Katepal vai Icopal?

Kumman laitan

Meinaan laittaa vanhan palahuopakaton päälle uuden aluskatteen ja palahuovan. Onko Katepalin ja Icopalin materiaaleissa käytännössä eroja? Vanha kate on Icopalin kattoa, mutta esim. Katepal mainostaa aluskatteeksi vahvistettua ja "repeämätöntä" Super-alusmattoa. Onko noissa käytännössä mitään eroja, vai katsonko vain pelkästään hinnan?

45

27899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katossasi

      läpivientejä? Jos on ja teet ne itse kittaamalla ei ole väliä minkä valitset, vuotaa kuitenkin. Kitti haurastuu muutamassa vuodessa. Molemmilta löytyy mainitsemasi vahvempi aluskate. Ennen, kuin lähdet itse tekemään kattoa kannattaa kysäistä kuitenkin tarjous paikalliselta urakoitsijalta saattaa nimittäin olla, että yllätyt siitä erotuksesta mikä tulee, kun vähennät tarjouksesta materiaalin hinnan. Tarjouksen pyytäminenhän ei maksa mitään.

      • teitä kittaajia

        Näitä huopakattojahan tehdään nykyisin, jopa ilmaitteeksi, koska kysyntää ei juurikaan löydy.

        Kate revitaan materiaaleista saaduista alennuksista, joten jos haluat vedättää oikein huolella niin teetätä kattosi urakoitsijalla ja viimehetkellä vaadi, että käytetään sinun ostamia materiaaleja, buahahahha


      • tarkoittanet
        teitä kittaajia kirjoitti:

        Näitä huopakattojahan tehdään nykyisin, jopa ilmaitteeksi, koska kysyntää ei juurikaan löydy.

        Kate revitaan materiaaleista saaduista alennuksista, joten jos haluat vedättää oikein huolella niin teetätä kattosi urakoitsijalla ja viimehetkellä vaadi, että käytetään sinun ostamia materiaaleja, buahahahha

        Puhutko nyt tiili- vai peltikattojen tekijänä aiheesta mistä et mitään ymmärrä. Ne tavat mitkä alallasi ovat ei välttämättä päde kaikilla aloilla. Mitä tulee vedätykseen niin peltejen osalta olen kuullut yksityisten maksaneen jopa viisin kertaisia hintoja pelleistä verrattuna siihen millä ne myydään urakoitsijalle.


      • nyt puhutaan
        tarkoittanet kirjoitti:

        Puhutko nyt tiili- vai peltikattojen tekijänä aiheesta mistä et mitään ymmärrä. Ne tavat mitkä alallasi ovat ei välttämättä päde kaikilla aloilla. Mitä tulee vedätykseen niin peltejen osalta olen kuullut yksityisten maksaneen jopa viisin kertaisia hintoja pelleistä verrattuna siihen millä ne myydään urakoitsijalle.

        Puhun nyt juuri teistä huopapelleistä, jotka polttelette työksenne ihmisten asuntoja.

        Varsinaisia kusettajia ja pyromaaneja koko sakki, buhahaha


      • ihmeessä
        nyt puhutaan kirjoitti:

        Puhun nyt juuri teistä huopapelleistä, jotka polttelette työksenne ihmisten asuntoja.

        Varsinaisia kusettajia ja pyromaaneja koko sakki, buhahaha

        tohtorilla ja pyydä korjaamaan sitä lääkitystä.


      • Kumman laitan

        Lähinnä mua kiinnosti, onko Icopalin tai Katepalin materiaaleissa eroja? Katepal näyttäisi olevan vähän edullisempaa.

        Mulla edellinen huopakatto on ollut 25 vuotta, eikä ole läpivienneissä ollut mitään ongelmaa, itse ajattelin katon uusia.


      • remppaa pukkaa
        Kumman laitan kirjoitti:

        Lähinnä mua kiinnosti, onko Icopalin tai Katepalin materiaaleissa eroja? Katepal näyttäisi olevan vähän edullisempaa.

        Mulla edellinen huopakatto on ollut 25 vuotta, eikä ole läpivienneissä ollut mitään ongelmaa, itse ajattelin katon uusia.

        minulla olisi samanlainen ongelma... eli kumpi parempi katepal vai icopal ja ,minkälainen alushuopa kannattaa laittaa? ajattelin repiä vanhan palahuovan pois jopa painon vuoksi vaikka joku meinasi että ei muutakuin alushuopa vanhan päälle ja sitten uutta palaa päälle.

        itse ajattelin minäkin työt tehdä ...


      • Kumman laitan
        remppaa pukkaa kirjoitti:

        minulla olisi samanlainen ongelma... eli kumpi parempi katepal vai icopal ja ,minkälainen alushuopa kannattaa laittaa? ajattelin repiä vanhan palahuovan pois jopa painon vuoksi vaikka joku meinasi että ei muutakuin alushuopa vanhan päälle ja sitten uutta palaa päälle.

        itse ajattelin minäkin työt tehdä ...

        Mä sitten päädyin Katepaliin (vaikka vanha oli Icopal) seuraavista syistä:
        - on ymmärtääkseni kotimaisempi kuin Icopal, joka mainostaa "Suomessa syntynyt", mutta omistus näyttää olevan ulkomailla. Katepalista en ihan päässyt varmasti jyvälle, mutta olettaisin kotimaiseksi, kun ainakin valmistus on Suomessa.
        - Katepalilla on ylivoimaisesti parempi asennusohje amatöörille, se kannattaa lukea tarkkaan, siitä on paljon apua.
        - Katepal oli halvempi
        - Katepalilla oli parempi myyjä
        - Parempi alushuopa

        Se on aikamoinen revohka ottaa vanhat pois ja kulejttaa kaatopaikalle. Jätä ne vanhat vaan sinne katolle, jos vain alusludoitus on kunnossa, niin ei tarvitse yhtään katsella sataako välillä ja peitellä paljaita aluspuita pressuilla. On tosi HUOLETONTA rakentamiasta!

        Se vanhan huovan paino ei ole kuin noin 10 kg/neliömetri, joten jos katto ei sitä kestä, kannattaa uusia kattotuolitkin.

        Itse laitoin uuden alushuovan ja sen päälle uuden palahuovan, mutta voi sen asentaa pelkän päällyshuovankin (tätä suosittelivat ensiksi Katepalillakin, kun alla oleva ponttilaudoitus oli hyvässä kunnossa)

        Muista ottaa tarpeeksi PITKIÄ NAULOJA, että menevät varmasti läpi aluslautojen.

        Jos tulee kysymyksiä, soita Katepalin neuvontaan, mä pari kertaa pirautin sinne ja sain hyviä neuvoja.

        Kun teet remontin, lisää harjalle ALIPAINETUULETIN samalla (hinta n. 35 euroa), se jatkaa alluslaudoituksen ikää, kun ilmanvaihto paranee.

        Helppo homma, en ole mikään remonttimies, mutta SÄÄSTIN 8000 euroa. Tosin olisin jälkikäteen saanut verotuksessa takaisin työstä osan, mutta toi 10 000 olisi pitänyt olla heti. Nimittäin halvin peltikattotarjous oli 10 000 euroa, nyt tarpeet oli yhteensä 2 000 euroa.

        Pelkät peltikattotarpeet olisivat olleet yli 4000 euroa puutavaran hinta ja työ paljon hankalampi, enkä olisi yksin pystynyt tekemään.


      • jotain tiedän
        Kumman laitan kirjoitti:

        Mä sitten päädyin Katepaliin (vaikka vanha oli Icopal) seuraavista syistä:
        - on ymmärtääkseni kotimaisempi kuin Icopal, joka mainostaa "Suomessa syntynyt", mutta omistus näyttää olevan ulkomailla. Katepalista en ihan päässyt varmasti jyvälle, mutta olettaisin kotimaiseksi, kun ainakin valmistus on Suomessa.
        - Katepalilla on ylivoimaisesti parempi asennusohje amatöörille, se kannattaa lukea tarkkaan, siitä on paljon apua.
        - Katepal oli halvempi
        - Katepalilla oli parempi myyjä
        - Parempi alushuopa

        Se on aikamoinen revohka ottaa vanhat pois ja kulejttaa kaatopaikalle. Jätä ne vanhat vaan sinne katolle, jos vain alusludoitus on kunnossa, niin ei tarvitse yhtään katsella sataako välillä ja peitellä paljaita aluspuita pressuilla. On tosi HUOLETONTA rakentamiasta!

        Se vanhan huovan paino ei ole kuin noin 10 kg/neliömetri, joten jos katto ei sitä kestä, kannattaa uusia kattotuolitkin.

        Itse laitoin uuden alushuovan ja sen päälle uuden palahuovan, mutta voi sen asentaa pelkän päällyshuovankin (tätä suosittelivat ensiksi Katepalillakin, kun alla oleva ponttilaudoitus oli hyvässä kunnossa)

        Muista ottaa tarpeeksi PITKIÄ NAULOJA, että menevät varmasti läpi aluslautojen.

        Jos tulee kysymyksiä, soita Katepalin neuvontaan, mä pari kertaa pirautin sinne ja sain hyviä neuvoja.

        Kun teet remontin, lisää harjalle ALIPAINETUULETIN samalla (hinta n. 35 euroa), se jatkaa alluslaudoituksen ikää, kun ilmanvaihto paranee.

        Helppo homma, en ole mikään remonttimies, mutta SÄÄSTIN 8000 euroa. Tosin olisin jälkikäteen saanut verotuksessa takaisin työstä osan, mutta toi 10 000 olisi pitänyt olla heti. Nimittäin halvin peltikattotarjous oli 10 000 euroa, nyt tarpeet oli yhteensä 2 000 euroa.

        Pelkät peltikattotarpeet olisivat olleet yli 4000 euroa puutavaran hinta ja työ paljon hankalampi, enkä olisi yksin pystynyt tekemään.

        Katepal oy on Lempäälästä. Siellä on tehdas ja tuotanto. Icopal Oy on Espoossa, Juvanmalmilla ja siellä on myös tehdas ja tuotanto. Icopal on Tanskalainen yhtiö ja on listautunut Tanskan pörssiin. Omistajana on pääomasijoitusyhtiö nimeltä Investcorp. Maailman johtava katteiden valmistaja jonka konserniliikevaihto on n.1,1Mrd eur.

        Tiedän, että Icopalin kumibitumikate on kestävämpi kuin kilpailijoilla. Icopalin kumibitumiseos on ainoa jossa täyttyy matriisin muodostamiseen vaadittavat elementit, josta puolestaan syntyy kumibitumin ns venymiskestävyys.
        Siinä syy hieman kalliimmalle hinnalle.

        No, köyhällä ei ole vara ostaa halpaa.


      • PaksjJu
        Kumman laitan kirjoitti:

        Mä sitten päädyin Katepaliin (vaikka vanha oli Icopal) seuraavista syistä:
        - on ymmärtääkseni kotimaisempi kuin Icopal, joka mainostaa "Suomessa syntynyt", mutta omistus näyttää olevan ulkomailla. Katepalista en ihan päässyt varmasti jyvälle, mutta olettaisin kotimaiseksi, kun ainakin valmistus on Suomessa.
        - Katepalilla on ylivoimaisesti parempi asennusohje amatöörille, se kannattaa lukea tarkkaan, siitä on paljon apua.
        - Katepal oli halvempi
        - Katepalilla oli parempi myyjä
        - Parempi alushuopa

        Se on aikamoinen revohka ottaa vanhat pois ja kulejttaa kaatopaikalle. Jätä ne vanhat vaan sinne katolle, jos vain alusludoitus on kunnossa, niin ei tarvitse yhtään katsella sataako välillä ja peitellä paljaita aluspuita pressuilla. On tosi HUOLETONTA rakentamiasta!

        Se vanhan huovan paino ei ole kuin noin 10 kg/neliömetri, joten jos katto ei sitä kestä, kannattaa uusia kattotuolitkin.

        Itse laitoin uuden alushuovan ja sen päälle uuden palahuovan, mutta voi sen asentaa pelkän päällyshuovankin (tätä suosittelivat ensiksi Katepalillakin, kun alla oleva ponttilaudoitus oli hyvässä kunnossa)

        Muista ottaa tarpeeksi PITKIÄ NAULOJA, että menevät varmasti läpi aluslautojen.

        Jos tulee kysymyksiä, soita Katepalin neuvontaan, mä pari kertaa pirautin sinne ja sain hyviä neuvoja.

        Kun teet remontin, lisää harjalle ALIPAINETUULETIN samalla (hinta n. 35 euroa), se jatkaa alluslaudoituksen ikää, kun ilmanvaihto paranee.

        Helppo homma, en ole mikään remonttimies, mutta SÄÄSTIN 8000 euroa. Tosin olisin jälkikäteen saanut verotuksessa takaisin työstä osan, mutta toi 10 000 olisi pitänyt olla heti. Nimittäin halvin peltikattotarjous oli 10 000 euroa, nyt tarpeet oli yhteensä 2 000 euroa.

        Pelkät peltikattotarpeet olisivat olleet yli 4000 euroa puutavaran hinta ja työ paljon hankalampi, enkä olisi yksin pystynyt tekemään.

        Oli kattava selvitys huovan asennuksesta, tällaisia vastauksia kaipaa kun itse etsii tietoa ja on kahden vaiheilla KIITOS.


      • sfaaaa
        PaksjJu kirjoitti:

        Oli kattava selvitys huovan asennuksesta, tällaisia vastauksia kaipaa kun itse etsii tietoa ja on kahden vaiheilla KIITOS.

        No joo. Kaikki kai yhtä hyvää materiaaliltaan, joskin icopal laadukkainta? mitä mieltä? Olen kuullut että lemminkäinen pitää virolaista työvoimaa? asiantuntijat, onko se sitten hyvä vai huono asia? osaavaa porukkaa(ko)?
        Entäpä Katepal? Katepal kattajat? millä perusteella saavat tuon katepalin myöntämän "arvonimen" katepal kattja? Meidän naapuri on listattuna katepal kattajiin ja tiedän että katepalin kontrolli on tässä kohtaa pahasti lipsunut.. Kaveri ei osaa yhtään mitään jos edes sitäkään!
        ;istä löydän hyvän tekijän joka tekee katon niin että tulee hyvä.


      • 213
        sfaaaa kirjoitti:

        No joo. Kaikki kai yhtä hyvää materiaaliltaan, joskin icopal laadukkainta? mitä mieltä? Olen kuullut että lemminkäinen pitää virolaista työvoimaa? asiantuntijat, onko se sitten hyvä vai huono asia? osaavaa porukkaa(ko)?
        Entäpä Katepal? Katepal kattajat? millä perusteella saavat tuon katepalin myöntämän "arvonimen" katepal kattja? Meidän naapuri on listattuna katepal kattajiin ja tiedän että katepalin kontrolli on tässä kohtaa pahasti lipsunut.. Kaveri ei osaa yhtään mitään jos edes sitäkään!
        ;istä löydän hyvän tekijän joka tekee katon niin että tulee hyvä.

        Tekijänä sanoisin, että icopal on paras.


      • 9
        213 kirjoitti:

        Tekijänä sanoisin, että icopal on paras.

        niin tottahan icopal olisi valintani.


      • kiisss
        9 kirjoitti:

        niin tottahan icopal olisi valintani.

        Icopal laadukkain ja pitkäikäisin. Kaikkia bitumikermejä asentaneena valitsisin icopalin tavaraa omalle katolleni. Asennettavuus tekijän kannalta kaikissa materiaaleissa täysin samanlainen. Hinnaltaan icopal on pikkasen arvokkaampaa, mutta kokonaisuutena se on pieni osuus koko kattoremontin kustannuksissa.
        Paljon on myös urakoitsijoilla puolasta tai saksasta tuotua kermiä, joiden laatu vaihtelee hirveästi. Kaikki mainostaa omaa merkkiänsä parhaana, vaikka huopa on erittäinkin edullista. =)
        Hinta ja laatu ei todellakaan aina kohtaa. Ennenkuin tilaa kattorempan, niin on hyvä selvittää materiaalin valmistaja ja sitten vaan googlettamaan tietoa tekijästä ja materiaalista.


      • huopamies
        kiisss kirjoitti:

        Icopal laadukkain ja pitkäikäisin. Kaikkia bitumikermejä asentaneena valitsisin icopalin tavaraa omalle katolleni. Asennettavuus tekijän kannalta kaikissa materiaaleissa täysin samanlainen. Hinnaltaan icopal on pikkasen arvokkaampaa, mutta kokonaisuutena se on pieni osuus koko kattoremontin kustannuksissa.
        Paljon on myös urakoitsijoilla puolasta tai saksasta tuotua kermiä, joiden laatu vaihtelee hirveästi. Kaikki mainostaa omaa merkkiänsä parhaana, vaikka huopa on erittäinkin edullista. =)
        Hinta ja laatu ei todellakaan aina kohtaa. Ennenkuin tilaa kattorempan, niin on hyvä selvittää materiaalin valmistaja ja sitten vaan googlettamaan tietoa tekijästä ja materiaalista.

        Kaikkea paskaa sitä toitotetaankin ja monella suulla, kun yksi on tietävinään liittyy joo miehiä kuoroon.
        Koittakaahan kanttipäät opetella lukemaan tuoteselosteet, niistä selviää, että Katepal, Lemmikäinen, Icopal kermien välillä ei ole mitään eroa. Kaikilla on täsmälleen sama tukikerros, samanlainen kumibitumiseos sama kerminvahvuus sama murtovenymä 30% sama VTT:n myöntämä sertifikaatti tuotteillaan.
        Olen asentanut niin Icopalin kuin Lemminkäisen Katepalin kermejä eikä asennettavuudessakaan ole mitään eroa.
        Suomessa on myös kattourakoitsijoita jotka käyttävät Ruotsalaisen Trelleborgin Mataki kermiä joka niinikään on sama tuote eri tehtaalta.
        Keski-eurooppalaisen Derbicum muovikermin asennus on lopetettu ja hyvä niin.


      • kari789
        huopamies kirjoitti:

        Kaikkea paskaa sitä toitotetaankin ja monella suulla, kun yksi on tietävinään liittyy joo miehiä kuoroon.
        Koittakaahan kanttipäät opetella lukemaan tuoteselosteet, niistä selviää, että Katepal, Lemmikäinen, Icopal kermien välillä ei ole mitään eroa. Kaikilla on täsmälleen sama tukikerros, samanlainen kumibitumiseos sama kerminvahvuus sama murtovenymä 30% sama VTT:n myöntämä sertifikaatti tuotteillaan.
        Olen asentanut niin Icopalin kuin Lemminkäisen Katepalin kermejä eikä asennettavuudessakaan ole mitään eroa.
        Suomessa on myös kattourakoitsijoita jotka käyttävät Ruotsalaisen Trelleborgin Mataki kermiä joka niinikään on sama tuote eri tehtaalta.
        Keski-eurooppalaisen Derbicum muovikermin asennus on lopetettu ja hyvä niin.

        En tiedä päteekö tämä tieto enää, mutta noin 20 v sitten asensin palahuopakatteen. Se oli joko Katepal tai Icopal. Huopa loppui vähän kesken ja ostin lisää, mutta se olikin sitä toista merkkiä. Ulkonäöltään olivat aivan samanlaisia, mutta kun heitin olalle sen paketin, jota ostin lisää, niin heti huomasin, että se oli paljon taipuisampaa. Toinen merkeistä oli jäykkää ja toinen oli kuin märkä rätti. Tämä pehmeä ja joustava oli paljon mukavampaa taite-paikkojen teossa.


      • huopamies
        kari789 kirjoitti:

        En tiedä päteekö tämä tieto enää, mutta noin 20 v sitten asensin palahuopakatteen. Se oli joko Katepal tai Icopal. Huopa loppui vähän kesken ja ostin lisää, mutta se olikin sitä toista merkkiä. Ulkonäöltään olivat aivan samanlaisia, mutta kun heitin olalle sen paketin, jota ostin lisää, niin heti huomasin, että se oli paljon taipuisampaa. Toinen merkeistä oli jäykkää ja toinen oli kuin märkä rätti. Tämä pehmeä ja joustava oli paljon mukavampaa taite-paikkojen teossa.

        Olet aivan oikeassa, eri valmistajat käyttivät eri kovuusluokan bitumeja.
        Puhalletunbitumin pehmenemispiste vaihtelee 85-105 asteen välillä, mitä pehmeämpibitumi sitä notkeampi tuote, haittapuolena on herkempi valuma joka näkyy ainakin etelänpuoleisilla lappeilla.
        Tämänpäivän kattolaattaa valitessa kannattaa ehdottomasti valita tuote jonka on valmistukseen on käytetty SBS kumibitumia. Tämä on uuden sukupolven laatta johon ei tule valumia, ratkeamia ja elinkaari kaksinkertainen puhalletustabitumista vamistettuihin verrattuna.
        Molempia myödään tällähetkellä rinnakkain, hintaero ei ole merkittävä on vain osattava kysellä.


      • kerkko113
        sfaaaa kirjoitti:

        No joo. Kaikki kai yhtä hyvää materiaaliltaan, joskin icopal laadukkainta? mitä mieltä? Olen kuullut että lemminkäinen pitää virolaista työvoimaa? asiantuntijat, onko se sitten hyvä vai huono asia? osaavaa porukkaa(ko)?
        Entäpä Katepal? Katepal kattajat? millä perusteella saavat tuon katepalin myöntämän "arvonimen" katepal kattja? Meidän naapuri on listattuna katepal kattajiin ja tiedän että katepalin kontrolli on tässä kohtaa pahasti lipsunut.. Kaveri ei osaa yhtään mitään jos edes sitäkään!
        ;istä löydän hyvän tekijän joka tekee katon niin että tulee hyvä.

        Katepal ottaa listoilleen kaikki joilla on "tulityöluvat"? Lemminkäisellä järkiään kaikki puhuu eestiä. Puolalaisia on lähes joka kattofirmassa. hmm... Se on tärkeintä, että tavaraa menee. Bisnes on bisnestä. Huopakaton laitto on helppoa rahaa! Kaveri laittoi kanssa huopakattofirman kun kuuli että sillä rikastuu nopeasti. Tulityöluvan sai työkkärin kurssilta, hohhoi. Pitäsköhän ittekki laittaa bitumiasennusliikettä?


      • kattman
        kerkko113 kirjoitti:

        Katepal ottaa listoilleen kaikki joilla on "tulityöluvat"? Lemminkäisellä järkiään kaikki puhuu eestiä. Puolalaisia on lähes joka kattofirmassa. hmm... Se on tärkeintä, että tavaraa menee. Bisnes on bisnestä. Huopakaton laitto on helppoa rahaa! Kaveri laittoi kanssa huopakattofirman kun kuuli että sillä rikastuu nopeasti. Tulityöluvan sai työkkärin kurssilta, hohhoi. Pitäsköhän ittekki laittaa bitumiasennusliikettä?

        Mäkin "hitsasin" ittelleni katon. Eipä tuon katon teko tarvi kummosta osaamista. Vois hakee huopahommiin töihin. Paljon tossa hommassa vois päästä tienaamaan?


      • 9+1=10
        kattman kirjoitti:

        Mäkin "hitsasin" ittelleni katon. Eipä tuon katon teko tarvi kummosta osaamista. Vois hakee huopahommiin töihin. Paljon tossa hommassa vois päästä tienaamaan?

        duunari saa 40 e/t (ilman hikeä) jos vähän kovempaa vittii painaa niin 60-70 e joka on varmaan aika keskiverto palkka. Jos meinaat firman laittaa niin kuin kaveris niin kyllähän toi pitää vähintään neljällä kertoo niin saat kulut (tohon ja mattopuukon osamaksut) katettuu. Ja sit haet paikallisesta rautakaupasta romut ja velotat niistä vähintään tuplahinnan asiakkaaltas. Kyllä kannattaa ehottomasti lähtee alalle ja mieluummin suoraan yrittäjäksi jos olet kerran oman kattoski jo osannu tehdä. Kauanko muuten teit sitä kattoasi?


      • huopamies
        9+1=10 kirjoitti:

        duunari saa 40 e/t (ilman hikeä) jos vähän kovempaa vittii painaa niin 60-70 e joka on varmaan aika keskiverto palkka. Jos meinaat firman laittaa niin kuin kaveris niin kyllähän toi pitää vähintään neljällä kertoo niin saat kulut (tohon ja mattopuukon osamaksut) katettuu. Ja sit haet paikallisesta rautakaupasta romut ja velotat niistä vähintään tuplahinnan asiakkaaltas. Kyllä kannattaa ehottomasti lähtee alalle ja mieluummin suoraan yrittäjäksi jos olet kerran oman kattoski jo osannu tehdä. Kauanko muuten teit sitä kattoasi?

        Juuri tuollaisista välähdyksistä alkavat ok-talo asujan ongelmat. Milloin on tehdä räpöstelty itselle kylppäri, keittiö, lattia tai vesikatto on katsottu remontti reiskaa ostettu naulareppu ja vasara, nähdään itsensä suurena rakentajana ja uskotaan lopun hoituvan aikaa myöden itsestään.

        Yksikään rakennusliike ei ota ainakaan vesikatto alalla kyseisiä räpöjiä, tehdään sitä millä katemateriaalilla hyvänsä, mukaan edes aliurakoinnin tarjouskilpailu vaiheeseen, saati sitten päästäisi katolleen. Sen verran vankat vakuudet ja takuut työlle on löydyttävä.
        Oppirahat ovat maksaneet myös taloyhtiöt jotka osaava kiertää kaukaa jobbarit joille yhteinen nimittäjä on "puhetta valuu kun sudelta paskaa"

        Katepal Lemminkäinen Icopal kouluttavat itse omat työntekijänsä. Harjoittelemaan pääsee ammattimiesten matkaan ja ajallaan noin 3vuoden kuluttua ammatti-tutkinnon työnäytteineen hyväksyttävästi suoritettuaan voi itsenäisesti päästä jotain tekemään. Työnjohdon seuranta on silti nuorien kohdalla erilainen sen verran kalliiksi mahdolliset takuukorjaukset tulevat.
        Pelkän tulityökortin ja oman katon räpönyt töihin pyrkivä "ammattimies" herättää ainoastaan suurtä hilpeyttä.
        Työt tehdään pääsääntöisesti urakkalla ja ansiomahdollisuudet löytyvät Rakennusliiton sivuilta TES - vedeneristys-ala


      • kattman
        9+1=10 kirjoitti:

        duunari saa 40 e/t (ilman hikeä) jos vähän kovempaa vittii painaa niin 60-70 e joka on varmaan aika keskiverto palkka. Jos meinaat firman laittaa niin kuin kaveris niin kyllähän toi pitää vähintään neljällä kertoo niin saat kulut (tohon ja mattopuukon osamaksut) katettuu. Ja sit haet paikallisesta rautakaupasta romut ja velotat niistä vähintään tuplahinnan asiakkaaltas. Kyllä kannattaa ehottomasti lähtee alalle ja mieluummin suoraan yrittäjäksi jos olet kerran oman kattoski jo osannu tehdä. Kauanko muuten teit sitä kattoasi?

        Katto tuli valmiiksi 3 päivässä. Tosin työtä en tehnyt ihan yhtämittaisesti kun ei ollut mitään kiirettä. Kattomiehet olisivat varmaan laittaneet katon päivässä.


      • tuleva huopamies..
        kerkko113 kirjoitti:

        Katepal ottaa listoilleen kaikki joilla on "tulityöluvat"? Lemminkäisellä järkiään kaikki puhuu eestiä. Puolalaisia on lähes joka kattofirmassa. hmm... Se on tärkeintä, että tavaraa menee. Bisnes on bisnestä. Huopakaton laitto on helppoa rahaa! Kaveri laittoi kanssa huopakattofirman kun kuuli että sillä rikastuu nopeasti. Tulityöluvan sai työkkärin kurssilta, hohhoi. Pitäsköhän ittekki laittaa bitumiasennusliikettä?

        Ei tosiaan ole varmaan ainoatakaan kattofirmaa, jossa ei olis virolaisia.. Eikä myöskään liene tehty kattoakaan ilman että se ei olisi jo eka sateella vuotanut..
        Sateen jälkeen sitten viimeistellään katto kuntoon. :)

        Juttelin hotellin saunassa erään bitumifirman edustajien kanssa ja ne oli sieltä puolaan lähdössä kattoja eristämään. häh! No joo.. eurooppahan vetää parhaat tekijät pois Suomesta. Sieltä tulee taas heidän "parhaat" tänne, tai siis kaikkihan ne tänne tulee. Oli osaamista tai ei. Tosi-asiahan on se että Suomessa on tekijöistä huutava pula ja että euroopassa tekijöitä ei edes ole ja siellä jopa tekijät pääsee hyville ansioille. Käytännössä palkka on tuplaten kansanedustajan palkka. Moni yrittäjä on itte lopettanu ja menny sinne palkolliseksi. Satatonnia vuodessa ilman yrittäjän ongelmia.


      • kiekuu
        tuleva huopamies.. kirjoitti:

        Ei tosiaan ole varmaan ainoatakaan kattofirmaa, jossa ei olis virolaisia.. Eikä myöskään liene tehty kattoakaan ilman että se ei olisi jo eka sateella vuotanut..
        Sateen jälkeen sitten viimeistellään katto kuntoon. :)

        Juttelin hotellin saunassa erään bitumifirman edustajien kanssa ja ne oli sieltä puolaan lähdössä kattoja eristämään. häh! No joo.. eurooppahan vetää parhaat tekijät pois Suomesta. Sieltä tulee taas heidän "parhaat" tänne, tai siis kaikkihan ne tänne tulee. Oli osaamista tai ei. Tosi-asiahan on se että Suomessa on tekijöistä huutava pula ja että euroopassa tekijöitä ei edes ole ja siellä jopa tekijät pääsee hyville ansioille. Käytännössä palkka on tuplaten kansanedustajan palkka. Moni yrittäjä on itte lopettanu ja menny sinne palkolliseksi. Satatonnia vuodessa ilman yrittäjän ongelmia.

        Saksassa mäkin oon huopakattoja touhuillu ja liksa on parempaa. Sieltä vielä auto muuttoautona, ni johan kannatti keikka. Lähtisin mielelläni uudestaan jos tietäis mihin menis.


      • huopakynä
        Kumman laitan kirjoitti:

        Mä sitten päädyin Katepaliin (vaikka vanha oli Icopal) seuraavista syistä:
        - on ymmärtääkseni kotimaisempi kuin Icopal, joka mainostaa "Suomessa syntynyt", mutta omistus näyttää olevan ulkomailla. Katepalista en ihan päässyt varmasti jyvälle, mutta olettaisin kotimaiseksi, kun ainakin valmistus on Suomessa.
        - Katepalilla on ylivoimaisesti parempi asennusohje amatöörille, se kannattaa lukea tarkkaan, siitä on paljon apua.
        - Katepal oli halvempi
        - Katepalilla oli parempi myyjä
        - Parempi alushuopa

        Se on aikamoinen revohka ottaa vanhat pois ja kulejttaa kaatopaikalle. Jätä ne vanhat vaan sinne katolle, jos vain alusludoitus on kunnossa, niin ei tarvitse yhtään katsella sataako välillä ja peitellä paljaita aluspuita pressuilla. On tosi HUOLETONTA rakentamiasta!

        Se vanhan huovan paino ei ole kuin noin 10 kg/neliömetri, joten jos katto ei sitä kestä, kannattaa uusia kattotuolitkin.

        Itse laitoin uuden alushuovan ja sen päälle uuden palahuovan, mutta voi sen asentaa pelkän päällyshuovankin (tätä suosittelivat ensiksi Katepalillakin, kun alla oleva ponttilaudoitus oli hyvässä kunnossa)

        Muista ottaa tarpeeksi PITKIÄ NAULOJA, että menevät varmasti läpi aluslautojen.

        Jos tulee kysymyksiä, soita Katepalin neuvontaan, mä pari kertaa pirautin sinne ja sain hyviä neuvoja.

        Kun teet remontin, lisää harjalle ALIPAINETUULETIN samalla (hinta n. 35 euroa), se jatkaa alluslaudoituksen ikää, kun ilmanvaihto paranee.

        Helppo homma, en ole mikään remonttimies, mutta SÄÄSTIN 8000 euroa. Tosin olisin jälkikäteen saanut verotuksessa takaisin työstä osan, mutta toi 10 000 olisi pitänyt olla heti. Nimittäin halvin peltikattotarjous oli 10 000 euroa, nyt tarpeet oli yhteensä 2 000 euroa.

        Pelkät peltikattotarpeet olisivat olleet yli 4000 euroa puutavaran hinta ja työ paljon hankalampi, enkä olisi yksin pystynyt tekemään.

        Kun naula tulee läpi laudan, niin talvella joka naulan päässä on jääta, joka
        sitten keväällä sulaa ja kastelee eristeet. joten ei pitkiä nauloja.


      • d
        huopakynä kirjoitti:

        Kun naula tulee läpi laudan, niin talvella joka naulan päässä on jääta, joka
        sitten keväällä sulaa ja kastelee eristeet. joten ei pitkiä nauloja.

        Kyllä. Juuri näin. Paras tapa pilata palahuopakattonsa on käyttää nauloja jotka eivät mene aluslaudoituksen läpi. V mikä pässi.


      • ToniTheRoofer
        huopamies kirjoitti:

        Kaikkea paskaa sitä toitotetaankin ja monella suulla, kun yksi on tietävinään liittyy joo miehiä kuoroon.
        Koittakaahan kanttipäät opetella lukemaan tuoteselosteet, niistä selviää, että Katepal, Lemmikäinen, Icopal kermien välillä ei ole mitään eroa. Kaikilla on täsmälleen sama tukikerros, samanlainen kumibitumiseos sama kerminvahvuus sama murtovenymä 30% sama VTT:n myöntämä sertifikaatti tuotteillaan.
        Olen asentanut niin Icopalin kuin Lemminkäisen Katepalin kermejä eikä asennettavuudessakaan ole mitään eroa.
        Suomessa on myös kattourakoitsijoita jotka käyttävät Ruotsalaisen Trelleborgin Mataki kermiä joka niinikään on sama tuote eri tehtaalta.
        Keski-eurooppalaisen Derbicum muovikermin asennus on lopetettu ja hyvä niin.

        Trelleborg on tosiaan ruotsalaista ja huomattavasti halvempaa kuin muut. Matakiin en silti luottaisi.
        Laatuun kannattaa aina satsata! Siksi suosin Icopalia..


      • juzajuza
        Kumman laitan kirjoitti:

        Lähinnä mua kiinnosti, onko Icopalin tai Katepalin materiaaleissa eroja? Katepal näyttäisi olevan vähän edullisempaa.

        Mulla edellinen huopakatto on ollut 25 vuotta, eikä ole läpivienneissä ollut mitään ongelmaa, itse ajattelin katon uusia.

        soitappa jos tarvitset kattohuopaa 050 4000930 jussi


      • kiisss kirjoitti:

        Icopal laadukkain ja pitkäikäisin. Kaikkia bitumikermejä asentaneena valitsisin icopalin tavaraa omalle katolleni. Asennettavuus tekijän kannalta kaikissa materiaaleissa täysin samanlainen. Hinnaltaan icopal on pikkasen arvokkaampaa, mutta kokonaisuutena se on pieni osuus koko kattoremontin kustannuksissa.
        Paljon on myös urakoitsijoilla puolasta tai saksasta tuotua kermiä, joiden laatu vaihtelee hirveästi. Kaikki mainostaa omaa merkkiänsä parhaana, vaikka huopa on erittäinkin edullista. =)
        Hinta ja laatu ei todellakaan aina kohtaa. Ennenkuin tilaa kattorempan, niin on hyvä selvittää materiaalin valmistaja ja sitten vaan googlettamaan tietoa tekijästä ja materiaalista.

        Ostettiin paikallisesta K-raudasta Icopalin Plano-alushuopaa, joka osoittautui sekundalaatuiseksi, vaikka piti olla priimaa. Nyt on epäselvää, kuka korvaa ja mitä tai korvaako kukaan.


      • soutaa huopaa
        huopaohdake kirjoitti:

        Ostettiin paikallisesta K-raudasta Icopalin Plano-alushuopaa, joka osoittautui sekundalaatuiseksi, vaikka piti olla priimaa. Nyt on epäselvää, kuka korvaa ja mitä tai korvaako kukaan.

        K rauta myy lemminkäisen tuotteita kerabittia ja sitten myös katepaalia.. Mikä K-rauta myy Icopalin tavaraa?
        Kysynpä vaan


      • naapurista päivää
        sfaaaa kirjoitti:

        No joo. Kaikki kai yhtä hyvää materiaaliltaan, joskin icopal laadukkainta? mitä mieltä? Olen kuullut että lemminkäinen pitää virolaista työvoimaa? asiantuntijat, onko se sitten hyvä vai huono asia? osaavaa porukkaa(ko)?
        Entäpä Katepal? Katepal kattajat? millä perusteella saavat tuon katepalin myöntämän "arvonimen" katepal kattja? Meidän naapuri on listattuna katepal kattajiin ja tiedän että katepalin kontrolli on tässä kohtaa pahasti lipsunut.. Kaveri ei osaa yhtään mitään jos edes sitäkään!
        ;istä löydän hyvän tekijän joka tekee katon niin että tulee hyvä.

        ottaa päähän että minua, rakasta naapuriasi, tuolla tavalla mollaat vaikket tiedä työni jäljestä yhtään mitään. Kannattaisi tulla seuraamaan tekojani ennenkuin täällä huutelet etten osaa yhtään mitään!!!!


      • Rakentaja-Kaitsu
        remppaa pukkaa kirjoitti:

        minulla olisi samanlainen ongelma... eli kumpi parempi katepal vai icopal ja ,minkälainen alushuopa kannattaa laittaa? ajattelin repiä vanhan palahuovan pois jopa painon vuoksi vaikka joku meinasi että ei muutakuin alushuopa vanhan päälle ja sitten uutta palaa päälle.

        itse ajattelin minäkin työt tehdä ...

        Icopal kalliimpaa kuin Katepal. Käytännössä Icopalin asentaminen on nopeampaa kuin Katepalin. Hintaero kompensoituu työajan säästönä aika piankin.


      • Bitumieristäjä
        teitä kittaajia kirjoitti:

        Näitä huopakattojahan tehdään nykyisin, jopa ilmaitteeksi, koska kysyntää ei juurikaan löydy.

        Kate revitaan materiaaleista saaduista alennuksista, joten jos haluat vedättää oikein huolella niin teetätä kattosi urakoitsijalla ja viimehetkellä vaadi, että käytetään sinun ostamia materiaaleja, buahahahha

        Saman voit tehdä esim.putkimiehelle tosin sen jälkeen voit itse asentaa omat puhkesi buuuhahahaahaa


      • buahhaaaaaaaaa
        Bitumieristäjä kirjoitti:

        Saman voit tehdä esim.putkimiehelle tosin sen jälkeen voit itse asentaa omat puhkesi buuuhahahaahaa

        Koskahan nämä bitumimiehet oppisivat kirjoittaa?


    • Epäily kattorempasta

      Kun luin noita edelläolleita kommentteja ei ollut yhtään joka olisi tehnyt uuden ns."paanu" bitumikattolaatalla asennuksen suoraan vanhan kattopaanun päälle, siis limittäin vanhan päälle.
      Itse aion tehdä niin, esim. katepalilla on ohje esitteessään ja malli oli nähtävillä messuilla. Oma kattoni on 26 v, vanha ja silloinhan ei käytetty alushuopaa pintahuovan alla, tosin tippapelti asennettiin räystäälle.

      Huopanaulojen suositellaan olla 35mm pitkiä jotta menevät varmasti ponttilaudan läpi.

      Onko kellään kokemusta tällaisesta asennuksesta?

      • Toivottavasti apua

        Käsittääkseni tämä on ollut "vanha" tapa, mutta itse suosittelisin kyllä varsinkin pysyvässä asuinkäytössä olevaan taloon aluskermin asennusta. Asennatko uudet tippapellit? Ikä huomioon ottaen vanha kate tuskin on hyvin kiinni enää tippapellissä.

        Puualusta elää hiukan ja jos kate on kauttaaltaan kiinnittynyt alustaan saattaa vaarana olla laattojen halkeilu. Aluskermi toimii tässä tapauksessa laakerina kerrosten välissä.

        Huopanaulojen tulee mennä pontista läpi ettei ne "pumppaudu" vuosien mittaan ylös. Räystäällä ja katoksissa kannattaa käyttää ruuveja, vaikka tapa onkin enemmän työläs.


    • kattomies2

      Tee juuri se minkä haluat.

      Mutta saumoissa käytä butyylimassaa, ei kittiä.

      Kiitos.

    • juzajuza

      jos haluat kattohuopaa niin kysy hintaa 050 4000930

    • pellisakset

      mulla on rannilan pellikatto talossani ollu 30vuotta eikä vuora enkä laita huopaa

    • Ei enään katepalia

      meille on laitettu 5 vuotta sitten

    • katetta katteella

      Kyllähän huopakate on best.Pitää vain olla tuuletukset kunnossa ja hyvä pohja.
      Vanhat pitää repiä pois. Tulet katumaan jos jätät vanhat huovat alle. Palahuopien saumoissa ja taipeissa on orgaanisia kasvualustoja jotka alkaa itämään lämmössä. Eikä niistä jo aikansa eläneistä huovista mitään apua ole siellä enään.
      Aluskermi ehdottomasti ensin.
      Se että joku on tehnyt kuin on tehnyt,ei merkitse mitään. Kaikilta oman onnensa sepiltä ei kannata kysellä. Vahingot vain kertaantuu. Virallisia ohjeita kun noudatat niin olet oikeilla jäljillä.

    • Katteeksi vain pelti

      Ei missään nimessä mitään palahuopaa kattoon. Itse erhdyin kesällä 20013 laittamaan sellaisen icopal palahuovan ja huomasin keväällä että vettä tuli räystään alta , elikkä vesi oli päässyt jostakin palahuovan ja aluskatteen väliin.Kun kävin katolla ja nostelin palan "kieliä"ne eivät olleet tarttuneet alustaan,huovat olivat mallia joissa ei ollut irroitettavaa muovia.Katon kaltevuus on riittävä ja asentaja oli ammattilainen.Nyt kysynkin hyviä neuvoja mitä kannatais seuraavaksi tehdä?

    • Katteeksi vain pelti

      Älä hyvämies laita kunpaakaan, jos haluat saada kunnon pitävän ja pikäikäisen katon laita pelti ja kattohuolet on poissa ainakin 30 vuodeksi.

    • Harrin laatu ja urakoint

      Icopal on luokaton, väkttäkää sitä! Tekevät työn miten sattuu ja sitten laittavat kaiken syyn ja vastuun asiakkaan niskaan. Tarkempaa selvitystä kaikesta tulossa ihan omaan blokiin. Varmuudella useita suuria rekkuloita tulossa, milloinhan suojatoimet alkavat? Katepal tarjoaa reilusti takuut, hoitavat työn asiallisesti eivätkä halveksi asiakkaita kuten Icopal. Icopal toteaa virheensä ja sitten kiistävät, eli ei mitenkään luotettava toimija. Paras päätös on pitää Icopal kaukana katolta!

      • zzlohi

        Joo, samansuuntaisia kokemuksia Icopalista ainakin täällä pohjoisessa. Tuntuu kyllä vastuuttomalta tuon firman toiminta kaikilta osin. Työn jälki on mitä sattuu ja saavat aikaan suuria vahinkoja jonka itsekin myöntävät ja kun rahasta tulee kyse samat naamat kiistää kaiken. En suosittele!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2024
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1745
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1168
    Aihe