Yksinhuoltajan oikeus kieltää lasten tapaamiset

Vai miten asia on

Voiko yksinhuoltaja päättää etteivät lapset tapaa toista vanhempaansa? Onko hänellä oikeus siihen? Tähän suuntaan vihjaillaan mutta mikä on totuus?

19

11951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi määrätä

      ettei lapset saa tavata toista vanhempaa. Sitä ei edes sosiaalitädit voi kieltää. Lapsilla on oikeus tavata toista vanhempaa oli kyseessä yhteis- tai yksinhuoltajuus.
      Tuomioistuin voi evätä tapaamisoikeuden mikäli lasten turvallisuus on vaarassa tapaamisessa.

      • sossupaholainen

        Vain oikeus voi kieltää tapaamisen, mutta jos teillä ei ole lastenvalvojan vahvistamaa sopimusta tai oikeuden päätöstä tapaamisista, mistä selviää tapaamisajankohdat,ei äidin "tarvitse" antaa tavata.


      • sossupaholainen kirjoitti:

        Vain oikeus voi kieltää tapaamisen, mutta jos teillä ei ole lastenvalvojan vahvistamaa sopimusta tai oikeuden päätöstä tapaamisista, mistä selviää tapaamisajankohdat,ei äidin "tarvitse" antaa tavata.

        tapaamasta isäänsä.

        Käytännössä oikeus kuule vasta 12-vuotiasta, joten siihen asti lapsi joutuu kestämään tapaamisia. Eli jos isän käytös on räjähtävää, lapsen on näyteltävä kunnes tuo ikä tulee....sitten onkin mahdoton paikata luonnevaurioita.

        Isä voi tehdä viisaammin kun antaa lapsen valitan. Nimittäin ilman niitä tapaamisia lapsi hakee isänsä murrosiässä, jossa on luonnollista teroittaa kynsiä arkivanhempaa kohtaan. Jos teroittaminen suuntautuu silloin isään, voi olla monta vuotta edessä ilman yhtäkään tapaamista, pahimmassa tapauksessa myös aikuisikä ellei tarvi rahaa.


      • myös....
        premiata kirjoitti:

        tapaamasta isäänsä.

        Käytännössä oikeus kuule vasta 12-vuotiasta, joten siihen asti lapsi joutuu kestämään tapaamisia. Eli jos isän käytös on räjähtävää, lapsen on näyteltävä kunnes tuo ikä tulee....sitten onkin mahdoton paikata luonnevaurioita.

        Isä voi tehdä viisaammin kun antaa lapsen valitan. Nimittäin ilman niitä tapaamisia lapsi hakee isänsä murrosiässä, jossa on luonnollista teroittaa kynsiä arkivanhempaa kohtaan. Jos teroittaminen suuntautuu silloin isään, voi olla monta vuotta edessä ilman yhtäkään tapaamista, pahimmassa tapauksessa myös aikuisikä ellei tarvi rahaa.

        Toisin päin. Äiti tekee kaikkensa, jotta isä ei voi tavata lapsia. On mielestäni väärin tässä maassa, että äiti tulee automaattisesti lasten yksinhuoltajaksi, jos ei ole naimisissa tai ei ole tehty huoltajuussopimusta. Tässä maassa on myös paljon hyviä isiä, jotka taistelevat omien lapsiensa tapaamisesta, mutta äiti on se Veemäinen joka hallitsee tilannetta ja kieltää lasten tapaamiset isältä. Eli ei ne äidit aina ole niin pulmusia. On sitten mukava selitellä lapsille kun ovat vanhempia, että en minä teitä hylännyt, äiti ei antanut tavata ja kertoi kaikkea paskaa lapsille isästä. Te äidit jotka luette tätä, muistakaa, totuus tulee aina julki jossakin vaiheessa, se mitä teette lapsillenne nyt, tulee varmasti tulevaisuudessa kostautumaan.


      • Darlax
        myös.... kirjoitti:

        Toisin päin. Äiti tekee kaikkensa, jotta isä ei voi tavata lapsia. On mielestäni väärin tässä maassa, että äiti tulee automaattisesti lasten yksinhuoltajaksi, jos ei ole naimisissa tai ei ole tehty huoltajuussopimusta. Tässä maassa on myös paljon hyviä isiä, jotka taistelevat omien lapsiensa tapaamisesta, mutta äiti on se Veemäinen joka hallitsee tilannetta ja kieltää lasten tapaamiset isältä. Eli ei ne äidit aina ole niin pulmusia. On sitten mukava selitellä lapsille kun ovat vanhempia, että en minä teitä hylännyt, äiti ei antanut tavata ja kertoi kaikkea paskaa lapsille isästä. Te äidit jotka luette tätä, muistakaa, totuus tulee aina julki jossakin vaiheessa, se mitä teette lapsillenne nyt, tulee varmasti tulevaisuudessa kostautumaan.

        Meillä tilanne on se, että lastemme isä on yksinhuoltajana ja minä elatusvelvollinen.En tiennyt yhteishuoltajuudesta mitään, kun tapaamisista erotessa sovittiin.Olen ollut liian kiltti pitääkseni puoliani, ja tapaamisia on ollut harvakseltaan.Lapset olivat pieniä kun ero tapahtui, nyt ovat murrosiän kynnyksellä.Aluksi kävin paljonkin tapaamassa lapsia heidän kodissaan. Jossain vaiheessa tapaamisia ei voinut enää heillä järjestää. Järjestin sosiaalitoimistoon tapaamisen meille vanhemmille, jotta tapaamisia voisi lisätä,kun lapset kävivät vain 8 tuntia joka toinen lauantai ja siinä ei oikein suhdetta lapsiin ehdi syntyä. Isä ei tullut tapaamiseen, vaan kävi yksin keskustelemassa sosiaalivirkailijoitten luona ja sanoi minun olevan itsetuhoinen ettei lapsia voi minulle yöksi jättää. Toisella tapaamisella olimme kumpikin paikalla ja sain korjattua tilanteen, mutta työlästä se oli, kun niin vakuuttavasti lasten isä oli heille minun vaarallisuudestani puhunut.
        Edelleenkin lasten isä on minulle vihainen, vaikka erosta on kulunut 10 vuotta.Melkoista henkistä tastelua olen asian tiimoilta käynyt, enkä tiedä toivunko tästä koskaan, että lapsiani en ole voinut tavata normaalisti. On tullut kommentteja ulkopuolisilta, että" olisit taistellut, et olisi antanut niin helpolla periksi". En ole halunnut hylätä lapsiani, mutta enempään en ole kyennyt,se täytyy riittää.


      • yh_äiti
        myös.... kirjoitti:

        Toisin päin. Äiti tekee kaikkensa, jotta isä ei voi tavata lapsia. On mielestäni väärin tässä maassa, että äiti tulee automaattisesti lasten yksinhuoltajaksi, jos ei ole naimisissa tai ei ole tehty huoltajuussopimusta. Tässä maassa on myös paljon hyviä isiä, jotka taistelevat omien lapsiensa tapaamisesta, mutta äiti on se Veemäinen joka hallitsee tilannetta ja kieltää lasten tapaamiset isältä. Eli ei ne äidit aina ole niin pulmusia. On sitten mukava selitellä lapsille kun ovat vanhempia, että en minä teitä hylännyt, äiti ei antanut tavata ja kertoi kaikkea paskaa lapsille isästä. Te äidit jotka luette tätä, muistakaa, totuus tulee aina julki jossakin vaiheessa, se mitä teette lapsillenne nyt, tulee varmasti tulevaisuudessa kostautumaan.

        Kuules sinä nimimerkin takana esintyvä pelle, joka ei uskalla edes omaa nimeään antaa ilmi ja silti puhuu jostain asiasta josta ei varmaan tiedä mitään! On olemassa tapauksia joissa lapsen "isä" ei ole kelvollinen isäksi joten sinä et voi yleistää tuota ja sanoa, että kaikki äidit tekisivät virheen suojellessaan lastaan! Se on hyvä asia, että se menee noin, koska äidillä on oikeus suojella lasta! Minulla esimerkiksi on väkivaltainen mies ja haluan, että hän ei saa tavata lastaan, koska haluan ennalta ehkäistä mahdollisen lapseen kohdistuvan väkivallan. Minua hän on pahoinpidellyt kaksi vuotta ja ei varmaan tule koskaan muutumaan, koska se joka kerran lyö se aina lyö!


      • Roviolle
        yh_äiti kirjoitti:

        Kuules sinä nimimerkin takana esintyvä pelle, joka ei uskalla edes omaa nimeään antaa ilmi ja silti puhuu jostain asiasta josta ei varmaan tiedä mitään! On olemassa tapauksia joissa lapsen "isä" ei ole kelvollinen isäksi joten sinä et voi yleistää tuota ja sanoa, että kaikki äidit tekisivät virheen suojellessaan lastaan! Se on hyvä asia, että se menee noin, koska äidillä on oikeus suojella lasta! Minulla esimerkiksi on väkivaltainen mies ja haluan, että hän ei saa tavata lastaan, koska haluan ennalta ehkäistä mahdollisen lapseen kohdistuvan väkivallan. Minua hän on pahoinpidellyt kaksi vuotta ja ei varmaan tule koskaan muutumaan, koska se joka kerran lyö se aina lyö!

        Kuulostat juuri sellaiselta tapukselta joka pitäisi välittömästi ristiinnaulita. Jos ukkos on sua lyönyt niin todennäköisesti osasyy löytyy peiliin katsomalla. Ei kai kukaan nyt lapsiaan pahoinpitele vaikka akkaansa välillä ojentaisi!!!


      • lasten puolesta
        Roviolle kirjoitti:

        Kuulostat juuri sellaiselta tapukselta joka pitäisi välittömästi ristiinnaulita. Jos ukkos on sua lyönyt niin todennäköisesti osasyy löytyy peiliin katsomalla. Ei kai kukaan nyt lapsiaan pahoinpitele vaikka akkaansa välillä ojentaisi!!!

        meillä kohdistu henkinen väkivalta sekä lapsiin,että minuun,ja löi myös vanhinta lasta,enemmän lasta kun minua,purki kiukkunsa lapsiin.nakkasi keskimmäisen pojan talvella pïhalle ilman päälysvaatteita,jne...kun ollaan naimisissa,ja väkivaltainen ja alkoholiongelmainen mies,niin käsketään eroa itsensä ja lasten takia,jotta voi suojella lapsia,ja näitä tapauksia löytyy ja paljon.
        Näkeehän se jo siitä,mitkä yleisimmät syyt eroon lapsiperheissä...sitten kun äiti lähtee lasten kanssa suojellakseen lapsia,niin kappas,sitten ollaan jo toista mieltä,että lasten pitäisi joutua tällaisen isän luo joka toinen viikonloppu,ja lomilla pidempään,että äiti vaan keksii kaikenlaisia tekosyitä,estääkseen tapaamiset,kuka sitten suojelee,kun äiti ei voi.Lakikin edellyttää,että huoltajan kuuluu antaa lapselle turvallinen elämä.
        Jos lyö kerran äitiä,on suuri kynnys lyödä myös lasta,ja tutkittu juttu,että lasta sattuu se,kun äitiä isä lyö,joskus pahemmin,kun se,että isä kohdistaa sen lapseen,joten tottakai lapsi pelkää jäädä yksin tällaisen isän armoille,ja hullua on että lain varjolla tällasiin koettelemuksiin lapsia laitetaan...
        Laissa on väärin,että tapaamisoikeus lapsen,koska alle 12v,se lapselle voi olla monesti pakkovelvollisuus,pitäsi lakia muuttaa niin,että tapaamiset olivat lapsille myönteisiä kokemuksia,eikä täynnä pelkoa,niinkun aivan liian monen kohdalla on.Pitäisi ottaa huomioon eron syyt,ja taustat tarkemmin,aina lapsikohtaisesti.
        Kyllä perheissä jossa ero ollut jonkin muun syy kun väkivalta ja alkoholi,antavat mielellään äidit lapsensa välillä isän luo,jotta saavat vähän omaakin aikaa,on kyllä ihme että niin paljon löytyy tyhmiä ihmisiä,jopa soskuista,jotka väittää,että äiti tahallaan hankaloittaa lasten ja isän tapaamisia,ne ovat vain tosi harvinaisia,ja sillon jotain vikaa äidissä,ja taustalla ei ole miehen alkoholistmia tai väkivaltaa...


      • HELKKU
        Darlax kirjoitti:

        Meillä tilanne on se, että lastemme isä on yksinhuoltajana ja minä elatusvelvollinen.En tiennyt yhteishuoltajuudesta mitään, kun tapaamisista erotessa sovittiin.Olen ollut liian kiltti pitääkseni puoliani, ja tapaamisia on ollut harvakseltaan.Lapset olivat pieniä kun ero tapahtui, nyt ovat murrosiän kynnyksellä.Aluksi kävin paljonkin tapaamassa lapsia heidän kodissaan. Jossain vaiheessa tapaamisia ei voinut enää heillä järjestää. Järjestin sosiaalitoimistoon tapaamisen meille vanhemmille, jotta tapaamisia voisi lisätä,kun lapset kävivät vain 8 tuntia joka toinen lauantai ja siinä ei oikein suhdetta lapsiin ehdi syntyä. Isä ei tullut tapaamiseen, vaan kävi yksin keskustelemassa sosiaalivirkailijoitten luona ja sanoi minun olevan itsetuhoinen ettei lapsia voi minulle yöksi jättää. Toisella tapaamisella olimme kumpikin paikalla ja sain korjattua tilanteen, mutta työlästä se oli, kun niin vakuuttavasti lasten isä oli heille minun vaarallisuudestani puhunut.
        Edelleenkin lasten isä on minulle vihainen, vaikka erosta on kulunut 10 vuotta.Melkoista henkistä tastelua olen asian tiimoilta käynyt, enkä tiedä toivunko tästä koskaan, että lapsiani en ole voinut tavata normaalisti. On tullut kommentteja ulkopuolisilta, että" olisit taistellut, et olisi antanut niin helpolla periksi". En ole halunnut hylätä lapsiani, mutta enempään en ole kyennyt,se täytyy riittää.

        Hei! Minulla on tilanne, että 8-vuotias poikani on isänsä ja mummonsa luona asumassa ja poikani isä on evännyt minulta tapaamiset, etten ole saanut tavata poikaani nyt vuoteen. Olen kuullut juttuja, että pojan isä ja mummo ovat vääristelleet asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Jopa sellaista, että olen itsetuhoinen ja alkoholia käyttävä. En käytä alkoholia laisinkaan, enkä ole myöskään itsetuhoinen. Tällaisia juttuja ovat keksineet ja niitä ovat lähetelleet jopa sähköpostilla soskuun ym. Pojan isä vaati aikoinaan yksinhuoltajuutta ja lupasi, että saan sitten tavata poikaani, mutta tapaamiset eivät kuitenkaan toteutuneet, vaan kaikki lupaukset olivat pelkkää valhetta. Poikani ei saanut laittaa edes Jouluntoivotuksia omalle äidilleen, joten isänsä on kieltänyt häneltä kännykänkin käytön. Olen siitä tietoinen, että pojan isä käyttää alkoholia, ja mummo katsoo aina silloin poikaa. Onko tällainen käytös lainkaan normaalia.


      • Emilia83
        Roviolle kirjoitti:

        Kuulostat juuri sellaiselta tapukselta joka pitäisi välittömästi ristiinnaulita. Jos ukkos on sua lyönyt niin todennäköisesti osasyy löytyy peiliin katsomalla. Ei kai kukaan nyt lapsiaan pahoinpitele vaikka akkaansa välillä ojentaisi!!!

        Ei helvetti mikä idiootti. Onko sun mielestä oikein jos nainen ei oo miehelle mieliksi ja tee niinku mies sanoo, ni miehellä oikeus lyödä!!! Tai jos miehen päätä vähän kiristää ni oikeus lyödä!!!! Herää pahvi!!!! Lyömiselle ei ole koskaan mitään perusteita, EI IKINÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Emilia83
        Emilia83 kirjoitti:

        Ei helvetti mikä idiootti. Onko sun mielestä oikein jos nainen ei oo miehelle mieliksi ja tee niinku mies sanoo, ni miehellä oikeus lyödä!!! Tai jos miehen päätä vähän kiristää ni oikeus lyödä!!!! Herää pahvi!!!! Lyömiselle ei ole koskaan mitään perusteita, EI IKINÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Siis toi viesti oli tarkoitettu Roviolle!!!


      • Äiti isolla ÄÄLLÄ
        Roviolle kirjoitti:

        Kuulostat juuri sellaiselta tapukselta joka pitäisi välittömästi ristiinnaulita. Jos ukkos on sua lyönyt niin todennäköisesti osasyy löytyy peiliin katsomalla. Ei kai kukaan nyt lapsiaan pahoinpitele vaikka akkaansa välillä ojentaisi!!!

        no eipä pidä paikkaansa!! ja turha tällaisille keskustelufoorumeille on mitään purkaa. (ristiinnaulita :))


      • J.O.G
        yh_äiti kirjoitti:

        Kuules sinä nimimerkin takana esintyvä pelle, joka ei uskalla edes omaa nimeään antaa ilmi ja silti puhuu jostain asiasta josta ei varmaan tiedä mitään! On olemassa tapauksia joissa lapsen "isä" ei ole kelvollinen isäksi joten sinä et voi yleistää tuota ja sanoa, että kaikki äidit tekisivät virheen suojellessaan lastaan! Se on hyvä asia, että se menee noin, koska äidillä on oikeus suojella lasta! Minulla esimerkiksi on väkivaltainen mies ja haluan, että hän ei saa tavata lastaan, koska haluan ennalta ehkäistä mahdollisen lapseen kohdistuvan väkivallan. Minua hän on pahoinpidellyt kaksi vuotta ja ei varmaan tule koskaan muutumaan, koska se joka kerran lyö se aina lyö!

        Vastaavasti on väkivaltaisia äitejä. Ei voi yleistää, itse olen 3 ihanan poika lapsen yh isä . Lasten äiti oli väkivaltainen ei lapsia kohtaan fyysisesti mut henkisesti ja minua kohtaan fyysisesti niin ei lasten äidille voi lapsia jättää ja kun hän ei pidä lapsista me on sanonut useamman kerran ja vielä lastenvalvoj ien kuulleeni. Valvotut tapaamiset on sovittu joista äiti on loistanut jonkun kerran.


    • Missä tavataan?

      Meidän pitäisi yhdistää voimamme. Minäö olen erittäin etä etä äiti, eli en ole taas tavannut lapsiani maaliskuun jälkeen. Toimin kuitenkin peruskoulussa yläasteella opinto-ohjaajana eikä kukaan ole koskaan edes epäillyt minua lasten vahingoittamisesta eikä kukaan ole koskaan epäillyt mina alkoholistiksi tai huumeiden käyttäjäksi. Sossut ja ex mies epäili minulla olevan vamakiva mielenterveysongelmia ja heidän vaatimuksestaan kävin niin monta kertaa psykologeilla ja psykiatreilla, että sain terveen paperit. Kun ne oli yksityiseltä puolelta ne eivät kelvanneetkaan sossuille ja sitten tein saman lähes vuoden rumban julkisella puolella. Ja taas terveen paperit, vaikka psykiatri kovasti ihmetteli mitne minä jaksan käydä joka päivä töissä, vaikka lapseni asuvat isänsä luona, joka on tuomittu lapsen pahoinpitelystä. Nyt vanhin lapseni on tyäyttänyt 12 v ja en tosiaan tiedä onko häent jo saatu sanomaan, ettei hän halua tavata äitiä. Viimeksi tapaamisemme onnistuivat ihan koti viikonloppuina kun lapset olivat huostaanotettuina. Niitä kotonakäyntejä ennen sossut, eivät muuten vaivautuneet edes tekemään kotikäyntiä luonani. Nyt tapaamiset on taas poikki, kun tuomarit määräävät lapset toistuvasti asumaan isälleen, kun he ovat niin vieraantuneet äidistään. Lastenkodista ja perhekodista lapset halusivat muuttaa äidille ja heidän mielipiteensä vain vahvistui yhteyden pidon rajoittamisne aikana. Yhteydenpitoa rajoitetiin kun huomattiin, että minun ei tarvitse edes sanoa mitään kun pelkkä minun läsnäoloni "manipuloi" monen vuoden jälkeen lapset haluamaan taas luokseni.

      • PASS tuomioita

        Käykää naiset muuten täyttämässä tutkimuslomake vieraannuttamisesta:
        https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/27903/lomake.html
        Siinähän tutkijat saavat tietää millaista on olla äiti, jolta työpaikka haastattussakin kysytään miten järjestät lasten hoidon. Pitääkö siinä tilanteessa paukata suoraan vastaan haastattelijalle, että EN OLE NÄHNYT LAPSIANI VUOTEEN! Lasten isää näkee lähes päivittäin kun hän vakoileen nykyistä elämääni, mutta lapseille hän ei anna edes soittaa. Suomen oikeuslaitos antaa hänelle siihen vielä oikeuden. Jos hänen mielestään puheliussa on jotain asiatonta hän voi keskeyttää puhelun. Viime oikeudenkäynnin jälkeen hän ei ole vastannut yhteenkään puheluun. Valvottuja tapaamisia ei pidä järjestää ja kun ei ole ollut mitään tapaamisia lasten elinolot ovat vakiintuneet yli 80v isovahnempien hoitoon ja he eivät enää edes tunne äitiään.


    • aiaijuu

      Äiti on halunnut itse yksinhuoltajuuden .Kuinka toimitaan tilanteessa jossa äidillä on yksinhuoltajuus ja hän pukkaa lapset isälle milloin hänelle sopii , ilmoittamatta etukäteen ja kysymättä onko toisella muita menoja ? Onko tämä oikein , itsekkyyttä vai kiusantekoa toista kohtaan ?

      • ymmykäinen

        Tehdään tapaamissopimus joko lastenvalvojan luona tai oikeudessa ja noudatetaan sitä!


    • mutsi672

      Olen 9 ja kohta 8 vuotiaitten lasten yh-äiti, onko kellään tietoa, miten lähden purkamaan tätä tilannetta: Isä vielä alku kesällä kävi lasten luona, sitten loppui yhteyden pito 2kk:ksi, ennen kuin kyselin josko voisi lapsiaan tavata. No, kävihän se viemässä pojan jalisharkkoihin ja tytön otti mukaan kentälle, sitten kävivät auton pesussa ja toi heidät kotiin...en tidä oliko tuo nyt niin "laatu aikaa" lapsien kanssa. Sanoin, että tulee lasten kotiin niiden luo, minä lähden pois siksi aikaa, mutta vastaus oli, etten tule sinne "pataroimaan". Nyt ei taas ole kuulunut mitään reiluun 2kk, ei ole koko aikana edes soittanut lapsilleen, vaikka heillä omat puhelimet on. Kuulin, että hän on taas sen saman naisen kanssa n. ehkä 4 tai 5 kerran ja taas muuttanut sen luo, lapset luulee vieläkin isän asuvan omassa asunnossaan. Lasten isä laitteli minulle, tuon naisen kanssa edellisen kerran seurustellessan, koko ajan "pannaanko" viestejä ja kuvia elimestään juhlakunnossa, ja tuo nainen oli tutkinut miehen puhelimen ja kysyi minulta viestillä, että onko ehdotuksia tullut, myönsin asian ja se laittoi ukon pihalle, taas ottanut sen sitten takasi. Onko minulla oikeus olla antamatta lapsia sinne naisen kotiin? Perheneuvolassa kun kävin juttelemassa, niin sanottiin, ettei tarvitse antaa, kun mies on itsekkin myöntänyt, että pinna katkee helposti ja miten tuo kyseinen nainen suhtautuu lapsiini..erosimme siksi, kun viina miehelle maistui liiankin kanssa ja ryyppyreissut venyivät, olin myös peloissani turvallisuudestamme. Miten toimin, neuvoja?

    • Meillä lapsen äiti väkivaltainen minua lapsen isää kohtaan ja lasta kohtaan . Olen vaatinu valvottuja tapaamisia ja en uskalla enää antaa lastani hoitoon äidilleen . Nyt käräjien kautta hakemassa lähestymiskieltoa sama joka su ku poika tulee kotiin naama mustana silmät mustana otsassa mustelmia lapsi kertoo kuinka äiti lyö ja potkii ja repii hiuksista ja lapsi 2.5v ei lapsi päästään revi näitä väkivalta juttuja itse tiedän että äitiäsi o väkivaltainen ja haluan suojella lasta . Lapsen äiti ei suostunut lastenvalvojalla tekemää mitn sopimuksia . Joten joudun kaikki asiat hoitamaan oikeusteitse .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe