autotalli lämpimäksi..

rakentaja....

mikä lämmitys kannattaisi laittaa talliin..?? puita riittäisi mutta en tiedä mikä olisi halpa hankkia ja varaava.. ehdotuksia..??

17

5017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kaapelit

      lattiaan

      • jokke

        niin ja katsoa kauhistuneena sähkömittarin pyörimistä...


      • vain yö-
        jokke kirjoitti:

        niin ja katsoa kauhistuneena sähkömittarin pyörimistä...

        sähköllä ja peruslämpö 10 astetta ei paljoa vie ja tarvittaessa vain 20 astetta.


    • unohda klapit

      Autotalliin ja sen kanssa suorassa yhteydessä oleviin tiloihin ei saa laittaa tulisijaa sanoo määräykset.

      • määräykset sanovat?

        Mutta voihan sinne autotalliin vetää joko vesipatterit tai nestekiertokaapelit lattiaan ja sen nesteen voi sitten lämmittää jossain toisessa tilassa myös puukäyttöisellä lämmityskattilalla, jolle on rakennettu erillinen pannuhuone joko erilliseen varastoon tai samaan paikkaan mistä talokin lämmitetään.

        Joo ei tietenkään mitään takkaa voi iskeä autotallin nurkkaan, mutta erillisen kattilahuoneen voi tehdä omaan paloeristettyyn huoneeseen samaan rakennukseen. Sieltä vaan sitten lämmitysputkea sinne mihin lämpöä tarvitaan.


    • autolle parempi

      Kannattaa mieluummin pitää auto siinä kylmässä tallissa. Laita autoon siihen lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin, jos ei niitä vielä ole (ja lämmityksen ohjausyksikkö, jos sulakkeet ei kestä molempia yhtäaikaa). Auto ei ruostu ja silti aamulla on miellyttävä lähteä lämpimällä ja kuivalla autolla. Ja energiaakin säästyy.

      • GIDGf

        .. lämmin talli nimenomaan kuivaa autoa? Jostain muistan lukeneeni että autolle paras olisi noin 17 tai enemmän, kuivuu parhaiten, eikä täten ruostu! Auton pohjahan sen suurimman kosteuden kerää.


      • hyvin tuuletettu
        GIDGf kirjoitti:

        .. lämmin talli nimenomaan kuivaa autoa? Jostain muistan lukeneeni että autolle paras olisi noin 17 tai enemmän, kuivuu parhaiten, eikä täten ruostu! Auton pohjahan sen suurimman kosteuden kerää.

        autotalli -itse asiassa mieluummin autokatos- on paras ruosteenestossa. Jos talli on suljettu, eikä siellä ole koneellista ilmanvaihtoa (painovoimainen ei riitä), niin ei sitä tallia kannata kyllä lämmittää. Ruostuminen vain kiihtyy suoraviivaisesti tallin lämpimyyteen nähden.

        Itse asiassa Suomen oloissa autotallit sais laittaa varastokäyttöön ja autot kannattaisi säilyttää talvella mieluummin vaikka ulkona. Avoin autokatos on kyllä ihan käypäinen vaihtoehto.

        t. Autonasentaja


      • autot tallissa
        hyvin tuuletettu kirjoitti:

        autotalli -itse asiassa mieluummin autokatos- on paras ruosteenestossa. Jos talli on suljettu, eikä siellä ole koneellista ilmanvaihtoa (painovoimainen ei riitä), niin ei sitä tallia kannata kyllä lämmittää. Ruostuminen vain kiihtyy suoraviivaisesti tallin lämpimyyteen nähden.

        Itse asiassa Suomen oloissa autotallit sais laittaa varastokäyttöön ja autot kannattaisi säilyttää talvella mieluummin vaikka ulkona. Avoin autokatos on kyllä ihan käypäinen vaihtoehto.

        t. Autonasentaja

        Eipä nuo baijerilaiset ainakaan tunnu tallissa ruostuvan. Eikä ruostu muutkaan nykypäivän autot. Riittävästi lämpöä ja kunnollinen kosteudenpoisto niin hyvin säilyy autot. Suolaakin käytetään nykyään niin olemattomia määriä että sekin ongelma on mitätön.


      • dsfsdfsdfdsf
        autot tallissa kirjoitti:

        Eipä nuo baijerilaiset ainakaan tunnu tallissa ruostuvan. Eikä ruostu muutkaan nykypäivän autot. Riittävästi lämpöä ja kunnollinen kosteudenpoisto niin hyvin säilyy autot. Suolaakin käytetään nykyään niin olemattomia määriä että sekin ongelma on mitätön.

        Ai ei E39 ja E46 ruostu....ehkäpä pahimmat ruostujat saksalaisita E sarjan mersun lisäksi. Pidä pihalla hyvoin tuuletetusssa paikassa.


      • asdfghjkjhg
        dsfsdfsdfdsf kirjoitti:

        Ai ei E39 ja E46 ruostu....ehkäpä pahimmat ruostujat saksalaisita E sarjan mersun lisäksi. Pidä pihalla hyvoin tuuletetusssa paikassa.

        No ei kyllä e39 ole todellakaan paha ruostumaan. Ainoat kohdat on kilven yläpuolella oleva sauma peräkontin luukussa ja helmojen nostokohdat MIKÄLI nostopalasta on tiiviste päässyt pettämään. Helmakin rakennettu sen verran fiksusti, että nämä nostokohdat on eristetty omaksi osiokseen, joten ruoste ei pääse edes leviämään kauemmas. e39 niinkuin muissakin bemareissa tuohon aikaan on jo pitkään ollut sinkityt korit ja esim etulokarin maalit ovat olleet irti renkaan takaa jo yli 5 vuotta eikä ole siitä levinnyt saati ruostunut yhtään mihinkään. 90 luvun lopun meisselit ja 2000 luvun alun on niitä pahoja pommeja joista ruostuu ovenkahvan alusetkin.. volkkareista puhumattakaan.


      • Ruostuttamo
        hyvin tuuletettu kirjoitti:

        autotalli -itse asiassa mieluummin autokatos- on paras ruosteenestossa. Jos talli on suljettu, eikä siellä ole koneellista ilmanvaihtoa (painovoimainen ei riitä), niin ei sitä tallia kannata kyllä lämmittää. Ruostuminen vain kiihtyy suoraviivaisesti tallin lämpimyyteen nähden.

        Itse asiassa Suomen oloissa autotallit sais laittaa varastokäyttöön ja autot kannattaisi säilyttää talvella mieluummin vaikka ulkona. Avoin autokatos on kyllä ihan käypäinen vaihtoehto.

        t. Autonasentaja

        Minulla on ollut autotalli aina käytettävissä, mutta autoa en ole tallissa pitänyt päivääkään. Ei edes ne vanhat herkästi ruostuvat ruostuneet.


    • jostain

      vanhan puulämmitys kattilan, siihen piipun, esim. kupariputkea ja seinille vanhat patterit. Kallein investointi taitaa olla tuo piippu, että täyttää määräykset. Ei maksa lämmitys paljoa, kunhan jaksaa klapeja naputella...

      • kuten jo sanottu

        Mitään tulisijoja ei talliin saa laittaa. Eli on hölmöä edes ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa.

        Jos keskuslämmityksen haluaa niin sitten on rakennettava erillinen palo-osastoitu tila sitä varten. Se taas ei maksa itseään koskaan takaisin.


      • hölmöä
        kuten jo sanottu kirjoitti:

        Mitään tulisijoja ei talliin saa laittaa. Eli on hölmöä edes ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa.

        Jos keskuslämmityksen haluaa niin sitten on rakennettava erillinen palo-osastoitu tila sitä varten. Se taas ei maksa itseään koskaan takaisin.

        Toissa talvena laitettiin kaverille juurikin ko. lämmityssysteemi. Tallissa oli vessa (seinät ja katto kyprokkia) jonne kattila sijoitettiin. Oveksi vaihdettiin palo-ovi. Muuta ei tarvittu ja kävi ihan itse palotarkastaja hyväksymässä.


      • Tallin lämmittäjä
        kuten jo sanottu kirjoitti:

        Mitään tulisijoja ei talliin saa laittaa. Eli on hölmöä edes ehdottaa tuollaista vaihtoehtoa.

        Jos keskuslämmityksen haluaa niin sitten on rakennettava erillinen palo-osastoitu tila sitä varten. Se taas ei maksa itseään koskaan takaisin.

        Ei se pienen kattilan osastointi kovin kummoinen tai kallis ole tehdä. Yleensä riittää EI-30-luokan osastointi, joka syntyy vaikkapa 92 mm:n puurungolle. Puurunko levytetään molemmin puolin kipsikartonkilevyllä (esim. Knauf tai Cyproc). Katon osastointi syntyy kahdella päällekkäisellä vastaavalla levykerroksella. Levyt on syytä asennella tiiviisti, jotta osastointi olisi toimiva. Oveksi kelpaa edullinen versio, jonka palonkestoajaksi riittää puolet seinän vastaavasta (eli 15 min). Oven ei tarvitse olla metallinen, jos kattilahuone ei sijaitse kellarikerroksessa.
        Kattilan palamisilman on tultava suoraan ulkoa, esim. yksinkertaisen seinäventtiilin kautta.
        Mielestäni määräystenmukaisen kattilahuonetilan rakentaminen ei ole kallista, eikä edes vaikeaa.
        Kannattaa kysellä lisäneuvoja oman kunnan rakennustarkastajalta tai pelastuslaitoksen neuvontapalveluista.


    • ON VAAN

      MAHDOLLISTA NIIN LAITA ILMALÄMPÖPUMPPU TALLIISI,JOKU POHJOISMAIHIN TARKOITETTU NORDIC MALLI ESIM.PANASONIC MITSUBISHI SANYO TOSHIBA TAI MUU...
      ILMALÄMPÖPUMPULLA OLISI TOSI HYVÄ HYÖTYSUHDE VAIKKA SE SÄHKÖÄ VIEKIN,SEN MINÄKIN VALITSIN TALLIINI LÄMMITYSMUODOKSI JA PELAA,KULUT EI KYLLÄ PÄÄTÄ HUIMAA MUUTEN KUIN SE ENSIKUSTANNUS,SEKÄÄN EI TOSIN KONKKAA TEE.
      KYSELE TARJOUKSIA ASENNETTUNA...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe