Pito sadekelillä?

Kokeneilta neuvoa.

Ajan ensimmäistä kesää pyörällä. Vajaa 200 kiloisella sporttimallilla. Sadesäällä on vaikea kokeilla pyörän rajoja eikä todellista pitoa näe varmaan kuin ajan ja kokemuksen kautta. Kysymys kuuluukin.. ajatko sateella (normi sade mut vettä ajourissa ym) tavallista matkavauhtia vai normaalia hitaampaa? Tiedän että katumaalaukset, asfaltin paikat, uusi asfaltti ym ovat petollisen liukkaita mutta kauhutarinat ovat iskostuneet meikäläiseen niin että tuntuu ettei sateella pysty ajaan yli seitsemää-kahdeksaakymppiä. Kuitenkin jotku motoristit painavat normi vauhtia. Kiinnostaakin kuulla kokemuksia/ sattuneita yllätyksiä tienpäältä

32

5050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lupo-loco

      Joskus joutuu ajamaan sateellakin. Ihan vaan maantieajossa on parasta olla koettelematta rajoja.
      Kun vesiliuku tulee eteen niin siitä lähtee heti. Sen olet varmasti nähnyt telkkarissakin kun tosi ammattilaiset ajavat suurella palkalla. Aina nopeus olosuhteiden mukaan sillon kun kukaan ei maksa Sulle miljoonapalkkaa riskeistä ;o)

    • jokainen ??

      aja tilanteen mukaan?
      Itsellä se täytyy olla korvien välissä, missä voi kiihdytellä ja missä pitää ottaa varovasti.
      Se paras vauhti ajella, on se jossa hallitset pyörän.
      Jos kerran pelkäät, miksi pitäisi ajaa lujempaa?
      Eikö se olsi aika hullua?

    • riittää mainiosti

      saman matkavauhdin pitämiseen kaikilla keleillä. Olisi aika vaarallista antaa muun liikenteen painaa koko ajan ohi vesikelillä.
      Mopon renkaat painuvat hyvin alfalttiin asti sentinkin lätäköissä vielä yli satasen vauhdissa.
      Tiukoissa mutkissa pitää olla varovainen ja suorallakin täytyy tajuta ennakoida jarrutukset asiallisesti.

    • Kra

      Itse toimin näin kun tienpinta alkaa olemaan litimärkä:

      - käännän ajotietokoneeseeni (sijaitsee pääkopassani) sadekelin moudin päälle

      - muutos on suunnilleen yhtä suuri kun autolla siirrytään kesästä talveen

      - suurennan turvavälejäni joka suuntaan

      - kääntelen pyörääni huomattavasti pienemmillä kallistelukulmilla kuin kuivalla

      - muutan ajotyyliäni muutenkin huomattavasti "loivemmaksi", mutta en välttämättä pudota nopeutta

      - välttelen ajamasta lammikoihin, niistä kun ei aina voi tietää vaikka olis syvempikin kolo tiessä

      Samanlainen moudinmuutos on myös tarpeen tehdä silloin kun katupyörällä siirrytään soratielle ajamaan. Nämä nyt vain esimerkiksi, jokaisen on kuitenkin ihan itse haettava ne omat rajansa eri olosuhteisiin oman pyöränsä kanssa.

      Elikkäs.......

      Veteen se on mentävä jos meinaa oppia uimaan, lukemalla ei pelkästään sitäkään taitoa opi.

      • Köröttelijä

        Sun tekstejäs on mukava lukea!
        Sä kirjoitat enemmän asiaa,kuin sata jänistä!
        Jussin jatkoja! T.Pohjoisessa "AUTOILEVA"Köröttelijä!
        PS.Pärrän päällä kulkee vain kaksi,jos väkeä enemmän Mopon pyörät tuplaantuu!


      • Kra
        Köröttelijä kirjoitti:

        Sun tekstejäs on mukava lukea!
        Sä kirjoitat enemmän asiaa,kuin sata jänistä!
        Jussin jatkoja! T.Pohjoisessa "AUTOILEVA"Köröttelijä!
        PS.Pärrän päällä kulkee vain kaksi,jos väkeä enemmän Mopon pyörät tuplaantuu!

        Hengissä ollaan vaikka Jussi onkin jo takanapäin.


      • LRZZIGG

        Soratiellä on monin verroin helpompi ajaa lujaa kuin sateella.

        Soralla pitoa ei ole juuri joskaan ja kyykky menee poikittain mutkissa jatkuvaan.

        Sateella taas kitkan menetys tapahtu todella jyrkästi ja kokematon keräilee muovit lepikosta.


      • käy ohrasesti

        Älä lähde ohittamaan hana-auki vesisateessa!


      • Kokemuksia-
        käy ohrasesti kirjoitti:

        Älä lähde ohittamaan hana-auki vesisateessa!

        Vettä täynnä olevat ajourat voi pyörällä aiheuttaa yllätyksiä kaatosateessa.

        Itse olen ajanut tänä kesänä sellaisessa kaatosateessa, että 50kmt oli täysin maksimi nopeus, tie oli kuin joki, mitään ajouria ei erottanut ,näkyvyys oli olematon ja taivas oli musta kuin yöllä.


    • tulikin edellä

      paljon hyviä neuvoja sporteilla ajaville, pätevät myös muihin pyörätyyppeihin. Isommilla V2 koneilla ajavien kannattaa olla tarkkoina sateella moottorijarrutuksen kanssa, rengas lähtee helposti luistamaan siinäkin, etenkin pienemmälle vaihdettaessa, joten älä tee sitä kurvissa varomattomasti.

    • Turo--Inkeri

      On isoja eroja siinä, miten pyörä välittää tietoa renkaan ja asfaltin välissä tapahtuvista asioista.

      Ja on isoja eroja myös siinä, miten erilaiset renkaat vaikuttavat tuohon.

      Lisäksi on isoja eroja erilaisten tienpintojen, ja niillä olevien asioiden kuten kaistamaalausten, viemärikansien jne, pidossa kuivalla ja sateella.

      Ei ole myöskään olemassa vain kuivaa ja sadekeliä, siinä välissäkin on monenlaista pikkuisen kosteaa tai melkein märkää, ja silti niissä on iso ero pidossa.

      Ja sitten on se kaikista vaikein, ja eniten harjoittelua vaativa asia: miten kuljettaja tuntee ja tunnistaa nuo asiat, ja miten hän reagoi niihin.

      Olen samaa mieltä kuin joku jo edellä: tuota oppii vain ajamalla paljon märällä ja kostealla.

      Noin yleisesti, sateella on hyvä ajaa pehmeämmin, kallistaa vähemmän eikä tehdä nopeita ohjausliikkeitä tai kovia jarrutuksia. Jos osaa ennakoida asioita hyvin, niin ei yleensä ainakaan suoralla tiellä ole tarvis alkaa hidastelemaan paitsi sitten, kun vettä alkaa olla tiellä lammikoiksi asti. Vesiliirto ei moottoripyörällä ole mikään tavoiteltava tila!

      Alkuun se aina vähän jännittää, mutta on myös palkitseva tunne sitten, kun sadekelin alkaa hanskaamaan. Sekin on yllättävää, miten paljon märällä itse asiassa voi kallistaa, kun renkaat ja tuntuma niihin ovat kohdallaan.

      Mutta ota alkuun vaan tosi rauhallisesti, ja pyri olemaan jännittämättä, se tatsi tuohon kehittyy ajan mittaan.

      • rajojaan !

        Oletko kokeillut rajoja ? Raja on yleensä siinä missä pito loppuu. Sen jälkeen olet matkustaja.


      • Turo--Inkeri
        rajojaan ! kirjoitti:

        Oletko kokeillut rajoja ? Raja on yleensä siinä missä pito loppuu. Sen jälkeen olet matkustaja.

        et vissiin ole kovin paljoa moottoripyörällä ajanut, kun tuommoisia haastelet.

        Kyllä sitä pidon rajaa pystyy, varsinkin sadekelillä, kokeilemaan ja ei se pyörä siitä mihinkään karkaa, jos et tee jotain typerää.

        En silti suosittele kenenkään tekevän tuolleen, ennen kuin on aika hyvä tatsi omaan pyörään ja sen renkaisiin. Silloin se voikin karata helposti.


      • kulkuvälineillä !
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        et vissiin ole kovin paljoa moottoripyörällä ajanut, kun tuommoisia haastelet.

        Kyllä sitä pidon rajaa pystyy, varsinkin sadekelillä, kokeilemaan ja ei se pyörä siitä mihinkään karkaa, jos et tee jotain typerää.

        En silti suosittele kenenkään tekevän tuolleen, ennen kuin on aika hyvä tatsi omaan pyörään ja sen renkaisiin. Silloin se voikin karata helposti.

        renkaiden ja teiden ominaisuudet eivät ole vakaita. paine,lämpötila,kuluneisuus,tienlaatu ja vauhti ,sekä tekijä X. Parametrejä on monenlaisia ja niiden yhteisvaikutuksia.

        kyllä on parempi ajaa kaukana pitorajasta.


      • Turo--Inkeri
        kulkuvälineillä ! kirjoitti:

        renkaiden ja teiden ominaisuudet eivät ole vakaita. paine,lämpötila,kuluneisuus,tienlaatu ja vauhti ,sekä tekijä X. Parametrejä on monenlaisia ja niiden yhteisvaikutuksia.

        kyllä on parempi ajaa kaukana pitorajasta.

        niitä pyörän ja renkaiden rajoja, jotta eivät sitten tule yllätyksenä. Jos on aina vaan iankaikkisesti "mummoiltu" sateella, niin se sitten lipsahtaa jossain kohti kuitenkin, ja sitten onkin pahempi tilanne, kun ei siitä ole mitään kokemusta.

        Pari kesää sitten Norjassa sain vesisateella vuoristoteillä etupään luistelemaan hiusneulamutkissa monta kertaa. Toisin kuin voisi luulla, ne ei silti olleet mitään "happipaikkoja", koska itse asiassa halusinkin tietää, minkä verran etupäähän uskaltaa luottaa. Muutaman tuollaisen pikkusladin jälkeen oli paljon kivempi ajaa uusiin vastaavanlaisiin kurveihin, kun tiesi ihan tarkalleen, missä kohti raja menee.

        Alla oli Bridgestonen supersport-renkaat, siis varsin pehmeät, enkä olisi tuota uskaltanut jollain kovilla tourinkiversioilla varmastikaan lähteä yrittämään.

        Kyllä se on vaan pitkässä juoksussa hyvä, että tietää, missä ne rajat menee. Toki pitää tietää sekin, missä ja milloin niitä rajoja kokeilee ja miten, koska itsensä ylittämisestä ei tuommoisilla teillä ja noissa olosuhteissa todellakaan hyvää seuraisi!


      • Olis kiva tietää
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        niitä pyörän ja renkaiden rajoja, jotta eivät sitten tule yllätyksenä. Jos on aina vaan iankaikkisesti "mummoiltu" sateella, niin se sitten lipsahtaa jossain kohti kuitenkin, ja sitten onkin pahempi tilanne, kun ei siitä ole mitään kokemusta.

        Pari kesää sitten Norjassa sain vesisateella vuoristoteillä etupään luistelemaan hiusneulamutkissa monta kertaa. Toisin kuin voisi luulla, ne ei silti olleet mitään "happipaikkoja", koska itse asiassa halusinkin tietää, minkä verran etupäähän uskaltaa luottaa. Muutaman tuollaisen pikkusladin jälkeen oli paljon kivempi ajaa uusiin vastaavanlaisiin kurveihin, kun tiesi ihan tarkalleen, missä kohti raja menee.

        Alla oli Bridgestonen supersport-renkaat, siis varsin pehmeät, enkä olisi tuota uskaltanut jollain kovilla tourinkiversioilla varmastikaan lähteä yrittämään.

        Kyllä se on vaan pitkässä juoksussa hyvä, että tietää, missä ne rajat menee. Toki pitää tietää sekin, missä ja milloin niitä rajoja kokeilee ja miten, koska itsensä ylittämisestä ei tuommoisilla teillä ja noissa olosuhteissa todellakaan hyvää seuraisi!

        niin mites oikein niitä rajoja oikein kokeilet?

        jos kanttaat mutkassa siihen asti että pito todella lähtee, niin märällä kuin kuivallakin... niin, eikös se ole menoa sitten ja nopeesti?


      • Turo--Inkeri
        Olis kiva tietää kirjoitti:

        niin mites oikein niitä rajoja oikein kokeilet?

        jos kanttaat mutkassa siihen asti että pito todella lähtee, niin märällä kuin kuivallakin... niin, eikös se ole menoa sitten ja nopeesti?

        Se on vähän sama juttu kuin tässä etujarrun käytössäkin.

        Ei se pyörä minnekään kaadu, jos etujarrun lukitsee. Se kaatuu vasta sitten, jos ei sitä älyä vapauttaa riittävän nopeasti. Jos pyörä kulkee suoraan, se voi kulkea pitkänkin matkaa etujarru lukossa.

        Kurveissa perinteinen teleskooppietupää ainakin varoittelee selvästi, milloin rengas on alkamassa luistaa sivulle. Jos kuormitus pidetään samana, eikä pito alta lopu äkillisesti (ja tätäkin pitää kuljettajan seurata koko ajan) niin pysytään kohdassa, jossa rengas vain varoittelee, mutta ei se minnekään karkaa.

        Toki jos tuosta kohdasta sitten kuormitetaan rengasta vielä lisää, sitten se voi karata, ja etupään ollessa kyseessä se yleensä sitten päätyy nurinmenoon.

        Onkin hyvä tietää, missä (varsinkin märällä) on tuo kohta, jossa eturenkaan pidon raja on lähellä. Ei sen kokeileminenkaan ole loppujen lopuksi niin vaikeaa, tai vaarallista.

        Toistetaan vielä kuitenkin, ettei tuota aivan aloittelijan kannata lähteä haeskelemaan, vaan pitää olla vissi tuntuma ajopeliinsä ja varsinkin sen renkaisiin. Sitten kun on ajettu sateella riittävän pitkään, jotta noihin on kehittynyt hyvä tuntuma, voi kokeilla missä kohti ne rajat menee.


      • Turo--Inkeri
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Se on vähän sama juttu kuin tässä etujarrun käytössäkin.

        Ei se pyörä minnekään kaadu, jos etujarrun lukitsee. Se kaatuu vasta sitten, jos ei sitä älyä vapauttaa riittävän nopeasti. Jos pyörä kulkee suoraan, se voi kulkea pitkänkin matkaa etujarru lukossa.

        Kurveissa perinteinen teleskooppietupää ainakin varoittelee selvästi, milloin rengas on alkamassa luistaa sivulle. Jos kuormitus pidetään samana, eikä pito alta lopu äkillisesti (ja tätäkin pitää kuljettajan seurata koko ajan) niin pysytään kohdassa, jossa rengas vain varoittelee, mutta ei se minnekään karkaa.

        Toki jos tuosta kohdasta sitten kuormitetaan rengasta vielä lisää, sitten se voi karata, ja etupään ollessa kyseessä se yleensä sitten päätyy nurinmenoon.

        Onkin hyvä tietää, missä (varsinkin märällä) on tuo kohta, jossa eturenkaan pidon raja on lähellä. Ei sen kokeileminenkaan ole loppujen lopuksi niin vaikeaa, tai vaarallista.

        Toistetaan vielä kuitenkin, ettei tuota aivan aloittelijan kannata lähteä haeskelemaan, vaan pitää olla vissi tuntuma ajopeliinsä ja varsinkin sen renkaisiin. Sitten kun on ajettu sateella riittävän pitkään, jotta noihin on kehittynyt hyvä tuntuma, voi kokeilla missä kohti ne rajat menee.

        että puhuin nyt siis etupään pidon rajan kokeilemisesta nimenomaan ja vain MÄRÄLLÄ.

        Kuivalla kelillä vaaditaan yleensä sen verran enempi sekä vauhtia että kallistuskulmaa, että ainakin itse jätän ne semmoiset rajojen kokeilut ainoastaan moottoriradalle.

        Yleisillä teillä moiset voisi hyvin äkkiä päättyä ikävästi.


    • Juuhh

      Itsellä on 9 kausi >125cc pyörällä menossa.

      Välttelen sateella ajamista, mutta pidemmillä reissuilla vettä tulee satmaan kuitenkin jossakin vaiheessa.

      Suosittelen erityisesti sateella varomaan uutta asfalttia ja pikipaikkauksia.

      Itse juuri viime viikonloppuna lukitsin takarenkaani hetkeksi pelkällä moottorijarrutuksella märällä uudella asfaltilla.

      Pyöränä mulla CBR1100XX.

      • mitääh

        leikasko se romus kiinni vai miksi takarengas lukkiutui?


    • Aloittaja

      Hyviä vinkkejä..kiitos niistä. Muutamalle kuitenkin mainita että eise ole uusavutonta kysellä vinkkejä kokeneemmilta. Asia pitää ensin tiedostaa jotta sen voi oppia. Ja jokainen vinkki avittaa tiedostamista.

      Ihan sama kun et meneekö nyrkkeilykehään opettelemaan vaan turpaanottamisen kautta vai kysyykö kokeneelta valmentajalta vähän vinkkiä ja ehkä jopa treeniäkin..

      Ja rajojen kokeilemisesta joku kritisoi niin totta hemmetissä on hyvä tietää pyöränsä rajat.. se on a ja o. Tietää miten uskaltaa kantata sadekelillä ja miten kuivalla.. hyviä kokemuksia asiaan tulikin..

    • Reiman

      Sateessa on muistettava, että pito vaihtelee koko ajan!

      Vesikerroksen paksuus riippuu sademäärän lisäksi myös tien kallistuksista, joissain paikoissa vesi jää makaamaan asfaltille enemmän kuin muualla.

      Toisekseen asfaltin laatu vaihtelee myös koko ajan, uusi öljyinen asfaltti on sateella kuin jäätä, samoin pikipaikkakohdat.

      Nyrkkisääntö nopeudesta on itselläni Ensiota lainaten: ei yli sataa kun sataa.
      Nopeusrajoituksia ei kannata ainakaan ylittää, mutta ei mielellään alle ohjenopeudenkaan kannata ajella ja olla jatkuvasti ohitettavana.

    • Köröttelijä

      lukenut,eli voi tulla toistoa.
      Sateella kannattaa noudattaa ajamisessa samalla lailla pyöreitä ajolinjoja,kuin kuivallakin kelillä,vältä oikomisia,ettei tule tarvetta jyrkkiin ajolinjojen muutoksiin.
      Kun ajat sportilla,ole maltillinen kaasun kanssa,itse ajan sateella mahdollisimman suurella vaihteella,välttäen kovia kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia pienillä vaihteilla.
      Ajokaistat ovat myös yleensä hieman oikealle viettäviä,eli vähiten vettä on yleensä lähellä tien keskilinjaa,tai Suomen uraisilla teillä ajourien välisellä harjanteella,tosin keskiharjanteella on usein raskaan kaluston jättämä öljysumuvana.
      Lopuksi yleistäen,ennakoi ja aja pehmeällä kädellä,älä myöskään välttele sateella ajamista,tuntuma tulee vain ajamalla,älä myöskään lähde kokeilemaan pidon menetyksen rajoja,kun pito lähtee kunnolla,vain todella taitavat klaaraavat tilanteen ja varsinkin tuo eturenkaan pito on vaikeampi asia.
      Vauhti ja vaihde sopivaksi ennen mutkaa ja siitä kaasua nätisti,niin taittuu hyvin.

      • Köröttelijä

        Jos etupää tuntuu puskevan,eli aliohjautuvan,niin kaasua lisää,HUOM.varovasti tunnustellen,pehmeällä ranneliikkeellä.
        Märällä tienpinnalla on jopa helpompaa opetella pyörän hallintaa,kun myös pidon palautuminen on pehmeämpää kuin kuivalla tienpinnalla.
        Joku tämänkin varmasti teilaa,mutta omassa pyörässäni on paukkua niin paljon,että kuivakin asfaltti on välillä todella liukas.
        Älä kuuntele liikaa ns.hyviä neuvoja vaan aja niinkuin susta itsestäs TURVALLISELLE tuntuu,ei se ole mikään häpeä jos annat tietä takaa tuleville...KUNHAN EI VAARIT VETELE MOTARILLA ROLLAATTORILLA OHI KAHDEN PUOLEN...TAI JOS VETELEE NIIN MITÄ VÄLIÄ!


      • aina !
        Köröttelijä kirjoitti:

        Jos etupää tuntuu puskevan,eli aliohjautuvan,niin kaasua lisää,HUOM.varovasti tunnustellen,pehmeällä ranneliikkeellä.
        Märällä tienpinnalla on jopa helpompaa opetella pyörän hallintaa,kun myös pidon palautuminen on pehmeämpää kuin kuivalla tienpinnalla.
        Joku tämänkin varmasti teilaa,mutta omassa pyörässäni on paukkua niin paljon,että kuivakin asfaltti on välillä todella liukas.
        Älä kuuntele liikaa ns.hyviä neuvoja vaan aja niinkuin susta itsestäs TURVALLISELLE tuntuu,ei se ole mikään häpeä jos annat tietä takaa tuleville...KUNHAN EI VAARIT VETELE MOTARILLA ROLLAATTORILLA OHI KAHDEN PUOLEN...TAI JOS VETELEE NIIN MITÄ VÄLIÄ!

        märällä ei pidä mikään...vesi on liukaste..uskokaa pois !


      • Kra
        aina ! kirjoitti:

        märällä ei pidä mikään...vesi on liukaste..uskokaa pois !

        "Petihommissakin" vesiliirto on ihan suorastaan toivottava/välttämätön asia...... :)


      • niinhän
        aina ! kirjoitti:

        märällä ei pidä mikään...vesi on liukaste..uskokaa pois !

        se bon jovikin laulaa: slipery when wet... Meillä kotona on pitoa piisannu ;)


    • aquasuitsa
    • toristi

      Kyllä Suomen nopeusrajoitusten mukaan voi ajella kaatosateellakin pääsääntöisesti, niiden mukaanhan ne on määritelty. Joitakin poikkeusteitäkin on, tosin.

      Varovaisuutta pitää toki noudattaa, eihän näkyvyyskään ole sama kuin hyvällä säällä.

      Niin, itse ajan sateella aika lailla nopeusrajoitusten mukaan, isoilla teillä voi ajella suoria ihan sitä vauhtia kuin hyvältä tuntuu.

    • liparit

      Näyttää taas olevan peltotöiden aika. Maaseututeille on paikoitellen tippunut melkoisesti savea traktorien renkaista. Saattaapi olla liukasta, varsinkin sateella.

    • 750cc

      No niin mielipiteitä on monenlaista.Kun nopeutta on liikaa kokemattomalla kuskilla alkaa hartiat jäykistyä eikä ajo ole rentoa,ja mitenkä kokeilet mutkassa sitä pitoa kun samassa mutkassa voi olla 10cm välein erillainen pito kuten urat paikat kuivalla kelillä jarrutettu kumia pintaan onko soraa lehtiä savea ja niin edespäin mutta sit noi hyvät neuvot kuten aja loivemmin eli hidasta älä kaasuttele vältä äkkijarrutuksia ennakoi noi on hyviä neuvoja aloittelijalle ja miksei myös kokeneellekkin.

    • Mika....

      Tähän kysymykseen on jo tullut kosolti hyviä vastauksia joihin minulla ei ole mitään lisättävää, mutta kun aloittaja kyseli omia kokemuksia, niin niistä voin kertoa. Aikoinaan kun ajelin sohvaendurolla (Yamaha TDM850), niin tuli muutaman kerran luisteltua sateessa ja täytyy sanoa että kohdallani se oli vähemmän eleganttia touhua ja tiellä pysyi puhtaan tuurin ansiosta.

      Ensinnäkin opin, että sateella hyvät renkaat ovat ihan kaikki kaikessa ja erityisesti edessä on hyvä olla pitävä rengas, koska takapään liirailut on paljon helpommin tottumattomankin hallittavissa. Ensimmäistä kertaa sateella kun lähti etupää luistamaan sivusuunnassa, niin se tuntui kuin pyörä olisi lähtenyt kaatumaan ja vaistomainen refleksi oli potkaista jalka maahan kuten polkupyörällä ajaessa:-D. Viidenkympin vauhdissa se on vähän helvetin huono idea ja minulla kävi säkä ettei jalka murtunut, mutta kyllä se sillä tavalla täräytti että tuli asia kerralla selväksi etten sitä ole toiste tietentahtoen tehnyt.

      Pari kertaa on käynyt niin, että kun pyörä tuntuu sivuttain liukuvan niin sitä tökkää vaistomaisesti stongaa toiseen suuntaan jolloin pyörä hypähtää pystyyn. Siinä on vain se ongelma, että pystyssä pyörä kulkee suoraan eikä se kaarteessa oikein käy. Tuuria oli niissäkin tilanteissa ja reunaviivoja nuollen mutkista selvittiin. Kuten tässäkin ketjussa todettiin, niin äkkinäisyyksiä kannattaa välttää eikä kannata hätääntyä koska siitä ei ole varsnaisesti mitään hyötyä tai on vain haittaa. Jos esimerkiksi kaarteessa pyörä lähtee liukumaan, niin jos ei tee mitään, niin saattaa hyvinkin käydä niin että toisesta kohdasta se pito tuleekin taas takaisin ja matka jatkuu pikkuisen aikaisempaa ulommalla linjalla. Jos siinä alka tempoilemaan ohjaustangosta (kuten minä tein) niin saattaa päätyälepikkoon, tai jos potkaisee jalan maahan (kuten minä tein) niin jalka voi pahimmassa tapauksessa murtua ja lisäksi saattaa päätyä lepikkoon. Eli ensimmäinen juttu on, että älä hätäänny. Jos sulla ei ole varsin hyviä ideoita miten tilanne korjataan niin älä tee mitään, koska tilanne voi korjaantua itsestäänkin ja taitamaton korjaus voi vielä pahentaa tilannetta.

      Itse olen sittemmin omaksunut idean, että "taitava kuljettaja voi selvitä tilanteista joihin viisas kuljettaja ei edes joudu". Nykyisin kun ajelen isolla customilla, joka on aika paljon kömpelömmän oloinen pyörä kuin enduro johon olen tottunut, niin ajelen tosi varovaisesti ja hiljaa ja pyrin ajamaan varmanpäälle tilanteet. Autot vähän tuppaa hermostumaan hissuttelustani, mutta viis siitä päästän ne ohi seuraavalla suoralla ja roiskikoot audit rapaa silmille, jos se niille tuo tyydytystä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe