Makunysty “finni”

Au Autsis!

Laitoin jo tuonne iho-palstalle mutta laitan tännekin kun ongelma kuitenkin on suussa… jos löytyis paremmin apua…

Kaikillahan on kielessä makunystyröitä. Mutta tuleeko teille kenellekään koskaan sellaista kipeää pattia sellaisen kohdalle, yksi nystyrä hiukan suurenee ja tulee älyttömän kipeäksi; ihan kuin olis finni kielessä! Asettuu sitten yleensä muutamassa päivässä…

Mulla on nyt ollut näitä kipeitä nystyjä jo kolmatta kuukautta, 3-5 samalla kertaa, vaihtelevissa paikoissa kielen päässä ja kun yksi paranee toinen nousee tilalle.

Kävin lääkärissäkin näyttämässä, mutta kieli ei ilmeisesti näytä yhtä pahalta kuin tuntuu, koska lääkäri ei löytänyt mitään vikaa tai selitystä kivulle. Sain vain pienen tuubin puuduttavaa geeliä…

Olen yrittänyt surffata netistä tietoa, kielipolte voisi olla yksi syyllinen mutta ei lääkäri siitä maininnut, ja kielipoltteessa useimmiten ei kai kielessä päällepäin näy mitään muutoksia?

Olen nyt yrittänyt ottaa vitamiini-mineraalilisää (varsinkin B ja sinkki), juoda paljon ja välttää maustettuja tai mahdollisesti ärsyttäviä ruokia kuten tomaatti. Hammastahnassa ei ole sitä vaahtoavaa ainetta joka joillekin aiheuttaa aftoja. Huulirasva on mehiläisvahaperäinen luonnontuote.

Joko nuo tai sitten muuten vaan kieli on nyt hiukan parempi, mutta vielä noita patteja kuitenkin ilmaantuu. Ja hulluinta on että kun oikeen suurentavan peilin kanssa tarkastelin kipeää kohtaa, näkyy selvästi että yksi makunystyrä on suurentunut ja ärtynyt, ja sen koskettaminen / liikuttelu todella sattuu! En tiedä mistä sain idean, mutta epätoivoissani otin lopulta terävät kynsisakset ja LEIKKASIN POIS yhden sellaisen ärtyneen nipukan! Ja se tuntui auttavan, vähän niinkuin kipeän kynsitikun pois leikkaaminen, ärsytys loppui / väheni kun kipeää nystyä ei enää ollut kielessä “heiluteltavissa”.

Onko kellään palstalaisella kokemusta / neuvoja mitä tässä voisi tehdä, ei kai tuo kielen leikkeleminen kynsisaksillakaan kuitenkaan mikään hyvä konsti ole… :(

48

60818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mennä..

      Näyttämään hammaslääkärille, koska harva yleislääkäri ymmärtää mitään hampaista/kielestä/suun limakalvoista, kun yleensä vain kurkkivat kurkkuun:punoittaako vai ei.

      Esim. Eräs arvauskeskuksen yleislekuri ei ollut koskaan nähnyt amalgaamipaikkaa ja lähetti potilaan hammaslääkäriin todella ison karieksen takia.

      Enkä suosittele jatkossa itse leikkelemään kynsisaksilla mitään pahkuroita suusta..on kohta jokin jalkasilsa siellä kielessä.

    • tulee...

      joskus samanlaisia. Ovast todella hyvin kipeitä. Älä kuitenkaan missään nimessä millään kynsisaksilla ala niitä leikkailemaan!

      Itse annan patin vaan olla, ja seuraavana päivänä se nystyrä ei enää ole kipeä. Eli pure vain hammasta ja anna nystyrän olla, kyllä se siitä helpottaa. En kyllä tiedä mistä johtuvat.

    • liis-a

      on parastaikaa sellainen "finni" kielessä. Ollut jo pari päivää ja tuntuu hankalalta. Olen parastaikaa flunssassa, johtuneeko siitä? Toivottavasti häipyy siitä aikanaan, mutta en aio leikata sitä :)

      • Sapp

        Joo on nyt ollu muutamia viikkoja samanlaisia. Aina kun yks häviää niin toinen tulee. Juuri mälväsin yhtä kynnellä ja siitä tuli verta. Nyt se ei ole enää yhtä kipeä, mutta tunnen sen kyllä. Selvästi näyttää, että yksi nysty oli turvonnut ja siksi varmaan ärtynyt. Syytä en keksi. Allergioita ei ole. On näitä joskus aiemminkin ollut muttei näin montaa "peräkkäin". Siksipä lähdin netistä katselemaankin josko jollakin muulla olisi syy moiseen kertoa. Jäämme kuitenkin yksin vaivoinemme...


    • nystyrät

      Mullakin on toisinaan sellaisia. Just että yks nystyrä on vähän turvonnut ja yleensä väriltään vaalea, pirun kipeä. Usein tulee kielen päähän tai tonne sivuille, nyt tällä hetkellä just on takana sivulla yksi ja hankaa poskihampaisiin, ikävän tuntusta. Oon miettinyt ihan samaa että mitä ne on, meillä päin niitä sanotaan 'koirannauloiksi' mutta ei taida ihan oikea nimi kyseiselle oireelle olla. :P

      Ehkä kerran parissa kuukaudessa ilmestyy, yleisimmin niin että oon syönyt useamman imeskeltävän karkin, ja erityisesti jotain mintun makuisia! Esim. marianneista oon huomannut että ne nostattaa noita useammin kuin mikään muu. Tosin kyllä niitä nousee joskus ihan itsestään. Välillä kielenpäässä kun on oikein kipeä rypäs (kielen päähän itselleni ei tule ikinä vain yhtä, vaan kaksi tai kolme, mutta muualle kieleen nousee vain yksi, mistähän sekin johtuu...) niin olen hampailla kielen kärkeä pureskellut ja oon niitä nystyröitä poikkikin purrut, mut sentään kynsisaksilla en oo mennyt sorkkimaan mutta että eipä se pureskeleminen sen parempi varmasti ole. :D

      Eli ois kyllä itsenkin kiva tietää että mitä ne on ja mikä niihin auttaisi!

      • on kipeitä

        Mullekin tulee niitä aina välillä. Oon huomannut, että niitä tulee yleensä silloin kun on syönyt paljon makeaa(karkkia) tai sitten suolaista(sipsejä). Jotenkin ne kai ärsyttää kieltä..muuta en oo keksiny. ..just nyt on yks nystyrä turvonnu ja kipee, ja se tosiaan on hieman vaaleampi kuin muut nystyrät...siks lähin ettii tietoo kans.


      • tapahtumahorisontti
        on kipeitä kirjoitti:

        Mullekin tulee niitä aina välillä. Oon huomannut, että niitä tulee yleensä silloin kun on syönyt paljon makeaa(karkkia) tai sitten suolaista(sipsejä). Jotenkin ne kai ärsyttää kieltä..muuta en oo keksiny. ..just nyt on yks nystyrä turvonnu ja kipee, ja se tosiaan on hieman vaaleampi kuin muut nystyrät...siks lähin ettii tietoo kans.

        tämä on puhdasta spekulointia, mutta uskoisin että kyse on makunystyn kuivumisesta ja/tai paineenmuutoksesta. esim. vaahtoavat hammastahnat ovat yksi tekijä, mutta myös erittäin suola- tai sokeripitoisten elintarvikkeiden nauttimen voi aiheuttaa kuivumista osmoosin takia. kokeilkaa sokeri- tai suolapitoisia välipaloja yms. nauttiessanne juoda säännöllisesti hieman vettä jotta kieli pysyy kosteana.

        limsaa ja muita sokeroituja litkuja en suosittelisi suun kostuttamiseen, koska korkean sokeripitoisuuden aiheuttama osmoosi saattaa jopa pahentaa tilannetta entisestään.


      • nysty
        tapahtumahorisontti kirjoitti:

        tämä on puhdasta spekulointia, mutta uskoisin että kyse on makunystyn kuivumisesta ja/tai paineenmuutoksesta. esim. vaahtoavat hammastahnat ovat yksi tekijä, mutta myös erittäin suola- tai sokeripitoisten elintarvikkeiden nauttimen voi aiheuttaa kuivumista osmoosin takia. kokeilkaa sokeri- tai suolapitoisia välipaloja yms. nauttiessanne juoda säännöllisesti hieman vettä jotta kieli pysyy kosteana.

        limsaa ja muita sokeroituja litkuja en suosittelisi suun kostuttamiseen, koska korkean sokeripitoisuuden aiheuttama osmoosi saattaa jopa pahentaa tilannetta entisestään.

        mulla on sama juttu, nytkin yksi tossa kielen kärjessä. mulla on melkein aina samassa kohdassa ja ajattelin, että ehkä se johtuu siitä, kun juuri siinä kohdassa on oikomishoidon jäljeltä sellainen retentiokaari/metallilanka hampaiden sisäpinnalla kiinni. jotenkin ärsyttää niitä nystyjä.
        Kumma vaiva!


      • on kansa ollu
        nysty kirjoitti:

        mulla on sama juttu, nytkin yksi tossa kielen kärjessä. mulla on melkein aina samassa kohdassa ja ajattelin, että ehkä se johtuu siitä, kun juuri siinä kohdassa on oikomishoidon jäljeltä sellainen retentiokaari/metallilanka hampaiden sisäpinnalla kiinni. jotenkin ärsyttää niitä nystyjä.
        Kumma vaiva!

        niitä. Myös kielen alkupää on paljon halkeilevampi kuin normaalisti. Nytkin jouluna on tullut syötyä tavallista enempi kahvileipää ja illalla ei enää pahemmin kestänytkään sitten suklaalla mässäillä.
        Kieli on tosi kipeä,nystyröillä ja punainen.
        Puren hampaita yhteen yöllä ja hammaslääkäri meinas että johtuu siitä.No pidän kiskoja yöt suussa mutta ei se vaiva siitä mihinkään ole kadonnut.
        Kävi myös mielessä että voiskohan se olla hiivaongelmaa! Joskus tulee leivästäkin.


      • d
        on kansa ollu kirjoitti:

        niitä. Myös kielen alkupää on paljon halkeilevampi kuin normaalisti. Nytkin jouluna on tullut syötyä tavallista enempi kahvileipää ja illalla ei enää pahemmin kestänytkään sitten suklaalla mässäillä.
        Kieli on tosi kipeä,nystyröillä ja punainen.
        Puren hampaita yhteen yöllä ja hammaslääkäri meinas että johtuu siitä.No pidän kiskoja yöt suussa mutta ei se vaiva siitä mihinkään ole kadonnut.
        Kävi myös mielessä että voiskohan se olla hiivaongelmaa! Joskus tulee leivästäkin.

        Minulla on myös noita isoja makunystyröitä muutamia ja niitäkin olen leikellyt :S. Minulla on myös karttakieli ja uurrekieli joten minulla onkin paljon ongelmia.


      • superking
        d kirjoitti:

        Minulla on myös noita isoja makunystyröitä muutamia ja niitäkin olen leikellyt :S. Minulla on myös karttakieli ja uurrekieli joten minulla onkin paljon ongelmia.

        Itse ihmettelin kovasti kun yks päivä alko tuleen erittäin kipeitä niinkuin finnejä suuhun kun kieli osuu siihen sattuu tosi paljon ja se näyttää leviävän voi johtua siitä että hampaiden pesu on unohtunut ja joku bakteeri päässyt valloilleen?


    • ressi

      Samanlaisia löytyy täältäkin, Kukaan, lääkäri eikä muukaan ole keksinyt mistä vaiva johtuu. Todella kipeitä ovat. Minäkin leikkaan tämä kivuliaan pienen pienen makunystyrä kohdan pois ja sillä se yleensä paranee.

    • vierailija20

      Etikkaa tai muuta hapanta kielelle.

    • finnnniii

      löytyikö apua

    • Superking taitaa puhua aftoista, joista pääsee eroon aftabeilla ja erilaisilla geeleillä. Mutta mulla on kans noita turvonneita makunystyröitä. Tulevat helpommin kun on kipeenä, mutta nyt en ole kipeenä ja silti tuli. Niitä on itse asiassa 5 ihan vierekkäin. Joskus lapsena kun oli niin purin niitä rikki mutta nykyään ei siihen enää kipukynnys riitä. Tosi kipeä ja kirvelevä...

    • 3234harmistunut343

      Mulla on kielessä just nyt yksi makunysty tosi kipeä! näkyy keskellä kieltä erillään muista ja punottaa. Tuntuu ku oisin purrut kieleen tosi kovaa. En tajua mistä tää tuli.

    • jees

      Itse vain puraisin patin pois, ei tullut uutta tilalle ja kipu hävisi pienen verenvuodon jälkeen parissa minuutissa. Kipeää se kyllä teki.

    • kipukieli

      Ei kukaan kuitenkaa ole saanut oikeasti selville mistä nämä johtuu ja millä voisi hoitaa??
      Tuo pureminen/ leikkaaminen ei voi olla hyvä vaihtoehto...
      terv, erittäin kipeä nysty juuri nyt

    • kipeä kieli

      Mulla täysin sama juttu. Jatkunut jo kuukauden verran. Lääkäri eikä hammaslääkäri osanut sanoa mitään.

    • bioaapuun

      olisiko biohammaslääkäristä apua ??

    • kokemus

      Samallainen tänään ilmestynyt. Ja ruokamuutoksina ollut juuri enemmän suolaista (sipsiä ja pähkinöitä) eiköhän ne tuosta ajan kanssa parane:)

    • Mikävikana

      Olen raskaana viikolla 8. Noin kaksi viikkoa sitten minulla kipeytyi suussa makunystyrä. Makunystyrä oli pieni, lähes huomaamaton ja tosi kipeä. Kun lähti pois, meni kaksi päivää ja uusi puhkesi. Heti tämän lähdettyä puhkesi uusi. Tällä hetkellä ei ole kipeätä kohtaa suussa. Kovin olen kiinnostunut, mistä johtuu että makunystyrät kipeytyvät. Pelkään että vaiva pahenee minulla raskauden edetessä. :(

      • Rv33

        Minäkin raskaana jo v 33.itsellä oli ensin 4vko yskä ja lääkäri sanoi keuhkoputkentulehdukseksi 5.viikolla kun vihdoin menin. Oli ollut viikon ajan myös noita rakkuloita kielen reunoilla tosi kipeitä ja näyttävät valkoisilta turvonneilta nystytöiltä. Lääkäri ei sanonut niihin mitään mutta tulehdukseen söin antibiootit ja edelleen on rakkuloita näin yli viikon jälkeenkin, tulee lisää ja aina muutama yhtä aikaa suussa. Mulla on pahasti tulehtunut viisari odottamassa leikkausta suussa joten ehkä siitä? Nyt tuli mieleen ettei vaan olisi joku herpes, en tosin tiedä mistä sellaisen olisin saanut eikä huulissa ole mitään.... Täytynee mennä uudelleen lääkäriin ja käskeä niitä ottamaan joitain testejä. Ainakin toi herpes nimittäin on hengenvaarallinen vauvalle jos sitä ei huomioida synnytyksessä!! Itse kynsin nypin niitä pois ja taas hetkeksi helpottaa. Mätää ei kyllä tule ulos, vain se valkea kuori ja sisältä hieman verta. Rupeaa jo mietityttämään tosiaan kun eivät mene pois että mikä ihmeen virus infektio siellä suussa riehuu... Mutta kannattaa selvittää, parempi katsoa kuin katua!


    • MakkoMukko

      Lol, joku muukin napsinut kynsisaksilla noita pois. Luulin aina olevani ainut tarpeeksi outo niin tehdäkseen

      • naps!

        terävällä pinseteillä saa paremmin =)


      • summermummer

        Kyllä minäkin joskus kakarana yritin kynsisaksilla saada näppyä leikattua.

        _Eilen söin suolapähkinöitä ja jo illalla oli näppy kielessä.


    • auttakaaa

      sama ongelma, toivottavasti tulisi pian apuja... en meinaan pysty kunnolla syömään mitään :(

    • Ajatellasaa

      Minulla ja tyttärelläni on myös noita kipeitä makunystyröitä silloin tällöin. Tänä keväänä vähän useammin. Yhdistän ne yksipuoliseen ruokavalioon. Olemme nyt syöneet aika yksipuolista ruokaa siis viime talven ja kevään. Sitten tulee se kipeä näppylä. Joskus voi olla aivan lievästi "tulen kipeäksi olo" tai flunssainen olo. Siis olisiko jollaintavalla vastustus kyky alentunut.
      Eikö voisi noi yliopistohihhulit tutkia ton asian, ettei tarvi arvailla. Ei muuta kun näppylä irti kun sellainen ilmestyy kieleen ja sitte vain mikroskoopilla kattoon onko se jokin viruksenaiheuttama ongelma vai mikä. Afta se ei ole. Afta tulee suun sisäpinnoille poskiin tai huulen alapuoliseen osaan suun sisäpuolelle. aAfta on sellainen vaalea läntti suun limakalvolla ei kielessä. Minulla oli aftoja usein ennen. Sitten todettiin keliakia ja ruokavaliohoidolla on ollut varmasti osuutta asiaan. Nimittäin minulla ei ole sen jälkeen aftoja näkynyt. Voisiko afta olla foolihapon puute jonkun b vitamiinin puute tai vihreiden kasvisten vähyys ruokavaliossa. Voiko kenties gluteeni tai jokin viljan muuvalkuaisaine aiheuttaa aftoja. Ei muuta kun yliopisto hihhulit tutkimaan noita asioita. Yliopistohih. Tarkoitan noita lääkäri opiskelijoita😜 . Tiedä vaikka noihin kivuliaisiin läntteihin ja näppyihin saataisiin selvyys ja jotain helpotusta.

      • Eräänä

        Arvelen näiden kielen kipeiden nystyjen liittyvän jotenkin hormonitoimintaan. Itselläni niitä ilmestyi ennen kuukautisia aikaisemmin ja nyt vaihdevuosissa todella usein. Ruoka tuskin niitä aiheuttaa.


      • Tuskastunu

        Entäs miehellä ku ei oo kuukautisia.

        Mulla niitä tuli ku tupakan lopetin ja nikotiinipurkkan lopetin ku tuli ientulehdus ja sitten tuli näitä makunystyjen turpoamisia ja huulessa on ollu joku rakkula tai 2 vierekkäin samassapaikassa kohta 2vuotta hammaslääkäri ei tiedä mikä se on mutta sanoo ettei afta. Mun kokemus on että tomaatti ja salmiakki ja ksylitoli ärsyttävät näitä rakkuloita jotka noin 1cm laajuisia eli melkein koko ylähuuli ja sisäpuolelta. Mulla on diabetes ja se on varmaan yksi moottori ettei parane ollenkaan.Välillä ovat rauhassa mutta välillä vuotavat verta ja niissä on välillä pienen pieniä rakkuloita josta tulee kirkasta nestettä.

        Nyt vuotavat verta ja taas yritetään netistä löytää apua mutta taitaa olla lääketieteen vielä löytämättä tää vaiva ku ihotautipolilla otettu näytteitä ja muutama tk lääkäri ja hammaslääkäri ei oo vastausta keksinyt.

        Aftojakin ollut ja ne tunnistan kyllä.


    • Suuvaiva

      Epäilen kyllä kovasti että kipeät nyppylät suussa jotka eivät ole aftoja, johtuvat viljasta. Esim.tuore ruisleipä

    • Eihuoltakaikkijärjestyy

      Ei kannata huolestua :) Ne voi tulla esim siitä että oot juonu tai syöny jotai kuumaa tai sit niit tulee vaa ittestää. Parissa päivässä kipu alkaa lievittää ja näppylä alkaa katoamaan :) Mutta jos näppylä ei katoa parissa viikossa niin suosittelen ottamaan antibiottikuurin.
      Toisin sanoen ei huolta se/ne lähtee kyllä ajanmittaa :) Mutta ei kannata millään kynsisaksilla tai pinseteille ruveta niitä repimään. Purminenkaan ei ole hyvästä! ❌

    • Näin.parempaan.päin

      Tuttu juttu.Minäkin napsin sellaiset kipunystyt pois kynsisaksilla .Ovat aftojen sukua.
      Syynä on ainakin ravinto ja suoliston ongelmat.Usein viljat ja erityisesti ruis on pahasta.
      Stressi ja juopottelu yms.psyyken asiat vaikuttaa myös.Kokeilemalla huomaa ja toivottavasti oppii välttämään ongelmia tuovia asioita ja ruokia.

    • kieliherpeskö

      Ensimmäistä kertaa tuli kieli kipeäksi joka ei johdu siitä että olisin polttanut sen kuumalla.
      Kielenkärjessä pari finnin tapaista näppylää ja pistävä kipu.
      Suuseksiä olen harrastanut yhen ja saman naisen kanssa ahkerasti vuodenvaihteen aikana, itse epäilen että tämä johtuisi nyt siitä.
      Naisella on ollut useita seksikumppaneita viime kuukausien aikana.

    • Enmillääjaksanäitä

      Helvetin kipeä. En kyllä millää halua alkaa ite leikkelemään, hyi. Nyt kun tarkemmin aattelen niin tuli kyllä kieli poltettua pari päivää sitten, mutta en muista oliko se siinä jo ennen sitä. Herkkuja on tällä viikolla kanssa vähän normaalia enemmän syöty.

    • Anonyymi

      Tuli yänään iyselle tuollainen ja se on kielen alla ja tuntuu tosi inhottavalta. Ennenkin on ollut

    • Anonyymi

      Itelläki on semmosia välillä, ei oo kivaa

    • Anonyymi

      Mulla kipeä näppylä kielessä

    • Anonyymi

      Transient Lingual papillitis

      • Anonyymi

        Googlasin ja tämähän se on! Voi kun kotihoito ohjeetkin löytyis..?


    • Anonyymi

      Vaiva helpottaa kun kastaa kielen hiilihapotettuun limonadiin tai vaikkapa vishyyn.

    • Anonyymi

      Yleensä jos antaa sen vain parantua pois se auttaa mutta kyllä itse käytin laastaria kuivasin kielen ja sit laitoin kaksi laastaria niin ei hinkannu hampaita koska se käy kipeää

    • Anonyymi

      Täälläkin yksi kipeiden nystyröiden pois nyppijä, koska ne tuntuu niin ikäviltä ja pois nyppääminen helpottaa melkein heti.
      En ole huomannut mitään tiettyä asiaa, mihin ne itselläni liittyisivät.
      Mulle tulee aina onneksi vain yksi kerrallaan.

    • Anonyymi

      Mulla ollut yli viikon turvonnut makunystyrä kielen sivussa eikä oikeen parane kun osuu hampaaseen koko ajan. Oon käyttänyt siihen afta geeliä ja bedantinea mut ei jeesaa. Viilasin kaiken lisäksi kynsiviilalla takahampaan reunaa tylsemmäksi, ettei ärtyisi. Katellaan kauan joutuu vielä kärsimään...

    • Anonyymi

      Moi minulla on valkoisia lyhyitä kielelläni ja jos joku tietää mitä ne on niin laittakaa viestii

      • Anonyymi

        ,,, tuli jo kirjoiteltua lyhyelle, hyvin vanhalle sivulle.
        Oli sopiva juttu, minullakin kielessä (alapuolella) verirakkula.
        Nyt lisäilen, etten ole puhkaissut (en ainakaan leikkaakynsisaksilla) sitä. Epäilen vaikka hyvin maustetun kaalilaatikon aiheuttaneen sen.
        Affta se ei ole, tomaatista ne paremmin.
        Tuo nyt lähes herneen kokoinen veren täyttämä.
        Jos vaikka itsestään häviäisi!?


    • Anonyymi

      Moi!

      Pesetkö hammasharjalla kielen päästä? Mä pesin kerran huolella, ja tommone tuli.

    • Anonyymi

      Tuohon auttaa kuperkeikkarunccu 2 x päivässä ja lauletaan hippaheikinlaivaselähtijahuusi. Sillä saa finnit kyytiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe