Tilan rajapyykkien merkitys

Puolueeton tarkkailija

Rajapyykkejä on periaatteessa kaksi merkitykseltään erilaista. Toinen ilmentää sijainnillaan kahden rajalinjan risteystä eli tilan kulmaa. Toinen kertoo vain yhden rajalinjan sijaintikohdan. Se ei siis sijaitse tilan kulmsssa.

Mielestäni on selvää, että tiedolla siitä, kummanlaatuinen rajapyykki on kyseessä on suurta merkitystä. On ihan eri asia, jos pyykin nähtyään tietää, että tämä on tilan kulma, jossa kaksi eri rajalinjaa risteää tai että kyseessä on ja, jonka kohdalla kulkee yksi tilan rajalinjoista. Yleensähän käsitetään pyykki tilan kulman merkiksi. Kuitenkin on mahdollista helposti kuvitella tilanne, jolloin yksikään neljästä pyykistä ei sijaitse tilan kulmassa. Mahdollisuudet väärinkäsitykseen ovat suuret. Siksi haluaisin kysyä tämän ketjun lukijoilta samaa mitä joku on kysynyt toisella palstalla.

Näkyykö luonnossa jotenkin jo pyykistä, kummanlaatuisesta pyykistä on kyse?
Ilmeneekö kartoista tai pyykkiluetteloista pyykkien toiminnallinen ero?
Mistä kysymykseen yleensä löytää vastauksen?
Onko jompikumpi tavoista vanha ja toinen nykyinen, jolloin voisi päätellä toiminnon pyykin iästä?
Mikä on eri tavoilla toimivien pyykkien yleisyys? Onko sillä joku aikaan sidottu trendi.

43

11962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sibyllavon

      kysymys, odotan itsekin vastauksia. Tein vähän reikäperkausta naapurinkin puolelta, kun rajapyykkiä ei näkynyt. Parhaillaan olen raivaamassa naapurin rajan läheisyydessä, mutta huonosti on merkitty. Karttoja on, mutta niistäkään ei saa selvää.

    • Rajatietäjä

      Rajalinjan paikkaa osoittavia viisarikiviä on yleensä kolme peräkkäin suorassa linjassa rajalinjalla. Nykyään merkitään ainoastaan rajalinjan risteys ja taitepisteet pyykillä. Vanhoissa kivisissä rajapyykeissä eli rajan kulmassa ja risteyksessä olevista löytyy hakattu numero. Viisarikivissä ei ole numeroita.

      • Puolueeton tarkkailija

        En puhunut viisarikivistä, vaan rajapyykeistä, jotka aina eivät olekaan tilan rajojen kulmapisteissä. Halusin tietää, miten erottaa onko maastossa oleva rajapyykki tilan rajan kulmassa (kahden rajalinjan risteyksessä) vai vain yhden rajalinjan paikkaa osoittamassa?


      • oikein*
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        En puhunut viisarikivistä, vaan rajapyykeistä, jotka aina eivät olekaan tilan rajojen kulmapisteissä. Halusin tietää, miten erottaa onko maastossa oleva rajapyykki tilan rajan kulmassa (kahden rajalinjan risteyksessä) vai vain yhden rajalinjan paikkaa osoittamassa?

        niin tarkoitat tilannetta, jossa rajapyykki olisi oikeassa paikassaan esim tien keskellä, vaan se onkin tien vierellä. Tilan kartassa, jossa on rajapyykkien väliset metrimäärät ilmoitettu, voi olla esim 100 2. Ymmärtääkseni tämä tarkoittaa, että pyykkien väli on 100 metriä, mutta todellisuudessa oikea rajapyykin paikka on 2 metriä tielle päin. Mutta tien takia pyykkiä ei siihen voi laittaa. Siis rajapyykkien oikea väli olisi 102 metriä. Myös järven rannassa oleva rajapyykki voi olla merkitty kuten edellä.


      • rajapyykeistä
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        En puhunut viisarikivistä, vaan rajapyykeistä, jotka aina eivät olekaan tilan rajojen kulmapisteissä. Halusin tietää, miten erottaa onko maastossa oleva rajapyykki tilan rajan kulmassa (kahden rajalinjan risteyksessä) vai vain yhden rajalinjan paikkaa osoittamassa?

        saat pyytämällä maanmittauskonttorilta kartan ja rajapisteluettelon josta löytyy pyykkien numero ja koordinaatitkin useimmiten. Sitten vaan vertaat maastossa pyykissä olevaa numeroa kartan osoittamaan numeroon ja tiedät millä pyykillä olet. Yleistä on sekin että kaikki kartan mukaiset pyykit ei maastosta löydy ojien kaivun yms syiden vuoksi.


      • Puolueeton tarkkailija
        oikein* kirjoitti:

        niin tarkoitat tilannetta, jossa rajapyykki olisi oikeassa paikassaan esim tien keskellä, vaan se onkin tien vierellä. Tilan kartassa, jossa on rajapyykkien väliset metrimäärät ilmoitettu, voi olla esim 100 2. Ymmärtääkseni tämä tarkoittaa, että pyykkien väli on 100 metriä, mutta todellisuudessa oikea rajapyykin paikka on 2 metriä tielle päin. Mutta tien takia pyykkiä ei siihen voi laittaa. Siis rajapyykkien oikea väli olisi 102 metriä. Myös järven rannassa oleva rajapyykki voi olla merkitty kuten edellä.

        Et ymmärtänyt oikein.

        Tarkoitan tilannetta, jossa lohkotaan tai jaetaan vanha tila yhdellä uudella rajalinjalla. Silloin tälle linjalle tulevia pyykkeja ei aina edes yritetäkään laittaa entisten rajalinjojen kohdille. Näissä tapauksissa uudet pyykit kertovat vain tämän uuden rajan suunnasta ja paikasta. Muut rajalinjat on etsittävä entisistä pyykeistä. Joista osa saattaa sijaita etäälläkin uudesta rajaplinjasta ja -pyykistä

        Kun tälläistä linjojen vetoja tapahtuu muutaman kerran saman tilan sisällä, ei itse pirukaan muutaman omistajan vaihdoksen jälkeen tiedä, missä tilan rajat ovat. Ja seurauksena naapurisopu joutuu kovilla.

        Mielestäni jossakin pitää olla selkeästi merkattuna määrääkö pyykki tilan kaksi risteävää rajalinjaa (kulmapyykki) vai vain yhden rajalinjan. Parasta olisi, että jo itse pyykki sisältäisi tiedon, kumpi se on. Joka tapauksessa pitäisi maanomistajalle olla helposti saatavissa kyseinen tieto. Nykyisillä maanmittaustoimiston hinnoilla ei ole helppoa lähteä keskustelemaan rajasta maanmittarin maastokäynnillä.


      • asiaan
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Et ymmärtänyt oikein.

        Tarkoitan tilannetta, jossa lohkotaan tai jaetaan vanha tila yhdellä uudella rajalinjalla. Silloin tälle linjalle tulevia pyykkeja ei aina edes yritetäkään laittaa entisten rajalinjojen kohdille. Näissä tapauksissa uudet pyykit kertovat vain tämän uuden rajan suunnasta ja paikasta. Muut rajalinjat on etsittävä entisistä pyykeistä. Joista osa saattaa sijaita etäälläkin uudesta rajaplinjasta ja -pyykistä

        Kun tälläistä linjojen vetoja tapahtuu muutaman kerran saman tilan sisällä, ei itse pirukaan muutaman omistajan vaihdoksen jälkeen tiedä, missä tilan rajat ovat. Ja seurauksena naapurisopu joutuu kovilla.

        Mielestäni jossakin pitää olla selkeästi merkattuna määrääkö pyykki tilan kaksi risteävää rajalinjaa (kulmapyykki) vai vain yhden rajalinjan. Parasta olisi, että jo itse pyykki sisältäisi tiedon, kumpi se on. Joka tapauksessa pitäisi maanomistajalle olla helposti saatavissa kyseinen tieto. Nykyisillä maanmittaustoimiston hinnoilla ei ole helppoa lähteä keskustelemaan rajasta maanmittarin maastokäynnillä.

        Viestisi 18.11. klo 12.45 vasta kertoi asian ymmärrettävästi.

        Siihen saakka jankkasit.


      • Puolueeton tarkkailija
        asiaan kirjoitti:

        Viestisi 18.11. klo 12.45 vasta kertoi asian ymmärrettävästi.

        Siihen saakka jankkasit.

        Anteeksi jankkailuni.
        Se johtui siitä, että uskoin olevani yksi harvoista, jotka eivät ole kuulleet systeemistä. Esitin vain kysymyksiä tietävämmille.
        Kun aloin ymmärtää, että pyykitystavat ovat todellakin uusia liki kaikille ketjun lukijoille, aloin selostaa itse systeemiäkin.


      • abc2

        Onko niillä viisarikivillä joku tietty etäisyys pyykistä tai toisistaan? Että erottaa muista maastossa olevista kivistä. Pyykit ovat selvät, linjoissa hieman hakemista.


    • tarkoituksesi

      Pyykki kuin pyykki, ainahan se osoittaa rajan paikan. Esim. jos rajalinja tekee kulman, siihen tulee pyykki. Tai rajalinja päättyy vaikapa kohtisuorasti naapurin rajalinjaan, niin siinähän on pyykki. Suoralla rajalinjalla ei tietääkseni ole pyykkejä, vaan viisareita, kuten edellä on jo todettu. Mikä lienee kysymyksesi tarkoitus, se ei tuosta aivan aukene. Jos asia sinua askaruttaa, miksi et kysy maanmittaustoimistosta?

      • Puolueeton tarkkailija

        Tiedät väärin.

        Ihmettelen miten harvat asiasta ovat kuulleet. Lue tarkennukseni kysymykseen.

        Jos Sinulla on suhteita maanmittaustoimistoon, niin selvitä asia kaikin puolin ja palaa sitten asiallisen vastauksen kanssa keskusteluun.


    • rajankävijä

      Tilan kulmat on meriktty pyykeillä, joissa on numero. Maanmittauslaitoksesta saa kartan, jossa kunkin kulman numerot näkyy.

      Näiden kulmien väliset rajat ovat suoria linjoja. Jos on mutkia, niin mutkan kohdalla on pyykki ja siinä numero.

      Jos tila on lohkottu, niin uusissa kulmissa on pyykit.

      Ellei ole lohkottu, niin kannattaa lohkoa pikimmiten, kun osapuolet vielä muistavat, missä rajalinjat / maastomerkit on sovittu olevan. Epäselvää voi tulla ainoastaan, jos lohkomisia ei ole aikanaan hoidettu vaan on jääty maastoon sovittujen merkkien varaan.

      Soitto maanmittauslaitokseen ja ongelman tarkempi kuvaus. Sillä pääsee alkuun eikä maksa kuin puhelun hinnan.

      • Puolueeton tarkkailija

        Kyllä on vaikeaa saada itsensä ymmärretyksi.

        Itse käsittelen tilantetta, jolloin maanmittaustoimisto on tehnyt kaikki mitä tehdään uuden tilan muodostamiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyykit ovat tilan kulmissa. Ne ovat uusilla rajoilla, mutta eivät välttämättä vanhojen rajojen kohdilla.

        Kysymys on yksinkertaistettuna:
        MITEN MINÄ SAAN TIEDON PYYKKIEN MERKITYKSESTÄ? ONKO MAANMITTAUSTOIMISTO LAITTANUT PYYKIT TILAN KULMIIN VAI TILARAJOLLE?


      • ymmärtää
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Kyllä on vaikeaa saada itsensä ymmärretyksi.

        Itse käsittelen tilantetta, jolloin maanmittaustoimisto on tehnyt kaikki mitä tehdään uuden tilan muodostamiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyykit ovat tilan kulmissa. Ne ovat uusilla rajoilla, mutta eivät välttämättä vanhojen rajojen kohdilla.

        Kysymys on yksinkertaistettuna:
        MITEN MINÄ SAAN TIEDON PYYKKIEN MERKITYKSESTÄ? ONKO MAANMITTAUSTOIMISTO LAITTANUT PYYKIT TILAN KULMIIN VAI TILARAJOLLE?

        Miksi ne kulmat olisi pitänyt uudelleen merkitä, jos on olemassa vanhat numeroidut rajapyykit?


      • paikalla
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Kyllä on vaikeaa saada itsensä ymmärretyksi.

        Itse käsittelen tilantetta, jolloin maanmittaustoimisto on tehnyt kaikki mitä tehdään uuden tilan muodostamiseksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyykit ovat tilan kulmissa. Ne ovat uusilla rajoilla, mutta eivät välttämättä vanhojen rajojen kohdilla.

        Kysymys on yksinkertaistettuna:
        MITEN MINÄ SAAN TIEDON PYYKKIEN MERKITYKSESTÄ? ONKO MAANMITTAUSTOIMISTO LAITTANUT PYYKIT TILAN KULMIIN VAI TILARAJOLLE?

        Miksi et ole ollut paikalla silloin, kun niitä pyykkejä on sinne laitettu. Onko niissä kaikissa uusissa rajapyykeissä numero?


      • Puolueeton tarkkailija
        paikalla kirjoitti:

        Miksi et ole ollut paikalla silloin, kun niitä pyykkejä on sinne laitettu. Onko niissä kaikissa uusissa rajapyykeissä numero?

        Asia tuli minulle ajankohtaiseksi, kun kävin täällä maanmittaustoimiston avointen ovien päivillä. Kysyin, miksi yksi pitkällä rajallani oleva pyykki ei vaikuta olevan linjassa kahden muun pyykin kanssa.

        Vastauksena minulle kerrottiin, että maamittarit laittavat pyykkejä kahdella eri tavoin. Joskus pyykki satutetaan vanhan rajan kohdalle, joskus ei. Minun tilani tapauksessa viereinen tila oli halottu, ja poikkeava pyykki ei sijainnut minun tilani rajalla, vaikka kaikki niin uskoivat.

        Maanmittareiden kaksi tapaa laittaa rajapyykkejä ovat:
        1)Pyykki laitetaan tilan kulmiin: Tällöin toimituksessa käydään läpi myös kulman muodostava vanha raja. Uusi pyykki on todella tilan kulmapisteessä.
        2) Pyykki laitetaan uuden rajalinjan merkitsemistä varten uuden rajalinjan kohdille. Kaksi pyykkiä määrittelee suoran, jossa uusi rajalinja sijaitsee. Kohta missä uusi rajalinja menee vanhan rajalinjan yli, on kohta, jossa tilan kulmapiste sijaitsee. Sitä ei ole erikseen merkitty pyykillä. Täten tälläinen pyykki ei kerro mitään muusta kuin uudesta rajalinjasta. Toisinsanoen se ei todennäköisesti ole tilan kulmassa. Tämä tapa on halvempi, koska rajatoimituksessa ei tarvitse ajaa läpi olemassa olevaa vanhaa rajalinjaa.

        Vastaus oli minulle niin yllätyksellinen (kuten taitaa olla monille muillekin), että en älynnyt kysellä enempää yksityiskohtia, ja olen täällä yrittänyt kysellä sitä, miten erotan erimerkitykselliset pyykit, ja miten yleisiä tai vanhoja ovat kyseiset merkitsemistavat. Periaatteessa, miten tiedän tilani rajojen sijainnin.


      • tästä?
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Asia tuli minulle ajankohtaiseksi, kun kävin täällä maanmittaustoimiston avointen ovien päivillä. Kysyin, miksi yksi pitkällä rajallani oleva pyykki ei vaikuta olevan linjassa kahden muun pyykin kanssa.

        Vastauksena minulle kerrottiin, että maamittarit laittavat pyykkejä kahdella eri tavoin. Joskus pyykki satutetaan vanhan rajan kohdalle, joskus ei. Minun tilani tapauksessa viereinen tila oli halottu, ja poikkeava pyykki ei sijainnut minun tilani rajalla, vaikka kaikki niin uskoivat.

        Maanmittareiden kaksi tapaa laittaa rajapyykkejä ovat:
        1)Pyykki laitetaan tilan kulmiin: Tällöin toimituksessa käydään läpi myös kulman muodostava vanha raja. Uusi pyykki on todella tilan kulmapisteessä.
        2) Pyykki laitetaan uuden rajalinjan merkitsemistä varten uuden rajalinjan kohdille. Kaksi pyykkiä määrittelee suoran, jossa uusi rajalinja sijaitsee. Kohta missä uusi rajalinja menee vanhan rajalinjan yli, on kohta, jossa tilan kulmapiste sijaitsee. Sitä ei ole erikseen merkitty pyykillä. Täten tälläinen pyykki ei kerro mitään muusta kuin uudesta rajalinjasta. Toisinsanoen se ei todennäköisesti ole tilan kulmassa. Tämä tapa on halvempi, koska rajatoimituksessa ei tarvitse ajaa läpi olemassa olevaa vanhaa rajalinjaa.

        Vastaus oli minulle niin yllätyksellinen (kuten taitaa olla monille muillekin), että en älynnyt kysellä enempää yksityiskohtia, ja olen täällä yrittänyt kysellä sitä, miten erotan erimerkitykselliset pyykit, ja miten yleisiä tai vanhoja ovat kyseiset merkitsemistavat. Periaatteessa, miten tiedän tilani rajojen sijainnin.

        Onko siinä pitkällä linjalla useita rajanaapureita. Meille ainakin kävi näin. Vaikka kartalla raja näytti olevan suora, ei se olekaan enää suora. Kun siltä linjalta etsittiin kaikki vanhat rajapyykit, eivät ne olleet linjassa. Eihän kukaan maanomistaja suostu siihen, ettei oikeita pyykkejä huomioitaisi, vaan väkisin tehtäisiin linjasta suora.


      • Puolueeton tarkkailija
        tästä? kirjoitti:

        Onko siinä pitkällä linjalla useita rajanaapureita. Meille ainakin kävi näin. Vaikka kartalla raja näytti olevan suora, ei se olekaan enää suora. Kun siltä linjalta etsittiin kaikki vanhat rajapyykit, eivät ne olleet linjassa. Eihän kukaan maanomistaja suostu siihen, ettei oikeita pyykkejä huomioitaisi, vaan väkisin tehtäisiin linjasta suora.

        Juuri naapurisovun takia asia on tärkeä, ja siitä on syytä keskustella. Haluaisin saada selville kummankin pyykitsemistavan yleisyyden kautta aikojan, yleisyyden nykyisin ja se miten erimerkitykselliset pyykit voidaan erottaa. Nyt vaikuttaa siltä, ettei tavoista olla edes tietoisia, ammo keinoista erottaa erilaiset pyykkimerkitykset.

        Nyt GPS-laitteiden yleistyessä ja tarkentuessa, olen varma, että kyseisiä kartalla suoria, mutta maastossa mutkaisia rajoja tulee löytymään enenevässä määrin. Maanomistuksen siirtyessä kaupunkiin ja muutenkin hajaantuessa, vanha muistitieto rajoista ei riitä, tarkka raja pitää olla yksiselitteisesti määrättävissä maastossa. Maaseudun harveneva väestö ei tarvitse naapurisopua haittaavia menetelmiä yhtään nykyistä enempää.

        Mielestäni keskustelun tavoitteena pitäisi olla vähintäin se, että pyykistä itsestään kävisi ilmi, onko se yksityisen rajalinjan paikka, vai kahden linjan risteyksen (tilan kulman) paikka. (Mikäli ero jo nyt käy pyykistä ilmi, olkaa hyvaä ja kertokaa miten). Uskon kuitenkin, että ilman julkista keskustelua maanmittauslaitos ei tule muuttamaan totuttuja? tapojaan.

        Saattaisi olla hyvä, että mahdollisimman moni asiaa tärkeänä pitävä kysäisi itse asiaa ja sen muuttamismahdollisuuksia maanmittauistoimistolta.


      • miettimään
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Juuri naapurisovun takia asia on tärkeä, ja siitä on syytä keskustella. Haluaisin saada selville kummankin pyykitsemistavan yleisyyden kautta aikojan, yleisyyden nykyisin ja se miten erimerkitykselliset pyykit voidaan erottaa. Nyt vaikuttaa siltä, ettei tavoista olla edes tietoisia, ammo keinoista erottaa erilaiset pyykkimerkitykset.

        Nyt GPS-laitteiden yleistyessä ja tarkentuessa, olen varma, että kyseisiä kartalla suoria, mutta maastossa mutkaisia rajoja tulee löytymään enenevässä määrin. Maanomistuksen siirtyessä kaupunkiin ja muutenkin hajaantuessa, vanha muistitieto rajoista ei riitä, tarkka raja pitää olla yksiselitteisesti määrättävissä maastossa. Maaseudun harveneva väestö ei tarvitse naapurisopua haittaavia menetelmiä yhtään nykyistä enempää.

        Mielestäni keskustelun tavoitteena pitäisi olla vähintäin se, että pyykistä itsestään kävisi ilmi, onko se yksityisen rajalinjan paikka, vai kahden linjan risteyksen (tilan kulman) paikka. (Mikäli ero jo nyt käy pyykistä ilmi, olkaa hyvaä ja kertokaa miten). Uskon kuitenkin, että ilman julkista keskustelua maanmittauslaitos ei tule muuttamaan totuttuja? tapojaan.

        Saattaisi olla hyvä, että mahdollisimman moni asiaa tärkeänä pitävä kysäisi itse asiaa ja sen muuttamismahdollisuuksia maanmittauistoimistolta.

        Olisiko Maanmittauslaitoksen kannalta edullisempi se käytäntö, jossa sitä tarvitaan apuna rajalinjan selvittämisessä?


      • R E K A
        miettimään kirjoitti:

        Olisiko Maanmittauslaitoksen kannalta edullisempi se käytäntö, jossa sitä tarvitaan apuna rajalinjan selvittämisessä?

        Ei sitä pyykistä näe sijaitseeko se rajalinjalla vai kulmassa. Jos on pieninkään epäilys, että pyykki ei sijaitse kulmassa vaan raja linjalla on syytä kääntyä maanmittauslaitoksen puoleen.


    • suurennuslasi

      En ole tavannut rajapyykkejä, joista mitenkään selviäisi, sijaitseeko se suoralla rajalinjalla vai kahden tai useamman toisiaan leikkaavan rajalinjan yhteisessä pisteessä. Pyykeissä olen merkintänä nähnyt vain mielivaltaisesti valitun numeron. Nykyään yleisesti käytettävien metallipyykkien yhden valmistajan (www.nipere.fi) sivuiltakaan ei muuta ilmennyt. Minusta nämä metallimöykyt vain ovat melko lapsellisia hiluja kunnollisiin kivestä tai betonista tehtyihin rajamerkkeihin verrattuna.

      Käsittääkseni oikean rajapisteen sijainnin selvittämiseksi on aina syytä olla käytettävissä myös kartta, johon on merkitty pyykin sijainti rajan kulmapisteeseen nähden. Itselläni on näitä tapauksia sellaisissa paikoissa, joissa kulmapiste on esim. laskuojan keskellä. Kartassa on tällöin rajan pituus merkiity esim. 364,5 4,8.

      Vanhoista maanmittaustoimitusten kartoista on kyllä usein jokseenkin mahdoton ottaa selvää. Sen vuoksi rajamerkkien säilyminen maastossa on erinomaisen tärkeää. Jos rajan paikkaa joudutaan hakemaan muiden tietojen perusteella, maat saa se, joka osaa uskottavimmin puhua, tai jonka pärstäkerroin muutoin on sopivin.

      • sibyllavon

        oranssinväriset ainakin näkyvät hyvin. Juuri tänään katselin rajapyykkejä, löysin kaksi kiveä ja kotona taas katselin karttoja. Eikö missään ole määräystä, että rajalinjalta pitää metsäisillä paikoilla olla puut ja pensaat pois tietyltä leveydeltä?


    • ja niiden merkitys

      Pyykistä ei näe mitenkään minkä rajalinjan suhteen se on määräävä. Eikä sitä tietoa löydy mistään kartasta. Tieto on haettava tilaa koskevista toimituksista ja niiden kokouspöytäkirjoista. Näistä sitten löytyy se tieto milloin kukin raja on viimeiseksi lainvoimaisesti määrätty.

      Jollekin pitkälle esim. isojaossa määrätylle rajalinjalle on voitu myöhemmin vuosien saatossa rakentaa jopa kymmeniä uusia pyykkejä, joista yksikään ei määrää tuon pitkän rajan paikkaa, vaan ne osoittavat ainoastaan kyseiseltä rajalta lähtevien rajojen paikkoja.

      Vastuulliset ja lakia noudattavat maanmittarit ovat rakentaneet ja rakentavat uudet pyykit vanhoille rajoille, jolloin tilanomistaja voi luottaa myös näihin pyykkeihin (vanhan rajan suhteen). Valitettavasti on paljon myös sellaisia jotka eivät näin tee. Tilanne ei ole haitallinen, jos uudet pyykit eroavat vanhalta rajalinjalta vain parikymmentä senttiä, mutta jos puhutaan metreistä...

      Näistä asioista kannattaa aina kysyä suoraan maanmittaustoimistosta.

      • kyllä mielenkiintosta

        Eipä ole tuota tullu koskaan ajateltua, että noin suuripiirteisesti on laitettu osa noista uusista pyykeistä.

        No, nykytekniikalla ei luulisi moisesta ongelmaa olevan, mutta ipä nuo taida GPS-laitteitakaan kuljetella kuin pakon edessä pikku rajojen vetoon.

        Noista peltisistä pyykeistä sen verran, että ovat betonisia tai kivisiä mukavempia kantaa metsään. Toki usein niitä kiviä löytäis metsästäkin. :-)

        Jäin tässä vaan miettimään, että noita peltipyykkejäkin kun on monenlaisia, niin eikö niistäkään tosiaankaan ne osoimmatkaan ole sen tarkemmin paikallaan. Sen kuvittelinkin että ne pyöreät pienet mokkulat saattaa heittää, mutta että kaikki..

        Kyllä kai perinteisesti maanmittauslaitoksen paikalleen esentamien pyykkien uskotaan (ihmiset siis luulevat) olevan jämptisti paikallaan.
        Pois lukien ne ojan, tien tai muun syyn vuoksi paikoiltaan sivuun asennetut.

        Pitääkin katsella noita rajoja aivan uudella silmällä...


      • pellolleni juuri
        kyllä mielenkiintosta kirjoitti:

        Eipä ole tuota tullu koskaan ajateltua, että noin suuripiirteisesti on laitettu osa noista uusista pyykeistä.

        No, nykytekniikalla ei luulisi moisesta ongelmaa olevan, mutta ipä nuo taida GPS-laitteitakaan kuljetella kuin pakon edessä pikku rajojen vetoon.

        Noista peltisistä pyykeistä sen verran, että ovat betonisia tai kivisiä mukavempia kantaa metsään. Toki usein niitä kiviä löytäis metsästäkin. :-)

        Jäin tässä vaan miettimään, että noita peltipyykkejäkin kun on monenlaisia, niin eikö niistäkään tosiaankaan ne osoimmatkaan ole sen tarkemmin paikallaan. Sen kuvittelinkin että ne pyöreät pienet mokkulat saattaa heittää, mutta että kaikki..

        Kyllä kai perinteisesti maanmittauslaitoksen paikalleen esentamien pyykkien uskotaan (ihmiset siis luulevat) olevan jämptisti paikallaan.
        Pois lukien ne ojan, tien tai muun syyn vuoksi paikoiltaan sivuun asennetut.

        Pitääkin katsella noita rajoja aivan uudella silmällä...

        tuollaisen pyykin, joka ei ole nurkassa vaan linjalla. Laittoi siis PELLOLLE, eikä mitään tietoa minulle asiasta tullut missään vaiheessa! No siihen meni kuhn alternan teräpalkki, jonka vakuutus minulle korvasi. Nyt vakuutusyhtiö perii saataviaan maanmittarilta, kiva katsoa kuinka käy. Tapaus oli kertakaikkisen törkeä, ja pyykin olis voinut laittaa muuallekin. Olis voinut edes siitä tiedottaa.....


      • Puolueeton tarkkailija

        Lienee niin, että jos omistamaani tilaa rajoittavaan rajaan tehdään muutoksia, niin minut kutsutaan mukaan toimitukseen. Onko siis niin, että jos naapuritilaa jaetaan siten että yhteiseen rajalinjaan tulee yhteiseen rajaan "vaikuttava" pyykki, minut kutsutaan toimitukseen. Jos "rajalle" tulee vain naapurin tilaa jakavan uuden rajalinjan pyykki, minua ei kutsuta toimitukseen?

        Ajoittain pyydetään omistajia merkitsemään rajapyykit valkeilla merkeillä ilmakuvausta varten. Onko Maanmittauslaitos tehnyt näistä kuvista laskelmia, kuinka paljon voivat "ei merkitsevät" rajapyykit poiketa rajalinjoilta. Toisin sanoen puhutaanko senteistä, metreistä vai jopa kymmenistä metreistä?

        Onko olemassa yleistajuista teosta tai selostusta esillä olevasta kysymyksestä? Entäs ovatko maanmittauslaitokset asiaa käsittelevä ohjeet julkisia? mahdollisesti jopa netissä?


      • ohjeet ..
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Lienee niin, että jos omistamaani tilaa rajoittavaan rajaan tehdään muutoksia, niin minut kutsutaan mukaan toimitukseen. Onko siis niin, että jos naapuritilaa jaetaan siten että yhteiseen rajalinjaan tulee yhteiseen rajaan "vaikuttava" pyykki, minut kutsutaan toimitukseen. Jos "rajalle" tulee vain naapurin tilaa jakavan uuden rajalinjan pyykki, minua ei kutsuta toimitukseen?

        Ajoittain pyydetään omistajia merkitsemään rajapyykit valkeilla merkeillä ilmakuvausta varten. Onko Maanmittauslaitos tehnyt näistä kuvista laskelmia, kuinka paljon voivat "ei merkitsevät" rajapyykit poiketa rajalinjoilta. Toisin sanoen puhutaanko senteistä, metreistä vai jopa kymmenistä metreistä?

        Onko olemassa yleistajuista teosta tai selostusta esillä olevasta kysymyksestä? Entäs ovatko maanmittauslaitokset asiaa käsittelevä ohjeet julkisia? mahdollisesti jopa netissä?

        Ei muuta kuin lukemaan

        http://www.maanmittauslaitos.fi/Toimitusmenettelyn_kasikirja_TMK(1).htm


      • Näyttäisi olevan
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Lienee niin, että jos omistamaani tilaa rajoittavaan rajaan tehdään muutoksia, niin minut kutsutaan mukaan toimitukseen. Onko siis niin, että jos naapuritilaa jaetaan siten että yhteiseen rajalinjaan tulee yhteiseen rajaan "vaikuttava" pyykki, minut kutsutaan toimitukseen. Jos "rajalle" tulee vain naapurin tilaa jakavan uuden rajalinjan pyykki, minua ei kutsuta toimitukseen?

        Ajoittain pyydetään omistajia merkitsemään rajapyykit valkeilla merkeillä ilmakuvausta varten. Onko Maanmittauslaitos tehnyt näistä kuvista laskelmia, kuinka paljon voivat "ei merkitsevät" rajapyykit poiketa rajalinjoilta. Toisin sanoen puhutaanko senteistä, metreistä vai jopa kymmenistä metreistä?

        Onko olemassa yleistajuista teosta tai selostusta esillä olevasta kysymyksestä? Entäs ovatko maanmittauslaitokset asiaa käsittelevä ohjeet julkisia? mahdollisesti jopa netissä?

        Monimutkaisiahan nämä asiat ovat; jossain määrin harrastusmielessä olen yrittänyt noihin perehtyä. Esille ottamasi asia voi joskus aiheuttaa ongelmia, koska yleinen käsitys on tyyppiä "Siinä virsta, missä merkki". Mutta kartasta asian pitäisi selvitä.

        Meillä tilan lohkomisen yhteydessä tehtiin pari uutta lyhyttä rajaa. Ei siinä toimituksessa naapureita ollut, vaikka rajat naapurin maihin (oleviin rajalinjoihin) päättyivätkin. Ja toisesa tehtiin juuri niin, että pyykki tuli muutaman metrin päähän rajalinjasta, koska ojaan sitä ei voinut panna. Asiakirjoihin merkittiin sitten esim. 3 metriä. Pyykkiin ei mitään erikoisempaa merkkiä tullut; tavallinen metallipyykki. Entisen (risteävän)rajalinjan paikkaa ei sen tarkemmin selvitetty ("tuossa ojan kohdalla se varmaan on"). Nykyiset mittalaitteet (kai entisetkin) ovat niin tarkkoja, että rajat toki saadaan tarvittaessa selville aivan tarkasti, mutta silloin kustannus on aivan toista luokkaa. Vähäarvoisilla mailla siihen ei useinkaan ole tarvetta ja näin oli tässäkin tapauksessa.

        Tuosta Maanmittauslaitoksen päätöksestä (Finlexistä) löytyy tekstiä rajapyykeistä yms. Mielenkiintoista luettavaa, vaikka ei niin selvää tekstiä maallikolle kaikki olekkaan.

        http://www.finlex.fi/data/normit/1185-mittaustarkkuus_rajam_kiitoimituksissa.pdf.


      • tietämätön?
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Lienee niin, että jos omistamaani tilaa rajoittavaan rajaan tehdään muutoksia, niin minut kutsutaan mukaan toimitukseen. Onko siis niin, että jos naapuritilaa jaetaan siten että yhteiseen rajalinjaan tulee yhteiseen rajaan "vaikuttava" pyykki, minut kutsutaan toimitukseen. Jos "rajalle" tulee vain naapurin tilaa jakavan uuden rajalinjan pyykki, minua ei kutsuta toimitukseen?

        Ajoittain pyydetään omistajia merkitsemään rajapyykit valkeilla merkeillä ilmakuvausta varten. Onko Maanmittauslaitos tehnyt näistä kuvista laskelmia, kuinka paljon voivat "ei merkitsevät" rajapyykit poiketa rajalinjoilta. Toisin sanoen puhutaanko senteistä, metreistä vai jopa kymmenistä metreistä?

        Onko olemassa yleistajuista teosta tai selostusta esillä olevasta kysymyksestä? Entäs ovatko maanmittauslaitokset asiaa käsittelevä ohjeet julkisia? mahdollisesti jopa netissä?

        Jos naapuritilalla on meneillään toimitus esim. lohkominen tai halkominen ja sen yhteydessä yhteiselle vanhalle rajalle rakennetaan uusia pyykkejä, sinulle ei sen osalta tule kutsua tai ilmoitusta. Mutta jos se vanha raja on epäselvä ja tehdään rajankäynti (kiinteistönmääritys) em. toimitusten yhteydessä, sinutkin kutsutaan toimitukseen. Rajankäynnillä ei kyllä silloinkaan muuteta vanhoja rajoja vaan ne käydään entiseen paikkaan. Tuohon on kylläkin olemassa yksi poikkeus, eli ns.luonnolisen rajan (esim. mutkitteleva oja) oikaisu on mahdollista ja silloinhan pienet alueet voivat vaihtua tilojen kesken.

        "Ei merkitsevät" pyykit voivat poiketa rajalinjoilta jopa metrejä mikä on varmasti todistettu. Arvelen, että poikkeamat ovat kuitenkin normaalisti alle metrin.


      • mitat
        Näyttäisi olevan kirjoitti:

        Monimutkaisiahan nämä asiat ovat; jossain määrin harrastusmielessä olen yrittänyt noihin perehtyä. Esille ottamasi asia voi joskus aiheuttaa ongelmia, koska yleinen käsitys on tyyppiä "Siinä virsta, missä merkki". Mutta kartasta asian pitäisi selvitä.

        Meillä tilan lohkomisen yhteydessä tehtiin pari uutta lyhyttä rajaa. Ei siinä toimituksessa naapureita ollut, vaikka rajat naapurin maihin (oleviin rajalinjoihin) päättyivätkin. Ja toisesa tehtiin juuri niin, että pyykki tuli muutaman metrin päähän rajalinjasta, koska ojaan sitä ei voinut panna. Asiakirjoihin merkittiin sitten esim. 3 metriä. Pyykkiin ei mitään erikoisempaa merkkiä tullut; tavallinen metallipyykki. Entisen (risteävän)rajalinjan paikkaa ei sen tarkemmin selvitetty ("tuossa ojan kohdalla se varmaan on"). Nykyiset mittalaitteet (kai entisetkin) ovat niin tarkkoja, että rajat toki saadaan tarvittaessa selville aivan tarkasti, mutta silloin kustannus on aivan toista luokkaa. Vähäarvoisilla mailla siihen ei useinkaan ole tarvetta ja näin oli tässäkin tapauksessa.

        Tuosta Maanmittauslaitoksen päätöksestä (Finlexistä) löytyy tekstiä rajapyykeistä yms. Mielenkiintoista luettavaa, vaikka ei niin selvää tekstiä maallikolle kaikki olekkaan.

        http://www.finlex.fi/data/normit/1185-mittaustarkkuus_rajam_kiitoimituksissa.pdf.

        Selvyyden vuoksi todetaan, että tuo tai - mitta on "yritetty" määrittää vanhalle rajalle, mutta poikkeama ko. rajalinjasta on silti mahdollista aivan samoin kuin jos mittaa ei olisi. Pyykkiä vaan ei ole voitu laittaa "oikeaan" paikkaan. Kartasta nuo asiat, eli se onko kyseessä varmasti jonkin tietyn rajalinjan määrittävä pyykki, eivät selviä. Riippuen tietysti vähän mistä kartasta puhutaan. Toimituskartasta toiset asiat voivat selvitä, mutta kaikki ovat kuitenkin tapauskohtaisia.

        "Tuossa ojan kohdalla se varmaan on"- jos tuo oli maanmittarin sanomana niin ..... Toivottavasti kuitenkin selvitti miten rajalinjat määräytyvät jne.


    • aina rajat

      Kävimme vähintään satavuotta vanhaa rajaa naapurin ja maanmittarin kanssa läpi. Toinen kivi löytyi vihdoin osittain vedestä kaislojen seasta. Toista etsi 4 henkeä ainakin tunti. Katsottiin puista, vanhasta kartasta ja vaikka mistä. Molemmat rajanaapurit esittivät reilusti omansa kannalta etua olevia paikkoja. EI löytynyt pyykkiä. Sovittiin sitten pitkin hampain pyykille paikka. Asia unohtui kunnes viime kesänä asia alkoi todella vaivata ja menin uudestaan etsimään sitä pyykkiä. Ei löytynyt kunnes ajatus iski päähäni. Näin nimittäin vihdoin vanhat metsäkoneen jäljet ja hain rautakangen ja kuljin pyöränuraa pitkin ja koputtelin. Kaivoin ja katsoin. Yhdestä paikasta se kivipyykki sitten löytyi muittten kivien keskeltä. Metsäkone oli teloillaan painanut sen maahan. Eniten v....tti se että nykyinen pyykki on 5m omalla maalla. Turha on kai enää mennä valittamaan asiasta ja vaatimaan uutta rajankäyntiä sen vanhan oikean pyykin mukaan. Onko kellään kokemuksia?

      • ottaa yhteyttä

        Meille kävi samalla tavalla, että vanhaa kiveä ei rajankäynnissä löydetty. Naapuri löysi kiven kuitenkin parin viikon kuluttua. Uudessa toimituksessa rajaa siirrettiin kolmisen metriä eli mittaamalla saadusta kohdasta sinne vanhan rajapyykin kohdalle.


      • ....................
        ottaa yhteyttä kirjoitti:

        Meille kävi samalla tavalla, että vanhaa kiveä ei rajankäynnissä löydetty. Naapuri löysi kiven kuitenkin parin viikon kuluttua. Uudessa toimituksessa rajaa siirrettiin kolmisen metriä eli mittaamalla saadusta kohdasta sinne vanhan rajapyykin kohdalle.

        Mulle maanmittari kertoi että nautintaoikeus menee rajapyykkien, ei koordinaattien tai karttaan tehtyjen merkintöjen mukaan.

        Eli tapauksessasi toimittiin oikein kun ei ruvettu siirtelemään pyykkiä ;-p


    • nimi evkki

      Eihän pyykkejä ole vaikeaa merkitä. Kyse on siitä, että maanmittaus toimisto veloittaa tuhat euroa joka maasoissa käynnistä. Käyntejä tarvitaan koska merkkaus on niin saatanan epäselvästi toteutettu. Esimerkiksi siirrettyä pyykkiä ei merkitä mitenkään itse pyykkiin. Kyseessä on mittauslaitoksen monopoli ja salailu. Nämä rajapyykit ei nykypäivänä voi olla liian vaikea asia teknisesti, älkää kukaan väittäkökään sellaista, saakeli soikoon.

      Kyseessä on mittaustoimiston rahastuskeino. Kukapa meistä liikkuu alle tuhannen euron per päivä tai puoli päivää, ei varmaan palstan lukijoista kukaan. Olemme sen verta kalliita kavereita. Kun tämä tieto on niin salattua ja kryptattua, vaikka sen tulisi olla avointa ja kaikille selvää, tulee mieleen, onko tällainen merkintätapa yleisen oikeustajun mukainen sekä yleisöä palveleva ? Onko maanmittaustoimisto olemassa ihmisiä varten vaiko toisinpäin ? Toteutuuko yleisen oikeustajun vaatimus julkisen palvelun laitoksen toiminnasta ? Miten tätä asiaa voisi kehittää ? Kuka ja mikä taho vastaa tämän laitoksen toiminnasta ?

    • tuohon vain

      tiedoksi 25.11.2007 kirjoitajalle .Aina kun suoritetaan hakkuu töitä metsässä merkataan rajalinjat 1,5m keppi pystyyn pyykkikivelle ja punainen muovinauha siihen liehumaan. Aina merkataan kaikki pyykikivet sillä alueella jossa suoritetaan hakkuita.Ollaan tehty jo vuosikymmeniä tällätavalla silloin pyykkikivet säilyvät.

    • on se ahdasta..

      Naapuri möi ok-talonsa,ja uusi omistaja kysyi,että missähän tämä meidän raja kulkee,kun ei pyykkikiveä löydy.
      Sanoin,että ei sitä ole ollut siinä ainakaan sinä aikana,kun minä olen tässä asunut.
      Lisäsin,että minun elämä ei ole metristä tai kahdesta kiinni,joten laita kivi siihen mihin se on helppo kaivaa.

      Uusi naapuri totesi,että jos ei laiteta ollenkaan.

    • maan mittari

      kohta jää raja pyykit unholaan gprs piste korvaa pyykin

    • tuuttinen

      Mikä on rajan kulmapiste?

    • valkialain

      rupesin etsimään googlesta VIISKIVIÄ. ei löytynyt. viiskivet ovat pitkällä SUORALLA rajalla metsässä: esim.2.km. keskellä rajaa olevat VIISI kiveä rajan suuntaisesti,helpottaen silloista rajan suuntausta pitkästä välimatkasta johtuen. ainakin valkealassa näillä mailla niitä on sillä nimellä (viiskivi) kutsuttu ja siellä ne ovat edelleen metsässä. viisarikivistä en ole koskaan kuulutkaan.

      • 58utuip5487iijg

        Olisiko viiskivi murreilmaisu? Ainakin täällä Kainuussa on puhuttu iät ajat viisarikivistä, joita on yleensä kolme kappaletta rajalinjan suuntaisesti asetettuna. Myös maanmittauslaitos tuntee tuon viisarikivi-termin.


      • viisarikivi

        Murreilmaisu tuo viiskivi, viisarikivi on oikea termi, kuten nimim. 58utuip5487iijg asiantuntevasti jo kertookin.

        Tässä keskustelussa onkin monenlaista tullutkin esille rajapyykeistä, mutta eniten ymmärtämättömyyttä olen kohdannut vuosien varrella sektori- ja siirtopyykkien kohdalla. Noista em. rajapyykeistä kummatkaan eivät ole todellisilla paikoillaan, ainoastaan rajalinjalla, josta laskemalla saadaan todellisen raja sijainti selville, hieman viisarikiven luonne siis niilläkin.


      • Pienviljeelijä

        Viiskivi lienee sama kuin viisarikivi, eli pitkällä suoralla tai korkeimmalla huipulla oleva rajalinjan paikkaa ja suuntaa ilmaiseva kivijono, jossa on 5 kiveä linjassa joista 3. suurin. Viisarikivet ovat yhtä merkityksellisiä kuin pyykitkin, kunhan ovat paikallaan. Kun vanhojen kadonneiden tai tahallaan siirrettyjen pyykkien oikeaa paikkaa määritetään ovat viisarit suurena apuna.


      • Linjasuunnittelija

        Vihjeeksi kaikille : Metallinpaljastin löytää motojen polkemat metalli,betonipyykit,vanhat piikkilangat,(rajalla karjan vuoksi)yms


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      331
      3106
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2298
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1685
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      197
      1631
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      69
      1417
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      56
      1293
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      158
      949
    Aihe