Viikkorahan määrä? (16-18-vuotiaat)

sannaanaa

Kuinka paljon viikkorahaa teidän mielestä 16-18vuotias tarvitsee? tai kuinka paljon sinä 16-18 vuotias saat? jos ajatellaan, että nuoren ei tarvitsisi maksaa puhelinlaskuaan, vaatteitaan, harrastuksiaan yms.

67

15698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toteamaan, että

      sopiva summa on kolmekymmentä euroa per viikko.

      • Jos olisi 3 lasta ja antaisin heille kaikille 30euroa/viikko se tekisi kuukaudessa 120euroa/lapsi eli 360euroa. Eikö se ole hieman liian paljon? :o Siinä vaiheessa minusta lapsen pitäisi kustantaa itse ainakin puhelinlaskunsa ja harrastuksiaan.


      • .......
        sannaanaa kirjoitti:

        Jos olisi 3 lasta ja antaisin heille kaikille 30euroa/viikko se tekisi kuukaudessa 120euroa/lapsi eli 360euroa. Eikö se ole hieman liian paljon? :o Siinä vaiheessa minusta lapsen pitäisi kustantaa itse ainakin puhelinlaskunsa ja harrastuksiaan.

        Olen 17-vuotias tyttö, eikä meillä ikinä ole saanut minkäänlaista säännöllistä rahaa. Minulle kyllä maksetaan kaikki paitsi vaatteet todella niukasti sillä kaikki saisivat maksaa enintään 5e, joten niitä ei paljoa tule.
        Puhelinlasku ei ikinä ole kuin enintään 3e kun muuhun ei ole oikein varaa vaikka en itse maksakaan.
        Mutta nyt vihdoinkin saan opintotukea jolla saan ostettua itselleni kaiken tarvittavan paitsi ruuan, ja vessapaperin ym.
        Olen siis ehdottomasti nuorena sitä mieltä, että sitä rahaa ei saa antaa ylimääräistä ja säännöllistä tuloa joka viikko. Jos nuorelle maksetaan kaikki se, että pysyy hengissä. Aivan turha johonkin tupakkiin tai muuten vain viihteelle sitä rahaa antaa.
        Itse olen oppinut siihen, että mitään ei tuhlata ja pienikin raha on suuri asia. Tästä on varmasti hyötyä jatkossa vaikka toisinaan ärsyttää tämä rahattomuus niin paljon.


      • ....... kirjoitti:

        Olen 17-vuotias tyttö, eikä meillä ikinä ole saanut minkäänlaista säännöllistä rahaa. Minulle kyllä maksetaan kaikki paitsi vaatteet todella niukasti sillä kaikki saisivat maksaa enintään 5e, joten niitä ei paljoa tule.
        Puhelinlasku ei ikinä ole kuin enintään 3e kun muuhun ei ole oikein varaa vaikka en itse maksakaan.
        Mutta nyt vihdoinkin saan opintotukea jolla saan ostettua itselleni kaiken tarvittavan paitsi ruuan, ja vessapaperin ym.
        Olen siis ehdottomasti nuorena sitä mieltä, että sitä rahaa ei saa antaa ylimääräistä ja säännöllistä tuloa joka viikko. Jos nuorelle maksetaan kaikki se, että pysyy hengissä. Aivan turha johonkin tupakkiin tai muuten vain viihteelle sitä rahaa antaa.
        Itse olen oppinut siihen, että mitään ei tuhlata ja pienikin raha on suuri asia. Tästä on varmasti hyötyä jatkossa vaikka toisinaan ärsyttää tämä rahattomuus niin paljon.

        Tuo oli hyvä ja rakentava, kiitos:) Minusta tuo 30 euroa olikin ihan kohtuuton, tupakkaan ja alkoholiin kumminkin olisivat menneet.


      • Tiukunen
        sannaanaa kirjoitti:

        Tuo oli hyvä ja rakentava, kiitos:) Minusta tuo 30 euroa olikin ihan kohtuuton, tupakkaan ja alkoholiin kumminkin olisivat menneet.

        Olen aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä, että mitään ylimääräistä tupakka/siideri/karkki -rahaa ei tarvitse antaa varsinkaan yli 16-vuotiaalle. Kyllä siinä vaiheessa jo voi töitä alkaa tekemään, niin tajuaa ettei raha kasva puussa. Vanhemmat voivat kuitenkin maksaa edelleen laskut, vaatteet ym. mutta ei mitään ylimääräistä.


      • ghghjkhjmh
        Tiukunen kirjoitti:

        Olen aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä, että mitään ylimääräistä tupakka/siideri/karkki -rahaa ei tarvitse antaa varsinkaan yli 16-vuotiaalle. Kyllä siinä vaiheessa jo voi töitä alkaa tekemään, niin tajuaa ettei raha kasva puussa. Vanhemmat voivat kuitenkin maksaa edelleen laskut, vaatteet ym. mutta ei mitään ylimääräistä.

        en oo tosiaan mistään rikkaasta perheestä.
        eikä meillä koskaan oo ollu mitään viikko/kk rahoja.
        kyl meijän perheen lapset sais mutsilt vaik kuun taivaalt jos äitil olis varaa.
        mutku meijä mutsi on yksinhuoltaja ja työton niin voitte miettii paljo mutsi saa kk rahaa.

        saadaan rahaa sillonku pyydetään, jos äitillä sattuu oleen. se tosin aina kysyy et mihin tarvii.
        esim vaatteisii, karkkii, pizzalle. ja kuhan tarviin -.- sillon se tietää et tyttö ottaa pari sidukkaa. ^^
        puhelinlaskut äiti maksaa.
        si jos haluu mässyä niin menee äitin mukaa kauppaa
        ja käskee ostaa, jos ei osta niin ei si.

        mut si kaikki mitä saadaa niin tingataa jostain muusta pois.


      • järkeviänuoriasiison
        ....... kirjoitti:

        Olen 17-vuotias tyttö, eikä meillä ikinä ole saanut minkäänlaista säännöllistä rahaa. Minulle kyllä maksetaan kaikki paitsi vaatteet todella niukasti sillä kaikki saisivat maksaa enintään 5e, joten niitä ei paljoa tule.
        Puhelinlasku ei ikinä ole kuin enintään 3e kun muuhun ei ole oikein varaa vaikka en itse maksakaan.
        Mutta nyt vihdoinkin saan opintotukea jolla saan ostettua itselleni kaiken tarvittavan paitsi ruuan, ja vessapaperin ym.
        Olen siis ehdottomasti nuorena sitä mieltä, että sitä rahaa ei saa antaa ylimääräistä ja säännöllistä tuloa joka viikko. Jos nuorelle maksetaan kaikki se, että pysyy hengissä. Aivan turha johonkin tupakkiin tai muuten vain viihteelle sitä rahaa antaa.
        Itse olen oppinut siihen, että mitään ei tuhlata ja pienikin raha on suuri asia. Tästä on varmasti hyötyä jatkossa vaikka toisinaan ärsyttää tämä rahattomuus niin paljon.

        Olen ihan ymmälläni tuosta sinun kirjoituksesta, onko siis sittenkin olemassa vielä järkeviä nuoria. Toivon että kaltaisiasi olisi paljon enemmän.En osaa tuohon muuta sanoa.


      • Kaksikymppinen poika
        ghghjkhjmh kirjoitti:

        en oo tosiaan mistään rikkaasta perheestä.
        eikä meillä koskaan oo ollu mitään viikko/kk rahoja.
        kyl meijän perheen lapset sais mutsilt vaik kuun taivaalt jos äitil olis varaa.
        mutku meijä mutsi on yksinhuoltaja ja työton niin voitte miettii paljo mutsi saa kk rahaa.

        saadaan rahaa sillonku pyydetään, jos äitillä sattuu oleen. se tosin aina kysyy et mihin tarvii.
        esim vaatteisii, karkkii, pizzalle. ja kuhan tarviin -.- sillon se tietää et tyttö ottaa pari sidukkaa. ^^
        puhelinlaskut äiti maksaa.
        si jos haluu mässyä niin menee äitin mukaa kauppaa
        ja käskee ostaa, jos ei osta niin ei si.

        mut si kaikki mitä saadaa niin tingataa jostain muusta pois.

        Itse asun faijan kanssa, jolla on jättivelat ja matala palkka. Käytännössä elämme kädestä suuhun. Kaikki minulle osoitetut tuet menevät isän velkojen lyhennyksiin, leffassa en ole käynyt aikoihin ja otan ehkä muutaman oluen 3 kuukauden aikana. Vaatteita olen saanut todella harvoin ja esimerkiksi uudet kengät (prisman alelaarista) sain viimeksi 2 vuotta sitten. Katkera? En ole. Muutan todennäköisesti omaan kämppään vuoden sisällä ja aloitan korkeakouluopinnot. Eläminen ei tule olemaan ongelma kun on valmiiksi jo tottunut askeettiseen elämään. Kyllä köyhyydestäkin hyötyy. Siinä tietää, millaista se käytännössä on ja oppii, että välillä tulee elämässä alamäkiä, mutta niistäkin pääsee vain ylöspäin. Köyhyys on arvokkain elämänkoulu mitä löytyy :)


    • ...

      ja saan 5 euroa, joka on musta kyllä aika vähän vaikka aika paljon juttuja vanhemmat maksaa itsekin mulle :)

    • liinda

      Itse olen 17 vuotta ja saan 50€ kuussa ( ensi huhtikuun alkuun asti eläkerahoja ~54€ eli suunnilleen 100€) ja äiti maksaa kalliimmat vaatteet (kengät, takit..), puhelinlaskun ja harrastuskulut ja joskus pienempää sälää kuten esim. meikinpuhdistuaineet, jotka yleensä ostan itse.
      Itse ostelen myös jonkin verran kenkiä itse ja vähän kalliimpia asioita, niin 50€ kuluu aika nopeasti, mutta yleensä se riittää ihan suht hyvin, jos ei ole suurempaa tarvetta rahalle kuussa.

      • liinda

        ja itselläni ei kulu 50€ tupakkaan eikä alkoholiin.. ei nimittäin rahat enää riitä sellaseen jos pitää esim ostaa meikkitarvikkeita, vähän ruokaa ja joskus ladata matkakortti.


    • 18v_potilas

      Itse olen 18 vuotta ja saan 100 euroa kuussa. Sillä maksan omat vaatteet, meikit, hiuslakat, herkut, lääkäri ja psykologi matkat sekä lääkkeeni. Olen sairaslomalla, mutta en saa vielä sairaspäivärahaa koska lääkärini on niin kiireinen (kiitokset hänelle). Tuo 100 euroa ei aina edes riitä kun on kalliita lääkkeitä sekä monta kertaa viikossa matka lääkäriin ja psykologille. Nyt alkamassa myös terapia, joka on kaukana, ja matkat pitäisi maksaa tuosta samasta 100 eurosta. Taitaa jäädä vaatteet, meikit, hiuslakat ja herkut ostamatta. Rahan suuruus kannattaa miettiä siten, että paljonko nuorella on pakollisia kuluja. Minulla tuo valtion tarjoama "ilmainen" hoito maksaa niin paljon, että tuo raha riittää juuri ja juuri nyt vielä ripsiväriin ja vaatteisiin, mutta en kehtaa lisääkään pyytää, pitää vain odottaa sitä sairaspäivärahaa, ja sen jälkeen kuntoutustukea tai sairaseläkettä...

    • meineliebe

      Oon 18v ja viikkoraha on 0e. Mutta mä saankin rahaa silloin, kun sitä pyydän. Jos esim. viikonloppuna oon johonkin menossa, voin pyytää 10-15e matkoihin ja ruokaan. Muuten yritän pärjätä omilla rahoilla.

      • ihmettelenpäs vaan

        Mistä sä saat ne "omat rahat"?? Kai sun vanhemmat neki sulle antaa???? =)


      • töillä
        ihmettelenpäs vaan kirjoitti:

        Mistä sä saat ne "omat rahat"?? Kai sun vanhemmat neki sulle antaa???? =)

        veikkaisin, että kesätöillä tai iltatöillä.


    • 15 v tyttö

      Ja saan rahaa silloin kun sitä tarvitsen, jos menen kavereiden kanssa ulos tms saan aina rahaa, mutta jos sattuu olemaan sellainen viikko etten käy ulkona en saa rahaa.
      Jos olen unohtanut/ jättänyt tekemättä kotitöitä, esim imurointia, ruoan tekemistä tms en saa raa niin paljon, tai jos hommat ovat yhä tekemättä seuraavalla kerralla kun sitä tarvitsen en saa välttämättä ollenkaan.
      Ihan toimiva systeemi mielestäni.

    • demustus

      Itse saan kuussa yhteensä n. 30 e. pienemmissä erissä.
      Porukat maksaa vaatteet yms. tarpeelliset.
      Aikaisemmin sain 10 e. viikossa(nuorisokodissa) välillä 15e. Ja maksoivat jonkun verran vaatteita.
      Täytyy tosin myöntää että ilmankin periaatteessa pärjäisi, mutta onhan se kiva toki että rahaa antavat :)

    • Lyse0

      Saan 9 euroa viikossa. Maksu tapahtuu kuitenkin kerran kuukaudessa, eli kerralla saan 36 euroa.

      Tämä raha on oikeastaan omia juttujani varten, toistaiseksi vanhempani maksavat laskut ja muun elämisen.

      Vaatteet vanhemmat maksavat edelleen pääosin, mutta usein maksan vaatteista pienen osan ihan mielelläni, tarjoamalla heille rahaa.

    • ---------------------------

      Itse saan 50e kuussa. Joistakin se voi tuntua paljolta, mutta kun minulla on kevytmoottoripyörä ja tuo 50e ei riitä edes bensoihin kuukaudessa (siis kesäisin). Ihan sopiva määrä se mielestäni on.

    • 16vnuori

      Luulin että nuoret saa enemmän rahaa! :o
      Itse saan 100€ kuukaudessa vaatteisiin, 10€ viikossa herkkuihin yms. ja 50€ kuukaudessa rahaa meikkeihin.
      Tiedän että tuo kuulostaa paljolta, ja tiedän sen itsekin. Olen tosi lellitty koska olen ainut lapsi perheessä kuka ei ole muuttanut pois. Tällä hetkellä tuo ei harmita, päinvastoin. Sitten kun on aika muuttaa pois kotoa tiedän, että voi tulla vaikeuksia rahankäytön suhteen, koska on tottunut saamaan lähes kaiken mitä tarvitsee/haluaa.
      Minusta vanhempien on hyvä antaa kuukaudessa aina välillä rahaa ihan muutenkin vaan, esimerkiksi jos nuori menee leffaan tai vaikka keilaamaan. Itse tosin en sellaista tarvitse kun rahaa jää muutenkin kuukaudessa vähän ylimääräiseenkin.

      • 16vnuori

        Ja niin, itse en joudu edes puhelinlaskuja maksamaan, enkä kotitöitäkään koskaan tee. Tiedän mitä mieltä olette mutta ei voi mitään!


      • Kaksikymppinen poika
        16vnuori kirjoitti:

        Ja niin, itse en joudu edes puhelinlaskuja maksamaan, enkä kotitöitäkään koskaan tee. Tiedän mitä mieltä olette mutta ei voi mitään!

        Jos tekisit välillä kotitöitä vapaaehtoisesti ilman, että pyydät mitään rahaa siitä. Teot saattavat tuntua pieniltä, mutta voisi olettaa vanhempiesi arvostavan sitä, jos raskaan työpäivän jälkeen he huomaavat sinun esimerkiksi tyhjentäneen tiskikoneen.


    • kohdalla

      Toimin tilanteen mukaan. Poikani on 17 v, raitis, ei tupakoi, käy lätkämatseissa ja kuntoilee itse. Sillon tällön käy kavereiden kanssa elokuvissa, hampurilaisella jne. Annan rahaa tarpeen mukaan, mutta vaadin myös tekemään kotitöitä ja auttamaan erilaisissa askareissa. Ei se raha vanhemmillekkaan puussa kasva ja sohvalla maaten tule, joten täytyy rahansa jollakin ansaita. Kaikki taloudellinen ylöspito tulee vanhemmilta, kännykässä 20 euron raja/kk.
      Tuohon rahamäärään on vaikea vastata, joten se on vanhempien harkinnassa tapauskohtaisesti. Itse en antaisi euroakaan kaljaan, tupakkaan tai vielä pahempi, aineisiin.

    • sannaaaaa

      ei tarvi viikko eikä kuukausi rahaa. Jos ei tarvi itte maksaa mitään menojaan. Kesätöissä/töissä muutenki sitä rahaa tienaa.

      • jäpä17

        käy kesän töissä herää aamulla 6 ja tulee ilalla 6 ellei jää ylitöihin sillä pärjää loppuvuoden ihan hyvin oon ryypänny ja rellestäny minkä kerkiää ja vieläkin on ylin kyllin massia :D


      • jonik92
        jäpä17 kirjoitti:

        käy kesän töissä herää aamulla 6 ja tulee ilalla 6 ellei jää ylitöihin sillä pärjää loppuvuoden ihan hyvin oon ryypänny ja rellestäny minkä kerkiää ja vieläkin on ylin kyllin massia :D

        HAHA, nauran kyllä sulle ku tulee auton oston aika XD


    • Nanone

      Ite meni jo 16 viotiaana töihin ja silloin myös kotoota pois muuttanut et kaikki on sen jälkeen itse maksanut, ja otanut, mut sain myös tehdä ja olla niinku itse halusin. ei ollu ketää perässä huutelemassa ja tekemisiäni seuraamassa. jos haluu vapautta pitää myös kantaa vastuuts.

    • tyttölyyli

      Kun olin itse tuon ikäinen (nyt 20) sain 20 € kuukaudessa. Enimmät meni säästöön, että sai sitten ostaa jotain isompaa. Riitti vallan mainiosti.

      • saan..

        vähän yli 500e kuukaudessa porukoilta ja niillä maksan laskut ym, elämiset ja kaiken muunkin mitä pitää ostaa tai maksattaa. Olen 18.


    • ...

      saan rahaa joskus määräki o satunnainen. yritän olla mahollisimman itsenäinen, yritän saada kaiken omil avuil.

    • poiika16161616

      Itse saan 50 euroa kahdenviikon välein. eli 100 euroa kuukaudessa. mielestäni sopiva summa.
      tiedän että saan useampia kavereitani paljonkin enemmän rahaa. silti käytän rahani turhuuteen ja tunnen oloni köyhäksi :D

    • En saa viikko enkä kuukausirahaa.Saan vuodessa ehkä 40 euroa.

      • Fucum1

        no mut tytteli maksaako sun vanhempas sit sun vaatteet ja huvitukset sitä mukaa kun tarviit rahaa?

        mä saan yleensä 10euroo viikko rahaa, mun ei tarvi maksaa puhelin laskua, eikä yleensä vaatteitakaan, välil sit jos haluun ostaa jonku kalliin takin tai hupparin niin pitää ite maksaa osa.. Täytän nyt helmikuussa 16=)


      • Fucum1 kirjoitti:

        no mut tytteli maksaako sun vanhempas sit sun vaatteet ja huvitukset sitä mukaa kun tarviit rahaa?

        mä saan yleensä 10euroo viikko rahaa, mun ei tarvi maksaa puhelin laskua, eikä yleensä vaatteitakaan, välil sit jos haluun ostaa jonku kalliin takin tai hupparin niin pitää ite maksaa osa.. Täytän nyt helmikuussa 16=)

        Vaatteet maksaa vanhemmat,sitä mukaa ku tarvihen vaatteita ni ostetaa.ostan 20-40€ vaatteita yleensä.Ite maksan puhelinlaskut,prepaid ku on.Huvitukset maksan ite,olipa ne sit mikä tahansa.sit jos luokan kans mennää jonneki,vaik uimaa tai keilaa ni vanhemmat maksavat.kaikki muut jutut maksan ite,esim.bensat ku ajan skodella.Tämän vuoden puolella en oo saanu ku 10€ rahaa ja seki tuli siitä ku tein töitä isälle.Mitää en oo saanu ilmaseks.Kaikki maksan ite. Siks,jos kamut lähtee jonneki ni en pääse mukaa ku ei oo rahaa.siks en meikkaa enkä käytä kalliita vaatteita.


    • bddadvvki

      Ei yhtään, sitä pitää itse tienata.

      • ahoona

        Itse en ole koskaan saanut mitään säännöllistä viikkorahaa ynnämuuta. Aina silloin saanut rahaa kun tarvinnut, vaikkei sitä aina olisi kauheasti vanhemmilla olisi ollut varaa antaa :D Usein ne rahat meni mäkkiin ja "leffailtaan" ja about 20 euroa sain kerralla, eli enemmän kuin muut kaverit sitten. kotitöitä ei ole pahemmin tultu tehtyä ja vaatteet aina ostettu sillä tekniikalla, että jos jtn olen tarvinnut niin kauppaan mennyt katsomaan ja rahat tilille ja ostamaan se vaate. Nyt olen 18 ja mitään rahaa en vanhemmilta saa, enkä tarvitse. Äidille maksan osan vuokrasta kun kotona vielä asun^^ No puhelinlaskun mutsi vielä maksaa joka on maksimissaan 25 euroa kuussa:D Niin ja vastaus aloitusviestiin:) Varmaan se 30 euroa kuussa olis sopiva summa:)


      • ahoona
        ahoona kirjoitti:

        Itse en ole koskaan saanut mitään säännöllistä viikkorahaa ynnämuuta. Aina silloin saanut rahaa kun tarvinnut, vaikkei sitä aina olisi kauheasti vanhemmilla olisi ollut varaa antaa :D Usein ne rahat meni mäkkiin ja "leffailtaan" ja about 20 euroa sain kerralla, eli enemmän kuin muut kaverit sitten. kotitöitä ei ole pahemmin tultu tehtyä ja vaatteet aina ostettu sillä tekniikalla, että jos jtn olen tarvinnut niin kauppaan mennyt katsomaan ja rahat tilille ja ostamaan se vaate. Nyt olen 18 ja mitään rahaa en vanhemmilta saa, enkä tarvitse. Äidille maksan osan vuokrasta kun kotona vielä asun^^ No puhelinlaskun mutsi vielä maksaa joka on maksimissaan 25 euroa kuussa:D Niin ja vastaus aloitusviestiin:) Varmaan se 30 euroa kuussa olis sopiva summa:)

        .. ja tuon ikäset varmaan jo opiskelee, niin saahan ne opintotukea? Ja 18-vuotiaalle mun mielestä ei tarvis maksaa enää mitään kk-rahaa:)


    • 16vlikka

      Saan kuukaudessa 200-300 euroo kun hoidan lapsia yhdessä perheessä koulun ohella. Nyt kesällä teen enemmän ja kesäkuukausina summa onkin kaksinkertaistunut. Siitä maksan puhelinlaskuni, nettilaskuni ja ostan itselleni vaatteet, meikit yms suurimmaksi osaksi

      Molemmat vanhemmat antavat minulle myös 25 euroo kuussa. He ovat siis eronneet. Kun alotin työt sanoin etten tarvitse enää niin paljon rahaa ja itse tarjouduin maksamaan netti- ja puhelinlaskuni. Vuoden ajan he ovat sitten laittaneet se minun nimissäni olevalle säästötilille kuulemma tulkevaisuutta varten. Mutta minulla on ihanat vanhemmat vaikka he ovatkin jääräpäisiä ton rahan annon suhteen.

      • ..........

        Olen 18-vuotias ja saan 100€/kk, maksan sillä itse lähestulkoon kaiken. Vanhemmat maksavat puhelinlaskuni, ruoan, hygieniatuotteet, lääkkeet ja suuret vaateostokset (takit, kengät, farkut). Minä maksan kaiken "turhan" kuten leffat, karkit, ulkonasyömiset, päihteet, meikit, korut, halvemmat vaateostokset jne. Tuntuu ettei tuo 100€ riitä millään, mutta se johtuu päihdeongelmistani, jos pääsisin tupakasta ja juomisesta eroon, olisi enemmän rahaa muuhun.

        Lisäksi saan hieman ylimääräistä rahaa jos on oikein tarve. Ai niin ja en tee rahani eteen töitä.

        -Tyttö, 18v.


      • pojuli5321
        .......... kirjoitti:

        Olen 18-vuotias ja saan 100€/kk, maksan sillä itse lähestulkoon kaiken. Vanhemmat maksavat puhelinlaskuni, ruoan, hygieniatuotteet, lääkkeet ja suuret vaateostokset (takit, kengät, farkut). Minä maksan kaiken "turhan" kuten leffat, karkit, ulkonasyömiset, päihteet, meikit, korut, halvemmat vaateostokset jne. Tuntuu ettei tuo 100€ riitä millään, mutta se johtuu päihdeongelmistani, jos pääsisin tupakasta ja juomisesta eroon, olisi enemmän rahaa muuhun.

        Lisäksi saan hieman ylimääräistä rahaa jos on oikein tarve. Ai niin ja en tee rahani eteen töitä.

        -Tyttö, 18v.

        Vittu sä olet lellitty kakara. Mahtaa vanhemmat olla suomen rikkaimpia.


    • 3 teinin yh-äppä

      olen maksanut siivousrahaa 5€/viikko /kersa jonka lisäksi sillointällöin rahoittanut muita 'pakollisia menoja'. Vaatteet, kengät jne. olen minä maksanut. Puhelimia olen hankkinut kaikille 2kpl, yhden puheliittymät (saunalahden eliitti ) ja toisen saunalahden tekstariliittymän (7.95€/kk), jotta kommunikointi pysyisi edes pikkusen rajoissa. No ei aina ihan ole pysynyt. Nytkin puhelinlaskut on yhdeltä n. 100€ toiselta n.50 ja kolmannelta n. 10€.

      Nyt luin lastensuojelun käsikirjasta, että lapselle tulisi antaa 'omiin menoihin' n. 1/3 elätusmaksun suuruudesta/kk jonka lisäksi mulle tietty jäis viel kaikki noi pakolliset menot, ruuat, hygieniat, vaatteet jne. jne.

      Arveluttaa vaan antaa noin paljon rahaa 'omiin menoihin' jos se meneekin sitten 'viinaan ja tupakkaan'? :/

      yhdessä tässä on opeteltava pärjäämään. :)

      • pojuli5321

        Viikkoraha -systeemi on joka talouksessa tietysti erilainen. Saan itse 15€ kahdessa viikossa (ns. kaksiviikkoraha) ja olen 16-vuotias lapsukainen.

        Sitä et voi säätää, kuinka paljon lapsesi käyttävät rahaansa viinaan tai tupakkaan, mutta jos käräytät heidät ja saarnaat heille niistä se yleensä vain pistää heidät vihaisiksi ja huonontaa välejänne. Voit toki puhua heille avoimesti alkoholi- ja tupakkatuotteiden käytöstä, mutta rahamäärän antamista ei noiden syiden takia kannata vähentää. Suuri osa 13-17 vuotiaista on vähintään joskus kokeillut alkoholi- ja tupakkatuotteita, joten se ei ole mikään harvinaisuus. Aina kannattaa toki olla varovainen, mutta teinit nyt on mitä on. Niin, ja he voivat saada rahaa myös muualta kuin oman äidinsä taskusta.

        Alkoholi- ja tupakkatuotteiden 18-vuotis ikäraja vain yllyttää nuoria ostamaan ja käyttämään alkoholi- ja tupakkatuotteita. Mielestäni asialle pitäisi tehdä jotain, mutta mitä?


    • koeijnm

      saan lapsilisästä 50e välillä ja sen lisäksi satunnaisesti 20e isältä, yleensä kerran kuussa.

    • Seguli

      140€/kk yhteensä vanhemmiltani. Siitä vähensin puhelin laskun: 40, matkakortin 25€.. nuo oli pakolliset. 75€ jäi kuukautta kohti. Sillä maksoin loput tekemiseni. Ja jos rahat meni, oltiin ilman kuun 1. päivään asti. Ja monesti niin pääsi käymään, kunnes ymmärsin todellisuuden.
      Olin n.15 vuotta, kun tämä alkoi. Tämä jatkui n.17 ikävuoteen asti, kunnes menin töihin. Loppu vuodesta täytin 18 vuotta. Tammikuusta olen asunut yksin ja hyvin menee!

      Ja kyllä, minä maksoin vaatteet, harrastukseni, laskut, sakot, lainat ym. Ja maksan edelleen...

      • Hahhhuupuu

        Jos sulla on kolme lasta, niin pitäisin ehkä 5-10€ viikossa hyvänä summana, riippuu tietenkin omastasi rahatilanteestakin. Itse en saa yhtään viikkorahaa, ja minun pitää ostaa kaikki itse paitsi ruuat.


      • oli 13-
        Hahhhuupuu kirjoitti:

        Jos sulla on kolme lasta, niin pitäisin ehkä 5-10€ viikossa hyvänä summana, riippuu tietenkin omastasi rahatilanteestakin. Itse en saa yhtään viikkorahaa, ja minun pitää ostaa kaikki itse paitsi ruuat.

        14-vuotiaana oli 20 euroa/viikko. vanhempi siskoni sai 30e. aloitin silloin myös työt, 5 e/viikonloppu. 15-vuotiaana sitten enemmän töitä > enemmän rahaa > viikkorahat jäi pois, mutta ei tarvinnut omia laskuja maksaa, ellei tullut ylimääräistä puhelinlaskua tms. :)


      • 17V
        oli 13- kirjoitti:

        14-vuotiaana oli 20 euroa/viikko. vanhempi siskoni sai 30e. aloitin silloin myös työt, 5 e/viikonloppu. 15-vuotiaana sitten enemmän töitä > enemmän rahaa > viikkorahat jäi pois, mutta ei tarvinnut omia laskuja maksaa, ellei tullut ylimääräistä puhelinlaskua tms. :)

        Itse olen 17 vuotias ja saan kuukaudessa vanhemmilta rahaa 50€ josta ohjaan suoraan puolet säästötilille eli käteen jää 25€. Sillä on pärjättävä kaikki ylimääräiset menot vapaa-aikana. Vanhemmat maksavat kouluu ja harrastuksiin liittyvät asiat sekä vaatteet tietyssä määrin, puhelinlaskun jos alle 20€ jne. Harvoin käytän tuota ns "käyttörahaa" olevaa 25 euroa mihinkään vaan säästän senkin ja ostan sitten jotain mitä vanhempani eivät maksa esim tietokoneisiin liittyviä osia jne.


      • määwaan
        17V kirjoitti:

        Itse olen 17 vuotias ja saan kuukaudessa vanhemmilta rahaa 50€ josta ohjaan suoraan puolet säästötilille eli käteen jää 25€. Sillä on pärjättävä kaikki ylimääräiset menot vapaa-aikana. Vanhemmat maksavat kouluu ja harrastuksiin liittyvät asiat sekä vaatteet tietyssä määrin, puhelinlaskun jos alle 20€ jne. Harvoin käytän tuota ns "käyttörahaa" olevaa 25 euroa mihinkään vaan säästän senkin ja ostan sitten jotain mitä vanhempani eivät maksa esim tietokoneisiin liittyviä osia jne.

        opintotukee tulee kk 96€ josta 98% menee viinaan ja naisiin, loput menee tuhlaukseen


    • Lxa

      Ite oon 17 vuotias, ja kuukaudessa on käyttörahaa 50€ plus ite hankkimat sivutulot

    • tytsy16w.

      Ite alotin työt ku täytin 15wee, eli peruskoulun ja nyt lukion ohella oon töissä; saan n.350€/kk
      Ite maksan vaatteet, hygienia tarvikkeet, netti laskut, puhelin laskut (itella prepaid ja lataan max: 20€/vuosi), ja kaikken muun paitsi vuokraa, onneks on oma huone. (:
      Muita kuluja on sit eläimet; kani ja saksanpaimenkoirani eli niitten ruuat ja eläinlääkäri kulut.
      Ja yamaha, mun kevari..; vakuutukset, bensat, uudet osat, varusteet jne.. Varmaan vie multa suuren osan fyrkasta, mutta se on mun harrastus, ja intohimo niiku on koirakin ja niist en luovu. :D
      Sit lukiokirjat pitää kustantaa ensi syksystä asti, nyt sain onneks ilmasi lainaan.
      Ja mitä jää käteen nii pitää lainata vanhemmille; ruoka, vuokra; laskut.. ja ne on nyt velkaa 500€
      Autan kotitöissä, ja huolehdin sisaruksista sen minkä ehdin. Vanhemmat ei oo koskaan mulle mtn viikko/kuukausi rahaa maksanu.
      Näinpä mulla. Ja ihan hyvin menee, karkkii ostan harvoin. Ja tupakointi ja alkoholi ei vois vähempää kiinnostaa.

      • asdddddddd2

        Saan 80euroa kuussa tosiaan pitää vaatteet, ruoka ja puhelin laskut maksaa itse (porukat vege syövät eri ruokia) ja summa riittää hyvin ja ylikin jää mutta jos nämä kuuluisivat porukoille sanoisin 10euroa kuukaudessa ja kotityöt pitäisi olla hoidettuna se perkeleen nappula ei saa lusmuta sängyn pohjalla tekemättä mitään


      • RAWRRRRR
        asdddddddd2 kirjoitti:

        Saan 80euroa kuussa tosiaan pitää vaatteet, ruoka ja puhelin laskut maksaa itse (porukat vege syövät eri ruokia) ja summa riittää hyvin ja ylikin jää mutta jos nämä kuuluisivat porukoille sanoisin 10euroa kuukaudessa ja kotityöt pitäisi olla hoidettuna se perkeleen nappula ei saa lusmuta sängyn pohjalla tekemättä mitään

        12.v oon.. 10 e saan viikossa :--D
        Yläasteelle tartteen kaikkee :-)


    • ..justme

      Riippuu, paljonko omistaa vaatteita tms. Itsehän en omista melkein mitään vaatteita, ja silti rahaa saan kaksi euroa jos sitäkään/vk, perheessämme on 6 ihmistä ja kaikki menevät ruokaan, en saa siis mitään tuloja, koska opintotuen saa vasta 17-vuotiaana. Olen siis 16 ja sanoisin että 30/e vk.

    • einäin

      Oon nearly 17, aloin saada kk rahaa vasta 2 kk sitten. Riippuen siitä, kuin usein käyn iskällä saan n. 20-50 euroa. Eli se koittaa ostaa mut käymään niillä.

    • amis95

      10€ viikossa jos kotityöt tehty.
      ikä 16-v

    • äöhk

      n. 140/kk riippuu mikä kuukausi...:P ja en tee mitään sen rahan eteen..en joudu maksaan ite puhelinlaskua, kalleimpia vaatteita, ruokaa..
      -kohta15vtyttö-

    • raha on kivaa

      itte saan 10 euroo

    • en pidä äidistäni

      En saa yhtään rahaa äitiltä vaikka kotitöitä teen joka päivä. Isä maksaa puhelinlaskun ja harrastukset. Äiti on vaan pihi paska.

    • 16v-poju

      itse saan 20e per viikko eli kuukaudessa 80e ja tuntuu siltä ettei riitä mitenkään!

      • pakollinen nimimerkk

        Ei riitä? Sit kun yliopiston tai amkin ovet aukee niin 80e mennään yksinään se puol kuukautta ilman, että isi ja äiskä on maksamassa yhtään mitään.


    • ei viikkorahalle.

      Mulla tulee kohta 27v mittariin ja ei ole vielä omia lapsia siunaantunut, mutta sitten kun rupee tulemaan en aio maksaa senttiäkään. Ite sain joskus jotain 5mk joka sekin unohtu maksamatta ja jossain vaiheessa se jäi kokonaan pois. Olin ihan perus duunari perheestä, jossa muistaakseni 2005 kun hain ekat opintotuet porukoitten tulot oli 38.000e vuodessa. En siis saanut viikkorahaa, mutta sain kaiken tarvittavan. Vaatteita käytiin ostamassa se kaks kertaa vuodessa joskus yläasteella venymisien takia kolmesti. Puhelin oli perus 3330 josta porukat makso puhelinlaskun. Isä tyhjenteli joskus taskujaan ja sillon sai jotain 15mk/pari euroo. Isä oli myös perus alkoholisti niin vein välillä pulloja. Karkkia, sipsiä, limu yms. mässyä sain jos pyysin, sekin tosin kohtuudella.

    • töihinpitäsmennä

      Baari-ilta helposti satku ulkona syönnit sun muut ostokset. Ei oo halpaa olla 18 ei.

    • I|I

      Itse (16v) saan vakituisesta työsuhteesta (lukion ohella) palkkaa 350€/kk. Maksan itse kaiken elämiseen ja opiskeluun vaadittavan ja silti rahaa jää käytettäväksi reilusti. Käyn noin joka toinen päivä töissä (7h päivässä), ja silti pystyn suorittamaan opintoni hyvällä aikataululla.

      Älkää siis valittako, vaan menkää TÖIHIN.

      • JufK

        Tuo vaatii jo motivoitumista, mutta ei se silti mahdotonta ole. Tunnen itsekin ihmisiä jotka voisivat aivan hyvin tehdä iltatyötä lukion ohella, ja silti suorittaa ylioppilastutkinnon ajallaan.
        Elämässä pärjääminen vaatii tietynlaista motivaatiota, olkoot se omatahtoista, tai pakollista. Parhaana motivaationa olen itse nähnyt oman tulevaisuuden, ja sen miten tulevaisuudessa haluaa elää. On eri asia saada lukio juuri ja juuri suoritettua, kuin suorittaa lukio kunnialla ja omistaa pohja josta siirtyä eteenpäin.


    • ettäsilleensä

      Olen 16-vuotias ja en saa lainkaan viikko tai kuukausirahaa. Itse asiassa suurin osa rahoista, jotka itse tienaan esim kesätöillä, menee siihen että meidän perheen on mahdollista saada ruoka pöytään ja laskut maksettua (viime kesänä tienasin 370€, joista itse käytin vain 100€ ja loput meni perheen käyttöön) Sama myös isoveljeni rahojen kanssa. Näin siis vaikka molemmat vanhemmista käy vakituisissa keskitason töissä.
      Vanhempani ostavat minulle kaiken tarpeellisen kuten koulukirjat, vaatteet (ja otetaan huomioon viimeksi olen käynyt vaateostoksilla about. 2 vuotta sitten ja nekin on prismojen ja k-kauppojen yms. halvimpia vaatteita)
      Meikkeihin ja muihin sellaisiin ei millään heltiäisi varaa, joten on erittäin hyvä etten ole kiinnostunut sellaisista asioista. Meidän perheen heikohko rahatilanne on kuitenkin myös hyväksi, koska se on saanut minut vannomaan että käyn korkeat koulutukset ja pyrin mahdollisimman hyvään ammattiin, enkä eläessäni aio koskea alkoholiin tai tupakkaan pitääkseni omat tulevaisuuden raha-asiat kunnossa.

      • ettäsilleensä

        sitten vielä minulla ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta hankkia mopokorttia tämän rahatilanteen takia ja se olisi tässä lukioelämässä tullut hyvinkin tarpeeseen, koska asun kaukana koulusta ja koulu järjestää paljon koulunjälkeistoimintaa, joihin on suositeltavaa ja miltei pakkokin osallistua, mutta illalla ei millään pääse keskustaan tai sieltä pois.


    • On välttämätön pakko sanoa tähän että: Olen 16-vuotias poika enkä ole koskaan saanut viikko- tai kuukausirahaa ja ihan hyvin olen tullut toimeen. Jos nuorilla ei ole rahaa voisivat he tehdä joko kesätöitä? Avustaa vanhempien ihmisten taloudentöissä (kotityöt) Ansaita omat rahansa. Tätä olen tehnyt jo useamman vuoden ajan. Ja omilla rahoillani olen hankkinut mopo ja kevarikortit kevarin. Rahaa pitää osata käyttää ja on tunnettava sen arvo. Pistän aina n. 50-75% tuloista säästötilille :) silti jää varaa naposteltaviin,leffaan ja vähän halvempiin vaatteisiin :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe