aasiakas

mietin vaan....

Mietin tuota aasiakas.nettiä, vihaavatko asiakaspalvelun "ammattilaiset" työtään todella noin paljon? En nyt sano että vittuilua pitäisi sietää, mutta tuntuu että jos kysyy jotain (omasta mielestään tarpeellista, ehkä "ammattilaisen mielestä typerää") tai huomauttaa jostain epäkohdasta niin heti on vittupää, paska-aivo ja mulkku.

En minä viitsisi anteeksikaan kaupassa asioidessani pyydellä.
Tuntuu vaan että asiallisiakin asiakkaita vihataan kuin suurinta saatanaa, omassa firmassa niin ei todellakaan tehdä, minä myynkin tosin tuotantohyödykkeitä enkä maitotölkkejä, joten eroa saattaa johtua siitä.
Jos työ kuitenkin risoo niinkin lujaa että normaalikin asiakas on "mulkku" niin ehkä alan vaihto olisi paikallaan.

106

23389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työkamut vain, ei muut mua ...

      Itse olen myymässä huonekaluja. Joskus tuntuu ettei millään vain siedä asiakkaiden huumorintajua ja jotkut oikein tahallaan alentavasti piikittelevät ja välistä tuntuu että pitää vaan numeroita laskea mielessään.

      Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole niiden asiakkaiden ongelma, jotka oikeasti käyttäytyvät edes kohtalaisesti myymälässä. Joten täytyy myös kohdella heitä hyvin, kuten heitäkin jotka jo astuvat liikkeeseen väärä jalka edellä.

      Siitä olen samaa mieltä että jos ei kestä niitä "paskoja" asiakkaita niin varmaan on sitten väärällä alalla. Onhan sitä itsekin joskus lähes hermonsa menettäneenä harkinnut listan kirjoittamista ulko-oveen, ja siihen ohjeet miten kaupassa käyttäydytään. Päätin että otsikoksi siihen mielikuvituslistaan laitan: "Myymälän aikuisille asiakkaille!" Lapsethan osaavat käyttäytyä lähes aina myymälöissä! :) Hih... huvinsa kullakin. Sitä listaa en vielä ole toteuttanut... ehkä joku päivä ku oikein tympii! :)

    • on haastavaa...

      Asiakaskuntakin vaihtelee paikasta riippuen. Nykyisessä työpaikassani asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi oikein mukavia ja kysymyksiä toki saa ja tuleekin esittää, ei siinä mitään tyhmää ole. Onhan kyse asiakaspalvelusta eikä vain persoonattomasta myyntitilanteesta. Joskus on toki turhauttavaa kun palvelutilanteen ajan jotkut asiakkaat puhuvat kännykkään, eivät vastaa tervehdykseen, tiuskaisevat kiukkuisesti jos ei heti kuule, mitä pyydetään. Tai no, nämä mainitsemani asiat ovat vielä ok, mutta kyllä sitä kaikenlaista vittuilua sun muuta on tullut vastaan, ei ihan heti uskoisikaan.. Meitä on moneen junaan, niin asiakkaita kuin asiakaspalvelijoitakin. Kohteliaisuus puolin ja toisin on suotavaa. Asiakaspalvelu ja ihmisten kanssa työskentely on haastavaa, ja uskon aasiakas-tyyppisten sivustojen olevan paikkoja, joihin asiakaspalvelun ammattilaiset voivat anonyymisti purkaa tuntojaan (ja näin ollen niille on kysyntää). Mutta jos ei lainkaan ihmisten parissa viihdy ja joka päivä ottaa päähän, on varmaankin valinnut väärän alan.

      • yks aasiakas palvelija

        Me onneks työporuka ruoditaan juttu, jos joku on oikein ilkeä asiakas, mutta harvoin sellasia satuu. Olen elintarvike liikkeessä työssä ja suurin osa asiakkaista on normaaleja, lähinnä kännissä ölevat aiheutta verenpaineen nousua.
        Moni työnanataja käyttää nuoria työssään ja kun heillä ei ole koulutusta tai elämänkokemusta niin eivät osaa eläytyä asikkaan tilanteeseen vaan närkästyvät heidän kyselyistään yms.
        Ammattitaitoisesta myyjästä et edes näe mitä hän ajattelee työssään.
        Alituinen kiire stressaa myyjiäkin, ainakin niissä kaupoissa joissa työtä tehdään yksin. Myös se, miten työnantaja on ohjeistanut myyjät vastaamaan asikaille, saattaa vaikuttaa palveluun.


      • Koulutusneuvoja

        uusilta www.koulutus.fi sivuilta löytyy yrityksille asiakaspalvelukoulutuksia - palveluasenne kuntoon!


      • Molemmilla puolilla
        yks aasiakas palvelija kirjoitti:

        Me onneks työporuka ruoditaan juttu, jos joku on oikein ilkeä asiakas, mutta harvoin sellasia satuu. Olen elintarvike liikkeessä työssä ja suurin osa asiakkaista on normaaleja, lähinnä kännissä ölevat aiheutta verenpaineen nousua.
        Moni työnanataja käyttää nuoria työssään ja kun heillä ei ole koulutusta tai elämänkokemusta niin eivät osaa eläytyä asikkaan tilanteeseen vaan närkästyvät heidän kyselyistään yms.
        Ammattitaitoisesta myyjästä et edes näe mitä hän ajattelee työssään.
        Alituinen kiire stressaa myyjiäkin, ainakin niissä kaupoissa joissa työtä tehdään yksin. Myös se, miten työnantaja on ohjeistanut myyjät vastaamaan asikaille, saattaa vaikuttaa palveluun.

        Ai, kummaa, musta yleensä ne huonoimmat asiakas"palvelijat" on olleet vanhempia naisia. Nuorilla näyttää olevan hyvin hanskassa asiakaspalvelu (noin yleistäen).


      • asiakas 112
        Molemmilla puolilla kirjoitti:

        Ai, kummaa, musta yleensä ne huonoimmat asiakas"palvelijat" on olleet vanhempia naisia. Nuorilla näyttää olevan hyvin hanskassa asiakaspalvelu (noin yleistäen).

        Tuosta olen kyllä eri mieltä, nuoret eivät edes osaa vastata kysymyksiin, mitä asiakas esittää, vanhemmat ovat sentään älynneet itse opetella, ellei ole opetettu vastailemaan kysymyksiin myyntiartikkelistaan. Nuoret vielä mieluummin juoksevat asiakkaita karkuun, mitä en ole havainnut vanhemmissa asiakaspalvelijoissa, nimenomaan keski-iän ylittäneissä henkilöissä. Ja sitäpaitsi nykyään liikkeitä, missä ei selvästikään ole otettu asiakkaita huomioon, menee konkkaan runsaasti.


      • rgaer
        asiakas 112 kirjoitti:

        Tuosta olen kyllä eri mieltä, nuoret eivät edes osaa vastata kysymyksiin, mitä asiakas esittää, vanhemmat ovat sentään älynneet itse opetella, ellei ole opetettu vastailemaan kysymyksiin myyntiartikkelistaan. Nuoret vielä mieluummin juoksevat asiakkaita karkuun, mitä en ole havainnut vanhemmissa asiakaspalvelijoissa, nimenomaan keski-iän ylittäneissä henkilöissä. Ja sitäpaitsi nykyään liikkeitä, missä ei selvästikään ole otettu asiakkaita huomioon, menee konkkaan runsaasti.

        Höpö höpö. Itse nuorena aspana mieluummin kysyn vanhemmalta mielipidettä ja varmistusta asiaan kuin myyn asiakkaalle sattumakaupalla.


      • wertsukka
        yks aasiakas palvelija kirjoitti:

        Me onneks työporuka ruoditaan juttu, jos joku on oikein ilkeä asiakas, mutta harvoin sellasia satuu. Olen elintarvike liikkeessä työssä ja suurin osa asiakkaista on normaaleja, lähinnä kännissä ölevat aiheutta verenpaineen nousua.
        Moni työnanataja käyttää nuoria työssään ja kun heillä ei ole koulutusta tai elämänkokemusta niin eivät osaa eläytyä asikkaan tilanteeseen vaan närkästyvät heidän kyselyistään yms.
        Ammattitaitoisesta myyjästä et edes näe mitä hän ajattelee työssään.
        Alituinen kiire stressaa myyjiäkin, ainakin niissä kaupoissa joissa työtä tehdään yksin. Myös se, miten työnantaja on ohjeistanut myyjät vastaamaan asikaille, saattaa vaikuttaa palveluun.

        tarvii jos on jossai marketissa töissä??? :DDDD


      • wertsukka
        asiakas 112 kirjoitti:

        Tuosta olen kyllä eri mieltä, nuoret eivät edes osaa vastata kysymyksiin, mitä asiakas esittää, vanhemmat ovat sentään älynneet itse opetella, ellei ole opetettu vastailemaan kysymyksiin myyntiartikkelistaan. Nuoret vielä mieluummin juoksevat asiakkaita karkuun, mitä en ole havainnut vanhemmissa asiakaspalvelijoissa, nimenomaan keski-iän ylittäneissä henkilöissä. Ja sitäpaitsi nykyään liikkeitä, missä ei selvästikään ole otettu asiakkaita huomioon, menee konkkaan runsaasti.

        vanhemmat ihmiset EIVÄT USKO jos nuori myyjä sanoo että esimerkiksi ei ole


      • mie aspa
        wertsukka kirjoitti:

        vanhemmat ihmiset EIVÄT USKO jos nuori myyjä sanoo että esimerkiksi ei ole

        meilläkin on huomattu, että asiakkaat kettuilevat vittuilevat huutavat herkemmin nuoremmille aspa hlöille. Mutta kun on tälläinen täti-ihminen tiskin toisella puolella, ei enää uskalletakaan känistä pikkuasioista. Sen verran on aspa-kokemusta kertynyt, että kaikesta on selvitty... ja uskokaa "kaikki on nähty"!!! Joskus ihmettelemme, miksi jotkut jättävät aivot sinne kotiin narikkaan tai miksi lähtevät kotoaan pois, jos muualla on paha olla!? Nämä Aasiakas jutut aukeavat vain alan ihmisille, sama se on joka alalla.. esim lääkärit, lastentarhanopettajat, paskakuskit jne. on heilläkin omat hauskat jutut meistä muista.. mieti sitä kun menet ensi kerralla esim. gynekologille


    • Ärräntäti

      Tuon kyseisen sivuston tarkoitus on päästää aspat purkamaan höyryjä ja kertomaan hauskoja ja vähemmän hauskoja juttuja työelämästään. Eikös vain olekin parempi että sinunkin lähikauppasi myyjä purkaa hermojaan siellä kun suoraan sinulle..? ;)

      On valitettavasti olemassa VALTAVA määrä aasiakkaita, joiden elämän tarkoitus on vain valittaa joka asiasta. Jos muuta ei keksitä niin mennään henkilökohtaisuuksiin, myyjä on liian lyhyt/pitkä, liian kaunis/ruma, liian hymyilevä/vakava (usko pois, näitäkin kuulee) tai sitten vaan haukutaan paskaksi kaikki mitä myyt ja sinut siinä samassa. Tuollainen sivusto on aivan mahtava meille aspoille, vaikka ei itse sinne kirjoittaisikaan, löytää ainakin kohtalotovereita.

      Ikävä kyllä siellä tuntuu pyörivän nykyään entistä enemmän pelkkiä asiakkaita/AASIAKKAITA jotka eivät mielestäni sinne edes kuulu.

      Vastaus siis kysymykseesi, kovinkaan moni aspa ei todellakaan vihaa työtään, kukapa sitä nyt alalla jatkaisi jos vihaisi. Eikä tarvitse anteeksikaan kaupassa asioidessasi pyydellä kunhan et muutu kauppaan tullessasi raivohulluidiootiksi niinkuin monille tuntuu käyvän ;)

      • 808

        "Ikävä kyllä siellä tuntuu pyörivän nykyään entistä enemmän pelkkiä asiakkaita/AASIAKKAITA jotka eivät mielestäni sinne edes kuulu."

        Mielestäni (eräiden) aspojen ajatusmaailmaa kuvastaa hyvin sekin, että tolla sivustolla kaikki kirjoituksiin kohdistuva kritiikki kuitataan sillä, että kritisoija on itse muka AASIAKAS. Ihan kuin kaikki aspatkaan jaksaisivat lukea turhaa rutkutusta päivästä toiseen, tai ne fiksut asiakkaat, jotka käyvät tuolla kummastelemassa sitä miten hyväntahtoinen huumorikin voi pilata jonkun päivän. Joojoo, on kyllä ihan hirveetä kun joku just viime viikolla lohkaisi saman vitsin, mutta ainakin mulla on käynyt tarpeeksi ihan OIKEITA idiootteja asiakkaana etten todellakaan jaksaisi tollasesta ottaa pulttia. Enkä jaksa lukea muidenkaan ruikutusta vaan saatan hyvinkin kommentoida, ja sitten saakin heti kuulla olevansa "pelkkä" asiakas - anteeksi, siis tietysti AASIAKAS. Hohhoi.

        Mutta juu, kunhan sitä elämänkokemusta teillekin kertyy... ellette sitten sitä ennen tajua vaihtaa alaa :D


      • .... .
        808 kirjoitti:

        "Ikävä kyllä siellä tuntuu pyörivän nykyään entistä enemmän pelkkiä asiakkaita/AASIAKKAITA jotka eivät mielestäni sinne edes kuulu."

        Mielestäni (eräiden) aspojen ajatusmaailmaa kuvastaa hyvin sekin, että tolla sivustolla kaikki kirjoituksiin kohdistuva kritiikki kuitataan sillä, että kritisoija on itse muka AASIAKAS. Ihan kuin kaikki aspatkaan jaksaisivat lukea turhaa rutkutusta päivästä toiseen, tai ne fiksut asiakkaat, jotka käyvät tuolla kummastelemassa sitä miten hyväntahtoinen huumorikin voi pilata jonkun päivän. Joojoo, on kyllä ihan hirveetä kun joku just viime viikolla lohkaisi saman vitsin, mutta ainakin mulla on käynyt tarpeeksi ihan OIKEITA idiootteja asiakkaana etten todellakaan jaksaisi tollasesta ottaa pulttia. Enkä jaksa lukea muidenkaan ruikutusta vaan saatan hyvinkin kommentoida, ja sitten saakin heti kuulla olevansa "pelkkä" asiakas - anteeksi, siis tietysti AASIAKAS. Hohhoi.

        Mutta juu, kunhan sitä elämänkokemusta teillekin kertyy... ellette sitten sitä ennen tajua vaihtaa alaa :D

        Miettisit vähän :D
        Koko aasiakas-sivusto on perustettu nimenomaan aasiakkaista vuodattamiseen, eli sinun ruikutuksesi että siellä valitetaan liikaa on kuin menisit jollekin laihdutussivustolle valittamaan että siellä puhutaan ihan liikaa painonhallinnasta.


    • blaaab

      Se nyt vaan on niin että ne vittumaiset asiakkaat jäävät paremmin mieleen kuin normaalit/mukavat. Ja vaikka kamalat asiakkaat ehkä ilahduta sillä tapahtumahetkellä, niin jälkeenpäin on hyvä olla jotain mistä repiä huumoria. Kyllä mä ainakin tykkään asiakaspalvelutyöstä, mut en AASIakaspalvelutyöstä.

    • ääpä

      ole vielä kertaakaan tullut mieleen, että asiakas olisi mulkku ym.
      Joskus voi tosin tuntua, että kysyvät "turhia", mutta asiakkaalle se on tärkeä kysymys.
      En saata uskoa että asiakkaista jossain haukutaan.
      Tosiaan voi alanvaihto olla paikallaan.

      • myyjäneiti

        No sä olet joko onnekas tai äiti teresa.

        Oon sitä mieltä että voin sanoa asiakasta mulkuksi jos

        se tulee liikkeeseen ympärikännissä yrjöt paidan etumuksessa, horjuu pitkin käytäviä ja kaataa pahvidisplayt, etuilee jonossa, niistää käteen, haukkuu sut ja muut naisasiakkaat horoiksi.

        Joskus tuntuu että kaikki aspat ei edes ymmärrä että toiset samalla alalla olevat joutuu ehkä kestämään paljon enemmän kun muut. On se vähän eri olla aspana jossain stockmann beautyssa kun Siwan kassalla yksin la iltana.


      • dfghjfcgvhbjnk
        myyjäneiti kirjoitti:

        No sä olet joko onnekas tai äiti teresa.

        Oon sitä mieltä että voin sanoa asiakasta mulkuksi jos

        se tulee liikkeeseen ympärikännissä yrjöt paidan etumuksessa, horjuu pitkin käytäviä ja kaataa pahvidisplayt, etuilee jonossa, niistää käteen, haukkuu sut ja muut naisasiakkaat horoiksi.

        Joskus tuntuu että kaikki aspat ei edes ymmärrä että toiset samalla alalla olevat joutuu ehkä kestämään paljon enemmän kun muut. On se vähän eri olla aspana jossain stockmann beautyssa kun Siwan kassalla yksin la iltana.

        tämä on niin totta.! asiakkaita on toki ihania ja sellaisia joita toivoisi kaikkien olevan mutta ihan totta, varsinkin yötyöläisenä joutuu kohtaamaan vaikka millaista aasiakasta (juuri viime lauantaiyönä joku ääliö keksi heittää neljä tyhjää kaljapulloa drive-in ikkunasta sisään.) joten tervetuloa asiakaspalveluun, näitä sanon ihan mielellänikin mulkuiksi.


      • Aspa monessa paikassa

        Itse olen ollut aiakaspalvelussa sekä elintarvikeliikkeessä että pikaruokapaikassa ja ne samat ihmiset käyttäytyvät useasti paljon huonommin pikaruokalan työntekijää kohtaan kuin muualla töissä olevia. Se vaan on niin, että monet - eivät suinkaan kaikki - ovat ylimielisiä pikaruokapaikan kassalla. Kyllä siinä väkisinkin alkaa pännimään ja hymy hyytymään, kun aasiakkaat luulevat olevansa ainoita ihmisiä maailmassa, vaikka jono olisi ulko-ovelle. Kaupan kassalla on paljon paljon harvemmin aasiakkaita. Kysymyksiä toki saa esittää ja kritisoidakin todellisesta aiheesta.


      • myyjäneiti2
        myyjäneiti kirjoitti:

        No sä olet joko onnekas tai äiti teresa.

        Oon sitä mieltä että voin sanoa asiakasta mulkuksi jos

        se tulee liikkeeseen ympärikännissä yrjöt paidan etumuksessa, horjuu pitkin käytäviä ja kaataa pahvidisplayt, etuilee jonossa, niistää käteen, haukkuu sut ja muut naisasiakkaat horoiksi.

        Joskus tuntuu että kaikki aspat ei edes ymmärrä että toiset samalla alalla olevat joutuu ehkä kestämään paljon enemmän kun muut. On se vähän eri olla aspana jossain stockmann beautyssa kun Siwan kassalla yksin la iltana.

        Mitä se mulkuksi sanominen auttaa???
        Ottaako se lause juoppoa niskasta kiinni ja kantaa pihalle???


      • Ymmärrän
        myyjäneiti kirjoitti:

        No sä olet joko onnekas tai äiti teresa.

        Oon sitä mieltä että voin sanoa asiakasta mulkuksi jos

        se tulee liikkeeseen ympärikännissä yrjöt paidan etumuksessa, horjuu pitkin käytäviä ja kaataa pahvidisplayt, etuilee jonossa, niistää käteen, haukkuu sut ja muut naisasiakkaat horoiksi.

        Joskus tuntuu että kaikki aspat ei edes ymmärrä että toiset samalla alalla olevat joutuu ehkä kestämään paljon enemmän kun muut. On se vähän eri olla aspana jossain stockmann beautyssa kun Siwan kassalla yksin la iltana.

        Joo kun sanoit tuossa, että on eroa missä on töissä niin se on ihan totta. Olen itse videovuokraamossa pe ja la iltoina hyvin myöhään ja ihan yksin. Se on pelottavaa jos sattuu joku narkkari sinne räyhäämään. Mitä tämmöinen nuori tyttö voi asialle tehdä? Ei oikein mitään. Pitäis turvat soittaa paikalle, mutta kappas nerokas työnantajamme ei ole tehnyt mitään turvatoimien eteen. Eli ei ole hätänappia tai turvien numeroa.

        Se mikä asiakaspalvelussa ja kassatyöskentelyssä pännii on se, että ajan kanssa inhottavat asiakkaat saavat sinut vihaamaan kaikkia muitakin asiakkaita ja ihmisiä. Tuntuu siltä että kaikki asiakkaat haluavat repiä sinut kahtia ja et saa puolustautua mitenkään. Tästä huolimatta mukaan mahtuu myös monia aivan ihania asiakkaita. Olen saanut tavata monia aivan ihania ihmisiä asiakkainani. Ne huonot ja ilkeät asiakkaat vain jäävät helpommin mieleen.

        Ehkä kuitenkin rankinta on hyvin alhainen palkka, vuorojen arvaamattomuus ja hyvin pitkät aukioloajat. Myös vuoron aikana on hyvin suuri liuta tehtäviä, mitä tulee tehdä. Lattiat täytyy pestä yms. ja silti myös asiakkaita täytyy palvella. Se on raskasta ja se kiire on stressaavaa. Vessaanhan ei pääse ollenkaan ja vettä ei saa juotua. Liikkeet ovat myös auki vuoden jokaisena päivänä, joten töissä ollaan kaikkina pyhinä iltamyöhään saakka, jos iltavuoro osuu kohdalle. Viikonloppuisinkaan ei saa irrotella koska olet varmaan töissä myös la iltana ja su aamuna. Se uupumus ja työn raskas luonne vaikuttaa siihen, minkälaisena koet kanssakäymiset asiakkaiden kanssa. Jos mielessäsi pyörii: "Ei vittu nyt se pomo haluaa että pesen lattiat ja kaikki vetolaatikot ja järjestän hyllyt ja vaikka mitä kun samalla olen kassalla. En mä ennätä!" Niin ei se ole helppoa olla asiakkaille kiva samaan aikaan. Varsinkin jos on luonteeltaan hieman kärsimätön yms.

        On se rankkaa! Eli ymmärrän kun sanotaan, että se ei ole helppoa olla aspa. Jos palkka olisi parempi kuin reilusti alle 50e per vuoro (ennen veroja), niin ehkä sietäisin sitä paljon paremmin!


      • Aspaqq

        Olen asiakaspalvelu työssä ja nautin siitä kovasti varsinkin kun olen kunnon koulutuksenkin alaani hankkinut! Joten turha yleistää, että kaikki aspat ovat heikosti koulutettuja. Nämä tekstit tuolla aasiakas.fi sivustoilla on tarkoitettu toisille aspoille. Tuskin itsekkään jaksaisit jos työpaikallasi joku haukkuisi sinua joka välissä. Ja nämä ovat yksittäis tapauksia, jotka ovat aspoille jääneet mieleen. Tuskin sinäkään olet hiljaa huonosta työpäivästä kotona tai joskus pura tunteita kaverillesi. Täysin sama asia. Vaikka kohdalleni on useaan otteeseen osunut kunnon aasiakas niin minä heille koskaan ala pätemään vaan yritän selvittää tilanteen rauhallisesti ja asiallisesti. Joskus on vaan niitä ihmisiä joille mikään ei kelpaa vaikka kuinka väärässä ovat. Esimerkiksi: olen asiakkaalle juuri selittänyt kuinka parkkipaikamme toimii niin silti tullaan huutamaan kuinka automaattinen portti aukeaa automaattisesti vaikka parkkipaikalla ei olisikaan tilaa... Huoh


      • Uuskädettömät
        Aspaqq kirjoitti:

        Olen asiakaspalvelu työssä ja nautin siitä kovasti varsinkin kun olen kunnon koulutuksenkin alaani hankkinut! Joten turha yleistää, että kaikki aspat ovat heikosti koulutettuja. Nämä tekstit tuolla aasiakas.fi sivustoilla on tarkoitettu toisille aspoille. Tuskin itsekkään jaksaisit jos työpaikallasi joku haukkuisi sinua joka välissä. Ja nämä ovat yksittäis tapauksia, jotka ovat aspoille jääneet mieleen. Tuskin sinäkään olet hiljaa huonosta työpäivästä kotona tai joskus pura tunteita kaverillesi. Täysin sama asia. Vaikka kohdalleni on useaan otteeseen osunut kunnon aasiakas niin minä heille koskaan ala pätemään vaan yritän selvittää tilanteen rauhallisesti ja asiallisesti. Joskus on vaan niitä ihmisiä joille mikään ei kelpaa vaikka kuinka väärässä ovat. Esimerkiksi: olen asiakkaalle juuri selittänyt kuinka parkkipaikamme toimii niin silti tullaan huutamaan kuinka automaattinen portti aukeaa automaattisesti vaikka parkkipaikalla ei olisikaan tilaa... Huoh

        Siis prkl! No varmasti ne tulee, ihan jo tilastollisesti hajonta on melkoinen, osa ei ole einsteineja eikä sellaiseksi tule. Mutta sen portin voi muuttaa niin, että SE EI AUKEA jos tilaa ei ole. Jos sulls nyt yleensä on jotain jauhoja siellä päässäs niin meet ja annat palautteen edelleen esimiehelles ja siitä sen pitäs mennä ketjua pitkin jonnekin missä on jotenkin toimiva koppa ja osaa tehdä asialle muutakin kun kirjottaa nettiin turhautumisvalitustaan!

        Alalla kun alalla on nykyisin uskomattoman tyhmää porukkaa töissä! Ulkonäölläkö niihin töihin päästään vai jollakin blonditutkinnolla? Insinööreissä sama juttu, ja hyvinhän toi känny suunnittelukin näytti onnistuvan. Oli saatanan hyvä tuote, aasiakkaat vaan oli niin tyhmiä etteivät ostaneet, tietty.


      • Aspqq
        Uuskädettömät kirjoitti:

        Siis prkl! No varmasti ne tulee, ihan jo tilastollisesti hajonta on melkoinen, osa ei ole einsteineja eikä sellaiseksi tule. Mutta sen portin voi muuttaa niin, että SE EI AUKEA jos tilaa ei ole. Jos sulls nyt yleensä on jotain jauhoja siellä päässäs niin meet ja annat palautteen edelleen esimiehelles ja siitä sen pitäs mennä ketjua pitkin jonnekin missä on jotenkin toimiva koppa ja osaa tehdä asialle muutakin kun kirjottaa nettiin turhautumisvalitustaan!

        Alalla kun alalla on nykyisin uskomattoman tyhmää porukkaa töissä! Ulkonäölläkö niihin töihin päästään vai jollakin blonditutkinnolla? Insinööreissä sama juttu, ja hyvinhän toi känny suunnittelukin näytti onnistuvan. Oli saatanan hyvä tuote, aasiakkaat vaan oli niin tyhmiä etteivät ostaneet, tietty.

        Pointtinahan tuossa esimerkissä oli se, että asia oli juuri selitetty asiakkaalle ja silti se ei ollut mennyt kaaliin! Voihan kaikesta laittaa eteenpäin viestiä pomolle, mutta eriasiahan on se, että toteutuuko asia koskaan jos yksi valitus tulee asiasta puolen vuoden välein xD parkkia käyttävät varmaan muutkin ihmiset.


      • näin se vaan on
        dfghjfcgvhbjnk kirjoitti:

        tämä on niin totta.! asiakkaita on toki ihania ja sellaisia joita toivoisi kaikkien olevan mutta ihan totta, varsinkin yötyöläisenä joutuu kohtaamaan vaikka millaista aasiakasta (juuri viime lauantaiyönä joku ääliö keksi heittää neljä tyhjää kaljapulloa drive-in ikkunasta sisään.) joten tervetuloa asiakaspalveluun, näitä sanon ihan mielellänikin mulkuiksi.

        Nuoret miehet ovat kaikista tunnetuista eläinlajeista tyhmin. Todistetusti.

        Tulis sota, että sais ampua niitä. Ja paljon.


      • aspoluuttinen totuus
        Ymmärrän kirjoitti:

        Joo kun sanoit tuossa, että on eroa missä on töissä niin se on ihan totta. Olen itse videovuokraamossa pe ja la iltoina hyvin myöhään ja ihan yksin. Se on pelottavaa jos sattuu joku narkkari sinne räyhäämään. Mitä tämmöinen nuori tyttö voi asialle tehdä? Ei oikein mitään. Pitäis turvat soittaa paikalle, mutta kappas nerokas työnantajamme ei ole tehnyt mitään turvatoimien eteen. Eli ei ole hätänappia tai turvien numeroa.

        Se mikä asiakaspalvelussa ja kassatyöskentelyssä pännii on se, että ajan kanssa inhottavat asiakkaat saavat sinut vihaamaan kaikkia muitakin asiakkaita ja ihmisiä. Tuntuu siltä että kaikki asiakkaat haluavat repiä sinut kahtia ja et saa puolustautua mitenkään. Tästä huolimatta mukaan mahtuu myös monia aivan ihania asiakkaita. Olen saanut tavata monia aivan ihania ihmisiä asiakkainani. Ne huonot ja ilkeät asiakkaat vain jäävät helpommin mieleen.

        Ehkä kuitenkin rankinta on hyvin alhainen palkka, vuorojen arvaamattomuus ja hyvin pitkät aukioloajat. Myös vuoron aikana on hyvin suuri liuta tehtäviä, mitä tulee tehdä. Lattiat täytyy pestä yms. ja silti myös asiakkaita täytyy palvella. Se on raskasta ja se kiire on stressaavaa. Vessaanhan ei pääse ollenkaan ja vettä ei saa juotua. Liikkeet ovat myös auki vuoden jokaisena päivänä, joten töissä ollaan kaikkina pyhinä iltamyöhään saakka, jos iltavuoro osuu kohdalle. Viikonloppuisinkaan ei saa irrotella koska olet varmaan töissä myös la iltana ja su aamuna. Se uupumus ja työn raskas luonne vaikuttaa siihen, minkälaisena koet kanssakäymiset asiakkaiden kanssa. Jos mielessäsi pyörii: "Ei vittu nyt se pomo haluaa että pesen lattiat ja kaikki vetolaatikot ja järjestän hyllyt ja vaikka mitä kun samalla olen kassalla. En mä ennätä!" Niin ei se ole helppoa olla asiakkaille kiva samaan aikaan. Varsinkin jos on luonteeltaan hieman kärsimätön yms.

        On se rankkaa! Eli ymmärrän kun sanotaan, että se ei ole helppoa olla aspa. Jos palkka olisi parempi kuin reilusti alle 50e per vuoro (ennen veroja), niin ehkä sietäisin sitä paljon paremmin!

        Vika ei ole asiakkaassa vaan ammatillisessa järjestäytymättömyydessä. Kaikenlaiset typerät räkäpuljut hyppyyttää työntekijöitään miten sattuu ja totta kai ovat suuna päänä itkemässä "yrittäjävastaisuudesta" jos edes jotain rotia vaaditaan. Jos työllisyystilanne olisi toinen, olisi niiden pakko tarjota työväelleen kunnon olosuhteet. Nyt tämä jopa Virosta valuva "työvoimapula" tekee kaikesta aivan sontaa. Nekin rupiperseet voisivat tehdä töitä siellä omassa "markkinatalousonnelassaan" niin että siitä jonain päivänä tulisi muutakin kuin koinsyömä rotanpesä, josta on paettava elääkseen.

        Ja noin muuten, painetta on siedettävä. Olen työskennellyt asiakasrajapinnassa, jossa kontakteja tuli jatkuvalla syötöllä ja koko ajan oli vähintään 10 asiaa työn alla. Oikeastaan se ei tuntunut missään. Olis vaan ollu maassa kahvat niin olisin nostellut siinä puheluiden välillä. Osalla oli aika kitkerät tunnelmat, kun soittivat. So what, minä olin siellä vain töissä, ja helvetin hyvä olinkin hommassani. Sain aina otteen pahantuulisimmankin asiakkaan ongelmasta ja kun se alkoi selviämään, olivat kiitokset vuolaita.

        Enää en jaksaisi sellaista. Mutta nuorena ja kauniina (vaikka olenkin mies) se oli aivan helppoa.


      • "ammattitaitoa"
        Aspqq kirjoitti:

        Pointtinahan tuossa esimerkissä oli se, että asia oli juuri selitetty asiakkaalle ja silti se ei ollut mennyt kaaliin! Voihan kaikesta laittaa eteenpäin viestiä pomolle, mutta eriasiahan on se, että toteutuuko asia koskaan jos yksi valitus tulee asiasta puolen vuoden välein xD parkkia käyttävät varmaan muutkin ihmiset.

        Aasiakas: "Haluaisin valittaa siitä, että pysäköintialueenne portti aukeaa, vaikka se olisi täynnä"

        Aspa: "Se johtuu siitä, että meidän pysäköintialueemme portti aukeaa automaattisesti aina kun auto on tulossa sisään, vaikka pysäköintialue olisi täynnä."

        Aasiakas: "Siitähän minä juuri haluan valittaa!"

        Aspa: "Niin mutta kun juurihan minä sanoin teille, että se johtuu siitä kun se aukeaa automaattisesti. Valitettavasti MINÄ en voi tehdä asialle mitään."

        Aasiakas: "Minä halusin vain kertoa, että minun mielestäni se toimii väärin."

        Aspa: "Ei se MINUN vikani ole. Teidän pitää nyt vain ymmärtää, että se portti toimii automaattisesti siten kuin toimii"

        Aasiakas: "No eikö sitä toimintaa voi muuttaa järkevämmäksi?"

        Aspa: "Hyvää päivänjatkoa, minulla olisi kuulkaa nyt muutakin tekemistä tässä."

        Aasiakas: "Minusta sinulla on nyt väärä asenne tähän asiaan. Minä halusin vain antaa palautetta siitä, että mielestäni tuon portin pitäisi toimia toisin."

        Aspa: "Ei se ole minun vikani jos portti toimii siten! Kiitoksia nyt vaan palautteestanne ja hyvää päivänjatkoa!"

        Näinkö se meni?


    • minori

      Ei tuota nettisivustoa ole perustettu siksi, että aspat ovat niin ammattitaidottomia etteivät jaksa hankalia asiakkaita. Sivuston jututhan menevätkin yleensä niin, että asiakaspalvelija on oikein mallikkaasti palvellut maailman karmeimman aasiakkaan ja muistanut kiittää ja hymyillä kaikesta huolimatta. Sivusto toimii vaan höyryjen purkupaikkana! Tarkoitus ei siis ole mollata kyseleviä asiakkaita jne. vaan taputtaa kollegaa olalle ja sanoa että samanlaisia ne kamalimmat asiakkaat on joka paikassa - et ole yksin.

      • Asiaspalvelija itsekin

        Jos menisit NORMAALILLE ihmiselle sanomaan kaikenlaista mitä asiakaspalvelijoille sanotaan päivittäin, niin saisit varmasti syytteen solvauksesta tai ties mistä uhkailusta. Antaako se, että työtehtäväsi nyt sattuu olemaan asiakkaasta huolehtiminen, oikeuden asiakkaalle tehdä asioita, joita hän ei muuten toivottavasti missään muussa tilanteessa tekisi?

        Olen täysin samaa mieltä nimimerkin Minori kanssa.


      • mieltä

        Olen erittäin samaa mieltä. Itsekn asiakaspalveluammatissa töskentelevänä voin sanoa, että tilanteita riittää. Kyseisellä sivustolla on tarkoitus jakaa kokemuksia muiden samassa tai samantyyppisessä ammatissa olevien kanssa. Ei niitä kirjoituksia tehdä asiakkaan halventamiseksi eikä siksi, että vihaisimme työtämme. Oman kokemukseni mukaan kurjistakin tilanteista voi jälkikäteen repiä sen verran huumoria esiin, että jaksaa taas seuraavaa loukkaavasti tai ikävästi käyttäytyvää asiakasta palvella hymyssä suin.


      • Uuskädettömät
        mieltä kirjoitti:

        Olen erittäin samaa mieltä. Itsekn asiakaspalveluammatissa töskentelevänä voin sanoa, että tilanteita riittää. Kyseisellä sivustolla on tarkoitus jakaa kokemuksia muiden samassa tai samantyyppisessä ammatissa olevien kanssa. Ei niitä kirjoituksia tehdä asiakkaan halventamiseksi eikä siksi, että vihaisimme työtämme. Oman kokemukseni mukaan kurjistakin tilanteista voi jälkikäteen repiä sen verran huumoria esiin, että jaksaa taas seuraavaa loukkaavasti tai ikävästi käyttäytyvää asiakasta palvella hymyssä suin.

        Ja itse nyös asiakaspalvelu tehtövissä olleena en käsitä, että niitä tilanteita voi mitenkään ottaa noin henkilökohtaisesti, että pitää vaivautua "höyryjä" päästämään. Uskomattoman ammatitaidotonta.


      • Asiakaspalvelusta
        Asiaspalvelija itsekin kirjoitti:

        Jos menisit NORMAALILLE ihmiselle sanomaan kaikenlaista mitä asiakaspalvelijoille sanotaan päivittäin, niin saisit varmasti syytteen solvauksesta tai ties mistä uhkailusta. Antaako se, että työtehtäväsi nyt sattuu olemaan asiakkaasta huolehtiminen, oikeuden asiakkaalle tehdä asioita, joita hän ei muuten toivottavasti missään muussa tilanteessa tekisi?

        Olen täysin samaa mieltä nimimerkin Minori kanssa.

        Asiakaspalvelija on kaupassa töissä. Miksi asiakkaat tulevat valittamaan kauppaan KAIKISTA elämänsä ongelmista? Kassamyyjä tai myyjä ei ole psykologi, psykoterapeutti tai lääkäri! Missään ei näe niin röyhkeätä ja narsistista käytöstä kuin kaupan kassalla, osastolla ja asiakaspalvelussa!

        Tavarataloissa ja päivittäistavarakaupoissa kohtaat takuuvarmasti elämäänsä kyllästyneen ammattivalittajan Hän purkaa kiukkunsa ja aggressionsa asiakaspalvelijoihin ja näkee kaiken ympärillään negatiivisena. Etenkin iäkkäämmät naiset ovat kärkkäitä valittamaan ja arvostelemaan myyjiä. Kohtaat myös päihdeongelmaisen, joka hakee lisää kaljaa ja haukkuu huoraksi tai homoksi, kun et myy humaltuneelle alkoholia.

        Suurin osa henkilökunnasta ei halua olla töissä kaupassa. Kaupan työ on useimmille ns. väliaikaista pakkopullaa. Myyjät ja kassamyyjät ovat usein opiskelijoita, välivuotta pitäviä ylioppilaita, kotiäitejä, ammatinvaihtajia jne.


      • hanki elämä
        Asiakaspalvelusta kirjoitti:

        Asiakaspalvelija on kaupassa töissä. Miksi asiakkaat tulevat valittamaan kauppaan KAIKISTA elämänsä ongelmista? Kassamyyjä tai myyjä ei ole psykologi, psykoterapeutti tai lääkäri! Missään ei näe niin röyhkeätä ja narsistista käytöstä kuin kaupan kassalla, osastolla ja asiakaspalvelussa!

        Tavarataloissa ja päivittäistavarakaupoissa kohtaat takuuvarmasti elämäänsä kyllästyneen ammattivalittajan Hän purkaa kiukkunsa ja aggressionsa asiakaspalvelijoihin ja näkee kaiken ympärillään negatiivisena. Etenkin iäkkäämmät naiset ovat kärkkäitä valittamaan ja arvostelemaan myyjiä. Kohtaat myös päihdeongelmaisen, joka hakee lisää kaljaa ja haukkuu huoraksi tai homoksi, kun et myy humaltuneelle alkoholia.

        Suurin osa henkilökunnasta ei halua olla töissä kaupassa. Kaupan työ on useimmille ns. väliaikaista pakkopullaa. Myyjät ja kassamyyjät ovat usein opiskelijoita, välivuotta pitäviä ylioppilaita, kotiäitejä, ammatinvaihtajia jne.

        "Tavarataloissa ja päivittäistavarakaupoissa kohtaat takuuvarmasti elämäänsä kyllästyneen ammattivalittajan Hän purkaa kiukkunsa ja aggressionsa asiakaspalvelijoihin ja näkee kaiken ympärillään negatiivisena. Etenkin iäkkäämmät naiset ovat kärkkäitä valittamaan ja arvostelemaan myyjiä. Kohtaat myös päihdeongelmaisen, joka hakee lisää kaljaa ja haukkuu huoraksi tai homoksi, kun et myy humaltuneelle alkoholia."

        Entä sitten, ei se elämä mitään prinsessasatua ole. Pitääkö nuo ottaa jotenkin henkilökohtaisesti?

        Ihmeellisen keskenkasvuista väkeä liikenteessä. Veikkaan, että iltasi kuluvat muutenkin Big Brotheria ja Putousta katsoen. Elämänasenne ainakin on suoraan niistä kotoisin.


    • ncs

      Mmm, olet oikeassa. Kuitenkin me olemme kaikki sekä asiakkaita että aspoja.Eikö jokainen ammattikunta palvele jotain asiakasta ?
      Olen töissä asiakaspalvelukeskuksessa, ja töistä poistuessani olen ruokakaupan, postin, pankin,r-kiskan tai jonkun muun asiakas.Piiri pieni pyörii...

    • kattelen aaseja

      joo-o.oiskohan aiheen luoneen ihmisen(?) kannattanut lukea hiukan sivustoja ensin? se nimittäin kertonee että ei siellä kukaan oikeasti vittuunnu normaaleista asiakkaista! ite reippaat 9v ollut kaupassa töissä, en kai nyt niin idiootti sentään ole että edelleen olisin jos en duunistani nauttisi pääosin. lue sitä sivustoa ensin sellaset 20 sivua ja sano että kuka puhuu normaaleista asiakkaista vittumaisina? jos ite satut olemaan jtn kyseistä sorttia ja mietit että se on normaalia, mietippäs uudellen koska satut olemaan AASI! siis tämä kaikkien muiden paitsi sinun mielestäsi joka tietenkin olet oikeassa. vinkkinä :syöksy sementtiin vaikkapa aluksi.

    • asiakaspalvelija

      Moikka=)

      Olen itse asikaspalvelija ammatilta ja voin taata että ei me vihata=)
      En henkilökohtaisesti ainakaan.
      En olisi koskaan valinnut tätä alaa jos en haluaisia auttaa ja palvella ihmisiä. Tyhmää kysymystä ei olekkaan ,vain tapa jolla sen esittää voi olla joillain vähän hakusessa.
      Rakastan työtäni ja valta osaa asikkaistani.Mutta en vihaa niitäkään jotka aukoo pätään kun sattuu olemaan paha päivä.
      Tähän työhön pitää oppia olemaan välittämättä turhasta herjaamisesta. Ei aina voi olla hyvä päivä... ja tavallaan mehän ollaan sitä varten=)Ihmiset ovat inhimmillisiä, eihän vika ole aina minussa jos jono ei liiku, mutta sori vaan minä saan siitä kunnian.Mutta se on inhimillistä, jos on huono päivä. silloin myös on huono päivä.Asiakasta täytyy ymmärtää.

      Toivon että et kaupassa käydessäsi luule että sinua vihataan.Ei se niin ole, mutta muista se että meitäkin on moneen junaan=)
      Kaikkia ei ole luotu kaupankassalle

      • PALVELIJA POIKA

        Niin, pakkohan tänne on kirjoittaa omiakin mielipiteitä. Kyllä ne aivot monelta aasiakkaalta kotiin jää kun kauppaan lähdetään, moni päivä on mennyt itselläkin pilalle vittuilun ja asenteen takia.. Olen joutunut kerran soittamaan paikalle poliisin, asiakas huusi suoraa huutoa tiskillä eikä suostunut mihinkään hänelle ehdotettuun asiaan, minä henkilökohtaisesti en sellaista pitkään kuuntele ja järjestin kyseisen henkilön pihalle. Olen myös päättänyt että jos siviilissä joku mulkero asiakas käy minuun kiinni (vaikka baari reissulla, hän tulee saamaan sitä mitä tilaa!!!)


    • kenguru1111

      Hei

      Ajattelin itsekin hieman avautua asiakaspalvelutyöstä. Olen asiakaspalvelutyössä rautakaupassa. Asiakaspalvelun laatu on minulle hyvin tärkeää. Mikäli itse en saa hyvää palvelua niin toista kertaa en sellaiseen paikkaan mene. Olen nauttinut työstäni kovasti ja mielelläni opastan asiakkaita heitä askarruttavissa asioissa. Joskus kuitenkin jää miettimään että mitäköhän henkilökohtaisia ongelmia huonosti käyttäytyvillä asiakkailla on. Eteen on tullut jos jonkinmoista aasiakasta, mutta en ota asiaa henkilökohtaisesti.Joskus on huono päivä mutta rajansa kaikella. Eräs tapaus on jäänyt mieleen ja se on edelleen omassa henkilökohtaisessa "huonosti käyttäytyvät asiakkaat top 10 listan kärjessä". Asiakas haukkui minut rumasti kovaan ääneen koska olen nainen ja sen jälkeen sen takia etten puhu toista kotimaista kieltä sujuvasti. Ja kun vielä kaupassamme ei myydä tuotteita jota hän etsi, niin kunniansa saivat myös muu osaston henkilökunta, koko konserni ja lopuksi asiakas lähti ovet paukkuen ulos...

      • Nähty on

        Mutta nythän tulee itsepalvelukassoja, joten käytän jatkossa niitä erittäin mielelläni.
        Mihin sitten nämä joutuvat, kortistoon varmaan.
        Ovat niin asennevammaisia ettei sovi edes perushoitajiksi.


      • kaikkea sitä on..
        Nähty on kirjoitti:

        Mutta nythän tulee itsepalvelukassoja, joten käytän jatkossa niitä erittäin mielelläni.
        Mihin sitten nämä joutuvat, kortistoon varmaan.
        Ovat niin asennevammaisia ettei sovi edes perushoitajiksi.

        Mitkä nämä? Kenestä puhut? Käsite asiakaspalvelija pitää sisällään muutaman satatuhatta ihmistä. Ei kun kortistoon vaan, onnettomat. Kyllä valtio elättää! Dorka!

        Ja mene sinä itsepalvelukassalle, mutta jos maksutapahtumassa tulee ongelmia, niin älä vaan mene kysymään myyjiltä mitään.


      • Eini84
        Nähty on kirjoitti:

        Mutta nythän tulee itsepalvelukassoja, joten käytän jatkossa niitä erittäin mielelläni.
        Mihin sitten nämä joutuvat, kortistoon varmaan.
        Ovat niin asennevammaisia ettei sovi edes perushoitajiksi.

        Heh, eikös se perushoitajakin ole palveluammatissa :P


    • Timppi85

      Itse oon istunu kaupan kassalla opiskelujen ohessa monta vuotta, ja kyllä niitä oikeesti tyhmiä asiakkaita löytyy julmetun paljon. Kaikki on aina kassan syytä, oli asia mikä tahansa, siinä kyllä ihmiset osaa lahjakkaasti näyttää oman tyhmyytensä. On se kumma, minkälaista paskaa monen aikuisen, muka-fiksun ihmisen suusta pääsee. Nyt kun en enää ole asiakaspalveluammatissa, aion kyllä ladella kassajonosso oleville totuuksia jos joskus satun kuulemaan jonkun vittuilevan asiattomasti kassalle. Yrittäkää ihmiset ajatella sitä työtä, ja tervetuloa jokainen kokeilemaan millaista työtä kassoilla puurretaan päivät pitkät. Itselläni kunnioitus on kova niitä kohtaan, jotka sitä työtä jaksaa ja kuunnella valitusta.

    • on että ns "asiakkaat" ovat vain kaikkien firmojen välttämätöntä materiaalia eli "karjaa". Joka ajetaan säännöllisesti rahastettavaksi. Te pokat ostatte juuri sitä mitä me kauppiaat keksimme myydä, teille ei merkkaa mikään muu kuin "halpa" hinta. Asiakaspalvelu on urbaanilegenda jota ei ihan oikeasti ole olemassa mutta kun teillä reppanoilla ei oo muuta vaihtoehtoa kuin kantaa rahannne erilaisiin kauppoihin. Vittuako siinä kannattaa "palvella" kun dorka lentää häkkiin muutenkin rahastettavaksi!

      • Myöskin asiakas

        En varsinaisesti ole asiakaspalvelutyössä tällä hetkellä, mutta mielestäni sivusto on aivan loistava.
        Mikä siinä nyt on niin väärin, että pyytää ihmisiä vähän ajattelemaan omaa tyhmyyttään? Ei ne kassatädit myöskään siellä kassalla ole sitä varten, että sinä voisit paineitasi purkaa heille. Jos oikeasti vituttaa palvelut/tuotteet/ihmiset/kaikki, niin mitäs jos vaihtaa tarjoajaa?

        Kysymys kuuluu myös, että onko niiden tuotteiden käyttöohjeiden/ehtojen lukeminen, niin s**tanan vaikeaa?
        Jos ei oikeasti vaivaudu käyttämään vähän omaa järkeä(tai jos sitä ei vaan yksinkertaisesti löydy), niin silloin ei ole myöskään sopiva tähän yhteiskuntaan.

        T: Myöskin asiakas


      • jen-
        Myöskin asiakas kirjoitti:

        En varsinaisesti ole asiakaspalvelutyössä tällä hetkellä, mutta mielestäni sivusto on aivan loistava.
        Mikä siinä nyt on niin väärin, että pyytää ihmisiä vähän ajattelemaan omaa tyhmyyttään? Ei ne kassatädit myöskään siellä kassalla ole sitä varten, että sinä voisit paineitasi purkaa heille. Jos oikeasti vituttaa palvelut/tuotteet/ihmiset/kaikki, niin mitäs jos vaihtaa tarjoajaa?

        Kysymys kuuluu myös, että onko niiden tuotteiden käyttöohjeiden/ehtojen lukeminen, niin s**tanan vaikeaa?
        Jos ei oikeasti vaivaudu käyttämään vähän omaa järkeä(tai jos sitä ei vaan yksinkertaisesti löydy), niin silloin ei ole myöskään sopiva tähän yhteiskuntaan.

        T: Myöskin asiakas

        Kyllä me aspati vaan ihmisiä ollaan..ei meidänkään tarvitse ihan kaikkea kuunnella ja kestää vaikka kovasti yritämme..ei olla mitään tunteettomia robottea joita voi haukkua ja nimitellä ja parhaimassa tapauksessa käydä käsiksi..


      • selkeät ohjeet
        Myöskin asiakas kirjoitti:

        En varsinaisesti ole asiakaspalvelutyössä tällä hetkellä, mutta mielestäni sivusto on aivan loistava.
        Mikä siinä nyt on niin väärin, että pyytää ihmisiä vähän ajattelemaan omaa tyhmyyttään? Ei ne kassatädit myöskään siellä kassalla ole sitä varten, että sinä voisit paineitasi purkaa heille. Jos oikeasti vituttaa palvelut/tuotteet/ihmiset/kaikki, niin mitäs jos vaihtaa tarjoajaa?

        Kysymys kuuluu myös, että onko niiden tuotteiden käyttöohjeiden/ehtojen lukeminen, niin s**tanan vaikeaa?
        Jos ei oikeasti vaivaudu käyttämään vähän omaa järkeä(tai jos sitä ei vaan yksinkertaisesti löydy), niin silloin ei ole myöskään sopiva tähän yhteiskuntaan.

        T: Myöskin asiakas

        "Kysymys kuuluu myös, että onko niiden tuotteiden käyttöohjeiden/ehtojen lukeminen, niin s**tanan vaikeaa? "

        Toisille on. Jos ei halua saada siitä palautetta, niin sitten pitää olla myymättä niitä tuotteita noille "yhteiskuntaan sopimattomille". Pidä vaikka älykkyystesti siinä kassalla ennen kuin otat rahat.

        Tai perusta NSDAP ja ala kärrätä niitä sinne, minne ne sinun mielestäsi kuuluvat.


    • aasiakaspalvelija

      En itse vihaa työtäni, mutta aasiakkaita olen kyllä joutunut kohtaamaan töissäni päivittäin. Asiakaspalvelutyö on parhaimmillaan todella antoisaa, mutta mutta.. Minun ei tarvitse työni puolesta olla selvillä kilpailevien liikkeiden aukioloajoista, bussiaikatauluista, tavaroiden yleisestä hintatasosta, postin ja Veikkauksen hinnoista yms., kartoista tms. Eli kieltämättä, kun näitä jatkuvasti kysellään, niin pidemmän päälle alkaa ärsyttämään, vaikka sinänsä viattomia kysymyksiä ovatkin. Työajan ulkopuolella en opiskele huvikseni näitä asioita, vaan minulla on ihan elämäkin. Nämä aasiakkaat ovat kuitenkin yleensä näitä, jotka ovat väärässä (99% tapauksista on), ja naamasta näkee, että itsekin sen tajuavat, mutta silti jollain tavalla vika on aina minussa ja erehdystään on äärettömän vaikeata myöntää. Jos ei muuten, niin sitten keksitään jokin ihan uusi juttu, jossa minä olen tietenkin syypää. Ja, niin vaikeata kuin se onkin tajuta, minä en ärsyttääkseni kysy henkkareita, bonuskortteja tai maksutapaa (pankille vai luotolle?). Minä teen niin, koska minun on pakko. Minulle ei ole henkilökohtaisesti mitään väliä, onko sinulla bonuskortti vai ei. Olen ehkä jo liian leipiintynyt koko työhön, mutta uraa en ole suunnitellut työpaikastani luoda, olen siellä vain rahoittaakseni opiskeluja. Sen vuoksi on yksi ja sama, teenkö tuota työtä vai jotain ihan muuta, koska se ei kuitenkaan kauaa enää kestä.

      • hanipullaa

        ja aasiakkaat ollaan kaikki kuitenkin ihan samanlaisia ihmisolentoja. Koitetaan muistaa, että paineet on myös myyjillä kovat, monenlaista työtä ympätään ilman koulutusta yhdelle ihmiselle. (meillä abc, pankki, veikkaus, kassa, myymälä, posti ja siivous yms) Siinä hosuessa, selkä paskana, ja kädet verillä, pienellä palkalla ei hymy parhaalla tahdollakaan aina väänny naamalle. Varsinkin jos tulee halveksiva ihminen vaatimaan entistäkin nopeampaa palvelua tai laktoositonta jäätelöä. Onneksi teidän ei tarvi kestää enää helmitaululaskemista! Kokoajan kuitenkin yläpuolelta vaaditaan kovempia tuloksia ja vähennetään tunteja. Empatiaa


      • Vaativa Asiakas
        hanipullaa kirjoitti:

        ja aasiakkaat ollaan kaikki kuitenkin ihan samanlaisia ihmisolentoja. Koitetaan muistaa, että paineet on myös myyjillä kovat, monenlaista työtä ympätään ilman koulutusta yhdelle ihmiselle. (meillä abc, pankki, veikkaus, kassa, myymälä, posti ja siivous yms) Siinä hosuessa, selkä paskana, ja kädet verillä, pienellä palkalla ei hymy parhaalla tahdollakaan aina väänny naamalle. Varsinkin jos tulee halveksiva ihminen vaatimaan entistäkin nopeampaa palvelua tai laktoositonta jäätelöä. Onneksi teidän ei tarvi kestää enää helmitaululaskemista! Kokoajan kuitenkin yläpuolelta vaaditaan kovempia tuloksia ja vähennetään tunteja. Empatiaa

        Se on ammatinvalintakysymys. Jos olet puotipuksu, kohtelen sinua sen mukaan. Ja pakotan palvelemaan. Soitan aina suoraan isolle pampulle, ja valitan, jos en saa kunnollista palvelua. Pari akkaa on lähikaupasta lentänyt pihalle ansiostani.


      • Soitele minne vaan
        Vaativa Asiakas kirjoitti:

        Se on ammatinvalintakysymys. Jos olet puotipuksu, kohtelen sinua sen mukaan. Ja pakotan palvelemaan. Soitan aina suoraan isolle pampulle, ja valitan, jos en saa kunnollista palvelua. Pari akkaa on lähikaupasta lentänyt pihalle ansiostani.

        suostunnu antaa sulle? Kato kun ei kuulu toimenkuvaan....Säälittävä äijä.


      • allerginen tyhmille
        hanipullaa kirjoitti:

        ja aasiakkaat ollaan kaikki kuitenkin ihan samanlaisia ihmisolentoja. Koitetaan muistaa, että paineet on myös myyjillä kovat, monenlaista työtä ympätään ilman koulutusta yhdelle ihmiselle. (meillä abc, pankki, veikkaus, kassa, myymälä, posti ja siivous yms) Siinä hosuessa, selkä paskana, ja kädet verillä, pienellä palkalla ei hymy parhaalla tahdollakaan aina väänny naamalle. Varsinkin jos tulee halveksiva ihminen vaatimaan entistäkin nopeampaa palvelua tai laktoositonta jäätelöä. Onneksi teidän ei tarvi kestää enää helmitaululaskemista! Kokoajan kuitenkin yläpuolelta vaaditaan kovempia tuloksia ja vähennetään tunteja. Empatiaa

        Laktoositonta jäätelöä? Missäs berjozkassa sinä oikein sitä persettäsi haudotat jos siellä ei ole edes laktoositonta jäätelöä myynnissä? Voipi olla, että palautetta tulee.

        Ja jos se selkä on paskana, niin tiedoksi, että siihen työergonomiaansa voi vaikuttaa itsekin ja vaatia työnantajaakin tekemään osansa. Lisäksi on kuntosalitkin keksitty, mutta kun, tieksä siis, kotonakin voi niinku treenata niitä selkälihaksia. Eikä vain suunnitella uusien silikonien ottamista etupainoa lisäämään.


    • Missä ammattitaito?

      Yksi asia, missä asiakaspalvelussa on ehdottomasti parantamisen varaa, on kritiikin vastaanottaminen. Itse tervehdin aina kassaa, sanon kiitos, hei hei jne. Asiakaspalvelijatkin ovat vain ihmisiä, joten sellaisina heitä on myös kohdeltava. Mutta. Jos asiakas tulee asiallisesti kertomaan esimerkiksi tuotteen virheestä tai muuten kritisoimaan palvelua/jotain tuotetta (syystä), niin liikkeen edustajana siitä on otettava vastuu. Vastauksena ei saa olla huono asenne tai voi, voi, valita kuluttaja-asiamiehelle, ei kuulu meille (kuten taannoin Kenkämarskissa). Jos myyjä viitsisi edes yrittää tehdä jotain asian eteen, asiakas saattaisi leppyä ja palata takaisin. Tyly myyjä, joka ei edes kuuntele, mitä asiakkaalla on sanottavaa, saa asiakkaan äänestämään jaloillaan. Sekä asiakkaalla että myyjällä on oikeus tulla kohdelluksi asiallisesti, mutta mielestäni myyjällä on velvollisuus selvittää ongelmatilanteet ammattitaitoisesti. Ja ammattitaitoon kuuluu myös asiallisen kritiikin vastaanottaminen.

      • sintsssi

        Minä olen tehnyt 6 vuotta töitä kassalla osa-aikaisena tai ekstrana. Olen korkeasti koulutettu ja teen myös sen alan töitä, olen myös "paremman perheen" lapsi, ja kyllä sanoisin että kaikkien ihmisten pitäisi tehdä elämässään aspatyötä edes jonkin aikaa. Myös niiden jotka pitävät itseään parempina ihmisinä esim. koulutuksen vuoksi. Kyllä oppisi silloin arvostamaan henkisesti ja fyysisestikin raskasta työtä. Itse en aikaisemmin osannut monia ammatteja arvostaa kun olin niin helpolla päässyt.

        En muuten ole ikinä saanut asiallista kritiikkiä. Esim. en minä kassana mahda monille asioille mitään, esim. hedelmäpusseille tai kaupungin yli/alikulkusilloille tai vakuutusyhtiöille. Olen saanut kritiikkiä esim. kun olen liian varomattomasti koskenut viilipurkkiin, tai että olen kysynyt että pankki? sen sijaan että olisin kysynyt pankki vai luotto. Mutta kritiikki ei ole ollut asiallista, vaan halveksivaa ja ilkeämielistä. Myös kun joutuu tarkistamaan henkkarit kun pankkikortista puuttuu allekirjoitus, olen saanut hirveät huudot ja haistatukset ja "sinä paskaduunari et tiedä asioista mitään". On kurja saada haistatuksia ja epäilyjä omasta ammattitaidosta eikä saa puolustautua mitenkään. Kyllä sellainen pilaa useammankin päivän. Siksi aasiakas.net on hyvä paikka purkaa mieltä. Monesti asiakkaat myös vaikeuttavat työntekoa monin eri tavoin ihan vaan ajattelemattomuuttaan tai halveksuntaansa. Tyhmiä kysymyksiä voi ihan oikeasti varoa, ja miettiä onko juuri tämä henkilö vastuussa tästä asiasta tai osaako juuri hän neuvoa, vai voisinko ottaa yhteyttä siihen paikkaan/henkilöön joka tästä asiasta tietää. Esim. palaute menee perille parhaiten palautelapulla tai netissä. Ei kassa välttämättä ehdi itse lappuja täyttelemään, muutenkin aina menee palkattomiksi ylitöiksi kun joku valitsee oikeaa banaania kun kauppa on mennyt jo kiinni. Ja voisko käyttää omaa järkeä ennen kuin kysyy. Esim. kun etsii pastaa niin kannattaisko katsoa ensin missä kyltissä lukee pasta. Eli että miten molemmin puolin asiasta päästäisiin eteenpäin, ja saataisiin asiaan ratkaisu. Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa. Teen myös työni niin hyvin kuin osaan, ja olen kehittänyt työskentelytapojani vuosien myötä siten että kaikki sujuisi ripeästi ja tuotteet säilyvät ehjinä jne. Mutta, harvoin siitä kiitosta saa. Monet jopa uhraavat fysiikkansa tässä työssä, rasitusvammat on yleisiä. Mutta harvaa asiakasta kiinnostaa että toinen terveytensä uhraa siinä, nostelee ehkä tuotteita kovissa kivuissa.

        Kyllä kaupankassantyö on paska työ, likaviemärinä oloa. En usko että kukaan siitä työstä nauttii, eikä vika ole asiakaspalveluasenteessa vaan ilkeissä asiakkaissa. Monesti joutuu jopa pelkäämään aggressiivia asiakkaita.

        Mielestäni pitäisi kehittää joku laki suojelemaan aspoja. Ei pitäisi olla laillista esim. huoritella ja haistattaa vittuja.


      • Tosi aasiakas
        sintsssi kirjoitti:

        Minä olen tehnyt 6 vuotta töitä kassalla osa-aikaisena tai ekstrana. Olen korkeasti koulutettu ja teen myös sen alan töitä, olen myös "paremman perheen" lapsi, ja kyllä sanoisin että kaikkien ihmisten pitäisi tehdä elämässään aspatyötä edes jonkin aikaa. Myös niiden jotka pitävät itseään parempina ihmisinä esim. koulutuksen vuoksi. Kyllä oppisi silloin arvostamaan henkisesti ja fyysisestikin raskasta työtä. Itse en aikaisemmin osannut monia ammatteja arvostaa kun olin niin helpolla päässyt.

        En muuten ole ikinä saanut asiallista kritiikkiä. Esim. en minä kassana mahda monille asioille mitään, esim. hedelmäpusseille tai kaupungin yli/alikulkusilloille tai vakuutusyhtiöille. Olen saanut kritiikkiä esim. kun olen liian varomattomasti koskenut viilipurkkiin, tai että olen kysynyt että pankki? sen sijaan että olisin kysynyt pankki vai luotto. Mutta kritiikki ei ole ollut asiallista, vaan halveksivaa ja ilkeämielistä. Myös kun joutuu tarkistamaan henkkarit kun pankkikortista puuttuu allekirjoitus, olen saanut hirveät huudot ja haistatukset ja "sinä paskaduunari et tiedä asioista mitään". On kurja saada haistatuksia ja epäilyjä omasta ammattitaidosta eikä saa puolustautua mitenkään. Kyllä sellainen pilaa useammankin päivän. Siksi aasiakas.net on hyvä paikka purkaa mieltä. Monesti asiakkaat myös vaikeuttavat työntekoa monin eri tavoin ihan vaan ajattelemattomuuttaan tai halveksuntaansa. Tyhmiä kysymyksiä voi ihan oikeasti varoa, ja miettiä onko juuri tämä henkilö vastuussa tästä asiasta tai osaako juuri hän neuvoa, vai voisinko ottaa yhteyttä siihen paikkaan/henkilöön joka tästä asiasta tietää. Esim. palaute menee perille parhaiten palautelapulla tai netissä. Ei kassa välttämättä ehdi itse lappuja täyttelemään, muutenkin aina menee palkattomiksi ylitöiksi kun joku valitsee oikeaa banaania kun kauppa on mennyt jo kiinni. Ja voisko käyttää omaa järkeä ennen kuin kysyy. Esim. kun etsii pastaa niin kannattaisko katsoa ensin missä kyltissä lukee pasta. Eli että miten molemmin puolin asiasta päästäisiin eteenpäin, ja saataisiin asiaan ratkaisu. Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa. Teen myös työni niin hyvin kuin osaan, ja olen kehittänyt työskentelytapojani vuosien myötä siten että kaikki sujuisi ripeästi ja tuotteet säilyvät ehjinä jne. Mutta, harvoin siitä kiitosta saa. Monet jopa uhraavat fysiikkansa tässä työssä, rasitusvammat on yleisiä. Mutta harvaa asiakasta kiinnostaa että toinen terveytensä uhraa siinä, nostelee ehkä tuotteita kovissa kivuissa.

        Kyllä kaupankassantyö on paska työ, likaviemärinä oloa. En usko että kukaan siitä työstä nauttii, eikä vika ole asiakaspalveluasenteessa vaan ilkeissä asiakkaissa. Monesti joutuu jopa pelkäämään aggressiivia asiakkaita.

        Mielestäni pitäisi kehittää joku laki suojelemaan aspoja. Ei pitäisi olla laillista esim. huoritella ja haistattaa vittuja.

        huorittelu ja haistattelu ole laillista.Se on aina kunnianloukkaus.Syyte vaan persauksiin joka kerta.


      • tietää kaiken...
        Tosi aasiakas kirjoitti:

        huorittelu ja haistattelu ole laillista.Se on aina kunnianloukkaus.Syyte vaan persauksiin joka kerta.

        Kyllä nykyään on niin että myyjän pitää tietää kaikesta kaikki ja heti oitis. Rautakaupan myyjänä olleena(onneksi en enää)voin sanoa, että nykyään osallla asiakkaista ei ole myyjiä kohtaan mitään kunnioitusta, toisin kuin joskus ennen muinoin. Tänä päivänä kävellään ovesta sisään ja huudellaan ensitöikseen paljonko saa alennusta ja valitellaan ettei yhtään myyjää ole missään vaikka tasan nokan edessä pyörisi. Sitten kun myyjän juttusille pääsee niin niin haukutaan myyjä ihan paskaksi jos ei vastausta saa alle puolessa sekunnissa johonkin asiaan. Olisiko kiva jos me myyjät tulisimme sinun, asiakkaan, työpaikalle haukkumaan ja kitisemään joka pirun asiasta? On onneksi vielä niitäkin ihmisiä, jotka osaavat kaupassa olla fiksusti, mutta kun todellakin se yksikin nöyryyttävä asiakas pilaa koko päivän....ole siinä sitten niin kuin ei mitään. Miettikää miksi asiakaspalvelijat ei enää jaksaaina hymyillä....kaikkea sontaa mitä niskaan tulee ei voi vain antaa mennä ohi korvien. Muut myyjät takuulla tietää mitä tarkoitan....


      • asiallinen asiakas?
        tietää kaiken... kirjoitti:

        Kyllä nykyään on niin että myyjän pitää tietää kaikesta kaikki ja heti oitis. Rautakaupan myyjänä olleena(onneksi en enää)voin sanoa, että nykyään osallla asiakkaista ei ole myyjiä kohtaan mitään kunnioitusta, toisin kuin joskus ennen muinoin. Tänä päivänä kävellään ovesta sisään ja huudellaan ensitöikseen paljonko saa alennusta ja valitellaan ettei yhtään myyjää ole missään vaikka tasan nokan edessä pyörisi. Sitten kun myyjän juttusille pääsee niin niin haukutaan myyjä ihan paskaksi jos ei vastausta saa alle puolessa sekunnissa johonkin asiaan. Olisiko kiva jos me myyjät tulisimme sinun, asiakkaan, työpaikalle haukkumaan ja kitisemään joka pirun asiasta? On onneksi vielä niitäkin ihmisiä, jotka osaavat kaupassa olla fiksusti, mutta kun todellakin se yksikin nöyryyttävä asiakas pilaa koko päivän....ole siinä sitten niin kuin ei mitään. Miettikää miksi asiakaspalvelijat ei enää jaksaaina hymyillä....kaikkea sontaa mitä niskaan tulee ei voi vain antaa mennä ohi korvien. Muut myyjät takuulla tietää mitä tarkoitan....

        kyllä puolustin teitä arvon myyjiä.Tajusitko?Että jos joku teitä kehtaa huoritella niin syyte vaan kunnianloukkauksesta.Kyllä käytöstapoja olla pitää.Tuskin kaupassa asioivilla ns.öykkäriasiakkailla
        tulis mieleen aukoa päätään asioidessaan pankissa,virastoissa tai poliisin kanssa...putka reissu taitaisi
        rapsahtaa;)Mikähän kumma näillä tietyillä asiakkailla on kun juuri kaupassa pitää ns.purkautua?Muualla
        asioidaan"lakki kourassa".Varsinkin pankissa,kun pitäis saada asuntolainaa.Veikkaan ,että täytyy olla omassa elämässä jotain pielessä ja pahasti, kun työtänsä tekevälle kaupantätille tai sedälle pitää
        purkaa omaa pahaa oloaan.Eikös sitä varten ole ihan ammattiauttajia.Niin, se reppana kaupan myyjä
        on halvempi terapautti.Ei maksa mitään kun höyryjä päästelee ulos.Jaksamista teille kaikille myyjille!


      • Pankinjohtajatar
        sintsssi kirjoitti:

        Minä olen tehnyt 6 vuotta töitä kassalla osa-aikaisena tai ekstrana. Olen korkeasti koulutettu ja teen myös sen alan töitä, olen myös "paremman perheen" lapsi, ja kyllä sanoisin että kaikkien ihmisten pitäisi tehdä elämässään aspatyötä edes jonkin aikaa. Myös niiden jotka pitävät itseään parempina ihmisinä esim. koulutuksen vuoksi. Kyllä oppisi silloin arvostamaan henkisesti ja fyysisestikin raskasta työtä. Itse en aikaisemmin osannut monia ammatteja arvostaa kun olin niin helpolla päässyt.

        En muuten ole ikinä saanut asiallista kritiikkiä. Esim. en minä kassana mahda monille asioille mitään, esim. hedelmäpusseille tai kaupungin yli/alikulkusilloille tai vakuutusyhtiöille. Olen saanut kritiikkiä esim. kun olen liian varomattomasti koskenut viilipurkkiin, tai että olen kysynyt että pankki? sen sijaan että olisin kysynyt pankki vai luotto. Mutta kritiikki ei ole ollut asiallista, vaan halveksivaa ja ilkeämielistä. Myös kun joutuu tarkistamaan henkkarit kun pankkikortista puuttuu allekirjoitus, olen saanut hirveät huudot ja haistatukset ja "sinä paskaduunari et tiedä asioista mitään". On kurja saada haistatuksia ja epäilyjä omasta ammattitaidosta eikä saa puolustautua mitenkään. Kyllä sellainen pilaa useammankin päivän. Siksi aasiakas.net on hyvä paikka purkaa mieltä. Monesti asiakkaat myös vaikeuttavat työntekoa monin eri tavoin ihan vaan ajattelemattomuuttaan tai halveksuntaansa. Tyhmiä kysymyksiä voi ihan oikeasti varoa, ja miettiä onko juuri tämä henkilö vastuussa tästä asiasta tai osaako juuri hän neuvoa, vai voisinko ottaa yhteyttä siihen paikkaan/henkilöön joka tästä asiasta tietää. Esim. palaute menee perille parhaiten palautelapulla tai netissä. Ei kassa välttämättä ehdi itse lappuja täyttelemään, muutenkin aina menee palkattomiksi ylitöiksi kun joku valitsee oikeaa banaania kun kauppa on mennyt jo kiinni. Ja voisko käyttää omaa järkeä ennen kuin kysyy. Esim. kun etsii pastaa niin kannattaisko katsoa ensin missä kyltissä lukee pasta. Eli että miten molemmin puolin asiasta päästäisiin eteenpäin, ja saataisiin asiaan ratkaisu. Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa. Teen myös työni niin hyvin kuin osaan, ja olen kehittänyt työskentelytapojani vuosien myötä siten että kaikki sujuisi ripeästi ja tuotteet säilyvät ehjinä jne. Mutta, harvoin siitä kiitosta saa. Monet jopa uhraavat fysiikkansa tässä työssä, rasitusvammat on yleisiä. Mutta harvaa asiakasta kiinnostaa että toinen terveytensä uhraa siinä, nostelee ehkä tuotteita kovissa kivuissa.

        Kyllä kaupankassantyö on paska työ, likaviemärinä oloa. En usko että kukaan siitä työstä nauttii, eikä vika ole asiakaspalveluasenteessa vaan ilkeissä asiakkaissa. Monesti joutuu jopa pelkäämään aggressiivia asiakkaita.

        Mielestäni pitäisi kehittää joku laki suojelemaan aspoja. Ei pitäisi olla laillista esim. huoritella ja haistattaa vittuja.

        Yksi lause pitkässä tekstissäsi pisti silmään: Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa.

        Tuota siis... Ilmeisesti tehtäväsi on joku muu kuin asiakaspalvelu?


      • 12+14
        Pankinjohtajatar kirjoitti:

        Yksi lause pitkässä tekstissäsi pisti silmään: Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa.

        Tuota siis... Ilmeisesti tehtäväsi on joku muu kuin asiakaspalvelu?

        Pankinjohtajatar,

        Ei tullut mieleen, että ehkä hän tarkoitti tuolla sitä, että jos on kiireinen sillä hetkellä. Itse olen pienessä marketissa töissä ja jos olen kassalla ja jonossa 4 ihmistä ja sitten joku älykääpiö tulee huutelemaan että "tuus likka näyttään missä on luomubanaanit ja ota niitä mulle viis ja kerro vielä mistä ne on tuotu ja miten bananiviljely toimii", niin voit olla varma että jää kyseiseltä asiakkaalta palvelu vähemmäksi sillä hetkellä.

        Ärsyttää, että joku on niin tyhmä, että tarttuu tuollaiseen lauseeseen kiinni. Tietenkin aivoja saisi myös käyttää. :)


      • meidän kauppa
        sintsssi kirjoitti:

        Minä olen tehnyt 6 vuotta töitä kassalla osa-aikaisena tai ekstrana. Olen korkeasti koulutettu ja teen myös sen alan töitä, olen myös "paremman perheen" lapsi, ja kyllä sanoisin että kaikkien ihmisten pitäisi tehdä elämässään aspatyötä edes jonkin aikaa. Myös niiden jotka pitävät itseään parempina ihmisinä esim. koulutuksen vuoksi. Kyllä oppisi silloin arvostamaan henkisesti ja fyysisestikin raskasta työtä. Itse en aikaisemmin osannut monia ammatteja arvostaa kun olin niin helpolla päässyt.

        En muuten ole ikinä saanut asiallista kritiikkiä. Esim. en minä kassana mahda monille asioille mitään, esim. hedelmäpusseille tai kaupungin yli/alikulkusilloille tai vakuutusyhtiöille. Olen saanut kritiikkiä esim. kun olen liian varomattomasti koskenut viilipurkkiin, tai että olen kysynyt että pankki? sen sijaan että olisin kysynyt pankki vai luotto. Mutta kritiikki ei ole ollut asiallista, vaan halveksivaa ja ilkeämielistä. Myös kun joutuu tarkistamaan henkkarit kun pankkikortista puuttuu allekirjoitus, olen saanut hirveät huudot ja haistatukset ja "sinä paskaduunari et tiedä asioista mitään". On kurja saada haistatuksia ja epäilyjä omasta ammattitaidosta eikä saa puolustautua mitenkään. Kyllä sellainen pilaa useammankin päivän. Siksi aasiakas.net on hyvä paikka purkaa mieltä. Monesti asiakkaat myös vaikeuttavat työntekoa monin eri tavoin ihan vaan ajattelemattomuuttaan tai halveksuntaansa. Tyhmiä kysymyksiä voi ihan oikeasti varoa, ja miettiä onko juuri tämä henkilö vastuussa tästä asiasta tai osaako juuri hän neuvoa, vai voisinko ottaa yhteyttä siihen paikkaan/henkilöön joka tästä asiasta tietää. Esim. palaute menee perille parhaiten palautelapulla tai netissä. Ei kassa välttämättä ehdi itse lappuja täyttelemään, muutenkin aina menee palkattomiksi ylitöiksi kun joku valitsee oikeaa banaania kun kauppa on mennyt jo kiinni. Ja voisko käyttää omaa järkeä ennen kuin kysyy. Esim. kun etsii pastaa niin kannattaisko katsoa ensin missä kyltissä lukee pasta. Eli että miten molemmin puolin asiasta päästäisiin eteenpäin, ja saataisiin asiaan ratkaisu. Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa. Teen myös työni niin hyvin kuin osaan, ja olen kehittänyt työskentelytapojani vuosien myötä siten että kaikki sujuisi ripeästi ja tuotteet säilyvät ehjinä jne. Mutta, harvoin siitä kiitosta saa. Monet jopa uhraavat fysiikkansa tässä työssä, rasitusvammat on yleisiä. Mutta harvaa asiakasta kiinnostaa että toinen terveytensä uhraa siinä, nostelee ehkä tuotteita kovissa kivuissa.

        Kyllä kaupankassantyö on paska työ, likaviemärinä oloa. En usko että kukaan siitä työstä nauttii, eikä vika ole asiakaspalveluasenteessa vaan ilkeissä asiakkaissa. Monesti joutuu jopa pelkäämään aggressiivia asiakkaita.

        Mielestäni pitäisi kehittää joku laki suojelemaan aspoja. Ei pitäisi olla laillista esim. huoritella ja haistattaa vittuja.

        " Esim. en minä kassana mahda monille asioille mitään, esim. hedelmäpusseille tai kaupungin yli/alikulkusilloille tai vakuutusyhtiöille. Olen saanut kritiikkiä esim. kun olen liian varomattomasti koskenut viilipurkkiin, tai että olen kysynyt että pankki? sen sijaan että olisin kysynyt pankki vai luotto. Mutta kritiikki ei ole ollut asiallista, vaan halveksivaa ja ilkeämielistä."

        Kommunikointitaidot ovat yksi osa ammattitaitoa. Kannattaa esittää asiat siten, että väärinkäsityksen mahdollisuus on mahdollisimman pieni. Väärinkäsityksiä sattuu silti, puolin ja toisin, mutta vähemmän. Sinuun suhtaudutaan halveksivasti, koska sitä, ettei perusasiat ole hallinnassa, pidetään asenteestasi johtuvana. Varsinkin jos ilmeesi kertoo jonkinlaisesta ylimielisyydestä, saat tietenkin sitä myös takaisin.

        Jos sinulla on niin kiire, ettet ehdi ottamaan palautetta vastaan, mikset kerro sitä asiakkaalle ja opasta häntä, miten palaute tulee antaa? Luuletko, että joku lukee nämä ohjeesi täältä? Ja yksi opastekyltti lisää on aivan turha. Kun niitä on 10 ei ihminen lue niistä enää puoliakaan. Jos palautetta tulee jostain asiasta paljon, on ihan oikeasti paikallaan kertoa se SINUN ITSESI esimiehellesi ja sanoa suoraan, että asialle on syytä tehdä jotain, koska se kuormittaa sinua kohtuuttomasti. Jos nyt yksinkertaisesti vain möisi parempia tuotteita niin valituksia tulisi vähemmän. Sinä olet siellä kaupassa töissä ja edustat sitä, sinä myöskin tiedät, kuka on vastuussa mistäkin, ei asiakas!

        Jotenkin huokuu tuollainen perusvoimattomuus tuosta tekstistäsi. Olet selvästi ylikuormittunut ja yrität siirtää osan taakasta asiakkaan harteille. Se ei tietenkään onnistu, ei tule koskaan onnistumaan. Pienillä asioilla on uskomattoman suuri merkitys suurissa kokonaisuuksissa. Se on syytä oppia mahdollisimman pian, sen sijaan että keskittyy täysipäiväisesti siihen turhautumiskierteeseensä.


      • se on kovaa
        12+14 kirjoitti:

        Pankinjohtajatar,

        Ei tullut mieleen, että ehkä hän tarkoitti tuolla sitä, että jos on kiireinen sillä hetkellä. Itse olen pienessä marketissa töissä ja jos olen kassalla ja jonossa 4 ihmistä ja sitten joku älykääpiö tulee huutelemaan että "tuus likka näyttään missä on luomubanaanit ja ota niitä mulle viis ja kerro vielä mistä ne on tuotu ja miten bananiviljely toimii", niin voit olla varma että jää kyseiseltä asiakkaalta palvelu vähemmäksi sillä hetkellä.

        Ärsyttää, että joku on niin tyhmä, että tarttuu tuollaiseen lauseeseen kiinni. Tietenkin aivoja saisi myös käyttää. :)

        "Tietenkin aivoja saisi myös käyttää"

        No koska aiot aloittaa?

        Tuliko itsellesi mieleen tuosta banaaniesimerkistä yhtään mitään muuta ajatusta kuin se, että "on se nyt tyhmä asiakas, kun ei ollenkaan ota huomioon, miten kovaa sun elämä voi olla, että ihan 4 asiakasta jonossa ja silleen"

        Kun sulla tuota aivokapasiteettia omasta mielestäsi tuntuu olevan aivan rajatta, niin en viitsi antaa vinkkejä. Muuta kuin sen, että tuossa on juuri syy, miksi en yleensä hikisistä pikkupuljuista ostele mitään. Valikoima on olematon, hinnat pilvissä ja palvelusta ei tietoakaan. Ja sitten kauppias itkee kun iso, paha automarket vie asiakkaat. Niissä on myös työntekijöiden palkkaamisessa jokin taso, ihan joka teinibimbo ei pääse töihin vaikka varmasti haluaisikin. Elämää suurempine aivoineen.


    • kansainvälinenaspa

      Notalwaysright.com

      Suomalaiset aasiakkaat on vielä helppoja nakkeja, kansainvälisellä tasolla mennään jo niin alhaisella älykkyydellä että saa olla kiitollinen että jos vastaan tulee Suomessa _vain_ kiukkuinen aasiakas ;)

    • alipalkat. sylkykup

      Kyllä täytyy näin nykyisenä market-myyjänä, entisenä putiikkimyyjänä todeta, että market-asiakkaat on vaan todella yksinkeratsia verrattuna varakkaampiin asiakkaisiin, joita sai palvella pienemmällä volyymilla.
      Ette arvaa kuinka monta kertaa asiakas on tullut sisään liikkeeseen kysymään, jotta mistä niitä kärryjä oikein saa. Yritän pitää nauruani ja selvittää kohteliaasti, että tuosta ulkoa niinkuin muissakin marketeissa (niin juuri siitä, mistä tulitte juuri sisään liikkeeseen).....huoh!

      Ei kukaan voi niin rakastaa työtään että kestäisi päivästä toiseen asiakkaan kaupparyhmälle myyjän kautta huutamia solvauksia. Kyllä ihmisen pahuus, tyhmyys ja julmuus näkyy vaan liiaksi juuri market-jonossa.

      Ole onnellinen että asiakaskuntasi on toinen :)

      • daczxcczxc

        Ilmeisesti Lidl, siellä on kaikki melko oudosti, voi tosiaan kävellä ohi huomaamatta kärrejä.


      • samma saken på minne
        daczxcczxc kirjoitti:

        Ilmeisesti Lidl, siellä on kaikki melko oudosti, voi tosiaan kävellä ohi huomaamatta kärrejä.

        Sama tuli mieleen. Saksalainen insinööri ei ole koskaan avannut yhtään havaintopsykologian kirjaa. Aika monella suomalaisella "rationaalisella ajattelijalla" sama vika.

        Kyllä se tyhmyys niissä paikoissa näkyy myös jossain muualla kuin kassajonossa.

        Itse en käytä lidliä, kallis kauppa ja huono valikoima, jotenkin epätoimiva konsepti kaikin tavoin. Sopii niille, jotka ovat riittävän köyhiä tullakseen huijatuiksi.


    • pakko tehdä töitä

      Kyllä, vihaan työtäni. Seitsemän vuotta tehnyt osa-aikaisena kassaa (en yhtäjaksoisesti, pakko ollut pitää "hermolomia"). Niille jotka tähän vetää tän kuuluisan "ehkä sun pitäis vaihtaa alaa" niin sanon että opiskelenkin ihan muuta. Jotain työtä on tehtävä, ja monelle opiskelijalle kaupan työt on suunnilleen ainut vaihtoehto.

      Suurin osa asiakkaista ok, toki, mutta kyllä se yksi hullunkiilto silmissään huutava asiakas onnistuu nätisti pilaamaan vuoron... Ja joo, pomokin tykkäis kovasti jos nostaisin kunnianloukkauksesta jutun! Ja varmasti se asiakas kertoisikin nimensä mulle, jotta voisin laittaa asian vireille... Ja ei, vartioita ei ole useimmissa paikoissa missä olen ollut töissä.

      Aasiakas.net on paikka asiakaspalvelijoille, jotka päästävät höyryjä. Info-isku teille monille: asiakaspalvelijoitakin on erilaisia! Joku voi toki vetää herneen nenään jos asiakas kehtaa kysyä missä on hedelmävaaka, mutta nämä tapaukset ovat kuitenkin aika vähemmistöä.

      • noinkohan

        Aika harva maksaa käteisellä nykyisin, se nimi näkyy siinä pankkikortissa.

        Jos palautetta tulee kovin paljon, on työnantaja pas.ka ja sitä on syytä vaihtaa.


    • Meitä on moneen juna

      Hyvää asiakaspalvelua on ihan yhtä paljon erilaista kun on asiakkaitakin. Jokainen ihminen kokee asiat eri tavalla ei sitä itteensä saa ottaa. Ittelläni on uudessa työpaikassani ainaki välillä niin v******sia asiakkaita etten oo nähnykkään vaikka olenkin ollut asiakas palvelu alalla niiiiin mionta vuotta kun jaksan muistaa mutta toisaalta taas jotkut asiakkaat ymäärtävät ja pitävät minua hyvänä asiakaspalvelijana jotkut huonona.

    • gerjgerkjborejkber4b

      Kaikkein suurimpia aaseja on sellaiset asiakkaat jotka luulee toista asiakasta myyjäksi! Minua on monta kertaa jostain syystä luultu myyjäksi vaikka olen vain asiakas ja töissä täysin eri alalla missä ei tarvitse asiakkaita nähdäkään.

      Nuorena kävin kyllä kauppakoulun ja olin työharjoittelussa tavaratalon kassalla, voi helvetti minkälaisia kusipäitä ihmiset osaa olla, en ollut kyllä ennen törmännyt yhtä törkeään käytökseen. Se työharjoittelujakso ratkaisi asian, tämä ala ei ollut oikea valinta ja siksi työskentelenkin nykyään täysin toisella alalla jossa ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa missään tekemisissä.

      • Opettele pukeutumaan

        Osta kunnon vaatteet äläkä kulje jokin myyjän takki päällä! Vaikka olisit saanut sen mistä alennusmyynnistä.


      • tässä syy

        Susta huokuu toi energinen ja positiivinen palveluasenne siihen malliin, että ihmekö tuo :D


    • REaLisTiIIIIIII

      Kyse ei ole mistään erityisestä vihaamisesta, vaan realismista. Vedäpä pääsi perseestäsi, niin ehkä pystyt toteamaan (jos et ole aivan aivokehitysvammainen), että suurin osa ihmisistä on aivan idioottimaisia, debiilejä, sisäsiittoisia ja kuopassakasvaneita vajokkeja, jotka lähes kaikkialla käyttäytyvät myös sillä tavoin. Suurin palvelus ihmis- ja yhteiskunnalle tehtäisiin, jos 99% ihmisistä kuohittaisiin tylsillä keritsemissaksilla ja ammuttaisiin päähän sen jälkeen, koska heidän "isänsä" ei tajunnut vetäistä ulos ja roiskaista lakanaan.

      • kurttana

        Sinusta vois aloittaa. Kiva tietty jos osaisit tehdä ton ihan itse, mut vähän epäilen.


    • Törkeät ihmiset

      Minä en ole kaupan kassalla, mutta olen sairaalapäivystyksessä vastaanottoluukulla ja voin kertoa, että aikamoista sakkia siellä käy ja joutuu kuulemaan ties mitä.

      Yleisin ongelma on se odotus ja tiedän, että se on ärsyttävää (itsekin olen joutunut päivystyksessä potilaana käymään), mutta se ei ole MILLÄÄN tavalla minun vikani, jos lääkäreitä on 1 tai 2 ja potilaita koko odotusaula piukassa. Eivät ne lääkärille huuda ja raivoa, mutta muulle henkilökunnalle kyllä! Kyllä saa kuulla h*orittelua, ämmittelyä ja joskus jokin hörhö saattaa yrittää käydä päälle ja pitää vartijat hälyttää.

      Toinen yleinen ongelma on sellainen, että lääkäri on kirjoittanut reseptin 2 päivää sitten ja lääke on joko väärää tai muuten vaan lääkäri töpeksinyt kiireessään ja stressissään ja tämä samainen lääkäri ei ole enää päivystyksessä vaan jossain ihan muualla. Yritä siinä nyt sitten selittää, että tämä lääkäri ei ole enää paikalla ja että voin ottaa asian hoitaakseni, mutta siinä voi mennä tovi tai voin kysyä, josko toinen lääkäri EHTISI tarkistamaan. Ja sitten tulee ties mitä huutoa ja raivoa ja MINUA haukutaan laiskaksi, tyhmäksi ja huonosti potilaita kohtelevaksi :'D

      Kyllä tämä asiakaspalvelutyö on sellaista, että jotkut ihmiset eivät ihan oikeasti arvosta ja pitää sinua jonain koneena eikä ihmisenä ollenkaan. Ylemmille tahoille ei uskalleta purnata, mutta on se helppo purnata "jollekin sihteerille" tai hoitajalle. Mutta pitänee muistaa, että me asiakaspalvelijatkin olemme joskus asiakkaita ja pitäisi sitten olla helppo ja mukava asiakas ;) Olenpa kuullut, että erään lähikaupan työntekijä on erittäin hankala ja töykeä asiakas muiden kauppojen myyjille ja yrittää päteä ties millä tavalla.

      • ja paskat

        Tämä meidän sairaanhoitojärjestelmämme on kyllä oikein loistavasti suunniteltu perseilytuotantorata. Mutta jurihan tuolla ylempänä oli paremman perheen kasvatin mielipiteitä paskaduunistaan aspana. Sen kaltaset tyypit kun mensan tikutus-takutus-älyllään suunnittelee systeemin, jonka pitäs palvella koko kumpukäyrää laidasta laitaan, niin jotain tuollaista siitä varmaan tulee: vähintään puoliksi paskaa. Mutta onneks on arvostettu ammatti hyvä palkka ja kilometrien päähän loistava älykkyys ja osaaminen. Veronmaksajan vaan jonkin verran vituttaa maksaa tosta hipsukka-luokan bönötystarpeen tyydyttamisekstä. Kokoomus to the ASSSS!!!


    • Ei innosta..niin ei.

      Mä olen ainakin leipääntynyt hommaani pahasti (kohta 30 v. samassa hommassa),mutta pakko painaa ja kestää,kun rahaa tarvitaan.Yleensä lojun päivät tietokoneen ääressä surffaillen ja sähköposteja lähetellen jne,mutta kun aina välillä (onneksi harvoin) joku aasi taas soittaa,tai tulee peräti "tiskille" vltuttaa aivan suunnattomasti ja tekisi mieli lähteä nostelemaan.
      Onneksi on keksitty tekohymy tms. ja homma hoituu,mutta veettää se aina....tana.
      Olisi vain kivempi tehdä vaan omia juttuja sen sellasta.

      • sitä se on

        On se kovaa kun joutuu ihan töitä tekemään. On se niiin väärin!


    • Ex-kassa

      Tervehdys!

      Itse palvelin rautakaupan kassalla lähes 2 vuotta. Voin rehellisesti kertoa etten nauttinut työstäni päivääkään. Itseasiassa työssäni auttoi jaksamaan ainoastaan ihanat työkaverini, joiden kanssa pystyin unohtamaan kaikki päivän m***kut asiakkaat.. On totta ettei jokaisesta asiasta tarvitsisi ottaa pulttia, meitähän on moneksi mutta kun kuulee samat asiat, samat haukut monta kertaa päivässä niin kyllä siinä vahvimmankin ihmisen mielenterveys alkaa rakoilemaan. Ehkä se on totta ettei kassatyö ja asiakaspalvelu sovi kaikille. Itsestäni olen ainakin huomannut etten voisi enää kuvitellakaan tekeväni asiakaspalvelutyötä ainakaan pelkästään kassalla.

      Jos nyt aletaan muisteloimaan, eräältäkin asiakkaalta olen saanut suorat huudot siitä syystä, että mitkään kortit eivät toimineet toimipisteemme kortinlukijoissa. Ovillamme oli kyllä selvät laput joissa pahoiteltiin tilannetta ja pyydettiin maksamaan käteisellä. Sehän nyt on selvää ettei syy ole kassan jos asiakas kulkee kuin ravihevonen laput silmillään, mutta nämä ovat juuri niitä aasiakkaita, joista sivustolla kerrotaan! :D

      Itse muistan aina tervehtiä, hymyillä ja kiittää ystävällisesti, varsinkin kassahlökuntaa. Haluan siis omalta osaltani nostaa suuresti hattua teille, jotka vuodesta toisen jaksatte vastoinkäymisistä huolimatta huolehtia siitä, että meillä muilla on ruokaa ja materiaa! Toivon todella, että jokainen aasiakas joka näitäkin kirjoituksia lukee, miettisi asiaa seuraavan kerran kun esim. kitisee kun kaupassa on jonoa. Kukaan ei kuitenkaan pakota sinua jonottamaan juuri silloin. Kassahenkilöt eivät myöskään päätä sitä, kuinka monta hlöä on työvuorossa milloinkin. Minä ainakin kyllästyin olemaan sylkykuppina ja valitsin työttömyyden mieluummin! Hetkeäkään en kadu vaikka päädyinkin takaisin asiakaspalveluhommiin, onneksi sentään puhelimitse sillä kertaa :D Nyt on tilanne toinen ja vaihdoin alaa, huomenna ensimmäinen työpäivä jota odotan innolla. Siitä olen varma että oli työ mikä tahansa, se ei voi aina miellyttää. Onneksi jokainen voi kuitenkin vaikuttaa omiin asioihinsa :)


      Mukavaa alkavaa syksyä kaikille asiakaspalvelijoille ja muistakaa, että on meitä mukaviakin asiakkaita vielä tässä maailmassa ;)

      • kaks vaihtoehtoo

        Olisko kannattanut korjata se vika, eikä liimailla niitä lappuja. Ei kai tässä nyt missään Venäjällä vielä eletä, vaikka persesuomalaiset ryssiä niin helvetisti ihaileekin.


    • aaseille

      Olen ollut pitkään kanssa myyntitehtävissä ja kaikki on tullut jo pitkälti nähtyä :)

      Kyllä niitä Aasi asiakkaita on mutta, kyllä ne normaalit silti valtaväestönä.

      Nuo aasit pilaa joskus yleensä sen työntekijän päivän ja muistuu mieleen paremmin. Toisinaan taas ne aasit on päivän piriste ja yleinen naurun aihe porukassa pitkään. CRM:ssä lukee yleensä kanssa aasien tiedot sitten siihen saakka kun helvetti jäätyy ja vastaisuudessa tieto kulkee.

      Mitä kauemmin on ollut duunissa oppii tunnistamaan aasit heti ja käsittelemään niitä sen mukaan.

      • painu vittuunn

        No sut kyllä tunnistaa aasiksi aika kaukaa.


    • katimaux

      Tuli tuossa mieleen kun tätä viestiketjua lueskelin, että tuo alkuperäinen aasiakas.net sivustohan on jo suljettu, mutta uusi jatkaa ilmeisesti osoitteessa Aasiakas.fi...
      Toivottavasti tätä uutta ylläpidetään hieman pidempään ja paremmin :)

      Eli tässä linkki http://www.aasiakas.fi/

    • JegEz74

      Itse törmäsin myös kyseiseen Aasiakas.fi sivustoo. Toivottavasti avautuu kunnolla pian.

    • Sanokaa kiitos.

      Olen itse ollut tarjoilijana 3 vuotta ja huomannut siinä ajassa että on asiakkaita jotka purkavat huonoa päiväänsä meihin jos eivät saa tahtoaan läpi. Tulevat jo valmiiksi kiukkuisina ja rupeevat valittamaan. On totta että ravintoloissa/kahvilassa ja kaupassa on töissä ihmisiä joilla ei ole koulutusta asiakaspalvelusta. Itse olen käynyt ammattitutkinnon ja siinä opitaan se asiakaspalvelun ydin.. Mielestäni on liikaa töissä työntekijöitä joilla ei ole alan koulustusta ja tulevat töihin asenteella "kun ei ole muutakaan ja rahaa on saatava opiskeluihin" Mielestäni sen takia suurin osa asiakkaista kokevat että he eivät saa parasta palvelua. Haluan sanoa sen että Pelkkä KIITOS ja hymy asiakkaalta kuullostaa ihanalta raskaan työpäivän aikana ja se auttaa jaksamaan ja palvelemaan asiakkaita taas entistä paremmin.

    • xscdfdsfde

      Hahaa.. Aika säälittävä sivusto. Surkeat asiakaspalvelijat purkavat omaa pahaa oloaan. Sekin on tietysti aina asiakkaan vika.. :D Vaihtakaa rutisijat alaa jos noin ottaa työ päähän!

      • Arvostan työtäni!

        Niinpä. Minusta tuntuu, että nämä suurimmat rutisijat ovat juuri niitä jotka eivät PÄTKÄÄKÄÄN arvosta sitä omaa työtään ja asettavat itsensä tahallaan sellaiseen aliarvostettuun asemaan. Minä ainakin arvostan omaa työtäni ja tykkään tehdä töitä ihmisten parissa. Toki löytyy näitä ylimielisiä kaikesta valittavia asiakkaita, jotka menevät haukkuessaan jopa henkilökohtaisuuksiin, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos (ei kenenkään tarvitse kuunnella sellaista!!). Kyllä kuitenkin suurin osa asiakkaista (ainakin minulla) on ystävällisiä ja mukavia ja ihan tavallisia ihmisiä niin kuin mekin.

        Kröhöm - muuten huonoin kokemukseni asiakkaasta on ollut erään kaupan eläkkeellä olevan myyjän kanssa! Sieltä tuli kyllä sellaista settiä, että ei tainnut mamma ollenkaan arvostaa entistä työtään eikä meitä nuorempia työntekijöitä. Tuli aika ala-arvoista kommenttia ja pompottelua. Eli asiakaspalvelija on toiselle asiakaspalvelijalle susi ;)


    • Tsinnnss

      "Itse autan mielelläni asiakkaita jos osaan ja on aikaa."

      Siis olen kassalla töissä, joskus voi olla hemmetin pitkät jonot, en minä siitä voi lähteä etsimään asikkaalle multaa esim. marketin toisesta päästä. Olen extra, en tunne pääkaupunkiseudun kaikkia marketteja ulkoa, olen vain yhden päivän per yksi paikka. Monet marketit menee sekaisinkin. En voi siis luetella ulkoa missä mikin sijaitsee. Kassalla täytyy tehdä montaa hommaa yhtä aikaa, esim. vahtia pelikoneita, eikä pahimpaan ruuhka-aikaan ehdi jokaista asiakasta palvella henkilökohtaisesti kädestä pitäen. Keskityn tärkeimpään eli siihen että tuotteet pysyvät ehjinä, sekä siihen että rahastus sujuu oikein.

      Enkä esim. imuripusseista tiedä yhtään mitään tai joistain laitteista kuten lampuista, niitä asioita täytyy kysyä sen osaston myyjältä. En myöskään välttämättä tiedä missä on lähin alko tai optikko tai postilaatikko. En myöskään pysty auraamaan pihaa.

      Tauko on 12 minuuttia. Sen aikana pitää pystyä käymään kauppakeskuksen toisessa päässä vaihtamassa parkkikiekkoon aika sekä toisessa päässä vessassa. Taukoa en voi venyttää pidemmäksi. Eli myöskään tauollani en pysty lähtemään ympäri markettia hakemaan jotain tuotetta.

      Joskus on esim. myös sellainen tilanne, että täytyy tehdä joku nettitilaus valmiiksi nopeasti, enkä silloin ehdi neuvomaan asiakasta. Esim. asiakas kysyy missä on pop corni, no minä olen ihan yhtä vieras liikkeessä enkä tiedä sitä sen paremmin, mutta kun kerran minä löydän sen niin miksi asiakas ei sitä itse löydä.

      Jos on aikaa ja hiljaista niin neuvon
      mielelläni vaikka mummoa että miten askelmittaria käytetään(askelmittari ei ole ostettu siitä kaupasta, vaan saatu vakuutusyhtiöltä lahjaksi). Toiselle mummolle vaihdan mielelläni patterit kelloon, olkoot sitten miten pitkä jono tahansa. Jonottakoot, pitäähän ihmisellä olla toimiva kello.

      Joskus voi olla kahdestaan jonkun kanssa töissä ja on 12 asiakkaan jono kun toinen tyhjentää pullokonetta kun kaikkien asiakkaiden on pakko just sunnuntaina tuoda pullot kauppaan. Sillon on valitettavasti jonoa enkä ehdi kyselemään keneltäkään toiselta myyjältä että onko laatikoita tai muurahaismyrkkyä tms.

      Joo, kassantyötä on vaikea ymmärtää jos ei ole sitä ikinä tehnyt....en olis itsekkään ennen näitä töitä ymmärtänyt mitä kaikkia kommervenkkeja asiakkaat keksii...

      • EI JUMALAUTA

        Käydä kääntämässä parkkikiekkoa välilä? Tauko vain 12 min? Lidlissä töissä vai?

        Työpaikka vaihtuu niin ettei ehdi opetella työtään?

        MISSÄ VITUN KETJUSSA VOI OLLA NOIN PERSEESTÄ SYSTEEMIT? Omistajat pitäisi ampua ja ohi ammutut kyyditä siperiaan!

        Ja sanon tämän asiakkaana. Perseeseen tästä maasta tuollaset räkä-marketit!


      • eipä ihme

        Eli se, että on liian vähän porukkaa töissä ja sekin vähän ammattitaidotonta paskaa, on asiakkaiden vika. No, räkäporukan kaupoissa on junttilan meininki. Asiakkaat palvelua myöten.

        Aasiakas sivuistoille kirjoittelevat aspat näyttää olevan vain oman napansa näkeviä idiootteja. Sitten kuulema opiskellaan jotain ihan mahtavan hienoa alaa, mitä se lieneekään. Tolla aivokapasiteetilla?


    • Tsssinssss

      Plus pitää valvoa koko ajan ettei mitään varasteta ja silti varastetaan ja pitää ottaa kaljavarkaat kiinni. Plus pitää seurustella lapsiremmin kanssa joka notkuu ostarilla klo 21 jälkeen(nuorimmat ekaluokkalaisia). Lapset sotkevat mutta vaikuttavat huomionkipeiltä. Niin että rouva pankinjohtajatar, etsin teille kyllä sen hiivan heti kun ehdin, mutta siihen voi mennä useampi tunti ja sitten voikin olla jo työvuoro loppu joten se on sit kuule arrivederci!

      P.s. ei, meillä ei myydä suihketta joka pitää hameenhelman alhaalla kun tuulee. Ja ei, en voi muuttua karjalanpiirakaksi vaikka päälläni seisoisin. Voin toki seistä päälläni. Jos valmistaja x:n pussissa luvataan n. 8 piirakkaa ja te saatte vain 7, mutta tuotteen paino on se mikä on luvattu, niin minä en mahda asialle mitään, en ole kyseisen valmistajan kanssa henkilökohtaisesti missään tekemisissä. Parasta on että teette valituksen k.o. firmaan. Ei, minä en sitä jonon vuoksi edelleenkään pysty tekemään, enkä ala soittelemaan piirakkapuheluja vapaa-ajallani. Teen kyllä vapaaehtoistyötä vapaa-ajallani mutta toisen tyyppisissä merkeissä. Ja hyvä luumusetä, teidän ei tarvitse kuuluttaa koko marketille ummetuksestanne.

      • Aivottomat uusääliöt

        Niin asiakkaan vikahan se on jos teidän liikkeessänne ei ole kunnollista neuvontapistettä. Ja sinä kun olet siellä vain töissä (toivottavasti et kovin pitkään), niin et tietenkääjn voi tuota palautteena kertoa sille ilmeisesti sinuakin tyhmemmälle pomollesi. Jauhat sitten täällä esitellen ilmaisutaitoasi. Sitä vitun häke-sivuako aiemmin pidit?


    • voi voi

      Vaihtakaa valittajat ammattia. Ei oo mittää kauheampaa kuin kärsivät kassa joka näkee jokaisessa asiakkaassa vikaa.
      Jos saisin jotenkin muuten ruokaa, en kauppaan menisikään.
      Marketin kassat kammottavia.

    • Hepskukkuu

      Uskoisin, että millään muulla alalla ei asiakaspalvelutaito joudu niin kovalle koetukselle kuin kotisiivousalalla. Olen silti kaikesta huolimatta viihtynyt alalla vuosikymmeniä ja tehnyt siivousalan töitä kaupan iltasiivoojasta kotipalvelualan yrittäjään. Tiedän miten arvokasta työtä siivoojat tekevät -ja varsinkin kotisiivouksessa. Miettikääpä miten haastava pelkästään työkohteena. Jos siellä kotona näkyy pienikin epäkohta (virheitä sattuu kaikissa ammattiryhmissä, jopa näiden kotisiivousasiakkaiden omissa töissä) voi nykytekniikan mahdollistama sähköpostiterveinen olla toisinaan vailla ainuttakaan sivistynyttä sanaa ja kuitenkin nöyrimmän ammattikunnan edustajat kiirehtivät korjaamaan epäkohdan tai panostavat jatkossa ko. asiakkaan luona 110% Uskallan sanoa ettei helpompia asiakkaita ole korkeasti koulutetut ihmiset, heiltä kun monesti puuttuu käytöstavat. Ikävä kyllä. Yksi esimerkki tälläisestä nöyryyttäjästä: asiakkaan luona oli pitkäkarvainen koira, joka tykkäsi nukkua eteisaulan matolla sekä n. 16 vuotias poika. Talossa siivottiin joka nurkka mukaan lukien törkeän pinttyneessä liassa oleva wc ja koskemattomat lattiakaivot. Työtoverimme kanssa työn jälkeen tyytyväisenä lähdimme ja heilautimme kättä tervehdykseksi takapihalla jalkkista pelaaville pojille. Illalla asiakkaan välittämä viesti sisälsi moitteet matolta löytyvistä koirankarvoista (koirahan oli asunnossa) sekä eteisen epäsiisteydestä (hiekkaa ja ruohoa = pihalla pelaamassa olleet pojat). Asiaa selvitettiin, mutta asiakashan ON OIKEASSA ja kaikkia hänen käyttämiään sanoja en tahdo kertoa..hänelle myös tarjouduttiin tekemään siivous uusiksi, mutta asiakkuus päättyi ja hain heille unohtuneen siivousvälineen pois, jonka hän heitti ovesta jalkoihini. Voitte olla varmoja, että opettajana toimivan ihmisen arvokkuus muuttui silmissäni tuhkaksi. Tämän alan tapahtumista saisi varmasti koottua kirjan :) Eli muistakaahan miettiä omaa käytöstänne jos siellä kotonanne teidän jälkiä käy joku toinen siivoamassa......monesti kyseisen ammattikunnan edustajat pureutuvat niihinkin kohtiin, joita ette ole milloinkaan tullut ajatelleeksi puhdistaa. Ei se kotisiivous ole huiskalla hipsuttelua vaan hyvin fyysistä ja henkisestikkin vaativaa duunia. Joskus kuulee sanottavan "minäkin teen niin ja näin ja ehdin tunnissa siivota tämän 200 neliötä..." (siltä näyttää) -okei, vähän liioittelin, mutta olisi joskus mukava ottaa tälläinen ihminen viikoksi mukaan siivoamaan useampi koti päivässä :D Itsekkin käytän ulkoistettua siivousta ajoittain ja ilman kukkia ei kukaan ole meiltä vielä lähtenyt. Sinne kotiin työtään tekemään tullutta ihmistä ei saa käyttää pahanolon purkamisen välikappaleena. Asioista kun voi aina puhua asiallisesti. Ja onneksi suurin osa tämän ymmärtää.

      • Tuo on niin totta

        "Uskoisin, että millään muulla alalla ei asiakaspalvelutaito joudu niin kovalle koetukselle kuin kotisiivousalalla"

        Tuo on ala, jossa aivan oikeasti kohtaa tyhmimmät asiakkaat. Kokemusta ei ole, asiakkaana eikä palvelun tuottajana, mutta kun on sivusta kuunnellut niin on helppo uskoa. Arvostan todella tuolla alalla toimivia.


    • huissku

      Olet oikeassa monessa suhteessa.
      Itse koin olevani myös jonkinlainen purkulaite, asiakkaan oman tunteiden jätekoppa.
      Olin noin 2 vuotta alalla jossa työnkuvaan kuului siivousta vanhuksilla ja myös kaupassakäyntiä.
      Usein olin onneksi varsinaisen asiakkaani kanssa kahden, eli monen mukavan vanhuksen kanssa monta tuntia.

      Mutta...vanhuksen omainen piti minua tyhmänä/laiskana ja hänelle niin kivana ivailun kohteena.
      Oliko kenties omasa työssä päivällä paineita joita piti purkaa?
      Minulle joskus jopa puhuttiin hyvin hitaasti, jotta varmaan ymmärtäisin ohjeet.
      Joskus olin SE, johon ei kertaakaan luotu katsekontaktia. Piika, sellainen kuin vanhoissa suomalaisissa elokuvissa.
      Erään asiakkaan lapsi, 50 vuotias yksityisyrittäjä kuunteli joskus oven takana ennenkuin sananmukaisesti hyökkäsi sisään.

      Olin henkisesti väsynyt ja pelkäsin niitä työpäiviä kun jouduin "pahaan" paikkaan. Mutta sitten kävi onnellinen sattuma, ystäväni työpaikalla vapautui mukava osa-aikainen työ, ja pääsin siihen.

    • Ja vielä

      Joo, nää omaiset on joskus todella ajattelemattomia. Jopa nin, että heidän vanhemmat joutuvat sitten pyytelemään anteeksi heidän käytöstä. Kotisiivousalasta puhutaan aivan liian vähän. Joskus olisi hyvä järjestää vaikka luentoja siitä mitä työ on ja mitkä ovat niin yrittäjän, työntekijän kuin myös asiakkaan velvollisuudet sekä oikeudet. Siinä vaiheessa kun kotiin ostaa palvelun, luovuttaa myös kotinsa työpaikaksi -en minä ainakaan viitsi mennä toisen työpaikalle puuttumaan kenenkään tekemisiin. Eriasiat on sitten tökeröt laiminlyönnit kuin missä tahansa muussakin työssä. Kun kaikenmaailman (turhanpäiväisiä) tositv-sarjoja pyörii, niin miksi ei tehdä tositvtä suomalaisesta kotisiivoustyöstä? Siinä saisi näkyä koko päivän kulku rehellisesti aasta ööhön niin työntekijöiden kuin yrittäjien näkökulmasta. Lisäisi varmasti alan arvostusta ja ymmärrystä huimasti.

      • Eläkemuori

        Tekstit ovat vuosien takaa, en tiedä, joten ilmeisesti siivousala on parantunut. Eli, asiakkaat ovat turtuneet.
        Minulla on ollut siivooja usemman vuoden, koska liikuntakykyni on heikko. Siivoojia on ollut 3-4, ja sopimusta tehtäessä olen sanonut ja sopinut, että VAIN lattiat. Imuroidaan nurkat ja huonekalujen alta. Vedetään kostealla, myös WC ja kylppäri.
        Kaiken muun jaksan ja voin tehdä itse, mutta en taivu sohvan alle enkä vessan pytyn taakse.
        Siihen siivoojat ilmeisesti luottavat, koska jos siirrän sohvan paikoiltaan on seinää vasten paksu pölykerros. Koskaan aikaisemmin ei kodissani ole ollut niin paljon pölyä kuin nyt kun siivoojat - usein parina - käyvät joka toinen viikko.
        Aikani luotin siivoojien taitoihin, kuvittelin, että he todella ovat jonkun kurssin käyneitä.
        Nyt huomaan, että minun on tehtävä juuri ne asiat, joihin selkäni ei taivu: istun vessan kannella ja pesen pitkävartisella harjalla lattian pöntön ympäriltä ja takaa. Kiskon sängyn valmiiksi siivoojille irti seinästä, että rouva voi imuroida pölyt nurkasta. Siirrän kaappeja ja muita mööpeleitä viikottain metrin sinne, toisen tänne.
        Koska en pyydä muuta apua kuin lattiat, niin totisesti kahdelta ihmiseltä voisi olettaa, että tekisivät sen minkä ovat sopineet, kun velottavat 2 tunnista kuitenkin.

        Tietenkin voin vaihtaa siivoojaa ja olen sen tehnytkin. Mitään sertifikaattia ei kuitenkaan ole olemassa, niin että samanlaisia ovat kaikki olleet.
        Ainoa hyvä puoli on, että kun lattiat siivotaan kaikki yhtä aikaa, ja kun jaksan pyyhkiä pölyt ja järjestellä pinnat, tuntuu koko asunto käsitellyltä ja raikkaalta.
        Kun ei kaikkea tarmoa tarvitse panna imurointiin, riittävät voimani muuhun.


    • puhelintyttö

      Minusta tuo aasiakas-sivusto on lähinnä hauskuutusta niille asiakaspalvelijoille, vain toinen asiakaspalvelija voi ymmärtää noiden juttujen hauskuuden, voihan sieltä joku toki saada omaan käytökseensä vinkkiä. Mutta vaikka itse kirjoittaisin omista aasiakkaistani tuommosia juttuja niin ei se tarkoita että vihaisin työtäni ja asiakkaitani tai palvelisin asiakkaat huonosti. Ne hankalatkin palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla, pahimmille huorittelijoille se paras mahdollinen kyllä voi olla luuri korvaan ja yrittäköön uudelleen kun rauhoittuu ja usein soittavatkin uudelleen ja pyytävät anteeksi. Sitten työkavereiden ja pomon kanssa puidaan niitä hankalia läpi, usein saadaan asiakkaiden kustannuksella hyvät naurut kahvilla mikä on työssäjaksamisen kannalta tärkeää, ei tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi asiakkaalle :)

    • eläköön uudistus

      Odotan sitä kun myymälöihin saapuu kassojen sijaan automaatit.
      Ikeassa on jo ja kokeillutkin sitä menestyksellisesti.
      Toki jokunen kassavahti tarvitaan, mutta pääsette sitten meistä hankalista asiakkaista eroon ja me kaikenmoisista nirppanokkaisista kassaneideistä.

      • hyvä,automaattikassa

        Itse asioinkin mieluummin neutraalin automaatin kanssa kun suomalaisen kauhean sivistymättömän ja ei käytöstapoja omaavan suomi-mötkyn kanssa.


    • piiat syypäitä

      Suomessa se on tällaista, täällä nämä "piiat" eivät kestä sitä että joutuvat palvelemaan. Muissa maissa palveluammattia kunnioitetaan ja myös itse asiakaspalvelijat kunnioittavat omaa työtään.

      Suomessa ikiaikainen "herraviha" saa asiakaspalvelijat suhtautumaan asiakkaisiin vihamielisesti ja oletusarvoisesti "vihollisina". Siitä tämä koko juttu johtuu. Mm. brittituristit ihmettelevät suomalais myyjien töykeyttä. eikä ihme.

      Hävettää suomalaiset mötky - akat jotka eivät osaa hyvää ja ystävällistä asiakaspalvelua.

    • aamun paras!

      hahhhaaah, hyvä nimi suomimötky.
      Pistän korvan taa :DDDD

    • vierailija7

      Pahinta asiakaspalvelua, johon olen törmännyt, olen saanut asioidessani tietokonetarvikkeita myyneessä liikkeessä. Olin tarkistanut etukäteen firman verkkosivuilta, millä nimellä tarvitsemaani kannettavan tietokoneen lisälaitetta siellä myytiin, joten menin liikkeeseen ja kysyin heti myyjältä oikeaa tuotetta. Vastaus; "kannattaisi ensin ostaa kannettava tietokone." Tuijotin myyjää, nuorta nörttimiestä, suu auki, kunnes se livahti hakemaan pyytämäni osan takahuoneesta. Naisasiakkaana en nähnyt myyjän käytöksessä mitään vitsikästä. Aaseja löytyy asiakaspalvelijoista ihan samalla tavalla kuin asiakkaista. Koko aasiakas-ajattelu on kaukana oikeasta asiakaspalvelusta.

      • no cure

        Testosteroni on aina vahingollista aivoille.


    • maikki6

      Oon myös töissä kassalla ja kyllä siinä näkee jos jonkinmoista persoonaa..
      Mutta siinä vaan sitten näkee kuinka ihmiset on oikeesti tosi erilaisia, ja eri asiat saa ihmiset reagoimaan erilailla..

      Suurin osa asiakkaista on normaaleja ja mukavia, ja palvelu hetki sujuu hyvin..
      Löytyyhän ärsyttäviä ihmisiä ihan joka puolelta, ei vaan asiakaspalvelutilanteessa..
      Mun mielestä on vaan kiva lukea noita juttuja.. eihän siellä nyt kenenkään nimiä mainita ym.. eikä sen tarkotus oo loukata asiakkaita..

    • Näin on

      Myyjän työ kaupassa on niin kurjaa ja yksitoikkoista, että siihen voisi palkata koulutetun apinan! Mieti vaikka hyllytystä tai kassatyötä. Työssä ei opi mitään, ainoastaan turhautuu.

      Aivoja ei työssä tarvitse käyttää, koska työ on samaa, yksinkertaista toistoa vuodesta toiseen. Katsokaa kaupoissa iäkkäitä myyjiä, he ovat elämäänsä kyllästynyttä sakkia kaikki!

      • Alanko hyllyttäjäksi

        Hyllyttämisessä tarvitsisi kyllä hiukan aivoja, että ne tavarat olisi oikeilla paikoilla. Eilen viimeeksi asioidessani S-marketissa, jouduin siirtämään tavaroita niihin kohtiin hyllyssä, jonne ne oli tarkoitettu.

        Toki hyllyttäjällä voi olla kiire tai silmät unenrähmässä, mutta silti...


      • totta puhut

        Jaa, no sittenhän se ei mitenkään eroa putous-ohjelman käsikirjoittajan hommasta.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe