Kellään mitään samanlaista?

Ainutlaatuinen?

Kävin maaliskuussa yleislääkärillä kuukautisten viipymisen ja vatsakipujen takia. Teki alapäätutkimuksen ja ihmetteli kun alavatsasta paineli, että kuinkas noin paljon koskee.
Aina on kyllä gyne-tutkimus koskenut ja sitäkin ihmettelin ääneenkin siellä, kun myös miehen kanssa oleminen sattuu aluksi niin pirusti ettei meinaa tulla mitään koko hommasta. Kyseinen lääkäri ei siihen osannut muuta sanoa kuin että jokin ylimääräinen ihopoimu ilmeisesti olisi emättimen seinämässä.

Teki lähetteen naistentautien puolelle ja antoi Terolut-nimisen lääkekuurin pariksi kuukaudeksi että sain kuukautiset alkamaan.
Alkoihan ne ja olivat jopa melkein normaalit.
Söin kyseistä lääkettä sen pari kuukautta, ja kahdet kuukautiset niiden aikana sitten tuli. Sen jälkeen katosivat taas sen siliän tien, nyt vasta heinäkuun puolivälin tienoilla alkoivat jälleen, järkyttävän runsaina, aamulla kun nousin sängystä valui jalkoja pitkin verta ennenkuin ehdin vessaan asti, eipä sellaista ole kyllä ennen ollut.

Lähetteen sain siis maaliskuussa ja keväällä tuli kirje että heinäkuun lopussa on aika naistentautien poliklinikalle, siis tänään oli se lääkäri.
Kuunteli ensin oireet ja sen jälkeen tutki.
Erittäin viisaan oloinen vanhempi mieshenkilö, selvästi kokemusta alalta koska heti kun laittoi sormensa sisääni sanoi että "Tämä ei ole kyllä normaalia nyt."
Mukava aloitus täytyy myöntää.
Ihmetteli siinä ääneen että kun tuntuu että on jokin väliseinämä emättimessä, alkaa heti siitä melkein emättimen suulta ja jatkuu koko matkan mihin sormella yletti ja apuvälineillä näki.
Ilmankos on yhdyntäkipuja ja gynetutkimus-kipuja!

Ottipa sitten ultralaitteen ja katsoi sillä, että jatkuuko se seinämä miten pitkälle ja onko kohdussa samanmoinen.
Sanoi ettei ihan jokapaikkaan näe, mutta että näyttäisi olevan koko emättimen mittainen väliseinämä joka jatkuu ilmeisesti myös kohtuun, ja kohdunsuukin oli kaksiosainen, eli siis kaksi reikää kohdusta emättimeen.
Kohdussakin kuulema näyttäisi olevan väliseinämiä siellä täällä, mikä se kuulema selittää sen että menkat on aina todella runsaat, kun on sitä tarttumapintaa tuplasti se mitä normaalisti on.

No mutta eihän siinä vielä toki kaikki. Lisäksi löytyi kymmenen senttiä halkaisijaltaan oleva kysta, tai oletettavasti se on kysta.
Minun tuurillahan se toki on kaikkea muuta kuin kysta mutta yritän olla ajattelematta sitä nyt sen enempää.

Hoitona tähän nyt kuulema leikkaus, tähystysleikkaus jossa katsotaan se kohtu että millainen se on ja lisäksi toinen puoli jota lääkäri ei ollenkaan ultraäänellä nähnyt, näki vain sen puolen missä tuo kysta oli, joten voi olla piilossa toinenkin kysta toisella puolella vielä. Tiedä mitä kaikkea siellä onkaan..
Leikkauksessa kuulema poistetaan tuo kysta ja tehdään se tähystys, joiden lisäksi vielä jokin mikroskooppitutkimus jonka tarkoitusta en ihan ymmärtänyt järkytykseltäni enää.

Jokatapauksessa yhteenvetona:
- Kaksiosainen kohtu joka voi aiheuttaa lapsettomuutta kun lapsi ei mahdu kasvamaan.
- Kaksiosainen emätin joka vaikeuttaa joka ikistä yhdyntää, tekee siitä kivuliaan.
- Kysta jossain kohdun ja vasemman munasarjan välissä, joka voi vielä osoittautua vaikka kasvaimeksi, tai mikäli on vaikeasti kysta kietoutunut, saatetaan joutua poistamaan koko munasarja.
- Toiselle puolelle ei vielä nähnyt, joten sieltäkin saattaa löytyä kystaa tai kasvainta, ihan mitä vain.

En ihan tuollaista odottanut kyllä kuulevani kun lääkäriin menin.
Näyttää suorastaan hyvältä tulevaisuus äitinä, tosiaankin olen aikonut lapsia hankkia useammankin kunhan sopivan miehen löydän, mutta nytpä saattaa sekin sitten jäädä.
Onneksi on sentään adoptointi keksitty, mutta kun sekään ei sitten ole oma..

Aikamoinen ahdistus on nyt kyllä tämän iltapäivän ja illan ollut pään sisällä, että entä jos mitä jos apua.

Olisi tosiaan kiva kuulla onko muilla kohdattu tuota emättimen väliseinämää, käsittääkseni suhteellisen harvinaista kun en ikinä ollut kuullutkaan sellaisesta. Kohdun kaksiosaisuudesta olen kyllä kuullut mutta että koko sukupuolielimistö kaksiosainen?

Kymmenen sentin kysta nyt ei ilmeisesti vielä ole mitenkään erityisen iso mutta hirvittää sekin, entä jos se on kasvain?

18

5656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole

      eläissäni ikinä kuullut mitään tuohon suuntaan viittaavaakaan.
      Ota nyt ainakin rauhallisesti! Ehkä sinusta tulee kuuluisa harvinaisuus, josta kerrotaan lehdissä ympäri maailmaa ja maailman johtavat kirurgit jonottavat saadakseen leikata sinut. Varmaan saat erikoiseen vaivaasi ainakin parhaan mahdollisen avun.

      • nalle22

        ei toi millään tavalla mitenkään ainutlaatuista ole, kyllä tollasia tapauksia on paljonkin.
        ap, tosi ikävä että sulla on noin paljon ongelmia :(
        lohdutuksena voin kuitenkin sanoa, että jos lääkäri on sanonut että se on kysta, niin tuskin se silloin on mitään muuta, sen rakenteen nimittäin näkee ultraäänellä. ja jos se olisi vähänkään epäillyt jotain muuta kuin kystaa, niin se olisi ihan varmasti siitä sinulle sanonut ja olisi määrännyt hiukan normaalia erikoisempia verikokeitakin.
        toi 10cm kysta on aika iso, tosin ei mitenkään ennenkuulumatonta, niitä on aika monellakin, mutta toi on jo sitä kokoluokkaa että se täytyy poistaa leikkaamalla.
        mulla itellä isoin kysta on ollut vain 4cm, niitä on ollut useamman kerran.
        toivotaan että pääset pian leikkaukseen ja että siellä asiat selviää parhain päin, ja toiselta puolelta ei kystaa löydy!
        ton ekan kommentin (että et ole ainoa, ei ole ainutlaatuista) laitoin ihan vaan sen takia, että haluan lähinnä rauhoitella sua sen suhteen, että lääkärit varmasti osaavat asiansa, eli että et ole ensimmäinen tollanen tapaus, että joutuisit niinkuin koekaniiniksi. voit ihan varmasti luottaa lääkäreihin ja niiden asiantuntemukseen!
        paljon tsemppiä ja jaksamista asian kanssa! :)


      • Ainutlaatuinen?
        nalle22 kirjoitti:

        ei toi millään tavalla mitenkään ainutlaatuista ole, kyllä tollasia tapauksia on paljonkin.
        ap, tosi ikävä että sulla on noin paljon ongelmia :(
        lohdutuksena voin kuitenkin sanoa, että jos lääkäri on sanonut että se on kysta, niin tuskin se silloin on mitään muuta, sen rakenteen nimittäin näkee ultraäänellä. ja jos se olisi vähänkään epäillyt jotain muuta kuin kystaa, niin se olisi ihan varmasti siitä sinulle sanonut ja olisi määrännyt hiukan normaalia erikoisempia verikokeitakin.
        toi 10cm kysta on aika iso, tosin ei mitenkään ennenkuulumatonta, niitä on aika monellakin, mutta toi on jo sitä kokoluokkaa että se täytyy poistaa leikkaamalla.
        mulla itellä isoin kysta on ollut vain 4cm, niitä on ollut useamman kerran.
        toivotaan että pääset pian leikkaukseen ja että siellä asiat selviää parhain päin, ja toiselta puolelta ei kystaa löydy!
        ton ekan kommentin (että et ole ainoa, ei ole ainutlaatuista) laitoin ihan vaan sen takia, että haluan lähinnä rauhoitella sua sen suhteen, että lääkärit varmasti osaavat asiansa, eli että et ole ensimmäinen tollanen tapaus, että joutuisit niinkuin koekaniiniksi. voit ihan varmasti luottaa lääkäreihin ja niiden asiantuntemukseen!
        paljon tsemppiä ja jaksamista asian kanssa! :)

        Juu siis en tarkoittanutkaan että tuo kysta olisi jotenkin erikoinen, tai kohdun väliseinämät, mutta tuosta emättimen väliseinämä-asiasta en kyllä koskaan ole kuullut että sellaista jollakin olisi..

        Ja verikokeet oli jotain hormoni-kokeita jotka testataan verikokeilla, tiedä sitten onko ne normaaleja vai vähemmän normaaleja.

        Siksi huolestuttaa tuo kystan rakenne kun lääkäri jatkuvasti ultran aikana itsekseen puheli että kun ei meinaa nähdä kunnolla, kun ei sinne toiselle puolelle sitten nähnytkään ollenkaan ja muutenkin kuulema näkyi kehnosti niillä laitteistoilla..

        Minulla ei ole minkäänlaista aavistusta voiko tuolle emättimen väliseinämälle mitään tehdä, lääkäri jossain vaiheessa sanoi että "no sille sinä et mahda mitään", en tiedä tarkoittiko että itse en sille mitään mahda vai etteivät lääkäritkään sille voi mitään tehdä..
        Toivon kyllä että siihen jokin ratkaisu olisi, ei tosiaankaan ole mukavaa että joka ikisen kerran kun miehen kanssa olen, joutuu alussa venyttämään sisälle menoa todella pitkään kun sattuu niin järkyttävästi.
        Sitäpaitsi kun en ole neitsyt ollut enää neljään vuoteen niin jo tuo olisi aika pystyä harrastamaan seksiä kivuttomasti, muttakun ei.

        Tänään nyt kävin nuo verikokeet, nyt vain odottelen leikkauskutsua että milloin olisi aika siihen, sitten näkee että löytyykö tähystyksessä muitakin yllätyksiä vai onko tuo kysta ainut laatuaan, mikäli se nyt on kysta.


    • toinen samanlainen

      Mukava kuulla, etten olekkaan ainoa ongelmani kanssa. Pari kuukautta sitten todettiin minullakin samanmoinen väliseinä ja parhaillaan odottelen lisätutkimuksiin pääsyä. Helpotus oli, että yhdyntäkipujen syy ratkesi, mutta mitenkään erityisen innoissani en tulevasta leikkauksesta ole. Lääkärin mukaan väliseinän voi poistaa leikkauksella, mutta sitä ennen täytyy kai käydä magneettikuvauksissa jotta tarkka kuva saadaan mitä siellä tosiaan on. Pelottaa vain tuleva leikkaus, kun aiemmin en ole minkäänälaisissa operaatioissa ollut. Mitään hengenvaarallistahan se ei ole, mutta en haluaisi loppuelämääni tuskailla niitä valtavia kipuja mitä yhdyntä aiheuttaa.

      • Ainutlaatuinen?

        Tosiaankin mukava kuulla etten ole ainut, suhteellisen harvinaisia kuitenkin ilmeisesti nuo väliseinät kun lääkärikin oli heti että "no tämä ei kyllä ole normaalia", ei kovin montaa samanlaista tapausta ilmeisesti ollut tavannut vaikka oli vanhempi mies, kokenut lääkäri..

        Tosiaan oli helpotus että selvisi tuo yhdyntäkipujen syy, kun olin jo pidempään sitä ihmetellyt, ei minusta kovin normaalia että joka ikinen kerta sattuu niin pahasti.

        Leikkaus ilmeisesti on myös väliseinien poistoon mahdollinen, pitää kysyä sitä sitten samalla kun menen sinne tähystysleikkaukseen ja kystaleikkaukseen ja mikäs mikroskooppitutkimuskin se vielä samalla oli..

        Itseänikin pelottaa kyseinen leikkaus, minäkään ole aiemmin ollut kuin kitarisaleikkauksessa joskus lapsena, enpä pahemmin muista siitä mitään.

        Nyt odotan vain että tulee tieto tuosta leikkauksen ajannkohdasta, että kuinka kiireisenä tuo lääkäri sen näki ja minkälaiset jonot KYS:iin mahtaa olla, toivon kuitenkin että olisi aika pian että pääsisi nuista vatsakivuista eroon joita tuo kysta aiheuttaa..


    • ^nanna^

      Kysyn ihan mielenkiinnosta ja toivottavasti asiallisesti teiltä, joilla emättimen väliseinä on todettu, että ettekö ole huomanneet mitään outoa kun laitatte tamponia/sormia emättimeen? Tai siis, miltä se tuntuu?

      • Ainutlaatuinen?

        Saa toki kysyä.
        Ja juu kyllä kuten otsikosta voi päätellä, itselläni ainakin tuntuu.
        Tamponeja en ikinä ole voinut käyttää kun sattuu liikaa laittaminen ja tuntuu epämukavalta paikallaan, mutta sormin se kyllä tuntuu hyvinkin.

        Ihan selvästi kun kokeilee ihan emättimen suulta asti tuntuu että on ikäänkuin kaksi reikää mihin sormi voi mennä.
        Ja kun sormea liikuttaa oikeassa kohtaa tuntuu kun sormi liikkuu seinän puolelta toiselle.

        Aiemmat lääkärini eivät ole tuota tunnistaneet väliseinäksi vaan joku aiemmista sanoi että jokin ylimääräinen ihopoimu olisi siellä käytävässä, sellaiseksi sitä itsekin luulin ennen tuota lääkärikäyntiä jossa selkisi sitten ettei olekkaan pelkkä poimu.

        Eli tuntuu vain että jotain ylimääräistä siellä on. :P


    • hitsi.

      kuulostaa kyl hurjalle moinen :/. ja vielä sekä emätin että kohtu.. toivottavast selviää toi juttu ja saadaan hoidettua niin ettei vaikuttais koko loppuelämää. mut minkä ikänen oot? siis ootko koskaan käyny aikasemmin gynellä? luulis kyl et tuollainen ois huomattu jos oot aiemmin käyny. mut tietty pääasia et nyt selvis ja jaksamista sulle!

      • Ainutlaatuinen?

        Juu siis oon 19, ja oon käyny gynellä ihan yläasteen aikaan ensimmäisen kerran ja monesti sen jälkeen vielä ennen tuota viimeisintä kertaa, kukaan muu ei mitään ole huomannut mutta joku gyne kerran puhui jostain ylimääräisestä ihopoimusta, mutta eihän se sitä suinkaan ollut..
        Hyvä tosiaan että edes nyt selvisi mitä se on eikä niin että vasta joskus vanhempana kun on saanut kärsiä yhdyntäkivuista kymmeniä vuosia, tosin nytkin olen kyllä jo neljä vuotta niiden kanssa tuskaillut ja kyllä riittäisi jo.


    • EIMIKKÄÄ

      Minulla on emättimen aukon keskellä iso ihopoimu, eli minulla on tavallaan kaksi emättimen aukkoa, joka tekee esimerkiksi tampoonin käytön hankalaksi. Tampooni kyllä menee sisään mutta se on vaikea saada ulos poimun takia. Koitimme poikaystäväni kanssa yhdyntää, mutta hän ei mahtunut sisääni. Olen tyydyttänyt itseäni ja se onnistuu, mutta vain yhdellä sormella. Olen koittanut laittaa kahta mutta toinen sormi menee aina poimun toiselta puolelta. Mietin että pitäisikö minun kertoa äidilleni, tai mennä gynekologille?

      • Ainutlaatuinen?

        Itsekään en ikinä ole tamponeja voinut käyttää kun on ollut liian ahdas, ja sitäpaitsi kun minulla oli kokonaan kaksi erillistä emätintä niin eipä olisi hyötyäkään ollut kun olisi toiselta puolelta kuitenkin veri tullut ulos. Ellei olisi laittanut kahta tamponia, toista toiselle puolelle. :D

        Tosin minulla kyllä yhdyntä on aina onnistunut, alkuvaikeuksien jälkeen. Alkuun käynyt erittäin kipeää pidempäänkin mutta sitten kun on tarpeeksi hitaasti venyttänyt niin kyllä se siitä aina.

        Kannattaa varmasti mennä käymään gynekologilla ja kysyä että näyttääkö se samalta kuin miltä tuntuu, että olisi väliseinä emättimessä.

        Nimittäin ei välttämättä auta että menet sinne ja odotat että mainitseeko gynekologi jotain, itse kävin monta vuotta gynellä eikä kukaan huomannut mitään erikoista, ennenkuin sitten eräs vanhempi mieslääkäri jolla oli kokemusta niin paljon että huomasi erilaisuuden. :P

        Nyt kävin itseasiassa reilu pari viikkoa sitten leikkauttamassa tuon väliseinän pois, kivuton leikkaus oli, en ollut edes nukutettuna vaan puuduttivat vatsasta alaspäin ja leikkasivat väliseinän pois. Muutaman päivän sairasloma ja se siitä.
        Parin viikon yhdyntäkielto jonka jälkeen varovasti.
        Eikä eroa kuulema kukaan voi huomata jos en kerro, näyttää ja tuntuu normaalilta.
        Eli kannatti käydä leikkauttamassa sekin pois, varmasti helpompaa yhdyntäkin tämän jälkeen, kun on yksi normaali emätin eikä kahta pienempää. :P
        Kaksi kohdunsuuta minulle tosin yhä jäi, sille ei voinut mitään tehdä, ja kaksi erillistä kohtua.
        Mutta sen ei pitäisi olla ongelma edes lapsia tehdessä, kuulema pitää vain aikaisessa vaiheessa ilmoittaa sairaalaan että on sellainen niin seuraavat tarkemmin raskautta sitten.
        Joskus kun sen aika on. :)

        Mutta tosiaan suosittelen että puhut asiasta jollekkin, että pääset tutkituttamaan että onko sama ongelma kuin minulla oli.
        Tsemppiä!


      • EIMIKKÄÄ
        Ainutlaatuinen? kirjoitti:

        Itsekään en ikinä ole tamponeja voinut käyttää kun on ollut liian ahdas, ja sitäpaitsi kun minulla oli kokonaan kaksi erillistä emätintä niin eipä olisi hyötyäkään ollut kun olisi toiselta puolelta kuitenkin veri tullut ulos. Ellei olisi laittanut kahta tamponia, toista toiselle puolelle. :D

        Tosin minulla kyllä yhdyntä on aina onnistunut, alkuvaikeuksien jälkeen. Alkuun käynyt erittäin kipeää pidempäänkin mutta sitten kun on tarpeeksi hitaasti venyttänyt niin kyllä se siitä aina.

        Kannattaa varmasti mennä käymään gynekologilla ja kysyä että näyttääkö se samalta kuin miltä tuntuu, että olisi väliseinä emättimessä.

        Nimittäin ei välttämättä auta että menet sinne ja odotat että mainitseeko gynekologi jotain, itse kävin monta vuotta gynellä eikä kukaan huomannut mitään erikoista, ennenkuin sitten eräs vanhempi mieslääkäri jolla oli kokemusta niin paljon että huomasi erilaisuuden. :P

        Nyt kävin itseasiassa reilu pari viikkoa sitten leikkauttamassa tuon väliseinän pois, kivuton leikkaus oli, en ollut edes nukutettuna vaan puuduttivat vatsasta alaspäin ja leikkasivat väliseinän pois. Muutaman päivän sairasloma ja se siitä.
        Parin viikon yhdyntäkielto jonka jälkeen varovasti.
        Eikä eroa kuulema kukaan voi huomata jos en kerro, näyttää ja tuntuu normaalilta.
        Eli kannatti käydä leikkauttamassa sekin pois, varmasti helpompaa yhdyntäkin tämän jälkeen, kun on yksi normaali emätin eikä kahta pienempää. :P
        Kaksi kohdunsuuta minulle tosin yhä jäi, sille ei voinut mitään tehdä, ja kaksi erillistä kohtua.
        Mutta sen ei pitäisi olla ongelma edes lapsia tehdessä, kuulema pitää vain aikaisessa vaiheessa ilmoittaa sairaalaan että on sellainen niin seuraavat tarkemmin raskautta sitten.
        Joskus kun sen aika on. :)

        Mutta tosiaan suosittelen että puhut asiasta jollekkin, että pääset tutkituttamaan että onko sama ongelma kuin minulla oli.
        Tsemppiä!

        Kiitos vastauksesta! Tuo rohkaisi paljon ja on kiva tietää etten ole ainut jolla tällaisia ongelmia. Juttelen tästä äidilleni ja kirjoittelen sitten miten kävi :)


      • EIMIKKÄÄ
        Ainutlaatuinen? kirjoitti:

        Itsekään en ikinä ole tamponeja voinut käyttää kun on ollut liian ahdas, ja sitäpaitsi kun minulla oli kokonaan kaksi erillistä emätintä niin eipä olisi hyötyäkään ollut kun olisi toiselta puolelta kuitenkin veri tullut ulos. Ellei olisi laittanut kahta tamponia, toista toiselle puolelle. :D

        Tosin minulla kyllä yhdyntä on aina onnistunut, alkuvaikeuksien jälkeen. Alkuun käynyt erittäin kipeää pidempäänkin mutta sitten kun on tarpeeksi hitaasti venyttänyt niin kyllä se siitä aina.

        Kannattaa varmasti mennä käymään gynekologilla ja kysyä että näyttääkö se samalta kuin miltä tuntuu, että olisi väliseinä emättimessä.

        Nimittäin ei välttämättä auta että menet sinne ja odotat että mainitseeko gynekologi jotain, itse kävin monta vuotta gynellä eikä kukaan huomannut mitään erikoista, ennenkuin sitten eräs vanhempi mieslääkäri jolla oli kokemusta niin paljon että huomasi erilaisuuden. :P

        Nyt kävin itseasiassa reilu pari viikkoa sitten leikkauttamassa tuon väliseinän pois, kivuton leikkaus oli, en ollut edes nukutettuna vaan puuduttivat vatsasta alaspäin ja leikkasivat väliseinän pois. Muutaman päivän sairasloma ja se siitä.
        Parin viikon yhdyntäkielto jonka jälkeen varovasti.
        Eikä eroa kuulema kukaan voi huomata jos en kerro, näyttää ja tuntuu normaalilta.
        Eli kannatti käydä leikkauttamassa sekin pois, varmasti helpompaa yhdyntäkin tämän jälkeen, kun on yksi normaali emätin eikä kahta pienempää. :P
        Kaksi kohdunsuuta minulle tosin yhä jäi, sille ei voinut mitään tehdä, ja kaksi erillistä kohtua.
        Mutta sen ei pitäisi olla ongelma edes lapsia tehdessä, kuulema pitää vain aikaisessa vaiheessa ilmoittaa sairaalaan että on sellainen niin seuraavat tarkemmin raskautta sitten.
        Joskus kun sen aika on. :)

        Mutta tosiaan suosittelen että puhut asiasta jollekkin, että pääset tutkituttamaan että onko sama ongelma kuin minulla oli.
        Tsemppiä!

        Joo elikkä samainen tyttö joka kyseli joulukuussa tuosta poimusta emättimen aukon suulla. kävin silloin viikkoa myöhemmin gynellä ja sanoi vaan että "ihan normaalia tuo on, ja pitäisi venyä kun on yhdynnässä" no ajattelimme sitten poikaystäväni kanssa kokeilla uudestaan ja yllätyimme kun se meni sisääni. No tämä johtui siitä että seuraavana päivänä minulla alkoi kuukautiset joten emätin oli turvoksissa ja pehmeämpi. myöhemmin ei ole taaskaan onnistunut, vaan kun olemme koittaneet poimu on alkanut vuotaa verta. Ikävää :/


        Kuukautiseni alkoivat tulla hieman myöhässä, esim. joulukuussa ne olivat 5 päivää. sitten kun ne alkoivat tuli todella kovat kuukautiskivut. makasin lattialla ja lopulta sattui niin paljon että tuli oksennus (vessaan menin tietysti). en pystynyt kävelemään mihinkään joten jäin makaamaan vessan lattialle ja pyörin siinä ja itkin kun niin kovasti särki. äitini toi minulle jonkin vahvan lääkkeen ja nukahdin melko pian. herätessäni ei ollut enää kipuja.
        muutamat seuraavat kuukautiset olivat kivuttomia vaikka olivat myös tuon 5 päivää myöhässä.
        no, eilen minulla alkoi taas kuukautiset, tällä kertaa 15 päivää myöhässä! olin koulussa ja välitunnilla alkoi särkeä vatsaa. ajattelin että se menisi ohitse kun en sitä ajattelisi ja kävelisin ympäriinsä. menin sitten tunnille ja särki vain yhä enemmän. loppujen lopuksi kipu oli jälleen niin kova että piti lähteä oksentamaan. tulin sitten vessasta ulos, kävelin vähän matkaa ja lysähdin penkille käytävällä. kaverini tulivat ympärilleni ja kysyivät että mikä on, sitten menin siihen penkille makuulle enkä pystynyt mitään kommunikoimaan. (kavereiden mukaan olin tosi sekava) kaverini lähtivät taluttamaan minua kotitaloudenluokalle (meillä on siellä sänky sairastapauksia varten) mutta lyhistyin matkalla sinne. makasin lattialla, ja pian oli ympärilläni opettaja ja terveydenhoitaja sekä muutama kaveri. tärisin siinä maassa ja tuijottelin vain kattoon ja silmät pyöri päässä, minulle tuli siis kipusokki. jotain ihmiset ympärilläni juttelivat ja koittivat pitää hereillä etten pyörtyisi. sitten soittivat isälleni ja isä haki minut ja vei sairaalaan. siellä sitten antoivat kipulääkettä. auttoi, ihanaa!

        tämän kohtauksen takia äitini tilasi uuden ajan gynelle että mennään tarkistuttamaan että olisiko minulla vaikka väliseinä kohdussa josta kivut johtuisivat, kyselen samalla tuosta poimusta uudestaan (menemme eri gynelle).

        Että tällaisia kokemuksia.. :D kirjoitelkaa!


      • Ainutlaatuinen?
        EIMIKKÄÄ kirjoitti:

        Joo elikkä samainen tyttö joka kyseli joulukuussa tuosta poimusta emättimen aukon suulla. kävin silloin viikkoa myöhemmin gynellä ja sanoi vaan että "ihan normaalia tuo on, ja pitäisi venyä kun on yhdynnässä" no ajattelimme sitten poikaystäväni kanssa kokeilla uudestaan ja yllätyimme kun se meni sisääni. No tämä johtui siitä että seuraavana päivänä minulla alkoi kuukautiset joten emätin oli turvoksissa ja pehmeämpi. myöhemmin ei ole taaskaan onnistunut, vaan kun olemme koittaneet poimu on alkanut vuotaa verta. Ikävää :/


        Kuukautiseni alkoivat tulla hieman myöhässä, esim. joulukuussa ne olivat 5 päivää. sitten kun ne alkoivat tuli todella kovat kuukautiskivut. makasin lattialla ja lopulta sattui niin paljon että tuli oksennus (vessaan menin tietysti). en pystynyt kävelemään mihinkään joten jäin makaamaan vessan lattialle ja pyörin siinä ja itkin kun niin kovasti särki. äitini toi minulle jonkin vahvan lääkkeen ja nukahdin melko pian. herätessäni ei ollut enää kipuja.
        muutamat seuraavat kuukautiset olivat kivuttomia vaikka olivat myös tuon 5 päivää myöhässä.
        no, eilen minulla alkoi taas kuukautiset, tällä kertaa 15 päivää myöhässä! olin koulussa ja välitunnilla alkoi särkeä vatsaa. ajattelin että se menisi ohitse kun en sitä ajattelisi ja kävelisin ympäriinsä. menin sitten tunnille ja särki vain yhä enemmän. loppujen lopuksi kipu oli jälleen niin kova että piti lähteä oksentamaan. tulin sitten vessasta ulos, kävelin vähän matkaa ja lysähdin penkille käytävällä. kaverini tulivat ympärilleni ja kysyivät että mikä on, sitten menin siihen penkille makuulle enkä pystynyt mitään kommunikoimaan. (kavereiden mukaan olin tosi sekava) kaverini lähtivät taluttamaan minua kotitaloudenluokalle (meillä on siellä sänky sairastapauksia varten) mutta lyhistyin matkalla sinne. makasin lattialla, ja pian oli ympärilläni opettaja ja terveydenhoitaja sekä muutama kaveri. tärisin siinä maassa ja tuijottelin vain kattoon ja silmät pyöri päässä, minulle tuli siis kipusokki. jotain ihmiset ympärilläni juttelivat ja koittivat pitää hereillä etten pyörtyisi. sitten soittivat isälleni ja isä haki minut ja vei sairaalaan. siellä sitten antoivat kipulääkettä. auttoi, ihanaa!

        tämän kohtauksen takia äitini tilasi uuden ajan gynelle että mennään tarkistuttamaan että olisiko minulla vaikka väliseinä kohdussa josta kivut johtuisivat, kyselen samalla tuosta poimusta uudestaan (menemme eri gynelle).

        Että tällaisia kokemuksia.. :D kirjoitelkaa!

        Tosiaan, samallalailla minäkin aikanaan olin todella kipeä menkkojen aikaan, johtui sitten ilmeisesti jälkeenpäin katsottuna tuosta kystasta joka painoi munasarjassa. Kysy lääkärillä myös että josko ultralla vaikka katsoisivat ettei ole kystaa munasarjassa, se nimittäin aiheutti ainakin minulle todella pahat kivut. En tiedä niinkään voiko tuo väliseinä menkkakipuja aiheuttaa, kun periaatteessa ei se sillain mulla ainakaan ollu minkään tiellä.. Se vaan että tamponista ei ois ollu mitään hyötyä kun ois pitäny kaks tamponia olla kun veri tuli molemmilta puolilta. :P En tosin ikinä pystyny niitä käyttämäänkään kun oli niin ahdasta.
        Mutta tosiaan minulta kyllä onnistui yhdyntä silloinkin, alkuvaikeuksien jälkeen kylläkin. Aina piti todella hitaasti saada mies sisäänsä ensin että alkoi joustaa tarpeeksi, ja tietyissä asennoissa ei pystynyt ollenkaan olemaan kun väliseinä tuli tielle liikaa. Nyt on nekin huolet poissa, joten totisesti suosittelen tuota gynekäyntiä uudemman kerran.
        Valita kunnolla ja pyydä lähetettä vaikka isomman kaupungin naistentautipolille, niin minunkin piti tehdä kun tuppukylässä asun, ei täällä lääkärit tienneet mitään. Mutta isomman kunnan gyne heti sanoi että "no tässä ei nyt ole kaikki ihan normaalia". Mukava tunne maata pöydällä ja kuulla että on jotenkin epänormaali. :D
        Mutta olen todella kiitollinen tuolle kyseiselle lääkärille, sain helpotusta moneen kipuun noiden leikkauksien jälkeen.
        Menkkakivutkaan eivät ole enää mitään siihen verrattuna mitä joskus olivat, tosin koskee yhä ensimmäisenä kokonaisena päivänä ihan kunnolla mutta sen saa sentään särkylääkkeillä kuriin, toisin kuin ennen.
        Tsemppiä sinne, kertoilehhan kunhan saat tulokset että löytyikö mitään epänormaalia.


      • EIMIKKÄÄ
        Ainutlaatuinen? kirjoitti:

        Tosiaan, samallalailla minäkin aikanaan olin todella kipeä menkkojen aikaan, johtui sitten ilmeisesti jälkeenpäin katsottuna tuosta kystasta joka painoi munasarjassa. Kysy lääkärillä myös että josko ultralla vaikka katsoisivat ettei ole kystaa munasarjassa, se nimittäin aiheutti ainakin minulle todella pahat kivut. En tiedä niinkään voiko tuo väliseinä menkkakipuja aiheuttaa, kun periaatteessa ei se sillain mulla ainakaan ollu minkään tiellä.. Se vaan että tamponista ei ois ollu mitään hyötyä kun ois pitäny kaks tamponia olla kun veri tuli molemmilta puolilta. :P En tosin ikinä pystyny niitä käyttämäänkään kun oli niin ahdasta.
        Mutta tosiaan minulta kyllä onnistui yhdyntä silloinkin, alkuvaikeuksien jälkeen kylläkin. Aina piti todella hitaasti saada mies sisäänsä ensin että alkoi joustaa tarpeeksi, ja tietyissä asennoissa ei pystynyt ollenkaan olemaan kun väliseinä tuli tielle liikaa. Nyt on nekin huolet poissa, joten totisesti suosittelen tuota gynekäyntiä uudemman kerran.
        Valita kunnolla ja pyydä lähetettä vaikka isomman kaupungin naistentautipolille, niin minunkin piti tehdä kun tuppukylässä asun, ei täällä lääkärit tienneet mitään. Mutta isomman kunnan gyne heti sanoi että "no tässä ei nyt ole kaikki ihan normaalia". Mukava tunne maata pöydällä ja kuulla että on jotenkin epänormaali. :D
        Mutta olen todella kiitollinen tuolle kyseiselle lääkärille, sain helpotusta moneen kipuun noiden leikkauksien jälkeen.
        Menkkakivutkaan eivät ole enää mitään siihen verrattuna mitä joskus olivat, tosin koskee yhä ensimmäisenä kokonaisena päivänä ihan kunnolla mutta sen saa sentään särkylääkkeillä kuriin, toisin kuin ennen.
        Tsemppiä sinne, kertoilehhan kunhan saat tulokset että löytyikö mitään epänormaalia.

        Elikkäs keskiviikkona olin lääkärissä ja poimu leikattiin pois ilman mitään puudutusta, että ei se sitten kai kauheen vakavaa ainakaan ollut :D mutta haittasi kuitenkin elämää, joten olen iloinen että se on poissa! Se vain hieman harmittaa kun leikkaushaavoista vuotaa verta niin sitten tulee valkovuodosta hieman sellaista rusehtavaa, mutta sekin kai loppuu sitten aikanaan :) Kystaa ei kai ollut kun ei lääkäri mitään ainakaan sanonut ja menkkakipuihin sain e-pillereitä avuksi. Hyviä jatkoja kaikille, ja kaikille joilla on samantapaisia ongelmia niin suosittelen menemään lääkärille ja käskekää niitä katsomaan tarkasti, sillä mulla ei ainakaan se eka lääkäri huomannu mitään. :) Kiitos kaikille vinkeistä ja rohkaisusta!!


    • mikä se on??

      Täältä vastasta vuosien jälkeen, mutta:

      Kävin ensimmäisessä ultrassa raskauden vuoksi. Mulla myös nähtiin seinämä kohdussa, se ei kuitenkaan ollut läpi koko kohtua vaan seinämien väliin jäi rako. Kätilö sitä siinä ihmetteli ja otti kuvaa joka suunnasta.. En itse saanut kunnon infoa siitä. Kätilö vei kuvan lääkärille ja takaisin tullessaan kertoi että ennen aikainen synnytys voisi olla edessä. Saapi nyt nähdä.

    • nuoriso

      Hei! Olen ehkä vähän myöhässä tämän asian suhteen, mutta ajattelin kirjoittaa omankin ''tarinani'' jos se saattaisi lohduttaa tai antaa selkoa tai jotain muuta vastaavaa. Eli olen itse juuri 17 vuotta täyttänyt tyttö odottamassa gynelle menoa. Minulla on epäilty myös olevan kaksiosainen kohu noin 2 vuotta sitten ja muutama viikko sitten kuulin että myös kaksiosaista emätintä epäillään.. En tiedä itse tästä kaksiosaisesta emättimestä mitään, mutta myös minulla on runsaat ja erittäin kivuliaat kuukautiset. Myös yhdynnässä on tullut kerran verta, eikä tietoa ole minkä tähden. Herkkänä se myös yhdynnöissä on..

    • paniikkireaktio

      Mulla on kans väliseinä jonka kyllä huomaa selkeästi. Oon neitsyt mutta tohon isompaan aukkoon mahtuu kyllä kun tarpeeksi tarkasti osuu oikeaan kohtaan. Yhdynnät saattais pian olla ajankohtaisia ja uskon että väliseinä tulee hankaloittamaan asiaa kun pitää keskittyä ohjaamaan oikeaan. Ja jos osuu väärään, pienempään aukkoon tulee kipu olemaan sietämätön.
      Pitäiskö käydä gynellä vai mihin kannattais ottaa yhteyttä? Vai kokeilenko alussa onnistuisiko ilman operaatioita.

      Anteeksi jos teksti on sekava, niin oon mäkin tällä hetkellä. Ja ikää on tosiaan sen verran että täysi-ikäisyys on saavutettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe