neuvoja korvakipuun koneessa

agony

Hei,
Antakaapa viisaammat neuvoja, kun lentomatka lähestyy ja sitä mukaa paniikki joka kerta uusivasta, erityisesti oikean puolimmaisen korvan räjähdysvaarasta.
Eli korkeuksiin noustuani tuntuu pää räjähtävän ja korvakipu on kerrassaan uskomaton. Nenäsuihke, purukumit, disperin ja korvatulpatko? Onko muita ehdotuksia, kenties?

10

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Philly

      ...niin on olemassa joku puudutus tippa joka laitetaan korvaan ennen lentoa ja kun tärykalvo on puudutettu ei kipua pitäisi tuntua, kannattaa kysyä lääkäreiltä lisää...

    • Toimii

      Nieleminen jonkin verran, mutta paras keino itselläni on: purista nenä kiinni sormilla ja "puhalla" suu suljettuna. Tunnet kuinka paine avaa korvat.

      • Erica

        Tutulta kuulostava vaiva ja yleensä nimenomaan laskeuduttaessa. Itse olen kertonut asiasta lääkärille ja saanut lentoa varten nuhalääkkeitä, jotka aukaisevat "röörejä" eli nyt on käytössä Duact. Kipu johtuu ilmeisesti korvan rakenteesta eli toisilla ihmisillä nenästä korvaan johtava kanava on ahtaampi kuin toisilla, tästä kipu paineen vaihtuessa. Tabletti n. tunti ennen lentoa ja lisäksi esim. Nasolin nuhatippoja purukumia jos sattuu olemaan valmiiksi vähän flunssa päällä vielä silikoniset ns. korvakittitulpat korviin. Nuhalääkkeen vaikutus kestää yleensä n. 6 tuntia, joten pitkillä lennoilla kannattaa ottaa toinen tabletti hyvissä ajoin (n. tunti) ennen laskeutumista.
        Näillä keinoilla olen päässyt eroon todella hirveästä korvakivusta koneen laskeutuessa ja eräs ystäväni, jonka tärykalvo puhkesi kerran koneen laskeutuessa, käyttää myös hyvin samantyyppisiä keinoja.
        Toivottavasti löydät itsellesi sopivan tavan päästä ko. vaivasta eroon.


      • 69+96
        Erica kirjoitti:

        Tutulta kuulostava vaiva ja yleensä nimenomaan laskeuduttaessa. Itse olen kertonut asiasta lääkärille ja saanut lentoa varten nuhalääkkeitä, jotka aukaisevat "röörejä" eli nyt on käytössä Duact. Kipu johtuu ilmeisesti korvan rakenteesta eli toisilla ihmisillä nenästä korvaan johtava kanava on ahtaampi kuin toisilla, tästä kipu paineen vaihtuessa. Tabletti n. tunti ennen lentoa ja lisäksi esim. Nasolin nuhatippoja purukumia jos sattuu olemaan valmiiksi vähän flunssa päällä vielä silikoniset ns. korvakittitulpat korviin. Nuhalääkkeen vaikutus kestää yleensä n. 6 tuntia, joten pitkillä lennoilla kannattaa ottaa toinen tabletti hyvissä ajoin (n. tunti) ennen laskeutumista.
        Näillä keinoilla olen päässyt eroon todella hirveästä korvakivusta koneen laskeutuessa ja eräs ystäväni, jonka tärykalvo puhkesi kerran koneen laskeutuessa, käyttää myös hyvin samantyyppisiä keinoja.
        Toivottavasti löydät itsellesi sopivan tavan päästä ko. vaivasta eroon.

        Duactin kanssa yhtäaikaa EI saa käyttää muita nuhalääkkeitä tai sumutteita. Se lukee käyttöohjeissa. Itse en edes tarvinut mitään tippoja Duactin kanssa. Duact piti kyllä niin hyvin röörit auki.


    • teukka

      Minulla oli sama ongelma ensimmäisillä lentomatkoilla olipa mennä yksi aurinkomatka reissu pilalle sen takia että korvat olivat vielä kolmen päivän päästä kipeät eikä tahtonut kuulla oikein hyvin! Sitten Vaimoni neuvoi että pitää laittaa nenä ja suu tukkoon ja puhaltaa niin kovaa että korvat tosiaan pasahtaa auki ja se auttoi eli heti kun kone alkaa nousta niin vähän väliä puhaltelet niin kovaa että korvat aukeaa!!sen jälkeen on lentomatkat ainakin minun kohdalta sujuneet ilman suurempia korvakipuja!!

    • nenään

      Sain kerran lentoemännältä sellaista lääkettä, jonka laitoin nenääni puolisen tuntia ennen laskeutumista. Korvani oli jo valmiiksi kipeä, siis jo lähtiessä. Lääkkeen ansiosta kipua ei tuntunut moneen moneen tuntiin. Sellaisia lääkkeitä on siis olemassa.

    • kata

      Apteekissa on nykyään myynnissä korvatulppia lasten-ja aikuisten kokoa,joka "ruuvataan" korvaan ennen matkaa ja otetaan vasta koneen laskeutuessa pois (eli juuri lentokoneessa käytettäviä!). Tosi hyvät ja maksaa n.4-5€!

    • Kokemusta on!

      Pyydä lentoemännältä ns."Mikki hiiret", kyseessä on yksi tai kaksi muovimukia per korva,mukit laitetaan sisäkkäin ja niiden väliin kuumalla vedellä kasteltua paperia!Jos joudut itse tekemään niin ota ruokailun yhteydessä talteen vesikuppi,sekä kaksi tyhjää mukia ja paperia niiden pohjalle.Muistat vain kastella paperin....niitä tötteröitä sitten pidetään"kuulokkeina" korvilla esim laskun ajan...Henkilökunnalta saadut toimivat hieman paremmin.En tiedä tarkkaan mihin keino perustuu,paineen tasaukseen jotenkin,mutta se on ainut keino joka on auttanut itseäni.Sitten vielä syöt purkkaa ja vaikka haukottelet niin helpottaa!Neuvo kuulostaa omituiselta mutta itse teen niin aina,mikään ei ole niin paljo koskaan auttanut=)

      • pöö

        Korvakipu tulee yleensä pahempana laskeutuessa kuin noustessa. Yleensä yritän painaa korvat kiinni käsin, koska lentoemoilta ei ole koskaan saanut pyydettäessäkään mitään apua.

        Kerran tärykalvo meni rikki, sen jälkeen ei pariin lentokertaan tuntunut kipua koska painetta ei syntynyt. käytän myös korvatulppia jotka on muovattavaa massaa (yleensä soveltuu hyvin uintiin, jos on tärykalvot rikki) ja sekin on vienyt kipua pois.


    • korvatipat!!

      Mun lääkäri anto reseptin. Sain apteekista korvatippoja jotka puuduttaa korvakäytävän enkä tunne yhtään kipua. Ne laitetaan ennen lentoa ja oisikohan vaikutus ollut 5h. Voi laittaa myös pitkän lennon aikana. Kannattaa!! Itelläni ei toiminut purkat.tulpat tai nenäsuihkeet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe