Jännittäminen ja mahakivut/vaivat

PiuPau85

Hei!

Olen vähän yli 20 vuotias opiskelija. Opiskelen amk:ssa. En ole ennen suuremmin jännittänyt, joskus ennen esitelmiä on saattanut mahaan vähän sattua. Mutta vasta täällä amk:ssa ja varsinkin tänä keväänä olen alkanut jännittää ihan kamalasti erilaisia tilanteita. Minua jännittää esimerkiksi jo pelkkä tunnilla oleminen.

Minä reagoin jännitykseen aina mahan kautta. mahaan sattuu.. Nykyään se on enempi sitä että mahaani alkaa kertyä ilmaa, joka sitten pitäää meteliä kun minua jännittää. Ja minusta tuntuu että kaikki kuulevat sen! En sitten tiedä kuulevatko vai eivät, mutta hiljaisessa luokassa jossa opettaja on ainoana äänessä, tämä mahan ääntely on todella häiritsevää. Minua nolottaa, hävettää jos joku kuulee. Ja aina kun ääni alkaa kuulua, alan hermostua, punastelen, kämmenet hikoavat ja olo tulee todella levottomaksi.

Ensin ajattelin että tämä on jotain ihan muuta kuin jännittämistä. Ja voihan se ollakin. Mutta minusta kuitenkin tuntuu, että se on jotenkin yhdistettävissä jännittämiseen. Sillä joskus voi mennä päiviä, etten jännitä jolloin maha ei reagoi. Joskus taas saatan heti tunnin alussa ruveta jännittämään.

Ja todella usein tämä jännitys on sitä, että jännitän mahani reagointia! "Voi apua, toivottavasti se ei tänään ala pitämään meteliä" Sitten mietin sitä koko ajan ja alan jännittämään, jolloin maha todella metelöi...

Tämä voi johtua siitä,että olen hyvin stressaantunu tällä hetkellä. Sillä ikinä ennen ei jännitystilanteessa mahani ole tällä tavoin käyttäytynyt. Vasta nyt lähiaikoina se on alkanut tällä tavoin reagoimaan.

Ja nytkin on vielä edesä tilanteita (siis tänä keväänä), jolloin ihan varmasti jännitän aivan valtavasti, itse tilannetta kuin myös mahani käyttäytymistä. Joten kammolla odotan näitä tilanteita.

Onko muita jännittäjiä, jotka reagoivat mahalla? Oletteko löytäneet jotain apua tilanteeseen?

Kertokaa ja jakakaa kokemuksia!

11

4388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satsuma1

      Ihan kuin minä olisin kirjoittanut tuon tekstin! Minäkin amk:ssa, vaativa kevät menossa ja vatsa/jännitys kiusaa mut hermoromahduksen partaalle. Erityisiä keinoja en ole keksinyt, syöminen kevyesti, ei laktoosia sis. tuotteita ja vatsan tyhjennys ennen tiukkaa tilannetta.. Mut ei aina riitä.. Jos vain pystyisi unohtamaan vatsan ja murinan.. Tsemii sulle! koitetaan jaksaa!

    • tällaisesta

      Lopeta maitotuotteet heti! Mäkin luulin, että mulla on joku hillitön paniikki/hysteria/jännitysmaha.. Ja osa kursseista jäi keskenkin sen vuoksi, etten vain kehdannut istua lurisevan mahani kanssa tunneilla..
      Lopetin maitotuotteet (jotka vetävät suolistoon vettä, jos laktoosi ei pilkkoudu täysin) ja siihen loppui mun jännittämiset.. Ja mahan kurinat ja lurinat ja molskinnat.. Ihanaa.

      Ei mullakaan ole varsinaista laktoosivaivaa, mut jännittäessä maha ei pelannut maidon kanssa normaalisti. Joten maitojutut pois, peruna on toinen, mitä en käytä koskaan, koska maha reagoi siihen kummallisesti ääntelemällä.

      Ja olin jo menossa tutkituttamaan korvien välin..
      Olis ollut sillä kertaa turha reissu..

      • justiina

        ole asian kanssa mitään tekemistä. Sinulla voi olla laktoosi-intoleranssi.


      • Öykki Möykki

        Maidolla tuskin on osuutta jännittämiseen, koska itse en pahemmin maitotuotteita lätki. Mullakin alkoi vasta amk:ssa maha pitää ääntä, ikinä en ollut ennen jännittänyt tunneilla. Mulla auttaa se, että syön mahdollisimman paljon. Silloin ei äänet etene yhtä hyvin mahan läpi. Kohta mulla on yliopiston pääsykokeet, olen jo miettinyt mitä syön ennen sinne menoa. Ainakin puuroa, leipää ja pullaa, ihan tyhmää mutta pakko varautua.


    • NuuNaNeN

      Moi! Olen 13w Ala-asteikänen tyttö, minulla sama ongelma. Esikoulusta asti olen jännittänyt mahallani, nykyään ajattelen, selvisinhän silloinkin, miksen nytkin?! Mun mahan kipukynnys on kasvanut niin, etten ole ajattelevani mahaani ollenkaan, mutta joskus se on taas niin kipeä, että alan itkeä, johtuen siitä, että pelkään kuollakseni oksentamista. En osaa mitenkään erityisemmin auttaa, kun olla ajattelematta sitä. On mahdollista, että mahasi tottuu siihen, mutta toisessa tapauksessa kannattaa ottaa yhteys johonkin muuhun aikuiseen, koska olethan itsekin aikuinen. Eli, esim. äitini on auttanut minua paljon ja erityisesti, KAVERIT! Ne tietävät mahastani ja peloistani, eli tietävät olla puhumatta oksentamisesta ym. vaan rohkaisevat minua ihanasti! Tärkeintä on, että ajattelet: Et ole yksin jännittämisesi kanssa, olen AINA reagoinut mahallani!!!

      • meikätyttönen

        Tämä viesti vois olla myös aivan mun kirjottama...mulla alko vaiva lukiossa eräässä kokeessa kun maha alkoi kurnimaan, ei nälästä vaan koska oli ilmaa. Sen jälkeen olen aina jännittänyt kokeissa ja muutenkin tunnilla..mahaan sattuu ja ilmaa kertyy juuri siitä jännittämisestä. Opiskelen myös amk:ssa toista vuotta.. Tenttipäivänä otan yhden imodiumin joka kovettaa vatsan, koska aamulla on maha löysällä juuri jännittämisen takia...

        Jännitän juuri sitä että maha alkaa pitämään ääntä ja kaikki kuulevat sen.. lisäksi tunne on tosi kiusallinen. Tosi monesti on ollu vaikeuksia istua koulussa..varsinkin loppupäivästä. Aamuisin syön veteen tehtyä kaurapuuroa ja juon mustikkakeittoa..mutta heti kun on syönyt koulussa lounaan, alkaa mahaan kertyä ilmaa..

        Tutkimuksissa en ole käynyt..mietin aina onko kyse laktoosi-intolerassista, koska keliakiaakaan ei pitäisi olla..ehkä jompikumpi nuista voisi olla lievänä muotona..tai sitten hiivasyndrooma...sokeri,vaalea jauhot aiheuttaa ongelmia? Mahani myös turpoaa päivittäin..

        Tosi ärsyttävää ku ei tiiä mitä voi syödä..ja niin testeissä kävisin niin mieluusti, mutta kun pelkään verikokeita niin yli kaiken:/ en ole kyennyt vielä menemään..

        Tää on kyllä tosi suuri ongelma..muuten vois jopa nauttia koulussa olemisesta.. kaikilla kurisee maha joskus tietenkin kun ilmaa kertyy, mutta mulla se on lähes jokapäiväistä. Ihanaa ku on kohtalotovereita.


    • Ongenkoukkuja

      Minulla on ollut täsmälleen sama ongelma ja se on ihan hirveä. Seiskaluokalla poissaoloja oli sen takia hirveästi. Joskus jopa opettaja käski minut terkkarille kun näytin niin kalpealta ja kamalalta. Nyt lukiossa ongelma palannut. Mutta ongelma lieveni kun aloin keksiä kaikkia ajatuksia että "pääsen luokasta pois milloin haluan kun sanon meneväni vaikka terkkarille" Ja "Mutta mitä enemmän täällä istun, sitä kovempi jätkä olen koska kestän tätä ja siitä on minulle hyötyä" Sitten opin kiinnittämään huomioni lopulta opetukseen, ja unohdin mahani kun tiesin pääseväni pois tilanteesta milloin haluan ja kiinnitin huomioni toisaalle. Silti ravaan vessassa joka välitunnilla kylläkin, mutta se auttoi.

    • myyr1

      mulla on myös ollut maha kipeä usein joskus jopa joka päivä mä vaan jännitän asioita ne menee suoraa mahaan aattelen pahoja asioita mutta sit kun keksin jotain mukavaa ajateltavaa ja puhun ihmistenkaa nii mä en huomaa sitä kipua joskus kun on maha on kipee on vaan pakko aatella kauniita ihania asioita ja mulla on myös ilmaa mahassa mä nielen ilmaa sit rupee nipistelee mahaa silloin on yksi keino PITÄÄ RAUHOTTUA se on se asia

    • kivimaha

      Itelläni jos jännitän vähänkin maha menee ihan sairaan kipeeksi, hyvä ku pystyy liikkuu siinä, mut sit se menee ohi hetiku oon lyhyenkin matkan autoss, whuut

    • Etana98

      Hei!;Minulla on yleensä mahakipua ja jännitysta. Mahakipu ja jännitys alkoivat kun menin 7-luokalle.Yleesä melkein kaikki asiat stressaavat.Olisiko jollakin jotakin vihjeitä miten jännityksen ja mahakivun saisi loppumaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe