Uniapnea

heapho

Minulla todettiin olevan uniapnea..tämähän näyttää olevan suomalaisten kansantauti kohta..
ihmettelin, miksi aina oon väsyny, vaikka tuntuu siltä että oon nukkunu kunnolla ja koko yön..
onko täällä muita joilla on tämä sama juttu??
menen tarkempiin tutkimuksiin, mutta kertokaas mitäs siellä tehdään??

33

27293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyyne Sutioja

      Minä ainakin kävin phks:unihoitaja luona jossa laitettiin unirekisterilaitteet minulle valmiiksi kun nukuin kotona yön, menin seuraavana aamuna takaisin hänen luokse hän otti laitteet pois ja katsoi että oli tiedot "koneella", Myöhemmin menin lääkärin luokse joka määräsi unikoneen, olen todella tyytyväinen laitteeseen. Olen läyttänyt kohta kaksivuotta

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - http://tonzes.com/sleepfi.htm Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.

        No melatonin ei ole todellakaan terveelllistä ja hyvä Uniapneaan . Koska uniapnealla ei ole mitään tekemistä unen saatiin, koska se ole unensaantihäiriö, vaan hengityskatkoksia, jotka voivat kestää jopa minuutteja. ja niitä voi saada useita tunnin aikana
        Uniapneassa nukahtaa, mutta voi herätä tiedostamatta useita kertoja hengityskatkosten aikana, joita voi olla kymmeniä tunnissa.
        Eli melatoniini vain pahentaa uniapneaa, samoin kaikki keskushermostoa lamaannuttavat rauhittavat lääkkeet, joita läälärit helposti määrrä, kun luulevat että potilas sairas psyykeltää, kun ei ammattitaito riitä oivaltamaan mistä on kyse, ja niitä tohtoreita riittää, jotka on heti tyrkyttämässä myrkkyjä sairauteen , Sillä rauhoittavat ovat uniapnealle myrkkyä,
        Uniapneassa vaikka nukkuisi 12h yössä. voit aamulla nukahtaa aamiasipöytään , syystä että et ole nukkunut KUNNOLLA /HYVIN koko yönä.
        Ei siis ole kyse siitä, ettet saa unta vaan uni ei ole hyvälaatuista .Unilääkkeet vain pahentavat hengityskatkoksia silloin. Uniapnea ei siis ole sama kuin unihäiriö.
        Melatoniini ei ole vaaraton unen antaja kenellekään. ei tule mennä nukkumaan puhelimen kanssa , vaan kaksi tuntia ennen unta tulee lopettaa puhelimen ja tietskan tiiraaminen, jotta iavot ei aktivoidu liikaa, Silloin pääsee irti turhista napeista unta antamaan . .Melatoniini voi puhkaista autoimmuunisaurauksia, kuten psoriaasiksen kertoo Orion. Terveellista napitonta Yöunta , ilman nettiä 2tuntia ennen unia :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No melatonin ei ole todellakaan terveelllistä ja hyvä Uniapneaan . Koska uniapnealla ei ole mitään tekemistä unen saatiin, koska se ole unensaantihäiriö, vaan hengityskatkoksia, jotka voivat kestää jopa minuutteja. ja niitä voi saada useita tunnin aikana
        Uniapneassa nukahtaa, mutta voi herätä tiedostamatta useita kertoja hengityskatkosten aikana, joita voi olla kymmeniä tunnissa.
        Eli melatoniini vain pahentaa uniapneaa, samoin kaikki keskushermostoa lamaannuttavat rauhittavat lääkkeet, joita läälärit helposti määrrä, kun luulevat että potilas sairas psyykeltää, kun ei ammattitaito riitä oivaltamaan mistä on kyse, ja niitä tohtoreita riittää, jotka on heti tyrkyttämässä myrkkyjä sairauteen , Sillä rauhoittavat ovat uniapnealle myrkkyä,
        Uniapneassa vaikka nukkuisi 12h yössä. voit aamulla nukahtaa aamiasipöytään , syystä että et ole nukkunut KUNNOLLA /HYVIN koko yönä.
        Ei siis ole kyse siitä, ettet saa unta vaan uni ei ole hyvälaatuista .Unilääkkeet vain pahentavat hengityskatkoksia silloin. Uniapnea ei siis ole sama kuin unihäiriö.
        Melatoniini ei ole vaaraton unen antaja kenellekään. ei tule mennä nukkumaan puhelimen kanssa , vaan kaksi tuntia ennen unta tulee lopettaa puhelimen ja tietskan tiiraaminen, jotta iavot ei aktivoidu liikaa, Silloin pääsee irti turhista napeista unta antamaan . .Melatoniini voi puhkaista autoimmuunisaurauksia, kuten psoriaasiksen kertoo Orion. Terveellista napitonta Yöunta , ilman nettiä 2tuntia ennen unia :)

        Puuta heinää! Melatoniini ei ole vaarallista!! Eikä ole psyykelääke!! Ihmisen elimistö tuottaa luonnostaan melatoniinia mutta joillakin ihmisillä saattaa tuotanto olla häiriintynyt ja siksi määrätään melatoniinia pilleriä!!!!


    • General_Lee

      Minulla todettiin noin vuosi sitten keskivaikea uniapnea.Selällään nukkuessa "herään" 27 kertaa ja kyljellään nukkuessa 16 kertaa.Tämä vaiva on on ollut minulla noin 10 vuotta,olen nyt 32v mies.Aluksi sitä hoidettiin keskivaikeana masennuksena useita vuosia,söin turhaan mieliala lääkkeitä yms...Sitten onneksi oma "henkilääkärini" siis yksityispuolelta kehoitti minua varaamaan ajan korva,nielu-erikoislääkärille joka sitten kirjoitti lähetteen TAYS:n unipolille.

      Pääsin sinne noin viikon sisällä kun yleensä on vuoden jono sinne.Ajan taksia joten lähete oli kiireellinen ja sain vielä peruutuspaikan.

      Siellä sitten tuli edellä mainittu diagnoosi ja sain CPAP-laitteen kotiin.Yritin oppia 2 kk elään sen kanssa mutta ei vain onnistunut,en ikinä saanut nukahdettua laitteen pitämän äänen vuoksi,koitin jopa unilääkkeillä.
      Laite otettiin sitten pois minulta ja jouduin sitten itse hankkimaan apua uniapneaan.

      Leikkaushoitoa suositeltiin missä poistetaan nielu ja kitarisat ja lisäksi avarretaan nielua.Kyseessä on paranemisen kannalta aikas ikävä toimenpide,suu täynnä tikkejä...Erikoislääkäri ei vielä halunnut tehdä tätä leikkausta minulle koska siinä tehdään niin paljon peruuttamatonta jälkeä jota ei voi sitten korjata.Hän ehdoitti minulle unikiskoa jonka sain nyt perjantaina...

      Kyseessä on yksinkertaisesti hammassuojat jotka ovat toisissaan kiinni ja vetävät alaleukaa eteenpäin jolloin nielu pysyy auki.

      Sen voin kertoa että kyllä siihen aikaa kuluu ennenkuin noihin tottuu..Mutta jos niistä apua on niin hyvä..

      Kaikista isoin apu on yksinkertaisesti laihduttaminen,itsellä on nyt 3kk aikana 10kg lähtenyt pois,vielä toiset 10kg niin sitten olen normaalipainoinen..

      Ei ole kyllä mukavaa kun ei ole 10 vuoteen herännyt virkeänä ja on todella saamaton olo..Mikään ei kiinnosta ja väsyttää kokoajan..

      • Joutuuko niin

        Pitkään odottelemaan, että pääsee unitutkimuksiin? Jos lääkäri on määrännyt kiireellisenä, eikä ole peruutuspaikkaa, niin mitenkä sitten?


      • General_Lee
        Joutuuko niin kirjoitti:

        Pitkään odottelemaan, että pääsee unitutkimuksiin? Jos lääkäri on määrännyt kiireellisenä, eikä ole peruutuspaikkaa, niin mitenkä sitten?

        Täällä Pirkanmaan alueella on TAYS:iin noin vuoden jono.Yksityispuolelle varmasti pääsee helpommin,esimerkiksi minulle annettiin ekana lähete Uni-Tutkaan joka on yksityinen,sieltä olisi saanut rekisteröinti laitteen kotiin.Tosin siitä olisi joutunut maksamaan joitain satasia "vuokraa" ja meidän sairauskassa ei olisi sitä korvannut joten sen takia menin TAYS:iin.Kävi kyllä tuuri kun pääsin viikon sisään nukkumaan sinne.


      • Joutuuko niin
        General_Lee kirjoitti:

        Täällä Pirkanmaan alueella on TAYS:iin noin vuoden jono.Yksityispuolelle varmasti pääsee helpommin,esimerkiksi minulle annettiin ekana lähete Uni-Tutkaan joka on yksityinen,sieltä olisi saanut rekisteröinti laitteen kotiin.Tosin siitä olisi joutunut maksamaan joitain satasia "vuokraa" ja meidän sairauskassa ei olisi sitä korvannut joten sen takia menin TAYS:iin.Kävi kyllä tuuri kun pääsin viikon sisään nukkumaan sinne.

        Minä odottelen TYKS:iin, mutta taidan saada odottaa tosi pitkään.
        Minun huoleni on unettomuus, joka ei johdu uniapneasta. Pitää kai soitella, ja kysyä, missä kohtaa jonoa olen. Meilläkin on yksityinen uniklinikka täällä turussa, joten sinne sitten, mikäli ei jonon päätä näy.


      • vepa59

        Väsymystäni hoidettiin työterveyshuollossa vuoden ajan keuhkoahtaumana, masennuksena, stressinä jne... Vasta kolmas työterveyslääkäri ymmärsi laittaa lähetteen pikana "unipatjalle", johon pääsin kuukauden sisällä. Diagnoosina erittäin vaikea uniapnea (84 katkosta/tunti).

        Tämän jälkeen tehty nenän "avausleikkaus" ja nyt kokeilussa neljäs cpap-maski, ei toimi sekään.

        Olen ollut sairauslomalla/kuntoutustuella kaksi vuotta ja odotan mielenkiinolla miten käy.
        - Eläke(tuskin myönnetään),
        - töihin(työkyvytön->potkut->työttömyyskortisto)
        - jotain muuta kivaa..

        Onkohan jollain kokemuksia ja/tai tietoa siitä miten vastaavissa tapauksissa lääkärit/eläkeyhtiöt toimivat?


    • Gomulka

      Asun ulkomailla ja täällä kaikkinaiset hoidot ovat bisnestä. Epäilin uniapneaa, petikaverikin valitti kuorsaamisesta. CPAP-laitteiden myyyjä (kukas muukaan...) toi testilaitteen yöksi. Jännäsin tilannetta niin, etten varmasti nukkunut röörit nenälläni. Otin laitteen pois ja nukahdin. Seuraavana päivän sitten diagnoosi: vaikea uniapnea (!!) ja suosituksena heti CPAP-laite vuokralle neljäkymppiä kuussa. Ei tärpännyt.

      Laihdutin 30 kiloa pois, kuorsaus loppui jo aikaisemminkin. Vaan silti vaivaa tuo väsymys.

      • kariamartikainen(at)

        Hei Gomulka.

        Apne ja kuorsaaminen eivät välttämättä ole yksi ja ainoa sairaus.
        Liittyvät usein kyllä toisiinsa. Onnellisia ovat kuorsaajat :)

        Minulla on paha apnea , viimeisen diadnoosin mukaan katkoja on ollut
        320 joista pisimmät yli minuutin kestäviä.
        Voit uskoa että elämäni on yhtä helvettiä.
        HYKSin unilääkäri ihmetteli katsoessaan dokkareita,
        miten sä Kari voit edes puhua.

        Yöt, kun nukahdan, ovat ok, mutta kun herään aamuyöstä,
        loppuaika onkin sitten yhtä hukkumista: = herään heti nukahtamisvaiheessa siihen että tukehdun.


    • elisabth

      Hej ,sain just eilen tiedä, että mulla on vaikea uniapnea.Kyljelleen 55 katkoksia ja selällään 59 kerrtaa.Olen erittäin väsynyt,ei jaksaa mitään.Aamuisin nukahdan vessa pönttön pääle usein,mies tule aina herättelemään,Tietokoneen kun luen aamupostit,niin se on aina filmi poikki.Vesassa saa juosta öysin,siis se on niin rankkaa välillä.Ja ei auta vaikka sitten jos nukut liisä niin ei auttaa aina vaan väsynyt.Ja aamulla aina pää kipee,ihan niin kun jossain olisi ollut juhlimassa.Odottelen nytt kiireisesti sairalaa,niin jään muutamaksi päiväksi että ne löytää oikein kone mulle.Oli ihana lääkäri,hän tiesi just mun oireet,ja hän sanoikin että olen tosi sairaas.Itkin kotimatkallaan helpotuksessta siitä että minut ymmärettiin,kuin huonosti voin,ja tuli vähän surulliseksikin.Kun mulle sanottiin että jos nytt ei hoidetaan niin elämä jä lyhyeksi.Kuinka monta kerrta teille on niitä unikatkoja yöllä kerrtokaa.Terveisiä ja tjemppiä kaikille.

    • kariamartikainen(at)

      Heips kaikki kohtalon toverit.

      En jaksanut lukea kaikkien juttuja, joihin kyllä suhtaudun vakavasti.
      Toinpa nyt omankin uniapneani tälle foorumille.

      Olen 50 ihan virkeä mies. Toistaiseksi.
      Paha uniapnea todettiin pari vuotta sitten ja vuoden kuluttua sain CPAP:in.
      Vekotin pumppaa ilmaa arvolla 16, joka ei kerro minulle muuta kun että tuleepahan raitista ilmaa.

      Yöt nukun joskus hyvin ilman tuota hengityshärpätettäkin, mutta arvaappa jos herään krapulassa, ... sitten on hengenmeno lähellä.

      Lopetin julkijuopottelun samantien kun ensihoitajapariskunta kysyi henkilötunnusta.

    • Uniapneetikko

      Perustin tänään facebookkiin kyseisen uniapnearyhmän jossa voi keskustella samasta taudista kärsiven kanssa https://www.facebook.com/groups/444780342283394/ Joten tervetuloa myös sinne, hiljaista siellä vielä on, mutta jos kaikki uniapneetikot sinne tulisi, niin olisi todellakin ruuhkaista :D

    • pitkät tunnit

      Eilen sain diagnoosin. 435 katkosta 6 tunnin unen aikana. Pisin 1,17 minuuttia. Hapetuksen yleisarvo 90% ja alimmillaan 60%.. Erittäin vaikea obstruktiivinen uniapnea. Vaiva ollut vuosia ja olen unettomuuttani välistä käynyt lääkärissä valittamassa ilman apua. Kaikenmaailman unilääkkeet on vuosien saatossa kirjoiteltu ja kokeiltu, ihme, ettei noilla ole henki mennyt vaikken montaa kertaa mitään noista kokeillutkaan, kun heti huomasi, että vain pahentaa tilannetta.
      Nyt oottelen sitten jatkoa keuhkosairaalaan. Mitään vekotinta ei ole tai muutakaan apua vielä saatu, eli pitää vaan roikuskella löyhässä hirressä jahka aika jatkoille tupsahtaa postiin. Näin täällä.

    • Uniapneatoipilas

      Hei,

      Kysyisin, onko jollakin vastaavia kokemuksia. Marraskuussa 2015 sain diagnoosin: vaikea uniapnea. Se oli tavallaan helpotus, kun samalla sain ikään kuin selityksen aikaisempiin "selittämättömiin" vaivoihini. Sain samalla C-PAP -laitteen, jonka kanssa ole pärjännyt tosi hyvin. Nukun mieluummin sen kanssa kuin ilman sitä. Kaikki meni hyvin noin kuukauden ajan ja laitteen rekisteröimät arvot olivat (myös lääkärin mukaan) tosi hyviä. Sitten tuli kummallinen muutos. Laite toimii hyvin. Yöt sujuvat ongelmitta, mutta väsymys on palannut. Tätä on jatkunut jo useita viikkoja ja en ymmärrä, että jos laite hoitaa hngityspuolen, mikä muu syy voi aiheuttaa tolkutonta päiväväsymystä. Flunssaa on vähän ollut ja käytän myös alkoholia lähinnä napostellen (ei siis mitään ryyppäämistä). Onko jollakin muulla vastaavia kokemuksia?

      • cpapliisa

        Itselläni cpap ollut nyt käytössä reilun kuukauden, joten kehoni on vasta toipumassa pitkästä väsymystilasta. Selkeästi jaksavampi olo kuitenkin on jo! Tuohon sinun väsymyksesi palaamiseen en osaa muuta syytä keksiä kuin että vähäinenkin alkoholi veressä heikentää unenlaatua. Ehdotan "napostelujen" jättämistä pois, niin voit tarkkailla vaikuttaako tilanteeseesi. Tsemppiä!


      • Anonyymi

        Alkoholi on syynä, se pahentaa tulannetta uniapneassa ja on eka maininta ja tupakointi jotka tulisi jättää, sekä muutoinkin epäsäännöllinen elämä !


    • Erektioita

      Olen kärsinyt erikoisesta väsymyksestä jo vuosikausia. Yksi lääkäri sitten pisti uniapneatutkimuksiin. Sain testilaitteen ja tuomio tuli: 60 katkosta tunnissa. Minut pistettiin kiireelliseksi ammattini takia. Nukahtelin jopa työpaikalla. Sain papin kotiin.

      Olen nyt käyttänyt jonkin aikaa. En ole tuntenut varsinaista "rallatirallati-herännäisyyttä", kuitenkaan en enää nukahtele töissä ja jaksan päivän mittaan huomattavasti pitempään. Yöunet tosin ovat luokkaa 6-7 tuntia yössä.

      Tiedoksi, että minulla laite vinkui omituisesti jonkin aikaa, koska sain isomman vesiastian. Meinasin jo heittää laitteen seinään. Kesti muutaman yön ihmetellä vinkunan suuntaa ja kun liikutin astiaa laitteessa hieman, niin vinkuna loppui. Nyt kun saisi sen suhinan loppumaan, niin nukkuisin vielä paremmin. Nenä ei ole enää tukossa aamuisin, kun sain vielä Avamysia nenään.

      Nyt on ilmaantunut uusi ongelma. Jo heti alusta lähtien olen saanut todella kaameita erektioita ja parhaimmassa useamman kerran yössä. Jos jätän silleen, päivä jatkuu ok. Jos taas käyn aamulla "hoitelemassa" asian, niin väsyttää koko päivän, kunnes otan pienet nokoset, vaikka vain hetken leväten. Sen takia käyn hoitelemassa asian viikonloppuisin jopa 3 kertaa päivässä, otan torkut ja nautin elosta. Tosin viimeistään joka arki-iltakin tulee käytyä hoitelemassa, niin nukuttaakin paremmin. ;-)

      • Mörökölliiii

        Itellä kans on vaikea asteinen uniapnea todettu 35-vuotiaana. Kaiken lisäksi olin erittäin stressaavassa työssä eli ennen tätä olin romahduspisteessä. Kovana jätkänä ajattelin et kyllä tuo väsy tästä, no ei se kuitenkaan siitä muutu/ muuttunut! Lääkäriin ja tutkimuksiin kaikki jotka vähänkin epäilee tätä, suosittelen.

        Ensimmäiset kuukaudet olivat yhtä helvettiä maskin kanssa, mutta sen jälkeen tuli piristymis kuukaudet. Aivan eri mies heräsi joka aamu ja mainitsemasi aamuseisokit oli kovia. Enkä moittinut ollenkaan, kun taas oltiin nuoria! :)

        Siitä muutama kuukausi ja pienet väsyoireet palanneet osittain, mut vieläkin aivan eri mies. Eikä aamuiset yllätyksetkään ole kadonneet!

        Nyt takana melkein vuosi, enkä mene minnekään missä nukun ilman CPAP laitetta.


      • Anonyymi

        Voi herranjee kun sinun elämänvauhtisi parani.minä vain näen eroottisia unia,matkustelen ja riiailen.cpap vauhdittaa näitä yöllisiä matkojani.


    • raivoissaan

      Onko kellään uniapnea sairastavalla ollut seuraavaa ongelmaa, kun nukkuu vasemmalla kyljellä tulee katkoksia mutta kun nukkuu oikealla kyljellä ei tule ainuttakaan katkosta, lääkäriin en ole vielä hakeutunut koska luulen että siellä sanottaisiin että ei hän ole koskaan tuommoisesta kuullutkaan IHAN UUSI JUTTU niinkuin yleensäkkin jos on jotain poikkeavaa.

      • unetont-elämää

        Sellanen on, että seljällään saan nukahdettua kunnolla (mutta vain silloin, kun saan heivatuksi huolet veke ensin). Sen jälkeen on vain hyvä, kun saan vaihdetuksi kylkeä milloin kumpasellekin puolelle. Uni maistuu hyvin, kun kyljen kääntämisen aikana käännän myös peitteen, ja ompas sitten viileä ja mukava olo ja iloisna voi taas unosia jatkaa.

        P.S. En ( kai) sairasta uniapneaa, joten laittakaa tää omaan lokerikkoon...kakkamaista unihankaluutta on kuiteskin kertynyt 40 vuoden aikana ihan riittämiin. En toivo kenenkään kokevan samaa! Lukio-opiskeluissa kului aikaa sairaasti ihan simppeleitten aiheitten oppimiseen, koska kroonisen unenpuutteen takia vain toljotin oppikirjojen aukeamia. ja luin ääneen mikäli jaksoin.

        TOIVOAkin on: kirjotin laudaturin bilsasta ja psykologiasta, ja ainekirjotuksestakin tuli stipendi :o -tosin siitä on aikaa, mutta: kun (esim) unen puute vaivaa, niin todellakin kannattaa pyytää erityisjärjestelyjä opiskeluun! Sellasta ei muinoin otettu kuuleviin korviin... eikä vieläkään tunnuta uskovan, miten paljon elämisen laatu koko kirjossansa voi kärsiä, jos unen kanssa on hankaluuksia!


      • Anonyymi

        Laitteen kanssa meni täällä hyvin,ihmettelin kun maskin asetti meni hetki ennen kuin tuntui kuka täs hengitti.Yskä paheni,pidin 2-4h.Laite kosteutti ei sovi tälle,aloin aamusin olla tukossa henki kulkenut kuin ylläolevan kirj.sanoin.Vihree lima ja kerran ihanko vesi,kondensoiko keuhkoni veden.Vein laitteen pois.Jos huoneiston kosteus olikin korkea.Puhdistiko laite ilman,en usko.Mökillä pidin myös päällä.Sillä tiellä vaikea astma ja suurentunut sydän nyt tutkinnassa, yli 10v.yskiminen,sisäilma sairastuminen vakavasti,mutta mikä tuli sydämeen,liikuin 8v mielettömästi,laihduin paljon,hinasin tukkeja kävin tules kunt.ja kyykkäsinkin yli maksimin.Suututtaa hyvin paljon kun karde kirjottaa näkemättä potilasta kilot karmeet,ja sydämessä rasvaa,sinnekkö ne rasvasolut menikin.Oireita on.Uniapneakin pitäisi hoita mutta miten,2-4 h,nukuin silloin kun tuokin todettu.Keskivaikea. Hengitys voi katkeilla muutenkin astmaatikolla.En ole vanhakaan.


      • Anonyymi

        Joo, just näin mullakin käy. Sain vasta lausunnon eli olen aivan alkuvaiheessa, mutta toisella kyljellä nukkuessa tulee vähiten katkoksia.
        Kun vain saisin lausunnon lisäksi myös apua, olisi jo aika.


    • Anonyymi

      Itse nyt ilmeisesti useamman vuoden kärsinyt uniapneasta, ja olen ainaisen väsymyksen vaan hyväksynyt enkä ole siihen aiemmin tehnyt mitään. Nyt kävin noin kuukausi sitten työterveydessä kertomasta hengityskatkoksista joita vaimoni oli nauhoittanut minulle kuultavaksi ennen kun aina käskee minun menemään mahalleen nukkumaan. Kerrottiin että jep vaikuttaa uniapnealle ja laitettiin ihan kiireellisenä tutkimuksiin. Nyt palautin laitteen lääkäriin jolla tehtiin ne ensimmäiset tutkimukset kotona kun yhden yön nukkuu ja nyt tuli viesti että kahden viikon päästä on lääkärin aika jossa nyt ilmeisesti on purettu tulokset ja tästä minulla olisikin kysymys.. kun jotku ovat sanoneet että tässä vaiheessa eli tulevassa lääkärin tapaamisessa on jo annettu CPAP laite kotiin mukaan, niin kokemusta omaaville ihmisille kysymys kuuluukin että saitteko missä vaiheessa kyseisen CPAP laitteen kotiin? Väsymys vain tuntuu pahenevan kun on tietoinen että vaivan hoitoon voisi olla laite. Kiitos!

    • Anonyymi

      Itsekin olen jonossa erikoissairaanhoitoon, saa nähdä kauanko kestää kun on tämä korona. Olen aivan sairaan väsynyt. Täytyy parit päikkärit nukkua päivällä ja silti väsyttää. Paljonkohan on jonotusaika nyt.

      • Anonyymi

        Minä sain laitteen tutkimukset korona aikana niin paljon peruttuja aikoja oli keväällä sain laitteen viikossa. Suosittelen nyt jaksaa 🤗 eikä kannata hysteerisenä koronaa pelätä sairaalat kun oli kevääl niin tyhjiä.


    • Anonyymi

      Hei. Minulla luultavasti on uniapnea, mies sanoo että kuorsaan välillä öisin ja hengitykseni katkeilee. Mutta en ole ylipainoinen, nukun kyljelläni ja purentani on ok, hampaat nimittäin nuoruudessani suoritettu. Alkoholia en jatkuvasti juo, nyt olen ollut ilman yli viikon. Ihmettelen vain mistä uniapnea minulle voi tulla, geneettistä vai? Äidillänikin voi olla, myös työperäistä astmaa.

    • Anonyymi

      Pari kuukautta vielä jonossa ennen kuin saan laitteen. Onko eri sairaanhoitopiireillä erimerkkiset vehkeet? Entä jos ostaisi omilla rahoilla tuollaisen matkamallin? Tuntuu ettei jaksa odottaa.

      • Anonyymi

        Sattumalta löysin tänään tämän keskustelun. Ja sanonkin, että minulla oli suuri helpotus, kun eräs lääkäri keksi, että tehdään uniapnea tutkimus. Todettiin erittäin vaikea uniapnea, AHI 80. Samantien sain CPAPlaitteen ja nyt on helpompi nukkua. Verenpainetauti kyllä jäi, eikä muisti ole palautunut. Myöskään paino ei ole laskenut, vaikka laite ollut nyt 2v. Mutta suosittelen laitetta.


    • Anonyymi

      melatoniini, sopiiko käytettäväksi hormonikorvaushoidon kanssa? jostain luin että saattaa tehostaa muiden lääkkeiden vaikutusta? En tullut kysyneeksi lääkäriltä...

    • Anonyymi

      Uniapnea todettiin huonoilla yöunilla.Sitten se olevinaan parani kun alkoi konetta käyttää.Ekan koneen aikaan sain ikävän yskän vihreää ysköstä.Vein pois.Uusi kokeilu ,koko maski hampaat kärsi,aina hoitanut hyvin,tuli hammaskauloihin jotain.Suu oli outo aamulla herätessä,ikenet ihan kuin vedessä olisi olleet,hautuneet.Kipuja ilmeni Puoli vuotta hoitelin kävin hamm.lääkärissä.Mollasi minua,hampaanhoito ohjeet.Reikiä ei löytänyt kivut kauheet Nenämaski sitten ,meni muutama viikko,huuleen paukama,luulin jo syöväksi.Tämä toistui.Lopylta vein koneen pois kun ei voinut käyttää.Silokooni allergiaa??nukuin koneen kanssa hyvin.En ole kovin ylipainoinen.Harmirtaa tuo etten voi käyttää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe