AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Jouni Somero

Jouni Somero

25 Vastausta 2 437 Lukukertaa
Mikä mies on tämä pianisti Jouni Somero? Täällä keskustelupalstoilla hän on ollut Tapani Kansa-keskuteluissa mutta kun tutkin nettiä,huomasin että hän on klassisenmusiikin pianisti. Classic-radiosta olen kuullut hänen kappaleitaan myös usein. Lehdestä luin että ensi viikolla hän esiintyy Arja Korisevan kanssa. Voiko sama mies levyttää Lisztin virtuoosisia teoksia ja esiintyä Korisevan (ja ilmeisesti myös Kansan kanssa)??

Hmm...siis?

Ajatko sitä takaa, että miten ylhäinen korkeakulttuurin edustaja viitsii/kehtaa esiintyä kansankulttuurin kerrosten kanssa?

En ole Jouni enkä tunne häntä, mutta veikkaan, että motiivina on sama asia, joka pyörittää maailmaa: raha.

Ansaitakseen hyvin soittamalla klassista sinun pitää olla loistava pianisti. Mutta säestämällä Suomen eturivin iskelmälaulajia saa varmasti mukavan lisän palkkapussiin.

Apropos, ei säestäminen ole helppoa... en usko, että jokainen klassisen musiikin pianisti kykenisi hyväksyttävään säestykseen kylmiltään tai edes hieman harjoitelleenakaan. Joillakin ego estää jättäytymästä taka-alalle säestyksessä.

meinasin vaan

että ilmeisesti hän on ainutlaatuisen monipuolinen pianisti ainakin suomessa. Kuka toinen soittaa tuollaisia hurjia virtuoottisia kappaleita levyille ja toisaalta esiintyy viihdetähtien kanssa.Tietysti motiivi voi olla raha mutta voisi kai se olla aito kiinnostus kaikenlaista musiikkia kohtaan?Sitä lähinnä ihmettelin,miksi hän ei ole tv:stä ja lööpeistä tuttu??Onhan esm. Olli Mustosesta ollut monenlaista lehtijuttua... Somero näyttää soittavan myös Savonlinnan oopperajuhlilla,pitäisikö mennä katsastamaan...

Niin kyllä...

se tietenkin melko epätyypillistä on, että klassisen musiikin taitaja osallistuu myös hieman kevyemmän musiikin tulkitsemiseen. Etenkin säestäjän roolissa. Kuusiston veljekset ovat tietenkin viime vuosina näyttäneet hieman siinä suhteessa suuntaa.

Varmasti Jounilla ihan puhdasta kiinnostustakin löytyy säestämiseen. Tarkoitin vain todellakin sitä, että elääkseen pelkästään klassisesta musiikista soolopianistina sinun tulee olla todella, todella hyvä.

Niin, miksi Somero ei ole sen tunnetumpi? Vertaus Mustoseen oli ehkä hieman huono, koska Olli kai on kiistatta Suomen lahjakkain pianisti, oli näitä kuuluisia lapsitähtiä voittaen nuorena kansainvälisiä kilpailuja. Ns. "lapsitähdistä" kohistaan aina enemmän. Hyviä pianisteja on paljon ja jotkut vaan jäävät syrjään salamavalojen loisteelta. Paljon on kuitenkin levyttänyt, kuten hänen kotisivuiltaan saattoi todeta.

Mene ihmeessä kuuntelemaan. Olavinlinnan akustiikka luulisi olevan elämys.

Missä Kuusistot

suuntaa? Siinä että klassiset muusikot yleensä alkaisivat leventää leipäänsä pyppymusiikin avulla? Ei todellakaan.

Kuusiston veljekset eivät ole klassisella puolella tiennäyttäjän asemassa. Molemmilla on ura vielä tekemättä ja kevyet kokeilut (jos niitä on ollut) eivät sitä uraa vie eteenpäin mitenkään.

Nimimerkki Aleksi, sinulla on epärealistinen käsitys klassisen musiikin maailmasta. Eikä se mitä fantisoit täällä itseksesi muuta sitä toivekuvaa yhtään todemmaksi.

Paras vaieta...

silloin, kun ei tiedä asiasta mitään. En tiedä, itkeäkö vai nauraa tällaisten "töherrysviestien" jälkeen. Minun nimimerkkini on todellinen nimi, sinä taas heität epäonnistuneesti lokaa jonkinlaisen nimen tekeleen takaa, jota voi aina tarpeen tullen muutella. Epäilemättä pian jokin toinen "nimimerkki" yhtyy kapelliisi...*luoja miten naurettavaa*

Ja luetkin äärimmäisen huonosti: en sanonut Kuusistojen näyttävän suuntaa klassisella puolella, vaan klassisen miehinä kevyen musiikin säestäjinä!! Todella matalamielistä ja ennen kaikkea hyvin hyvin tyhmää pistää toisen suuhun aivan tekaistuja sanoja! Uskottavuutesi meni kertaheitolla. No, onneksi jokainen voi täällä nähdä, kumpi meistä puhuu totta ja kumpi totuuden vierestä.

Pekka Kuusisto säesti viulullaan Anssi Kelaa tämä esittäessään yhtä poplauluaan. Taisi olla Iiro Rantalan ohjelmassa. Pekka on tehnyt näitä enemmänkin, välillä velipoika on kirjaimellisesti soittanut toista viulua. Tällaisen roskaviestin, jonka kirjoitit (kuka sitten oletkaan), takia en viitsi käyttää aikaani näiden esiintymisten etsimiseen ja luetteloimiseen. En usko kuitenkaan olevani ainoa, joka näitä esityksiä on nähnyt.

Hyvää kesän jatkoa kuitenkin sinne jonnekin ja jatkossa parempia yrityksiä yrittää v**tuilla ihmisille täällä, vain Luoja tietää mistä syystä...

JK. Voin vakuuttaa, että oli "vastineesi" tähän viestiin mikä tahansa, en tule siihen vastaamaan, saati sitä edes lukemaan. Tuskinpa muitakaan ihmisiä viestisi kiinnostavat

Ota selvää

alasta ennenkuin fantisoit ja profetioit täällä itseksesi klassisen musiikin esittäjistä ja alan realiteeteista. Kevyt musiikki ei todellakaan kuulu klassisen muusikon työarkeen.

Miksi antaa muunlainen kuva? Sulla on joku kummallinen missio yrittäessäsi hädissäsi löytää klasareita jotka ovat joskus soittaneet kevyttä. Jokainen klasari on kokeillut joskus kevyttä hupi- tai viihdytysmielessä muttei klassisella alalla jo toimivat edes suunnittele pop-aktiviteettiensa laajentamista sillä ne tuntevat sen syvyyden mikä popista puuttuu.

Klassiseen perehtynyt tai siinä ansioitunut ei soita tai laula kevyttä joko ollenkaan tai ainakaan mainittavassa määrin. Ja toisinpäin: Kevyen parissa toimiva ei soita klassista niin että häntä siinä arvostettaisiin.

Klassinen ja kevyt musiikki ovat kaksi eri alaa joitten lähtökohta ja vaatimukset ovat täysin erilaiset. Se pitää vain hyväksyä kuin myös se että jos popin valitsee, ei tule saamaan ammatillista arvostusta klassisella puolella.

Loistavia esimerkkejä tällaisista haluaisin olla klasari-muttei-rahkeet-riitä on surullinen määrä ja niitä tungetaan koko ajan kevyen musiikin markkinoille mainoslauseilla "Ei tarvitse olla paras ollakseen jotain".

Typerää touhua. Jos ei edes jaksa tavoitella vaadittua korkeinta tasoa ennenkuin on jo hinku päästä esille, on parempi tyytyä musisoimaan kotona omaksi ilokseen. Siten niitä realiteetteja ei tarvitse kohdata myöhemminkään ja säästyy monelta mieliharmilta.

rap

rap rapp rappari

upeita konsertteja

Savonlinnan seudulla viimeviikolla: Kerimäellä soolokonsertissa Somero soitti mm.Chopinin etydeitä (tavattoman nopea oktaavietydi!!) ja lauantaina oli Savonlinnasalissa nuoren tenorin Mika Nisulan kanssa konsertti joka sai yleisön villiksi..Paikallisessa lehdessä oli arvostelu konsertista jonka Somero oli pitänyt samalla viikolla Kesälahdella Anu Hälvän kanssa. Kiirettä on siis hänellä pitänyt ainakin viimeviikolla. Harmi,kun hänen kotisivuillaan(jotka ovat aika sekavanoloiset ja kaipaisivat uudistamista..) ei ole keikkakalenteria. Sitä kuului kaipailevan muutama muukin jotka olivat olleet useammassa Someron konsertissa tänä kesänä.

Kiinnostus kaikenlaista

Joku täällä jaksaa keksiä fantasiaa kuten että klassiset muusikot olisivat kiinnostuneita kevyestä. Höpö höpö.

Klassiset muusikot voi kuriositeettina tehdä joskus jotain, mutta ei kukaan tunne hyvää klassista solistia joka soittaisi sinfoniaorkesterin torstaisarjassa viikolla ja heiluisi Arja Korisevan taustabändissä viikonloput.

Ei sellaista ole eikä onneksi koskaan tule olemaankaan. Ja mitä tulee Jouni Someroon, mies kustantaa itse levytyksensä ja sukulaiset ostaa.

Somero ei ole kiinnostava

Jouni Someron tragedia on se, että kukaan ei jaksa kuunnella sitä pimputusta. Hän soittaa kirjallisuuden vaikeimpia kappaleita, mutta ei ole kiinnostava taiteellisesti. Mustonen voi tehdä mitäå vaan, mutta aina hänellä on joku steitment soitossaan, vaikka sitten vääränlainen ja perverssi nin kuin Beethovenin pikkukappaleissa - silti hän on aina mielenkiintoinen.

Tuosta säestäjäkysymyksestä. Klasarit ovat aina partnereita, kysy keneltä tahansa mitä hän tykkää säestäjä-termistä. Ja kannattaa muistaa että mm. Beethovenin ja Brahmsin sonaatit on kirjoitettu pianolle ja sitten sille toiselle soittimelle, nimenomaan tässä järjestyksessä.

Kuusistot ovat monipuolisia muusikoita, mutta heidän ytimensä on klassisessa. Pekka soittaa kansanmusiikia ja jazzia enkä näe siinä mitään pahaa, mutta kynnet näytetään muualla.

Ne popparipellet jotka osaa paukuttaa yhden Mozartin teeman sähkörumpupatterin säestyksellä ja kuvittelevat olevansa jotenkin classical - ja varsinkin niiden fani-raukat - ovat lähinnä surkea vitsi.

jaa..

Onpas Somero hyvissä varoissa jos olisi kustantanut melkein 50 levyä...ja suuripa olisi suku..Ihme vaan,että Somero sukunimenä on niinkin harvinainen että täälläpäin ei ole yhtään...Mitä tulee Korisevan ja Somero yhteistyöhön: ensiviikon konsertin lehtijutussa sanottiin: Koriseva ja Somero ovat tehneet yhteistyötä jo 15-vuotta.

J.S.

En ole kuullut Somerolta muuta kuin Lisztin etydi levyn...kyseessä lienee historian surkein levytys näistä biiseistä. Siis puhtaasti soittoteknisessä mielessä.

Soittajana on varmasti kehittynyt paljonkin tuon jälkeen, toivottavasti. Mutta tuolloin nuo biisit olivat selvästi aivan liian vaikeita hänelle. Ovat ne varmasti monelle muullekin...mutta se että lähtee levyttämään niitä...omakustanne voisi selittää paljon.

onko sama levy

jonka huonoutta kriitikot eivät, arvosteluotteiden perusteella olleet huomanneet...Jokatapauksessa eilen oli Ruovedellä n.700 kuulijaa todistamassa upeaa pianismia...

J.S.

No se todellakin kertoo kriitikosta ja kenestä tahansa kaiken jos siitä levystä sanoo yhdenkin hyvän sanan...etsi levy itse käsiisi ja kuuntele ja ihmettele....

löytyi

maakuntakirjastosta...Kyllä nimimerkki F.L (Franz Liszt??) jakelee täällä aivan väärää tietoa. Toki levyllä on muutama väärä ääni(tai paremminkin huti)esm. nr.7,8,10,12 etydeissä ja esm.Feux follets on kieltämättä aika rauhallinen tempoltaan..mutta esm.Mazeppa-etydin oktaavi-kulkua(ennen väliosaa) ei varmasti voi soittaa nopeammin ja virtuoosisemmin!Lisäksi etydit on näköjään tehty yhtenäpäivänä,konserttimaisena otoksena joten kyseessä on melkein "live-levy" Pikainen silmäys alan hakemistoihin osoittaa että: 1.kukaan pianisti ei vielä ole uskaltautunut taltioimaan näitä etydejä (joita pidetään pianokirjallisuuden vaikeimpana) livenä,2.Somero on ensimmäinen,ja myös ainoa SUOMALAISPIANISTI joka ne on levyttänyt. Lisäksi,jos jotain pianonsoitosta ymmärtää,levyltä kuulee että Somero osaa soittaa pianoa ja hallitsee myö etydit,teknisesti ja musiikillisesti. Vertasin levytystä Lazar Bermannin levyyn(joka on nauhoitettu viiden päivän aikana..) Bermann soittaa ilman ainuttakaan väärää ääntä,nr.5 selkeästi nopeammin nr.8 samalla hurjalla drivellä kuin Somero mutta täysin puhtaasti.Ja Bermann oli sentään yksi maailman huippuvirtuooseja. Juuri tuo Lisztin etydien levytys sai Herbert von Karajanin kiinnostumaan hänestä. Eli kyllä minusta hatunnoston arvoinen suoritus Somerolta. Kokeilkoon muut suomalaiset perässä...Eli siinä mielessä olet oikeassa kun toteat "kuuntele ja ihmettele"..

J.S.

Nimimerkkisi osuu kerranki oikeaan. Olet todellakin vielä pikkupianisti. Näin ollen ymmärrän rajoituksesi, kaikessa pianoon liittyvässä. Se ei ole haukkumista, vain fakta. Moni muukin on.

Se ei ole mikään musiikillinen meriitti mitä levyttää ainoana tai ensimmäisenä. (Howardin Liszt äänitykset jotka on 99% aika huonoja) Sillä ei ole mitään merkitystä. Someron levystä paistaa joka raidalta läpi hosuminen, oliskohan kannattanu äänittää ne viidessä päivässä?

Huteja tulee joka raidassa, ja tämäkö ei osoita teknistä epävarmuutta? Plus muuta ongelmat.

Todellakin, jos pianosta jotain ymmärtää niin levystä kuulee sen että EI hallitse soittamaansa. Jos jotain Mazeppan oktaaveja jäit ihmettelemään niin se kertoo lähinnä sinun taidoistasi.

Berman hallitsee ne etydit, EI Somero (ja viittaan levyn tekohetkeen, en tähänpäivään.)
Itse kuulit tuon saman mutta siitä huolimatta et myönnä tosiasiaa?
En voi oikein ymmärtää että kuultuasi Bermanin levytyksen rupeat ylistämään Someroa...jälkimmäinen kun on edelliseen verrattuna pelkkä harrastelija, kaikilta osin. Sekään ei ole haukkumista, moni muukin oli, on ja tulee olemaan.

Lisztin viimeisintä versioita etydeistä ei kukaan pianosta oikeasti tietävä pidä enää pianokirjallisuuden vaikeimpana mahdollisena. (Tosin osittainhan tuo on yksilöllistä, riippuu soittajan perusominaisuuksista.) Mutta siis yleisellä tasolla.
Vaikeina taattu, mutta löytyy valtavasti kamaa joka on reilusti vaikeampaa. Jos lähellä pysytään niin aikaisempi versio niistä on sitä reilusti. Muita en jaksa luetella.

Miksi sitä hattua pitäisi nostaa koska maailmassa oli jo monta kaikelta osin parempaa levytystä etydeistä? Siksi että suomalainen äänitti ne? No kun se ei todellakaan riitä eikä ole mikään syy. Levytys on (ja pysyy?) kaikkien aikojen (Ehkä liioittelen, en minäkään kaikkea ole kuullut) huonoimpana esityksenä näistä etydeistä. Riippumatta olosuhteista ja ajasta jossa ne on äänitetty. Mitään sympatia pisteitä ei jaeta eikä heru.

Kuten jo jossain viestissä sanoin, hän soittaa tänä päivänä varmasti paljon paremmin nuo etydit. Se on varmasti fakta. Kuten myös se että tuo levy on surkea.

Ei kannata koskaan sanoa mitä on äänitetty ja miten jos ei oikeasti tiedä mistä puhuu.

Esim. Cziffra on esittänyt nuo kaikki livenä moneenkin kertaan. Levytyksiä löytyy esim. minulta mutta kaupallisesti niitä ei varmaankaan koskaan ollut saatavilla.
Ei kaupallisten äänitteiden määrä on huomattava jo Cziffran ja muiden legendojen ajalta. Mitkään listat ei siten ole oikein luotettavia..todellista tietoa on vaikea saada joten ymmärrän sinua.

Suomalaisista pianisteistä hyvin harva on keskittynyt virtuoosisuuten suoraan, ainakaan levytyksissä. Raekallio on varmaan levyttänyt sen kaltaisia eniten. Se ei ilmeisesti istu suomalaiseen mentaliteettiin tai jotain...viis syistä... Joten tuo on lähinnä se "syy" miksei kukaan muu suomalainen ole niitä levyttänyt. Todellakin, hattua voisi tässä kohtaa nostaa Somerolle tuosta levystä JOS se oli onnistunut levy.

Teknistä taituruutta löytyy varmasti moneltakin soittajalta suomesta ihan tarpeeksi levyttämään nuo huomattavasti parempina kun J.S.

Ehkä sinäkin jonain päivänä ymmärrät kuulemaasi paremmin, ainakin sinulla on selkeät edellytykset (sinulla on Bermanin levy joka kertoo jotain). Mutta tuon Someron levyn fanittamista en ymmärrä eikä ymmärrä moni muukaan, usko pois.

Erään kuuluisan opettajan sanoin..."mitä vähemmän kuuntelet sitä levyä, sitä parempi"....

Päätän keskustelun osaltani tähän. Somero on hyvä pianisti, levytys on surkea:)

Eiköhän

kuunnella Someron uudempia ja parempia levyjä: esm.Beethoven-Liszt sinfoniat 1,5 Bortkiewiczin pianokappaleita (toinen osa näyttää ilmestyvän elokuussa)tai vaikka Blumenfeld-albumia.Löytyyhän noita kotisivujen mukaan noin 50 albumia,miksi juuttua yhteen..

Tehdään näin

Bach-levyistä ainakin Das Wohltemperierte Klavier 1 albumi alkoi kauniisti. Myös kotimaista pianomusiikkia löytyy useita levyjä.Salmenhaaran "complete piano music" levyn kannessa on söpö musta kissa...Salmenhaarahan oli myös kissaihmisiä...Bortkiewicz voi olla myös kiinnostavaa..

siinä heille

Voisivatko olla duona vaikkapa

Soriseva ja Komero

eikös somero

Eikö Somero itse tosiaan kustannakin levynsä? Minusta se sen FinnConcert tai joku tollanen on ihan se itse. Ja suoltaa levyä. Mutta itse tekemällä pieniä eriä ei maksa ihna tolkuttomia tuo levyn teko..

eiköhä raha kulje toiseensuuntaan

Somero näyttää tehneen levyjä myös Naxos,BMG,MILS ja Jubal levymerkeille.Hyvinhän tuo näyttää kannattavan kun levyjä näyttää tulevan kokoajan lisää. Ainakin Ruovedellä keskiviikkona kauppa kävi hyvin. Nimmareiden kirjoituksen jälkeen hän lähti uudella mustalla Mersulla...

pikkupianisti = Jouni Somero

Kun lukee noita pikkupianistin viestejä niin ei voi välttyä ajatukselta että nimimerkin takana on Jouni Somero itse. Sen verran itsensä ( = Suomessa tuntemattoman pianistin) puffaamiselta nimimerkin aloittama "keskusteluketju" haiskahtaa.

Mitäs tekis jotta mainittais...

puolesta ja vastaan

Onkohan nimimerkki "kaksikorvainen" on myös kaksisilmäinen tai kaksimielinen..Luin koko viestiketjun läpi ja näkyi olevan suunnileen yhtä intohimoisesti puolesta ja vastaan. Olisiko Somero kirjoittanut kaikki viestit?? Glen Gould haastateli radiossa itseään ja jopa väitteli itsensä kanssa.. No,itse en usko oikein siihen että Somero olisi "pikkupianisti" Nimimerkki on varmasti joku pianonsoittoa harrastava (naispuolinen) fani,jonka mielestä hänen idolli on paras. Tuo nimimerkki F.L (Franz Liszt?) on sensijaan ihan varmasti joku pikkukaupungin pianonsoiton lehtori.

ai niin..

Syy miksi osallistun tähän Somero-keskusteluun on se että sattumalta juuri eilisiltana kuuntelin levyn jassa oli Tsaikovskin Vuodenajat ja Mussorskin Näyttelykuvia. Ne soitti juuri tämä Jouni Somero. Hieman kaikuisa äänitys mutta hyvin orkestraalista soittoa. Äänitetty täällä Turussa.
 /   /  /  / Jouni Somero

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Viikon keskustelluimmat

Tietoa mainosten kohdentamisesta