AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Volvo V70, 2002

Volvo V70, 2002

18 Vastausta 7 136 Lukukertaa
Minulla siis Volvo V70, vuosimalli 2002, 140 hv, eli ei siis mikään turbopeli.

Edellinen omistaja laittanut siihen :
Mobil 1, 0W-40, täyssynteettinen ja
hinta juhlavat 43,90:- / 4 litraa

Kyselisin, että onko näin kallis tavara nyt ihan välttämätöntä ?
Esim. täyssynteettinen 5W-40 maksaa suurinpiirtein puolet tuosta edellä mainitusta hinnasta.

Öljynvaihto lähestyy, että siinä mielessä olisi kiva kuulla asiantuntevia kommentteja.

Hyviä vaihtoehtoja on

Kun kaverilla on varaa ostaa noin kallis auto ja myydä se muutaman vuoden ikäisenä puolella hinnalla pois, ei kannata ihmetellä tuhlausta öljyssä. Toisilla vaan on varaa vaikka polttaa seteleitä. Tai sitten ei ole mökillä sähköä lämmitykseen.

Näkyi tuolla paikallisessa halpahallissa olevan Helix 5W-40 hintaan 19,90 ja siihen sai vielä kaupan päälle viidennen litran. Samoilla luvuilla TB Diamond 24,90 ja Mobil 27,90. Eiköhän näistä jokin kelpaisi. ;)

Jep !

Nuo hinnat jo tuntuvat olevan järjen rajoissa.
Jos miettii, niin laadussa ei varmaan voi mitenkään olla niin suurta eroa, että hintaeroa voisi perustella. Ilmeisesti pelkkää markkinointihommaa tuollaiset superkalliit öljyt kuin Mobil 1 0W-40

Katso sieltä

Eli autosi ohjekirjasta JOS valmistaja on antanut vaihtoehtoiseksi öljylaaduksi 5W-40, sekä myös ACEA- ja API luokitusvaatimukset.

Tuppaa vain joissakin nykyaikaisissa moottoreissa olemaan vaatimuksena juurikin kylmänpään viskoltaan "0"- öljy, siksi koska uudehkot moottorit ovat selkeästi pienemmillä käyntivälyksillä toteutettuja kuin vanhemmat.

Tässäkin taustalla kummittelee ah nykyään niin muodikas ympäristömörkö, ja siitä johtuva tarve tehdä moottorit pienivälyksiksisi (mäntä/sylinteri) että saadaan ohipuhallus minimoitua, ja näin myös huohotuskaasut joita ei enää johdeta suoraan sylintereihin poltettaviksi.

meininki on myös mennyt niin tarkaksi että nykyaikaisissa männissä ylin männänrengas ja sen ura ovat niin lähellä männän lakea kuin voidaan luotettavasti ja joskus ei niinkään luotettavasti rakentaa.

Tällä pyritään siihen että palotapahtumassa ylimmän männänrenkaan, sekä männän ja sylinterin väliin jäävään tilaan eli välykseen jäisi mahdollisimman vähän palamattomia hiilivetyjä.

Eli tarkkaa on.

mm. tämä seikka vaatii pieniä välyksiä ja kylmänä notkeata öljyä joka varmistaa voitelun pienissäkin välyksissä.

Juu

Ja sitte kun muistetaan että huippulaadukas 5W ja huippulaadukas 0W on melkein sama asia. 0W ei ole oikeesti niin rahan väärti kuin 5W. Siis 0W on enemmänkin mainos sana sillä eihän sellaista oikeasti ole. Miltä kuullostaisi 3,8 W - 40 ??

Pienet välykset

Monille pienivälyksisille nykymoottoreille suositellaan usein viskositeetiksi 5W30, sehän on ohuempaa kuin 5W40.
0W40 on aika turhaa etenkin etelä-Suomessa.

Näin on

Varmaankin tarkoitit, että 5W-30 on ohuempaa kuin 0W-40. Näin on.
0W-40 -öljyn käyttöön ei ole mitään perustetta, 5W-40 käy siihen moottoriin oikein hyvin.

No näin se on

0W on aina ohuempaa kuin 5W. Mitä pienempi W arvo sitä ohuempaan perusöljyyn tuote on tehty. Kuuman pään viskositeettia rukataan sitten lisäaineistuksella tai lisäämällä lisäksi joukkoon paksumpaa perusöljyä.

0W40

EROT
0w on yhtapaksua -35C:ssa kun 5W-40C:ssa
ja +100C ne on yhtä paksuja.
esim helix ultra 5W40 on ohuempaa +100C kuin 0w40 mobil 1, mutta ero on minimaalinen.
sae 30 ( tai 5w30 tai 0w30 tai 10w30) on +100C:ssa vieläkin ohuempaa kuin 40:set.
mutta 5w30 ja 5w40 on -30C:ssa yhtä paksuja.

korjaus

EROT
0w on yhtapaksua -35C:ssa kun 5W-40C -30C:ssa
ja +100C:ssa ne on yhtä paksuja.
esim helix ultra 5W40 on ohuempaa +100C kuin 0w40 mobil 1, mutta ero on minimaalinen.
sae 30 ( tai 5w30 tai 0w30 tai 10w30) on +100C:ssa vieläkin ohuempaa kuin 40:set.
mutta 5w30 ja 5w40 on -30C:ssa yhtä paksuja.

Kiitokset hyvistä kommenteista

Kiitokset kaikista jutuista.
Päädyin ostamaan Teboilin Diamondia 5W-40
On joskus jonkun Tekniikan Maailman testin voittanutkin, jos sillä jotain merkitystä.
Hinta kylläkin melkein 30:- / 4 litraa.
Asun Etelä-Suomessa, joten ajattelin, että tuskin tarvitsee -30 asteen pakkasiin varautua.
Ehkä se Teboil Gold S olisi voinut kelvata myös ?
On hiukan yli 20:- / 4 litraa.
Sattumoisin juttelin aiheesta tällä viikolla erään tietävän tuntuisen kaverin kanssa yhden pitkän oluen ajan pubissa. Kaveri väitti, että Mobililla on ollut tuotekehittelyssä aika pitkä etumatka muihin ja Mobilin öljy muka voitelee paremmin kuin muut näitä nykyaikaisia tiukkalla toleranssilla tehtyjä moottoreita. Tiedäpä sitten sanoa, ovatko muut öljynvalmistajat todellakin niin paljon jäljessä tai ovatko yhtään jäljessä. Vai rahastaako Mobil maineellaan öljyistään ?

Pikku lisäys :

Volvon käyttäjänkäsikirjassa luetellaan melkein kaikki öljylaadut , mukana myös vaikkapa 10W-40, joten sen perusteella tuntuu, että kaikki käy, paitsi ei kaurapuuro.
Mutta kun hankin Volvon korjausoppaan, www.alfamer.fi, niin siinä mainitaan ainoana öljynä Mobil 1 0W-40.
Tästä sekavan näköisestä tilanteesta johtuen tämän juttuni tänne laitoinkin.

Mobil 1 0W40 on parasta muutenkin

Ei noissa öljyissä ainoana erona ole pelkästään x X y -lukemat, vaan on niissä muitakin eroja. Mobil 1 0w40 on parempaa öljyä kuin Mobil 1 5w40 muidenkin ominaisuuksiensa kuin pakkasen "siedon" osalta. Mobil 1 0w40 Formula Protection -öljyssä on paremmat suojaavat lisäaineistukset yms. ja 0w40 Mobil 1 Formula Protection on kaiken kaikkiaan öljyn ominaisuuksiltaan aivan maailman parasta ykkösluokkaa. Itse en tiedä parempaa moottoriöljyä, jos joku osaa kertoa, niin antaa tulla vain tietoa. Mobil 1 0w40 Formula Protection on öljy jota käyttää ensiasennusöljynä esimerkiksi Mercedes-Benz ja Porsche, kyseinen öljy suojaa moottoria myös äärimmäisen raskaissa olosuhteissa esimerkiksi ajettaessa autobaanalla 250km/h pitkää matkaa. Kyseinen öljy kestää kuumuutta erinomaisesti ja suojaavat ominaisuudet ovat maailman parhaita. Lisäksi öljyn muut ominaisuudet ovat huippuluokkaa: heti käynnistyksessä öljynpaine nousee nopeasti, öljy voitelee heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, öljy suojaa hyvin myös ajattaessa toistuvia lyhyitä matkoja kylmällä moottorilla talvella tai ajettaessa hitaasti ruuhkassa. Öljyn ominaisuudet säilyvät hyvin pitkään, öljy ei menetä ominaisuuksiaan tai suojaavia ominaisuuksiaan niin nopeasti kuin "perussynteettiset" esim. mainitsemasi muut öljyt tai vaikka Mobilin muut öljyt. 0W40 ei ole varsinainen longlife -öljy, eli long life -öljyjen huonoja puolia siinä ei ole, Mobil 1 0w40 täytyy esim. Mercedeksen tapauksessa vaihtaa 15.000-20.000 km:n välein, riippuen ajotavasta, ajotietokone ilmoittelee optimaalisen huoltoajankohdan. Kuitenkin myös vanhemmissa autoissa Mobil 1 0w40 säilyttää ominaisuutensa n. 1,5 kertaa niin pitkään kuin esim. Mobil Synt S 5w40. Olen itse käyttänyt joskus 0w40 vanhemmassa 1995 vm Civicissä esim. 15.000 - 17.000km kun 5w40 Mobililla pitää öljy vaihtaa n. 10.000 km välein. Etenkin kun kyseinen Civic oli kadun varressa suuressa kaupungissa eikä päässyt lämmittämään autoa ja autolle tuli käynnistyksiä ilman lämmitystä myös 30-35 asteen pakkasessa esim. v. 2004 ja 2006 talvina useita päivässäkin, esim. 4 kertaa päivässä joskus käynnistys -30-35 pakkasessa ja useana päivänä vuodessa, n. 4-5 päivänä eli pahimmillaan 20 kylmäkäynnistystä talvessa tuolla autolla ilman lämmitystä päälle 30 asteen pakkasessa ja aina lähti melko nopeasti käyntiin ja ei mitään havaittavia ongelmia moottorin kanssa tullut, autolla oli ajettu 293 tuhatta km kun myin sen pois ja moottori edelleen priimakunnossa, ei kuluttanut öljyä ja käynnistyi hyvin, ei savuttanut, ei päästöongelmia, ei tehon katoamista tai bensan kulutuksen kasvua tai mitän muitakaan ongelmia ikinä. Paremmissa autoissani olen käyttänyt vain ja ainoastaan Mobil 1 0w40 formula protectionia vaikka kylmäkäynnistyksiä ei tulisi yhtäkään kun nyt autopaikka lämmitystolpalla kotona ja töissä on. Halvemmissa kakkosautoissa olen tyytyväisenä käyttänyt Mobil Synt S 5W40 eikä ongelmia, ehkä Mobil 1 5W40 olisi tosin parempaa, mutta ei nyt käytännössä haittaa vanhemmalla "kakkoskalustolla".

Huhhuh! Olipas pötkö.

Ja aikamoista hapatusta koko juttu.

Taisit aloittaa

Nyt täällä alkaa mobil- ja teboiluskovaisten kädenvääntö, mittavaa mutukirjoittelua ja kinastelua, ja jätkät vaahtoavat pahemmin kuin yksikään halvimmista öljyistä.

Eipä siinä mitään, hauskaa luettavaahan se.

No jooo jooo

Eipä voi muuta sanoa kuin että hyvin on mobilin mainokset uponneet ja muuttuneet tiedoksi korvien välissä. Juuri tuon takia mainostetaan. Se että käytetään sanoja formula, rally tai extra protection tarkoittaa vain sanoja, valitettavasti. Nuo edellä mainitut havainnot olisi ollu ihan samanlaiset vaikka öljymerkki olisi ollut super extra power racing competition hd++. Jonka mainos lupaa maailman edistyksellisintä teknologiaa.

Ei ole Mobil paras eikä Teboil. Niin viisasta ihmistä ei ole joka sen määrittelisi, näin se vaan on.

no voi elämä

Paljonko maksaa tankillinen bensaa kyseiseen autoon?
Eikai sillä nyt aikuisten oikeesti ole mitään väliä, jos öljy maksaa tuon verran, jos se vaihdetaan normaalien huoltovälien mukaan.

Entä jos sen öljyn saisi vaikka 10€ halvemmalla. Hirveän suuri säästö!

Toisaalta taas nykyöljyt ovat pääsääntöisesti kaikki melko laadukkaita mutta se öljyn osuus on autoilusta niin pieni osa, että ihan sama vaikka laittaisi kalleinta öljyä mitä kuluttajille myydään.
No, minä olen käyttänyt v.laatikossa ja perässä pelkkää Redlinen öljyjä. vitun kallista mutta myös hyvää eikä tartte vaihdella kerran vuoteen tai 100 k välein. Koneeseen olen laittanut pelkästää Castrollin TWS. Öljyissä ja niiden laaduissa on OIKEASTI eroja.

uskaltaisin jopa väittää

että kysyjä on jos öljysä valinnut, kysymys on asetettu vuonna 2008.

haluatko miljonääriksi?

tuollaisella suurella säästöllähän ostaa vaikka kivitalon, kannattaa ehdottomasti.
 /   /  /  / Volvo V70, 2002

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta