deva vu

neljäs vuosi

Kuinka monelle on tuttu deja vu -tunne eli uudelleen koetun tunne kohtauksen yhteydessä?

Minulla on ohimolohkoepilepsia ja saan vähän väliä tällaisia kohtauksia. Ne ovat todella pelottavia ja kuluttavia. Ihan kuin mielessä olisi jokin uni tai elokuva, jonka kertomuksen tietää eli tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Tiedän, että syy on sähköisessä purkauksesta aivoissa, eikä mistään yliluonnollisesta. Kuitenkin tunteeseen liittyy paniikki, raskas hengittää, ahdistus rintakehässä ja paineen tunne ja huimaus päässä. Väsymys ja stressi ovat ihan ykkösiä aiheuttamaan näitä kohtauksia.

Mitä ihmettä tälle tekisi???

21

5510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ummikko3

      Mulla on noita tuntemuksia ollu 90 luvun alulta alkaen. 1995 todettiin epilepsia yhden tajuttomuuskohtauksen tuloksena. Sen jälkeen taju ei mennyt kuuteen vuoteen. Alkuun dejavut jatkui satunnaisesti entiseen malliin niin kauan, kunnes oikea lääkityksen määrä löytyi. Kun 2002 aloin satunnaisesti saada tajuttomuuskohtauksia, niin niitä edelsi aina dejavu-tuntemus. Onneks saatiin taas lääkitys kohilleen ja kaikenlaiset tuntemukset ja kohtaukset saatiin kuriin. En ole enää saanut noita tuntemuksia.
      Mut ne oli kyllä tosi omituisia. Hengitys ehkä tosiaan hieman tiheni ja hieman hiottikin. Mulla lääkitys siis auttoi.

    • viima78

      Mun poissaolokohtaukset on ihan saman tyyppisiä ja joskus kun katson ohjelmaan niin yhtäkkiä joku näyttelijä saattaa "muuttua" joksikin minun kaveriksi.. tosi outoa ja ahdistavaa.
      Välillä saattaa kaverinikin alkaa näyttämään ihan toiselta ihmiseltä kohtauksen aikaan..
      Tällä hetkellä kohtaukset vain ovat olleet aika paljon pahempia kuin pitkään aikaan, mutta jospa tämä jotenkin tästä paremmaksi muuttuis.
      26v on tullut tän sairauden kans taisteltua.
      Voimia Sinulle =)

      • Nyt oikeasti ottaa p

        Huips! Oon kaksi kertaa saanut deja-vu kohtauksen. N.14 v sitten ja nyt viikko sitten. Mut nyt vain menee työpaikka ja asunto!!!!!! Vaimo sentään pysyy (toivottavasti) !!!!! Joudun tutkimuksiin ja sen aikaa olen ajokiellossa ????? Työni perustuu täysin autolla ajoon !!!!!! En taatusti enää opiskele uutta työtä,kun tässä työssäni olen ollut hyvin onnellinen !!!! 18 v meni edellisessä ja sitten otin itse lopputilin,kun paloin totaalisesti loppuun.2-viikkoo sairaslomaa jne.Kun opiskelin uuden ammatin,tiesin mihin haluan.Sain vakinaisen työpaikan,tasan 10 v on nyt tehty. OLEN TODELLA NAUTTINUT TYÖSTÄNI !!!!!!! Nyt se loppuu!!!!! Haluan jäädä elkkeelle,vaikka EK-instituutti sanoisi mitä,kun heiltä itseltään jäädään 60 v eläkkeelle,vain ilmoituksella. Samat ihmiset haluavat muitten olevan 67 ikäisenä töissä!!!!! TODELLA USKOMATONTA ????????? Ja he ovat TERVEITÄ,paitsi henkisesti !!!!Orjatyöläisten käyttö loppui jo kauan kauan sitten !!!!Mutta EK:lle asti tieto ei ole mennyt. MINULLA LOPPUI KOKO ELÄMÄ tämän sairauden myötä !!!!!!!!!!!!!!!!!


    • mifu

      Deva vu tunne oli ensimmäinen oireeni epilepsiasta, ennen kuin sairaus todettiin. Yhden kesän aikana sain lähes joka aamu deva vu tunteen. Se oli todella merkillistä, kun ei käynyt mielessäkään, että voisi liittyä epilepsiaan. Muistan kuinka sanoin äidille monta kertaa, että nyt ei oo kaikki okei. Mä kutsuin niitä "unikuviksi" ja sanoin, että nyt taas saan niitä unikuvia. Tunne oli todella selittämätön.
      No, siitä meni sitten kuukausi niin sain kunnon kohtauksen. Senkin jälkeen, niitä muutamaa kohtausta, joita olen saanut, on aina ennakoinut deva vu tunne. Sinänsä tietysti hyvä, on osannut ennakoida kohtausta.
      Oli kuitenkin tavallaan todella helpottavaa kuulla, että tämä tunne liittyy epiin, enkä ole valumassa johonkin epätodelliseen maailmaan...
      Nyt ei enää ole tunnetta tullut, kun ei ole kohtauksiakaan tullut.

      Voimia!:)

    • hommeli

      Minulla tapahtuu tuota usein ja viimeisen kuukauden aikana todella usein, jota ihmettelenkin, koska minulla on lääkitys.

      • epiläinen

        Mulla kans näitä hulluja deja vuu juttuja.Usein just kun tässä koneella plaraan jotain ja tvstä tulee vaikka uutiset ni osaa jonkun lauseen ulkoo ja sitten alkaa päässä ja silmissä vispaa.Ikävintä tässä on se etten kerkee tekeen mitää,esim mennä lattialle makuulle,mulla lähtee taju parissa sekunnissa.Viimeksi eilen illalla.Taas on takaraivossa kuhmu ja käsivarressa mustelma.Näköjään taas jossain vaiheessa osannu sohvalle mennä sitten jatkamaan unia.
        Pitäis varmaan ostaa kypärä kotiin ni ei aina olis pää mustana ku lentelee millon mistäkin =(


    • Sekä että

      Minulla on myös ohimolohkoepi. Saan kohtauksi silloin tällöin,joskus parin viikon välein monta kertaa/pv, sitten menee montakin viikkoa ilman.
      Muttta kaikki ovat deja vu –tunteita. Mulla on myös tunne, että katson samaa ohjelmaa kuin joskus ennen tai joku tapahtuma on sattunen ennenkin.
      En minä ainakaan voi näille mitään,odotan vain että menevät ohi.

    • Dejavuterve

      Mulla tulee kuukausittain deja vu tunteita. Mutta ei mulla mitään pitäisi olla. Terve olen. Tunteet tulevat yleensä koulussa ja kotona. Harvoin muualla. Mutte ne on aina jotain 2-4 sekunttia pitkiä. Itse rakastan niitä. Jotain jännää.

    • plkiojg

      Kehoitan suuntaamaan neurologin juttusille - lääkityksesi (oletan, että syöt jotain epilepsialääkettä) ei ehkä ole ihan tasapainossa. Itsellä on myös ohimolohkossa tämä vaiva ja kun deja vu:t alkaa kiusata, tiedän, että on aika mennä tohtoriin ja nostattaa lääkeannosta taas hieman.

    • deja vu

      Minulla on epilepsiapohjainen migreeni. Ei saa varsinaisesti epilepsiaa, mutta pahimman migreenikohtauksen aikana saan epileptisä kohtauksia ja kerran olen ollut status epileptikuksen vuoksi saiuralassa 3kk.

      Itselläni myös deja vu -tunteita. Ja sitten välillä sellaisia "kuin putkessa" olisi ja kaikki tuntuu hidastetulta elokuvalta -tuntemuksia. Lisäksi tulee näitä pieniä poissaolokohtauksia.

      Esim. viime kesänä totesin, etten enää aja Turun moottoritietä ja tunneleita. Hyvä, että selvisin, kun pisimmässä tunnelissa tuli tuo "aika hidastuu", ja tuntuu "putki" -fiilis ja kaikki tuntuu tapahtuvan kuin hidastetussa elokuvassa. Korvissa suhisee, sydän hakkaa, tulee kylmä hiki ja kädet ovat täysin jääkylmät. Kamala tunne...

    • 25 vuotta epilepsiaa

      Tuttuja ovat no dejavu tuntemukset!Eli sillä hetkellä tulee aivan ennen koetun tunne, jotain tapahtumia ja ajatuksia ja tunteita pyörii mielessä mutta niitä ei sitten sen jälkeen muista mitä ne oliva vaikka kuinka sillä hetkellä yrittää painaa mieleen,eli siis tajunta ei mene, se on kuitenkin hyvä. Niitä on tosi usein.Ja samaa ahdistusta rintakehässä on, joskus pelottaa onko liittyykö se sydämeen mutta eihän se sitä kuitenkaan ole Varmasti väsymys ja stressi minullakin aiheuttaa monesti noita.
      Lääkäreille olen maininnut ja lääkkeitä yritetään tietenkin lisätä, mutta ne aiheuttavat taas voimakkaampia lieviä kohtauksen tyyppisiä.
      Niin että kun kysyy lääkäriltä että haittaako jos niitä on niin sanovat että tietenkin pyrittäis että ei olisi ollenkaan.

    • Kokenut monia

      Minulla ei ole todettu epilepsiaa mutta minullekin tulee tuollaisia tunteita ja ne jäävät päähän pyörimään... Todella epä miellyttävää. Viime vuonna tuli todella monta tuollaista tunnetta,ne tuntuivat ihan kuin olisin elänyt jo saman hetken... Voimia kaikille!

    • näin täällä

      Mulle on tullut tuon tyyppisiä. Mieleen tulee kuin joku vanha uni tai muu muisto, kuitenkin tutun tuntuinen, mutta ei ihan saa siitä kiinni. Tajunta ei kuitenkaan lähde, pystyn jatkamaan tekemistäni sen aikana. Tila tuntuu kuitenkin oudon miellyttävältä ja kun se menee ohi, on usein maha tullut hetkeksi kipeäksi. Nuo alkoivat minulla nuorena, ja yleistyivät pikkuhiljaa. Myöhemmin myös kouristuskohtaukset tulivat mukaan. En ennen ikinä tajunnut, mitä ne olotilat olivat. Ja kun niitä on niin vaikea selittää kenellekään, en koskaan mennyt lääkäriin tms. Ja jotenkin niitä alkoi pitämään normaalina ("varmaan muillakin on tällaisia tuntemuksia").

      5 vuotta sitten tuli vuosien jälkeen kouristuskohtauksia, epilepsiadiagnoosi ja lääkitys. "Olotilat" katosivat saman tien ja kun epilepsiasta lueskelin, tajusin vihdoin, mitä nuo oudot kokemukset olivat! Sen jälkeen ei niitä ole ollut. Toisaalta alussa niitä jäi vähän kaipaamaankin, koska ne tuntuivat hiukan miellyttäviltä ja niihin oli niin tottunut.

      Mulla on määrittämätön epilepsiatyyppi, paikallisalkuiseksi epäillään. Wikipedian perusteella nuo "olotilat/tuntemukset" olisivat simple partial-kohtauksia/auroja.

      • 9+18

        Mulla on ollut unia joissa mä olen ihmetellyt, että tätäkö se uni tarkoitti, sitten pitkän ajan kuluttua, mulle on tullut deja vu tunne jossa mä ihmettelen, että tätäkö se uni tarkoitti, siis vain sekunnin mittainen välähdys. Täysin satunnainen muistikuva, mutta täysin sama.

        Sitten pitkia aikoja jolloin ei unia eikä deja vu tunteita, luulen että mitä vanhemmaksi tulen sitä harvemmin tapahtuu.


    • mie vaan

      Itselläni myös edellämainitun kaltaisia kohtauksia, kiinnostaa tietää että onko kenelläkään todettu mitään epilepsia kohtauksia aiheuttavaa syytä (kasvain, verenkiertohäiriö, aivovaurio tms.) Itsellä kohtauksien vuoksi kaksi vuotta sitten tehty eeg ja tt kuvaus, joissa ei kummassakaan mitään, joten asia sain lähetteen psykologille. Kohtauksia edelleen, ja pelkään tehdä vuorotyötä koska väsyneenä kohtaukset lisänevät ja lääkäriin ei huvita mennä kun eivät halua ottaa vakavasti..

      • lallu

        Moikka.
        Mun epilepsia kohtaukset aiheutuu verenkiertohäiriöstä päässä, nimeltä AVM. Se on harvinainen n. 1 / 100 000 vuosi.. Se näkyy kyllä magneettikuvassa kun laittavat varjoainetta. Sitä on nyt yritetty hoitaa 4 vuotta, erinlaisilla embolisaatioilla ja sädetyksllä.. Noita epileptisiä kohtauksia tulee jatkuvasti vaikka lääkitys.


    • Uusi uudelleen

      Mul löytyi aivoista poikkeama. Dejavuuta tässä ajoitttain tulee. Lääkitystä haetaan vielä. Luulin tämän olevan jokin "yliluonnollinen" taito, mut ei ollutkaan (pettymys :D). Leikkaushoitoihin en lähde, kun tuota ikää on jo keski-ikää. Näillä mennään ja katellaan tätäpäivää uudelleen. Ei nää mua haittaa. Muut tasapaino yms. näköhäiriöt haittaa. Otan vastaan kaiken mitä elämä eteen tuo. Kai näillä jokin tarkoitus on.

    • Aikapaskaa

      Hei! Vanha ketju, mutta vastaan silti. Itsellä paikallisalkuinen ohimolohkoepilepsia diagnosoitu ja saatu lääkitys joka pitää pahimmat kohtaukset kurissa. Kuitenkin välillä tulee näitä deja vu tuntemuksia ja poissaolojohtauksia. Näissä tulee ensin deja vu, hirveän tuntuinen, kuin joku paha muisto. Sitten kylmä, kädet tärisee, huono olo, ahdistaa, tuntuu kun jokin voima painaisi alas. Tuntuu että ei saa happea. Yleensä kohtauksen aikana menen vaistomaisesti ulos tai avaan ikkunan jos mahd. Kohtauksen jälkeen väsyttää ja poissaoleva olo jatkuu koko päivän.

      Vähän aikaa sitten sain tällaisen kohtauksen kotona, kun söin aamupalaa. Sen jälkeen usein, kun syön aamupalaa samassa paikassa, tulee pieni deja vu ja huono olo, jotka lähtevät nopeasti pois. Viimeksi tänään aamulla. Päätin sitten googlettaa että onko muillakin tätä tunnetta liittyen epilepsiaan. Hyvä tietää, ettei tänkään asian kanssa oo yksin.

      • Nimim.minullakin

        Onko sulla ollut paljonkin tuota, että jossain tietyssä paikassa saatu kohtaus tulee uudestaan kyseisessä paikassa todennäköisemmin kuin muualla?
        Mulla on nimittäin just samanlaista, jos oon saanut kohtauksen esim. jotain tv-ohjelmaa katsoessani, niin en enää pysty kyseistä ohjelmaa katsomaan, koska muisto siitä kohtauksesta laukaisee taas uuden kohtauksen..
        Ihan hemmetin ärsyttävää!


      • Aikapaskaa

        Juu, tulee joskus samankaltaisissa tilanteissa tuo kohtaus/olo. Esim. bussissa usein tai sen jälkeen kun on juonut kahvia. Mutta toisaalta tulee usein myös ihan odottamattomissa tilanteissa. Luulen, että kohtaus voi tulla ihan siitä, että kohtausta alkaa pelätä ja stressata ja siksi se voi tulla samoissa tilanteissa. Mulla myös epilepsiakohtaus on todella saman tyyppinen kun paniikkikohtaus, ja paniikkikohtauskin voi laueta jos sitä alkaa pelätä. Mutta kun kuitenkin aivosähkökäyrien perusteella on epilepsia diagnosoitu niin ei tiedä onko nuo epilepsia- vai paniikkikohtauksia.


    • Neki

      Olen aina ajatellut että lukuisat deja vú kokemukseni olisivat harmittomia juttuja. Muistan niitä ihan lapsesta saakka. Myös silmät auki nukahtamisia ym. Nyt olen ruvennut saamaan myös kovempia kohtauksia ja sellaisia poissaolo -tiloja on ollut ties kuinka monta vuotta.
      Viime aikoina olen kokenut paljon uni-välähdyksiä ja saatan nähdä jonkun vanhan unen mielessäni / vahvan deja vu tunteen siitä että olisin kokenut tämän päivän/hetken aiemmin tai unessani.
      Päivinä kun saan kohtauksen niin deja vu tunteet ovat hyvin yleisiä..
      En ollut ajatellut että tämä voisi viitata epilepsiaan vaan olen ajatellut että se on ihan normaalia. Nyt osaan ainakin avautua suuni näistäkin asioista lääkärille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe