Moottorikelkkapukeutuminen

aloitteleva kelkkailija

Heippa!

Mies osti moottorikelkan, jolla on tarkoitus alkaa reissaamaan reittejä pitkin (kunhan kelit sallii) pitkiäkin matkoja, mahdollisesti yli 100 km / suunta.

Olisin kysynyt kokeneemmilta naiskelkkailijoilta, että minkälaisia vaatteita suosittelette? Onko haalari vai kaksiosasinen toppis parempi? Mitä päälypuvun alle? Kerroksia? Montako? Minä en ole kovin kokenut ulkoilija, joten kerrospukeutuminen ei ole oikein tuttu käsite. Onko jotain tiettyjä materiaaleja, jotka ois hyviä? Onko kalvollinen puku paljon parempi kuin tavallinen?

Kysymykset tuntuu varmasti typeriltä, mutta mä olen ihan hukassa vielä kaiken tämän kanssa. Ja mistään pinnallisuudesta ei ole kyse, en halua kylmettyä reissulla!

7

4740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      että tuuli ei läpäise takkia tai housua, oli sitten haalari tai takki. Ei tiukka mieluummin vähän löysää.

      • kerrospukeutumista

        Kuten edellinenkin vastaaja suositteli, niin löysää ja väljää pitää olla että alle mahtuu tarpeeksi tavaraa.
        "Pilkkihaalari" tai jos kaksiosainen puku, niin housut sitten mallia henkseli että tulevat selkäpuolelta tarpeeksi korkealle.
        Ilmeisesti olet kyydissäistujan roolissa, elikkä "hikoilua" ei ole tiedossa liiemmälti, jolloin saatkin topata itsesi huolella...kaulan/hartioiden/niskan seudun alue kriittisin; elikkä sinne korkeakauluksinen villapaita, kauluri, fleece/toppaliivi, kypäräpipo joka suojaa niskan tehokkaasti, ja sitten tietysti kaulaliinalla lopputoppaus.
        Jos et ole hommaamassa kelkkakenkiä, niin vanhat lumilautakengät toimivat mainiosti, ja käteen väljät rukkaset, joihin saat mahtumaan vaikka villasormikkaat alle
        Ja puvun pintamateriaaliksi tosiaan mieluummin vettäpitävää, kuin mitään toppavanua.


    • ehdottomasti

      Takapuoli muuten aina märkänä ainakin lauhalla kelillä, kun lumi pöllyää takanaistuvan päälle.

    • lynxwoman

      Kysymyksesi ei ole ollenkaan typeriä. Ihan samoja kysymyksiä minäkin aloittelevana kelkkailijana kyselin mieheltäni. Sittemmin kokemuksen kautta olen löytänyt itselleni sopivat vaatteet.

      Lähdetään ihoa vasten olevasta kerroksesta. Sen tulee olla kosteutta eteenpäin siirtävää materiaalia.

      Seuraava kerros tulee olla kosteuden imevä kerros. Puuvilla on yleisin materiaali.

      Sen jälkeen tulee lämpökerros. Fleece taitaa olla paras materiaali tähän. Näitä kerroksia voi ja kyytiläisellä kannattaa olla useampi. Toinen lämpökerros voi olla esim. villapaita ja lämpimät collegehousut tms.

      Viimeisenä sitten tuulen ja kosteuden pitävä kerros. Päällipuvussa on ihan hyvä olla suojia. Olkapäät, kyynärpäät, polvet, takapuoli (lämpösuoja), lonkkasuoja (iskujen varalta) ei välttämätön.

      Jalkojen suojaamisessa sama periaate. Alimmaiset sukat kosteuden imevät ja toisena esim. villasukat jotka imevät kosteuden. Perinteiset urheilusukat on huonoin vaihtoehto. Kengissä olisi hyvä olla vaihdettava vuori jotka voi vaihtaa kuiviin vaikka kesken päivän.

      Käsien suojaamiseen täällä tulikin jo ohjeet. Kerrattakoon vielä. Riittävän isot rukkaset/sormikasmalliset joiden alle mahtuu toiset käsineet tai vaikka kahdet. Pääasia että kädet pysyy kuivina ja lämpiminä.

      Pään suojaamiseen kypärän lisäksi kypärähuppu tai useampi. Vaihtohuppu on hyvä pitää mukana, ei se kuitenkaan ole välttämätön. Paras on tuulta pitävä materiaali ja kasvoja mahdollisimman paljon suojaava malli. Äläkä tosiaan unohda niskan suojaamista.

      Itse pidän erittäin tärkeänä myös korvien suojaamista korvatulpilla. En suosittele peruskeltaisia tulppia vaan kannattaa sijoittaa vähän laadukkaampiin tulppiin. Kestotulpat (yleismalli) on itselläni käytössä ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ne tulee pestä joka käyttökerran jälkeen. Tulppia ei kannata pitää kahdeksaa tuntia vaan on hyvä antaa korvien välillä tuulettua.

      Yleensäkin kannattaa sääntönä pitää, mielummin liikaa vaatetta päälle kuin liian vähän.

      Jos jokin jäi mietityttämään, kysy ihmeessä!

      Vielä muutama asia yleisesti kelkan kyydissä olevalle.

      Pysy rentona, muuten olosi on parin päivän päästä kuin pieksetyllä. Kelkkareissun jälkeen sauna ja sen jälkeen venyttelyt ehkäisee lihasten kipeytymistä.
      Myötäile kelkkaa allasi. Ylävartalon tulisi pysyä suorassa aivan kuten kävellessäsikin vaikka ylämäkeä.

      Jos kelkka kaatuu, pidä jalat astinlaudoilla. Kelkka painaa kuitenkin n.250 kg joten sen siirtäminen jalan päältä ei välttämättä ole ihan heittämällä tehty juttu. Älä myöskään kurkottele mitään ettei käsi sano naps.

      Mukavia kelkkailukilometrejä!

    • iso R

      juu, hyviä neuvoja kaikki. Muutama lisäys elikkä tukivyö kannattaa olla, pysyy sisuskalut paikallaan eteenkin kyydissä olijalla koska ei ehdi vastaan ottamaan kaikkia patteja. Vaatetusta kypärämyssyjä mukana yhtä paljon ku taukoja pitää ja kuivia t-paitoja. pitää muistaa myös kännykkä ladata ja pientä lisäenergiaa mukaan niin ei joudu hätään.

    • aloitteleva kelkkailija

      Tänään käytiin eka "pidempi" reissu, 55km tekemässä. Melko pöpelikköinen ja möykkynen reitti! Lunta ei ole vielä tarpeeksi.

      Huomasin, että minulla ei ole kalvollista toppapukua, muistelin vanhojen toppisteni olevan. Ratkaisin ongelman laittamalla toppisten alle vuorettoman kalvopuvun, sinne alle sitten collarit ja välihousut, yläosaan poolo ja sen päälle collaripaita. Sopivasti oli vaatetta, ei liikaa muttei liian vähänkään.

      Astinlaudat lähti kyllä ansiokkaasti jalan alta kun vedettiin pari kertaa kelkka kyljelleen. Nämä molemmat sattui sen vuoksi, että koitettiin varoa kiviä tms. sälää, mikä törötti lumen alta ja ois voinut pahimillaan vaikka hajottaa kelkan. No, eka kerta kyllä sattui kun minä nerokkaana koitin ohjata miestäni kiertämään yhden pöpelikön...sieltä ois edes päässyt ympäri kun oja oli leveä ja märkä.

      Tuota istumista mä mietinkin matkalla, onko tarkoitus "lösöttää" penkillä, siinä nimittäin meinaa ainakin vasta-alkaja valua, vai ollaanko siinä tiitteränä pystyssä. Lopulta yritin olla siellä kuten hevosen selässä, myötäillä ja puristaa kannat astinlautaan. Hartiat on melko jumpsukassa, mutta en tiiä onko ne kipiänä tuosta kelkkailusta vai istumatyöstä.

      Kiitos tosi paljon kaikista hyvistä neuvoista! Varmasti mä kirjottelen tänne aina kun mulle jokin välähdys tulee. Täytyy sanoa, että uralla/reitillä ajaminen on varmasti (?) nautittavampaa kun lunta ois enemmän. Ei tarvis koko ajan nousta kyydistä, ettei kelkka pohjais pahoin pöpelikössä. Nyt siitä ei päässy nauttimaan kuin hyvin hetkellisesti.

      Toivotaan lisää lunta! :)

    • lynxlynxmies

      Ketju on vanha, mutta kommentoin silti. Hakusessa olisi iso kokoinen haalari kelkkailuun. Kuusamon Uistimen pilkkihaalaria kehuttiin kelkkahaalariksi, mutta meidän lähimmässä kalaliikkeessä isoin koko oli XL ja se oli auttamatta liian pieni. Koko pitäisi olla XXL tai Giant. Verkkokaupasta isoja kokoja on ostettavissa, mutta olen vähän arka ostamaan sellaista, mitä ei voi etukäteen sovittaa. Suomalaisesta puvusta voisi maksaakin, kunhan se on tarpeeksi hyvä ja koko on tarpeeksi iso. Tuleeko mieleen jotain muuta kotimaista pukua, jota voitte suositella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe