Ydinvoimalan lauhdevesi

Jonsson.

ja siinä oleva energia (2/3-osaa energiasta menee lämpönä hukkaan nykyään). Edelleenkään en ymmärrä, miksi ko. energiaa ei oteta talteen kaukolämmöksi?

Joku sanoi, että ongelma on liian alhainen lauhdeveden lämpötila: vain noin 20 C-astetta. Mutta tämähän ei olisi ongelma lämpöpumpulle.

Lämpöpumppu kytkettynä ydinvoimalan perään ja saataisiin ko. huimat lämpötehot talteen, eikä enään tarvitsisi lämmittää kaloja. Ja putket vaikkapa Loviisan ja Rauman kaupunkeihin?

Lämmön talteenotto olisi aivan erillinen kierto ja hätätapauksessa voitaisiin lämpöpumppu ohittaa ja käyttää merivettä suoraan, kuten nykyäänkin...

48

5652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • radioaktivisti

      lauhdevettä hukkaan lasketa, se on kallista puhdistettua vettä. Lauhduttimesta se pumpataan reaktoriin höyrystettäväksi.

      • Jonsson.

        Ei olekkaan puhe vedestä vaan sen lämpösisällöstä. Suomessa käytössä olevat ydinvoimalat hukkaavat 2/3-osaa tehostaan lauhdutukseen ja 1/3-menee sähkötehona verkkoon.

        Vai minkä kuvittelet lämmittävän mm. Olkiluodon kaloja?

        http://www.youtube.com/watch?v=LLwWH3dk454


      • radioaktivisti
        Jonsson. kirjoitti:

        Ei olekkaan puhe vedestä vaan sen lämpösisällöstä. Suomessa käytössä olevat ydinvoimalat hukkaavat 2/3-osaa tehostaan lauhdutukseen ja 1/3-menee sähkötehona verkkoon.

        Vai minkä kuvittelet lämmittävän mm. Olkiluodon kaloja?

        http://www.youtube.com/watch?v=LLwWH3dk454

        kaloja lauhdevesi lämmitä, vaan jäähdytysvesi.


      • Muhammed Ali
        radioaktivisti kirjoitti:

        kaloja lauhdevesi lämmitä, vaan jäähdytysvesi.

        riitaa haastat?

        Haluatko nyrkkeilykehään?


      • Jonsson.
        radioaktivisti kirjoitti:

        kaloja lauhdevesi lämmitä, vaan jäähdytysvesi.

        asia tuli kuitenkin selväksi?


      • ydininssi

        Ennen kuin alat päteä, niin kannattaa vähän ottaa selvää asiasta, jossa aikoo päteä.

        Kyllä lauhdevesi on juuri sitä vettä, jolla lauhdutetaan turbiineilta tuleva höyry. Sitä kutsutaan usein lauhteeksi. Mutta lauhdevesi palautetaan suomen tapauksessa mereen.

        Ja jos oikein ruvetaan saivartelemaan, kuten sinä tykkäät, suomessa vain olkiluodon voimaloissa lauhde pumpataan reaktoriin höyrystymään. Loviisassa ja ol3:ssa on erillinen kierto reaktorissa olevalle vedelle ja turbiinipuolelle. piste.


      • voihannenä
        ydininssi kirjoitti:

        Ennen kuin alat päteä, niin kannattaa vähän ottaa selvää asiasta, jossa aikoo päteä.

        Kyllä lauhdevesi on juuri sitä vettä, jolla lauhdutetaan turbiineilta tuleva höyry. Sitä kutsutaan usein lauhteeksi. Mutta lauhdevesi palautetaan suomen tapauksessa mereen.

        Ja jos oikein ruvetaan saivartelemaan, kuten sinä tykkäät, suomessa vain olkiluodon voimaloissa lauhde pumpataan reaktoriin höyrystymään. Loviisassa ja ol3:ssa on erillinen kierto reaktorissa olevalle vedelle ja turbiinipuolelle. piste.

        paskaa päästelee vain sellainen henkilö, jolla ei ole höyrytekniikasta hajua edes alkeiden verran.

        Kannattaa tutustua, niin jää soopa vähemmälle:

        http://www.fortum.com/gallery/Loviisa/Voimalaitosesite_Suomi.pdf


      • ydininssi
        voihannenä kirjoitti:

        paskaa päästelee vain sellainen henkilö, jolla ei ole höyrytekniikasta hajua edes alkeiden verran.

        Kannattaa tutustua, niin jää soopa vähemmälle:

        http://www.fortum.com/gallery/Loviisa/Voimalaitosesite_Suomi.pdf

        Ihan tiedoksi. Tuo nimimerkkini viittaa oikeasti ammattiini.

        Joissain tapauksissa tuota merivettä näköjään saatetaan kutsua jäähdytysvedeksikin, kuten nyt tuossa "tavallliselle" kansalle julkaistussa pikku pljäkäyksessä, minkä esitit.

        Mutta minä en tarvitse mitään netissä olevia esitteitä tietääkseni, millä nimikkeillä niitä oikeasti kutsutaan javoin kertoa, että kaikki alalla työskentelevät puhuu jäähdytteestä silloin, kun puhutaan siitä reaktoriin menevästä vedestä. Se on jäähdyte, moderaattori, primääripiirin vesi jne jne.

        Lauhdevedeksi kutsutaan sitä merivettä, jolla lauhdutetaan lauhduttimessa loviisan tapauksessa sekundaaripuolen höyryä. Tämän höyryn lauhtuessa, sitä kutsutaan lauhteeksi. Ei lauhdevedeksi.

        Voit etsiä ihan mitä julkaisuja haluat ja vastailla tästä eteenpäin ihan miten haluat, mutta jos joskus keskustelet asiasta vaikkapa juuri loviisan voimalaitoksella työskentelevien kanssa (minäkin entinen sellainen), käytetty termistö on minun esittämäni. Samoin, kun keskustelet muualla työskentelevien ydininsinöörien kanssa (minäkin nykyinen sellainen). Tämä ei muutu mihinkään, vaikka kaivaisit mitä esitteitä.

        Jos nyt jotain virallisempaa viitettä haluat, mene säteilytyrvakeskusken sivuille www.stuk.fi ja laita hakukohtaan hakusanaksi lauhde. Saat kolme viitettä. Ensimmäisessä viitataan nimenomaan lauhteeseen. Silloin siinä puhutaan lauhduttimesta tulevasta lauhdutetusta höyrystä ja tarkalleen ottaen lauhdepumpuista juuri, kuten minä karron. Samoin taisi olle toisessa viitteessä. Kolmannessa viitteessä mainitaan sitten lauhdevesi. Ja silloin puhutaan lauhdeveden vaikutuksesta vesistöön, kalakantaan jne. Eli puhutaan siitä merivedestä, jolla turbiinilta tuleva höyry lauhdutetaan. Juuri, kuten minä sanoin.

        Tämän jälkeen on ihan sama, jos haluat uskoa toisin. Muista tämä kuitenkin, jos alat keskustelemaan oikeasti alan ihmisten kanssa jossain, äläkä ala kutsumaan minua asiasta paskaa puhuvaksi mitään tietämättömäksi, koska minä kerroin tasan sen, miten asiat ovat.


      • reaktionisti
        ydininssi kirjoitti:

        Ihan tiedoksi. Tuo nimimerkkini viittaa oikeasti ammattiini.

        Joissain tapauksissa tuota merivettä näköjään saatetaan kutsua jäähdytysvedeksikin, kuten nyt tuossa "tavallliselle" kansalle julkaistussa pikku pljäkäyksessä, minkä esitit.

        Mutta minä en tarvitse mitään netissä olevia esitteitä tietääkseni, millä nimikkeillä niitä oikeasti kutsutaan javoin kertoa, että kaikki alalla työskentelevät puhuu jäähdytteestä silloin, kun puhutaan siitä reaktoriin menevästä vedestä. Se on jäähdyte, moderaattori, primääripiirin vesi jne jne.

        Lauhdevedeksi kutsutaan sitä merivettä, jolla lauhdutetaan lauhduttimessa loviisan tapauksessa sekundaaripuolen höyryä. Tämän höyryn lauhtuessa, sitä kutsutaan lauhteeksi. Ei lauhdevedeksi.

        Voit etsiä ihan mitä julkaisuja haluat ja vastailla tästä eteenpäin ihan miten haluat, mutta jos joskus keskustelet asiasta vaikkapa juuri loviisan voimalaitoksella työskentelevien kanssa (minäkin entinen sellainen), käytetty termistö on minun esittämäni. Samoin, kun keskustelet muualla työskentelevien ydininsinöörien kanssa (minäkin nykyinen sellainen). Tämä ei muutu mihinkään, vaikka kaivaisit mitä esitteitä.

        Jos nyt jotain virallisempaa viitettä haluat, mene säteilytyrvakeskusken sivuille www.stuk.fi ja laita hakukohtaan hakusanaksi lauhde. Saat kolme viitettä. Ensimmäisessä viitataan nimenomaan lauhteeseen. Silloin siinä puhutaan lauhduttimesta tulevasta lauhdutetusta höyrystä ja tarkalleen ottaen lauhdepumpuista juuri, kuten minä karron. Samoin taisi olle toisessa viitteessä. Kolmannessa viitteessä mainitaan sitten lauhdevesi. Ja silloin puhutaan lauhdeveden vaikutuksesta vesistöön, kalakantaan jne. Eli puhutaan siitä merivedestä, jolla turbiinilta tuleva höyry lauhdutetaan. Juuri, kuten minä sanoin.

        Tämän jälkeen on ihan sama, jos haluat uskoa toisin. Muista tämä kuitenkin, jos alat keskustelemaan oikeasti alan ihmisten kanssa jossain, äläkä ala kutsumaan minua asiasta paskaa puhuvaksi mitään tietämättömäksi, koska minä kerroin tasan sen, miten asiat ovat.

        Olen töissä vanhassa höyryvoimalaitoksessa. On muuten Helsingin kaupungin omistama, ja taatusti vanhempi kuin mikään suomalainen ydinvoimala.
        Meillä kiertää lauhdevesi pumpulla pumpaten höyrystimeen (joskus kattilaksi nimitetään), sitten tulistimeen, korkeapaineturbiiniin, välitulistimeen, keslipaineturbiiniin, välitulstimeen jne. kunnes se matalapaineturbiinista pääsee lauhduttimeen, jossa se lauhtuu vedeksi. Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan jne.

        En tiedä, mistä hatusta tuo jäähdytysveden nimittäminen lauhdevedeksi on saanut alkunsa, mutta kutsuvat poliisitkin mäskiä rankiksi.


      • radioaktivisti
        ydininssi kirjoitti:

        Ihan tiedoksi. Tuo nimimerkkini viittaa oikeasti ammattiini.

        Joissain tapauksissa tuota merivettä näköjään saatetaan kutsua jäähdytysvedeksikin, kuten nyt tuossa "tavallliselle" kansalle julkaistussa pikku pljäkäyksessä, minkä esitit.

        Mutta minä en tarvitse mitään netissä olevia esitteitä tietääkseni, millä nimikkeillä niitä oikeasti kutsutaan javoin kertoa, että kaikki alalla työskentelevät puhuu jäähdytteestä silloin, kun puhutaan siitä reaktoriin menevästä vedestä. Se on jäähdyte, moderaattori, primääripiirin vesi jne jne.

        Lauhdevedeksi kutsutaan sitä merivettä, jolla lauhdutetaan lauhduttimessa loviisan tapauksessa sekundaaripuolen höyryä. Tämän höyryn lauhtuessa, sitä kutsutaan lauhteeksi. Ei lauhdevedeksi.

        Voit etsiä ihan mitä julkaisuja haluat ja vastailla tästä eteenpäin ihan miten haluat, mutta jos joskus keskustelet asiasta vaikkapa juuri loviisan voimalaitoksella työskentelevien kanssa (minäkin entinen sellainen), käytetty termistö on minun esittämäni. Samoin, kun keskustelet muualla työskentelevien ydininsinöörien kanssa (minäkin nykyinen sellainen). Tämä ei muutu mihinkään, vaikka kaivaisit mitä esitteitä.

        Jos nyt jotain virallisempaa viitettä haluat, mene säteilytyrvakeskusken sivuille www.stuk.fi ja laita hakukohtaan hakusanaksi lauhde. Saat kolme viitettä. Ensimmäisessä viitataan nimenomaan lauhteeseen. Silloin siinä puhutaan lauhduttimesta tulevasta lauhdutetusta höyrystä ja tarkalleen ottaen lauhdepumpuista juuri, kuten minä karron. Samoin taisi olle toisessa viitteessä. Kolmannessa viitteessä mainitaan sitten lauhdevesi. Ja silloin puhutaan lauhdeveden vaikutuksesta vesistöön, kalakantaan jne. Eli puhutaan siitä merivedestä, jolla turbiinilta tuleva höyry lauhdutetaan. Juuri, kuten minä sanoin.

        Tämän jälkeen on ihan sama, jos haluat uskoa toisin. Muista tämä kuitenkin, jos alat keskustelemaan oikeasti alan ihmisten kanssa jossain, äläkä ala kutsumaan minua asiasta paskaa puhuvaksi mitään tietämättömäksi, koska minä kerroin tasan sen, miten asiat ovat.

        yhtään mitään. Taidat olla joko jälkeenjäänyt tai sitten on mennyt oppi hukkaan.

        Olen töissä vanhassa höyryvoimalaitoksessa. On muuten Helsingin kaupungin omistama, ja taatusti vanhempi kuin mikään suomalainen ydinvoimala.
        Meillä kiertää lauhdevesi pumpulla pumpaten höyrystimeen (joskus kattilaksi nimitetään), sitten tulistimeen, korkeapaineturbiiniin, välitulistimeen, keskipaineturbiiniin, välitulstimeen jne. kunnes se matalapaineturbiinista pääsee lauhduttimeen, jossa se lauhtuu vedeksi. Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan jne.

        En tiedä, mistä hatusta tuo jäähdytysveden nimittäminen lauhdevedeksi on saanut alkunsa, mutta kutsuvat poliisitkin mäskiä rankiksi.

        Tuossa jaotain ajalta ennekuin olitte ruvennet asioille keksimään uusia nimityksiä:

        http://www.aijaa.com/v.php?i=741800.png


      • ydininssi
        radioaktivisti kirjoitti:

        yhtään mitään. Taidat olla joko jälkeenjäänyt tai sitten on mennyt oppi hukkaan.

        Olen töissä vanhassa höyryvoimalaitoksessa. On muuten Helsingin kaupungin omistama, ja taatusti vanhempi kuin mikään suomalainen ydinvoimala.
        Meillä kiertää lauhdevesi pumpulla pumpaten höyrystimeen (joskus kattilaksi nimitetään), sitten tulistimeen, korkeapaineturbiiniin, välitulistimeen, keskipaineturbiiniin, välitulstimeen jne. kunnes se matalapaineturbiinista pääsee lauhduttimeen, jossa se lauhtuu vedeksi. Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan jne.

        En tiedä, mistä hatusta tuo jäähdytysveden nimittäminen lauhdevedeksi on saanut alkunsa, mutta kutsuvat poliisitkin mäskiä rankiksi.

        Tuossa jaotain ajalta ennekuin olitte ruvennet asioille keksimään uusia nimityksiä:

        http://www.aijaa.com/v.php?i=741800.png

        Tässä on sitten tasan yksi vaihtoehto. Erityyppisissä voimalaitoksissa käyttöslangi on erilaista.

        En epäiöe yhtää, etteikö teillä asiaa kutsuta noin. Ja hyvinkin voi olla, että jäähdytysvesi voi olla termodynamiikassa virallisempi termi, ei ole minun alaani.

        Mutta ydinalalla (kuten varmasti noista mainitsemistani stuk:in jutuistakin huomasit) lauhdevedellä tarkoitetaan sitä merivettä.

        En tiedä homman historiaa, joten en tiedä mistä näin käytetyt nimitykset tulevat. Ydinvoimaloissa tuolla reaktoriin menevällä jäähdytteellä on aika paljon isompi ja monipuolisempi rooli kuin hillivoimaloissa tms. Ehkäpä tällä on jotain tekemistä sitten sen kanssa, että vähemmän termodynamiikkaa harrastavat reaktorifyysikot ovat mielummin alkaneet kutsua sitä jäähdytteeksi kuin lauhdevedeksi ja siitä on tullut tapa. Toisaalta olisi aika sekavaa kutsua kahta eri piiriä jäähdytepiiriksi.

        Mutta joka tapauksessa vaikken syytä tiedä, niin tähän asti olen aina ydinalan ihmisten kanssa puhunut lauhdevedestä juuri silloin, kun puhutaan siitä merivedestä, oli se sitten oikein tai ei. Ja vastaavasti reaktoriin menee meillä aina jäähdytettä, en ole koskaan kenenkään kuullut meillä puhuvan, että sinne menisi lauhdevettä. En koskaan. Tätä "meidän tapaamme" käytetään myös lukuisissa ydinvoimaan liittyvissä eduskunnan virallisissa esityksissä ja raporteissa (koska niitä valmistelee alan kanssa tekemisissä olevat virkamiehet), joita myös netistä löydät. Jos et usko, niin ei se minun maailmaani kaada. Kuten sanottua, kerron vain kuten asiat ovat.

        Jos ja kun ne teillä on erilailla, niin sittempä ovat. Mutta tämä oli ydinvoimakeskustelu ja täällä lauhdevedellä tarkoitetaan sitä merivettä.

        ps. Ei kyllä herätä erityisen paljoa luottamusta tuo sinun tyylisi. Käytät samassa keskustelussa eri nimimerkkejä (reaktionisti, radioaktivisti ja liekö tuo sitroenkin sinun?) Lisäksi haukut aina viestiesi alussa "paskaa puhuvaksi", "mitään tietämättömäksi", "jälkeenjääneeksi" jne jne. Jos sinä todella olet aikuinen ja työskentelet voimalaitoksessa, niin en voi kuin ihmetellä ja olla tyytyväinen, että et työskentele ydinvoimalaitoksessa.


      • ydininssi
        radioaktivisti kirjoitti:

        yhtään mitään. Taidat olla joko jälkeenjäänyt tai sitten on mennyt oppi hukkaan.

        Olen töissä vanhassa höyryvoimalaitoksessa. On muuten Helsingin kaupungin omistama, ja taatusti vanhempi kuin mikään suomalainen ydinvoimala.
        Meillä kiertää lauhdevesi pumpulla pumpaten höyrystimeen (joskus kattilaksi nimitetään), sitten tulistimeen, korkeapaineturbiiniin, välitulistimeen, keskipaineturbiiniin, välitulstimeen jne. kunnes se matalapaineturbiinista pääsee lauhduttimeen, jossa se lauhtuu vedeksi. Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan jne.

        En tiedä, mistä hatusta tuo jäähdytysveden nimittäminen lauhdevedeksi on saanut alkunsa, mutta kutsuvat poliisitkin mäskiä rankiksi.

        Tuossa jaotain ajalta ennekuin olitte ruvennet asioille keksimään uusia nimityksiä:

        http://www.aijaa.com/v.php?i=741800.png

        "Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan"

        Niinpä: LAUHDE sanot sinäkin. Et lauhdevesi.


      • höyryaktivisti
        ydininssi kirjoitti:

        Tässä on sitten tasan yksi vaihtoehto. Erityyppisissä voimalaitoksissa käyttöslangi on erilaista.

        En epäiöe yhtää, etteikö teillä asiaa kutsuta noin. Ja hyvinkin voi olla, että jäähdytysvesi voi olla termodynamiikassa virallisempi termi, ei ole minun alaani.

        Mutta ydinalalla (kuten varmasti noista mainitsemistani stuk:in jutuistakin huomasit) lauhdevedellä tarkoitetaan sitä merivettä.

        En tiedä homman historiaa, joten en tiedä mistä näin käytetyt nimitykset tulevat. Ydinvoimaloissa tuolla reaktoriin menevällä jäähdytteellä on aika paljon isompi ja monipuolisempi rooli kuin hillivoimaloissa tms. Ehkäpä tällä on jotain tekemistä sitten sen kanssa, että vähemmän termodynamiikkaa harrastavat reaktorifyysikot ovat mielummin alkaneet kutsua sitä jäähdytteeksi kuin lauhdevedeksi ja siitä on tullut tapa. Toisaalta olisi aika sekavaa kutsua kahta eri piiriä jäähdytepiiriksi.

        Mutta joka tapauksessa vaikken syytä tiedä, niin tähän asti olen aina ydinalan ihmisten kanssa puhunut lauhdevedestä juuri silloin, kun puhutaan siitä merivedestä, oli se sitten oikein tai ei. Ja vastaavasti reaktoriin menee meillä aina jäähdytettä, en ole koskaan kenenkään kuullut meillä puhuvan, että sinne menisi lauhdevettä. En koskaan. Tätä "meidän tapaamme" käytetään myös lukuisissa ydinvoimaan liittyvissä eduskunnan virallisissa esityksissä ja raporteissa (koska niitä valmistelee alan kanssa tekemisissä olevat virkamiehet), joita myös netistä löydät. Jos et usko, niin ei se minun maailmaani kaada. Kuten sanottua, kerron vain kuten asiat ovat.

        Jos ja kun ne teillä on erilailla, niin sittempä ovat. Mutta tämä oli ydinvoimakeskustelu ja täällä lauhdevedellä tarkoitetaan sitä merivettä.

        ps. Ei kyllä herätä erityisen paljoa luottamusta tuo sinun tyylisi. Käytät samassa keskustelussa eri nimimerkkejä (reaktionisti, radioaktivisti ja liekö tuo sitroenkin sinun?) Lisäksi haukut aina viestiesi alussa "paskaa puhuvaksi", "mitään tietämättömäksi", "jälkeenjääneeksi" jne jne. Jos sinä todella olet aikuinen ja työskentelet voimalaitoksessa, niin en voi kuin ihmetellä ja olla tyytyväinen, että et työskentele ydinvoimalaitoksessa.

        sitroen minun nimimerkkini.

        Onneksi en ole eksynyt ydinvoimapiireihin. Pienenä tuli joskus haaveilluksi. Jos on porukalla noin hatarat käsitykset terminologian merkityksestä niin taidanpa liittyä ydinvoiman vastustajiin.

        Meillä oli ihan fysiikan peruskurssilla selvillä höyrystymisen ja lauhtumisen merkitys. Olisipa kiva nähdä, miltä naamasi näyttää, kun jääkaappisi kylmäaine lauhtuneena on johdettu taivaan tuuliin. Heh.

        No joo, poliisitkin puhuvat rankista ja mäskistä, vaikka eivät tiedä niiden eroa.


      • hörystäjäaktivisti
        ydininssi kirjoitti:

        "Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan"

        Niinpä: LAUHDE sanot sinäkin. Et lauhdevesi.

        mitähän tuo tarkoitti???

        Lauhde on litku jota saadaan lauhduttimesta. Jos se on vettä, niin sitten se on vettä.

        Kondenssivedeksi sanotaan ilmasta tiivistynyttä vettä laivan kyljistä pilssiin valuneena.

        Enkä muuten ole kuullut, että ydinvoimaloiden lauhduttimista kondenssivettä ulkomaillakaan pumpataan mereen.

        Oletkohan ihan oikealla alalla?


      • termistö
        hörystäjäaktivisti kirjoitti:

        mitähän tuo tarkoitti???

        Lauhde on litku jota saadaan lauhduttimesta. Jos se on vettä, niin sitten se on vettä.

        Kondenssivedeksi sanotaan ilmasta tiivistynyttä vettä laivan kyljistä pilssiin valuneena.

        Enkä muuten ole kuullut, että ydinvoimaloiden lauhduttimista kondenssivettä ulkomaillakaan pumpataan mereen.

        Oletkohan ihan oikealla alalla?

        Ainakin teollisuuden höyrysysteemeissä lauhde on lämmönvaihtimissa tms. tiivistynyttä höyryä joka kerätään lauhdejärjestelmän kautta lauhdetankkiin ja pumpataan talaisin voimalaitokselle. Vastaava englanninkielinen termi on condensate.
        Lämmönvaihtimissa lämmitettäville aineille käytetään yleensä niiden omaa nimeä, esim. prosessivesi, glykolivesi jne.
        Kondenssivedellä ymmärretään yleensä ilmasta kylmille pinnoille tiivistyvää kosteutta.


      • ydininssi
        höyryaktivisti kirjoitti:

        sitroen minun nimimerkkini.

        Onneksi en ole eksynyt ydinvoimapiireihin. Pienenä tuli joskus haaveilluksi. Jos on porukalla noin hatarat käsitykset terminologian merkityksestä niin taidanpa liittyä ydinvoiman vastustajiin.

        Meillä oli ihan fysiikan peruskurssilla selvillä höyrystymisen ja lauhtumisen merkitys. Olisipa kiva nähdä, miltä naamasi näyttää, kun jääkaappisi kylmäaine lauhtuneena on johdettu taivaan tuuliin. Heh.

        No joo, poliisitkin puhuvat rankista ja mäskistä, vaikka eivät tiedä niiden eroa.

        okei, ihan sama. Jätän tämän homman tähän tämän viestin jälkeen. Parempaakin tekemistä.

        Totta kait minä tiedän, mitä on höyrystyminen ja lauhtuminen. Tuskin sitä nyt itsekkään oikeasti epäilet. Alat mennä aika lapselliseksi.

        Sinä yrität koko ajan vittuilla minulle, niin kuin minä en tietäii mitään tms. Kuitenkin minä olen vain koko ajan kertonut, miten termistöä ydinvoimapuolella vain kerta kaikkiaan oikeasti käytetään. Se on ihan sama, onko pojan nimi kille, vai kalle kunhan pojan luonne tunnetaan.

        Jos sinulla on noin vaikea uskoa tuota ja näin pakottava tarve vittuilla olemattomista asioista tuntemattomille ihmisille, kannattaa ihan oikeasti hetki miettiä omia ajatusmalleja ja hankkia vaikka elämä.

        Tosiaan koska tämä oli ydinvoimakeskustelu, oli mielestäni syytä pysytellä ydinpuolela käytetyissä termeissä. Tai ainakaan olla puuttumatta siihen, että niitä käytetään. Sinähän tämän terminologiasaivartelun aloitit.

        Kuten sanottua, vittuile tästä eteenpäin niin paljon kuin sielusi sietää. Omapa on häpeäsi. Jokainen täällä ymmärtää aivan täysin, että tässä ei ole kyse siitä, ettenkö tietäisi mitä on lauhde ja mitä on höyry tms tms tms, vaan kyse oli siitä, että kerron mitä terminologiaa minun alallani käytetään. Lähden nyt pienelle reissulle, joten saat myllätä ihan niin paljon kuin haluat. Areena on vapaa. Ole hyvä.


      • höyrystäjä
        ydininssi kirjoitti:

        okei, ihan sama. Jätän tämän homman tähän tämän viestin jälkeen. Parempaakin tekemistä.

        Totta kait minä tiedän, mitä on höyrystyminen ja lauhtuminen. Tuskin sitä nyt itsekkään oikeasti epäilet. Alat mennä aika lapselliseksi.

        Sinä yrität koko ajan vittuilla minulle, niin kuin minä en tietäii mitään tms. Kuitenkin minä olen vain koko ajan kertonut, miten termistöä ydinvoimapuolella vain kerta kaikkiaan oikeasti käytetään. Se on ihan sama, onko pojan nimi kille, vai kalle kunhan pojan luonne tunnetaan.

        Jos sinulla on noin vaikea uskoa tuota ja näin pakottava tarve vittuilla olemattomista asioista tuntemattomille ihmisille, kannattaa ihan oikeasti hetki miettiä omia ajatusmalleja ja hankkia vaikka elämä.

        Tosiaan koska tämä oli ydinvoimakeskustelu, oli mielestäni syytä pysytellä ydinpuolela käytetyissä termeissä. Tai ainakaan olla puuttumatta siihen, että niitä käytetään. Sinähän tämän terminologiasaivartelun aloitit.

        Kuten sanottua, vittuile tästä eteenpäin niin paljon kuin sielusi sietää. Omapa on häpeäsi. Jokainen täällä ymmärtää aivan täysin, että tässä ei ole kyse siitä, ettenkö tietäisi mitä on lauhde ja mitä on höyry tms tms tms, vaan kyse oli siitä, että kerron mitä terminologiaa minun alallani käytetään. Lähden nyt pienelle reissulle, joten saat myllätä ihan niin paljon kuin haluat. Areena on vapaa. Ole hyvä.

        imettele, että Suomessa suhtaudutaan epäilevästi y´dinvoimaan, kun on noin hatarat jutut.


      • sekundaaripiiri
        termistö kirjoitti:

        Ainakin teollisuuden höyrysysteemeissä lauhde on lämmönvaihtimissa tms. tiivistynyttä höyryä joka kerätään lauhdejärjestelmän kautta lauhdetankkiin ja pumpataan talaisin voimalaitokselle. Vastaava englanninkielinen termi on condensate.
        Lämmönvaihtimissa lämmitettäville aineille käytetään yleensä niiden omaa nimeä, esim. prosessivesi, glykolivesi jne.
        Kondenssivedellä ymmärretään yleensä ilmasta kylmille pinnoille tiivistyvää kosteutta.

        Tässä keskustelussa sekoitetaan taas lahjakkaasti termejä. Keskustelijat näyttävät unohtavan, että hiilivoimalan ja ydinvoimalan vesikierto on melko tavalla erilainen. Ja ydinvoimaloitakin on tyypiltään erilaisia. Karkeasti ne voisi jakaa kiehutusvesireaktoreihin ja painevesireaktoreihin.

        Olkiluodossa on kiehutusvesireaktorit:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiehutusvesireaktori

        Loviisassa on painevesireaktorit. Olkiluodon 3. reaktori on myös painevesireaktori.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Painevesireaktori

        Painevesireaktorissa on lämmönvaihdin reaktorin ja turbiinien välissä. Siten turbiinien lauhduttimesta saatava vesi ei mene koskaan takaisin reaktoriin/kattilaan. Hiilivoimalaitosten vesikierron termistön käyttö on tässä tapauksessa harhaanjohtavaa.


      • veturissa
        termistö kirjoitti:

        Ainakin teollisuuden höyrysysteemeissä lauhde on lämmönvaihtimissa tms. tiivistynyttä höyryä joka kerätään lauhdejärjestelmän kautta lauhdetankkiin ja pumpataan talaisin voimalaitokselle. Vastaava englanninkielinen termi on condensate.
        Lämmönvaihtimissa lämmitettäville aineille käytetään yleensä niiden omaa nimeä, esim. prosessivesi, glykolivesi jne.
        Kondenssivedellä ymmärretään yleensä ilmasta kylmille pinnoille tiivistyvää kosteutta.

        höyryveturissa sitä sanotaan hikivedeksi,ja se päästetään venttiilin kautta siihen junanradan sivuun.ei sitä talteen oteta.joskus asemalta tankataan lisää vettä vaunuun.NÄIN MEILLÄ:


      • ellei
        ydininssi kirjoitti:

        Tässä on sitten tasan yksi vaihtoehto. Erityyppisissä voimalaitoksissa käyttöslangi on erilaista.

        En epäiöe yhtää, etteikö teillä asiaa kutsuta noin. Ja hyvinkin voi olla, että jäähdytysvesi voi olla termodynamiikassa virallisempi termi, ei ole minun alaani.

        Mutta ydinalalla (kuten varmasti noista mainitsemistani stuk:in jutuistakin huomasit) lauhdevedellä tarkoitetaan sitä merivettä.

        En tiedä homman historiaa, joten en tiedä mistä näin käytetyt nimitykset tulevat. Ydinvoimaloissa tuolla reaktoriin menevällä jäähdytteellä on aika paljon isompi ja monipuolisempi rooli kuin hillivoimaloissa tms. Ehkäpä tällä on jotain tekemistä sitten sen kanssa, että vähemmän termodynamiikkaa harrastavat reaktorifyysikot ovat mielummin alkaneet kutsua sitä jäähdytteeksi kuin lauhdevedeksi ja siitä on tullut tapa. Toisaalta olisi aika sekavaa kutsua kahta eri piiriä jäähdytepiiriksi.

        Mutta joka tapauksessa vaikken syytä tiedä, niin tähän asti olen aina ydinalan ihmisten kanssa puhunut lauhdevedestä juuri silloin, kun puhutaan siitä merivedestä, oli se sitten oikein tai ei. Ja vastaavasti reaktoriin menee meillä aina jäähdytettä, en ole koskaan kenenkään kuullut meillä puhuvan, että sinne menisi lauhdevettä. En koskaan. Tätä "meidän tapaamme" käytetään myös lukuisissa ydinvoimaan liittyvissä eduskunnan virallisissa esityksissä ja raporteissa (koska niitä valmistelee alan kanssa tekemisissä olevat virkamiehet), joita myös netistä löydät. Jos et usko, niin ei se minun maailmaani kaada. Kuten sanottua, kerron vain kuten asiat ovat.

        Jos ja kun ne teillä on erilailla, niin sittempä ovat. Mutta tämä oli ydinvoimakeskustelu ja täällä lauhdevedellä tarkoitetaan sitä merivettä.

        ps. Ei kyllä herätä erityisen paljoa luottamusta tuo sinun tyylisi. Käytät samassa keskustelussa eri nimimerkkejä (reaktionisti, radioaktivisti ja liekö tuo sitroenkin sinun?) Lisäksi haukut aina viestiesi alussa "paskaa puhuvaksi", "mitään tietämättömäksi", "jälkeenjääneeksi" jne jne. Jos sinä todella olet aikuinen ja työskentelet voimalaitoksessa, niin en voi kuin ihmetellä ja olla tyytyväinen, että et työskentele ydinvoimalaitoksessa.

        meidan isi oisi mennyt kenttaa tekemaan..jne.


      • miksuh.
        reaktionisti kirjoitti:

        Olen töissä vanhassa höyryvoimalaitoksessa. On muuten Helsingin kaupungin omistama, ja taatusti vanhempi kuin mikään suomalainen ydinvoimala.
        Meillä kiertää lauhdevesi pumpulla pumpaten höyrystimeen (joskus kattilaksi nimitetään), sitten tulistimeen, korkeapaineturbiiniin, välitulistimeen, keslipaineturbiiniin, välitulstimeen jne. kunnes se matalapaineturbiinista pääsee lauhduttimeen, jossa se lauhtuu vedeksi. Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan jne.

        En tiedä, mistä hatusta tuo jäähdytysveden nimittäminen lauhdevedeksi on saanut alkunsa, mutta kutsuvat poliisitkin mäskiä rankiksi.

        Et taida oikein käsittää sitä, mutta ydinvoimala on hiukan eriasia kuin se sun kivikautisen aatamin aikanen höyryvoimalasi.

        En ole tuolla alalla, mutta käsittääkseni ydinvoimalan primaaripiiri on suljettu kierto, jossa se ydinreaktorin kautta kulkeva vesi kiertää. Primääripiirin vettä ei voi noin vaan viedä turbiineille, koska se on radioaktiivista.

        Primaaripiirin veden lämpö siirretään jonkinlaisessa lämmönvaihtimessa primääripiiristä erillään olevan sekundääripiirin veteen, joka höyrystyy. Höyry viedään sitten turbiineille ja sieltä lauhduttimeen.

        Lauhduttimessa höyryä jäähdytetään merestä otetulla LAUHDEVEDELLÄ, joka palaa sitten mereen.

        On aika hassua, että näin ihan maallikkona asian tuntuu ymmärtävän paremmin kuin muka alalla oleva.


      • miksuh.
        radioaktivisti kirjoitti:

        yhtään mitään. Taidat olla joko jälkeenjäänyt tai sitten on mennyt oppi hukkaan.

        Olen töissä vanhassa höyryvoimalaitoksessa. On muuten Helsingin kaupungin omistama, ja taatusti vanhempi kuin mikään suomalainen ydinvoimala.
        Meillä kiertää lauhdevesi pumpulla pumpaten höyrystimeen (joskus kattilaksi nimitetään), sitten tulistimeen, korkeapaineturbiiniin, välitulistimeen, keskipaineturbiiniin, välitulstimeen jne. kunnes se matalapaineturbiinista pääsee lauhduttimeen, jossa se lauhtuu vedeksi. Lauhduttimesta saatava lauhde pumpataan takaisin kattilaan jne.

        En tiedä, mistä hatusta tuo jäähdytysveden nimittäminen lauhdevedeksi on saanut alkunsa, mutta kutsuvat poliisitkin mäskiä rankiksi.

        Tuossa jaotain ajalta ennekuin olitte ruvennet asioille keksimään uusia nimityksiä:

        http://www.aijaa.com/v.php?i=741800.png

        Sä et tunnu tosiaankaan tietävän mistä puhut. Tuo heppu joka sanoi olevansa ydinvoimala-alalla on kyllä tässä kekustelussa huomattavasti uskottavampi kuin sinä.


    • 9807987689

      sähköteho on.

      p = 1600 800 800=3200 MW (sähköteho)

      Energiaa vuorokaudessa.

      e = p*24*3600=276480000 MJ/vrk (sähköteho)

      Lämpöhukka 2-kertainen ja öljyn energiapitoisuus 38.7 MJ/L

      e/38.7*2=14288372 L/vrk (hukkalämmön energia öljylitroina)

      hukkaan menevä lämpöteho vastaa 14.3 miljoonaa litraa lämmitysöljyä vuorokaudessa.

      Tämä tekee rahana.

      14.3 x 0.6 = 8.6 milj. €/vrk

      8.6 x 365 = 3131.7 milj. €/vuosi = 3.1 mrd. €/vuosi

      Jos yksi pientalo tarvitsee 2200 L/v lämmitysöljyä, niin Olkiluodon lämpöenergialla lämmittäisi.

      14300000 x 365 / 2200 = 2372500 = 2.3 miljoonaa omakotitaloa

      Eli periaatteessa kaikki Suomen rakennukset voitaisiin lämmittää ottamalla talteen Suomen ydinvoimaloiden lauhdevesien lämpö, jos se vain kaukolämmön jakelun kannalta olisi mahdollista.

      Jollen laskenut väärin. Vaikuttaa todellakin suurelta luvulta!

    • n.n.

      Venäjällähän noin on tehty, eli kaukolämmöksi menee. Sitäkin ihmettelen, että miksei meillä laiteta voimalan reaktoriosaa suoraan kallioon ja tuoda koko systeemiä lähemmäksi asutusta. Pitää muistaa että Otaniemessä on koereaktori toiminut vuosikymmenet ilman ongelmia, eikä sitä edes ole vastustettu.

      Ilmeisesti reaktorin jäähdytystä ei ole ajateltu kunnolla tuon poistolämmön suhteen, sillä eihän tuo 20C muuten olisi noin matala (enkä usko että asialla olisi vaikutusta sähkötehoon).

      Onkos kellään kaaviota, missä näkyvät noiden putkistojen virtaamat ja lämpötilat?

    • ongelmahan

      on yhteiskuntapoliittinen eikä tekninen.

      Raumalla aikoinaan asiasta keskuteltiin, kun
      Olkiluoto nyt siinä lähellä on.
      Kaikki myönsivät että koko kaupunki voitaisiin
      helposti lämmittää voimalan jäähdytysvedellä,
      noin siis teknisessä mielessä.

      Mutta:
      95% ihmisistä ei MISTÄÄN HINNASTA suostu siihen
      että pattereissa kiertää ydinvoimalan vettä.
      Siihen on insinöörien ihan turha vakuutella
      että välissä on x kappaletta lämmönvaihtimia
      ja mitään vaaraa ei ole.
      Järjenvastaista, mutta näin se vain on.
      Siis homma ei ole reaalisesti mahdollista.

      • sitroen.

        kuten minkään muunkaan voimalan lauhdevettä EI OLE VARAA laskea hukkaan. Sehän on puhtaampaa kuin tislattu vesi ja siis kallista ja sitä on kierrossa PALJON!

        Jäähdytysvesi on kokonaan toinen asia.
        Se saa olla viranomaismääräyksen mukaan max. 12 astetta lämpimämpää voimalasta ulos tullessaan kuin sinne sisään mennessään. Talvella merivesi voi olla -0,2 asteista ja ulostulo noin 11 asteista. Tälläkö kämppääsi lämmität?
        Jos lämpöpumpun rakennat, niin laske kustannukset ja hyöty. Lisäksi lämpö on siirrettävä vähintään 5 km:n (= suojavyöhykkeen raja) päähän voimalasta. Mitkä ovat lämpöhäviöt ja rakennuskustannukset? Laske sinä jota asia kiinnostaa ja kerro meillekin.

        Järkevämpää olisi käyttää väliottohöyryä lämmitystarkoitukseen. Siinä vain sähköteho laskee reippaasti. Ja lämmön siirto-ongelma on jäljellä siinäkin. Laskumiehet voisivat laskea kustannukset tähänkin vaihtoehtoon.
        Sitten vielä sellainen, että ydinvoimalan häiriöpysäytystä varten pitäisi olla jollakin muulla tavalla tuotettavaa lämpöä melkoisen heti saatavilla. Talvipakkasilla tulee äkkiä vilu... Ydinvoimalalla on omat sähkökäyttöiset apukattilansa omaa tarvetta varten seisokkiajaksi.

        Lukijoissa on epäilemättä laskumiehiä ja -naisia, joille ylläolevien tapausten laskeminen on tuttua rutiinia. Minulle se ei sitä ole enkä viitsi opetella sitä, koska muutakin tekemistä on riittämiin...


      • lämpöhäviöt
        sitroen. kirjoitti:

        kuten minkään muunkaan voimalan lauhdevettä EI OLE VARAA laskea hukkaan. Sehän on puhtaampaa kuin tislattu vesi ja siis kallista ja sitä on kierrossa PALJON!

        Jäähdytysvesi on kokonaan toinen asia.
        Se saa olla viranomaismääräyksen mukaan max. 12 astetta lämpimämpää voimalasta ulos tullessaan kuin sinne sisään mennessään. Talvella merivesi voi olla -0,2 asteista ja ulostulo noin 11 asteista. Tälläkö kämppääsi lämmität?
        Jos lämpöpumpun rakennat, niin laske kustannukset ja hyöty. Lisäksi lämpö on siirrettävä vähintään 5 km:n (= suojavyöhykkeen raja) päähän voimalasta. Mitkä ovat lämpöhäviöt ja rakennuskustannukset? Laske sinä jota asia kiinnostaa ja kerro meillekin.

        Järkevämpää olisi käyttää väliottohöyryä lämmitystarkoitukseen. Siinä vain sähköteho laskee reippaasti. Ja lämmön siirto-ongelma on jäljellä siinäkin. Laskumiehet voisivat laskea kustannukset tähänkin vaihtoehtoon.
        Sitten vielä sellainen, että ydinvoimalan häiriöpysäytystä varten pitäisi olla jollakin muulla tavalla tuotettavaa lämpöä melkoisen heti saatavilla. Talvipakkasilla tulee äkkiä vilu... Ydinvoimalalla on omat sähkökäyttöiset apukattilansa omaa tarvetta varten seisokkiajaksi.

        Lukijoissa on epäilemättä laskumiehiä ja -naisia, joille ylläolevien tapausten laskeminen on tuttua rutiinia. Minulle se ei sitä ole enkä viitsi opetella sitä, koska muutakin tekemistä on riittämiin...

        "Lisäksi lämpö on siirrettävä vähintään 5 km:n (= suojavyöhykkeen raja) päähän voimalasta. Mitkä ovat lämpöhäviöt ja rakennuskustannukset? Laske sinä jota asia kiinnostaa ja kerro meillekin."

        No, esim. meillä täällä Turussa kaupungin kaukolämpö
        suureksi osaksi tulee Naantalin
        lämpövoimalaitoksesta 15 km:n päästä ja häviöt
        kuulemma melko olemattomat.
        Syvällä maan alla tunnelissa hyvin eristetty putki.


      • Hmmm...
        lämpöhäviöt kirjoitti:

        "Lisäksi lämpö on siirrettävä vähintään 5 km:n (= suojavyöhykkeen raja) päähän voimalasta. Mitkä ovat lämpöhäviöt ja rakennuskustannukset? Laske sinä jota asia kiinnostaa ja kerro meillekin."

        No, esim. meillä täällä Turussa kaupungin kaukolämpö
        suureksi osaksi tulee Naantalin
        lämpövoimalaitoksesta 15 km:n päästä ja häviöt
        kuulemma melko olemattomat.
        Syvällä maan alla tunnelissa hyvin eristetty putki.

        Kaukolämpö on yli sata asteista höyryä, jonka energiasisältö on valtavasti suurempi kuin 20 asteisen veden. Saman energiamäärän siirtämiseen vedellä tarvittaisiin kalliit isot putket ja pumput.


      • apupadat
        sitroen. kirjoitti:

        kuten minkään muunkaan voimalan lauhdevettä EI OLE VARAA laskea hukkaan. Sehän on puhtaampaa kuin tislattu vesi ja siis kallista ja sitä on kierrossa PALJON!

        Jäähdytysvesi on kokonaan toinen asia.
        Se saa olla viranomaismääräyksen mukaan max. 12 astetta lämpimämpää voimalasta ulos tullessaan kuin sinne sisään mennessään. Talvella merivesi voi olla -0,2 asteista ja ulostulo noin 11 asteista. Tälläkö kämppääsi lämmität?
        Jos lämpöpumpun rakennat, niin laske kustannukset ja hyöty. Lisäksi lämpö on siirrettävä vähintään 5 km:n (= suojavyöhykkeen raja) päähän voimalasta. Mitkä ovat lämpöhäviöt ja rakennuskustannukset? Laske sinä jota asia kiinnostaa ja kerro meillekin.

        Järkevämpää olisi käyttää väliottohöyryä lämmitystarkoitukseen. Siinä vain sähköteho laskee reippaasti. Ja lämmön siirto-ongelma on jäljellä siinäkin. Laskumiehet voisivat laskea kustannukset tähänkin vaihtoehtoon.
        Sitten vielä sellainen, että ydinvoimalan häiriöpysäytystä varten pitäisi olla jollakin muulla tavalla tuotettavaa lämpöä melkoisen heti saatavilla. Talvipakkasilla tulee äkkiä vilu... Ydinvoimalalla on omat sähkökäyttöiset apukattilansa omaa tarvetta varten seisokkiajaksi.

        Lukijoissa on epäilemättä laskumiehiä ja -naisia, joille ylläolevien tapausten laskeminen on tuttua rutiinia. Minulle se ei sitä ole enkä viitsi opetella sitä, koska muutakin tekemistä on riittämiin...

        tarkennuksena= ne on öljyllä toimivia apukattiloita,voivat ehkä tehä,sivutuotteena vähän virtaakin. Vaikeaa on kyllä se hukkalämpö ottaa talteen,men kööön kaloille.


      • Tolkkua
        sitroen. kirjoitti:

        kuten minkään muunkaan voimalan lauhdevettä EI OLE VARAA laskea hukkaan. Sehän on puhtaampaa kuin tislattu vesi ja siis kallista ja sitä on kierrossa PALJON!

        Jäähdytysvesi on kokonaan toinen asia.
        Se saa olla viranomaismääräyksen mukaan max. 12 astetta lämpimämpää voimalasta ulos tullessaan kuin sinne sisään mennessään. Talvella merivesi voi olla -0,2 asteista ja ulostulo noin 11 asteista. Tälläkö kämppääsi lämmität?
        Jos lämpöpumpun rakennat, niin laske kustannukset ja hyöty. Lisäksi lämpö on siirrettävä vähintään 5 km:n (= suojavyöhykkeen raja) päähän voimalasta. Mitkä ovat lämpöhäviöt ja rakennuskustannukset? Laske sinä jota asia kiinnostaa ja kerro meillekin.

        Järkevämpää olisi käyttää väliottohöyryä lämmitystarkoitukseen. Siinä vain sähköteho laskee reippaasti. Ja lämmön siirto-ongelma on jäljellä siinäkin. Laskumiehet voisivat laskea kustannukset tähänkin vaihtoehtoon.
        Sitten vielä sellainen, että ydinvoimalan häiriöpysäytystä varten pitäisi olla jollakin muulla tavalla tuotettavaa lämpöä melkoisen heti saatavilla. Talvipakkasilla tulee äkkiä vilu... Ydinvoimalalla on omat sähkökäyttöiset apukattilansa omaa tarvetta varten seisokkiajaksi.

        Lukijoissa on epäilemättä laskumiehiä ja -naisia, joille ylläolevien tapausten laskeminen on tuttua rutiinia. Minulle se ei sitä ole enkä viitsi opetella sitä, koska muutakin tekemistä on riittämiin...

        Ihan järkevä kirjoitus kaikkien huuhaa-juttujen seassa. Jos jäähdytysvesi on noinkin alhaisissa lämpötiloissa, sen siirtäminen esim. 15 km päähän Raumalle vaatisi valtavan putken ja olisi täysin järjetöntä. Jonkun lämpöpumpun kannattavuus on hyvin kyseenalaista.
        Joidenkin on vaikea ymmärtää, että vaikka joku asia onkin teknisesti mahdollinen, taloudellisesti homma ei silti välttämättä kannata. Esim. Raumalla on käytettävissä puunjalostusteollisuuden kaukolämpöä, joten muualta tuotavan lämpöenergian tulisi olla tosi halpaa, jotta sen rakentaminen voisi kannattaa.


      • ongelmahan
        Tolkkua kirjoitti:

        Ihan järkevä kirjoitus kaikkien huuhaa-juttujen seassa. Jos jäähdytysvesi on noinkin alhaisissa lämpötiloissa, sen siirtäminen esim. 15 km päähän Raumalle vaatisi valtavan putken ja olisi täysin järjetöntä. Jonkun lämpöpumpun kannattavuus on hyvin kyseenalaista.
        Joidenkin on vaikea ymmärtää, että vaikka joku asia onkin teknisesti mahdollinen, taloudellisesti homma ei silti välttämättä kannata. Esim. Raumalla on käytettävissä puunjalostusteollisuuden kaukolämpöä, joten muualta tuotavan lämpöenergian tulisi olla tosi halpaa, jotta sen rakentaminen voisi kannattaa.

        tuo että jäähdytysvesi lämpiää vain 10...15 astetta
        (viranomaismääräys) johtuu vain siitä että se
        lasketaan mereen eikä saa tuhota lämmöllään
        merieliöstöä.
        Jos se käytettäisiin kaukolämmöksi saisi lämpötila
        tietty olla vähän eri.


      • niinkään
        ongelmahan kirjoitti:

        tuo että jäähdytysvesi lämpiää vain 10...15 astetta
        (viranomaismääräys) johtuu vain siitä että se
        lasketaan mereen eikä saa tuhota lämmöllään
        merieliöstöä.
        Jos se käytettäisiin kaukolämmöksi saisi lämpötila
        tietty olla vähän eri.

        "johtuu vain siitä että se
        lasketaan mereen eikä saa tuhota lämmöllään
        merieliöstöä"

        Ei se pelkästään siitä johdu. On nimittäin niin, että turbiinin hyötysuhde on sitä parempi mitä enemmän höyry siellä laajenee, ja samalla jäähtyy. Turbiinin loppupäässä on lähes tyhjiö (paine n. 0.05 bar) ja höyryn lämpötila on noin 20 C. Jos höyry otetaan turbiinista ulos aikaisemmin, se on kuumempaa mutta turbiinin teho jää pienemmäksi samalla höyrymäärällä.

        Tässä (jälleen kerran) tämä Oulun Toppila 2:n kaavio. Voimala tuottaa joko 113 MW sähköä ja 170 MW kaukolämpöä, tai pelkästään 152 MW sähköä.

        http://www.oulunenergia.fi/index.php?1153

        Ydinvoimalassa sähköhyötysuhde putoaisi vielä enemmän koska höyryä ei saada yhtä kuumaksi kuin turpeella.


    • n.n.

      Mikä mahtaa olla reaktoriin syötettävän veden lämpötila?

      • Lovi-Isä

        syötettävän veden lämpötila on Loviisassa noin 270 astetta C.


      • n.n.
        Lovi-Isä kirjoitti:

        syötettävän veden lämpötila on Loviisassa noin 270 astetta C.

        Jos on noin korkea, niin miten sitten reaktorilta tuleva vesi? Tuntuu aika hurjalta menoveden lämmöksi. Onko ihan varma?


      • tietoa
        n.n. kirjoitti:

        Jos on noin korkea, niin miten sitten reaktorilta tuleva vesi? Tuntuu aika hurjalta menoveden lämmöksi. Onko ihan varma?

        "Tuntuu aika hurjalta"

        No ei sitä tunnustella kannatakaan. Kun laitoin kuukkeliin taikasanat "loviisa reaktori" niin sain luvut:

        Virtaus reaktorissa vajaat 12 kuutiota sekunnissa, sisään 265-asteisena, ulos 300-asteisena. Tuohon kun sijoittaa veden lämpökapasiteetin 4180 J/kgC niin saadaan suunnilleen 1500 MW, mikä on reaktorin lämpöteho. Tällä primäärivedellä kiehutetaan sekundääripiirin vettä 265-asteiseksi höyryksi, joka pyörittää turbiineja. Sähköähän saadaan lopulta 488 MW.


      • ydininssi
        tietoa kirjoitti:

        "Tuntuu aika hurjalta"

        No ei sitä tunnustella kannatakaan. Kun laitoin kuukkeliin taikasanat "loviisa reaktori" niin sain luvut:

        Virtaus reaktorissa vajaat 12 kuutiota sekunnissa, sisään 265-asteisena, ulos 300-asteisena. Tuohon kun sijoittaa veden lämpökapasiteetin 4180 J/kgC niin saadaan suunnilleen 1500 MW, mikä on reaktorin lämpöteho. Tällä primäärivedellä kiehutetaan sekundääripiirin vettä 265-asteiseksi höyryksi, joka pyörittää turbiineja. Sähköähän saadaan lopulta 488 MW.

        Lämpötilat aika lähellä oikeaa. Tuosta veden lämpökapasiteetista vaan sen verran, että se ei ole vakio, vaan vaihtelee paineen ja lämpötilan mukaan. Loviisan 123 barin paineessa veden lämpökapasiteetti Cp = 4869 KJ/kgC (260 C) ja Cp = 5579 KJ/kgC (300 C).


      • muu aktivisti
        ydininssi kirjoitti:

        Lämpötilat aika lähellä oikeaa. Tuosta veden lämpökapasiteetista vaan sen verran, että se ei ole vakio, vaan vaihtelee paineen ja lämpötilan mukaan. Loviisan 123 barin paineessa veden lämpökapasiteetti Cp = 4869 KJ/kgC (260 C) ja Cp = 5579 KJ/kgC (300 C).

        vielä, mikä vesi siellä voimalaitoksessa kiertää? Merivesi? Kiertovesi? Lauhdevesi? Jokin muu vesi?
        Mihin joutuu vesihöyry, joka turbiinista tulee ulos?


      • muu aktivisti kirjoitti:

        vielä, mikä vesi siellä voimalaitoksessa kiertää? Merivesi? Kiertovesi? Lauhdevesi? Jokin muu vesi?
        Mihin joutuu vesihöyry, joka turbiinista tulee ulos?

        Voimalaitoksen sisällä kiertää koko ajan sama vesi, joka on käsitelty ja puhdistettu jotta laitteet pysyisi kunnossa. Kutsuttakoon sitä tässä nimellä 'prosessivesi', jotta välttytäisiin kovin suurilta terminologisilta riidoilta.

        Ydinvoimalat Suomessa ovat pelkkään sähköntuotantoon tarkoitettuja lauhdevoimaloita, joissa höyry johdetaan turbiinilta suoraan lauhduttimeen. Lauhduttimessa höyry tiivistyy takaisin vedeksi joka pumpataan takaisin höyrystettäväksi.

        Merivesi kelpaa hyvin ainoastaan kiertämään lauhduttimen jäähdytteenä. Kertokoot minua viisaammat miksi sitä pitäisi kutsua.


      • höyryaktivisti
        Eqxze kirjoitti:

        Voimalaitoksen sisällä kiertää koko ajan sama vesi, joka on käsitelty ja puhdistettu jotta laitteet pysyisi kunnossa. Kutsuttakoon sitä tässä nimellä 'prosessivesi', jotta välttytäisiin kovin suurilta terminologisilta riidoilta.

        Ydinvoimalat Suomessa ovat pelkkään sähköntuotantoon tarkoitettuja lauhdevoimaloita, joissa höyry johdetaan turbiinilta suoraan lauhduttimeen. Lauhduttimessa höyry tiivistyy takaisin vedeksi joka pumpataan takaisin höyrystettäväksi.

        Merivesi kelpaa hyvin ainoastaan kiertämään lauhduttimen jäähdytteenä. Kertokoot minua viisaammat miksi sitä pitäisi kutsua.

        ja kerrotko sen vielä ydininssillekin että se tajuaisi.


      • tiedoista
        ydininssi kirjoitti:

        Lämpötilat aika lähellä oikeaa. Tuosta veden lämpökapasiteetista vaan sen verran, että se ei ole vakio, vaan vaihtelee paineen ja lämpötilan mukaan. Loviisan 123 barin paineessa veden lämpökapasiteetti Cp = 4869 KJ/kgC (260 C) ja Cp = 5579 KJ/kgC (300 C).

        "Lämpötilat aika lähellä oikeaa"
        Ei kai wikipedialta sen enempää voi vaatiakaan ;-) Tarkoitus oli vain osoittaa epäilevälle suuruusluokka oikeaksi.

        "Tuosta veden lämpökapasiteetista vaan sen verran, että se ei ole vakio"
        Tätä arvelin itsekin, mutta noin suurta eroa en odottanut. Aina oppii uutta, joskus jopa tällä palstalla.


    • selittää

      "Lämpöpumppu kytkettynä ydinvoimalan perään ja saataisiin ko. huimat lämpötehot talteen"

      Lämpöpumppukin vaatii energiaa. Lämpötehot ovat tosiaan huimat, ja niin olisi lämpöpumpun sähkönkulutuskin. Jos lämpöpumpulla nostettaisiin koko hukkaan menevän lämpöenergian lämpötila käyttökelpoiselle (kaukolämpö) tasolle, siihen kuluisi suuri osa tuotetusta sähköstä.

      Samaan lopputulokseen päästäisiin helpommin ottamalla höyry turbiinista 100-asteisena, jolloin sähköntuotannon hyötysuhde tippuisi (arviolta) alle 20 %:n, mutta lauhdevesi olisi riittävän kuumaa kaukolämmöksi.

    • saivartelematta

      Ydinvoima on turvallista joten ne miilut pitäisi rakentaa asutuskeskuksiin kuten tsadiin.

      Maalämpöpumput hyödyntävät 4-asteista kiertoa ja vaativat huomattavia investointeja,silti jotkut pitävät niitä kannattavina.
      Jos vesistö on käytettävissä,se on luonnontilassakin parempi ratkaisu kuin keräysputkiston upottaminen maahan tai kaivon poraaminen.

      Edelleen hämmästelen minäkin ettei 10-asteista vettä hyödynnetä.Suuremmassa laitoksessa hyötysuhdekin olisi varmasti parempi kuin talokohtaisissa virityksissä.

      • energiaa löytyy

        Monista teollisuusprosesseista tulee sivutuotteena paljon matalalämpöistä energiaa (ilmaa, vettä, savukaasuja jne.) noin 30 - 90 °C lämpötilassa, jopa korkeammassakin lämpötilassa, jolle ei löydy järkevää / taloudellista käyttöä. Usein on vielä niin, että talvella osa tästä energiasta pystytään hyödyntämään lämmityksessä, mutta kesällä ei löydy hyötykäyttöä. Energian hyödyntäminen edellyttää, että talteenottosysteemille saadaan järkevä kannattavuus ja takaisinmaksuaika.


      • Planahead
        energiaa löytyy kirjoitti:

        Monista teollisuusprosesseista tulee sivutuotteena paljon matalalämpöistä energiaa (ilmaa, vettä, savukaasuja jne.) noin 30 - 90 °C lämpötilassa, jopa korkeammassakin lämpötilassa, jolle ei löydy järkevää / taloudellista käyttöä. Usein on vielä niin, että talvella osa tästä energiasta pystytään hyödyntämään lämmityksessä, mutta kesällä ei löydy hyötykäyttöä. Energian hyödyntäminen edellyttää, että talteenottosysteemille saadaan järkevä kannattavuus ja takaisinmaksuaika.

        No eikös kannattaisi kehittää piipun päähän lämmönsieppaajaa ?


      • Anonyymi
        Planahead kirjoitti:

        No eikös kannattaisi kehittää piipun päähän lämmönsieppaajaa ?

        Kyllä taas huomaa keskustelun lukeneena miten tyhmiä pelkät kirjaviisaat ovat (tyypilliset insinöörit). Onnea teille elämässä, sitä tulette tarvitsemaan. Onnekseni en jatkanut opiskelua vaan aloin yrittäjäksi ja tienaamaan keksinnöilläni. Pääsin siten saamaan elintason johon en paremmin "koulutettuna" olisi ikinä yltänyt.


    • luulija

      Vanha ketju kaivettu esiin.
      Ei savukaasuja kannata liikaa kylmentää, koska silloin tiivistyy kaikkea epätoivottuja aineita pinnoille ja syöpymiset ym haitat on suurempia kuin saatava lämpömäärä

    • Jukk4

      Perusongelma on se, että sähkön tuottaminen ei ole kallista. Se on kallista vain sen käyttäjälle eli sinulle ja minulle. Kun Suomessa kaikki verotetaan ja rahastetaan niin kovasti, ihmisille tulee mielikuva että se alunperinkin olisi jotenkin erityisen arvokasta. No ei ole. Järkevämpää on pukata energia jorpakkoon kun alkaa rakentelemaan kalliita kaukolämpöjärjestelmiä, joista ei hyödy muu kuin kuluttaja.

      Toinen mutka tulee matkaan siinä vaiheessa, kun ituhipit alkaa itkemään kuinka heidän kaupunkiyksiönsä lämmitetään ydinenergialla jota vastaan ne banderollejansa heiluttelevat. Mutta se on toinen tarina se...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe