Työkykyinen kelan mielestä

Työkyvytön..............

Ja nytkö on niinettä Kela toteaa sairauslomatodistuksien perusteella että olen "terve, työkykyinen" vaikka lääkäri ja työvoimatoimisto on eri mieltä.
Työttömyyskorvausta en saa koska olen sairauslomalla, nyt sitten Kela epää korvaukset, katsoen että olisinkin työkykyinen.Sossustako nyt rahat elämiseen ja lääkkeisiin?Miten tällänen voi olla suomessa mahdollista?
T:Oikeasti työkyvytön ja sairas

46

21861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      paljon lohduta, mutta samassa jamassa on PALJON muitakin, se on sääntö, ei poikkeus, että kelan ns asiantuntijalääkärit kumoavat kaikki erikoislääkärien lausunnot ja edessä on loputon valitustenkierre.
      Niin se on, että soskunluukulle, mutta kaikki mitä sieltä saat, peritään takaisin jos aikanaan saat kelasta mitään rahoja.

    • soky

      Tee Kelaan valitus tai hae uudelleen. Odotusajalle saat sossurahaa. Jos valitus menee läpi, sossu vie kaikki fyrkat itselleen automatic.
      Valituksella autat siis vain sossua saamaan omansa pois.

    • eläkeläinen.

      Työvoimatoimisto pitää ottaa vajaakuntoinen työtön työnhakijaksi ja kortistoon, kun kela on
      kerran sitä mieltä, näin minullakin kävi olin työtön silloin kun kelasta tuli hylky, nimimerkki nykyinen eläkeläinen. Kelalle ei pidä antaa periksi, anokaa niin teille annetaan, eikö se jossain isossa kirjassa lukenut.

    • vaan ...

      Valituksen käsittelyyn menee niin kauan aikaa, että sitä ei kannata ensimmäisenä alkaa tekemään. Parempi vaihtoehto on tehdä uusi hakemus. En voi tässä antaa tämän tarkempia neuvoja, kun en tiedä, mikä sinun diagnoosisi on.

      • Sairauslomalainen.........

        Diagnoosikoodia en muista sairauslomastani, mutta minulla on lähipiirissä sattunut vähän ajan sisällä usea ikävä tapahtuma, sekä vanhemmallani todettiin erittäin vaikea parantumaton sairaus, aikaa ei juurikaan ole.Kohadallani kela kyseenalaistaa sairauslomani tarpeen, vaikka olen todella hermoraunio ja ahdistunut kertaheitolla tulleista suru ja murheuutisista.Nukkumaan ei pysty kuin vartin torkahduksia silloin tällöin, töitä en siis tosiaan pysty nyt tekemään, kun alkaa omakin vointi romahtaa.


      • Z tai F tai R
        Sairauslomalainen......... kirjoitti:

        Diagnoosikoodia en muista sairauslomastani, mutta minulla on lähipiirissä sattunut vähän ajan sisällä usea ikävä tapahtuma, sekä vanhemmallani todettiin erittäin vaikea parantumaton sairaus, aikaa ei juurikaan ole.Kohadallani kela kyseenalaistaa sairauslomani tarpeen, vaikka olen todella hermoraunio ja ahdistunut kertaheitolla tulleista suru ja murheuutisista.Nukkumaan ei pysty kuin vartin torkahduksia silloin tällöin, töitä en siis tosiaan pysty nyt tekemään, kun alkaa omakin vointi romahtaa.

        Jos diagnoosi on Z-, F- tai R-alkuinen, se yleensä liittyy elämäntilanteeseen, eikä oikeuta sairauspäivärahaan. Sairausluokitus ICD-10- kirjassa on nimenomaan maininta että nämä eivät oikeuat sairauspäivärahaan. Jokaisen lääkärin pitää se tietää, mutta saadakseen asiakkaan ulos, niin lykkäävät lapun kouraan.

        Minun työnantajani on antanut luettelon diagnooseista, joiden perusteella ei edes saa anoa sairauden vuoksi virkavapaata. On kehotus hakea suoraan palkatonta virkavapautta.

        Minulta kuoli mies, piti anoa palkatonta virkavapautta, koska kuolema kuuluu normaaliin elämään jokaisella.
        Sain kyllä A-todistuksen F43 = äkillinen stressireaktio, mutta se ei oikeuta päivärahaan.


      • muitakin
        Z tai F tai R kirjoitti:

        Jos diagnoosi on Z-, F- tai R-alkuinen, se yleensä liittyy elämäntilanteeseen, eikä oikeuta sairauspäivärahaan. Sairausluokitus ICD-10- kirjassa on nimenomaan maininta että nämä eivät oikeuat sairauspäivärahaan. Jokaisen lääkärin pitää se tietää, mutta saadakseen asiakkaan ulos, niin lykkäävät lapun kouraan.

        Minun työnantajani on antanut luettelon diagnooseista, joiden perusteella ei edes saa anoa sairauden vuoksi virkavapaata. On kehotus hakea suoraan palkatonta virkavapautta.

        Minulta kuoli mies, piti anoa palkatonta virkavapautta, koska kuolema kuuluu normaaliin elämään jokaisella.
        Sain kyllä A-todistuksen F43 = äkillinen stressireaktio, mutta se ei oikeuta päivärahaan.

        tapauksia. Minulla on liikuntaelimissä pysyviä vaivoja, sen lisäksi muitakin jatkuvia kipuja aiheuttavia sairauksia. Viimeinen raha, jonka olen saanut oli työmarkkinatuki, ja sen jälkeen en ole saanut mistään mitään, yli puoleen vuoteen. B-lausunnossani lukee, että työkyky alentunut pysyvästi yli 3/5. Hain sairauspäivärahaa (uusia vaivoja, edellisestä kaudesta jo n. 3vuotta) mutta en ole kuulemma Kelan pykälien mukaan työkyvytön???? Työkyvyttömyyseläkepäätöstä odotellessa. On odoteltu nyt noin 3 kuukautta. Ihmettelen suuresti, kun ihminen on vuosikausia ollut yhtäjaksoisesti sairaslomalla, niin aina vain pompotellaan, ja vielä ilman toimeentuloa.


      • sairauslomaa.........
        Z tai F tai R kirjoitti:

        Jos diagnoosi on Z-, F- tai R-alkuinen, se yleensä liittyy elämäntilanteeseen, eikä oikeuta sairauspäivärahaan. Sairausluokitus ICD-10- kirjassa on nimenomaan maininta että nämä eivät oikeuat sairauspäivärahaan. Jokaisen lääkärin pitää se tietää, mutta saadakseen asiakkaan ulos, niin lykkäävät lapun kouraan.

        Minun työnantajani on antanut luettelon diagnooseista, joiden perusteella ei edes saa anoa sairauden vuoksi virkavapaata. On kehotus hakea suoraan palkatonta virkavapautta.

        Minulta kuoli mies, piti anoa palkatonta virkavapautta, koska kuolema kuuluu normaaliin elämään jokaisella.
        Sain kyllä A-todistuksen F43 = äkillinen stressireaktio, mutta se ei oikeuta päivärahaan.

        Mulla on itselläni tullut sairauslomaa f-koodilla, eikä ongelmia aiemmin ole ollut.Tuttava on vähän väliä pitkiäkin aikoja f-koodilla sairiksella. Mutta...olen kuullut että jossain ei ole kela hyväksynyt ihan täsmälleen samasta syystä ja samalla koodilla olevaa sairauslomaa.Kelan väki käsittelee asiat eri tavalla eri paikoissa? Hlökohtainen diagnoosiin suhtautuminen?


      • Leski vm 1955
        sairauslomaa......... kirjoitti:

        Mulla on itselläni tullut sairauslomaa f-koodilla, eikä ongelmia aiemmin ole ollut.Tuttava on vähän väliä pitkiäkin aikoja f-koodilla sairiksella. Mutta...olen kuullut että jossain ei ole kela hyväksynyt ihan täsmälleen samasta syystä ja samalla koodilla olevaa sairauslomaa.Kelan väki käsittelee asiat eri tavalla eri paikoissa? Hlökohtainen diagnoosiin suhtautuminen?

        Päivällä kerroin että minulla ei kelvannut F43 diagnoosi. Tapauksesta on aikaa yli vuosi.

        Työpaikkani teki uuden työterveyshuoltosopimuksen viime vuonna ja sen johdosta oli henkilökunnalle tiedotustilaisuus. Jokaiselle jaettiin ohje ja siinä oli lueteltu diagnoosit, jotka eivät oikeuta sairauspäivärahaan. Oli melkoinen liuta diagnooseja.
        Työterveysjoitaja paasasi mm. työuupumuksesta (Z73) ja siitä että se ei oikeuta päivärahaan. Jos uupuu työssä, merkkaa se sitä että työnantajan ja työterveyshuollon on paneuduttava asiaan ja korjattava uupumisen syy. Sitten oli lueteltu ne diagnoosit, joita annetaan kun on raskas elämäntilanne, perheessä sairauksia ja sitä myöten väsyy. Ohjattiin vaan palkattomalle virkavapaalle. Yllättävä oli myös esim M54(selkäsärky) joka mainittiin oirediagnoosiksi. Pitäisi kuulemma olla selvittelyssä oireen perimmäinen syy.

        En tarkoittanut sitä että jokainen F-koodi ei kelpaa. Kokemuksesta tiedän että jokin F32 ja F33 ja moni muu on ihan kelvollisia.

        Onneksi nyt on toimiva työterveyshuolto, joka laittaa tutkimukset vireille jos tulee ongelmia ja uusia vaivoja.

        On niin erilaisia tarinoita täällä, että ihmetellä täytyy.

        Vointeja muillekin !


      • F-koodit
        Leski vm 1955 kirjoitti:

        Päivällä kerroin että minulla ei kelvannut F43 diagnoosi. Tapauksesta on aikaa yli vuosi.

        Työpaikkani teki uuden työterveyshuoltosopimuksen viime vuonna ja sen johdosta oli henkilökunnalle tiedotustilaisuus. Jokaiselle jaettiin ohje ja siinä oli lueteltu diagnoosit, jotka eivät oikeuta sairauspäivärahaan. Oli melkoinen liuta diagnooseja.
        Työterveysjoitaja paasasi mm. työuupumuksesta (Z73) ja siitä että se ei oikeuta päivärahaan. Jos uupuu työssä, merkkaa se sitä että työnantajan ja työterveyshuollon on paneuduttava asiaan ja korjattava uupumisen syy. Sitten oli lueteltu ne diagnoosit, joita annetaan kun on raskas elämäntilanne, perheessä sairauksia ja sitä myöten väsyy. Ohjattiin vaan palkattomalle virkavapaalle. Yllättävä oli myös esim M54(selkäsärky) joka mainittiin oirediagnoosiksi. Pitäisi kuulemma olla selvittelyssä oireen perimmäinen syy.

        En tarkoittanut sitä että jokainen F-koodi ei kelpaa. Kokemuksesta tiedän että jokin F32 ja F33 ja moni muu on ihan kelvollisia.

        Onneksi nyt on toimiva työterveyshuolto, joka laittaa tutkimukset vireille jos tulee ongelmia ja uusia vaivoja.

        On niin erilaisia tarinoita täällä, että ihmetellä täytyy.

        Vointeja muillekin !

        aivan outoja juttuja minulle? Kertokaa ja valaiskaa tietämättömälle. Missä tällaiset koodit ovat, lääkärinlausunnossa, vai?


      • Leskivaimo vm 1955
        Leski vm 1955 kirjoitti:

        Päivällä kerroin että minulla ei kelvannut F43 diagnoosi. Tapauksesta on aikaa yli vuosi.

        Työpaikkani teki uuden työterveyshuoltosopimuksen viime vuonna ja sen johdosta oli henkilökunnalle tiedotustilaisuus. Jokaiselle jaettiin ohje ja siinä oli lueteltu diagnoosit, jotka eivät oikeuta sairauspäivärahaan. Oli melkoinen liuta diagnooseja.
        Työterveysjoitaja paasasi mm. työuupumuksesta (Z73) ja siitä että se ei oikeuta päivärahaan. Jos uupuu työssä, merkkaa se sitä että työnantajan ja työterveyshuollon on paneuduttava asiaan ja korjattava uupumisen syy. Sitten oli lueteltu ne diagnoosit, joita annetaan kun on raskas elämäntilanne, perheessä sairauksia ja sitä myöten väsyy. Ohjattiin vaan palkattomalle virkavapaalle. Yllättävä oli myös esim M54(selkäsärky) joka mainittiin oirediagnoosiksi. Pitäisi kuulemma olla selvittelyssä oireen perimmäinen syy.

        En tarkoittanut sitä että jokainen F-koodi ei kelpaa. Kokemuksesta tiedän että jokin F32 ja F33 ja moni muu on ihan kelvollisia.

        Onneksi nyt on toimiva työterveyshuolto, joka laittaa tutkimukset vireille jos tulee ongelmia ja uusia vaivoja.

        On niin erilaisia tarinoita täällä, että ihmetellä täytyy.

        Vointeja muillekin !

        Painoin enteriä niin nopsaan, että jäi sanomatta että toki meilläkin M54 kelpaa aluksi, mutta sen syy on selvitettävä. Onko välilevyjuttu tai jokin sairaus vaikka selkärankareuma. Kela kuulemma vaatii tarkempaa noin kahden kuukauden kuluttua.


      • leskivaimo vm 1955
        F-koodit kirjoitti:

        aivan outoja juttuja minulle? Kertokaa ja valaiskaa tietämättömälle. Missä tällaiset koodit ovat, lääkärinlausunnossa, vai?

        F-diagnooseja on sivukaupalla diagnoosikirjassa ICD-10 tautiluokitus. Minulla oli puolison kuoleman yhteydessä F43 ja se oli merkattu A-todistukseen. Pisteen perässä oleva numero kuvaa vakavuutta. Mitä isompi sen pahempi.
        Olen nähnyt diagnoosikirjan Kelassa ja se oli valtavan paksu.
        Alla olevan luettelon löysin netistä ihan hakusanalla " F43". Diagnooseja ja niiden hoitosuositukset on sivulla www.kaypahoito.fi. Käyn siellä aina lukemassa kun joudun sairaslomalle.

        F43 Järkyttävään kokemukseen liittyvät häiriöt eli vakavat stressireaktiot ja sopeutumishäiriöt

        F43.0 Tilapäinen järkyttävään kokemukseen liittyvä reaktio
        F43.00 lieväasteinen
        F43.01 keskivaikea
        F43.02 vaikea-asteinen
        F43.1 Traumaperäinen stressireaktio eli pitkittynyt järkyttävään kokemukseen liittyvä reaktio
        F43.2 Sopeutumishäiriö
        F43.22 Sopeutumishäiriö; sekamuotoinen ahdistus- ja masennusreaktio
        F43.8 Muut määritetyt vakavat stressireaktiot
        F43.9 Tarkemmin määrittämätön reaktio, joka liittyy järkyttävään kokemukseen.


      • depressio, GAD,
        leskivaimo vm 1955 kirjoitti:

        F-diagnooseja on sivukaupalla diagnoosikirjassa ICD-10 tautiluokitus. Minulla oli puolison kuoleman yhteydessä F43 ja se oli merkattu A-todistukseen. Pisteen perässä oleva numero kuvaa vakavuutta. Mitä isompi sen pahempi.
        Olen nähnyt diagnoosikirjan Kelassa ja se oli valtavan paksu.
        Alla olevan luettelon löysin netistä ihan hakusanalla " F43". Diagnooseja ja niiden hoitosuositukset on sivulla www.kaypahoito.fi. Käyn siellä aina lukemassa kun joudun sairaslomalle.

        F43 Järkyttävään kokemukseen liittyvät häiriöt eli vakavat stressireaktiot ja sopeutumishäiriöt

        F43.0 Tilapäinen järkyttävään kokemukseen liittyvä reaktio
        F43.00 lieväasteinen
        F43.01 keskivaikea
        F43.02 vaikea-asteinen
        F43.1 Traumaperäinen stressireaktio eli pitkittynyt järkyttävään kokemukseen liittyvä reaktio
        F43.2 Sopeutumishäiriö
        F43.22 Sopeutumishäiriö; sekamuotoinen ahdistus- ja masennusreaktio
        F43.8 Muut määritetyt vakavat stressireaktiot
        F43.9 Tarkemmin määrittämätön reaktio, joka liittyy järkyttävään kokemukseen.

        bipolaarisuus ym., eli huomio ed.vast. (hän kertoikin!!), että tuossa on VAIN murto-osa F-koodeista!!


      • Hyvä että
        Leskivaimo vm 1955 kirjoitti:

        Painoin enteriä niin nopsaan, että jäi sanomatta että toki meilläkin M54 kelpaa aluksi, mutta sen syy on selvitettävä. Onko välilevyjuttu tai jokin sairaus vaikka selkärankareuma. Kela kuulemma vaatii tarkempaa noin kahden kuukauden kuluttua.

        Korjasit ton M54. Se kun voi olla todella vakavaakin, mutta vaatii tietysti enemmän selvitystä, eli kuvaukset. Mikä taas on ihan hyvä.


      • Leskivaimo vm 1955
        Hyvä että kirjoitti:

        Korjasit ton M54. Se kun voi olla todella vakavaakin, mutta vaatii tietysti enemmän selvitystä, eli kuvaukset. Mikä taas on ihan hyvä.

        Minulla on ollut selän kanssa ongelmia ja aluksi olin vuosia luulotautinen, koska mitään ei löytynyt. Olen hyvilläni siitä, että patistettiin tutkimuksiin.

        Eka kerran selkä alkoi oirehtimaan kipuiluna, jäykkyytenä 1989. Olin töissä ilman sairaslomia. Haittasi työtä(istumatyö, päätteellä) ja öisin valvoin ja söin särkylääkettä. Vuonna 1992 kesällä istahdin taas terveyskeskuslääkärin eteen ja sanoin että en lähde tästä ennenkuin selvyys tulee selkäkipuihin. Lääkärinä oli nuori kesäsijainen ja hän sitten laittoi lähetteen Reumasäätiön sairaalaan. Yhtenä kriteerinä oli se, että suvussani on paljon reumaa molempien vanhempien puolella. Heinolassa reumatologi Kari Lehtinen teki diagnoosin selkärankareumasta. Sain silloin lääkityksen ja sairaus ilmeisesti sammui vähitellen. Lääkitys lopetettiin 1997.

        Pärjäsin vuoteen 2002 ja ko. vuoden syksyllä alkoi lonkkakivut ja ontuminen. Söin Panacodia kuin leipää. Keväällä 2006 otettiin kuvat lonkista tk:ssa. Ei mitään näkynyt. Lisää Panacodia (6-8/pv)ja mahansuojaksi Nexium.
        Huhtikuussa 2007 tilasin ajan yksityiselle. Uudet kuvat. Löytyi oikean lonkan nivelrikko. Sairaslomaa pari viikkoa. Vuoden verran onnuin, kävin töissä. Sairaslomia ei tullut kun ei löytynyt kuvista mitään.

        Huhtikuussa 2007 kävin jälleen yksityisellä lääkäriasemalla. Lääkäri oli myös keskussairaalan lääkäri, joka iltapäivisin otti yksityisvastaanotolla vastaan potilaita. Sanoin hänelle, että enkö pääsisi keskussairaalaan reumatologille kun on taustalla tuo selkäreumadiagnoosikin. Hän laittoi lähetteen ja elokuussa pääsin vastaanotolle. Kävin useamman kerran ja joulukuussa pätkähti uusi diagnoosi. Nivelpsoriasis. Lonkissa oli nestettä. Punktioitiin ja hoidettiin lonkkapistoilla. Uusi lääkitys ja sairasloma.

        Nyt odottelen toivekkaana jotta parantuisin ja pääsisin töihin takaisin. Työelämää olisi jäljellä 12 vuotta.
        Työnantaja on tehnyt myönteisen päätöksen kustantaa sähköpöydän. Se mahdollistaa työskentelyn välillä seisten, kun tason saa napin painalluksella nostaa.
        Itse olen kypsynyt siihen,että olisin halukas osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Jos vain saamisen kriteerit täyttyy. Ensin pitää kuulemma kokeilla lääkitys, fysikaaliet hoidot ja työjärjestelyt.


      • mummo vm.48
        Leskivaimo vm 1955 kirjoitti:

        Minulla on ollut selän kanssa ongelmia ja aluksi olin vuosia luulotautinen, koska mitään ei löytynyt. Olen hyvilläni siitä, että patistettiin tutkimuksiin.

        Eka kerran selkä alkoi oirehtimaan kipuiluna, jäykkyytenä 1989. Olin töissä ilman sairaslomia. Haittasi työtä(istumatyö, päätteellä) ja öisin valvoin ja söin särkylääkettä. Vuonna 1992 kesällä istahdin taas terveyskeskuslääkärin eteen ja sanoin että en lähde tästä ennenkuin selvyys tulee selkäkipuihin. Lääkärinä oli nuori kesäsijainen ja hän sitten laittoi lähetteen Reumasäätiön sairaalaan. Yhtenä kriteerinä oli se, että suvussani on paljon reumaa molempien vanhempien puolella. Heinolassa reumatologi Kari Lehtinen teki diagnoosin selkärankareumasta. Sain silloin lääkityksen ja sairaus ilmeisesti sammui vähitellen. Lääkitys lopetettiin 1997.

        Pärjäsin vuoteen 2002 ja ko. vuoden syksyllä alkoi lonkkakivut ja ontuminen. Söin Panacodia kuin leipää. Keväällä 2006 otettiin kuvat lonkista tk:ssa. Ei mitään näkynyt. Lisää Panacodia (6-8/pv)ja mahansuojaksi Nexium.
        Huhtikuussa 2007 tilasin ajan yksityiselle. Uudet kuvat. Löytyi oikean lonkan nivelrikko. Sairaslomaa pari viikkoa. Vuoden verran onnuin, kävin töissä. Sairaslomia ei tullut kun ei löytynyt kuvista mitään.

        Huhtikuussa 2007 kävin jälleen yksityisellä lääkäriasemalla. Lääkäri oli myös keskussairaalan lääkäri, joka iltapäivisin otti yksityisvastaanotolla vastaan potilaita. Sanoin hänelle, että enkö pääsisi keskussairaalaan reumatologille kun on taustalla tuo selkäreumadiagnoosikin. Hän laittoi lähetteen ja elokuussa pääsin vastaanotolle. Kävin useamman kerran ja joulukuussa pätkähti uusi diagnoosi. Nivelpsoriasis. Lonkissa oli nestettä. Punktioitiin ja hoidettiin lonkkapistoilla. Uusi lääkitys ja sairasloma.

        Nyt odottelen toivekkaana jotta parantuisin ja pääsisin töihin takaisin. Työelämää olisi jäljellä 12 vuotta.
        Työnantaja on tehnyt myönteisen päätöksen kustantaa sähköpöydän. Se mahdollistaa työskentelyn välillä seisten, kun tason saa napin painalluksella nostaa.
        Itse olen kypsynyt siihen,että olisin halukas osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Jos vain saamisen kriteerit täyttyy. Ensin pitää kuulemma kokeilla lääkitys, fysikaaliet hoidot ja työjärjestelyt.

        Hei, minulla on myös samat diagnoosit kuin sinulla, mutta lisäksi vielä muita nivelrikkoja mm. keinonivelet polvissa sekä kohonneet maksan arvot (liikaa särkylääkkeitä). Myös ihopsoriasis on näin pimeään vuodenaikaan aika paha sekä useita välilevypullistumia ja juuri nyt yksi hermopinne. Olen ollut tähän asti koko ajan kokopäivätöissä , mutta sain juuri osatyökyvyttömyyseläkkeestä ennakkopäätöksen. Uskon, että sen saamiseen auttoi ikäni( täytin juuri 60 vuotta). Eli kesällä meinaan keventää työpäiviäni.

        Koska olet vielä sen verran nuori, en ihan usko, että saat vielä noilla diagnooseillasi osatyökyvyttömyyseläkkeen, etenkään jos tulehdusarvosi eivät ole pysyvästi koholla. Neste lonkissa viittaa kyllä vähitellen pahenevaan nivelrikkoon, mutta usein eläkkeen saamiseksi pitää ensin käyttää kuntoutumismahdollisuudet hyväksi(normaalikuntoutus eli aktiivinen liikunta sekä jos nivelrikko eläkeperusteena, niin ensin tarpeelliset operaatiot, keinonivelet jne.)Vasta jos kovat kivut jatkuu keinonivelistä huolimatta, niin eläkeperuste on "nuoremmillekin" olemassa. Minulla kyllä polvikivut häipyivät keinonivelillä.
        Ehdottaisin, että koetat ensin hakeutua KELAN tuki-ja liikuntaelinsairaille tarkoitettuun kuntoutukseen (kestää yhteensä, 3-4 viikkoa). Jos ei muuta, niin se ainakin piristää ja kannustaa aktiiviseen liikuntaan, joka on joka tapauksessa hyväksi( ei kuitenkaan pahimpien niveltulehdusten aikana). Minä sain lykättyä polvileikkauksia 5 vuotta kuntosalin ja hydrobicin avulla( vaikka polvissa oli koko ajan nestettä, välillä punkteerattiin) ja lonkkakipukin on vielä kohtuullisesti hallinnassa.
        Kuten näiltä palstoilta huomataan, ei kannata joutua "hylkykierteeseen". Kyllä minunkin työterveyslääkärini olisi jo moneen kertaan kirjoittanut koko työkyvyttömyyseläkettäkin puoltavan B-ausunnon, mutta silloin joutuisin ensin olemaan sairauslomalla (300 pv) ja mahdollisen hylyn jälkeen olisi vaikea palata töihin. Osatyökyvyttömyyseläkkeen saa sen sijaan ilman sairauslomia, en itse ollut kuin leikkuksista toipumisen ajan sairauslomilla. Voimia kuntoutukseen ja jaksamista!


      • Leskivaimo vm 1955
        mummo vm.48 kirjoitti:

        Hei, minulla on myös samat diagnoosit kuin sinulla, mutta lisäksi vielä muita nivelrikkoja mm. keinonivelet polvissa sekä kohonneet maksan arvot (liikaa särkylääkkeitä). Myös ihopsoriasis on näin pimeään vuodenaikaan aika paha sekä useita välilevypullistumia ja juuri nyt yksi hermopinne. Olen ollut tähän asti koko ajan kokopäivätöissä , mutta sain juuri osatyökyvyttömyyseläkkeestä ennakkopäätöksen. Uskon, että sen saamiseen auttoi ikäni( täytin juuri 60 vuotta). Eli kesällä meinaan keventää työpäiviäni.

        Koska olet vielä sen verran nuori, en ihan usko, että saat vielä noilla diagnooseillasi osatyökyvyttömyyseläkkeen, etenkään jos tulehdusarvosi eivät ole pysyvästi koholla. Neste lonkissa viittaa kyllä vähitellen pahenevaan nivelrikkoon, mutta usein eläkkeen saamiseksi pitää ensin käyttää kuntoutumismahdollisuudet hyväksi(normaalikuntoutus eli aktiivinen liikunta sekä jos nivelrikko eläkeperusteena, niin ensin tarpeelliset operaatiot, keinonivelet jne.)Vasta jos kovat kivut jatkuu keinonivelistä huolimatta, niin eläkeperuste on "nuoremmillekin" olemassa. Minulla kyllä polvikivut häipyivät keinonivelillä.
        Ehdottaisin, että koetat ensin hakeutua KELAN tuki-ja liikuntaelinsairaille tarkoitettuun kuntoutukseen (kestää yhteensä, 3-4 viikkoa). Jos ei muuta, niin se ainakin piristää ja kannustaa aktiiviseen liikuntaan, joka on joka tapauksessa hyväksi( ei kuitenkaan pahimpien niveltulehdusten aikana). Minä sain lykättyä polvileikkauksia 5 vuotta kuntosalin ja hydrobicin avulla( vaikka polvissa oli koko ajan nestettä, välillä punkteerattiin) ja lonkkakipukin on vielä kohtuullisesti hallinnassa.
        Kuten näiltä palstoilta huomataan, ei kannata joutua "hylkykierteeseen". Kyllä minunkin työterveyslääkärini olisi jo moneen kertaan kirjoittanut koko työkyvyttömyyseläkettäkin puoltavan B-ausunnon, mutta silloin joutuisin ensin olemaan sairauslomalla (300 pv) ja mahdollisen hylyn jälkeen olisi vaikea palata töihin. Osatyökyvyttömyyseläkkeen saa sen sijaan ilman sairauslomia, en itse ollut kuin leikkuksista toipumisen ajan sairauslomilla. Voimia kuntoutukseen ja jaksamista!

        Kävin 1994 Reumasäätiön sairaalassa selkärankareuman takia kolmen viikon kuntoutusjakson.

        Fysikaalista sain viime vuonna ja se pahensi tilannetta. Tarkoitukseni on päästä vielä tämän vuoden päästä yksilölliselle kuntoutusjaksolle.
        Kurssimuotoisessa en pysy muiden tahdissa.

        Odottelen toiveikkaana lääkityksen vaikutusta ja sitä että pääsisin vielä kunnolla liikkumaan ja töihin. Jos en pärjää niin hakeudun osatyökyvyttömyyseläkkeelle.

        Nykyisin on tosi vaikea päästä täydelle eläkkeelle. Olen ollut työssä ytäjaksoisesti samalla työnantajalla 1.1.1975 lukien. Työ on toimistotyötä. Töissä kaupassa olin 13-vuotiaasta asti monena kesänä. Maatalon tyttönä tein töitä pikkutytöstä asti ja kesäisin heinätöitä ja isän apuna sirkkelisahalla kasaamassa pintoja. Omasta mielestä työelämää on riittävästi, mutta vielä pitää muutama vuosi pakertaa.


        On minulla myös kaksi nivelrakoa selässä madaltunut. Polvissa ei ole kulumaa, mutta nesteilyä on ollut. Sitten minulla on myös keuhkosarkoidoosi ja ihosarkoidoosi. Keuhkosarkoidoosi ei ole nyt enää kovin aktiivinen, mutta kuivaa takovaa yskää ja hengenahdistusta on. Ihosarkoidoosin takia en voi nyt käydä uimassa, koska iho on tulehtunut ja rikki. Kävellä voin tällä hetkellä noin kilometrin verran. Uinti ja kävely sopii minulle.

        Maksanarvojen takia olen käynyt tammikuussa sisätautilääkärillä. Panacodia oli 6-8/pv viiden vuoden ajan ja se oli kuulemma syynä. Nyt arvot ovat koko ajan laskeneet.

        Kiitos Sinulle, oli mukava lukea kommenttisi.


      • Anonyymi
        Sairauslomalainen......... kirjoitti:

        Diagnoosikoodia en muista sairauslomastani, mutta minulla on lähipiirissä sattunut vähän ajan sisällä usea ikävä tapahtuma, sekä vanhemmallani todettiin erittäin vaikea parantumaton sairaus, aikaa ei juurikaan ole.Kohadallani kela kyseenalaistaa sairauslomani tarpeen, vaikka olen todella hermoraunio ja ahdistunut kertaheitolla tulleista suru ja murheuutisista.Nukkumaan ei pysty kuin vartin torkahduksia silloin tällöin, töitä en siis tosiaan pysty nyt tekemään, kun alkaa omakin vointi romahtaa.

        on sulla niin vammaset selitykset että tunti turpaan ja töihin


    • niinehyvines

      työvoimaan työttömäksi työnhakijaksi. Vajaakuntoiseksi koska sinulla on sairasloma. Ja työkkäri antaa työvoimapoliittisen lausunnon jonka mukaan olet työtöntyönhakija ja kela maksaa silloin sulle päivärahan.

      Tietysti tilanteesi riippu paljolti omasta iästäsi.

      Mutta jos kuulut tähän vanhempaan, hiljaiseen väkeen joka on työkyvytön mutta kelan mielestä työkykyinen ja jolle työvoimatoimistosta tarjotaan joko kuntouttavaa työtoimintaa tai sitten ei mitään, riippuen mihin tulokseen virkailijan kanssa neuvotteluissa tullaan.

      Olemme siis sairauslomalla olevia työttömiä työnhakijoita. Ja kun sairausloma päättyy, riippuen siitä onkä tauti korjaantunut vai jatkuuko edelleen haetaan lisää sairauslomaa ja jatektaan sairauslomalla olevana työttömänä työnhakijana.

      Todennäköisesti Kela tarjoo jossain vaiheessa kuntoutusta, se kannatta käydä läpi, ei ollenkaan hullumpaa touhua. Ja kun kuntoustu on ohi riippuu taas tilanteesta onko tauti hävinnyt vai onko edelleen sairas haetaan lisää sairauslomaa ja ollaan sairauslomalla olevana työttömänä työnhakijana... jne...

      • mä kirotan värin

        ninkun nyt toi "kuntoustu", pitäis olla tietysti kuntoutus.


    • artolainen

      Täällä näkyy olevan aina joku kelan tai vakuutusyhtiön ihminen neuvomassa että, älä valita.Eipä voi paljon lisätä aiempiin kommentteihin.Pidä työnhaku voimassa ja aina 300 "työkykyisyyspäivän" välein uutta sairaslomahakemusta leimattavaksi niin saadaan turvattua virkailijoille työtä ja kelan säilyminen suomessa :)

      • valitus ...

        Minä neuvoin hakemaan uudelleen, enkä todellakaan ole mikään Kelan tai vakuutusyhtiön ihminen. Kyllä sinun näistä asioista paljon kirjoittaneena pitäisi tietää, kuinka kauan tällaisten valitusten käsittely kestää. Ymmärtääkseni ap:lla oli tarve elättää itsensä jollain eli saada rahaa vaikkapa sairauspäivärahan muodossa. Sen saamiseen (ihan omakohtaisen kokemuksen mukaan) nopein tapa on tehdä uusi hakemus. Jos uusi hakemuskin tulee hylättynä, niin sitten vaan valitusta kehiin.


      • valittaja
        valitus ... kirjoitti:

        Minä neuvoin hakemaan uudelleen, enkä todellakaan ole mikään Kelan tai vakuutusyhtiön ihminen. Kyllä sinun näistä asioista paljon kirjoittaneena pitäisi tietää, kuinka kauan tällaisten valitusten käsittely kestää. Ymmärtääkseni ap:lla oli tarve elättää itsensä jollain eli saada rahaa vaikkapa sairauspäivärahan muodossa. Sen saamiseen (ihan omakohtaisen kokemuksen mukaan) nopein tapa on tehdä uusi hakemus. Jos uusi hakemuskin tulee hylättynä, niin sitten vaan valitusta kehiin.

        Valittamiseen voi mennä kaksikin vuotta, ainakin minulla. Ja minulla on parhaillaankin joku valitus 'vetämässä'. Saan silti työttömyyspäivärahaa vaikka olen sairauslomalla. Sitä piti vain hakea uudelleen ja työkkäristä uus työvoimapoliittinen lausunto. Eli että olen sairauslomalla oleva työtön työnhakija, siis vajaa kuntoinen.

        Ja alat saamaan työttömyyspäivärahaa kelasta. Virkailijat eivät välttämättä osaa edes neuvoa tätä asiaa jollei sitä erikseen älyä heiltä kysyä.

        Kelan hylkäysperuste oli että sairaudesta ei ole kolme viidesosan haittaa (mitä se sitten ikinä tarkoittaakin)


      • taasen
        valittaja kirjoitti:

        Valittamiseen voi mennä kaksikin vuotta, ainakin minulla. Ja minulla on parhaillaankin joku valitus 'vetämässä'. Saan silti työttömyyspäivärahaa vaikka olen sairauslomalla. Sitä piti vain hakea uudelleen ja työkkäristä uus työvoimapoliittinen lausunto. Eli että olen sairauslomalla oleva työtön työnhakija, siis vajaa kuntoinen.

        Ja alat saamaan työttömyyspäivärahaa kelasta. Virkailijat eivät välttämättä osaa edes neuvoa tätä asiaa jollei sitä erikseen älyä heiltä kysyä.

        Kelan hylkäysperuste oli että sairaudesta ei ole kolme viidesosan haittaa (mitä se sitten ikinä tarkoittaakin)

        tuli hylky sairauspäivärahasta, koska en kuulemma ole Kelan "pykälien" mukaan työkyvytön. Kuitenkin B-lausunnossani lukee: yli 3/5 työkyky pysyvästi alentunut, elikkä yli 60 prosenttia, joka pitäisi oikeuttaa työk.eläkkeeseen. Pitäisi joo. Sairaslomalla olen ollut jo yli 5 vuotta. Työttömyyskorvausta en ilmeisesti voi saada, näin ainakin työv.toimistosta sanottiin, vaikkakin olen siellä vajaakuntoisena työnhakijana? Miksi, sitä ihmettelen, koska olen edelleen sairaslomalla.....Rahaa ei tule mistään.


      • artolainen
        taasen kirjoitti:

        tuli hylky sairauspäivärahasta, koska en kuulemma ole Kelan "pykälien" mukaan työkyvytön. Kuitenkin B-lausunnossani lukee: yli 3/5 työkyky pysyvästi alentunut, elikkä yli 60 prosenttia, joka pitäisi oikeuttaa työk.eläkkeeseen. Pitäisi joo. Sairaslomalla olen ollut jo yli 5 vuotta. Työttömyyskorvausta en ilmeisesti voi saada, näin ainakin työv.toimistosta sanottiin, vaikkakin olen siellä vajaakuntoisena työnhakijana? Miksi, sitä ihmettelen, koska olen edelleen sairaslomalla.....Rahaa ei tule mistään.

        on voimassa ja olet käyttänyt sairauspäiväraha ajan tai se on hylätty,ei ole mitään perustetta minkä vuoksi et saa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea..Soitin työvoimatoimistoon ja kysyin,miten he muka perustelevat kyseisenlaisessa tapauksessa.Kyllä työvoimatoimistossa osataan kertoa tästä.Sillä ei ole mitään merkitystä onko sairaslomalla vai ei.Vain sillä että työnhaku on voimassa.Pyydä aika ammatinvalinnanohjaajalle ja kerro sille asiasi.Se on nopein tie.Voi välttyä valitukselta Sen uuden hakemuksen tekeminen on turhaa koskapa kelassa katsotaa edellistä päätöstä ja jos uudessa hakemuksessa lukee "ei muutosta"tulojen jne kohdissa on päätös sama.Oikaisuvaatimus päätökseen perusteltuna muuttaa asian.


      • saanut
        artolainen kirjoitti:

        on voimassa ja olet käyttänyt sairauspäiväraha ajan tai se on hylätty,ei ole mitään perustetta minkä vuoksi et saa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea..Soitin työvoimatoimistoon ja kysyin,miten he muka perustelevat kyseisenlaisessa tapauksessa.Kyllä työvoimatoimistossa osataan kertoa tästä.Sillä ei ole mitään merkitystä onko sairaslomalla vai ei.Vain sillä että työnhaku on voimassa.Pyydä aika ammatinvalinnanohjaajalle ja kerro sille asiasi.Se on nopein tie.Voi välttyä valitukselta Sen uuden hakemuksen tekeminen on turhaa koskapa kelassa katsotaa edellistä päätöstä ja jos uudessa hakemuksessa lukee "ei muutosta"tulojen jne kohdissa on päätös sama.Oikaisuvaatimus päätökseen perusteltuna muuttaa asian.

        kyllä 180 pv työmarkkinatukea, mutta sen jälkeen ei mitään, harkinnanvaraista ei voi saada, miehen tulot otetaan huomioon. Mietin vain työvoimatoimiston työttömyysturvaa, mutta ei kai sitä saa, kun ei ole ollut vuosiin töissä. Yksinhuoltajana tietysti saisi, näin oletan.


      • artolainen
        saanut kirjoitti:

        kyllä 180 pv työmarkkinatukea, mutta sen jälkeen ei mitään, harkinnanvaraista ei voi saada, miehen tulot otetaan huomioon. Mietin vain työvoimatoimiston työttömyysturvaa, mutta ei kai sitä saa, kun ei ole ollut vuosiin töissä. Yksinhuoltajana tietysti saisi, näin oletan.

        Tutkitaanpa asiaa vähän toiselta kantilta.joka tapauksessa 0€/kk on vähänlaisesti.


      • artolainen
        artolainen kirjoitti:

        Tutkitaanpa asiaa vähän toiselta kantilta.joka tapauksessa 0€/kk on vähänlaisesti.

        työvoimatoimistoon ja juttele siellä se ammatinvalinnanohjaajan kanssa sillä 0€/kk ei ole laillisuus pohjaa


      • kovasti
        artolainen kirjoitti:

        työvoimatoimistoon ja juttele siellä se ammatinvalinnanohjaajan kanssa sillä 0€/kk ei ole laillisuus pohjaa

        vaivannäöstäsi ja yleensäkin ohjeista, neuvoista yms. Täytyypä käväistä ensi tilassa. Olin Kelassa kyselemässä neuvoja ym. mutta yli vähän niinkuin hyvää päivää ja kirvesvartta.


      • artolainen
        kovasti kirjoitti:

        vaivannäöstäsi ja yleensäkin ohjeista, neuvoista yms. Täytyypä käväistä ensi tilassa. Olin Kelassa kyselemässä neuvoja ym. mutta yli vähän niinkuin hyvää päivää ja kirvesvartta.

        vammaistukea?? siihen tarvitaan se c-todistus jos lääke- ym kulut ovat yli 80€/kk on mahdollista saada tuki korotettuna eli hieman yli 190€/kk


      • suurta
        artolainen kirjoitti:

        vammaistukea?? siihen tarvitaan se c-todistus jos lääke- ym kulut ovat yli 80€/kk on mahdollista saada tuki korotettuna eli hieman yli 190€/kk

        vammaistukea jos kuukausittaiset lääke- tai terapiakulut ovat esim. hieman yli 80 euroa/kuukaudessa=)


      • taida olla
        artolainen kirjoitti:

        vammaistukea?? siihen tarvitaan se c-todistus jos lääke- ym kulut ovat yli 80€/kk on mahdollista saada tuki korotettuna eli hieman yli 190€/kk

        näiden asioiden alan ammattilainen, ethän? Omaa kokemusta sinulta varmasti löytyy, mutta....


      • artolainen
        taida olla kirjoitti:

        näiden asioiden alan ammattilainen, ethän? Omaa kokemusta sinulta varmasti löytyy, mutta....

        ammattilaisten avustamana. Montako tosi ammattilaista arvelet tällä palstalla olevan kun ei niitä tahdo löytyä virastoistakaan. Ja siihen korotettuun vammaistukeen on aina mahdollisuus jos kulut ovat suuremmat kuin perus vammaistuki.


      • lisäksi ainakin pari,
        artolainen kirjoitti:

        ammattilaisten avustamana. Montako tosi ammattilaista arvelet tällä palstalla olevan kun ei niitä tahdo löytyä virastoistakaan. Ja siihen korotettuun vammaistukeen on aina mahdollisuus jos kulut ovat suuremmat kuin perus vammaistuki.

        sen olen laittanut merkille. Siis ammattilaisia, ei mainitsemiasi ammatti-valittajia....


      • SAP
        artolainen kirjoitti:

        ammattilaisten avustamana. Montako tosi ammattilaista arvelet tällä palstalla olevan kun ei niitä tahdo löytyä virastoistakaan. Ja siihen korotettuun vammaistukeen on aina mahdollisuus jos kulut ovat suuremmat kuin perus vammaistuki.

        Tässä on vammaistuesta perustietoa. Pitkä sepustus, mutta todella asiasta kiinnostuneelle
        tarpeellista. Ensin kriteerit ja lopuksi muutamalla sanalla kustannuksista.


        VAMMAISTUKI 1.1.2008 LUKIEN (Laki vammaisetuuksista 11.5.2007/570

        1) 16 VUOTTA TÄYTTÄNEEN VAMMAISTUKI

        Vammaistukea haetaan lomakkeella (EV256), jonka saa tulostettua kelan sivulta www.kela.fi. Lisäksi tarvitaan lääkärinlausunto, ns. C-todistus. Mikäli on olemassa tuore B-lausunto,
        kannattaa tarkistaa Kelasta josko se riittäisi. Aina on etua jos on liittää mukaan sairaskertomuksia yms. Takautuva hakuaika on puoli vuotta.


        MYÖNTÄMISEDELLYTYKSET

        Vammaistuen tavoite on tukea taloudellisesti muiden kuin eläkkeellä olevien 16 vuotta täyttäneiden selviytymistä jokapäiväisessä elämässä, opiskelussa tai työssä.
        Täyttä työkyvyttömyyseläkettä saava hakee eläkkeensaajien hoitotuen. Jos saa osatyökyvyttömyyseläkettä, silloin haetaan vammaistukea edellyttäen että kriteerit täyttyvät.

        Perusedellytys on se, että toimintakyvyn voidaan sairauden, vian tai vamman johdosta arvioida olevan yhdenjaksoisesti ainakin vuoden ajan alentunut.
        Yhdenjaksoisuudessa sallitaan enintään noin kahden kuukauden oireettomat tai vähäoireiset jaksot

        Toimintakyvyn alentumista arvioitaessa otetaan huomioon hakijan yksilölliset olosuhteet. Arvioinnissa otetaan huomioon niin fyysinen, psyykkinen kuin sosiaalinen toimintakyky omassa elinympäristössä.
        Toimintakyvyn aleneminen näkyy itse kullakin eri tavalla ja tapauksia ei voida verrata keskenään. Selviytymiseen elämässä vaikuttavat hänen perhesuhteensa, ja elinolonsa kuten asunnon varustetaso, sijainti ja avun saatavuus.

        VAMMAISTUKIRYHMÄT

        Vammaistuki on kolmiportainen veroton etuus. Tulot ja omaisuus eivät siihen vaikuta.
        Vuoden 2008 euromäärät ovat kuukaudessa
        *perusvammaistuki 81,83 €
        *korotettu vammaistuki 190,94 €
        *erityisvammaistuki 370,24 €

        Arvioitaessa oikeutta vammaistukeen ja sen määrään, otetaan huomioon kokonaistilanne. Se on toimintakyvyn alenemisen, lääketieteellisen haitan, avun tarpeen, ohjauksen ja valvonnan sekä palvelujen ja erityiskustannusten summa. Lisäksi tähän vaikuttaa ylempänä kerrotut yksilölliset olosuhteet. Alla olevat määritelmät ovat suoraan sanasta sanaan laista.

        PERUSVAMMAISTUKI myönnetään jos
        *toimintakyky on alentunut
        *sairaudesta tai vammasta aiheutuu olennaista haittaa
        *on jatkuvia erityiskustannuksia (vähintään maksettavan tuen verran)

        Olennaisella haitalla tarkoitetaan sitä, että haittaluokituksen mukainen haitta on 6-12.

        KOROTETTU VAMMAISTUKI myönnetään jos
        *toimintakyky on alentunut
        *sairaudesta tai vammasta aiheutuu huomattavaa
        haittaa
        TAI
        *henkilökohtaisissa toiminnoissa, kotitaloustöissä ja asioinnissa kodin ulkopuolella on säännöllisesti toistuva toisen henkilön antaman avun tarvetta, ohjausta tai neuvontaa
        TAIKKA
        *sairaudesta tai vammasta on huomattavia erityiskustannuksia(vähintään korotetun vammaistuen verran)
        Huomattavalla haitalla tarkoitetaan haittaluokituksen mukaisesti haittaluokkia 13-14.

        YLIN VAMMAISTUKI myönnetään jos
        *toimintakyky on alentunut
        *on vaikeasti vammainen
        TAI
        *henkilökohtaisissa toiminnoissa on jokapäiväisen aikaa vievän toisen henkilön avun tarve, huomattavassa määrin säännöllistä ohjausta tai valvontaa
        TAIKKA
        *sairaudesta tai vammasta aiheutuu erittäin huomattavia kustannuksia(vähintään erityisvammaistuen verran)
        Erityisvammaistuki voidaan myöntää myös vaikeavammaisuuden perusteella. Vaikeasti vammaisena pidetään jos haittaluokaksi määritellään 15-20.

        Haittaluokan määrittelyssä käytetään Sosiaali- ja terveysministeriön päätöstä
        vuodelta 1986(Nro 1012, annettu 23.12.1986).




        *************************************************
        2) ALLE 16-VUOTIAAN VAMMAISTUKI (entinen lapsen hoitotuki)

        Etuutta haetaan lomakkeella EV258, jonka myös saa tulostettua sivulta www.kela.fi.
        Oikeus vammaistukeen on lapsella, jonka sairauteen, vikaan tai vammaan liittyvästä hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu vähintään kuuden kuukauden ajan tavanomaista suurempaa rasitusta ja sidonnaisuutta verrattuna vastaavanikäiseen terveeseen lapseen.
        Hakemuksen liitteeksi lääkärinlausunto C. Monesti voi kelvata erityiskorvattavia lääkkeitä varten laadittu lausunto ensimmäisessä myönnössä (esim. astmassa, reumassa, diabeteksessa).

        Vammaistukiryhmät ja määrät v. 2008
        *perusvammaistuki 81,83 €/kk
        *korotettu vammaistuki 190,94 €/kk
        *ylin vammaistuki 370,24 €/kk


        MYÖNTÄMISEDELLYTYKSET

        1)   perusvammaistuki myönnetään, jos rasitus ja sidonnaisuus on vähintään viikoittaista
        2)   korotettu vammaistuki myönnetään, jos rasitus ja sidonnaisuus on vaativaa tai päivittäin huomattavasti aikaa vievää
        3)   ylin vammaistuki, jos rasitus ja sidonnaisuus on vaativaa ja ympärivuorokautista.


        Siitä, miten lapsille rasitus ja sidonnaisuus eri sairausryhmissä arvioidaan, on jokaisella sairaudella erilaiset sovellutusohjeet.

        *************************************************



        ERITYISKUSTANNUKSET

        Erityiskustannukset vaikuttavat myös. Niillä tarkoitetaan tarpeellisia ylimääräisiä kustannuksia, jotka liittyvät toimintakyvyn alentumista aiheuttavaan sairauteen/sairauksiin. Niitä kustannuksia, jotka eivät liity sairauteen, ei hyväksytä.

        Kustannuksia hyväksyttäessä otetaan huomioon erilaiset maksukatot.

        Kustannuksia, jotka merkitään terveydenhuollon maksukattokorttiin, hyväksytään enintään maksukatto eli 590 €/v. Tämän lisäksi hyväksytään esim. yksityisen fysioterapian kulut ja yksityislääkärinpalkkiot.
        Maksukaton täytyttyä terveyskeskuskäynnit, poliklinikkamaksut sekä fysioterapia ja sarjahoito ovat maksuttomia, mutta sairaalahoidosta ja muusta lyhytaikaisesta laitoshoidosta peritään alennettu hoitopäivämaksu. Nämä kulut voi myös maksukattokortin kera esittää.

        Lääkekuluista hyväksytään niiden lääkkeiden omavastuut, jotka liittyvät toimintakyvyn alentumisesta johtuvasta sairaudesta. Määrä voi olla enintään lääkekatto 634,14 € katon jälkeen kertyvät reseptikohtaiset omavastuut 1,50 €/lääke. Jos on lääkärin reseptillä määräämiä sellaisia lääkkeitä, joista ei saa sairausvakuutuslain mukaista korvausta, voidaan nämä hyväksyä.

        Sairaus ja kuntoutus matkoista hyväksytään ainoastaan maksukatto 157,25 €. Matkakuluja on myös yöpymisten omavastuut. Yöpymisestä saa korvausta vain 20,18 €/yö ja usein jää omavastuuta enemmän. Näitä kustannusten ja korvausten erotuksia kannattaa esittää kustannuksiin.

        (Olettehan tietoisia, että lääkäri- ja kuntoutusmatkoista, jotka jää alle omavastuun 9,25 €/suunta, kannattaa tehdä kelalle korvaushakemus "selvitys alle omavastuun jäävistä matkoista". Nämäkin kerryttävät omavastuuta. Tätä varten on oma lomake olemassa. Kulut esitettävä puolen vuoden kuluessa niiden syntymisestä. Kun katto täyttyy, saa loppuvuoden matkoista kulut sellaisenaan pois).

        Kohtuullinen määrä(kerran pari viikossa) asioinnista ja sosiaaliseen elämään osallistumista aiheutuneista kustannuksista hyväksytään. Tässä tulevat esim. vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelun omavastuut.

        Kunnan perimistä kotipalvelumaksuista (kodinhoitaja, kotisairaanhoito) hyväksytään kunnan perimä maksu. Jos on otettu ruokapalvelu, voidaan hyväksyä ruuan kuljetusmaksu. Myös omaisten välisissä hoitosopimuksissa voidaan hyväksyä avuntarpeeseen nähden tarpeelliset maksut ja siinä voidaan kulut arvioida kunnan keskimääräisen kotipalvelumaksun mukaan. Näistä kuitenkin tulee antaa luotettava selvitys.

        Jos sairauteen tai vammaan liittyy erityisvaatekustannuksia tai erityisruokavaliokustannuksia, tulisi arvioida normaalien ja erityiskustannusten erotus, kuinka paljon kalliimpaa kuin jos olisi terve.

        Kertaluontoisia kustannuksia ei hyväksytä (leikkauskulut, apuväline, turvapuhelin, turvaranneke, silmälasit, hammasproteesit)
        Välittömät käyttökustannukset sen sijaan voidaan hyväksyä, esim. turvarannekkeen kuukausimaksut.

        Siis kannattaa miettiä ja muistella tarkkaan kaikki sellaiset kulut, joita ei olisi, jos olisi terve.




              

           


      • tuolla vammaistuella
        artolainen kirjoitti:

        ammattilaisten avustamana. Montako tosi ammattilaista arvelet tällä palstalla olevan kun ei niitä tahdo löytyä virastoistakaan. Ja siihen korotettuun vammaistukeen on aina mahdollisuus jos kulut ovat suuremmat kuin perus vammaistuki.

        rikastuisi? Siis sinun logiikallasi niin tapahtuisi, saisi sen 190 eukkaa ja kuluja olisi vain se 80 eukkaa...eli jäisi sitten 110 eukkaa ylitse...aika outoa logiikkaa.
        Ammattivalittajan kandee lukea tuo sap:n juttu.


      • artolainen
        tuolla vammaistuella kirjoitti:

        rikastuisi? Siis sinun logiikallasi niin tapahtuisi, saisi sen 190 eukkaa ja kuluja olisi vain se 80 eukkaa...eli jäisi sitten 110 eukkaa ylitse...aika outoa logiikkaa.
        Ammattivalittajan kandee lukea tuo sap:n juttu.

        Jos ei hae ei saakaan.Jokaisen hakijan tilanne on erillainen mutta kaavake ja pykälät ovat samat. Jos 110€/ kk tuo rikkauden niin mitäpä varten sitten yleensä haetaan mitään mistään. Samaten se että, olen ammattilaisten avustama ammattivalittaja joka, koettaa antaa vinkkiä jollekin jolla ei oikein tämä yhteiskunnan tasa-arvo systeemi toimi. Jos en itse tiedä vastausta,kyselen niin kauan että tiedän ja kerron eteenpäin,"virheettömyys takuuta ei tietty ole".Sitä asioiden kertomista eivät"tosi ammattilaiset" harrasta koskapa (siitä tulisi niin suuria hankaluuksia:suora lainaus erään kelan aluepäälikön suusta)Jos "ammatti-ihmiset" tekisivät työnsä oikein ei näitä palstoja tarvittaisi ja moni saisi avun itselleen ehkä ajoissa ja saattaisi kyetä palaamaan työelämään.Nimimerkki SAP on hatun noston arvoinen henkilö tänäpäivänä,jolloin kukaan ei tee mitään toisten eteen ilman korvausta.Ottakaa ammattilaiset mallia,älkääkä käyttäkö kaikkea energiaanne kaikenmaailman ammattivalittajille mäkättämiseen


    • erakko

      oon vuosikausia elellyt vaimon eläkkeellä 800e kk .täällä metsämökissä. masennusta lapsesta saakka

    • bambiii

      Vammaistuki? Työkyvyttömyydestä vai mistä..

    • uhygve54

      Hylkäävissä päätöksissä on 3 vaihtoehtoa toimia. Alla paremmuusjärjestyksessä.

      1. Teet uuden hakemuksen joka on paljon parempi kuin ensimmäinen. Hakemus pitää tehdä mahdollisimman aukottomaksi, että sitä on vaikea kumota. Toistat tätä niin kauan kunnes pääset työkyvyttömyyseläkkeelle.

      2. Valitat päätöksestä ja valituksen pitää olla todella hyvä ja kaikki epäkohdat/laittomuudet tuoda esiin. Valitat niin pitkälle kuin voit.

      3. Haastat oikeuteen. Oikeus on puolueeton paikka, joissa useiden lääkäreiden lausunnot lähes aina kumoavat vakuuslääkärin lausunnon. Yli 90% oikeustapauksista päätyy työkyvyttömien voitoiksi. Muistakaa myös, että kun voitattatte oikeudessa niin vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan myös teidän oikeudenkäyntikulunne viivästyskorkoineen. Suomessa oikeus toimii siten, että hävinnyt maksaa kaiken kalliisti. Lisäksi vakuutusyhtiöiden on maksettava korvaukset viivästyskorkoineen mm aiheutetuista rahallisista menetyksistä ja muista. Toki vakuutusyhtiöt yrittävät valittaa aina päätöksistä ja yrittävät jakaa kulut puoliksi. Muistakaa alusta alkaen laittaa vakuutusyhtiöt maksamaan kaiken viivästyskorkoineen. Mitä pidempään vakuutusyhtiöt valittavat ja viimeistään korkeimmassa oikeudessa häviävät. Sitä suuremmat korvaukset ne joutuvat maksamaan viivästyskorkoineen työkyvyttömille.

    • vhi

      LUIN SINUN TUON TEKSTIN JA AJATTELIN NÄIN ETTÄ OLEN TULOSSA KANSSA TUOHON SAMAAN MUTTA TUOHAN ON IKÄVÄÄ MEIDÄN SAIRAIDEN IHMISTEN TAKIA ,EIKÖ TYÖANTAJALLAKIN OMAT SÄÄNTÖSÄ SIITÄ ETTÄ EI SAIRASTA IHMISTÄ VOI OTTAA TYÖHÖN OLLENKAAN OLEN VAIN IHMETELLYT MINUSTA TUON ON SOPIMATONTA JO SE EI OLE ENÄÄN SAIRAIDEN IHMISTEN PILKKAMISTA VAAN SURMAAMISTA JA KUN YHTEISKUNTA EI TAJUA SITÄ ETTÄ ME SAIRAAT JOTKA ON TOSIAAKIN SAIRAITA FYYSISESTI TAI HENKISESTI NIIN NIITÄ EI SAISI LAITTAA TYÖHÖN JA SE PITÄISI NÄKYÄ JO TYÖ SÄÄNÖISSÄKIN ET EI.OLEN KANSSA DEBIS JA TIEDÄ ETTÄ TÄYTYY OLLA VÄHINTÄIN SEKAPÄINEN ENNENKUIN SAA SAIRASLOMAA TAHI ELÄKKEELLE PÄÄSYÄ, MINULLA ON VIELÄ 1 - DEPIS JA SANOOHAN JO JÄRKIKIN JOS ON VÄHÄNKIN ÄLYLLISIÄ OLENTOJA NIIN ANTAA OLLA RAUHASSA MUUTEN ALKAA VERENSOKERI NOUSTA NIIN ETTÄ ON HUIPUSSA JA SE ON AIKA VAIKEAA ,VOI JOUTUA SAIRAALAAN

    • Anonyymi

      Miksi meillä ei ole sitä perustuloa? Väliaika toimeentulon suhteen eri eläkkeiden ja työkyvyn vaihtelujen välillä olisi korjattu. Valtava määrä byrokratiaa viranomaispäätöksineen jäisi pois! Työkyky voi alentua ilman lääkärin lausuntoon kelpaavia oireitakin. Esimerkiksi työllisyypolitiikkasta johtuvan ahdistuneisuuden vuoksi.

      Perustulo mahdollistaa työkyvyn ja työllisyystilanteiden mukaisen työllistymisen ilman perustoimeentulon kyseenlaistamista. Siitä olisi hyötyä myös yrityksille ja henkilöstöpalvelujen toiminnan suhteen se olisi luontevaa.

      • Anonyymi

        Se olisi liian helppoa. Kyllä ihmistä pitää rankaista työkyvyttömyydestä, työttömyydestä, ikääntymisestä ja siitä hän vanhana sekä vaivaisena ei enää kelpaa työnantajille.


      • Anonyymi

        Perustulo olisi hyvä, itse nyt ollut 5kk ilman sosiaaliturvaa.


    • Anonyymi

      Kyllä mulle suositus työkyvyttömyydestä tehtiin, mutta ymmärrän hyvin, että hylättiin, kun on vain pari maata jossa mun ongelmalla saa työkyvyttömyyseläkkeen, kun työnteko ei onnistu kuin osittain.

      Osatyökyvyttömyyseläke ei näytä olevan konsideraatio vaikka sellainen paperilla onkin olemassa. Työkkäri ottaa tosin vähän huomioon asian, mutta joutuu kuitenkin etsimään työtä jota ei kykyne tekemään kuin osan aikaa. Ei mua tosin palkata, että käytännössä lähinnä sama kuin työkyvyttömyyseläke.

    • Anonyymi

      Kela on hyvä, maksaa mulle eläkkeen joka alkoi 39 vuotiaana.
      Rahat tulevat aina ajallaan eikä tarvi ruinata ja tapella virastojen kanssa.

      tattista vaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe