juoksentelemaan vapaana eräälle pellolle varhaisena aamuna. Poliisit tuli belkkarin omistajien kanssa ovelle kolkuttelemaan ja saimme kuulla että koira on hätäleikkauksessa todella kriittisessä tilassa. Belkkari selvisi, meidän kaukkari/me selvisimme isolla laskulla ja muutolla maalle lähiöstä...

      Koirapuistossa käynyt tilanne että pari urosrotikkaa tuli uhkaavana mieheni lähelle ja murahti...uroskaukkarimme oli kuin salama paikalla suojelemassa isäntää eikä edes käynyt kiinni rotikoihin vaan murahti uhkaavasti. Tuloksena se että molemmat rotikat kävi kaukkarimme päälle ja molemmat kaukkarit myös aika pian olivat maassa kun tajusivat ettei niistä ollut edes kaksistaan vastusta kaukkarille. Tuohon lisään vielä että mieheni joka on erittäin vahva ja massaakin löytyy 120 kg koitti kokoajan lopettaa taistelua ja jarrutti omalta osaltaan kaukkarin menoa...kun taas rotikoiden omistaja antoi kaiken vaan tapahtua... Eli kaukkari vastaan kaksi rotikkaa ja yksi iso ihminen ja edelleen voitto kotiin!!

      En halua asialla leveille, olen esim. tuosta vieraalle belkkarille sattuneesta turmasta edelleen erittäin pahoillani, mutta jotain tähän keskusteluun oli pakko kommentoida ettei kellekään vaan tule mieleen että lähdetäänpä kokeilemaan. Ja toki myönnän että kaikille hevosille löytyy taluttaja ja koiratkin ovat yksilöitä rodustaan huolimatta.

      Mitpä sillä loppujenlopuksi on merkitystä minkä tia kenet koirasi voittaa...meille kaukkarit ja belkkari on otettu vain siksi että ne tuntui meidän perheelle sopivilta vaihtoehdoilta. Rakastamme niitä ja ne rakastaa meitä, sehän se pääasia!!!!!!

      Ps. Aikaisemmin oli monia kirjoituksia kaukkarin luonteest, historiasta ja muusta ja täytyy sanoa sen verran rotua tuntevana ihmisenä että yhdyn niihin puheisiin. Jos et kaukkaria tunne, käy googlettamassa kaukasianpaimenkoira. Netistä löytyy kaikista roduista hienot luonnekuvaukset ja ne pitävät aika hyvin paikkansa. Keskustellaan sitten lisää kun asiasta kaikki jotain oikeesti myös tietää.

    • Ile

      Tuli tänäaamuna opittua mikä on kaukaasian paimenkoira, en ollut aiemmin tiennyt rodusta. Kävelin saksanpaimenkoirani kanssa kun vastaan tuli toinen koira. Koirat vähän varautuneesti murisivat, muttei sen kummempaa (toinen uros, toinen narttu). En ehtinyt ohittaa kokonaan kun kaukaasian paimenkoiran isäntä tölväisi että näiden koirien tehtävä on tappaa tuollaisia ja jatkoi että hänellä on videoklippi jossa kaukaasian paimenkoira tappaa susia.

      Ihan hienoa, kyllähän siinä varmasti oma itsetuntokin kasvaa samalla. Vaan koira oli ihan fiksu.

      • On tuollaisia

        Kaukkarin omistajia kuin sinun kohtaamasi. Tuollaisilta provilta pitäisi kieltää kaikki koirat. Itsellä on 2kaukkaria eikä ne ole sitä varten että poistaisi sakuja ym. Koiria. Mun koirat tulee hyvin toimeen muiden koirien ja ihmisten kanssa (tarvitessa luonnettakin kyllä löytyy).


      • KongKing
        On tuollaisia kirjoitti:

        Kaukkarin omistajia kuin sinun kohtaamasi. Tuollaisilta provilta pitäisi kieltää kaikki koirat. Itsellä on 2kaukkaria eikä ne ole sitä varten että poistaisi sakuja ym. Koiria. Mun koirat tulee hyvin toimeen muiden koirien ja ihmisten kanssa (tarvitessa luonnettakin kyllä löytyy).

        Tuntuu vain, että monelle se kaukkari täyttää aukon joka jäi korvien tai haarojen väliin syntymässä.
        Varmasti kova koira ei siinä mitään. Toisaalta kuka haluaa koiran jonka pennuista 50% lopetetaan tai luovutetaan pitovaikeuksien takia 2 ikävuoteen mennessä...

        No, oman koiran ei tarvitse vartioida ketään. Riittää se, että on hyvä ja toimiva harrastuskaveri. Kaveritkin uskaltaa tulla kylään. Kyseessä loistava käyttis saku.

        Noista tappeluista vielä.
        Kyllä se lapuan ääntä nopeampi lopulta voittaa.


    • ***
      • reissumies36

        mutta luuletteko tosiaan että kaikista maailman roduista ei löydy kaukaasialaiselle vastusta???
        siis oikeasti uskooko joku tuohon??
        tiedän hyvin rodun historian, tiedän monta vastaavanlaista koiraa ja niiden omistajaa.
        venäjällä ja puolassa henk kohtaisesti ja myös netistä nähnyt ko koirien tappelevan,
        voittavan mutta myös hävinneen paremmalleen.
        tässäpä alkuun muutama rotu jotka ovat puhtaasti koira vs koira tappelussa lyöneet kaukkarin :
        fila brasilero, cane corso, ja presa canarion ylivoima kaukaasialaista vastaan moskovassa oli melkoisen järisyttävää (kaukkari oli yksinkertaisesti kokonsa vanki ja vaikka onkin hyvin nopea niin ei päässyt kertaakaan puremaan narttu presaa joka oli paitsi nopeampi niin voimiltaan ainakin samaa tasoa kaukkarin kanssa)
        mutta en siitäkään huolimatta voi pitää presaakaa voittamattomana rotuna vaan pienestä on kaikki kiinni ja yksilöissä on isoja eroja niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella ja aina jokaiselle löytyy parempansa, niin kuin asiassa kuin asiassa yleensä :)
        yleensä en vaivaudu vastaaviin topiikkeihin kirjoittelemaan "kumpi ja kampi" nyt koin sen miltei velvollisuudeksi koska kaukkaria (luultavasi kaukkarin omistajat) mainostaa täällä täysin ylivertaiseksi muihin rotuihin verrattuna ja asia ei todellakaan ole ihan näin mustavalkoinen ;)
        varmasti monen yllätykseksi esim sudelle pärjää yllättävänkin moni koira jo pelkästääsen takia että susi ei ole tottunut kokemaan puhdasta vastarintaa vaan on luontaisesti saalistaja jota pitäisi paeta eikä suinkaan toisin päin että susi olisi saaliin asemassa vahvan taistelurotuisen tai laumanvartijan haastaessa tätä ilman epäröintiä.. tästäkin löytyy faktaa jos joku jaksaa etsiä..
        hyvää joulun odotusta kaikille tasapuolisesti!!


      • multiin
        reissumies36 kirjoitti:

        mutta luuletteko tosiaan että kaikista maailman roduista ei löydy kaukaasialaiselle vastusta???
        siis oikeasti uskooko joku tuohon??
        tiedän hyvin rodun historian, tiedän monta vastaavanlaista koiraa ja niiden omistajaa.
        venäjällä ja puolassa henk kohtaisesti ja myös netistä nähnyt ko koirien tappelevan,
        voittavan mutta myös hävinneen paremmalleen.
        tässäpä alkuun muutama rotu jotka ovat puhtaasti koira vs koira tappelussa lyöneet kaukkarin :
        fila brasilero, cane corso, ja presa canarion ylivoima kaukaasialaista vastaan moskovassa oli melkoisen järisyttävää (kaukkari oli yksinkertaisesti kokonsa vanki ja vaikka onkin hyvin nopea niin ei päässyt kertaakaan puremaan narttu presaa joka oli paitsi nopeampi niin voimiltaan ainakin samaa tasoa kaukkarin kanssa)
        mutta en siitäkään huolimatta voi pitää presaakaa voittamattomana rotuna vaan pienestä on kaikki kiinni ja yksilöissä on isoja eroja niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella ja aina jokaiselle löytyy parempansa, niin kuin asiassa kuin asiassa yleensä :)
        yleensä en vaivaudu vastaaviin topiikkeihin kirjoittelemaan "kumpi ja kampi" nyt koin sen miltei velvollisuudeksi koska kaukkaria (luultavasi kaukkarin omistajat) mainostaa täällä täysin ylivertaiseksi muihin rotuihin verrattuna ja asia ei todellakaan ole ihan näin mustavalkoinen ;)
        varmasti monen yllätykseksi esim sudelle pärjää yllättävänkin moni koira jo pelkästääsen takia että susi ei ole tottunut kokemaan puhdasta vastarintaa vaan on luontaisesti saalistaja jota pitäisi paeta eikä suinkaan toisin päin että susi olisi saaliin asemassa vahvan taistelurotuisen tai laumanvartijan haastaessa tätä ilman epäröintiä.. tästäkin löytyy faktaa jos joku jaksaa etsiä..
        hyvää joulun odotusta kaikille tasapuolisesti!!

        Omalla asuinalueellamme olen muiden tavallisten koirien omistajien kanssa päättänyt että jos alueelle ilmestyy yksikin munanjatke-kaukkari niin hoidamme siltä heti hengen pois jos omistaja yrittää uhkailla koirallaan.
        Haulikko susihaulit hoitavat äkkiä moisen alkukantaisen koiran (lue:tyhmän) mullan alle.


      • reissumies36
        reissumies36 kirjoitti:

        mutta luuletteko tosiaan että kaikista maailman roduista ei löydy kaukaasialaiselle vastusta???
        siis oikeasti uskooko joku tuohon??
        tiedän hyvin rodun historian, tiedän monta vastaavanlaista koiraa ja niiden omistajaa.
        venäjällä ja puolassa henk kohtaisesti ja myös netistä nähnyt ko koirien tappelevan,
        voittavan mutta myös hävinneen paremmalleen.
        tässäpä alkuun muutama rotu jotka ovat puhtaasti koira vs koira tappelussa lyöneet kaukkarin :
        fila brasilero, cane corso, ja presa canarion ylivoima kaukaasialaista vastaan moskovassa oli melkoisen järisyttävää (kaukkari oli yksinkertaisesti kokonsa vanki ja vaikka onkin hyvin nopea niin ei päässyt kertaakaan puremaan narttu presaa joka oli paitsi nopeampi niin voimiltaan ainakin samaa tasoa kaukkarin kanssa)
        mutta en siitäkään huolimatta voi pitää presaakaa voittamattomana rotuna vaan pienestä on kaikki kiinni ja yksilöissä on isoja eroja niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella ja aina jokaiselle löytyy parempansa, niin kuin asiassa kuin asiassa yleensä :)
        yleensä en vaivaudu vastaaviin topiikkeihin kirjoittelemaan "kumpi ja kampi" nyt koin sen miltei velvollisuudeksi koska kaukkaria (luultavasi kaukkarin omistajat) mainostaa täällä täysin ylivertaiseksi muihin rotuihin verrattuna ja asia ei todellakaan ole ihan näin mustavalkoinen ;)
        varmasti monen yllätykseksi esim sudelle pärjää yllättävänkin moni koira jo pelkästääsen takia että susi ei ole tottunut kokemaan puhdasta vastarintaa vaan on luontaisesti saalistaja jota pitäisi paeta eikä suinkaan toisin päin että susi olisi saaliin asemassa vahvan taistelurotuisen tai laumanvartijan haastaessa tätä ilman epäröintiä.. tästäkin löytyy faktaa jos joku jaksaa etsiä..
        hyvää joulun odotusta kaikille tasapuolisesti!!

        korostan vielä että olen jyrkästi kaikkea eläimiin koskevaa väkivaltaa, kipua ja kaltoin kohtelua vastaan.
        ihmisten tulisi tutustua huolellisesti koiran historiaan ja mihin käyttöön koira on jalostettu ja harkita tarkasti onko itsellä mahdollisuutta täyttää ko koiran tarpeet ja tarjota koiralle oikea ympäristö ja puitteet missä toteuttaa itseään.. mun mielestä vaikkapa kaukkaria ei pitäisi myydä mihinkään missä se ei pääse toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan, sama koskee niin monta muutakin laumanvartija ja taistelukoirarotua jotka poikkeuksetta tarvitsevat ja vaativat omistajiltaan paljon.
        kokemusta koirista ja kaikesta siihen liittyvästä pitää olla paljon että tällaisesta koirasta saa
        "täydellisesti toimivan paketin" ja yhdistelmä jossa koirakokemus rajoittuu vaikka siihen ensimmäiseen kaukkariin niin aika liipasinherkkä yhtälö se olisi..
        Myyjillä iso vastuu mutta niin on ostajallakin ;)


      • rfejowifjö
        reissumies36 kirjoitti:

        korostan vielä että olen jyrkästi kaikkea eläimiin koskevaa väkivaltaa, kipua ja kaltoin kohtelua vastaan.
        ihmisten tulisi tutustua huolellisesti koiran historiaan ja mihin käyttöön koira on jalostettu ja harkita tarkasti onko itsellä mahdollisuutta täyttää ko koiran tarpeet ja tarjota koiralle oikea ympäristö ja puitteet missä toteuttaa itseään.. mun mielestä vaikkapa kaukkaria ei pitäisi myydä mihinkään missä se ei pääse toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan, sama koskee niin monta muutakin laumanvartija ja taistelukoirarotua jotka poikkeuksetta tarvitsevat ja vaativat omistajiltaan paljon.
        kokemusta koirista ja kaikesta siihen liittyvästä pitää olla paljon että tällaisesta koirasta saa
        "täydellisesti toimivan paketin" ja yhdistelmä jossa koirakokemus rajoittuu vaikka siihen ensimmäiseen kaukkariin niin aika liipasinherkkä yhtälö se olisi..
        Myyjillä iso vastuu mutta niin on ostajallakin ;)

        Tarkoittanet itseäsi ja virheitäsi "kaukkarisi" kanssa :)))))


      • zwiddo
        reissumies36 kirjoitti:

        korostan vielä että olen jyrkästi kaikkea eläimiin koskevaa väkivaltaa, kipua ja kaltoin kohtelua vastaan.
        ihmisten tulisi tutustua huolellisesti koiran historiaan ja mihin käyttöön koira on jalostettu ja harkita tarkasti onko itsellä mahdollisuutta täyttää ko koiran tarpeet ja tarjota koiralle oikea ympäristö ja puitteet missä toteuttaa itseään.. mun mielestä vaikkapa kaukkaria ei pitäisi myydä mihinkään missä se ei pääse toteuttamaan luonnollisia tarpeitaan, sama koskee niin monta muutakin laumanvartija ja taistelukoirarotua jotka poikkeuksetta tarvitsevat ja vaativat omistajiltaan paljon.
        kokemusta koirista ja kaikesta siihen liittyvästä pitää olla paljon että tällaisesta koirasta saa
        "täydellisesti toimivan paketin" ja yhdistelmä jossa koirakokemus rajoittuu vaikka siihen ensimmäiseen kaukkariin niin aika liipasinherkkä yhtälö se olisi..
        Myyjillä iso vastuu mutta niin on ostajallakin ;)

        Voi olla, ettö poikkeuksia löytyy mainitsemistasi roduista ja itsekkin sen nähneenä ja venäjällä suurimman osan lapsuudesta viettäneenä, tiedän että näin on. Mutta, niin kuin itsekkin mainitsit, nämä ovat yksilökohtaisia tapauksia... Olen myös nähnyt, että mainitsemasi rodut ottaa kaukasialaiselta turpiin.. Kyllä tilanne kuitenkin mainitsemiesi rotujen kohdalla on se, että ovat useammin kaukkarille hävinnet, kuin voittaneet.. Itse en koiria omista, siis mitään rotua, eikä minulle niitä koskaan tule.. venäjällä sain ihan tarpeeksi laumanvartijoista. Etenkin kaukaasialaisesta, kun huolimaton omistaja oli päästänyt koiransa rappukäytävään missä me molemmat asuimme. Minä murrosikäisenä poikana olin menossa ulos kaverini kanssa ja syystä tai toisesta kaukkari koki meidät tunkeilijoiksi ja kävi päällemme. Koira puri ja riepotteli meitä minkä ehti. Aina kun toinen ehti pystyyn ja oli pakenemassa, se kävi uudelleen päälle. Saimme molemmat todella pahoja vammoja, koiran hyökätessä kohti kasvoja, päätä, käsiä ja jalkoja. Täytyy toisaalta olla kiitollinen, ettei päässyt pureen kaulasta, jota yritin suojata käsilläni. Minulle jäi tapauksesta ikuiset arvet. Niin henkiset kuin fyysisetkin. Oikea käteni murtui kolmesta kohti, samoin oikea nilkkani murtui. Ystäväni vammat olivat hieman pahemmat kuin minulla. Hän mm. menetti kolme sormea ja paloja sieltä täältä.

        Olkaa hyvät ihmiset varovaisia kaukasialaisen kanssa. Olen monesti lukenut, että tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja varmasti tuleekin, mutta itse en ainakaan omia lapsiani jättäisi lähellekkään kukkaria.
        Mielestäni näitä koiria ei edes pitäisi tuoda Suomeen ja täälläkin kasvaneet yksilöt pitäisi saada luvanvaraisiksi ja luovuttaa ainoastaan työtehtäviin, missä ne ei pääsisi lähellekkään ihmisiä tai saati sitten lapsia. Näihin koiriin ei pidä suhtautua liian kevyesti, eikä antaa koirista liian ruusuista kuvaa. Venäjällä näitä koiria tunnutaan kunnioittavan ja pelkäävän ihan eritavalla, kuin täällä Suomessa, koska siellä kaikki tietävät mikä ja minkälainen koira on kaukasialainen. Tästä syystä toivoisinkin, ettei rodusta annettaisi näillä foorumeilla liian ruusuista kuvaa, varsinkaan jos ei rotua edes tunne, jonka käsityksen olen saanut kun olen näitä kirjoituksia lukenut. Toki on joukossa myös asiantuntevia kirjoituksia.

        Onneksi tähän meidän kaukkarin kohtaamiseen lopulta tuli koiran omistaja ja rapun miehiä avuksi. selkäsauna minkä koimme, tuntui kuitenkin ikuisuudelta ja vahinko oli jo ehtiä tapahtua.


        Hyvää kesää kaikille.


      • Tiina s
        zwiddo kirjoitti:

        Voi olla, ettö poikkeuksia löytyy mainitsemistasi roduista ja itsekkin sen nähneenä ja venäjällä suurimman osan lapsuudesta viettäneenä, tiedän että näin on. Mutta, niin kuin itsekkin mainitsit, nämä ovat yksilökohtaisia tapauksia... Olen myös nähnyt, että mainitsemasi rodut ottaa kaukasialaiselta turpiin.. Kyllä tilanne kuitenkin mainitsemiesi rotujen kohdalla on se, että ovat useammin kaukkarille hävinnet, kuin voittaneet.. Itse en koiria omista, siis mitään rotua, eikä minulle niitä koskaan tule.. venäjällä sain ihan tarpeeksi laumanvartijoista. Etenkin kaukaasialaisesta, kun huolimaton omistaja oli päästänyt koiransa rappukäytävään missä me molemmat asuimme. Minä murrosikäisenä poikana olin menossa ulos kaverini kanssa ja syystä tai toisesta kaukkari koki meidät tunkeilijoiksi ja kävi päällemme. Koira puri ja riepotteli meitä minkä ehti. Aina kun toinen ehti pystyyn ja oli pakenemassa, se kävi uudelleen päälle. Saimme molemmat todella pahoja vammoja, koiran hyökätessä kohti kasvoja, päätä, käsiä ja jalkoja. Täytyy toisaalta olla kiitollinen, ettei päässyt pureen kaulasta, jota yritin suojata käsilläni. Minulle jäi tapauksesta ikuiset arvet. Niin henkiset kuin fyysisetkin. Oikea käteni murtui kolmesta kohti, samoin oikea nilkkani murtui. Ystäväni vammat olivat hieman pahemmat kuin minulla. Hän mm. menetti kolme sormea ja paloja sieltä täältä.

        Olkaa hyvät ihmiset varovaisia kaukasialaisen kanssa. Olen monesti lukenut, että tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja varmasti tuleekin, mutta itse en ainakaan omia lapsiani jättäisi lähellekkään kukkaria.
        Mielestäni näitä koiria ei edes pitäisi tuoda Suomeen ja täälläkin kasvaneet yksilöt pitäisi saada luvanvaraisiksi ja luovuttaa ainoastaan työtehtäviin, missä ne ei pääsisi lähellekkään ihmisiä tai saati sitten lapsia. Näihin koiriin ei pidä suhtautua liian kevyesti, eikä antaa koirista liian ruusuista kuvaa. Venäjällä näitä koiria tunnutaan kunnioittavan ja pelkäävän ihan eritavalla, kuin täällä Suomessa, koska siellä kaikki tietävät mikä ja minkälainen koira on kaukasialainen. Tästä syystä toivoisinkin, ettei rodusta annettaisi näillä foorumeilla liian ruusuista kuvaa, varsinkaan jos ei rotua edes tunne, jonka käsityksen olen saanut kun olen näitä kirjoituksia lukenut. Toki on joukossa myös asiantuntevia kirjoituksia.

        Onneksi tähän meidän kaukkarin kohtaamiseen lopulta tuli koiran omistaja ja rapun miehiä avuksi. selkäsauna minkä koimme, tuntui kuitenkin ikuisuudelta ja vahinko oli jo ehtiä tapahtua.


        Hyvää kesää kaikille.

        Meillä on kaksi kaukkaria. Aivan mahtavan ihana rotu. Voimakkaita ja vaatimattomia koiria. Meidän molemmat ovat hivenen arkoja. Ei ne kuitenkaan ole mitenkään pahoja ja niiden kanssa voi harrastaa ihan kaikkea.


      • kaikkia jouttuuu kul
        Tiina s kirjoitti:

        Meillä on kaksi kaukkaria. Aivan mahtavan ihana rotu. Voimakkaita ja vaatimattomia koiria. Meidän molemmat ovat hivenen arkoja. Ei ne kuitenkaan ole mitenkään pahoja ja niiden kanssa voi harrastaa ihan kaikkea.

        Ton Retuliini-78 kaukkarissa on jotain vikaa jos se on joutunut ottamaan monta kertaa yhteen belgin kanssa. belgi on niin paljon kevyempi ja taipuisampi rotu kuin kaukkari, ettei siinä pitäisi kahta välienselvittelyä tarvita.
        Sairasta että antaa omien koirien tollalailla tapella.
        Retuliini-78, olet sairas elukka.


      • pysytään asiassa
        kaikkia jouttuuu kul kirjoitti:

        Ton Retuliini-78 kaukkarissa on jotain vikaa jos se on joutunut ottamaan monta kertaa yhteen belgin kanssa. belgi on niin paljon kevyempi ja taipuisampi rotu kuin kaukkari, ettei siinä pitäisi kahta välienselvittelyä tarvita.
        Sairasta että antaa omien koirien tollalailla tapella.
        Retuliini-78, olet sairas elukka.

        Eikös tällaiset sairaat juoppojen jutut kuulu jonnekin muualle.


    • voijeesus

      Mitä perkelettä? Kaveri kysyy mielenkiinnon vuoksi missä vaiheessa sakemanni alkaa peräntymään, miten luonne kestää, ja te alatte tappelemaan jostain kaukkarin sun muiden yhteen otosta :D ja kyllä itselläni on sakemanni enkä usko että se yhtään kaukkaria päihittäisi, mutta omalla ja tutun sakulla sen verran luonnetta että loppuun asti mentäis jos tosipaikka tulisi..

      Ottaa päähän tämä kun aletaan tappelemaan kenen koira pieksee kenetkin, laitetaan kaukkari karhua vastaan ja taas tapellaan mikä päihittää karhun, vai? :)

      • Kukkahatuton setä

        Kun tämä ketju tuli vihdoin ja viimein luettua, niin ei voi muuta kuin huokailla pitkään ja syvään. Toivottavasti tuollaisia koiranomistajia ei ole ihan oikeasti olemassa, jotka antavat koiriensa tapella ja haluavat kokeilla vastaantulevien tai vieraiden koirien kanssa, kuka on kuka. Kannattaa tiedustella poliisikoiralaitokselta, kuinka koirapartio toimii kun vastassa voi olla vihainen koira. Siellä ne tositilanteet ovat.


    • böö älä pelkää

      Kusipää sakkia tuntuu olevan koko kööri . Pienikyrpäsiä , oma raivo ja mitättömyys tuodaan esille koirien kautta. Ihminen jolla on hyvä ego ja itsetunto ei tarvitse koiraa sen pönkittäjäksi. En sääli teitä kusipäät vaan koiria jotka on pakotettu tällaiseen toimintaan. Rumia olette.

    • KyrpäSeOnPienikin

      Kyllä se kunnon pitti on aika kovaluontoinen veijari. Voimaa ja nopeutta melkoinen määrä.

    • Urpo ap:lle

      En viittyny edes lukea aloitusta pidemmälle vaikka kuinka ystävälliseksi teksti oli muotoiltu... Ota se median mustamaalaama pitbull, joka ennen mediaa oli suosittu peruskoira mm. koti/metsästys/tuholaistorjuja/vahti. Vastaa rodun alkuperämaata suomeen verrattuna rodun yleisuuden huomioonottaen ehkä karhukoiraa Suomessa, harvinaisempi kylläkin... Ehkä egosi saisi parempaa ja vaaratonta nostetta tästä keskikokoisesta terrieristä?
      Jos kunnon ärhäkän rähisijän kuitenkin haluat, niin suosittelisin mäyräkoiraa.

    • hfthfbfsgh

      meillä saku uros tappeli naapurin rotikka uroksen kanssa kun rotikka tuli meidän pihamaalle ja rotikalle siinä huonosti kävi.niin huonosti että joutui naapuri tikattavaksi viemään. meillä tosin hieman yliiso koissu painoa n.60kg verran ja säkääkin on sekä luonnetta.

    • Psyo

      Pakko tähän laittaa ihmisille et lukekaa toki wikistä että miten/miksi ja milloin kaukkaria on alettu jalostamaan.
      TÄSTÄ linkki vikiin http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaukasianpaimenkoira

      seuraavaksi lainaus vikistä,. Kaukasianpaimenkoiralla on erittäin voimakas itsesuojeluvaiston ohittava laumansuojeluvietti, joten se tilanteen niin vaatiessa taistelee luovuttamatta omaan kuolemaansa asti. Venäjällä sitä käytetään vartijana vankiloissa, sotilaskohteissa, teollisuudessa ja poliisikoirana. Rodun ominaisuuksiin kuuluu poikkeuksellisen hyvä kuulo.

      VIELÄ toinen lainaus, Varsinkin urospuolisilla kaukasianpaimenkoirilla on kaulassaan petoeläimen puremilta suojaava löysästä nahkasta muodostunut kurkkupussi

      Oma kaukkarini (vuoden) on lauhkea kuin lammas. Malttaa leikkiä jopa naapurin mäyräkoiran kanssa. Lapset, jopa naapureiden saavat vetää korvasta, ratsastaa töniä tökkiä yms. Koira tosiaan jo yltää halaamaan minua (182cm) ja painoa on arvaten joku 65-75

      Kyllä Kaukkarissa pätee tämä 5Kpl Sääntö
      1. ISÄ
      2. EMÄ
      3. KOULUTUS
      4. KOULUTTAJA/ISÄNTÄ/EMÄNTÄ
      5. VIIMEISIN MUTTA EHKÄ TÄRKEIN ON KAUKKARIN SOSIALISTAMINEN

      Kaikki noi kun on kunnossa niin kaukkarista saa erinomaisen perhe/suojelukoiran/perheen suojelukoiran.

    • huoh..

      vastakysymys keskustelun aloittajalle;

      kun ottaa 5 valkoihoista, 5 tummaihoista ja 5 keltaihoista, niin ketkä selviytyvät taistelusta voittajana?

    • ..?

      Tämä ei ole kyllä millään tavalla rotukysymys.
      Tämä on yksilö kysymys. Koirat ei välitä koosta.

      Normaali henkisesti stabiili sosiaalinen koira pyrkii kaikin mahdollisin tavoin välttämään tappelun. Koira pyrkii viimeiseen pisteeseen saakka antamaan rauhoittavia signaaleja jotta tilanne raukeaisi.

      Luonne, taistelutahto ja sukupuoli vaikuttavat kyllä merkittävästi, mutta yleensä se henkisesti kovempi saa heikomman alistumaan ja rauhoittelemaan itseään.

      Mulla on ollut kodinvaihtaja narttu joka ei sietänyt muita narttuja lainkaan ja muita uroksiakin erittiäin huonosti. Mulla se asui toisen uroksen kanssa ja piti urosta kyllä sellaisessa henkisessä kurimuksessa ettei mitään rajaa. Se ojensi urosta miten halusi, mutta jos niiden kähinä yltyi tappeluksi niin uros sen kyllä lopulta selätti. Uros siis sieti sen pompottelua hyvin pitkälle mutta loppukädessä uros oli se ketä oli kovempi. Eli se siitä että narttu vie ja uros vikisee.

    • bot bot

      no hei.mulla on kokemusta aiheesta.meidän bullmastiffi selättää sakut tarpeen vaatiessa 6-0.mut sakujen pitää eka se raivostuttaa,se ei aloita rähinää.paras tapaus oli huippu saku.vajaa 5sek,ku luffe oli selällään.et sellaasia sakuja

    • sakunomistaja

      vittu mitä egoilua, onko koratkin nykyään jotain kyrvänjatkeita?

    • sakunomistaja

      anteeksi.... koirat *

    • sakemanni ihminen

      Surkeaa... oletko ihan tossissa kysymässä jotain tuollaista? Sen verran sanon, että jos ajattelet tätä koiratappeluiden kannalta niin voi herran jestas millanen kysymys... O.o

    • cookcook

      En tiedä kuinka kauan tämä hölynpöly on täällä jatkunut koirista ja niiden tappeluista, mutta voin sanoa että olen nähnyt niitä enemmän kuin varmaan yksikään täällä. Ulkomailla siis, missä se on laillista ollut, itse en muuta kuin katsonut, en hankkinut koiria sinne, en lyönyt vetoa, katsoin vain kun en viitsinyt olla epäkohtelias isäntiä kohtaan . Kokemus sekin oli, en kadu. Voin sanoa, että kaukasianpaimenkoirat eivät ammattilaiskehiin edes pääse, eivätkä muut laumanvartijat. Transsipuheet ja kuolemaan asti taisteleminen on pelkkää paskapuhetta. Venäjällä pidettiin työkoirille suunnattua taisteluturnausta nimeltä Silver Bor, johon jokaisella koiralla oli oikeus osallistua kaikista roduista, mukaanlukien sekarotuiset. Siellä voittajista oli 60% game bred pitbull terrierejä parhaista taistelulinjoista joita on jalostettu ja valikoitu jo pidempään kuin kaukkareita on edes kehissä nähty. Taistelut menivät suurinpiirtein Näin: kaukkari/laumanvartija käy päälle, tekee parhaansa tappaakseen toisen koiran, jos tämä toinen koira selviää noin 15 minuuttia siitä höykytyksestä, niin esim. pitti aloittaa vasta taistelemisen jolloin toiselta on riehumisen takia jo puhti pois. Jonkin aikaa tätä kestää, ei kuitenkaan enempää kuin 40 minuuttia, ja laumanvartija KÄÄNTYY turhautuneena ja hämmentyneenä pois, ja häviää sääntöjen mukaan ottelun. Vähän sama kuin hakkaisit itse vastustajaasi nyrkillä 9 tuntia päähän, eikä vaikutusta huomaisi kuin pienenä verenvuotona. Kyllästyisit ja keksisit parempaa tekemistä loppupäiväksi. Jos ottelu käydään pitissä/kehässä, on vielä huonommat mahdollisuudet kaukkarilla kokonsa vuoksi.

      • cookcook

        (jatkuu)Siksi avoimella maastolla on yleisintä kokeilla rotujen välisiä otteluita, jolloin yleensä laumanvartija juoksee metsään. Näistä esimerkkinä Uralin mestari laumanvartijataistelija (eli siis laumanvartijoiden mestari taistelemaan) Sultan, jonka elopaino oli 115 kg King-nimistä isoa pittiä vastaan. Juoksi metsään karkuun, koska hätääntyi, linkkiä en voi laittaa, koska viestini poistettaisiin. Sitten yleisesti koiratappeluista venäjällä. Suurin osa näistä on laumanvartijoiden "testejä", eivätkä todellisia tappeluita aitoja taistelukoiria vastaan. Testaamisella kokeillaan, mikä koira on paras taisteluominaisuuksiltaan TYÖkoirana, eli vartioimassa vaikkapa sitä lammaslaumaa petoeläimillä. Kovempiluontoiset lisääntyvät, häviäjät välttämättä eivät. Susialueilla ja luonnossa tarvitaan joitakin todisteita siitä, että koira todennäköisesti tosipaikan tullen aroilla pystyy hoitamaan työnsä, eli viime kädessä pakosti tappelemalla sutta vastaan, ja se ei ihan pikkujuttu olekaan. Sillä, että muutama venäläinen tai humalainen turisti lyö muutaman ruplan vetoa, että kuka koirista voittaa, ei ole mitään tekemistä todellisen koirataistelun kanssa. Itse ymmärrän testit aivan hyvin, niissä ei miltei ikinä ole kuollut ketään ja varmasti näiden ansiosta muutama köyhä lammaspaimen on säästänyt elinkeinoaan. Muutama murtunut tassu tai kuonossa haava ei ole vakavaa kun ottaa huomioon mitä voisi tapahtua jos kilpailu olisi kovatasoisempaa, tai se että paimenen perhe ei saa syödäkseen, koska elinkeino on mennyt parempiin suihin koiran ollessa altavastaajana mm. kokemattomuuden takia.


      • cookcook
        cookcook kirjoitti:

        (jatkuu)Siksi avoimella maastolla on yleisintä kokeilla rotujen välisiä otteluita, jolloin yleensä laumanvartija juoksee metsään. Näistä esimerkkinä Uralin mestari laumanvartijataistelija (eli siis laumanvartijoiden mestari taistelemaan) Sultan, jonka elopaino oli 115 kg King-nimistä isoa pittiä vastaan. Juoksi metsään karkuun, koska hätääntyi, linkkiä en voi laittaa, koska viestini poistettaisiin. Sitten yleisesti koiratappeluista venäjällä. Suurin osa näistä on laumanvartijoiden "testejä", eivätkä todellisia tappeluita aitoja taistelukoiria vastaan. Testaamisella kokeillaan, mikä koira on paras taisteluominaisuuksiltaan TYÖkoirana, eli vartioimassa vaikkapa sitä lammaslaumaa petoeläimillä. Kovempiluontoiset lisääntyvät, häviäjät välttämättä eivät. Susialueilla ja luonnossa tarvitaan joitakin todisteita siitä, että koira todennäköisesti tosipaikan tullen aroilla pystyy hoitamaan työnsä, eli viime kädessä pakosti tappelemalla sutta vastaan, ja se ei ihan pikkujuttu olekaan. Sillä, että muutama venäläinen tai humalainen turisti lyö muutaman ruplan vetoa, että kuka koirista voittaa, ei ole mitään tekemistä todellisen koirataistelun kanssa. Itse ymmärrän testit aivan hyvin, niissä ei miltei ikinä ole kuollut ketään ja varmasti näiden ansiosta muutama köyhä lammaspaimen on säästänyt elinkeinoaan. Muutama murtunut tassu tai kuonossa haava ei ole vakavaa kun ottaa huomioon mitä voisi tapahtua jos kilpailu olisi kovatasoisempaa, tai se että paimenen perhe ei saa syödäkseen, koska elinkeino on mennyt parempiin suihin koiran ollessa altavastaajana mm. kokemattomuuden takia.

        Silver borissa kuoli myös laumanvartijoita staffien ja pittien käytyä niiden väsyttyä sukuelimiin kiinni, jolloin koira kuoli verenhukkaan. Ja silver borissa koirat olivat Amatöörejä. ammattilaiset ovat tuplasti pahempaa kastia, eivätkä ne edes osallistu. Itse olin paikalla aivan laillisesti katsomassa näitä turnauksia ja otteluita muuallakin päin maailmaa, en lyönyt vetoa, olin vain kuskin mukana kun ei muutakaan tekemistä ollut. En tehnyt rikosta siis, tutustuin vain paikalliseen kulttuuriin. =)
        Ainiin joo, ja esimerkiksi tanskandoggi nimeltä Wizard ja napolinmastiffi nimeltä Tyson saivat luvan osallistua laumanvartijaturnaukseen ennen 2000 lukua, joissa siis keskareita ja kaukkareita suurin osa, ja molemmat voittivat turnauksensa kun osallistuivat. kerran myös on turnauksen voittanut bernhardilainen x saksanpaimenkoira sekoitus. Kerrottakoon myös se, että parhaat taistelukoirat laumanvartijoista, kuten Topaz (paino ennen yli 100kg, viimeisimmässä puolustusottelussa 95kg) tai Shunkar (kuollut jokin aika sitten) Eivät ole puhdasrotuisia, vaikka omistajat niin väittävätkin. Molemmista on mastiffiverta, toisessa ainakin napoli, toinen jotain itämaisempaa rotua. Myös legendaarisimmat laumanvartijataistelijat, kuten Babay ja Gabo ovat molemmat hävinneet pitbullille ja amstaffille. Gabo ei ehkä niin ykköstasoa, mutta amatööri staffi hääti sen kehästä ulos. Babay oli aikansa paras, kunnes sai harjoitetun puoliammattilaisen vastaansa ja sai selkäänsä. Molemmat keskiaasianpaimenkoiria. Jotka muuten balkanilla, kiinassa ja venäjällä pärjäävät paremmin taisteluissa kuin kaukkarit, joissa kaikissa taso paljon kovempi kuin vaikkapa täällä jos joku sellaisia järjestää (noissa maissa poliisi ei puutu asioihin, ja jos puuttuu, rahalla sovittavissa).


      • cookcook
        cookcook kirjoitti:

        Silver borissa kuoli myös laumanvartijoita staffien ja pittien käytyä niiden väsyttyä sukuelimiin kiinni, jolloin koira kuoli verenhukkaan. Ja silver borissa koirat olivat Amatöörejä. ammattilaiset ovat tuplasti pahempaa kastia, eivätkä ne edes osallistu. Itse olin paikalla aivan laillisesti katsomassa näitä turnauksia ja otteluita muuallakin päin maailmaa, en lyönyt vetoa, olin vain kuskin mukana kun ei muutakaan tekemistä ollut. En tehnyt rikosta siis, tutustuin vain paikalliseen kulttuuriin. =)
        Ainiin joo, ja esimerkiksi tanskandoggi nimeltä Wizard ja napolinmastiffi nimeltä Tyson saivat luvan osallistua laumanvartijaturnaukseen ennen 2000 lukua, joissa siis keskareita ja kaukkareita suurin osa, ja molemmat voittivat turnauksensa kun osallistuivat. kerran myös on turnauksen voittanut bernhardilainen x saksanpaimenkoira sekoitus. Kerrottakoon myös se, että parhaat taistelukoirat laumanvartijoista, kuten Topaz (paino ennen yli 100kg, viimeisimmässä puolustusottelussa 95kg) tai Shunkar (kuollut jokin aika sitten) Eivät ole puhdasrotuisia, vaikka omistajat niin väittävätkin. Molemmista on mastiffiverta, toisessa ainakin napoli, toinen jotain itämaisempaa rotua. Myös legendaarisimmat laumanvartijataistelijat, kuten Babay ja Gabo ovat molemmat hävinneet pitbullille ja amstaffille. Gabo ei ehkä niin ykköstasoa, mutta amatööri staffi hääti sen kehästä ulos. Babay oli aikansa paras, kunnes sai harjoitetun puoliammattilaisen vastaansa ja sai selkäänsä. Molemmat keskiaasianpaimenkoiria. Jotka muuten balkanilla, kiinassa ja venäjällä pärjäävät paremmin taisteluissa kuin kaukkarit, joissa kaikissa taso paljon kovempi kuin vaikkapa täällä jos joku sellaisia järjestää (noissa maissa poliisi ei puutu asioihin, ja jos puuttuu, rahalla sovittavissa).

        Ottakaapa opiksenne, tutkikaa, älkääkä uskoko aina sitä wikipediaa ja laumisfanisivustojen ja kasvattajien jumalointia ja hehkutusta omasta rodustaan. Aihe on mitä on, mutta jos tästä nyt kirjoitellaan, niin kirjoitellaan nyt sitten kunnolla. =) Laumanvartijat on kaukana aidoista taistelukoirista eivätkä mitään jumalia, vaikkakin lahjakkaita siinä jonkin aikaa ovat, ja tietenkin yksilö on aina yksilö. Ottakaa nyt vielä lukkoleuka puheeksi transsin lisäksi, niin voinkin nauraa loputkin hampaat lattialle. Ne ovat pelkkää lihaa ja verta, ja niitäkin sattuu, nekin pelkäävät ja juoksevat karkuun kun tarpeeksi paha paikka tulee. Nähty. Pidän koirista, kaikista, vaikka ei kirjoitukseni perusteella niin uskoisi. Annetaan niiden elää, älkääkä te lähtekö taisteluttamaan koiraanne ikinä, on se sen verran raakaa. Itse miltei kadun että kävin koskaan katsomassa noita turnauksia (huom. taso silti kova, kovimpia työkoiria sai tulla kokeilemaan kuka vain ja porukkaa oli PALJON). mutta maassa maan tavalla. Kiitos ja kuittaus.


      • jokunen4
        cookcook kirjoitti:

        Ottakaapa opiksenne, tutkikaa, älkääkä uskoko aina sitä wikipediaa ja laumisfanisivustojen ja kasvattajien jumalointia ja hehkutusta omasta rodustaan. Aihe on mitä on, mutta jos tästä nyt kirjoitellaan, niin kirjoitellaan nyt sitten kunnolla. =) Laumanvartijat on kaukana aidoista taistelukoirista eivätkä mitään jumalia, vaikkakin lahjakkaita siinä jonkin aikaa ovat, ja tietenkin yksilö on aina yksilö. Ottakaa nyt vielä lukkoleuka puheeksi transsin lisäksi, niin voinkin nauraa loputkin hampaat lattialle. Ne ovat pelkkää lihaa ja verta, ja niitäkin sattuu, nekin pelkäävät ja juoksevat karkuun kun tarpeeksi paha paikka tulee. Nähty. Pidän koirista, kaikista, vaikka ei kirjoitukseni perusteella niin uskoisi. Annetaan niiden elää, älkääkä te lähtekö taisteluttamaan koiraanne ikinä, on se sen verran raakaa. Itse miltei kadun että kävin koskaan katsomassa noita turnauksia (huom. taso silti kova, kovimpia työkoiria sai tulla kokeilemaan kuka vain ja porukkaa oli PALJON). mutta maassa maan tavalla. Kiitos ja kuittaus.

        Koirien tappeluttaminen on ollut laumanvartijan tapaisten työkoirien jalostamisen kulmakivi jo tuhansia vuosia Muunlainen jalostaminen ei entisaikana ole ollut edes mahdollista.
        Tappelu toki lopetetaan heti kun toinen selvästi alistuu. Puupalikalla leuat auki ja koirat erilleen.
        Tuleehan niitä toki vaurioita sittenkin. Katselin venäjän sivuilta kuvaa jonkin vuoden championista En muista vuosilukua enkä edes koiran nimeä mutta 2000 luvulta kuitenkin, Oli arpinen kuin mikä ja kieltämättä häiyn näköinei iso hujoppi Oli keskari
        Japanissa harjoitetaan myös koirataisteluita samalla periaatteella eli kun koira alistuu tai jää selvästi häviölle niin tappelu lopetetaan välittömästi


      • Ohohohoh
        cookcook kirjoitti:

        Ottakaapa opiksenne, tutkikaa, älkääkä uskoko aina sitä wikipediaa ja laumisfanisivustojen ja kasvattajien jumalointia ja hehkutusta omasta rodustaan. Aihe on mitä on, mutta jos tästä nyt kirjoitellaan, niin kirjoitellaan nyt sitten kunnolla. =) Laumanvartijat on kaukana aidoista taistelukoirista eivätkä mitään jumalia, vaikkakin lahjakkaita siinä jonkin aikaa ovat, ja tietenkin yksilö on aina yksilö. Ottakaa nyt vielä lukkoleuka puheeksi transsin lisäksi, niin voinkin nauraa loputkin hampaat lattialle. Ne ovat pelkkää lihaa ja verta, ja niitäkin sattuu, nekin pelkäävät ja juoksevat karkuun kun tarpeeksi paha paikka tulee. Nähty. Pidän koirista, kaikista, vaikka ei kirjoitukseni perusteella niin uskoisi. Annetaan niiden elää, älkääkä te lähtekö taisteluttamaan koiraanne ikinä, on se sen verran raakaa. Itse miltei kadun että kävin koskaan katsomassa noita turnauksia (huom. taso silti kova, kovimpia työkoiria sai tulla kokeilemaan kuka vain ja porukkaa oli PALJON). mutta maassa maan tavalla. Kiitos ja kuittaus.

        Aikamoista huuhaata. Amerikan pitbulterrier painaa noin 25 kg .Eikai kukaan voi tosissaan uskoa että pärjää itseää kolme kertaa isommalle koiralle
        ,Luultavasti pärjäisi jos kehään löytyisi saman kokoinen kaukkari joka painaisi vain 25 kg

        Ei suinkaan koirataistelun näkeminen vieraassa maassa tee katsojasta asiantuntijaa Päinvastoin.
        Pitää omistaa koira ja ennenkaikkea omistautua koiran kasvatukseen .
        Pitää käyttää maalaisjärkeä ollakseen mielipiteissään järkevällä tavalla puolueeton.
        Olen samaa mieltä että koirataisteluille enään nykyään ei ole mitään perustetta muuta kun tappeluttajien rahan ja verenhimo.
        Ennen laumanvartijoita tappeluttettiin enempi koemielessä jotta saatiin mahdollisen vahvat geenit jatkamaan sukua.
        Ei voi verrata nykyisiin koiranrevittäjiin.


      • vaihda palstaa
        Ohohohoh kirjoitti:

        Aikamoista huuhaata. Amerikan pitbulterrier painaa noin 25 kg .Eikai kukaan voi tosissaan uskoa että pärjää itseää kolme kertaa isommalle koiralle
        ,Luultavasti pärjäisi jos kehään löytyisi saman kokoinen kaukkari joka painaisi vain 25 kg

        Ei suinkaan koirataistelun näkeminen vieraassa maassa tee katsojasta asiantuntijaa Päinvastoin.
        Pitää omistaa koira ja ennenkaikkea omistautua koiran kasvatukseen .
        Pitää käyttää maalaisjärkeä ollakseen mielipiteissään järkevällä tavalla puolueeton.
        Olen samaa mieltä että koirataisteluille enään nykyään ei ole mitään perustetta muuta kun tappeluttajien rahan ja verenhimo.
        Ennen laumanvartijoita tappeluttettiin enempi koemielessä jotta saatiin mahdollisen vahvat geenit jatkamaan sukua.
        Ei voi verrata nykyisiin koiranrevittäjiin.

        MItenhän aihe kuuluu saksapaimenkoirafoorumiin?


      • kuuluu
        vaihda palstaa kirjoitti:

        MItenhän aihe kuuluu saksapaimenkoirafoorumiin?

        Lue aloitus


      • Flick
        kuuluu kirjoitti:

        Lue aloitus

        Luin sen useaan kertaan enkä löytänyt siitä mitään sellaista joka edesauttaisi saksanpaimenkoiran jalostustyötä/hermorakenteen parantamista. Pelkää typerää aggression lietsomista eri rotujen kesken. Eli vaihtaisitko palstaa, kiitos.


    • rocky

      cookcook

      Jos nyt hieman täsmennetään.

      Vertailessamme esim:saksanpaimenkoiraa joka olisi parhaimmistoa,itselläni oli 60kg sakemanni 1990 vuosikymmenellä ja todella kova sakemanniksi valio luokkaa jos näin voisi edes mainita.

      -Periksi se ei antanut mutta mutta se fysikka ei riitä puoliväliinkään sitä mitä on laumanvartijat keskitasoiset edes.

      -Minulla siis oli kova sakemanni joka puolisti 100% tonttia,kuten hääti hirvet ja uskalsi karhun kanssakin matsata livenä tositilanteessa.

      laumanvartijan olessa kyseessä keskitasoinen jos noin voi edes mainita niin puhutaan erimaailmasta.

      Keskiaasiankoira joka on sisar rotu kaukaasianpaimenkoiralle jonka nykyisin itse omistan on sitä luokkaa ettei edes voida verrata fysiikkaa sakemanniin,keskiaasiankoira keskiverto juoksee metsäsässäkin 50 nopeutta,mikään sakemanni ei kykene vastaavaan,samoin kuin hangessa syvällä hangessa ollaan niin keskiaasiankoira hyppää ilmaan korkealla ja kääntää itsensä ilmassa 180 astetta hetkessä samoille jäljolle mistä tuli,tätä ei tee sakemanni, ei pysty.

      laumanvartija keskiaasialainen tai kaukaasialainen on niin huikea koira fyysisiltä ominaisuuksiltaan ettei sille sakemanni tai rotikka ,dobberi ole verrattavissa.


      Et ilmeisen selvästi ole nähnyt transsitilaa esim:keskiaasialaiselta ,tätä ei edes tarvita koska fyysiset ominaisuudet ovat niin ylivoimaiset.

      Minulla on kokemusta kovasta saksanpaimenkoirasta ja nyt keskiaasialaisesta.Verratessa mailani nopeuteen illan hämärtyessä niin ei sakemanni kerennyt puoleen väliinkään kun kaskari oli jo paikalla häätämässä,sinun kannattaa uskoa ettei fyyset ominaisuudet riitä saksarilla vaikka hyvä onkin,mutta tietosi ei ole fakta pohjanen minulla kokemusta saksanpaimenkoirista 1975 luvulta asti.

      Mokään ei ole niin pelottava kun kaukaasialainen tai sisarrotu keskiaasilainen normi talossa se häätää ylimääräisen.

    • rocky

      Sen kun vielä ymmärrätte ettei se paino ole kaikki kaikessa,vaan se sopusuhtaisuus.60kg kahta puolen on koira kaikista nopein ja mahdollisesti parhaimillaan mikäli on fyysesti kaikki kohdallaan.

      Mikään 80kg tai lähes 100 kg ei tee etua se hidastaa ja kömpelöittää.

      Ja taistelu, koira koiraa vasten on sairasta huvitusta,laumanvartijaa käytetään reviirin puolustukseen,eli häätöön.

    • jokunen4

      No jaa, kaverilla on 80 kiloinen uroskaukkari, Hänelle tuli vähän häiriintynyt saksanpaimenkoira jota omistaja ei voinut pitää. Koiralla oli tapana näykkiä ihmisiä.
      Kerran kaukkari sattui näkemään ku k.o koira näykkäisi sen emäntää.
      Se riitti. Tuli häkistä läpi ja puraisi sefferiä kyljestä, luultavasti maksan kohdaltä.
      Mitään ei ollut enään tehtävissä koira kuoli muutamassa tunnissa verenvuotoon.

    • rocky

      En oikein tiedä miten tähän kommentoisi?

      Monesti usein miten on häiriintynyt koira omistajan tulosta,eli edellisen tai jopa edellisten omistajien saannos.

      Tuossahan ei kyse ollut mistään voiman mittelöstä,vaan ilmeisesti näkemättä nyt tapahtumaa mutta lauman suojeluvietti heräsi kaukaasialisella ,etten sanoisi melkovoimakkaaksi,sen ei olisi pitänyt mennä sakemannin päälle,vaan väliin suojelemaan stä emäntää,ei purra heti sen olisi pitänyt siis häätää ei tappaa.

      Tappaminen on äärimmäinen reaktio ja tätä tulee välttää kaikinkeinoin,laumanvartija on häätäämiseen tarkoitettu,näitä koiria ei pidä koskaan yllyttää vaan pikemminkin toisin päin.

    • jokunen4

      En ihan tarkkaan tiedä mitä siellä tapahtui. Enkä kehdannut kovin kysellä Pääpiirteiltäin tapahtuma kuitenkin oli tällainen.
      Luultavasti sefferi yritti karkuun siksi puraisu kyljestä, Näillä koirilla on hirmuinen puruvoima ja pitkät hampaat. Youtubessa on video missä mitattiin koirien puruvoimaa, kangalille joka on noin kaukkarin kokoinen laumanvartijakoira mitattiin yli 700 paunaa. kun esim sefferillä puruvoima oli noin 250 paunaa isolla sudellakaan ei ollut kuin noin 400 paunaa.
      Meidän keskari painaa 70 kg säkäkorkeus karvan päältä mitattuna 91 cm pituutta hännän kanssa pari senttiä vaille 2 metriä.
      Mutta kun katseli koiria samassa pihassa ( häkki välissä ) keskarimme näytti aivan pikkukoiralta.
      Toki keskarilla on paljon ohuempi turkki.

    • rocky

      Ei se koko sano kaikkea,mitä suurempi sen kömpelönpi yleensä.

      Esim:seurasin erästä keskiaasialaista ikää oli 1.5 vuotta ja painoa oli noin 90kg voi että se näytti köpelöltä silti ei ollut lihava ,tanskandogin näköinen ja korkuinen.

      Ei niin uljaan näköinen kun oli jo ylisuuri.Jos keskari jolla on vielä lihastakin painaa tuossa 60kg kahta puolen niin se on nopeimillaan,tällöin se jaksaa juostakkin metsässä.


      Nyt tärkeintä on sen häkin laittaminen niin ettei sieltä tulla läpi.Tämä olisi niin kuin ensimmäinen tehtävä,omistaja on aliarvioinut koiransa.Toisin sanoen ei tuntenut koiransa voimia.

    • jokunen4

      Häkki oli korjattu Ei pääse näin ikävää enään tapahtumaan.. Pihan ympärillä oli viellä toinen aita

    • cookcook

      vanha keskustelu tämä on jo, mutta ellette tiedä oikeista otteluista mitään, esim japanissa ja venäjällä, sekä balkanin alueella, missä oikeat ammattilaiset ovat, niin turha puhua transsitiloista jne laumanvartijoilla. ei ole sellaista, pelkkä hetken kestävä raivo kuten ihan millä muulla koiralla tahansa, eikä ole olemassa lukkoleukaa. jokainen lopettaa jossain vaiheessa. ymmärrän kyllä, että rakastatte rotuanne ja haluatte puolustaa, mutta ammattilaisotteluissa ei oikein ikinä ole laumikset pärjänneet. siitä vain katselemaan jos kiinnostaa. silver bor oli venäjällä turnaus, mihin sai osallistua rotu mikä vain, ja sinne vietiin parhaita laumiksia mitä maasta löytyy. lopputulos oli, että kaikista roduista pitbullit voittivat 70% otteluista. suojeleminen ja häätäminen on eri asia kuin kuolemaan asti taisteleminen, mitä game bred pitit tekevät, etenkin harjoitettuna. jos ei saa henkeä heti pois, niin laumis juoksee karkuun. hätääntyy ja poistuu. älkää nyt hyvät ihmiset nostako niitä jumalan tasolle. =D antakee jo olla fanit. sitkeys ennen kaikkea. voisin laittaa tähän noin 100 linkkiä ammattilais-sekä amatööriotteluista ja kenneleiden ja koirien nimet, mutta enpä tee sitä, koska laitonta. =) painotan, etten itse harrasta, mutta tiedän asian varmaksi että miten asia on. =) valitteluni ja hyvät jatkot jokaiselle.

    • kaukkari fani

      kaukkarit jopa voi tappaa karhun ja niitä ei satu pahemmatkan jutut.. kaukkari tekee sakemannista pieniä puru paloja.. anteeksi jos joku loukaantuu tästä.. tämä on vain minun mielipide

      • kangalking

        Kangal, siinä on teille koira mikä syö kaukkarit, rotikat, ambullit, pitbullit ja sakemannit ja kyselee sen jälkeen mistä sais lisää evästä ;)


      • koiriensuku

        "Kangal, siinä on teille koira mikä syö kaukkarit"

        Ei se ihan noinkaan mene,kangal on samaa sukua kuin keskiaasiankoira ja keskiaasiankoirasta on jalostettu kaukaasianpaimenkoira.

        Wikipedian lainaus alla.


        "Kangal on kotoisin Sivas-nimisestä kylästä Kangalin alueelta. Sen esi-isiä ovat mitä todennäköisimmin olleet Keski-Aasiasta nykyiseen Anatoliaan 10000 eaa. ja 1300 jaa. välillä kulkeutuneiden paimentolaisheimojen, kuten kayi-klaanin, ikivanhat laumanvartijakoirat. Nämä koirat ovat mitä todennäköisimmin olleet sukua keskiaasiankoiralle, kenties jopa edustaneet sen kantarotua."


    Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe